Рішення
від 16.11.2020 по справі 600/2368/20-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 листопада 2020 р. м. Чернівці Справа № 600/2368/20-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лелюка О.П., за участю: секретаря судового засідання - Кіщук О.І., представника позивача - Маркідонова О.В., представника відповідача - Поляка П.П., представників третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Чернівецької обласної організації політичної партії Громадський рух Народний контроль - Гончарюка І.Д., Чернівецької територіальної організації Політичної партії Європейська солідарність - Руссу В.В., Чернівецької обласної організації Політичної партії Єдина Альтернатива - Венгринюка С.В. та Мороза В.В., Чернівецької обласної організації Політичної партії Рідне місто - Раздорського Р.А.,

розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження справу за позовом Чернівецької обласної організації Політичної партії Партія Чернівчан до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору - Чернівецька обласна організація політичної партії Громадський рух Народний контроль , Чернівецька територіальна організація Політичної партії Європейська солідарність , Чернівецька обласна організація Політичної партії Єдина Альтернатива , Чернівецька обласна регіональна організація Команда Михайлішина , Чернівецька обласна організація Політичної партії Слуга народу , Чернівецька обласна організація Політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ , Чернівецька обласна організація Політичної партії Рідне місто , про визнання протиправними та скасування рішень,

У С Т А Н О В И В:

14 листопада 2020 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов позов Чернівецької обласної організації Політичної партії Партія Чернівчан до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправними та скасування рішень.

Згідно заяви позивача про зміну предмету позову, він просить суд:

1) визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 11 листопада 2020 року, оформлене протоколом безперервного засідання цієї виборчої комісії, розпочатого 25 жовтня 2020 року, яким: - внесено зміни до протокольного рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 31 жовтня 2020 року щодо повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №730516, 730449, 730455, 730543, 730511, 730466, 730548, 730550, 730475, 730497, 730544, 730512, 730274, 730446, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, Чернівецької районної ради Чернівецької області, Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області, виключивши з нього виборчі дільниці №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 у частині повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області; - вирішено врахувати відомості протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 при складенні протоколів про підсумки голосування із зазначених виборів; - вирішено скласти протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області у відповідних виборчих округах з урахуванням цього рішення;

2) визнати протиправним та скасувати Протокол Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 12 листопада 2020 року;

3) визнати протиправним та скасувати Протокол Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з позначкою Уточнений від 13 листопада 2020 року.

В обґрунтування позову зазначено, що прийняття оскаржуваного рішення від 11 листопада 2020 року, що оформлене протоколом безперервного засідання цієї виборчої комісії, розпочатого 25 жовтня 2020 року, не передбачене Виборчим кодексом України. На думку позивача, названим оскаржуваним рішенням відповідач фактично скасував у частині своє попереднє рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №730516, 730449, 730455, 730543, 730511, 730466, 730548, 730550, 730475, 730497, 730544, 730512, 730274, 730446, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486. Натомість, повноваженнями щодо скасування рішень територіальних виборчих комісій наділена лише Центральна виборча комісія. Водночас позивач наголошував на тому, що рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №730516, 730449, 730455, 730543, 730511, 730466, 730548, 730550, 730475, 730497, 730544, 730512, 730274, 730446, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486 не оскаржувалось ні в судовому, ні в адміністративному порядку, тобто залишалось чинним.

Отже, на думку позивача, відповідач, приймаючи оскаржуване рішення, вийшов за межі своїх повноважень, встановлених Виборчим кодексом України, діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Позивач також звертає увагу на те, що оскаржуване рішення впливає на можливість встановлення об`єктивних результатів виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, оскільки ним був заблокований повторний підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях. Вважає, що таке рішення впливає безпосередньо на кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки Чернівецької обласної організації Політичної партії Партія Чернівчан на відповідних виборах окремо, та у співвідношенні із кількістю виборчих бюлетенів з голосами виборців, які підтримали територіальні виборчі списки інших місцевих організацій політичних партій. Як наслідок, оскаржуване рішення, ухвалене відповідачем, впливає на результати голосування та виборів в цілому з відповідних місцевих виборів, у яких бере участь Чернівецька обласна організація політичної партії Партія Чернівчан .

Крім цього, позивач стверджує, що вказаним рішенням знехтувано правами Чернівецької обласної організації політичної партії Партія Чернівчан як суб`єкта виборчого процесу відповідних місцевих виборів, оскільки порушено одну із гарантій виборчого процесу, передбачену статтею 19 Виборчого кодексу України - точне і достовірне встановлення результатів виборів.

Обґрунтовуючи протиправність протоколів Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 12 листопада 2020 року та про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з позначкою Уточнений від 13 листопада 2020 року, позивач зазначав, що рішення щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 730516, 730449, 730455, 730543, 730511, 730466, 730548, 730550, 730475, 730497, 730544, 730512, 730274, 730446, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486 було мотивоване, зокрема, наявністю неточностей у протоколах про підрахунок голосів виборців дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, які неможливо було усунути без перерахунку бюлетенів. Водночас вказані вище протоколи складені без проведення в повному обсязі повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, як було постановлено відповідачем.

Таким чином, на думку позивача, зазначені протоколи не дозволяють встановити дійсне волевиявлення виборців, не містять достовірних відомостей, передбачених частиною першою статті 256 Виборчого кодексу України.

Ухвалою суду від 14 листопада 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження із врахуванням особливостей провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, встановлених статтею 273 Кодексу адміністративного судочинства України; призначено підготовче засідання; встановлено відповідачу строк для подання відзиву, витребувано у нього письмові докази.

Ухвалою суду від 16 листопада 2020 року закрито підготовче провадження та призначено дану справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні представник позивача позивні вимоги, викладені у заяві про зміну предмету позову, підтримав з підстав, викладених у позовній заяві. Просив суд позов задовольнити повністю.

Представник відповідача щодо задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у поданих відзивах на позовну заяву.

Так, у відзивах, наданих суду в підготовчому судовому засіданні, відповідач заперечував проти позовних вимог та вказував, що рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії від 11 листопада 2020 року, яким унесено зміни до протокольного рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії від 31 жовтня 2020 року про здійснення повторного перерахунку голосів, не суперечить положенням Виборчого кодексу України і було прийняте на виконання Постанови Центральної виборчої комісії від 10 листопада 2020 року №466. Вважає, що вказане вище рішення не суперечить законодавству України та прийняте в межах повноважень виборчої комісії. Тому підстави для його скасування відсутні.

Крім цього, в обґрунтування законності ухвалених протокольних рішень, оскаржуваних позивачем, відповідач зазначив, що він діяв у межах та спосіб визначений законом, а також і з урахуванням того, що відомості за результатами вже проведеного повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №730449, 730543, 730548, 730550, 730475, 730512, 730274, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486 не відрізнялися від відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців з указаних виборів, складених дільничними виборчими комісіями. Чернівецька міська територіальна виборча комісія діяла у межах наданих їй повноважень, прийняте нею рішення стосується її поточної діяльності, що виключає можливість визнання такого рішення протиправним та його скасування.

Враховуючи наведене, відповідач вважає, що наведені позивачем доводи є безпідставними.

Крім цього, відповідач наголошував на тому, що до позовної заяви не додано жодних належних доказів, які б свідчили про порушення виборчого законодавства відповідачем та протиправність прийнятих ним рішень.

Також, на думку відповідача, позивачем у позовній заяві не вказано, яке саме його право порушено відповідачем оскаржуваними рішеннями, та яким чином допущені порушення прав позивача.

Відповідач просив суд відмовити задоволенні позову повністю.

У судовому засіданні представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Чернівецької обласної організації політичної партії Громадський рух Народний контроль , Чернівецької територіальної організації Політичної партії Європейська солідарність , Чернівецької обласної організації Політичної партії Єдина Альтернатива , Чернівецької обласної організації Політичної партії Рідне місто щодо задоволення позову заперечували, вказавши як про відсутність предмету спору, так і про законність оскаржуваних рішень. Підтримавши доводи та позицію відповідача, просили суд у задоволенні позову відмовити повністю.

Крім цього, представником третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Чернівецької обласної організації Політичної партії Єдина Альтернатива , було подано до суду письмові пояснення. В них, зокрема, вказано, що відповідач наділений дискреційними повноваженнями, які полягають у тому, що члени територіальної виборчої комісії можуть на власний розсуд ухвалити рішення як про доведення повторного підрахунку голосів, так і про врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Прийняті відповідачем рішення відносяться до його компетенції, а тому твердження позивача про те, що Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області у даному випадку вийшла за межі своїх повноважень, є необґрунтованими. Крім цього, зазначено, що оскаржуване рішення від 11 листопада 2020 року розглянуто, обговорене відповідачем на засіданні комісії і прийнято відкритим голосуванням більшості голосів, що повністю узгоджується з вимогами Виборчого кодексу України. Також зазначено, що відповідач може приймати протокольні рішення стосовно своєї поточної діяльності, в тому числі стосовно організації роботи виборчої комісії, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії, та не оформлюється окремим документом. Стосовно проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 зазначено, що відповідачем 11 листопада 2020 року під час безперервного засідання, розпочатого 25 жовтня 2020 року, встановлено, що по вказаним виборчим дільницям дійсно відсутні підстави, з урахуванням яких комісія зобов`язана здійснити повторний підрахунок голосів виборців, а недоліки протоколів можливо усунути шляхом уточнення, про що відповідачем і було прийнято відповідне рішення шляхом його обговорення та відкритим голосування більшістю голосів. На думку Чернівецької обласної організації Політичної партії Єдина Альтернатива , відповідачем правомірно враховані і вимоги Постанови Центральної виборчої комісії від 10 листопада 2020 року №466.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору - Чернівецька обласна регіональна організація Команда Михайлішина , Чернівецька обласна організація Політичної партії Слуга народу , Чернівецька обласна організація Політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ в порядку статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи. Однак до суду вони не з`явились, про причин неявки не повідомили, пояснень від них не надходило.

Виступивши зі вступним словом та поставивши запитання відповідно до приписів статті 209 Кодексу адміністративного судочинства України, представники позивача, відповідача та третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, заявили про можливий подальший розгляд справи у їх відсутність у порядку письмового провадження, про що подали письмові заяви.

За таких обставин та зважаючи на положення частини третьої статті 194 та частини третьої статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України, судом прийнято рішення про можливий розгляд цієї справи в порядку письмового провадження на підставі наявних матеріалів.

Дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року №795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято постанову від 08 серпня 2020 року №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року , відповідно до пункту 1 якої призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій від 10 серпня 2020 року №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Чернівецької області.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року №172 утворено і сформовано склад Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області.

З матеріалів справи вбачається, що Чернівецька обласна організація Політичної партії Партія Чернівчан є суб`єктом виборчого процесу місцевих виборів та брала участь у виборах депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області.

Зі змісту витягу з протоколу №16 засідання Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області вбачається, що Голова Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області Саінчук А.К., зазначила, що враховуючи порушення, допущені при оформленні протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільницях №730516, 730449, 730455, 730543, 730511, 730466, 730548, 730550, 730475, 730497, 730544, 730512, 730274, 730446, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, неможливість усунути неточності в протоколах ДВК без підрахунку бюлетенів (частина дев`ята статті 254 Виборчого кодексу України), провести повторний підрахунок голосів на вищезазначених виборчих дільницях після прийняття та затвердження протоколів усіх ДВК виборчих дільниць м. Чернівці.

Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області постановлено: враховуючи неможливість усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколах дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, Чернівецької районної ради, Чернівецької міської ради, Чернівецького міського голови, провести перерахунок голосів виборців, згідно протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 730516, 730449, 730455, 730543, 730511, 730466, 730548, 730550, 730475, 730497, 730544, 730512, 730274, 730446, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486 згідно додатку.

За це рішення проголосували: за - 14, проти - 0, утримались - 0.

Відповідно до змісту витягу із протоколу №16 від 11 листопада 2020 року засідання Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області головою Чернівецької міської ТВК Ключуком С.М. зазначено, що постановою ЦВК від 10 листопада 2020 року №466 зобов`язано Чернівецьку міську ТВК не пізніш 24 години 11 листопада 2020 року встановити, зокрема, результати виборів депутатів Чернівецької міської ради, про що скласти відповідні протоколи у визначеному Виборчим кодексом України порядку. Постанови Центральної виборчої комісії є обов`язковими для виконання, в тому числі Чернівецькою міською виборчою комісією. Враховуючи обмежений строк для вчинення відповідних дій, встановлений ЦВК, а також те, що відомості за результатами вже проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Чернівецької міської ради не відрізняються від відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців з указаних виборів, складених дільничними виборчими комісіями, Головою Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області запропоновано внести зміни до протокольного рішення Чернівецької міської ТВК 31 жовтня 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на 20 виборчих дільницях, для чого виключити з указаного в ньому переліку виборчі дільниці №730446, 730455, 730466, 730497, 730513, 730516, 730544 у частині повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради і врахувати відомості протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з указаних виборів на цих виборчих дільницях при складенні протоколів про підсумки голосування із зазначених виборів.

Чернівецькою міською територіальною комісією Чернівецького району Чернівецької області вирішено:

- внести зміни до протокольного рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії 31 жовтня 2020 року щодо повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №730516, 730449, 730455, 7730543 730511 730466 730548, 730550, 730475, 730497, 730544, 730512, 730274, 730446, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, Чернівецької районної ради Чернівецької області. Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області, виключивши з нього виборчі дільниці № 730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 у частині повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області;

- врахувати відомості протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 при складенні протоколів про підсумки голосування назначених виборів;

- скласти протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області у відповідних виборчих округах з урахуванням цього рішення.

Як вбачається із уточненого протоколу Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 13 листопада 2020 року, за результатами голосування до Чернівецької міської ради пройшли кандидати в депутати від наступних політичних партій:

- Чернівецької обласної організації політичної партії Громадський рух Народний контроль (з них: кількість депутатських мандатів, які гарантовано отримує місцева організація політичної партії - 1; кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати , включеними до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати місцевої політичної партії, яка бере участь у розподілі депутатських мандатів - 4);

- Чернівецької територіальної організації Політичної партії Європейська солідарність (з них: кількість депутатських мандатів, які гарантовано отримує місцева організація політичної партії - 1; кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати , включеними до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати місцевої політичної партії, яка бере участь у розподілі депутатських мандатів - 4);

- Чернівецької обласної організації Політичної партії Єдина Альтернатива (з них: кількість депутатських мандатів, які гарантовано отримує місцева організація політичної партії - 1; кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати , включеними до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати місцевої політичної партії, яка бере участь у розподілі депутатських мандатів - 4);

- Чернівецької обласної регіональної організації Команда Михайлішина (з них: кількість депутатських мандатів, які гарантовано отримує місцева організація політичної партії - 1; кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати , включеними до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати місцевої політичної партії, яка бере участь у розподілі депутатських мандатів - 3);

- Чернівецької обласної організації Політичної партії Слуга народу (з них: кількість депутатських мандатів, які гарантовано отримує місцева організація політичної партії - 1; кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати , включеними до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати місцевої політичної партії, яка бере участь у розподілі депутатських мандатів - 4);

- Чернівецької обласної організації Політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ (з них: кількість депутатських мандатів, які гарантовано отримує місцева організація політичної партії - 1; кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати , включеними до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати місцевої політичної партії, яка бере участь у розподілі депутатських мандатів - 5);

- Чернівецької обласної організації Політичної партії Рідне місто (з них: кількість депутатських мандатів, які гарантовано отримує місцева організація політичної партії - 1; кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати , включеними до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати місцевої політичної партії, яка бере участь у розподілі депутатських мандатів - 2).

Крім цього, з матеріалів справи вбачається, що відповідно до частин третьої, четвертої статті 32, частин першої, другої, четвертої статті 33, пункту 5 частини першої статті 205, пункту 17 частини другої статті 206, статей 254, 255, 268 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 16, 17, 21 Закону України Про Центральну виборчу комісію , пунктами 1-3 Постанови Центральної виборчої комісії від 10 листопада 2020 року №466 Про окремі питання діяльності Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області постановлено: 1. Скасувати рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 8 листопада 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 730465, 730467, 730470, 730472, 730474, 730483, 730488, 730490, 730502, 730503, 730514, 730518, 730521, 730528, 730531, 730535, 730536, 730487, 730557, 730510, 730461, 730468, 730469, 730471, 730480, 730481, 730482, 730484, 730485, 730486, 730491, 730493, 730494, 730501, 730505, 730507, 730513, 730524, 730532, 730537, зафіксоване у протоколі засідання цієї виборчої комісії, розпочатого 25 жовтня 2020 року. 2. Зобов`язати Чернівецьку міську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області: а) не пізніше 24 години 11 листопада 2020 року з урахуванням висновків, викладених у цій постанові: встановити підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької обласної ради та депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області, про що скласти протоколи у визначеному Виборчим кодексом України порядку; встановити результати виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та результати голосування з виборів Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області, про що скласти протоколи у визначеному Виборчим кодексом України порядку; б) транспортувати перші примірники протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької обласної ради та депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області разом з іншими визначеними Виборчим кодексом України документами до Чернівецької районної територіальної виборчої комісії Чернівецької області та Чернівецької обласної територіальної виборчої комісії; в) не пізніше 10 години 12 листопада 2020 року надіслати до Центральної виборчої комісії інформацію про виконання цієї постанови. 3. Звернути увагу Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області на необхідність неухильного дотримання вимог Виборчого кодексу України під час виконання своїх повноважень та організації роботи, а також на відповідальність, яку несуть виборчі комісії та їх члени, зокрема кримінальну, за порушення вимог законодавства України про місцеві вибори.

Вирішуючи спір, суд зазначає таке.

Відповідно до частин першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За змістом пункту 2 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені статтею 273 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частин першої та четвертої названої статті право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму. Рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положеннями статті 36 Конституції України передбачено, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів відповідно до Конституції України визначає Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.

Статтею 1 Виборчого кодексу України визначено, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Відповідно до частини першої статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною першою статті 21 Виборчого кодексу України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: 1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; 4) політичного плюралізму та багатопартійності; 5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; 6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); 7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Частиною першою статті 22 Виборчого кодексу України передбачено, що суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частинами першою-четвертою статті 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства (частина перша статті 33 Виборчого кодексу України).

Відповідно до частини четвертої статті 33 Виборчого кодексу України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Частиною восьмою статті 33 Виборчого кодексу України визначено, що територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування, у порядку, передбаченому цим Кодексом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії. Територіальні виборчі комісії можуть ліквідовуватися у разі відповідної зміни адміністративно-територіального устрою.

Відповідно до частини дванадцятої статті 36 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття. На засіданні окружної, територіальної або дільничної виборчої комісії у день голосування, зокрема, при підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу, у разі присутності менше ніж двох третин членів комісії від складу комісії рішення комісії приймається не менше ніж двома третинами голосів від числа членів комісії, присутніх на засіданні комісії.

Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання (частина чотирнадцята статті 36 Виборчого кодексу України).

Згідно з частиною п`ятнадцятої статті 36 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.

Крім цього, частиною п`ятою статті 37 Виборчого кодексу України передбачено, що з питань поточної діяльності виборча комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.

Також суд звертає увагу на те, що відповідно до частини першої статті 196 Виборчого кодексу України Виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Згідно з частиною першою статті 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідно до пункту 17 частини другої статті 206 Виборчого кодексу України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів.

Частинами третьою статті 206 Виборчого кодексу України встановлено, що територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини першої статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів: 1) сільська, селищна, міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальних виборчих округах, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає його виборчій комісії Автономної Республіки Крим, відповідній обласній виборчій комісії; 2) районна в місті виборча комісія складає і передає міській виборчій комісії: а) протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч); б) протокол про підсумки голосування з виборів міського голови; 3) сільська, селищна, міська виборча комісія складає та передає до районної виборчої комісії протокол про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає встановлені підсумки до відповідної районної виборчої комісії.

Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласні, районні, міські, районні у місті (у містах, в яких утворені районні у місті ради), селищні, сільські виборчі комісії інформують Верховну Раду України, Центральну виборчу комісію, відповідні місцеві ради про обраних депутатів та сільських, селищних, міських голів (частина четверта статті 206 Виборчого кодексу України).

Відповідно до частини п`ятої та шостої статті 254 Виборчого кодексу України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Частиною другою статті 255 Виборчого кодексу України встановлено, що територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; 4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування; 10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях; 12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.

Відповідно до частини першої статті 256 Виборчого кодексу України Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія може продовжити не більш як на один день зазначений строк у разі необхідності надання територіальній виборчій комісії часу для подання протоколу з позначкою "Уточнений".

У разі нескладання або неналежного складання територіальною виборчою комісією протоколу про встановлення підсумків голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") у строки, визначені цим Кодексом, або його ненадходження до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія здійснює повноваження територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у межах відповідного територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу). У такому разі виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія витребовує та забезпечує транспортування від територіальної виборчої комісії виборчих документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, а також може витребувати інші документи.

Проаналізувавши у своїй сукупності зміст наведених вище норм права та встановлені обставини справи, суд приходить до висновку про те, що оскаржувані позивачем рішення є правомірними, обґрунтованими та такими, що прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому щодо оскаржуваного рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №16 від 11 листопада 2020 року, оформленого протоколом безперервного засідання цієї виборчої комісії, то варто зазначити наступне.

Так, з указаного вбачається що воно прийнято враховуючи обмежений строк для вчинення дій щодо встановлення результатів виборів депутатів Чернівецької міської ради, встановлений постановою ЦВК від 10 листопада 2020 року №466, а також зважаючи на те, що відомості за результатами вже проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Чернівецької міської ради не відрізняються від відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців з указаних виборів, складених дільничними виборчими комісіями.

У ході судового розгляді справи позивачем указані вище твердження відповідача, наведені в оскаржуваному рішенні як підстави для його прийняття, не заперечувались.

При цьому на виконання ухвали суду про витребування доказів відповідачем були надані письмові докази, які враховувались при прийнятті оскаржуваних позивачем рішень (протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544, а також протоколи Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730478, 730447, 730449, 730548, протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області на виборчих дільницях №730486, 730527, 730543, 730475, 730274 та протоколи дільничних виборчих комісій про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області на виборчих дільницях №730556, 730550, 730512).

У ході судового розгляду справи позивачем не заперечувались та не спростовувались відомості, зазначені у вказаних документах, й не вказувалось про безпідставне їх врахування відповідачем при прийнятті оскаржуваних рішень.

Відтак, з огляду на ведені вище положення частини п`ятої статі 254 Виборчого кодексу України та зважаючи на обставини, викладені в протокольному рішенні №16 від 11 листопада 2020 року (які не заперечувались позивачем в ході судового розгляду справи), суд приходить до висновку про обґрунтованість та правомірність оскаржуваного рішення відповідача про внесення змін до протокольного рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії 31 жовтня 2020 року щодо повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №730516, 730449, 730455, 7730543 730511 730466 730548, 730550, 730475, 730497, 730544, 730512, 730274, 730446, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, Чернівецької районної ради Чернівецької області. Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області шляхом виключення з нього виборчих дільниць№ 730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 у частині повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області; щодо врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 при складенні протоколів про підсумки голосування назначених виборів та щодо складання протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області у відповідних виборчих округах з урахуванням цього рішення.

Поряд з цим суд вважає помилковими надані в обґрунтування позову твердження позивача про те, що відповідачем було скасовано своє попереднє рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на вказаних вище виборчих дільницях, оскільки, як вбачається зі змісту оскаржуваного рішення №16 від 11 листопада 2020 року, відповідачем прийнято рішення про внесення змін (а не про скасування) до протокольного рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії 31 жовтня 2020 року. При цьому законодавством, яке регулює спірні відносини, не заборонено відповідачу прийняття такого виду рішень.

До того ж, встановлені судом обставини справи дають підстави вважати, що оскаржуване рішення №16 від 11 листопада 2020 року прийнято у відповідності до наведених вище приписів частини дванадцятої статті 36 та частини шостої статті 254 Виборчого кодексу України, тобто після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії відкритим голосуванням більшістю голосів від загального складу комісії із фіксуванням у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Згідно змісту позовної заяви та наданих у судовому засіданні пояснень, позивач фактично не погоджується з тим, що відповідач вирішив не проводити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544. Тобто, на думку позивача, відповідачем має бути проведений повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради на названих виборчих дільницях.

У зв`язку з цим суд звертає увагу на те, що згідно частини дев`ятої статті 254 Виборчого кодексу України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Отже, зі змісту вказаної норми вбачається право (а не обов`язок) територіальної виборчої комісії прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці за наявності заяв або скарг, при цьому за умови, що такі заяви або скарги будуть підтвердженні оформленими актами, складеними, кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці.

Проте позивачем у ході судового розгляду даної справи на підтвердження своєї позиції про необхідність проведення відповідачем повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 не було додано актів про порушення вимог Виборчого кодексу України, складених уповноваженими суб`єктами під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на цих виборчих дільницях, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цих виборчих дільницях.

Крім цього, відповідно до частини десятої статті 254 Виборчого кодексу України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Однак позивачем не надано жодних доказів фіксації порушень вимог Виборчого кодексу України під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 та інших документів до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області.

За таких обставин суд вважає безпідставною позицію позивача щодо необхідності проведення відповідачем повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544.

Водночас правомірною та обґрунтованою є позиція відповідача щодо відсутності необхідності проведення повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 із урахуванням при цьому відомостей (відносно яких позивач не заперечував, про що зазначено вище) протоколів названих дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради при складенні протоколів про підсумки голосування із зазначених виборів, що узгоджується із приписами пункту 1 частини п`ятої статті 254 Виборчого кодексу України.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про законність оскаржуваного рішення №16 від 11 листопада 2020 року, оформленого протоколом безперервного засідання виборчої комісії.

Таким чином, позовні вимоги про визнання указаного рішення відповідача протиправним та скасування є безпідставними й необґрунтованими, а тому задоволенню не підлягають.

Оскільки позовні вимоги про визнання протиправними та скасування протоколів Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 12 листопада 2020 року та про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з позначкою Уточнений від 13 листопада 2020 року є фактично похідними від попередніх вимог про визнання протиправним та скасування протокольного рішення №16 від 11 листопада 2020 року, які суд визнає безпідставними, то, відповідно, і ці позовні вимоги задоволенню не підлягають.

При цьому варто зазначити щодо безпідставності позовних вимог про визнання протиправними та скасування протоколу Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 12 листопада 2020 року з огляду і на те, що такий відповідачем не приймався, про що зазначено останнім у листі від 15 листопада 2020 року, поданому суду на виконання ухвали про витребування доказів.

В судовому засіданні представником відповідача також вказувалось про неприйняття Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області протоколу про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 12 листопада 2020 року.

Указаного позивачем у ході судового розгляду справи не спростовано. Такий протокол ним суду не подано.

Крім цього, в ході судового розгляду справи позивачем на підставі належних та достовірних доказів не доведені його твердження, надані в обґрунтування позову, про те, що оскаржуване рішення №16 від 11 листопада 2020 року дійсно впливає на кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки Чернівецької обласної організації Політичної партії Партія Чернівчан на виборах депутатів Чернівецької міської ради.

Зазначені твердження позивача фактично ґрунтуються на його припущенні.

Доводи позивача про те, що вказаним оскаржуваним рішенням знехтувано правами Чернівецької обласної організації політичної партії Партія Чернівчан як суб`єкта виборчого процесу відповідних місцевих виборів не знайшли свого підтвердження в ході судового розгляду даної справи.

Щодо посилань позивача у позові на відеозапис засідання Чернівецької МТВК від 11 листопада 2020 року, то варто зазначити, що з указаного відеозапису (в матеріалах справи наявний відповідний DVD-диск) вбачається процес голосування членами Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області поставленого головою комісії питання щодо перерахунку голосів по області .

Отже, наданий позивачем відеозапис сам по собі не підтверджує його доводи про незаконність оскаржуваних рішень. Тому суд вказані посилання позивача оцінює критично.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків. Особливості визначення шкоди, заподіяної протиправними (незаконними) індивідуальними актами та/або рішеннями, зазначеними у частині першій статті 266-1 цього Кодексу, встановлюються Законом України «Про банки і банківську діяльність» та Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» .

Відповідно до статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно зі статтями 74-76 Кодексу адміністративного судочинства України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з частинами першою-третьою статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність наявних у справі доказів окремо, а також достатність і взаємний зв`язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що позивач не довів протиправність оскаржуваних рішень. Натомість доводи відповідача свідчать про безпідставність позову.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає таке.

З матеріалів справи вбачається, що при зверненні до суду з даним позовом, який містить три вимоги немайнового характеру, позивачем судовий збір не сплачено. Водночас такий згідно вимог Закону України Про судовий збір з урахуванням положень Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік мав бути сплачений у розмірі 6306 грн 00 коп (2102 грн х 3).

Враховуючи несплату позивачем судового збору при зверненні до суду із цим позовом та прийняття судом рішення за результатом розгляду справи по суті про відмову в задоволенні позову, зважаючи на положення частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приходить до висновку про стягнення з позивача у спеціальний фонд Державного бюджету України судових витрат у вигляді судового збору у розмірі 6306 грн 00 коп.

Керуючись статтями 72-77, 90, 139, 159, 241 - 246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Чернівецької обласної організації Політичної партії Партія Чернівчан до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору - Чернівецька обласна організація політичної партії Громадський рух Народний контроль , Чернівецька територіальна організація Політичної партії Європейська солідарність , Чернівецька обласна організація Політичної партії Єдина Альтернатива , Чернівецька обласна регіональна організація Команда Михайлішина , Чернівецька обласна організація Політичної партії Слуга народу , Чернівецька обласна організація Політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ , Чернівецька обласна організація Політичної партії Рідне місто , про визнання протиправними та скасування рішень відмовити повністю.

Стягнути з Чернівецької обласної організації Політичної партії Партія Чернівчан у спеціальний фонд Державного бюджету України судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 6306 грн 00 коп. (стягувач: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів Чернівецьке УК/м.Чернівці/22030101; код отримувача (ЄДРПОУ) 37978173; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; номер рахунку отримувача (ІВАN) UA828999980313191206084024002; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу за подання адміністративного позову).

Згідно статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження.

У відповідності до статті 278, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення (підписання).

Повне найменування учасників процесу: позивач - Чернівецька обласна організація Політичної партії Партія Чернівчан (60115, Чернівецька область, Кельменецький район, с. Бабин, вул. Лесі Українки, 12); відповідач - Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області (58002, м. Чернівці, вул. Емінеску Михая, 2, код ЄДРПОУ 43767642); треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Чернівецька обласна організація політичної партії Громадський рух Народний контроль (58000, Чернівецька область, місто Чернівці, вулиця Головна, буд. 27, код ЄДРПОУ 39836374); Чернівецька територіальна організація Політичної партії Європейська солідарність (58000, Чернівецька область, місто Чернівці, вулиця Сімовича, буд. 21-А, код ЄДРПОУ 39692702); Чернівецька обласна організація Політичної партії Єдина Альтернатива (58002, Чернівецька область, місто Чернівці, Площа Центральна, будинок 4, код ЄДРПОУ 41434735); Чернівецька обласна регіональна організація Команда Михайлішина (58002, Чернівецька область, місто Чернівці, вулиця Кобилянської Ольги, будинок 53, квартира 29, код ЄДРПОУ 43812380); Чернівецька обласна організація Політичної партії Слуга народу (58008, Чернівецька область, місто Чернівці, вулиця Руська, будинок 1-А, офіс 301, код ЄДРПОУ 43671311); Чернівецька обласна організація Політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ (58008, Чернівецька область, місто Чернівці, вулиця Щепкіна, будинок 5, квартира 1, код ЄДРПОУ 43686422); Чернівецька обласна організація Політичної партії Рідне місто (58000, Чернівецька область, місто Чернівці, 2-й Провулок Герцена, будинок 6, квартира 1, код ЄДРПОУ 37830475).

Суддя О.П. Лелюк

Дата ухвалення рішення16.11.2020
Оприлюднено19.11.2020
Номер документу92896188
СудочинствоАдміністративне
Сутьможливий розгляд цієї справи в порядку письмового провадження на підставі наявних матеріалів. Дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з`ясувавши всі

Судовий реєстр по справі —600/2368/20-а

Постанова від 19.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Рішення від 16.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 15.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 15.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 14.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні