Рішення
від 17.11.2020 по справі 600/2371/20-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 листопада 2020 р. м. Чернівці Справа № 600/2371/20-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Боднарюка О.В., розглянувши в подяку письмового провадження справу за позовом Чернівецької обласної організації політичної партії "Рідне місто" до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, про визнання протиправними дій, а також визнання протиправними рішень та їх скасування,-

В С Т А Н О В И В:

Чернівецька обласна організація політична партія "Рідне місто" (далі - позивач), звернулась в суд з позовом до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправними дії Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про проведення 11.11.2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 730447 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та визнати протиправним і скасувати протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730447 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області від 11 листопада 2020 року;

- визнати протиправними дії Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про проведення 11.11.2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 730449 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та визнати протиправним і скасувати протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730449 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області від 11 листопада 2020 року;

- визнати протиправними дії Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області по встановленню 12.11.2020 року підсумків голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіального виборчого округу № 4 та визнати протиправним і скасувати протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіального виборчого округу № 4 від 12.11.2020 року;

- визнати протиправними дії Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області по встановленню 12.11.2020 року підсумків голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіального виборчого округу № 5 та визнати протиправним і скасувати протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіального виборчого округу № 5 від 12.11.2020 року;

- визнати протиправними дії Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про встановлення 13.11.2020 року результатів виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та визнати протиправним і скасувати протокол про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 13.11.2020 року;

- зобов`язати Чернівецьку міську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області встановити підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіального виборчого округу № 4 з врахуванням відомостей, що викладені у протоколі дільничної виборчої комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730447 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області;

- зобов`язати Чернівецьку міську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області встановити підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіального виборчого округу № 5 з врахуванням відомостей, що викладені у протоколі дільничної виборчої комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730449 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області;

- зобов`язати Чернівецьку міську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області встановити результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

1. Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що 11.11.2020 року відповідачем вчинені протиправні дії щодо повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 730447 та на виборчій дільниці № 730449 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, а саме з порушенням вимог статті 254 Виборчого кодексу України, якими встановлено випадки, коли такий повторний перерахунок допускається.

Зокрема зазначив, що 12.11.2020 року відповідачем було складено відповідні протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіальних виборчих округів №4 та №5, відомості до яких було внесено за приписами частини 2 статті 255 Виборчого кодексу України, в тому числі з протоколів повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 730447 та на виборчій дільниці № 730449 (відповідно), з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, а в подальшому на підставі протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіального виборчого округу, 13.11.2020 року складено протокол про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

На думку позивача, у зазначені вище протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіальних виборчих округів № 4 та №5 та про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі протиправно внесені відомості з протоколів повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 730447 та на виборчій дільниці № 730449, оскільки такий повторний підрахунок було проведено без правових підстав, а отже до зазначених протоколів мали бути внесені відомості з протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730447 та на виборчій дільниці №730449 (відповідно), з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області.

Вважає, що в результаті зазначених вище дії відповідача не можна вважати остаточно встановленими результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

2. Відповідач правом на подання до суду відзиву на адміністративний позов, не скористався.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ В СПРАВІ.

1. Ухвалою суду від 16.11.2020 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, призначено розгляд справи на 17:30 год. 16 листопада 2020 року, а також задоволено клопотання про витребування доказів, та додатково витребувано докази з власної ініціативи суду.

2. Ухвалою суду від 17.11.2020 року задоволено клопотання представника позивача, про закриття провадження в частині позовних вимог, у зв`язку із відмовою від позову в частині щодо:

- визнати протиправними дії Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про проведення 11.11.2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 730449 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та визнати протиправним і скасувати протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730449 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області від 11 листопада 2020 року;

- визнати протиправними дії Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області по встановленню 12.11.2020 року підсумків голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіального виборчого округу № 5 та визнати протиправним і скасувати протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіального виборчого округу № 5 від 12.11.2020 року;

- зобов`язати Чернівецьку міську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області встановити підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіального виборчого округу № 5 з врахуванням відомостей, що викладені у протоколі дільничної виборчої комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730449 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області.

Також зазначеною ухвалою суду від 17.11.2020 року повернуто без розгляду клопотання представника позивача, про залишення позову без розгляду в частині позовних вимог.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

1. 16.11.2020 року представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав наведених в адміністративному позові. В судовому засіданні подав заяву, в якій просив суд здійснити подальший розгляд справи і прийняття рішення по суті в порядку письмового провадження.

2. Представник відповідача в судовому засіданні подав до суду заяву, в якій просив суд здійснити подальший розгляд справи і прийняття рішення по суті в порядку письмового провадження. При цьому, в судовому засіданні представник відповідача проти задоволення позову заперечував, посилаючись на відповідні аргументи, а саме переважно на те, що підставою для прийняття рішення про повторний перерахунок голосів слугували обставини, які вказували на неможливість усунення неточностей в протоколах ДВК без повторного підрахунків бюлетенів.

3. Враховуючи приписи статті 194 КАС України, та подання учасниками справи заяв про розгляд справи у порядку письмового провадження, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами в порядку письмового провадження.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ ТА ВІДПОВІДНІ ПРАВОВІДНОСИНИ.

1. Чернівецька обласна організація політичної партії "Рідне місто" (код ЄДРПОУ 37830475) 05.10.2011 зареєстрована як юридична особа, вид діяльності "94.92 діяльність політичних організацій" (а.с.176).

2. Згідно витягу з постанови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області № 9 від 25 вересня 2020 року зареєстровано кандидатів у депутати Чернівецької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Чернівецької обласної організації політичної партії «Рідне місто» . (а.с.9)

3. 26.10.2020 року складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730447 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області у територіальному виборчому окрузі №4. (а.с.10-19)

4. Згідно витягу з протоколу № 16, який розпочато 25 жовтня 2020 року вбачається, що заслухавши голову ЧМТВК Саінчук А.К., яка зазначила, що враховуючи порушення, допущенні при оформленні протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях… (перелік дільниць), в т. ч. № 730447, згідно додатку, з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, неможливість усунути неточності в протоколах ДВК без підрахунку бюлетенів (ч.9 ст. 254 Виборчого кодексу України), слід провести повторний підрахунок голосів на вищевказаних виборчих дільницях після прийняття та затвердження протоколів усіх ДВК виборчих дільниць м.Чернівці, за результатами чого вирішено/постановлено: провести перерахунок голосів виборців, згідно протоколів про підрахунок голосів виборів на виборчих дільницях… (перелік дільниць) в т.ч. 730447, враховуючи неможливість усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколах дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, Чернівецької районної ради, Чернівецької міської ради, Чернівецького міського голови.

5. Судом досліджений порядок денний "Про внесення змін до протокольного рішення Чернівецької міської територіального виборчої комісії 31 жовтня 2020 року, щодо повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях… (перелік дільниць), в т. ч. № 730447 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, Чернівецької районної ради Чернівецької області, Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області", згідно якого вирішено (окрім іншого), внести зміни до протокольного рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії 31 жовтня 2020 року щодо повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях… (перелік дільниць), в т. ч. № 730447, з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, Чернівецької районної ради Чернівецької області, Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області, виключивши в з нього виборчі дільниці № 730446, № 730455, №730466, № 730497, № 730511, № 730516, № 730544 в частині повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецького міської ради Чернівецького району Чернівецької області.

6. Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області 11.11.2020 року на засіданні складено протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730447 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області у територіальному окрузі №4, відповідно до якого відбувся повторний підрахунок голосів виборців.

В ході судового розгляду справи, а саме під час дослідження письмових доказів в судовому засіданні, представник відповідача посилався на те, що при складанні протоколу від 11.11.2020 року про підрахунок виборців на виборчій дільниці № 730447 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області у територіальному окрузі №4, членами ТВК Чернівецької міської ради допущено технічну описку, не зазначивши при цьому в назві протоколу слова: "повторний підрахунок", що по своїй суті не змінює його змісту. (а.с.31-37)

7. 12.11.2020 року Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради у межах територіального виборчого округу № 4, згідно якого до підсумків з голосування було внесено (в тому числі) відомості про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730447 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, які були встановлені на підставі протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730447 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області. (а.с. 45-78)

8. 13.11.2020 року Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області на засіданні складено протокол з відміткою (уточнений), про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі. (а.с.113-174)

ДО ВКАЗАНИХ ПРАВОВІДНОСИН СУД ЗАСТОСОВУЄ НАСТУПНІ ПОЛОЖЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ТА РОБИТЬ ВИСНОВКИ ПО СУТІ СПОРУ.

1. Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

2. Відповідно до пункту 1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. №795-ІХ «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року № 160 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р.» , згідно пункту 1 якої на неділю 25 жовтня 2020 року призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

3. Статтею 38 Конституції України визначено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Разом з тим, суд зазначає, що вказане право громадяни повинні використовувати з урахуванням вимог чинного законодавства, в даному випадку спеціального Закону, який регулює спірні правовідносини, а саме Виборчого кодексу України від 19.12.2019 року №396-IX (далі - ВК України), яким систематизовано законодавчі норми стосовно врегулювання питань, пов`язаних із визначенням гарантій права громадян на участь у виборах, підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, старост.

Згідно з пункту 20 частини 1 статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5)офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до частини 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Згідно із частини 1 статті 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій, у відповідності до частиною 2 статті 32 Виборчого кодексу України належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України (ч.3 ст.32 Виборчого кодексу України).

За змістом частини 4 статті 33 Виборчого кодексу України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Згідно частиною 1 статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

4. Порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці врегульовано статтею 250 Виборчого кодексу України.

Зокрема, частиною 2 статті 250 Виборчого кодексу України встановлено послідовність дій дільничної виборчої комісії при проведенні підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу. Пакети з протоколами та іншою виборчою документацією з виборів, підрахунок щодо яких вже завершено, до закінчення засідання дільничної виборчої комісії зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання, у полі зору членів дільничної виборчої комісії та осіб, присутніх на засіданні комісії. Пакети з виборчою документацією транспортуються в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу, до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати виборів, відразу після завершення підрахунку голосів виборців та складання відповідних протоколів з усіх місцевих виборів, які організовувалися відповідною дільничною виборчою комісією (абзаци 2 та 4 ч.2 ст.250 Виборчого кодексу України).

У відповідності до частини 6 статті 250 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія запаковує опрацьовані виборчі документи у пакети. Пакет з виборчими документами заклеюється, на пакеті робиться напис, який вказує на кількість та вид запакованих документів, а також зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Згідно із частиною 10 статті 251 Виборчого кодексу України пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

Протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації відповідно до частини першої цієї статті (ч.5 ст.253 Виборчого кодексу України).

5. Звертаючись до суду аргументи позивача фактично зводилися до того, що відповідач порушуючи вимоги частини 9, 10 статті 254 Виборчого кодексу України вчинено протиправні дії щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730447, з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, і як наслідок прийнято протиправні рішення у формі протоколів, про підсумки голосування і результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною 5 статті 254 Виборчого кодексу України передбачено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Отже, на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне із трьох наведених вище рішень. При цьому, таке рішення приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії у відповідності до вимог частини 6 статті 254 Виборчого кодексу України.

Як встановлено судом, відповідачем рішення про повторний підрахунок голосів виборців, як то визначено пунктом 3 частини 5 статті 254 Виборчого кодексу України не приймалось. Разом з тим, в ході судового розгляду справи надано витяг з протоколу №16 безперервного засідання розпочатого 25 жовтня 2020 року, відповідно до якого і прийнято рішення про повторний підрахунок голосів виборців. Приймаючи вказане рішення про повторний підрахунок відповідач керувався нормами частини 9 статті 254 ВК України.

Аналізуючи алгоритм дій відповідача, в призмі порядку денного про внесення змін до протокольного рішення Чернівецької ТВК від 31 жовтня 2020 року, щодо повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях з виборів депутатів до Чернівецької обласної ради, Чернівецької районної ради Чернівецької області, Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області і Чернівецького міського голови - слід дійти висновку, що протокольне рішення про повторний підрахунок голосів виборців, в тому числі і на виборчій дільниці №730447 прийнято відповідачем саме 31 жовтня 2020 року.

6. В ході судового розгляду справи судом неодноразово ставилось на обговорення питання про підстави прийняття рішення про повторний підрахунок голосів виборців 31 жовтня 2020 року, а так само про наявність заяв, скарг та актів від учасників виборчого процесу, про можливе порушення вимог виборчого законодавства під час голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці №730447, або ж транспортування документів з цієї дільниці до територіальної виборчої комісії.

З огляду на вказане судом встановлено, що на час прийняття документів членами територіальної виборчої комісії будь-які скарги, заяви та акти, які б стосувались дільниці №730447 не подавались.

Вказані обставини також і не заперечувались представникам позивача та відповідача.

Відповідно до частини 1 статті 78 КАС України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.

При цьому, як наголошувалось в ході судового розгляду справи представником відповідача, рішення про повторний підрахунок голосів виборців по виборчій дільниці №730447 членами ТВК прийнято з тих підстав, що неточності в протоколі цієї дільниці неможливо усунути без перерахунку голосів виборців.

Однак, за своєю суттю наведені вище підстави про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці не передбачені частиною 9 статті 254 ВК України, яка власне визначає те, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

7. Разом з тим, окрім дискреційних повноважень визначених частиною 9 статті 254 ВК України, законодавець в частині 10 статті 254 ВК України (в частині норм) визначив обов`язок виборчої комісії за певних підстав провести повторний підрахунок голосів виборців.

А саме, в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці (ч.10 ст.254 КАС України).

З метою з`ясування фактичних обставин справи, зокрема, встановлення наявності підстав для здійснення повторного підрахунку голосів, як в ході судового розгляду справи, а так само і ухвалою суду від 16.11.2020 року витребовувались (за наявності) у відповідача відповідні докази. Натомість, відповідач на час розгляду справи такі документи (заяви, скарги, акти, тощо) суду не надав, так само як і не вказав в чому ж полягали неточності відомостей, які внесені дільничною виборчою комісією №730447 до протоколу від 26 жовтня 2020 року.

З оглянутого в судовому засіданні протоколу дільничної виборчої комісії №730447 від 26 жовтня 2020 року, судом так само не встановлено будь-яких неточностей, які унеможливили врахування відомостей цього протоколу територіальною виборчою комісією під час прийняття документів.

Проаналізувавши наведене вище в контексті встановлених обставин справи, суд дійшов до висновку про обґрунтованість доводів позивача про те, що відповідачем здійснено повторний підрахунок голосів з виборчої дільниці №730447 за відсутності підстав, визначених статтею 254 КАС України.

8. Відповідно до частини 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Статтею 75 КАС України передбачено, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Частиною 1 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому, згідно із частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Суд також звертає увагу на те, що відповідачем не надано відзиву на позовну заяву без поважних причин, що в силу частини 4 статті 159 КАС України може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Отже, за відсутності законодавчого визначених підстав для повторного підрахунку голосів, у причинно-наслідковому зв`язку протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730447 від 11.11.2020 року є протиправний та такий, що підлягає скасуванню, оскільки відповідачем не наведено аргументів про правомірність такого рішення, а також цього не встановлено судом. При цьому суд зазначає, що дії відповідача по повторному підрахунку голосів, як окрема складова позовних вимог, в даному випадку не можуть вважатись протиправними, в той час, коли члени виборчої комісії (колегіального органу) діяли на підставі не скасованого у встановленому порядку протоколу, яким вирішено проводити повторний підрахунок голосів від 31.10.2020 року.

9. Оцінюючи спірні правовідносини в частині визнання дій протиправними, а також скасування протоколів, про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу № 4 від 12.11.2020 року, а також про встановлення результатів виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі (протокол від 13.11.2020 року) та зобов`язання встановити результати, суд зазначає наступне.

10. Статтею 255 ВК України визначено повноваження територіальної виборчої комісії по встановленню підсумків голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях.

В свою чергу, нормами статей 256-260 ВК України визначено повноваження і процедуру по встановленню результатів виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, за результатами чого відповідна (територіальна) виборча комісія складає протокол про результати виборів. При цьому, алгоритм дій відповідно до норм статей 256-260 ВК України територіальної виборчої комісії зводиться до кінцевого обов`язку встановити результати виборів.

Визначаючись щодо способу поновлення порушеного права позивача, суд виходить з того, що позивач звертаючись з адміністративним позовом, в частині позовних вимог обрав неналежний спосіб захисту такого права. Так, з огляду на факт документування протиправного протоколу про повторний підрахунок голосів, позивач з власних міркувань визначив спосіб захисту порушеного права на майбутнє - в частині скасування протоколу про підсумки і про результати виборів депутатів і зобов`язання вчинити ці ж самі дії, але з урахуванням того, що повторний підрахунок голосів проведений протиправно і такий підрахунок слід вчинити з урахуванням відомостей протоколу дільничної виборчої комісії. В даному випадку протоколу дільничної виборчої комісії №730447 від 26.10.2020 року.

На думку суду, наведені вище вимоги є передчасними, і такими, що не підлягають задоволенню, оскільки відповідно до вимог статей 250-260 ВК України територіальна виборча комісія зобов`язана вчинити дії направлені на встановлення підсумків і результатів голосування, і як наслідок скласти відповідні протоколи. Іншими словами, суд не може зобов`язати відповідача вчинити те, що в силу законодавчих вимог останній зобов`язаний вчинити.

11. Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В ході судового розгляду справи відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, на виконання вимог частини 2 статті 77 КАС України не доведено правомірності здійснення повторного підрахунку голосів по виборчій дільниці №730447. Більше того, відповідачем не надано відзиву на позов чи будь-яких інших пояснень для доказування правомірності складення протоколу про повторний підрахунок голосів виборців без наявних законодавчо визначених підстав.

12. В Рішенні від 10 лютого 2010 року у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Крім цього, згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини по справі Серявін та інші проти України, заява N 4909/04, рішення від 10 лютого 2010 року, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент.

13. Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів учасників справи, оцінивши докази відповідача та докази надані позивачем - суд дійшов висновку, що обґрунтування на які посилається позивач, частково дають суду підстави для висновків, які б спростовували доводи відповідача, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню частково з підстав наведених вище.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

1.Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

2. Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

3. Згідно з частини 1 статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Як вбачається із матеріалів справи, провадження у даній справі було відкрито без сплати позивачем судового збору.

4. Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України "Про судовий збір" від 08.07.2011 року № 3674-VI (далі - Закон № 3674-VI).

Відповідно до статті 4 Закону № 3674-VI за подання адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (2102 грн).

5. Судом встановлено, що позивачем подано до суду адміністративний позов, який містить вимоги немайнового характеру, які в частині випливають одна з іншої, оскільки стосуються одних і тих же правовідносин. По своїй суті вимоги позивача в поданій редакції позову стосувались визнання дій/рішень протиправними і їх скасування, а також зобов`язання вчинити дії, щодо документування відповідачем результатів виборів по двом виборчим округам №4 та №5. Відтак, позивачу необхідно було сплатити судовий збір у сумі 4204,00 грн з (розрахунку 2 х 2102,00 грн).

При цьому, в ході розгляду справи, судом з урахуванням поданої заяви про відмову від позову в частині позовних вимог - закрито справу в частині вимог та стягнуто з позивача судовий збір в сумі 2102,00 грн.

6. Враховуючи часткове задоволення адміністративного позову, за подання позовної заяви пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, слід стягнути з позивача та за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь Державного бюджету України несплачений судовий збір в розмірі 1051,00 грн з кожного, з розрахунку (2012,00 грн : 2).

Керуючись статтями 241 - 246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Чернівецької області організації політичної партії "Рідне місто" до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, про визнання протиправними дій, а також визнання протиправними рішень та їх скасування - задовольнити частково.

Визнати протиправним і скасувати протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730447 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області від 11 листопада 2020 року.

Стягнути з Чернівецької обласної організації політичної партії "Рідне місто" до Державного бюджету України (стягувач: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів Чернівецьке УК/м.Чернівці/22030101; код отримувача (ЄДРПОУ) 37978173; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; номер рахунку отримувача (ІВАN) UA828999980313191206084024002; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу за подання адміністративного позову) - судовий збір у сумі 1051,00 гривень.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області до Державного бюджету України (стягувач: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів Чернівецьке УК/м.Чернівці/22030101; код отримувача (ЄДРПОУ) 37978173; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; номер рахунку отримувача (ІВАN) UA828999980313191206084024002; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу за подання адміністративного позову) - судовий збір у сумі 1051,00 гривень.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 278 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення (підписання).

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Чернівецька обласна організація політичної партії "Рідне місто" 2-й провулок Герцена, 6/1,Чернівці,Чернівецька область,58000 37830475;

Відповідач - Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області Емінеску 2,Чернівці,Чернівецька область,58010 43767642.

Суддя О.В. Боднарюк

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.11.2020
Оприлюднено19.11.2020
Номер документу92896183
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/2371/20-а

Ухвала від 20.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 17.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Рішення від 17.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні