П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 листопада 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/7116/19
Головуючий в 1 інстанції: Левчук О.А.
рішення суду першої інстанції прийнято у
м. Одеса, 09 червня 2020 року
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Танасогло Т.М.,
суддів: Димерлія О.О., Єщенка О.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.06.2020 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю М`яском до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
У листопаді 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю М`яском звернулось до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову у такій реєстрації № 1315095/43101842 від 25.10.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю М`яском № 3 від 20.09.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 1315096/43101842 від 25.10.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю М`яском № 4 від 20.09.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 1315102/43101842 від 25.10.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю М`яском № 5 від 20.09.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 1315098/43101842 від 25.10.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю М`яском № 6 від 23.09.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 1315101/43101842 від 25.10.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю М`яском № 7 від 30.09.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 1315099/43101842 від 25.10.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю М`яском № 8 від 30.09.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 1315100/43101842 від 25.10.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю М`яском № 9 від 30.09.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладі товариства з обмеженою відповідальністю М`яском № 3 від 20.09.2019 року, № 4 від 20.09.2019 року, № 5 від 20.09.2019 року, № 6 від 23.09.2019 року, № 7 від 30.09.2019 року, № 8 від 30.09.2019 року, № 9 від 30.09.2019 року, датою їх фактичного отримання.
В обґрунтування позову вказано, що оскаржувані рішення не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості та породжують неоднозначне трактування, оскільки відповідачем в порушення законодавства України не зазначено чітких підстав для прийняття рішень, зокрема, не наведено детальних обґрунтованих розрахунків, що свідчить про відповідність податкової накладної визначеному критерію та не зазначено конкретного переліку документів, які слід надати для підтвердження права реєстрації податкових накладних. Також в оскаржуваних рішенням містяться посилання на те ненадання копій документів, в той же час в рішеннях зазначено, що документи які не надано платником слід підкреслити, проте ніякі документи з переліку в оскаржуваних рішенням контролюючим органом не підкреслені. Зміст оскаржуваних рішень дає підстави стверджувати, що комісія розглядаючи подані ТОВ М`яском не з`ясувала специфіку проведеної господарської операції та не визначила конкретних документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарської операції з урахуванням їх змісту і обсягу. Крім того, оскільки лист ДФС від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18 не зареєстровано в Міністерстві юстиції України як нормативно-правовий акт та відповідно до Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерства та інших органів виконавчої влади, тому не може обмежувати права та встановлювати юридичні наслідки для платників ПДВ.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09 червня 2020 року, адміністративний позов ТОВ М`яском задоволено.
Визнано протиправними та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову у такій реєстрації № 1315095/43101842 від 25.10.2019 року, № 1315096/43101842 від 25.10.2019 року, № 1315102/43101842 від 25.10.2019 року, № 1315098/43101842 від 25.10.2019 року, № 1315101/43101842 від 25.10.2019 року, № 1315099/43101842 від 25.10.2019 року, № 1315100/43101842 від 25.10.2019 року.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю М`яском № 3 від 20.09.2019 року, № 4 від 20.09.2019 року, № 5 від 20.09.2019 року, № 6 від 23.09.2019 року, № 7 від 30.09.2019 року, № 8 від 30.09.2019 року, № 9 від 30.09.2019 року, датою їх фактичного отримання 15.10.2019 року.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, ГУ ДПС в Одеській області, ДПС України подано до суду апеляційну скаргу у якій зазначено про порушення процесуальних та матеріальних норм права, що призвело до прийняття необґрунтованого судового рішення, у зв`язку з чим воно підлягає скасуванню.
В обґрунтування апеляційної скарги вказано, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних стало неподання позивачем копій первинних документів, передбачених у п. 14 Порядку, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Таким чином, рішення комісії є повністю обґрунтованими, а в задоволенні позову слід відмовити.
19.08.2020 року за вхід. № 16387/20 від позивача у справі надійшов відзив на апеляційну скаргу, у якому Товариство зазначило про необґрунтованість доводів апелянта та просив відмовити у задоволенні скарги, мотивую тим, що судом першої інстанції було вірно встановлено фактичні обставини справи, надано вірну правову оцінку спірним обставинам та доказам у справ, з дотриманням процесуальних та матеріальних норм права.
17.11.2020 року за вхід. № 22875/20 від представника ТОВ М`яском до суду надійшла заява про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідачі у судове засідання не з`явились, належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду апеляційної скарги, про причини неприбуття суду не повідомили.
Судова колегія вважає, що справу за апеляційною скаргою ГУ ДПС в Одеській області та ДПС України можливо розглянути в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами відповідно до ст.ст. 311, 313 КАС України.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч. 1 ст. 308 КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 09.07.2019 року проведено державну реєстрацію товариства з обмеженою відповідальністю М`яском (код ЄДРПОУ 43101842) за № 1 556 102 0000 070741 (а.с. 191-194 т. 1).
02 вересня 2019 року між Товариством з обмеженою відповідальністю М`яском та приватним підприємством фірма Гармаш укладено договір поставки № 02-09/19, згідно якого постачальник передає у власність, а покупець приймає та оплачує м`ясну сировину (товар) на умовах, обмовлених в договорі в кількості та асортименті згідно накладних, які є від`ємною частиною вказаного договору (а.с. 75-77 т. 1).
Відповідно до п. 2, 3, 4 договору № 02-09/19 від 02.09.2019 року ціна товару договірна і відображується в накладних (товарно-транспортних накладних). В ціну товару включається вартість упаковки (при наявності), транспортування і податок на додану вартість. Оплата здійснюється в безготівковій формі на розрахунковий рахунок постачальника протягом 14 робочих днів з моменту поставки товару. Оплата товару здійснюється покупцем за умови надання постачальником повного пакету супроводжуючих документів, передбачених діючим законодавством України для даного виду товару, в тому числі реєстрації податкової накладної в ЄРПН у відповідності з вимогами п. 6.1.3 договору. Постачальник здійснює поставку товару протягом 2-х робочих днів з моменту отримання відповідної заяви від покупця. Доставка товару здійснюється за рахунок сил та засобів постачальника на умовах DDP (на склад покупця) міжнародних правил Інкотермс 2010 , за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Олександрівка, вул. Центральна, 8а.
На підтвердження виконання договору поставки № 02-09/19 від 02.09.2019 року товариством з обмеженою відповідальністю М`яском надано копії видаткових накладних (а.с. 78, 80, 84, 87, 90, 93 т. 1), рахунків на оплату (а.с. 79, 81, 85, 88, 91, 94 т. 1), платіжних доручень (а.с. 82-83, 86, 89, 92, 95 т. 1).
20 вересня 2019 року товариством з обмеженою відповідальністю М`яском на адресу приватного підприємства фірма Гармаш виписано податкову накладну № 3 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 105 т. 1).
Як вбачається з квитанції № 1 від 15.10.2019 року податкова накладна прийнята № 3 прийнята, проте реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 20.09.2019 № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0203 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Пропонується надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 112 т. 1).
Позивачем направлено повідомлення від 16.10.2019 року № 5 щодо подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 119-122 т. 1).
25 жовтня 2019 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації прийнято рішення № 1315095/43101842, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с. 147-148 т. 1).
20 вересня 2019 року товариством з обмеженою відповідальністю М`яском на адресу приватного підприємства фірма Гармаш виписано податкову накладну № 4 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 106 т. 1).
Як вбачається з квитанції № 1 від 15.10.2019 року податкова накладна прийнята № 3 прийнята, проте реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 20.09.2019 № 4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0203 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Пропонується надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 113 т. 1).
Позивачем направлено повідомлення від 16.10.2019 року № 6 щодо подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 123-126 т. 1).
25 жовтня 2019 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації прийнято рішення № 1315096/43101842, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с. 149-150 т. 1).
23 вересня 2019 року товариством з обмеженою відповідальністю М`яском на адресу приватного підприємства фірма Гармаш виписано податкову накладну № 6 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 108 т. 1).
Як вбачається з квитанції № 1 від 15.10.2019 року податкова накладна № 6 прийнята, проте реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 23.09.2019 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0203 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Пропонується надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 115 т. 1).
Позивачем направлено повідомлення від 16.10.2019 року № 4 щодо подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 131-134 т. 1).
25 жовтня 2019 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації прийнято рішення № 1315098/43101842, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с. 153-154 т. 1).
30 вересня 2019 року товариством з обмеженою відповідальністю М`яском на адресу приватного підприємства фірма Гармаш виписано податкову накладну № 7 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 109 т. 1).
Як вбачається з квитанції № 1 від 15.10.2019 року податкова накладна № 7 прийнята, проте реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 30.09.2019 № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0203 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Пропонується надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 116 т. 1).
Позивачем направлено повідомлення від 16.10.2019 року № 3 щодо подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 135-138 т. 1).
25 жовтня 2019 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації прийнято рішення № 1315101/43101842, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с. 155-156 т. 1).
30 вересня 2019 року товариством з обмеженою відповідальністю М`яском на адресу приватного підприємства фірма Гармаш виписано податкову накладну № 8 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 110 т. 1).
Як вбачається з квитанції № 1 від 15.10.2019 року податкова накладна № 8 прийнята, проте реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 30.09.2019 № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0203 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Пропонується надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 117 т. 1).
Позивачем направлено повідомлення від 19.10.2019 року № 2 щодо подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 139-142 т. 1).
25 жовтня 2019 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації прийнято рішення № 1315099/43101842, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с. 157-158 т. 1).
30 вересня 2019 року товариством з обмеженою відповідальністю М`яском на адресу приватного підприємства фірма Гармаш виписано податкову накладну № 9 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 111 т. 1).
Як вбачається з квитанції № 1 від 15.10.2019 року податкова накладна № 9 прийнята, проте реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 30.09.2019 № 9 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0203 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Пропонується надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 118 т. 1).
Позивачем направлено повідомлення від 16.10.2019 року № 1 щодо подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 143-146 т. 1).
25 жовтня 2019 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації прийнято рішення № 1315100/43101842, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с. 159-160 т. 1).
19 вересня 2019 року між товариством з обмеженою відповідальністю М`яском та товариством з обмеженою відповідальністю М`ясне ремесло укладено договір № 1-190919, згідно якого постачальник зобов`язується в порядку та строки, встановлені договором, передати у власність покупцю товар, в певній кількості, відповідної якості і за ціною вказаною у видаткових накладних, а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умовах, визначених у договорі.
Відповідно до п. 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2 договору № 1-190919 від 19.09.2019 року найменування товару: м`ясо та м`ясопродукти, в тому числі, свинина в напівтушах, свинина після обпалювання, сало та інші м`ясопродукти. Кількість, ціна і асортимент товару, що поставляється вказуються в накладній, складної на підставі замовлення покупця, яка є невід`ємною частиною цього договору. Накладні оформляються на кожну партію товару. Загальна кількість товару, що постачається за договором складається з загальної кількості відвантаженого товару за видатковими накладними. Загальна сума договору визначається як наростаюча сума по всіх поставках, проведених протягом всього терміну дії договору. Покупець здійснює оплату товару за цінами, вказаними у видаткових накладних на умовах відстрочення платежу протягом 7 календарних днів з моменту передачі товару покупцю, шляхом перерахування грошових коштів на банківський рахунок постачальника. Датою (моментом) оплати вважається дата зарахування грошових коштів на банківський рахунок постачальника.
Згідно п. 3 вказаного договору постачання за договором, здійснюється окремими партіями, на підставі даних заявки покупця. Заявка на постачання надається покупцем, в будь-якій зручній для нього формі (письмово, електронною поштою, факсимільним зв`язком, телефонними зв`язком) і має містити дані про: адреса заявника, найменування товару, кількість товару, бажані терміни постачання. Поставка товару здійснюється на склад покупця розташований за адресою: м. Маріуполь, вул. Таганрозька, 5. Постачальник зобов`язаний надати належним чином оформлені документи (підписані уповноваженою особою) на товар, що поставляються, відповідно до вимог чинного законодавства України, а саме: накладну на товар, документи, що підтверджують якість товару, що поставляється: ветеринаре свідоцтво, товарно-транспортну накладну.
На підтвердження виконання договору поставки № 1-190919 від 19.09.2019 року товариством з обмеженою відповідальністю М`яском надано копії видаткових накладних (а.с. 100 т. 1), рахунків на оплату (а.с. 101 т. 1), платіжних доручень (а.с. 102-104 т. 1).
20 вересня 2019 року товариством з обмеженою відповідальністю М`яском на адресу ТОВ М`ясне ремесло виписано податкову накладну № 5 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 107 т. 1).
Як вбачається з квитанції № 1 від 16.10.2019 року податкова накладна № 5 прийнята, проте реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 20.09.2019 № 5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0203 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Пропонується надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 114 т. 1).
Позивачем направлено повідомлення від 21.10.2019 року № 7 щодо подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 127-130 т. 1).
25 жовтня 2019 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації прийнято рішення № 1315102/43101842, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с. 151-152 т. 1).
При цьому, на підтвердження факту отримання (надходження) товару для реалізації згідно договорів поставки № 1-190919 від 19.09.2019 року та № 02-09/19 від 02.09.2019 року товариством з обмеженою відповідальністю М`яском надано копії договору купівлі-продажу свиней живою вагою (а.с. 25-26 т. 1), товарних накладних (а.с. 27-28 т. 1), договору оренди транспортного засобу (а.с. 28-34 т. 1), договору перевезення вантажу (а.с. 3536 т. 1), рахунків-фактури (а.с. 37-38 т. 1), платіжних доручень (а.с. 39-43 т. 1), товарно-транспортних накладних (а.с. 44-58 т. 1),декларацій виробника (а.с. 60-61 т. 1), договору надання послуг (а.с. 62-64), видаткових накладних (у переробку) (а.с. 65-66 т. 1), актів здачі-приймання робіт (а.с. 69-70 т. 1), прибуткових накладних (з переробки) (а.с. 73-74 т. 1).
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, якими позивачу відмовлено у реєстрації спірних податкових накладних, Товариство звернулось до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову у такій реєстрації, прийнято з порушенням чинного законодавства та без наявності підстав визначених Податковим кодексом України та Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а тому вказані рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
До того ж, суд першої інстанції зазначив, що порушені права позивача підлягають поновленню шляхом зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю "М`яском" № 3 від 20.09.2019 року, № 4 від 20.09.2019 року, № 5 від 20.09.2019 року, № 6 від 23.09.2019 року, № 7 від 30.09.2019 року, № 8 від 30.09.2019 року, № 9 від 30.09.2019 року, датою їх фактичного отримання - 15.10.2019 року.
Судова колегія погоджується з такими висновками суду першої інстанції, вважає їх обґрунтованими, з огляду на наступне.
Згідно з ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно приписів п. 201.1 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у п. 187.1 ст. 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування є відповідна квитанція в електронному вигляді.
Як свідчать матеріали справи та вірно було встановлено судом першої інстанції, що позивачем, на виконання вказаних норм законодавства, сформовано було податкові накладні та надіслано їх до Єдиного реєстру податкових накладних, проте, реєстрація податкових накладних була зупинена (а.с. 105-118 т. 1).
У відповідності до п. 201.16. ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок № 1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), пунктом 12 якого передбачено здійснення в автоматичному режимі розшифрування та проведення перевірки поданих податкових накладних, серед іншого, на відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу, та формування квитанції
Пунктами 12, 13 Порядку № 1246 передбачено про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, за результатами перевірок, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Пунктом 17 Порядку № 1246 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою КМУ "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 21 лютого 2018 р. № 117 (далі - Порядок № 117).
Відповідно до пп.13-14 постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 117 від 21.02.2018 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Згідно змісту квитанцій № 1 податкові накладні направлені ТОВ "М`яском" прийняті, проте їх реєстрація зупинена.
Згідно вказаних квитанцій, податковим органом зроблено висновок, що обсяг постачання товару/послуги 0203 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 112-118 т. 1).
Відповідно до п. 2.1 п. 2 Критерії ризиковості здійснення операцій, визначених листом Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18, податкові накладні/розрахунки коригування, складені платниками податку, перевіряються на відповідність ознакам ризиковості здійснення операцій, зокрема, обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яку(ий) подано на реєстрацію в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 відсотків загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД та послуг з кодами згідно з ДКПП, перелік яких визначено ДФС відповідно до додатка, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в Таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється).
Однак, як встановлено колегією суддів, під час зупинення реєстрації спірних податкових накладних, не було визначено конкретного переліку документів, які, на думку контролюючого органу, необхідно надати платником.
Водночас, як вбачається з матеріалів справи та було вірно встановлено судом першої інстанції, у визначений Порядком № 117 спосіб, ТОВ М`яском надано відповідачу Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація яких була зупинена з доказами щодо здійснення господарських операцій, та їх документальне підтвердження, зокрема первинні документи щодо придбання товарів, свиней живою вагою, їх подальшої переробки, та подальший продаж контрагентам, а саме копії договорів поставки № 1-190919 від 19.09.2019 року та № 02-09/19 від 02.09.2019 року, копії договору купівлі-продажу свиней живою вагою (а.с. 25-26 т. 1), товарних накладних (а.с. 27-28 т. 1), договору оренди транспортного засобу (а.с. 28-34 т. 1), договору перевезення вантажу (а.с. 3536 т. 1), рахунків-фактури (а.с. 37-38 т. 1), платіжних доручень (а.с. 39-43 т. 1), товарно-транспортних накладних (а.с. 44-58 т. 1),декларацій виробника (а.с. 60-61 т. 1), договору надання послуг (а.с. 62-64), видаткових накладних (у переробку) (а.с. 65-66 т. 1), актів здачі-приймання робіт (а.с. 69-70 т. 1), прибуткових накладних (з переробки) (а.с. 73-74 т. 1), видаткові та прибуткові накладні з переробки, експлуатаційний дозвіл, договір № 17/09/19, товарні накладні, договір перевезення вантажу, ветеринарне свідоцтво, декларація виробника, тощо.
У поданих поясненнях, ТОВ М`яском звертало увагу податкового орган на те, що за спірними податковими накладними позивач реалізовував м`ясо-свинину на кості на адресу підприємств контрагентів. Поставка товару здійснювалась за договором поставки № 02-09/19 від 02.09.2019 року з використанням спеціального автотранспорту. Оплата за реалізований товар підтверджується відповідними платіжними дорученнями.
Також, як пояснював позивач, реалізований товар - свинина на кості, був перероблений із свиней у живій вазі ФОП ОСОБА_1 , який не є платником податку на додану вартість, на умовах укладеного договору №1 від 02.09.2019 року. Переробка виконується на підставі експлуатаційного дозволу для потужностей (об`єктів) з виробництва переробки або реалізації харчових продуктів.
Щодо придбання товару, підприємство вказало, що 100 відсотків сировини - свиней у живій вазі придбані у платника податку на додану вартість, за договором купівлі-продажу № 17/09/19 від 17.09.2019 року, що має відображення у ЄРПН: податкові накладні № 21/2 від 18.09.2019 року на суму 350000,00 грн., № 23/2 від 19.09.2019 року на суму 521254,00 грн.
Оплата за придбаний товар відбулась у повному обсязі згідно відповідних платіжних доручень.
З вказаних документів, досліджених апеляційним судом та які надавались податковому органу, на переконання колегії суддів, можливо встановити зміст і обсяг господарських операцій у підтвердження їх реальності, по яким позивач подав для реєстрації податкові накладні (а.с. 230-239 т. 1, 14-24 т. 2).
У підтвердження оплати товару позивачем надано платіжні доручення, які в тому числі надавались податковому органу, про що свідчить інформація, відображена у повідомленнях про надання пояснень та копії документів.
Не зважаючи на наявність у платника податків необхідних первинних документів та надані платником пояснення з відповідними копіями первинних документів, податковим органом було відмовлено у реєстрації податкових накладних № 3 від 20.09.2019 року, № 4 від 20.09.2019 року, № 5 від 20.09.2019 року № 6 від 23.09.2019 року, № 7 від 30.09.2019 року, № 8 від 30.09.2019 року, № 9 від 30.09.2019 року.
Зі змісту спірних Рішень від 25.10.2019 року №№ 1315095/43101842, 1315096/43101842, 1315102/43101842, 1315098/43101842, 1315101/43101842, 1315099/43101842, 1315400/43101842 вбачається, що їх прийнято з підстав не надання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
При цьому, апеляційний суд зауважує, що вказані у рішеннях підстави для відмови у реєстрації податкових накладних є лише цитатою з п.21 Порядку, та є досить абстрактними та формальними.
Оскаржувані Рішення та квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять будь-якої конкретизації, яких саме документів не вистачило для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкових накладних, які саме подані платником документи не дають можливості встановити дату події, відповідно до якої виписано та подано на реєстрацію податкову накладну.
В апеляційній скарзі також не вказано, що саме порушено позивачем, та яких конкретно документів не вистачило для здійснення реєстрації спірних податкових накладних.
Всі претензії податкового органу, як під час зупинення реєстрації, так і під час відмови в реєстрації податкової накладної стосувалися не надання первинних документів, розрахункових документів, однак конкретного переліку документів, які були б достатніми для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних не вказано.
При цьому, апеляційний суд зауважує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічну правову позицію викладено в постанові Верховного Суду від 04.12.2018 року по справі № 821/1173/17.
В контексті вищенаведеного колегія суддів також зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18.
Водночас, апеляційний суд звертає увагу, що податкові накладні № 3 від 20.09.2019 року, № 4 від 20.09.2019 року, № 5 від 20.09.2019 року № 6 від 23.09.2019 року, № 7 від 30.09.2019 року, № 8 від 30.09.2019 року, № 9 від 30.09.2019 року, у реєстрації яких було відмовлено спірними рішеннями, містять усі необхідні реквізити, містять найменування товару, що поставлявся, його кількісні характеристики, вартість, найменування продавця та покупця, тощо.
За вказаних обставин, апеляційний суд вважає вірним висновок суду першої інстанції про протиправність прийняття спірних рішень, оскільки їх прийнято без наявності достатніх підстав та належного обґрунтування.
Враховуючи викладене, зважаючи на приписи п. 28 Порядку № 117, п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що порушені права позивача підлягають поновленню шляхом зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю "М`яском" № 3 від 20.09.2019 року, № 4 від 20.09.2019 року, № 5 від 20.09.2019 року, № 6 від 23.09.2019 року, № 7 від 30.09.2019 року, № 8 від 30.09.2019 року, № 9 від 30.09.2019 року, датою їх фактичного отримання - 15.10.2019 року.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наслідками перегляду судового рішення, праву на підставі наявних в матеріалах справи письмових доказів, колегія суддів дійшла висновку про недоведеність відповідачем правомірності прийняття спірних рішень, у зв`язку із чим наявні підстави для задоволення позовних вимог та скасування таких рішень податкового органу.
Доводи апеляційної скарги є несуттєвими, встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
За таких обставин, доводи апеляційної скарги по суті задоволених позовних вимог висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для скасування рішення суду першої інстанції в цій частині.
Колегія суддів підтверджує, що при прийнятті судового рішення у справі суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи, правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального права.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 313, 315, 316, 321, 322, 325, 326, 329 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 червня 2020 року у справі № 420/7116/19 - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Головуючий суддя Танасогло Т.М. Судді Димерлій О.О. Єщенко О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2020 |
Оприлюднено | 19.11.2020 |
Номер документу | 92929343 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Танасогло Т.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні