ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1829/20
10 листопада 2020 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Подлісної І.М.
за участю:
секретаря судового засідання Павловського Ю.Б.
представника позивача Муж В.В.
представник відповідачів Ахтемейчук Н.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Громадської організації "Країна рівності і правди" до Тернопільської міської ради про визнання протиправним та скасування розпорядження №118 від 18.05.2020, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулася Громадська організація "Країна рівності і правди" з адміністративним позовом до Тернопільської міської ради, Міського голови м. Тернополя Надала Сергія Віталійовича про визнання протиправним та скасування розпорядження №118 від 18.05.2020.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 18 травня 2020 року міський голова м. Тернополя Надал Сергій Віталійович видав розпорядження № 118 Про скликання п`ятдесятої сесії міської ради . Пунктом третім вказаного розпорядження протиправно позбавлено представників громадськості на участь в пленарному засіданні, зокрема: пленарне засідання міської ради провести за відсутності представників громадськості .
29 травня 2020 року на підставі вказаного розпорядження проведено без залучення громадськості п`ятдесяту сесію Тернопільської міської ради.
Міський голова м. Тернополя Надал С.В. відкрив пленарне засідання, на якому виступивши зазначив, що пленарне засідання проводиться без залучення громадськості.
Представник позивача вважає такі дії грубим порушенням принципу гласності та прав громадян на участь в місцевому самоврядуванні, які гарантовано Законом України Про місцеве самоврядування в Україні (ст. 3, 4 Закону). А тому і звернувся до суду за захистом своїх прав.
Ухвалою від 27.07.2020 судом прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі. Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) судом вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Відповідачу надано п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
Представник відповідачів скористався правом на подання спільного відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 07.08.2020. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначає наступне.
Відповідач зазначив, що серед зазначених рішень існують, як нормативні, що безпосередньо впливають/вплинули на життєдіяльність міста, його функціонування в тих чи інших сферах, так і ненормативні акти, які є реалізованими та вичерпали свою дію, а відтак їх скасування, зокрема, з підстав визначення позивачем неповноважною і такою, що не відбулася, п`ятдесяту сесію Тернопільської міської ради не ґрунтується на вимогах Закону.
Ухвалою від 14.08.2020 судом ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання та призначено судове засідання на 16.09.2020 о 10:15 год.
17.08.2020 через канцелярію Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив від представника позивача, відповідно до якої вказано на безпідставність та необґрунтованість відзиву відповідача, оскільки зазначені в ньому відомості не відповідають дійсності.
Представником позивача в судовому засіданні заявлено клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Представники відповідачів заперечили проти розгляду справи в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 16.09.2020, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) клопотання представника позивача задоволено, перейдено до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та ухвалено підготовче засідання вважати закритим і перейти до розгляду справи по суті, призначено судове засідання на 13.10.2020 о 10:15 год.
Ухвалою суду від 13.10.2020 відкладено розгляд справи на 10 листопада 2020 року о 10:45 год., у зв`язку із неявкою представників відповідачів.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити з мотивів викладених в позовній заяві та відповіді на відзив.
Представник відповідачів в судовому засіданні заперечилав проти задоволення позову, та просив відмовити в їх задоволенні з мотивів викладених у відзиві на позовну заяву.
Суд, заслухавши в судовому засіданні думку представника позивача та представника відповідачів, з`ясувавши усі обставини справи та перевіривши їх доказами приходить до переконання, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити з наступних підстав.
Судом встановлено, що 18 травня 2020 року міський голова м. Тернополя Надал Сергій Віталійович видав розпорядження № 118 Про скликання п`ятдесятої сесії міської ради . Пунктом третім вказаного розпорядження позбавлено представників громадськості на участь в пленарному засіданні, зокрема: пленарне засідання міської ради провести за відсутності представників громадськості .
29 травня 2020 року на підставі вказаного розпорядження проведено без залучення громадськості п`ятдесяту сесію Тернопільської міської ради. О 09 год. 04 хв. проведено реєстрацію і міський голова м. Тернополя Надал С.В. відкрив пленарне засідання, на якому виступивши зазначив, що пленарне засідання проводиться без залучення громадськості.
Представник позивача вважає, що такі дії з боку суб`єкта владних повноважень є грубим порушенням принципу гласності та прав громадян на участь в місцевому самоврядуванні, які гарантовано Законом України Про місцеве самоврядування в Україні (ст. 3, 4 Закону). А також порушено право бути присутнім і висловлювати свою думку.
Не погодившися з таким рішенням відповідачів представник Громадської організації "Країна рівності і правди" звернувся до суду із даним позовом.
Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1,2 ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні .
Місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст (стаття 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Система місцевого самоврядування включає в себе, зокрема: територіальну громаду, сільську, селищну, міську раду, сільського, селищного, міського голову, виконавчі органи сільської, селищної, міської ради, старосту, районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад, сіл, селищ, міст, органи самоорганізації населення.
За приписами частини 1 статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону.
Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції (ч.3 с. 24 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні ).
За змістом частини 4 статті 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільський, селищний, міський голова, серед іншого, забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; підписує рішення ради та її виконавчого комітету; скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020р. №211 відповідно до статті 29 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COV1D-19,спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10 березня 2020 р. Кабінет Міністрів України вирішено з 12.03.2020р. установити на всій території України карантин.
Внаслідок цього місцеві органи державної влади і органи місцевого самоврядування розпочали впроваджувати відповідні обмежувальні заходи на своїх територіях, які були спрямовані на призупинення темпів поширення коронавірусу. Це, зокрема, закриття навчальних закладів, розважальних центрів, кафе та ресторанів, магазинів непродовольчих товарів, заборона масових громадських зібрань, обмеження роботи громадського транспорту, заборона відвідування парків тощо.
Пунктом 22 Рішення оперативного штабу для координації дій щодо недопущення занесення і поширення на території Тернопільської міської територіальної громади випадків захворювання, спричинених новим коронавірусом від 16.03.2020р. вирішено всім структурним підрозділам Тернопільської міської ради припинити роботу з відвідувачами, надавати послуги в режимі онлайн.
Враховуючи рішення оперативного штабу, розпорядженням міського голови від 16.03.2020р. №79 вирішено призупинити роботу з відвідувачами у приміщеннях Тернопільської міської ради, забезпечити максимальне надання послуг дистанційно в електронному вигляді.
Однак, 4 травня постановою №343 уряд вніс зміни до попередньої постанови чим запровадив режим надзвичайної ситуації в Україні та карантин продовжив до 22 травня включно.
Як видно з матеріалів справи, рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №287 від 06.04.2020 року Про затвердження Переліку видів діяльності, які заборонено і дозволено на території Тернопільської міської територіальної громади до закінчення карантину - за рішенням місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій при Тернопільській міській раді затверджено перелік видів діяльності, які дозволено або заборонено на території м.Тернополя, питання які не відобразилися у даному рішенні вирішуються згідно постанови уряду №211.
З урахуванням даної ситуації та зазначеної постанови Кабінету Міністрів України №211 від 11.03.2020 року (із усіма змінами та доповненнями), вирішено на період дії установленого на території Тернопільської міської територіальної громади карантину, у зв`язку із недопущенням поширення на території м.Тернополя засідання колегіальних органів (виконавчого комітету Тернопільської міської ради. Тернопільської міської ради, постійно діючих комісій) проводити за відсутності запрошених, у режимі онлайн трансляції через мережу Інтернет, а засідання сесії проводити з дотриманням дистанції між депутатами, за адресою: вул.Шевченка,27 в залі Українського Дому не порушуючи норми карантинних обмежень.
Також, суд звертає увагу на те, що шість міських рад з 16 березня 2020 року також заборонили громадянам відвідувати сесії: Київ, Краматорськ, Рівне. Херсон. Хмельницький і Львів. Крім того, три міста заборонили бути присутніми журналістам: Київ, Хмельницький та Львів.
З огляду на наведене, суд зазначив, що враховуючи наявність обмежень, у зв`язку із високим рівнем поширення захворювання на коронавірус COVID-19, у період березень-травень 2020 року робота сесій Тернопільської міської ради проводилася та для забезпечення відкритості за допомогою сучасного телекомунікаційного обладнання для налагодження постійного зв`язку із представниками громадськості, свої засідання проводили за участю журналістів з одночасним транслюванням в мережі Інтернет.
Також, суд вказує, що Законом України Про звернення громадян визначено, що громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об`єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань. Розгляд звернень громадян і надання їм відповіді здійснюється тим органом до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань. Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання.
Враховуючи наведене, суд звертає увагу, на той факт, що згідно гі.12 Регламенту Тернопільської міської ради, бажаючі бути присутні на засіданні сесії міської ради пишуть заяву, що бажають взяти участь у засіданні.
На сайті Тернопільської міської ради був опублікований порядок денний згідно Регламенту, однак позивачем не було надіслано на розгляд Тернопільської міської ради пропозиції або заперечення до тих питань, які були включені до порядку денного та розглядалися на сесії, а також заяву щодо наявності бажання взяти участь у її засіданні, що також спростовує факт порушення Тернопільською міською радою прав позивача.
В свою чергу, суд звертає увагу на ту обставину, що відносини, які виникають між фізичною чи юридичною особою і представниками органів влади під час здійснення ними владних повноважень, є публічно-правовими і поділяються, зокрема, на правовідносини у сфері управлінської діяльності та правовідносини у сфері охорони прав і свобод людини і громадянина, а також суспільства від злочинних посягань. Діяльність органів влади, у тому числі судів, щодо вирішення спорів, які виникають у публічно-правових відносинах, регламентується відповідними правовими актами.
Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2,6 КАС України.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим .
Але наведені положення не дозволяють скаржитися щодо законодавства або певних обставин абстрактно, лише тому, що заявники вважають начебто певні положення норм законодавства впливають на їх правове становище.
Не поширюють свою дію ці положення й на правові ситуації, що вимагають інших юрисдикційних (можливо позасудових) форм захисту від стверджувальних порушень прав чи інтересів.
Зокрема, як зазначив Конституційного Суду України у своєму рішенні від 16.04.2009 р. № 7-рп/2009, органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію. Такий висновок узгоджується із правовими позиціями Конституційного Суду України, викладеними у рішеннях від 27 грудня 2001 року № 20-рп/2001 у справі про укази Президії Верховної Ради України щодо Компартії України, зареєстрованої 22 липня 1991 року (абзац перший пункту 6 мотивувальної частини), від 23 червня 1997 року М: 2-зп у справі про акти органів Верховної Ради України (абзац четвертий пункту 1 мотивувальної частини).
В даному випадку, суд звернув увагу на прийняті Тернопільською міською радою на сесії рішення, які зазначає у своїй позовній заяві позивач. Серед зазначених рішень існують, як нормативні, що безпосередньо впливають/вплинули на життєдіяльність міста, його функціонування в тих чи інших сферах, так і ненормативні акти, які є реалізованими та вичерпали свою дію, а відтак їх скасування, зокрема, з підстав визначення позивачем неповноважною і такою, що не відбулася, п`ятдесяту сесію Тернопільської міської ради не ґрунтується на вимогах Закону.
Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи встановлені судом обставини справи, досліджені в судовому засіданні докази, норми законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими, доказів, які б спростовували правомірність дій відповідачів позивачем не представлено, а судом таких доказів не здобуто, в зв`язку з чим суд приходить до переконання, що в задоволенні позову слід відмовити.
Судові витрати по справі згідно ч.2 ст.139 КАС України з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову громадської організації "Країна рівності і правди" до Тернопільської міської ради, міського голови м. Тернополя Надала Сергія Віталійовича про визнання протиправним та скасування розпорядження №118 від 18.05.2020 р. та визнання не повноважною та такою, що не відбулась п`ятдесяту сесію Тернопільської міської ради сьомого скликання - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 18 листопада 2020 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Громадська організація "Країна рівності і правди" (місцезнаходження/місце проживання: вул. 15 Квітня, 17/66,м. Тернопіль,46023, код ЄДРПОУ/РНОКПП 42486758);
відповідач:
- Тернопільська міська рада (місцезнаходження/місце проживання: вул. Листопадова 5,м. Тернопіль,46001, код ЄДРПОУ/РНОКПП 34334305);
Головуючий суддя Подлісна І.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2020 |
Оприлюднено | 20.11.2020 |
Номер документу | 92955622 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні