Постанова
від 18.11.2020 по справі 440/830/20
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2020 р.Справа № 440/830/20 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Донець Л.О.,

Суддів: Мінаєвої О.М. , Макаренко Я.М. ,

за участю секретаря судового засідання Лисенко К.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18.05.2020 (головуючий суддя І інстанції: Є.Б. Супрун, повний текст складено 20.05.2020) по справі № 440/830/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АЯКС ГРУП"

до Головного управління ДПС у Полтавській області

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

14.02.2020, Товариство з обмеженою відповідальністю Аякс Групп (далі - позивач) вернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області (далі - відповідач в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача від 27.11.2019 №000416506.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 18.05.2020 у справі №440/830/20 позов задоволений.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення відповідача від 27.11.2019 №000416506.

Відповідач, не погодившись з судовим рішення, подав апеляційну скаргу, та просить суд апеляційної інстанції скасувати судове рішення, з прийняттям нового судового рішення про відмову у задоволенні позову.

В обґрунтування посилається на неправильне врахуванням судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції вважає, що апеляційна скарга відповідача не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що працівниками відповідача проведена документальна позапланова виїзна перевірка позивача з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість по взаємовідносинам з контрагентом-постачальником позивача за період з 01.11.2019 по 30.11.2018, про що складений акт перевірки від 06.11.2019 №1362/16-31-05-06-09/38170867.

Порушення виявлені під час перевірки склали у порушенні п. 44.1 ст. 44, п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198, п. 200.1 ст. 200, п. 201.1, п. 201.10 ст. 201 ПК України, в результаті чого завищено від`ємне значення різниці між сумою податкових зобов`язань та податкового кредиту в період, що перевірявся, на загальну суму 282 968,02 грн, у тому числі по декларації з податку на додану вартість за листопад 2018 року на 282 968,02 грн.

За підсумками перевірки сформоване податкове повідомлення-рішення від 27.11.2019 №000416506, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, у декларації з податку на додану вартість від 17.12.2018 №9281735682 за звітний період листопад 2018 року в розмірі 282 968,02 грн.

За результатами розгляду адміністративного оскарження скарги вищевказане податкове повідомлення-рішення залишено без змін.

Суд першої інстанції, під час задоволення, зазначив про те, що позивач отримавши податкову накладну від контрагента набув права на формування податкового кредиту, тому оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним, та таким, що підлягає скасуванню.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

У відповідності до п.198.1 ст.198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:

придбання або виготовлення товарів та послуг;

придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу;

ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

На підставі п.198.2 ст.198 ПК України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;

дата отримання платником податку товарів/послуг.

Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов`язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою збільшення податкового кредиту орендаря (лізингоотримувача) для операцій фінансової оренди (лізингу) є дата фактичного отримання об`єкта фінансового лізингу таким орендарем.

Датою віднесення сум до податкового кредиту замовника з договорів (контрактів), визначених довгостроковими відповідно до пункту 187.9 статті 187 цього Кодексу, є дата фактичного отримання замовником результатів робіт (оформлених актами виконаних робіт) за такими договорами (контрактами).

Для товарів/послуг, постачання (придбання) яких контролюється приладами обліку, факт постачання (придбання) таких товарів/послуг засвідчується даними обліку.

Згідно до п.198.3, п.198.6 ст.198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:

придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;

придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);

ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.

Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 1095 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.

Платники податку, які застосовують касовий метод податкового обліку, суми податку, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та не включені до податкового кредиту протягом періоду 1095 календарних днів з дати складення таких податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних у зв`язку з відсутністю фактів списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів/послуг, мають право на включення таких сум до податкового кредиту у звітному податковому періоді, в якому відбулося списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів/послуг, але не пізніше ніж через 60 календарних днів з дати такого списання, надання інших видів компенсацій.

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) відповідно до підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 цього Кодексу оператором поштового зв`язку, експрес-перевізником.

Відповідно до п.200.1 ст.200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно до п.201.1, п.201.10. ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:

порядковий номер податкової накладної;

дата складання податкової накладної;

повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;

податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);

повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;

опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;

ціна постачання без урахування податку;

ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;

загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;

код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;

індивідуальний податковий номер.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Платник податку має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Якщо сума, визначена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній та/або розрахунок коригування, які платник повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, то платник зобов`язаний перерахувати потрібну суму коштів із свого поточного рахунку на свій рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

У разі допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 цього Кодексу, та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена згідно з пунктом 201.16 цієї статті) податкової накладної та/або розрахунку коригування покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого продавця/покупця. Таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не надано податкову накладну або допущено помилки при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної та/або порушено граничні терміни реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв`язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.

Протягом 90 календарних днів з дня надходження такої заяви із скаргою з урахуванням вимог, встановлених підпунктом 78.1.9 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, контролюючий орган зобов`язаний провести документальну перевірку зазначеного продавця для з`ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов`язань з податку за такою операцією.

Податкова накладна, що містить помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, є підставою для віднесення покупцем сум податку до податкового кредиту.

Відповідачем ставиться до вини позивачу відсутність реального характеру господарської операції з ТОВ Олексія ПРО та неправильне формування податкового кредиту у сумі 282 968,02 грн, за результатами даних господарських операцій.

В своїй господарський діяльності позивач мав взаємовідносини з ТОВ Олексія ПРО , з яким був укладені договори поставки: №16/11 від 16.11.2018; №19/11 від 19.11.2018; №20/11 від 20.11.2018 товару: втулки опори верхні, втулки опори нижні, кільця опори верхньої, кільця опори нижньої, опори упорно-радіальні, втулки верхні, втулки нижні, кільця з`єднувальні, підшипникові обійми нижні, підшипникові обійми верхні, фіксатори, кульки підшипникової обійми.

Реальний характер здійснення даних господасрької операції підтверджується копіями:

специфікації, видаткової накладної, податкової накладної, накладну-вимогу на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів № 15 від 21.11.2018 , акту списання №44 від 07.12.2018, накладної на передачу готової продукції №5 від 07.12.2018.

Позивачем в ході своєї господарської діяльності реалізовані: підшипникові підвіски до пристрою керноприймального М 80х3-20 на адресу АТ Укргазвидобування філія Бурове управління Укрбургаз згідно з договором поставки №835/015-18 від 12.11.2018.

Реальний характер вказаної операції підтверджується копіями: специфікації №1 від 12.11.2018, видаткової накладною №91 від 10.12.2018, довіреністі на отримання товарно-матеріальні цінності №3773 від 10.12.2018, транспортування товару підтверджено товарно-транпортною накладною №Р91 від 10.12.2018 за договором про надання транспортних послуг від 01.01.2018, акту виконаних робіт №40 від 10.12.2018, податкової накладної №1 від 10.12.2018.

Позивачем такі товари: втулка верхня (20 шт.), втулка нижня (20 шт.), кільце з`єднувальне (20 шт.), підшипникова обійма нижня (20 шт.), підшипникова обійма верхня (20 шт.), кульки підшипникової обійми (800 шт.) використовані у власній господарській діяльності для складових підшипникової підвіски до пристрою керноприймального М101х3-20 (20 шт.).

Реальний характер підтверджується копіями: накладної-вимоги на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів № 17 від 11.12.2018, акту списання №1 від 22.01.2019, накладної на передачу готової продукції №1 від 22.01.2019.

Позивачем, в подальшому, зазначені підшипникові підвіски до пристрою керноприймального М101х3-20 (20 шт.) реалізовані на адресу АТ Укргазвидобування філія Бурове управління Укрбургаз на підставі договору поставки №835/015-18 від 12.11.2018.

Реалізація підтверджується копіями: видаткової накладної №1 від 23.01.2019, довіреністі на отримання товарно-матеріальних цінностей №105 від 22.01.2019, товарно-транпортної накладної №Р1 від 23.01.2019, акту надання послуг №220 від 23.01.2019 перевізником ТОВ Сан Моторс ; платіжного доручення №611 від 31.01.2019.

Позивачем такий товар:втулка верхня (10 шт.), втулка нижня (10 шт.), кільце з`єднувальне (10 шт.), підшипникова обійма нижня (10 шт.), підшипникова обійма верхня (10 шт.), кульки підшипникової обійми (400 шт.) використані у складових підшипникової підвіски до пристрою керноприймального М101х3-20 (10 шт.).

Реальний характер підтверджено копіями: накладної-вимоги на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів №16 від 26.11.2018, акту списання №49 від 10.12.2018, накладної на передачу готової продукції №6 від 10.12.2018.

Позивачем зазначена продукція: підшипникові підвіски до пристрою керноприймального М101х3-20 (10 шт.) реалізовані на адресу АТ Укргазвидобування філія Бурове управління Укрбургаз згідно з договором поставки №835/015-18 від 12.11.2018.

Реальний характер реалізації даного товару підтверджується копіями: видаткової накладної №1 від 23.01.2019, довіреністі на отримання товарно-матеріальних цінностей №105 від 22.01.2019; товарно-транспортної накладної №Р1 від 23.01.2019, акту виконаних робіт №220 від 23.01.2019, платіжного доручення №611 від 31.01.2019; податкової накладної №2 від 23.01.2019; платіжного доручення №104825 від 29.01.2019 та №121979 від 12.03.2019, копією оборотно-сальдової відомісті по рахунку № 361.

Позивачем такі товари: втулка опори верхня (1 шт.), втулка опори нижня (1 шт.), кільце опори верхньої (1 шт.), кільце опори нижньої (1 шт.), опора упорно-радіальна (1 шт.), робочі пари для гвинтового забійного двигуна Д-95 (1 шт.) використані у власній господарській діяльності при капітальному ремонті двигуна ДВ 95-Р.05.000.00-7531, на виконання договору про надання послуг №0309-18 від 03.09.2018, що укладений між ТОВ Аякс Групп та ТОВ Укрграндпол .

Реальний характер вчиненої госпорської операції підтрведжується копіями таких документів: актом списання №54 від 21.11.2018, накладної-вимогою на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів №10 від 21.11.2018, акту приймання обладнання в ремонт по договору №0309-18 на виконання робіт по ремонту обладнання від 03.09.2018, акту приймання-передачі обладнання з ремонту по договору №0309-18 від 03.09.2018, акту здачі-прийняття робіт (наданих послуг) №10 від 21.11.2018.

Позивачем такі товари: втулка опори верхня (1 шт.), опора упорно-радіальна (1 шт.), робочі пари для гвинтового забійного двигуна Д-95 (1 шт.) використані у власній господарській діяльності при капітальному ремонті двигуна ДВ 95.

Реальний характер підтверджується копіями: акту списання №2 від 18.01.2019, накладної-вимоги на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів №12 від 28.12.2018 та акту списання №2 від 18.01.20119, акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №2 від 18.01.2019, оборотно-сальдової відомісті по рахунку № 361.

Стосовно посилань апеляційної скарги позивача про те, що розрахунки між позивачем та ТОВ ОЛЕКСІЯ ПРО проведено на підставі договору про відступлення права вимоги ТОВ КОМОПРОМ , ТОВ УНІК-ТРЕЙДІНГ , які не є платниками податку на додану вартість, за відсутності інформації про наявність у них адміністративних та технічних ресурсів та неподання ними податкової звітності за 2018-2019, то колегія суддів зазначає на таке.

Господарські операції між позивачем та ТОВ Олексія ПРО оформлено трьома договорами поставки, та отримано в листопаді 2018 року товару на загальну суму 1 697 808,06 грн, в тому числі податку на додану вартість 282 968,02 грн.

За обставинами справи, оплата за товар здійснена частково на суму 1 482 000,00 грн на підставі платіжного доручення №13 від 14.03.2019 на суму 770 000,00 грн та №19 від 19.03.2019 на суму 72 000,00 грн, на виконання умов договору про відступлення права вимоги №14/03-1 від 14.03.2019 з ТОВ Унік-Трейдінг .

За змістом платіжного доручення №616 від 06.02.2019 здійснено оплату позивачем за втулку верхню, нижню, фіксатор на суму 640 000,08 грн на адресу ТОВ Комопром згідно з договором про відступлення права вимоги №06/2 від 06.02.2019.

За цим, колегія суддів, вважає, що факт нездійснення ТОВ КОМОПРОМ та ТОВ УНІК-ТРЕЙДІНГ своїх податкових зобов`язань не може бути свідченням відсутності реального характеру господарськових операцій безпосередньо з ТОВ Олексія ПРО , оскільки фактичне транспортування товару до позивача дані контрагенти не здійснювали, а формування податкового кредиту відбулось за першою подією - отримання податкової накладної.

Крім цього, в своїй апеляційній скарці відповідач каже про те, що позивачем не підтверджено транспортування товару від постачальника - ТОВ Олексія ПРО до позивача, неможливо встановити джерело походження товару по ланцюгу постачання ТОВ ДОГІС , ТОВ ЕКСПАТ ПРАЙМ - ТОВ ОЛЕКСІЯ ПРО - позивач.

Колегія суддів вважає такі доводи необгурнтованими за таким.

У відповідності до ст. 9 Закону України Про бухгалтерський обілк та фінансову звітність в Україні підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України:

назву документа (форми);

дату складання;

назву підприємства, від імені якого складено документ;

зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;

посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов`язаних рахунках бухгалтерського обліку. Операції в іноземній валюті відображаються також у валюті розрахунків та платежів по кожній іноземній валюті окремо.

Дані аналітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним рахункам синтетичного обліку на кінець останнього дня кожного місяця.

Права і обов`язки сторін, які виникають за результатами здійснення господарської операції, оформленої первинним документом відповідно до вимог цього Закону, не залежать від факту відображення її в регістрах та на рахунках бухгалтерського обліку.

Регістри бухгалтерського обліку повинні мати назву, період реєстрації господарських операцій, прізвища і підписи або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь у їх складанні.

Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

У разі складання та зберігання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку з використанням електронних засобів оброблення інформації підприємство зобов`язане за свій рахунок виготовити їх копії на паперових носіях на вимогу інших учасників господарських операцій, а також правоохоронних органів та відповідних органів у межах їх повноважень, передбачених законами.

Підприємство вживає всіх необхідних заходів для запобігання несанкціонованому та непомітному виправленню записів у первинних документах і регістрах бухгалтерського обліку та забезпечує їх належне зберігання протягом встановленого строку.

Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Копії первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку можуть бути вилучені у підприємства лише за рішенням відповідних органів, прийнятим у межах їх повноважень, передбачених законами. Обов`язковим є складання реєстру документів, що вилучаються у порядку, встановленому законодавством.

Вилучення оригіналів таких документів та регістрів забороняється, крім випадків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством.

Колегія суддів, вважає, що правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені платником податку та його контрагентом на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності, та свідчать про відсутність у сторін волевиявлення щодо реального здійснення господарської операції.

Наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, що є обов`язковою умовою для формування об`єкту оподаткування податком на прибуток та податкового кредиту.

Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

При вирішенні спорів щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, зокрема якщо предметом спору є достовірність первинних документів та підтвердження інших обставин реальності відображених у податковому обліку господарських операцій, суди повинні враховувати, що, обов`язок доведення відповідних обставин у спорах між особою та суб`єктом владних повноважень покладається на суб`єкта владних повноважень, якщо він заперечує проти позову.

У разі надання контролюючим органом доказів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать, що документи, на підставі яких платник податків задекларував податковий кредит та сформував витрати, містять інформацію, що не відповідає дійсності, платник податків має спростовувати ці доводи.

Про відсутність реального характеру відповідних операцій можуть свідчити, зокрема, наявність таких обставин: неможливість здійснення платником податку зазначених операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності, відсутність у платника податку необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів, здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями, які не вироблялися або не могли бути вироблені в обсязі, зазначеному платником податку в документах обліку.

При цьому, Суд зазначає, що кожна з вказаних вище обставин не може бути самостійним беззаперечним свідченням (доказом) відсутності реального характеру господарських операцій, проте наявність таких обставин в сукупності, що має бути встановлено судом, може свідчити на користь висновку про неможливість фактичного проведення (вчинення) господарських операцій.

Отже, на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, враховуючи специфіку таких операцій та договорів, що їх регламентують, платник податків повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку

Аналогічна правова позиція викладену у постанові Верховного Суду від 21.02.2020 у справі №808/846/16.

За змістом договору п. 2.1 договору поставки №16/11 від 16.11.2018, №19/11 від 19.11.2018 та №20/11 від 20.11.2018 між позивачем та ТОВ Олексія ПРО поставка товару здійснюється на умовах, що визначаються в Специфікаціях із зазначенням пункту та строків такої поставки.

На виконання даних умов договорів сторонами були оформлені Специфікації №1 від 16.11.2018, №1 від 19.11.2018, №2 від 19.11.2018, №1 від 20.11.2018 та №2 від 20.11.2018, де у графі Умови постачання зазначено, що постачальник (тобто ТОВ Олексія ПРО ) доставляє товар на склад покупця: м. Полтава, вул. Ливарна, 3.

Крім цього, до суду апеляційної інстанції надані такі письмові пояснення та належні докази (том 2 аркуші справи 118- 172) про те, що отримання придбаних товарно-матеріальних цінностей у листопаді 2018 відбулося безпосередньо директором позивача за адресою: м.Полтава, вул. Ливарна, 3, яке є виробничим приміщенням та перебуває у власності позивача, на підставі видаткових накладних. Адміністратвиний ресурс позивача станом на 01.01.2020 складає - 10,5 штатних одиниць.

За своєю фізичною характеристикою зазначений товару є:

втулка опори верхня - зовнішній діаметр 88 мм, внутрішній 70 мм, довжина 150 мм;

втулка опори нижня - зовнішній діаметр 88 мм, внутрішній 70 мм, довжина 150 мм;

кільце опори верхньої - зовнішній діаметр 70 мм, внутрішній 50 мм, довжина 150 мм;

кільце опори нижньої - зовнішній діаметр 70 мм, внутрішній 50 мм, довжина 150 мм;

опора упорно-радіальна - зовнішній діаметр 88 мм, внутрішній 50 мм, довжина 150 мм;

втулка верхня - зовнішній діаметр 110 мм, довжина 280 мм;

втулка нижня - зовнішній діаметр 110 мм, довжина 280 мм;

кільце з`єднувальна - зовнішній діаметр 110/50 мм, довжина 220 мм;

підшипникова обійма нижня - зовнішній діаметр 95, внутрішній діаметр 75;

підшипникова обійма верхня - зовнішній діаметр 95, внутрішній діаметр 75;

фіксатор - діаметр 16 мм, довжина 200 мм;

кульки підшипникової обійми - діаметр 13,75 мм.

З огляду на такі фізичні характеристики товару, колегія суддів, погоджується з доводами позивача про відсутність потреби у навантажувальних-розвантажувальних роботах.

Надані до суду апеляційної інстанції бухгалтерські довідки від 06.10.2020 за рахунками №631 та №361 свідчать про рентабельність фінансово господарських відносин з ТОВ Олексія ПРО , яка складає 15,20 % в розірізі контрагентів на адресу, яких відбулося реалізація доведених до стану готовності продукції товарно-матеріальних цінностей, що придбані у ТОВ Олексія ПРО та первинних документів.

З огляду на це, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, та скасування судового рішення.

Суд першої інстанції встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому судове рішення не підлягає скасуванню, а апеляційна скарга - задоволенню.

У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області - залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18.05.2020 по справі № 440/830/20 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя Л.О. Донець Судді О.М. Мінаєва Я.М. Макаренко Повний текст постанови складено 23.11.2020 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2020
Оприлюднено25.11.2020
Номер документу93013071
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/830/20

Ухвала від 19.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 29.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 18.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Постанова від 18.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 17.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 09.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні