Рішення
від 16.11.2020 по справі 360/2943/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

16 листопада 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2943/20

Луганський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді - Петросян К.Є.,

за участю: секретаря судового засідання -Вакуленка А.В.,

представника позивача - Писаренка В.В.,

представника відповідача - не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом селянського фермерського господарства «Березень» до головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання протиправними дій та рішень, скасування приписів,-

ВСТАНОВИВ:

05 серпня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Селянського фермерського господарства Березень (далі СФГ Березень або позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області (далі ГУ Держгеокадастру у Луганській області або відповідач) про визнання протиправними та скасування приписів, в обґрунтування якого зазначено таке.

02 липня 2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Луганській області Гончаровим Ю.Є. винесено приписи від 02.07.2020 за №№ 267-ДК/0107/Пр/03/01/-20, 268-ДК/0108/Пр/03/01/-20, якими голову СФГ Березень ОСОБА_1 зобов`язано усунути виявлені порушення земельного законодавства шляхом приведення земельних ділянок площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003) та площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), які розташовані за межами населених пунктів на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області, у стан, придатний для використання за цільовим призначенням, у термін до 02.08.2020.

В актах перевірки вказані про порушення позивачем вимог земельного законодавства, а саме використання СФГ Березень земельних ділянок площею 26,9228 га та 33,71111 га не за цільовим призначенням.

Позивач вважає такі висновки безпідставними та необґрунтованими, оскільки зі змісту приписів не вбачається визначення конкретних дій, обов`язкових до виконання для усунення виявлених порушень, а зазначені в приписах заходи, що спрямовані на усунення порушень, на його думку, є нечіткими та незрозумілими.

Крім того зазначає, що земельні ділянки СФГ Березень отримало в 2003-2004 роках в оренду саме для ведення фермерського господарства. З моменту отримання земельних ділянок в оренду та до теперішнього часу використовувало їх за цільовим призначенням.

Так, згідно розпорядження голови Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області від 03.04.2003 № 153 було затверджено проект відведення земельної ділянки, що надається в оренду строком на п`ятдесят років ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства із земель державної власності, розташованих на території Дем`янівської сільської ради Білокуракинського району Луганської області. Відповідно до проекту відведення земельної ділянки, що надається в оренду строком на 50 років ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства із земель державної власності, розташованих на території Дем`янівської сільської ради Білокуракинського району Луганської області, було сформовано земельну ділянку площею 26,9228 га, для ведення фермерського господарства та присвоєно кадастровий номер 4420983400:16:001:0003, з метою подальшої, передачі її в оренду СФГ Березень для використання за обраним цільовим призначенням.

Згідно розпорядження голови Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області від 20.01.2004 № 11 було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, яка надається в оренду СФГ Березень строком на 49 років для ведення фермерського господарства із земель державної власності на території Дем`янівської сільської ради Білокуракинського району Луганської області. Відповідно до технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право на земельну ділянку, розробленою ТОВ Деметра , було сформовано земельну ділянку державної власності за межами населеного пункту на території Дем`янівської сільської ради Білокуракинського району Луганської області, площею 33,7114 га, для ведення фермерського господарства та присвоєно їй кадастровий номер 4420983400:15:00і:0004 з метою подальшої передачі її в оренду СФГ Березень для використання за обраним цільовим призначенням.

На виконання вимог ст.20 Земельного кодексу України, розпорядженням № 11 та розпорядженням № 153 Білокуракинська районна державна адміністрація затвердила вид використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення площею 33,7114 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004) та площею 26,9228га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003) - для ведення фермерського господарства.

За Українським класифікатором цільового використання землі (УКЦВЗ) (затвердженим листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 р. N 14-1- 7/1205) землі сільськогосподарського призначення значаться під кодом 2, а для ведення селянського (фермерського) господарства- під кодом 2.5. В розробленій та затвердженій технічній документації земельні ділянки площею 26,9228 га та 33,7114 га також вказані саме під кодом 2.5.

У договорах оренди, укладених між орендодавцем, яким є Білокуракинська районна державна адміністрація та орендарем - СФГ Березень від 19.05.2003 та 27.01.2004 вказано, що земельні ділянки передаються в оренду для ведення фермерського господарства. Крім того, у зазначених договорах оренди єдиним обмеженням щодо використання земельної ділянки є недопустимість зміни цільового призначення земельної ділянки, визначеної у п.2.1 договорів. Тоді як, саме пунктом 2.1 договорів визначено, що земельна ділянка передається для ведення фермерського господарства.

Згідно витягів з Державного земельного кадастру України від 09.07.2020 за № НВ-4404596722020 та № НВ-4404596762020 земельні ділянки площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004) та площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003) відносяться до земель сільськогосподарського призначення: код 01.02. - для ведення фермерського господарства.

На підставі вищевикладеного, позивач вважає, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства можуть використовуватись їх власниками чи орендарями для товарного виробництва сільськогосподарської продукції без зміни цільового призначення таких земельних ділянко. Отже, орендовані СФГ Березень для ведення фермерського господарства земельні ділянки використовуються у законний спосіб.

Також, позивач зазначає про порушення відповідачем порядку проведення заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства в частині не спрямування на адресу СФГ Березень письмового повідомлення про проведення планового заходу та проведення його в період карантину та обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19), і в період законодавчо встановленого мораторію на такі перевірки.

На підставі викладеного, позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати припис від 02 липня 2020 року № 267-ДК/0107Пр/03/01/-20, винесений Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області в особі державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель Гончарова Ю.Є.

- визнати протиправним та скасувати припис від 02 липня 2020 року № 268-ДК/0108Пр/03/01/-20, винесений Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області в особі державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель Гончарова Ю.Є.

Ухвалою суду від 05.08.2020 позовну заяву СФГ Березень залишено без руху (т.1 а.с.125-126).

Ухвалою суду від 05.08.2020 заяву СФГ Березень про забезпечення позову повернуто позивачу без розгляду (т.1 а.с.120).

Ухвалою суду від 12.08.2020 відмовлено у задоволенні заяви СФГ Березень про забезпечення позову (т.1 а.с.134-135).

Ухвалою суду від 17.08.2020 заяву СФГ Березень про забезпечення позову повернуто позивачу без розгляду (т.1 а.с.142).

Ухвалою суду від 19.08.2020 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за позовною заявою СФГ Березень до ГУ Держгеокадастру про визнання протиправними дій та рішень, скасування приписів; розгляд справи визначено в порядку загального позовного провадження т.1 (а.с.157-158).

Ухвалою суду від 15.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті (т.2 а.с.14).

Від представника відповідача через канцелярію суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач заперечує проти позовних вимог СФГ Березень з огляду на таке (т.1 а.с.166-175).

Відповідно до наказів Головного управління Держгеокадастру у Луганській області Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороню земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів від 03.06.2020 № 267-ДК та № 268-ДК, державним інспектором ГУ Держгеокадастру у Луганській області Гончаровим Ю.Є. здійснено державний контроль за дотриманням земельного законодавства шляхом проведення планових перевірок дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003), та площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), розташованих за межами населених пунктів на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області.

До проведення планової перевірки, державний інспектор провів аналіз отриманих відомостей з Національної кадастрової системи та Державного земельного кадастру про земельні ділянки кадастровий номер 4420983400:16:001:0003 та кадастровий номер 4420983400:15:001:0004, які підлягали перевірці.

На виконання наказів, державним інспектором було проведено обстеження земельних ділянок площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003) та площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), розташованих за межами населених пунктів на території Білсікуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області, у зв 'язку з необхідністю встановлення фактів порушення вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок.

В результаті обстеження земельних ділянок було складено акти обстеження земельної ділянки від 12.06.2020 № 267-ДК/65/АО/Ю/01/-20 і № 268-ДК/79/АО/10/01/-20, в яких зазначено про стан перевіряємих земельних ділянок (сіножаті) площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003) та площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004) відповідно, розташованих за межами населених пунктів на території Білокуракинської селищної ради поблизу села Конопляні вка Білокуракинського району Луганської області - на зазначених земельних ділянках встановлено відсутність дернини та трав`янистої рослинності (що є невід 'ємною частиною складу сіножатей), натомість вони мають ознаки аграрної обробки, на всій площі перевіряємих земельних ділянок наявні паростки висіяної пшениці, що підтверджується фотофіксацією.

Зазначені факти на думку відповідача свідчать, що земельні ділянки комунальної форми власності сільськогосподарського призначення (угіддя - сіножаті), площею 26.9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003) та площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), які розташовані за межами населених пунктів на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області, використовуються не за цільовим призначенням, чим порушено вимоги пункту 2 частини 5 статті 20, пункту а частини 1 статті 96 Земельного кодексу України, стаття 37 Закону України Про охорону земель , за що передбачена відповідальність згідно пункту г частини 1 статті 211 Земельного кодексу України.

Також, відповідно до вимог ч. 1 ст. 5, ст.ст. 6, 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , ч. 1 ст. 19 Закону України Про охорону земель , Положення про Головне управління Держгеокадастру у Луганській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 (у редакції наказу Держгеокадастру від 20.02.2020 № 53), на підставі доповідних записок від 03.06.2020 № 570/90-20 та № 571/90-20, на виконання наказів від 03.06.2020 № 267-ДК і № 268-ДК, була проведена планова перевірка з питань дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельних ділянок комунальної форми власності площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003), площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), які розташовані за межами населених пунктів на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області.

За результатами планової перевірки державним інспектором складено акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 12.06.2020 № 267- ДК/206/АП/09/01/-20 та № 268-ДК/207/АП/09/01/-20.

В результаті перевірки встановлено, що розпорядженнями голови Білокуракинської районної державної адміністрації № 115 від 19.03.2003 та № 11 від 20.10.2003 між орендодавцем Білокуракинською РДА та орендарем СФГ Березень код ЄДРПОУ: 32365279 в особі засновника Писаренко Володимира Вікторовича, 19.05.2003 та 27.01.2004 відповідно були укладені договіри оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення (угіддя - сіножаті) загальною площею 26,9228 га та 33,7111 га відповідно, розташовані на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області, для ведення фермерського господарства. Державна реєстрація договорів оренди землі здійснена 19.05.2003 за № 292 та 03.02.2004 за № 040441500001.

Фактичною перевіркою земельних ділянок (сіножаті) площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003) та площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), розташованих за межами населених пунктів на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області, встановлено відсутність дернини та трав`янистої рослинності (що є невід`ємною частиною складу сіножатей), натомість вони мають ознаки аграрної обробки, на всій площі перевіряємих земельних ділянок наявні паростки висіяної пшениці, що на думку відповідача, свідчить про наявне нецільове використання перевіряємих земельних ділянок орендарем СФГ Березень .

Таким чином, в ході проведення перевірки встановлено, що земельні ділянки комунальної форми власності сільськогосподарського призначення (угіддя - сіножаті), площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003), площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), розташовані за межами населених пунктів на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області, використовуються орендарем СФГ Березень код ЄДРПОУ: 32365279 в особі засновника Писаренко В.В. не за цільовим призначенням, чим порушено вимоги п.2 ч.5 ст.20, п. а ч.І ст.96 ЗК України, ст.37 Закону України Про охорону земель , за що передбачена відповідальність згідно пункту г частини 1 статті 211 Земельного кодексу України.

У зв`язку з виявленими порушеннями земельного законодавства, державний інспектор звернувся до голови СФГ Березень ОСОБА_1 з ціллю надання останнім пояснення стосовно виявлених порушень, на що останнім було надано пояснення, яким він підтверджує факти викладені державним інспектором в актах обстеження земельних ділянок, актах перевірки щодо нецільового використання земельних ділянок, але при цьому не погоджується з виявленими порушеннями земельного законодавства.

Державним інспектором, після проведення перевірки з питань дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки та складання актів перевірки, якими виявлено факт нецільового використання земельних ділянок, складено протоколи про адміністративне правопорушення від 02.07.2020 № 267-ДК/0088П/07/01/-20, № 268-ДК/0089П/07/01/-20 та винесено постанови про накладення адміністративного стягнення від 02.07.2020 № 267- ДК/0088По/08/01/-20 та № 268-ДК/0089По/08/01/-20.

Враховуючи обставини, встановлені актами перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 12.06.2020 № 267-ДК/206/АП/09/01/-20, № 268-ДК/207/АП/09/01/-20, державним інспектором складено приписи від 02.07.2020 № 267-ДК/0107Пр/03/01/-20 і № 268-ДК/0108Пр/03/01/-20, відповідно до яких голові СФГ Березень ОСОБА_1 приписано усунути виявлені порушення земельного законодавства шляхом приведення земельних ділянок площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003) та площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), які розташовані за межами населених пунктів на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області, у стан придатний для використання за цільовим призначенням.

Примірники наказів від 03.06.2020 № 267-ДК, № 268-ДК, актів обстеження земельної ділянки від 12.06.2020, актів перевірки земельної ділянки від 12.06.2020, протоколів про адміністративне правопорушення від 02.07.2020, постанов про накладення адміністративного стягнення від 02.07.2020, приписів від 02.07.2020, розрахунків розміру шкоди, отримані головою СФГ Березень ОСОБА_1 особисто, що підтверджується його підписом на вказаних документах.

Відповідач зазначає, що Додатком 4 до Порядку визначено Перелік угідь згідно з Класифікацією видів земельних угідь (КВЗУ). Зазначений Перелік містить назву земельних угідь та код згідно КВЗУ.

Зокрема, сіножаті - підгрупа включає сільськогосподарські угіддя, які систематично використовуються для сінокосіння (ГОСТ 26640-85), до яких потрібно включати рівномірно вкриті деревинною та чагарниковою рослинністю площею до 20 відсотків ділянки (код згідно КВЗУ 002:01).

До ділянок ріллі не належать сіножаті, що розорані з метою їхнього докорінного поліпшення й використовуються постійно під трав`яними кормовими культурами для сінокосіння й випасання худоби, а також міжряддя садів, які використовують під посіви.

Якщо відповідно до договору оренди земельна ділянка, що передана в користування, за видом угідь є сіножаті, а використовується для вирощування товарної сільськогосподарської продукції, то здійснюється відхилення без належного дозволу власника земельної ділянки від затвердженого в установленому порядку проекту землеустрою, що свідчить про порушення вимоги раціонального землекористування та один із основних принципів державної політики у сфері охорони земель, визначеного у ст. 3 Закону України Про охорону земель , а саме забезпечення охорони земель як основного національного багатства Українського народу.

Аналіз діючих норм Земельного кодексу України, на думку відповідача, свідчить про те, що законодавство забороняє самостійну зміну виду використання сільгоспземлі, але передбачає таку можливість за погодженням із державним органом або органом місцевого самоврядування.

Класифікацію видів цільового призначення земель затверджено наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548. Згідно із цією класифікацією вирізняють, зокрема, такі види цільового призначення сільськогосподарських земель: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ - 01.01.01); для ведення фермерського господарства (КВЦПЗ - 01.01.02); для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ - 01.01.03); для сінокосіння та випасання худоби (КВЦПЗ -01.01.08).

Відповідно до ч.2 ст.22 Земельного кодексу України до складу сільськогосподарських земель входять: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Сільськогосподарські угіддя - це ділянки, що безпосередньо використовуються для виробництва сільськогосподарської продукції. Отже, необхідно розрізняти поняття цільове призначення земельної ділянки та вид сільськогосподарських угідь .

Земельні ділянки, віднесені до однієї і тієї ж категорії, можуть використовуватися за різними видами цільового призначення, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності тощо, та визначені у Класифікації.

Сіножаті - це земельні ділянки, які можуть бути розорані з метою їх докорінного поліпшення та які використовуються постійно під трав`яними кормовими культурами для випасу худоби.

Тому вважає факти, встановлені державним інспектором щодо відсутності на ґрунтовому покриву земельних ділянок дернини та трав 'янистої рослинності та наявність ознак аграрної обробки зі знищенням дернини, свідчать, що користувачем земельних ділянок (Орендарем) СФГ Березень здійснено заходи господарської діяльності (підготовка та обробіток ґрунту сільськогосподарською технікою), спрямовані на зміну певного виду використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення з угідь - сіножаті, в угіддя - рілля, що є порушенням вимог земельного законодавства.

Отже, позивач зобов`язаний був використовувати земельну ділянку виключно як сіножаті, тобто в межах виду користування, що передбачено умовами договорів оренди землі.

Зауважив, що оскільки відповідачем при перевірці стану додержання вимог земельного законодавства щодо охорони використання та охорони усіх категорій та форм власності виявлено порушення вимог земельного законодавства, то інспектором правомірно винесено оскаржувані приписи.

Щодо посилання позивача про порушення відповідачем порядку проведення заходів державного нагляду, зазначив, що особливості та обмеження перевірок, визначені у Законі України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не відносяться до перевірок земель Держгеокадастром та його територіальними органами.

У даному випадку мала місце перевірка земельної ділянки в порядку Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , отже, доводи позивача про порушення відповідачем вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , яким визначено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, є безпідставним, оскільки спеціальним законом у спірних правовідносинах є Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель .

На підставі вищевикладеного, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог СФГ Березень у повному обсязі.

16.09.2020 позивачем через канцелярію суду надано відповідь на відзив, згідно якого СФГ Березень вважає доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву безпідставними та помилковими з підстав того, що позивач на свій розсуд не змінював та не має наміру змінювати вид використання земельних ділянок (т.1 а.с.231-236, т.2 а.с.1-6).

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі, надав пояснення, аналогічні викладеному у позові, просив його задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, надав заяву про розгляд справи за його відсутності.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 19.10.2020 СФГ Березень , код за ЄДРПОУ 32365279, зареєстроване як юридична особа, керівник ОСОБА_1 , основними видами діяльності якої є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.89 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами (т.2 а.с. 23-25).

На підставі заяви ОСОБА_1 від 06.03.2003 про надання йому земельної ділянки площею 26,9228 га сіножатей для ведення селянського фермерського господарства, рішенням Дем`янівської сільської ради надано згоду на надання в оренду строком на 50 років гр. ОСОБА_1 земельної ділянки загально площею 26,9228 га, в тому числі сіножаті - 26,9228 га (т.1 а.с.35-36).

Згідно з експлікацією земельних угідь ОСОБА_1 відводиться земельна ділянка площею 26,9228 га з кодом цільового використання 2.5 для ведення фермерського господарства, у тому числі сіножаті - 26,9228 га (т.1 а.с.74).

Розпорядженням голови Білокуракинської райдержадміністрації від 03 квітня 2003 року № 153 затверджено проект відведення земельної ділянки площею 26,9228 сіножатей, яка надається в оренду строком на 50 років гр. ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства із земель державної власності Дем`янівської сільської ради та надано ОСОБА_1 в оренду строком на 50 років земельну ділянку загальною площею 26,9228 га з них сіножатей 26,9228 га для ведення фермерського господарства із земель державної власності Дем`янівської сільської ради (т.1 а.с.28).

На підставі розпорядження голови Білокуракинської райдержадміністрації від 03 квітня 2003 року № 153 між Білокуракинською райдержадміністрацією (Орендодавець) та СФГ Березень в особі засновника ОСОБА_1 (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, яка є державною власністю Дем`янівської сільської ради від 19 травня 2003 року, яким зокрема визначено: в оренду передається земельна ділянка площею 26,9228 га, в тому числі сіножатей - 26,9228 га (пункт 1.3); вказана земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства з метою ефективного використання її за обраним видом користування (пункт 2.1); єдиним обмеженням щодо використання земельної ділянки Орендарем є недопустимість зміни цільового призначення, визначеного в п.2.1 цього договору (пункт 2.5) (т.1. а.с.17-19).

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта, 19.05.2003 Відділом у Білокуракинському районі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 26,9228 га, цільове призначення - для ведення фермерського господарства (т.1 а.с.186).

З витяга з Державного земельного кадастру про земельну ділянку вбачається наступна інформація: кадастровий номер 4420983400:16:001:0003; місце розташування: Луганська область, Білокуракинський район, Дем`янівська сільська рада; цільове призначення - 01.02 для ведення фермерського господарства; категорія земель - землі сількогосподарського призначення; вид використання - для ведення фермерського господарства; форма власності - комунальна; площа - 26,9228 га; дата державної реєстрації земельної ділянки - 19.05.2003 відділом у Білокуракинському районі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), 08.04.2003; ТОВ Деметра (т.1 а.с.26).

Також, на підставі клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку площею 33,7114 га - сіножатей, яка надається строком на 49 років ФГ Березень для ведення фермерського господарства із земель державної власності на території Дем`янівської сільської ради, розпорядженням голови Білокуракинської райдержадміністрації від 20.11.2003 № 256 надано згоду на надання в оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 33,7114 га сіножатей ФГ Березень для ведення фермерського господарства із земель державної власності на території Дем`янівської сільської ради (т.1 а.с.90-92).

Згідно з експлікацією земельних угідь ФГ Березень відводиться земельна ділянка площею 33,7114 га з кодом цільового використання 2.5 для ведення фермерського господарства, у тому числі сіножаті - 33,7114 га (т.1 а.с.96).

Розпорядженням голови Білокуракинської райдержадміністрації від 20 січня 2004 року № 11 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, яка надається в оренду строком на 49 років ФГ Березень для ведення фермерського господарства із земель державної власності Дем`янівської сільської ради. Пунктом 2 даного розпорядження визначено про надання в оренду в оренду строком на 49 років ФГ Березень земельної ділянки площею 33,7114 га - сіножатей для ведення фермерського господарства із земель державної власності на території Дем`янівської сільської ради (т.1 а.с.122).

На підставі розпорядження голови Білокуракинської райдержадміністрації від 20 жовтня 2003 року № 11 між Білокуракинською райдержадміністрацією (Орендодавець) та СФГ Березень в особі засновника Писаренко В.В. (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки від 27 січня 2004 року, яким зокрема визначено: в оренду передається земельна ділянка площею 33,7114 га, в тому числі сіножаті 33,7114 га, строком на 49 років із земель державної власності на території Дем`янівської сіьської ради Білокуракинського району Луганської області (пункт 1.2); земельна ділянка передається для ведення фермерського господарства (пункт 2.1); єдиним обмеженням щодо використання земельної ділянки є недопустимість зміни цільового призначення земельної ділянки, визначеного в п.2.1 цього договору (пункт 2.5) (т.1. а.с.29).

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта, 20.01.2019 Відділом Держгеокадастру у Білокуракинському районі здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 33,7111 га, цільове призначення - для ведення сільськогосподарського виробництва (т.2 а.с.51).

З витяга з Державного земельного кадастру про земельну ділянку вбачається наступна інформація: кадастровий номер 4420983400:15:001:0004; місце розташування: Луганська область, Білокуракинський район, Дем`янівська сільська рада; цільове призначення - 01.02 для ведення фермерського господарства; категорія земель - землі сількогосподарського призначення; вид використання - для ведення фермерського господарства; форма власності - комунальна; площа - 33,7114 га; дата державної реєстрації земельної ділянки - 20.01.2009 відділом Держгеокадастру у Білокуракинському районі Луганської області на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 05.03.2005; ТОВ Деметра (т.1 а.с.37).

На підставі доповідних записок від 03 червня 2020 року № 570/90-200 та № 571/90-20, наказами ГУ Держгеокадастру у Луганській області від 03 червня 2020 року № 267-ДК та 268-ДК визначено державним інспекторам здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення планової перевірки дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок комунальної форми власності сільськогосподарського призначення площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:003) та площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004) відповідно, розташованих за межами населених пунктів на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області у термін з 05.06.2020 по 19.06.2020 ( т.1 а.с. 187-188, 206-207).

Державним інспектором на виконання наказу від 03 червня 2020 року № 267-ДК здійснено обстеження земельної ділянки площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:003), розташованої за межами населених пунктів на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області, за результатами чого складено складено акти від 12 червня 2020 року № 267-ДК/65/АО/10/01/-20 обстеження земельної ділянки та № 267-ДК/206/АП/09/01/-20 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки (т.1 а.с.189-193).

Також, державним інспектором на виконання наказу від 03 червня 2020 року № 268-ДК здійснено обстеження земельної ділянки площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), розташованої за межами населених пунктів на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області, за результатами чого складено акти від 12 червня 2020 року № 268-ДК/79/АО/10/01/-20 обстеження земельної ділянки та № 267-ДК/207/АП/09/01/-20 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки (т.1 а.с.208-212).

Зі змісту цих актів слідує, що перевіркою фактичного використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення (угіддя - сінокоси) площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003) та 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), встановлено відсутність на земельних ділянках дернини та трав`янистої рослинності (що є невід`ємною частиною складу сіножатей), натомість вона має ознаки аграрної обробки, на всій площі перевіряємих земельних ділянок наявні паростки вівсяної пшениці, що підтверджується фотофіксацією.

Зазначені факти згідно актів свідчать, що земельні ділянки комунальної форми власності сільськогосподарського призначення (угіддя-сіножаті) використовуються не за цільовим призначенням, чим порушено вимоги пункту 2 частини 5 статті 20, пункту а частини першої статті 96 Земельного кодексу України, статті 37 Закону України Про охорону земель , за що передбачено відповідальність згідно з пунктом ґ частини першої статті 211 Земельного кодексу України.

Позивачем 02.07.2020 на ім`я начальника ГУ Держгеокадастру у Луганській області надано письмові пояснення стосовно виявленого порушення, яким серед іншого, зазначено, що з умов договорів оренди будь-яких обмежень щодо використання земельних ділянок не встановлено (т.1 а.с.156, 215).

За результатами проведеної перевірки державним інспектором 02 липня 2020 року складено:

- протоколи про адміністративне правопорушення № 267-ДК/0088П/07/01/-20 та № 268-ДК/008П/07/01/-20, в яких зазначено, що головою СФГ Березень ОСОБА_1 внаслідок використання не за цільовим призначенням земельних ділянок заподіяно шкоду у сумі 10 339, 23 та 12 946,16 грн відповідно (т.1 а.с. 197-198, 216-217);

- постанови про накладення адміністративного стягнення № 267-ДК/0088По/08/01/-20 та № 268-ДК/0089По/08/01/-20, якими визнано позивача винним у вчиненні адміністративного правопорушення та притягнуто до адміністративної відповідальності за статтею 53 КУпАП (т.1 а.с. 199-200, 218-219);

- приписи № 267-ДК/0107Пр/03/01/-20 та № 268-ДК/0108Пр/03/01/-20, якими приписано голові СФГ Березень усунути виявлені порушення земельного законодавства шляхом приведення земельних ділянок площею 26,2892 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003) та 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), що розташовані на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області, у стан, придатний для використання за цільовим призначенням у термін до 02.08.2020 та 03.07.2020 відповідно (т.1 а.с.201, 220).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частинами першою та другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно зі статтею 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України від 19.06.2003 № 963-IV Про державний контроль за використанням та охороною земель (далі - Закон № 963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до статті 4 Закону № 963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно із статтею 6 Закону № 963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Змістом статті 9 Закону № 963-IV передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Частиною першою статті 10 Закону № 963-IV визначено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Так, згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Підпунктом 30 пункту 4 Положення про ГУ Держгеокадастру у Луганській області, затвердженого наказом Держгеокадастром від 17 листопада 2016 року № 308 (у редакції наказу Держгеокадастру від 20 лютого 2020 року № 53), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль), зокрема, за використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення.

Посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень мають право:

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків (підпункт 1 пункту 6 Положення);

безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель (підпункт 2 пункту 6 Положення);

викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для отримання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства (підпункт 4 пункту 6 Положення).

Системний аналіз вказаних положень земельного законодавства дає підстави дійти висновку про те, що ГУ Держгеокадастру у Луганській області області та його посадові особи (інспектори) наділені повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.

Також аналіз наведених норм права свідчить про те, що контроль за використанням та охороною земель є прямим обов`язком інспекторів; законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів, на вчинення яких уповноважено державних інспекторів.

Підпунктом 4 пункту 2 розділу ІІ Прикінцеві положення Закону України Про Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) від 17.03.2020 № 530-ІХ встановлено заборону на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Суд зауважує, що в даному випадку об`єктом перевірки згідно актів були земельні ділянки (а не суб`єкт господарювання СФГ Березень ) у відповідності до вимог Закону № 963-IV, який є спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини. Відтак, норми Закону № 877-V не є застосовними до спірних правовідносин, а доводи позивача про проведення перевірки господарської діяльності СФГ Березень в період визначених Законом від 17.03.2020 № 530-ІХ обмежень, на увагу не заслуговують.

Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися посадовими особами Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами, у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, у тому числі, шляхом проведення перевірок. При цьому, вищевказаними нормами не передбачена участь суб`єкта господарювання в обстеженні земельної ділянки.

Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності. Приписи про усунення виявлених порушень мають надаватися лише тим особам, які безпосередньо вчинили порушення вимог земельного законодавства.

Надаючи правову оцінку твердженням позивача про відсутність в його діях нецільового використання земельних ділянок, суд виходить з такого.

Згідно з частиною першою статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, зокрема землі сільськогосподарського призначення (пункт а ).

Відповідно до частини першої статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Частиною другою статті 20 Земельного кодексу України визначено, що зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Абзацом 2 частини п`ятої статті 20 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.

Відповідно до пункту г частини першої статті 21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.

Частиною першою статті 22 Земельного кодексу України установлено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Згідно з частиною другою статті 22 Земельного кодексу України до земель сільськогосподарського призначення належать:

а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги);

б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Відповідно до пункту б частини третьої статті 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Частинами першою та другою статті 93 Земельного кодексу України визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Згідно з пунктом а частини першої статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.

Абзацом 15 частини першої статті 1 Закону України від 22.05.2003 № 858-IV Про землеустрій встановлено, що цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Статтею 2 Закону України від 19.06.2003 № 962-IV Про охорону земель (далі - Закон № 962-IV) визначено, що об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.

Власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані, зокрема: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі на основі застосування екологобезпечних технологій обробітку і техніки, здійснення інших заходів, які зменшують негативний вплив на ґрунти, запобігають безповоротній втраті гумусу, поживних елементів тощо; дотримуватися стандартів, нормативів при здійсненні протиерозійних, агротехнічних, агрохімічних, меліоративних та інших заходів, пов`язаних з охороною земель, збереженням і підвищенням родючості ґрунтів; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям (частина перша статті 35 Закону № 962-IV).

Частинами першою - третьою статті 37 Закону № 962-IV встановлено, що власники та землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок зобов`язані здійснювати заходи щодо охорони родючості ґрунтів, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами України.

Використання земельних ділянок способами, що призводить до погіршення їх якості, забороняється.

На землях сільськогосподарського призначення може бути обмежена діяльність щодо: вирощування певних сільськогосподарських культур, застосування окремих технологій їх вирощування або проведення окремих агротехнічних операцій; розорювання сіножатей, пасовищ; використання деградованих, малопродуктивних, а також техногенно забруднених земельних ділянок; необґрунтовано інтенсивного використання земель.

Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель, пунктами 1.2 та 1.4 якого визначено, що код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі; КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

Згідно з розділом ІІ Класифікації видів цільового призначення земель вирізняють такі види цільового призначення земель сільськогосподарського призначення, зокрема:

01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

01.02 Для ведення фермерського господарства.

Відповідно до Переліку угідь згідно з Класифікацією видів земельних угідь (КВЗУ), який є Додатком 4 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051:

Рілля. Група включає сільськогосподарські угіддя, які систематично обробляються і використовуються під посіви сільськогосподарських культур, включаючи посіви багаторічних трав, а також чисті пари (ГОСТ 26640-85) та парники, оранжереї і теплиці До ділянок ріллі не належать сіножаті і пасовища, що розорані з метою їх докорінного поліпшення і використовуються постійно під трав`яними кормовими культурами для сінокосіння та випасання худоби, а також міжряддя садів, які використовуються під посіви;

Сіножаті. Підгрупа включає сільськогосподарські угіддя, які систематично використовуються для сінокосіння (ГОСТ 26640-85), до яких потрібно включати рівномірно вкриті деревинною та чагарниковою рослинністю площею до 20 відсотків ділянки;

Пасовища. Підгрупа включає сільськогосподарські угіддя, які систематично використовуються для випасання худоби (ГОСТ 26640-85); рівномірно вкриті деревинною та чагарниковою рослинністю площею до 20 відсотків ділянки.

Аналіз вищевикладених положень земельного законодавства дає суду підстави дійти висновку, що сільськогосподарські угіддя - це ділянки, що безпосередньо використовуються для виробництва сільськогосподарської продукції, які поділяються на такі види сільськогосподарських угідь як, зокрема: рілля, сіножаті, пасовища, а також за видами їх цільового призначення, зокрема: на землі для ведення фермерського господарства (01.02).

При цьому, землі сільськогосподарського призначення можуть використовуватися їх власниками та землекористувачами виключно із дотриманням їх цільового призначення - за призначенням, визначеним у встановленому законодавством порядку на підставі документації із землеустрою. Отже, сіножаті мають використовуватися власниками та користувачами таких земельних ділянок виключно для сінокосіння. У свою чергу, використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення не за цільовим призначенням чинним законодавством заборонено.

Матеріалами справи встановлено, що у проекті відведення земельної ділянки площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003), який затверджено розпорядженням голови Білокуракинської райдержадміністрації від 23 квітня 2003 року № 153, визначено вид сільськогосподарського угіддя - сіножаті, а також вид цільового призначення - для ведення фермерського господарства. Такі ж відомості про земельну ділянку щодо виду сільськогосподарського угідь та виду цільового використання (01.02 Для ведення фермерського господарства) внесені до Державного земельного кадастру, що підтверджено відповідним витягом, вказані у розпорядженні Білокуракинської райдержадміністрації від 19 березня 2003 року № 115 та в договорі оренди земельної ділянки від 19 травня 2003 року (т.1 а.с.7-18,26, 59, 80).

Також, згідно технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку площею 33,7114 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), який затверджено розпорядженням голови Білокуракинської райдержадміністрації від 20 січня 2004 року № 11, визначено вид сільськогосподарського угіддя - сіножаті, а також вид цільового призначення - для ведення фермерського господарства. Такі ж відомості про земельну ділянку щодо виду сільськогосподарського угідь та виду цільового використання (01.02 Для ведення фермерського господарства) внесені до Державного земельного кадастру, що підтверджено відповідним витягом, вказані у розпорядженні Білокуракинської райдержадміністрації від 20 листпада 2003 № 256 та в договорі оренди земельної ділянки від 27 січня 2004 року (т.1 а.с.29, 91-92, 112).

Оскільки вид угіддя та цільового призначення земельних ділянок, переданих в оренду СФГ Березень , визначені у документації із землеустрою, а також зафіксовані у рішенні уповноваженого органу про передачу її у користування, суд погоджується з твердженнями відповідача, що позивач мав право використовувати земельну ділянку за її цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, але в межах її виду - сіножаті, тобто для сінокосіння.

Натомість державним інспектором в ході здійснення заходів державного контролю шляхом проведення планової перевірки дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003) та площею 33,7114 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004) встановлено відсутність на земельних ділянках дернини та трав`янистої рослинності, що є невід`ємною частиною складу сіножатей, та ознаки аграрної обробки земельних ділянок, що підтверджується актами обстеження земельної ділянки та фотофіксацією.

Такі дії позивача суперечать статусу вказаної земельної ділянки та є порушенням вимог природоохоронного законодавства та законодавства щодо використання та охорони земель.

Постановою Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 12 грудня 2019 року у справі № 904/1054/19, зроблено висновок, зокрема, що діяльність щодо розорювання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які за своїми характеристиками відносяться до пасовищ, є такою, що порушує встановлені законодавством та договором вимоги використання земельної ділянки. При цьому, суд зауважив, що необхідність дотримання обмежень щодо розорювання земель, а також створення, збереження та відновлення сіножатей та пасовищ відповідно до науково обґрунтованих показників з урахуванням регіональних особливостей та природно-кліматичних умов, передбачена Законами України "Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року", "Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року", Концепцією національної екологічної політики України на період до 2020 року, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2007 № 880-р, Стратегією удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 413, Національним планом дій щодо боротьби з деградацією земель та опустелюванням, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.03.2016 № 271-р.

За наведених обставин, суд вважає, що позивач безпідставно ототожнює законодавчо визначений обов`язок використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення за її цільовим призначенням із встановленням додаткових обмежень (обтяжень) щодо її використання за умовами договору.

Зважаючи на встановлені державним інспектором в ході проведення планової перевірки обставин що порушення СФГ Березень вимог чинного земельного законодавства, які знайшли підтвердження при розгляді справи, суд погоджується з твердженнями представника відповідача, що державний інспектор, керуючись положеннями статті 10 Закону № 963-IV, мав право давати позивачу обов`язкові для виконання вказівки (припис).

Припис - це обов`язкова для виконання письмова вимога уповноваженого органу щодо усунення порушень вимог законодавства. Заходи в приписі, спрямовані на усунення порушень вимог закону, а відтак, мають бути чітко сформульовані та конкретизовані.

Судом встановлено, що у приписах від 02 липня 2020 року №№ 267-ДК/0107Пр/03/01/-20, 268-ДК/0108Пр/03/01/-20 визначено голові СФГ Березень у термін до 02 серпня 2020 року та 03 липня 2020 року відповідно, усунути виявлені перевіркою порушення вимог земельного законодавства шляхом приведення земельних ділянок площею 26,9228 га (кадастровий номер 4420983400:16:001:0003) та площею 33,7111 га (кадастровий номер 4420983400:15:001:0004), які розташована на території Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області, у стан придатний для використання за цільовим призначенням. Отже, оскаржуваний припис містить вказівку про вжиття позивачем конкретних заходів для усунення виявлених перевіркою порушень. Відтак доводи позивача про неконкретизованість оскаржуваних приписів на увагу не заслуговують.

У даній справі судом встановлено, що державним інспектором за наслідками проведення планової перевірки, в межах визначених Законом № 963-IV повноважень, прийнято правильні за змістом приписи про усунення порушень.

Таким чином, суд дійшов висновку, що приписи від 02 липня 2020 року №№ 267-ДК/0107Пр/03/01/-20 та № 268-ДК/0108Пр/03/01/-20 відповідають критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, тому у суду відсутні підстави для визнання їх протиправними та скасування.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. Руїз Торія проти Іспанії (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09 грудня 1994 року, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Оскільки суд відмовляє у задоволенні позову, керуючись положеннями статті 139 КАС України, понесені позивачем судові витрати по сплаті судового збору не підлягають відшкодуванню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог селянського фермерського господарства «Березень» до головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання протиправними дій та рішень, скасування приписів, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення суду складено та підписано 17 листопада 2020 року.

Суддя К.Є. Петросян

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2020
Оприлюднено17.11.2020
Номер документу92889283
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/2943/20

Ухвала від 25.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 15.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 24.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Постанова від 24.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 16.11.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Рішення від 16.11.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 19.08.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні