Постанова
від 19.11.2020 по справі 600/2368/20-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 600/2368/20-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Лелюк О.П.

Суддя-доповідач - Франовська К.С.

19 листопада 2020 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Франовської К.С.

суддів: Боровицького О. А. Совгири Д. І. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Колісниченка Ю.В.,

представника позивача Маркідонова О.В.

представника відповідача Поляка П.А.

представників третіх осіб :Чернівецької обласної організації політичної партії Громадський рух Народний контроль - Гончарюка І.Д., Чернівецької територіальної організації Політичної партії Європейська солідарність - Руссу В.В., Чернівецької обласної організації Політичної партії Єдина Альтернатива - Венгринюка С.В. та Чернівецької обласної організації Політичної партії Рідне місто - Раздорського Р.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Чернівецької обласної організації політичної партії "Партія Чернівчан" на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі за адміністративним позовом Чернівецької обласної організації політичної партії "Партія Чернівчан" до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, треті особи - Чернівецька обласна організація політичної партії "Громадянський рух "Народний контроль", Чернівецька обласна організація політичної партії "Європейська солідарність", Чернівецька обласна організація політичної партії "Єдина Альтернатива", Чернівецька обласна регіональна організація політичної партії "Команда Михайлішина", Чернівецька обласна організація політичної партії "Слуга народу", Чернівецька обласна організація політичної партії "Пропозиція", Чернівецька обласна організація політичної партії "Рідне місто" про визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И В :

Чернівецька обласна організація політичної партії "Партія Чернівчан" звернулась в суд з позовом до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області ( далі - Чернівецька міська ТВК), в якому, з урахуванням зміни позовних вимог, просила :

1) визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 11 листопада 2020 року, оформлене протоколом безперервного засідання цієї виборчої комісії, розпочатого 25 жовтня 2020 року, яким:

- внесено зміни до протокольного рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 31 жовтня 2020 року щодо повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №730516, 730449, 730455, 730543, 730466, 730548. 730550, 730475, 730497, 730544, 730512, 730274, 730446, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, Чернівецької районної ради Чернівецької області, Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області, виключивши з нього виборчі дільниці №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 у частині повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області: - вирішено врахувати відомості протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 при складенні протоколів про підсумки голосування із зазначених виборів : вирішено скласти протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області у відповідних виборчих округах з урахуванням цього рішення;

2) визнати протиправним та скасувати протокол Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному окрузі від 12 листопада 2020 року ;

3) визнати протиправним та скасувати протокол Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному окрузі з позначкою "Уточнений" від 13 листопада 2020 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що оскаржуване протокольне рішення територіальної виборчої комісії вважає протиправним, прийнятим з порушенням вимог виборчого законодавства, оскільки при його прийнятті Чернівецька міська територіально-виборча комісія діяла без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не у спосіб, що визначений Конституцією України та законами України, перевищила надані законом повноваження, фактично, скасувала своє попереднє рішення про проведення повторного перерахунку голосів, хоча такі повноваження законом надані лише Центральній виборчій комісії.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким позов задовольнити.

Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного з`ясування усіх фактичних обставин у справі.

Так, зазначає скаржник, Чернівецький окружний адміністративний суд при ухвалення рішення у справі хибно припустив, що протокольне рішення від 11.11.2020 року Чернівецької міської ТВК є таким, що прийняте на підставі та в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст. 11 рішення суду).

Відповідно до частини 3 статті 32 Виборчого кодексу України виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Між тим, Чернівецька міська ТВК прийняла протокольне рішення від 11.11.2020 року, прийняття якого не передбачене Виборчим кодексом України.

Скаржник наголошує, що рішення Чернівецької міської ТВК про проведення повторного підрахунку голосів виборців на вказаних виборчих дільницях не було оскаржене ніким - ні в судовому, ні в адміністративному порядку, тобто залишалось чинним.

Отже, Чернівецька міська ТВК, приймаючи оскаржуване протокольне рішення від 11.11.2020 року, вийшла за межі своїх повноважень, встановлених Виборчим кодексом України.

Крім того, вказує скаржник, суд першої інстанції при ухвалення рішення помилково вважав, що протокольне рішення від 11.11.2020 року Чернівецької міської ТВК є правомірним та обґрунтованим .

Одним із мотивів для прийняття протокольного рішення від 11.11.2020 року Чернівецької міської ТВК було те, що відомості за результатами вже проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Чернівецької міської ради не відрізняються від відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців з указаних виборів, складених дільничними виборчими комісіями.

Скаржник звертає увагу на те, що у відповідності із статтею 254 Виборчого кодексу України повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях здійснюється територіальною виборчою комісією, а не дільничною виборчою комісією.

Надані суду протоколи Чернівецької міської ТВК про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 730478, 730447, 730449, 730548, не можуть бути порівняні із протоколами дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, оскільки останні стосуються зовсім інших виборчих дільниць.

Отже, зазначені письмові докази жодним чином не посвідчують того факту, що відомості за результатами вже проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Чернівецької міської ради не відрізняються від відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців з указаних виборів, складених дільничними виборчими комісіями.

На думку скаржника, Чернівецький окружний адміністративний суд при ухваленні рішення у справі дійшов помилково висновку, що протокольне рішення від 11.11.2020 року Чернівецької міської ТВК прийнято у відповідності до приписів частини 6 статті 254 Виборчого кодексу України (ст. 12 рішення суду).

Так, Чернівецька міська ТВК фактично скасувала в частині своє попереднє рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на окремих виборчих дільницях, не передбачено чинним Виборчим кодексом України.

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, скаржник вказує і на те, що суд першої інстанції при ухвалення рішення не надав правильної правової оцінки доводам та вимогам позивача, а тому дійшов неправильного висновку про безпідставність позиції позивача щодо необхідності проведення повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради на виборчих дільницях № 730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544.

Заслухавши суддю - доповідача, представників сторін та третіх осіб, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, з наступних міркувань.

Постановою Верховної Ради України №795-ІХ від 15.07.2020 "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" на неділю 25.10.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів .

На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято постанову від 08 серпня 2020 року №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року , відповідно до пункту 1 якої призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій від 10 серпня 2020 року №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Чернівецької області.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року №172 утворено і сформовано склад Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області.

З матеріалів справи вбачається, що Чернівецька обласна організація політичної партії Партія Чернівчан є суб`єктом виборчого процесу місцевих виборів та брала участь у виборах депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області.

За змістом витягу з протоколу №16 засідання Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, розпочатого 25.10.2020 року, Голова Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області Саінчук А.К., зазначила, що враховуючи порушення, допущені при оформленні протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільницях №730516, 730449, 730455, 730543, 730511, 730466, 730548, 730550, 730475, 730497, 730544, 730512, 730274, 730446, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, неможливість усунути неточності в протоколах ДВК без підрахунку бюлетенів (частина дев`ята статті 254 Виборчого кодексу України), провести повторний підрахунок голосів на вищезазначених виборчих дільницях після прийняття та затвердження протоколів усіх ДВК виборчих дільниць м. Чернівці.

Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області постановлено: враховуючи неможливість усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколах дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, Чернівецької районної ради, Чернівецької міської ради, Чернівецького міського голови, провести перерахунок голосів виборців, згідно протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 730516, 730449, 730455, 730543, 730511, 730466, 730548, 730550, 730475, 730497, 730544, 730512, 730274, 730446, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486 згідно додатку.

За це рішення проголосували: за - 14, проти - 0, утримались - 0.

10 листопада 2020 року до Центральної виборчої комісії надійшла заява Чернівецької обласної організації політичної партії Партія Чернівчан щодо порушення законодавства про вибори Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією під час прийняття нею 8 листопада 2020 року рішення про повторний підрахунок голосів виборців на 40 виборчих дільницях.

З метою з`ясування підстав та обставин прийняття Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією рішень щодо повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях та порушення строків встановлення підсумків голосування та результатів відповідних виборів, керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України Про Центральну виборчу комісію , член Комісії 10 листопада 2020 року листом звернувся до цієї виборчої комісії, зокрема, з проханням надати Комісії до 14 години цього дня відповідні пояснення та копії документів.

У відповідь, до Центральної виборчої комісії від Чернівецької міської територіальної виборчої комісії електронною поштою надійшов лист, в якому зазначено, що документи виборчих комісій приймались з 25 жовтня до 2 листопада 2020 року, за результатами яких приймались рішення, передбачені частиною п`ятою статті 254 Кодексу. До вказаного листа додано, зокрема, витяг з протоколу № 16 безперервного засідання Чернівецької міської територіальної виборчої комісії, розпочатого 25 жовтня 2020 року о 20 год 00 хв, з якого вбачається, що зазначеною виборчою комісією прийнято рішення щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 730465, 730467, 730470, 730472, 730474, 730483, 730488, 730490, 730502, 730503, 730514, 730518, 730521, 730528, 730531, 730535, 730536, 730487, 730557, 730510, 730461, 730468, 730469, 730471, 730480, 730481, 730482, 730484, 730485, 730486, 730491, 730493, 730494, 730501, 730505, 730507, 730513, 730524, 730532, 730537, зважаючи на задоволення заяви уповноваженої особи Чернівецької обласної організації політичної партії Партія Чернівчан в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Чернівецької міської ради від 1 листопада 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на указаних виборчих дільницях, копію якої також надіслано до Комісії.

10.11.2020 Центральна виборча комісія постановою № 466 Про окремі питання діяльності Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області , п. 1 цієї постанови скасувала рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 08 листопада 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 730465, 730467, 730470, 730472, 730474, 730483, 730488, 730490, 730502, 730503, 730514, 730518, 730521, 730528, 730531, 730535, 730536, 730487, 730557, 730510, 730461, 730468, 730469, 730471, 730480, 730481, 730482, 730484, 730485, 730486, 730491, 730493, 730494, 730501, 730505, 730507, 730513, 730524, 730532, 730537, зафіксоване у протоколі засідання цієї виборчої комісії, розпочатого 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія відповідно до частин третьої, четвертої статті 32, частин першої, другої, четвертої статті 33, пункту 5 частини першої статті 205, пункту 17 частини другої статті 206, статей 254, 255, 268 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 16, 17, 21 Закону України Про Центральну виборчу комісію , пунктами 1-3 Постанови Центральної виборчої комісії від 10 листопада 2020 року №466 Про окремі питання діяльності Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області постановила :

1. скасувати рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 8 листопада 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 730465, 730467, 730470, 730472, 730474, 730483, 730488, 730490, 730502, 730503, 730514, 730518, 730521, 730528, 730531, 730535, 730536, 730487, 730557, 730510, 730461, 730468, 730469, 730471, 730480, 730481, 730482, 730484, 730485, 730486, 730491, 730493, 730494, 730501, 730505, 730507, 730513, 730524, 730532, 730537, зафіксоване у протоколі засідання цієї виборчої комісії, розпочатого 25 жовтня 2020 року.

2. зобов`язати Чернівецьку міську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області: а) не пізніше 24 години 11 листопада 2020 року з урахуванням висновків, викладених у цій постанові: встановити підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької обласної ради та депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області, про що скласти протоколи у визначеному Виборчим кодексом України порядку; встановити результати виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та результати голосування з виборів Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області, про що скласти протоколи у визначеному Виборчим кодексом України порядку; б) транспортувати перші примірники протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької обласної ради та депутатів Чернівецької області про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному окрузі від 12 листопада 2020 року ;

3. звернути увагу Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області на необхідність неухильного дотримання вимог Виборчого кодексу України під час виконання своїх повноважень та організації роботи, а також на відповідальність, яку несуть виборчі комісії та їх члени, зокрема кримінальну, за порушення вимог законодавства України про місцеві вибори.

Правомірність пункту 1 Постанови Центральної виборчої комісії Про окремі питання діяльності Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 10.11.2020 № 466 була предметом розгляду Шостим апеляційним адміністративним судом у справі № 855/112/20 за позовом Чернівецької обласної організації політичної партії Партія Чернівчан до Центральної виборчої комісії.

Рішенням цього суду від 12.11.2020 року, яке постановою Верховного Суду від 16.11.2020 року залишено без змін, у позові Чернівецькій обласній організації політичної партії "Партія Чернівчан" відмовлено.

За змістом протоколу №16 від 11 листопада 2020 року засідання Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області головою Чернівецької міської ТВК Ключуком С.М. зазначено, що постановою ЦВК від 10 листопада 2020 року №466 зобов`язано Чернівецьку міську ТВК не пізніш 24 години 11 листопада 2020 року встановити, зокрема, результати виборів депутатів Чернівецької міської ради, про що скласти відповідні протоколи у визначеному Виборчим кодексом України порядку. Постанови Центральної виборчої комісії є обов`язковими для виконання, в тому числі Чернівецькою міською виборчою комісією. Враховуючи обмежений строк для вчинення відповідних дій, встановлений ЦВК, а також те, що відомості за результатами вже проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Чернівецької міської ради не відрізняються від відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців з указаних виборів, складених дільничними виборчими комісіями, Головою Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області запропоновано внести зміни до протокольного рішення Чернівецької міської ТВК 31 жовтня 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на 20 виборчих дільницях, для чого виключити з указаного в ньому переліку виборчі дільниці №730446, 730455, 730466, 730497, 730513, 730516, 730544 у частині повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради і врахувати відомості протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з указаних виборів на цих виборчих дільницях при складенні протоколів про підсумки голосування із зазначених виборів.

Чернівецькою міською територіальною комісією Чернівецького району Чернівецької області вирішено:

- внести зміни до протокольного рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії 31 жовтня 2020 року щодо повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №730516, 730449, 730455, 7730543 730511 730466 730548, 730550, 730475, 730497, 730544, 730512, 730274, 730446, 730527, 730447, 730471, 730487, 730556, 730486 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, Чернівецької районної ради Чернівецької області. Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області, виключивши з нього виборчі дільниці № 730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 у частині повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області;

- врахувати відомості протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 при складенні протоколів про підсумки голосування назначених виборів;

- скласти протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області у відповідних виборчих округах з урахуванням цього рішення.

Не погоджуючись з рішеннями та діями територіальної виборчої комісії, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку наведеним обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, враховуючи межі перегляду, передбачені ст. 308 КАС України, апеляційний суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.1, ч. 2 ст. 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Частина перша статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Виборчий кодекс України (надалі по тексту також - ВК України), відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів. Основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів визначено цим Кодексом.

Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 32 ВК України, в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

Приписами ч. ч. 1, 4 ст. 33 ВК України визначено, що територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. До повноважень територіальної виборчої комісії, згідно зі статтею 206 Кодексу належить, зокрема, встановлення підсумків та результатів відповідних виборів, розгляд звернень, заяв і скарг стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, прийняття щодо них рішень, здійснення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контролю за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів, здійснення інших повноважень, передбачених Кодексом.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

Відповідно до частин 14, 15, 16 статті 36 Виборчого кодексу України, рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.

Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.

Крім цього, частиною п`ятою статті 37 Виборчого кодексу України передбачено, що з питань поточної діяльності виборча комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.

Статтею 206 Виборчого кодексу України визначено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України (частина 1).

Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема: 1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; 16) визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом; 17) встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів; 18) реєструє обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову; 19) організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом; 20) розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення; 23) здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України (частина 2).

Повноваження дільничної виборчої комісії на місцевих виборах передбачені статтею 207 ВК України.

Так, за змістом частини 2 статті 207 ВК України дільнична виборча комісія, зокрема: 7) здійснює підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці; 8) складає протоколи про підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці; 9) визнає недійсним голосування на виборчій дільниці у випадках, передбачених цим Кодексом; 10) розглядає звернення з питань підготовки місцевих виборів, організації голосування на виборчій дільниці та в межах своїх повноважень приймає щодо них рішення; 11) здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.

Приписами ст. 254 ВК України визначено порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією, за змістом частин першої, третьої та п`ятої якої, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії. На вказаному засіданні територіальної виборчої комісії голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з передбачених частиною п`ятою статті 254 Кодексу рішень, а саме:

-врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

-зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

-провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому Кодексом.

У свою чергу, підстави для повторного підрахунку голосів виборців є, також, вичерпними і розширеному тлумаченню не підлягають, зокрема, такими підставами можуть бути: - наявність заяв або скарг, підтверджені відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями; - такі заяви, скарги та акти повинні підтверджувати порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці; - порушення, в свою чергу, за своїм змістом повинні давати територіальній виборчій комісії підстави поставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на дільниці; - у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів.

Як слідує з обставин, встановлених у даній адміністративній справі, предметом оскарження у ній є правомірність прийнятого Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області 11.11.2020 року рішення, оформленого протоколом безперервного засідання цієї виборчої комісії, розпочатого 25 жовтня 2020 року, яким:

- внесено зміни до протокольного рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 31 жовтня 2020 року щодо повторного підрахунку голосів на окремих виборчих дільницях з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, Чернівецької районної ради Чернівецької області, Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області, з виключенням з нього вказаних виборчих дільниць у частині повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області: -

вирішено врахувати відомості протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області на виборчих дільницях №730446, 730455, 730466, 730497, 730511, 730516, 730544 при складенні протоколів про підсумки голосування із зазначених виборів :

вирішено скласти протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області у відповідних виборчих округах з урахуванням цього рішення.

Згідно матеріалів справи повторного підрахунку голосів на спірних виборчих дільницях проведено не було.

Надаючи правову оцінку встановленим у справі обставинам та доказам, врахувавши положення ст. 6 КАС України, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Системний аналіз виборчого свідчить, що виборчий процес є незворотнім та безперервним, усі виборчі процедури жорстко взаємопов`язані та здійснюються в чіткій послідовності та регламентовані строки, які не підлягають поновленню.

Конституційний Суд України у Рішенні від 10 червня 2009 року № 14-рп/2009 вказав, що строки проведення виборів є важливим інститутом гарантії реалізації виборчих прав громадян.

Тобто, виборчому процесу притаманний темпоральний аспект, сутність якого полягає у тому, що цілеспрямована діяльність суб`єктів виборчого процесу неминуче розгортається у часі.

Колегія суддів зазначає, що в умовах швидкоплинного виборчого процесу порушення будь-якого строку тягне за собою недотримання строків наступних процедур, що може мати наслідком не лише порушення прав чи законних інтересів окремого суб`єкта виборчого процесу, але й прав інших суб`єктів.

Відповідно до Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 06.11.2020 року визначено ЦВК датою встановлення підсумків голосування.

Проте, на цю дату, Чернівецька МТК не встановила підсумки голосування та результати виборів, що зумовило прийняття Центральною виборчою комісією ряду організаційних заходів та постанови №466.

На виконання постанови ЦВК №466 Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією прийнято і оскаржуване протокольне рішення від 11.11.2020 року.

Обговорюючи питання правомірності цього рішення, суд апеляційної інстанції зазначає, що виборче законодавство не містить як і регламентації процедур усунення недоліків, так і заборони територіальній виборчій комісії самостійно усувати в роботі комісії недоліки, які перешкоджають встановленню результатів волевиявлення виборців.

Саме надання законодавцем територіальним виборчим комісіям, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів статусу спеціального колегіального органу, надає їм право обирати відповідно до чинного законодавства необхідні процедури для усунення можливих негативних наслідків в організації виборчого процесу, що є невід`ємною складовою демократичних виборів.

У даному випадку не можна стверджувати, що з прийняттям оскаржуваного рішення порушений принцип "правової певності", адже виборча комісія змінила прийняте протокольне рішення в межах наданих законом повноважень.

В підсумку, апеляційний суд переглянув оскаржуване рішення суду і не виявив порушень норм матеріального чи процесуального права, які могли призвести до ухвалення незаконного судового рішення, щоб його скасувати й ухвалити нове. Міркування і твердження позивача не спростовують правильності правових висновків цього рішення, у зв`язку з чим його апеляційна скарга на рішення суду не підлягає задоволенню.

Згідно із статтею 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам статті 242 КАС України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги колегією суддів не встановлено.

Згідно з частиною другою статті 6 КАС України та статті 17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ, як джерела права.

У пункті 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі повинні оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду. Відтак, інші, зазначені позивачем в апеляційній скарзі доводи, окрім проаналізованих вище, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин справи і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

Відповідно до статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених підстав, висновків суду не спростовують, а зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, колегія суддів враховує, що відповідно до п.1 ч.5 ст.296 КАС України до апеляційної скарги додається документ про сплату судового збору.

Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до положень ч. 3 ст. 4 Закону України Про судовий збір , за подання до адміністративного суду заяви немайнового характеру суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем, судовий збір становить - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб

Згідно зі ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік установлено з 1 січня 2019 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2102 грн.

Як слідує зі змісту позовної заяви, позивачем заявлено три вимоги немайнового характеру.

Враховуючи наведене, судом першої інстанції вірно стягнуто з позивача до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір за подання даної позовної заяви в розмірі 6306 грн. 00 коп. (2102 грн. х 3).

Згідно з пп.2 п.3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору складає 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.

За правилами ст.139 КАС України та з огляду на результат апеляційного оскарження рішення суду, підлягає стягненню із скаржника (позивача) до спеціального фонду Державного бюджету України сума судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 9459 грн. 00 коп. (6306,00 х 150 %).

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Чернівецької обласної організації політичної партії "Партія Чернівчан" залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року - без змін.

Стягнути з Чернівецької обласної організації політичної партії "Партія Чернівчан" до спеціального фонду Державного бюджету України (стягувач: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету 22030106) суму несплаченого судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 9459 (дев`ять тисяч чотириста п`тдесят дев`ять) грн.00 коп.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий Франовська К.С. Судді Боровицький О. А. Совгира Д. І.

Дата ухвалення рішення19.11.2020
Оприлюднено23.11.2020
Номер документу92988803
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/2368/20-а

Постанова від 19.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Рішення від 16.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 15.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 15.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 14.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні