Справа № 560/2513/20
РІШЕННЯ
іменем України
24 листопада 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Фелонюк Д.Л.
розглянув адміністративну справу за позовом сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Волиця" до Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування постанов,
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Волиця" звернулося в суд з позовом до Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправними та скасувати постанови №175654, №175653, №175656, №175652 від 12.03.2020 про застосування адміністративно-господарських штрафів.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржені постанови є протиправними. Вказує, що дії посадових осіб Управління Укртансбезпеки в Тернопільській області при здійсненні габаритно-вагового контролю автомобілів позивача та оформленні його результатів були неправомірними. Акти №048224 та №048225 про перевищення транспортними засобами нормативних вагових параметрів від 30.01.2020, а також розрахунки плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування до вказаних актів було складено з порушенням вимог чинного законодавства. А саме, у довідках №00188988 та №0018989 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, актах №048224 та №048225 про перевищення ТЗ нормативних вагових параметрів від 30.01.2020 відсутні відомості про час проведення такого контролю та посилання на вимірювальне або зважувальне обладнання, яке було використано посадовими особами Укртрансбезпеки при проведенні габаритно-вагового контролю транспортних засобів. У зазначених документах відсутні відомості про справність обладнання (п.п.12-13 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879). Вказана в актах №048224 і №048225 та розрахунках відстань не відповідає дійсності. Звертає увагу на порушення відповідачем процедури надсилання винесених постанов., а саме на порушення вимог п.29 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 копії постанов від 12.03.2020 були надіслані рекомендованим листом 19.03.2020, з порушенням триденного строку .
Зазначає, що постанови не відповідають Типовій інструкції, оскільки це ніким не засвідчені ксерокопії документів, які не скріплені печаткою уповноваженого органу.
До суду надійшов відзив, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначає, що під час перевірки виявлено порушення вимог ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон №2344-ІІІ) відповідальність за які передбачена абз.3, абз.14 ч.1 ст.60 зазначеного закону. Ці порушення зафіксовано актами проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №211357 від 30.01.2020 та №212358 від 30.01.2020. В межах проведення рейдової перевірки працівники Управління Укртансбезпеки у Тернопільській області виявили відсутність документів, а саме дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні та протоколи перевірки та адаптації тахографів.
До суду надійшла відповідь на відзив, в якій представник позивача просить задовольнити позовні вимоги. Вказує, що відзив має інформативний характер та не спростовує наведені позивачем обставини. Звертає увагу, що визнання вагових параметрів транспортного засобу позивача було здійснено з порушенням положень Порядку №879; відсутні відомості про справність обладнання, яким могло бути проведено перевірку габаритно-вагового контролю; вказана відстань в актах та розрахунку не відповідає дійсності.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 22.05.2020 відкрито провадження в цій адміністративній справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.06.2020 у задоволенні клопотання Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області про розгляд справи №560/2513/20 за правилами загального позовного провадження відмовлено.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
30.01.2020 згідно з щотижневим графіком проведення рейдових перевірок Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області у період з 27.01.2020 по 02.02.2020, посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області на підставі направлення на рейдову перевірку від 29.01.2020 №009452 проведена рейдова перевірка, зокрема, транспортних засобів DAF, реєстраційні номера НОМЕР_1 та НОМЕР_2 щодо додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
За результатами перевірки складено акти №211357 та №211358 від 30.01.2020, в яких зафіксовано виявлене порушення, а саме: транспортний засіб DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 , та НОМЕР_3 , відповідно до ТТН від 30.01.20 надають послуги з перевезення вантажу, згідно якої повна маса ТЗ становить 45,460т при дозволених 40т, повна маса ТЗ становить 48,2т при дозволених 40т, відповідно. Відсутній дозвіл (плата) за проїзд дорогами України загального користування з перевищеними ваговими параметрами, також відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа до ТЗ. Порушено вимоги наказів №340 і №385 Мінтранзв`язку.
Порушено: абз.16 Закону №2344-ІІІ - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу;
абз.15 Закону №2344-ІІІ перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10% але не більше 20% при перевезені вантажу без відповідного дозволу;
абз.3 ч.1 надання послуг з перевезення вантажу без оформлення документів передбачених ст.48 Закону №2344-ІІІ (протоколу перевірки та адаптації тахографа).
Зазначені акти проведення перевірки водіями підписано без заперечень та зауважень.
За результатами перевірки складено акти №048224 та №048225 від 30.01.2020 про перевищення транспортними засобами нормативних вагових параметрів, довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0018988, №0018989 від 30.01.2020.
Відповідно до акту №048224 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 30.01.2020, довідки від 30.01.2020 №00188988 повна маса транспортного засобу DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 - 45,46 т (нормативно-допустима маса 40 т). Згідно акту №048224 від 30.01.2020 здійснено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування.
Відповідно до акту №048225 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 30.01.2020, довідки від 30.01.2020 №00188989 повна маса транспортного засобу DAF, реєстраційний номер НОМЕР_3 - 48,2 т (нормативно-допустима маса 40 т). Згідно акту №048225 від 30.01.2020 здійснено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування.
На підставі висновків актів перевірки, начальником Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області розглянуто справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт та винесено 12.03.2020 постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів:
- №175652, відповідно до якої до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Волиця" застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 1700 грн за порушення вимог статі 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачена абзацом 3 статті 60 Закону №2344-ІІІ;
- №175653, відповідно до якої до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Волиця" застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 1700 грн за порушення вимог статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачена абзацом 3 статті 60 Закону №2344-ІІІ;
- №175654, відповідно до якої до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Волиця" застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 34000 грн за порушення вимог статі 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", п.22.5 Правил дорожнього руху України відповідальність за яке передбачена абзацом 16 статті 60 вказаного закону (перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу);
- №175656, відповідно до якої до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Волиця" застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 1700 грн за порушення вимог статі 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", п.22.5 Правил дорожнього руху України відповідальність за яке передбачена абзацом 15 статті 60 Закону №2344-ІІІ (перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезення без відповідного дозволу).
Позивач оскаржив постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів №175654, №175653, №175656, №175652 від 12.03.2020 в адміністративному порядку. Листом від 21.04.2020 №3566/03/15-20 Державна служба України з безпеки на транспорті повідомила сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Волиця" про залишення оскаржених постанов без змін, а скарги - без задоволення.
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Волиця" вважаючи, що зазначені постанови є протиправними та таким, що порушують його права, звернулось з позовом до суду.
IV. ОЦІНКА СУДУ
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт".
Статтею 2 Закону №2344-ІІІ визначено, що законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень.
Відповідно до ч. 2 ст.2 Закону №2344-ІІІ нормативні акти, які визначають умови перевезень, порядок використання засобів транспорту, шляхів сполучення, організації безпеки руху, охорони громадського порядку, пожежної безпеки, санітарні та екологічні вимоги, що діють на транспорті, є обов`язковими для власників транспорту і громадян, які користуються послугами транспорту та шляхами сполучення.
Статтею 3 Закону №2344-ІІІ визначено, що цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.
Відповідно до статті 6 Закону №2344-ІІІ реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Пункт 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 (далі - Положення №103), визначив, що Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Згідно з пунктом 8 Положення №103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 №592 "Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби з безпеки на транспорті" утворені територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з додатком 3, зокрема, Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області та Управління Укртрансінспекції у Хмельницькій області.
Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567).
Відповідно до пункту 2 Порядку №1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Відповідно до ст.18 Закону №2344-ІІІ з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.
Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.
Статтею 48 Закону №2344-III передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Отже перелік документів згідно ст. 48 Закону №2344-ІІІ не є вичерпним.
Положенням статті 60 Закону №2344-ІІІ встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Суд звертає увагу на те, що Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затверджене наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 7 червня 2010 року N 340 (далі - Положення №340), встановлює особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів та порядок його обліку.
Так, відповідно до п.1.3 наведеного Положення №340 його вимоги поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами.
Згідно п.6.1 Положення №340 вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Порядок установлення, технічного обслуговування та використання тахографів визначений Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, яка затверджена наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 (далі - Інструкції №385).
Згідно п.1.3 Інструкції №385 встановлено, що її норми поширюються на суб`єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).
Відповідно до п.1.4 Інструкції №385 визначені у ній терміни вживаються у такому значенні:
- адаптація тахографа до транспортного засобу - оновлення або підтвердження параметрів автомобільного транспортного засобу, що зберігаються у пам`яті тахографа, до яких залежно від типу тахографа належать: ідентифікаційний номер (VIN-код) та номерний знак (цифри та літери, нанесені на номерному знаку, - VRN) автомобільного транспортного засобу, розмір застосованих пневматичних шин, результати визначення константи тахографа "k", характеристичного коефіцієнта автомобільного транспортного засобу "w", ефективного кола шини "l", а також показники часу, пробігу, граничного значення швидкості, на яке налаштований обмежувач швидкості транспортного засобу (за наявності). Термін "адаптація тахографа до транспортного засобу", за визначенням ЄУТР, - "калібрування";
- картка - картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі;
- контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв;
- тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР;
Відповідно до пунктів 3.3, 3.6 Інструкції №385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:
- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;
- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;
- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;
- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.
Перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку, зокрема:
- дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом;
- наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа.
Як слідує з матеріалів справи та не заперечується сторонами у справі, належні позивачу транспортні засоби обладнані цифровими тахографами. Водночас, зафіксовано відсутність до них протоколів про перевірки та адаптації тахографа.
При цьому у разі використання цифрового тахографа водій зобов`язаний використовувати протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу.
Отже, Актом від 30.01.2020 встановлено факт порушення позивачем вимог законодавства, а саме надання послуг з перевезення вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 Закону №2344-III, а саме протоколів про перевірки та адаптації тахографа.
Суд зауважує, що копія протоколів про перевірки та адаптації тахографів не були додані і до скарги, яка подана до Державної служби України з безпеки на транспорті 02.04.2020.
Статтею 60 Закону №2344-III передбачений вичерпний перелік порушень законодавства про автомобільний транспорт, за які застосовуються адміністративно-господарські штрафи.
Так, згідно з абз.3 ст.60 Закону №2344-III, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Підсумовуючи наведене, суд погоджується з висновками відповідача про порушення позивачем Закону №2344-III, які виявлені та стверджені Актами від 30.01.2020, і як наслідок, суд вважає правомірними постанови №175652 , № 175653 від 12.03.2020.
Під час рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування, визначений Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року № 879 (далі - Порядок № 879).
Згідно з пп. 4 п. 2, п. 16 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів. Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.
Так відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 року № 1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Пунктом 21 Порядку № 879 передбачено, що у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України. У разі наявності підозри щодо перевищення нормативних габаритно-вагових параметрів транспортного засобу, працівники пунктів габаритно-вагового контролю проводять його повторне зважування.
У разі виявлення на стаціонарних або пересувних чи автоматичних зважувальних пунктах порушення правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів такий транспортний засіб тимчасово затримується.
Власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь який спосіб (п. 23 Порядку № 879).
Згідно з п. 18, 20 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних. За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
Статтею 48 Закону №2344-ІІІ передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Згідно з ст. 60 Закону №2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Системний аналіз наведених норм доводить, що державному контролю підлягають транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України. Такий контроль здійснюють уповноважені органи - Уктрансбезпека шляхом проведення перевірок, зокрема, рейдової. Під час проведення рейдової перевірки здійснюється державний контроль, зокрема, за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства щодо габаритно-вагових стандартів транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування. За порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються відповідні адміністративно-господарські штрафи.
З матеріалів справи слідує, що посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області внаслідок перевірки дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства щодо габаритно-вагових стандартів транспортних засобів марки DAF, реєстраційний номер НОМЕР_4 та DAF, реєстраційний номер НОМЕР_2 було виявлено порушення позивачем вимог габаритно-вагових стандартів транспортних засобів та відсутність відповідних дозволів, чим порушено вимоги статті 48 Закону №2344-ІІІ в частині надання послуг з перевезення вантажів з перевищенням вагових обмежень без оформлення обов`язкового документа, дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданого компетентними уповноваженими органами, або документа про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів.
Згідно актів №048224 та №048225 від 30.01.2020 було встановлено перевищення позивачем встановлених законодавством габаритно-вагових норм, що склало 13,65% та 20,5% , відповідно.
Як вже зазначалось, чинним законодавством встановлено, що у випадку, якщо транспортний засіб перевищує встановлені габаритно-вагові стандарти, то рух таких транспортних засобів здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі, виданого уповноваженим підрозділом Національної поліції, або ж документа про внесення плати за проїзд такого транспортного засобу, якщо перевищення обмежень становить менше п`яти відсотків.
У цьому випадку, перевищення визначених параметрів (габаритно-вагових норм) складає 13,65 % та 20,5%.
Законодавством передбачена критична похибка в розмірі 2%, що еквівалентно 440 кг на строєну вісь. У цій справі перевищення навантаження на строєну вісь становить більше 2%.
Під час вказаних перевірок відповідачем встановлена відсутність дозволів, які дають право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами. Відсутність зазначених дозволів не заперечується позивачем.
Судом враховується, що акти про перевищення транспортними засобами нормативних вагових параметрів №048224 та №048225 від 30.01.2020 підписані водіями без заперечень та зауважень.
Відповідно до п.1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. N 879 (далі - Порядок №879) цей Порядок визначає механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування.
Порядком №879 визначені вимоги до контрольно-вимірювального обладнання та пунктів габаритно-вагового контролю (п.7-п.14)
Суд дійшов висновку, що посилання позивача на відсутність у довідках №00188988 та №0018989 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, актах №048224 та №048225 про перевищення ТЗ нормативних вагових параметрів від 30.01.2020 відомостей про час проведення такого контролю та посилання на вимірювальне або зважувальне обладнання, яке було використано посадовими особами Укртрансбезпеки при проведенні габаритно-вагового контролю транспортних засобів як на підставу визнання протиправними та скасування постанов про застосування адміністративно-господарських штрафів є безпідставним, оскільки судом не встановлено порушень відповідачем вимог Порядку №879.
Натомість відповідачем встановлено, а позивачем не надано доказів на спростування встановлених порушень вимог ст.48 Закону №2344-ІІІ та п.22.5 Правил дорожнього руху України.
За таких обставин, позивач порушив вимоги встановлених габаритно-вагових стандартів, чим допустив порушення визначені ст.48 Закону України Про автомобільний транспорт та п.22.5 Правил дорожнього руху України.
Підсумовуючи наведене, суд погоджується з висновками відповідача про порушення позивачем Закону №2344-III, які виявлені та стверджені Актами від 30.01.2020, і як наслідок, суд вважає правомірними постанови №175656, №175654 від 12.03.2020.
Доводи позивача про надіслання оскаржуваних постанов з порушенням терміну надіслання, надіслання копій постанов належним чином не засвідчених не є беззаперечним свідченням відсутності встановлених порушень позивачем ст.48 Закону №2344-ІІІ та п.22.5 Правил дорожнього руху України.
Враховуючи вище викладене, а також беручи до уваги те, що позивачем здійснено: перевезення вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% без спеціального дозволу; перевезення вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% без спеціального дозволу; перевезення вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 Закону №2344-III, а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа, суд приходить до висновку, що постанови №175654, №175653, №175656, №175652 від 12.03.2020 про застосування адміністративно-господарських штрафів, є обґрунтованими, а тому підстави для їх скасування, відсутні.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, про відсутність підстав для задоволення даного адміністративного позову.
Відповідно до вимог статті 139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Волиця" до Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування постанов №175654, №175653, №175656, №175652 від 12.03.2020 про застосування адміністративно-господарських штрафів - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Волиця" (вул. Шевченка, 39,Волиця,Теофіпольський район, Хмельницька область,30627 , код ЄДРПОУ - 23842090) Відповідач:Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області (вул. Соборна, 75,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39816845)
Головуючий суддя Д.Л. Фелонюк
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2020 |
Оприлюднено | 25.11.2020 |
Номер документу | 93044754 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Фелонюк Д.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні