Рішення
від 24.11.2020 по справі 240/20172/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 листопада 2020 року м. Житомир справа № 240/20172/20

категорія 101030600

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Черноліхова С.В.,

секретар судового засідання Рудченко К.В.,

за участю: представників позивача Кравчука В.І., Крикунова Д.О.,

представника відповідача Царук І.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за правилами спрощеного позовного провадження за позовом кандидата в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" Левківського Петра Івановича до Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про визнання дій протиправними, скасування протоколу,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся кандидат в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка ОСОБА_3 із позовом, в якому просить:

- визнати протиправним встановлення результатів виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області шляхом складання протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району про результати виборів депутатів Овруцької міської ради в єдиному багатомандатному окрузі від 17 листопада 2020 року;

- скасувати протокол Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати виборів депутатів Овруцької міської ради в єдиному багатомандатному окрузі від 17 листопада 2020 року;

- визнати протиправним офіційне оприлюднення відповідачем результатів виборів депутатів Овруцької міської ради.

Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що відповідач 17 листопада 2020 року склав протокол про результати виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі. Складання вказаного протоколу позивач вважає протиправним, оскільки окремою ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року у справі № 240/20038/20 судом встановлено порушення відповідачем вимог частин 5, 9, 11 статті 250 Виборчого кодексу України при здійсненні повторного підрахунку голосів виборців на 25 виборчих дільницях. Крім того, до протоколу про результати виборів депутатів Овруцької міської ради від 17 листопада 2020 року була внесена інформація з протоколів підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, які були неправомірно прийняті ОСОБА_4 в якості голови, що в свою чергу встановлено рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року по справі №240/19192/20. В свою чергу офіційне оприлюднення відповідачем результатів виборів депутатів Овруцької міської ради є протиправним, так як є похідним від протиправності та незаконності встановлення результатів виборів депутатів Овруцької міської ради.

Ухвалою судді від 23 листопада 2020 року позовна заява кандидата в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка ОСОБА_3 була залишена без руху із наданням строку для усунення недоліків до 15:00 23 листопада 2020 року.

Позивач, у встановлений строк недоліки усунув, у зв`язку з чим 23 листопада 2020 року судом постановлено ухвалу про відкриття провадження у справі у порядку спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи на 10:00 24 листопада 2020 року.

23.11.2020 о 21:00 подано до суду відзив на позовну заяву, в якому Овруцька міська територіальна виборча комісія Коростенського району Житомирської області заперечує щодо задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції зазначила, що на виконання рішення суду у справі №240/19192/20 починаючи з 12 листопада 2020 року здійснювався повторний перерахунок бюлетенів та встановлення результатів виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області шляхом складання протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району про результати виборів депутатів Овруцької міської ради в єдиному багатомандатному окрузі від 17 листопада 2020 року у відповідності до вимог ст.ст. 250-254 ВК України та Постанови ЦВК №386 від 15.10.2020 року

Крім того, вказала, що окремі недоліки, допущені при повторному підрахунку голосів, не свідчать про неможливість встановлення волевиявлення виборців під час виборчого процесу, зокрема виборів депутатів Овруцької міської ради.

Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали і просили їх задовольнити. Пояснили, що при складанні протоколу від 17 листопада 2020 року про результати виборів депутатів Овруцької міської ради в єдиному багатомандатному окрузі Овруцькою міської територіальною виборчою комісією Коростенського району Житомирської області не встановлено кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування і загальну кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені. Наведені обставини є підставою для скасування спірного протоколу. Крім того, у спірний протокол була внесена інформація з протоколів підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, які були неправомірно прийняті ОСОБА_4 в якості голови.

Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнала. Пояснила, що повторний підрахунок голосів був проведений у відповідності до вимог Виборчого кодексу України та просила відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, ОСОБА_3 є кандидатом в депутати, включеним до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №1 від політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області на чергових місцевих виборах 25.10.2020 року, тобто є суб`єктом виборчого процесу, про що свідчить посвідчення, видане 27.09.2020 року.

25.10.2020 року проведено голосування на місцевих виборах, зокрема виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області, що не заперечується сторонами.

Відповідно до рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 05.11.2020 року у справі №240/19192/20:

- визнано протиправними дії, вчинені Овруцькою міською територіальною виборчою комісією Коростенського району Житомирської області під головуванням ОСОБА_4 та заступника ОСОБА_5 під час проведення підрахунку голосів з виборів депутатів Овруцького міської ради та Овруцького міського голови на перших чергових виборах 25.10.2020 року;

- зобов`язано Овруцьку міську територіальну виборчу комісію Коростенського району Житомирської області провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області та Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області виборчою комісією у складі, визначеною постановою ЦВК №172 від 10.08.2020 року.

У подальшому, на виконання рішення суду від 05.11.2020 року у справі №240/19192/20 Овруцькою міською територіальною виборчою комісією Коростенського району здійснено повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області та Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області, що засвідчується протоколом безперервного засідання Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області від 25.10.2020 року.

За результатами повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області відповідачем складено 17.11.2020 протокол підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях.

Позивач, не погодившись із результатами повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області на зазначених виборчих дільницях у зв`язку з допущенням порушень виборчого законодавства, зокрема частин 5, 9 та 11 статті 250 Виборчого кодексу України, звертався до суду з позовом про скасування таких результатів.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 20.11.2020 року по справі №240/20038/20 в задоволенні позову ОСОБА_3 про скасування результатів та протоколів повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області на перших чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року на 25 виборчих дільницях відмовлено.

Вказаним судовим рішенням встановлено, що позивач, як кандидат, зареєстрований для участі у виборах депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області по територіальному виборчому округу №1 не обирався виборцями безпосередньо на виборчих дільницях: №180728, №180741, №180727, №180724, №180739, №180722, №180726, №180749, №180716, №180707, №180717, №180745, №180766, №180761, №180776, №180778, №180784, №180787, №180793, №180796, №180802, №180803, №180746, а тому результати повторного підрахунку голосів виборців на вищевказаних виборчих дільницях, які відносяться до територіальних виборчих округів №2, №3 та №4, не вплинули на особисті права та інтереси ОСОБА_3 , як кандидата у депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області по територіальному виборчому округу №1.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно з частиною 1 статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

При цьому, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків оскаржуються виключно до суду шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини 2 статті 64 Виборчого кодексу України).

Частиною 1 статті 273 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Таким чином, звертаючись до суду з позовом, позивач повинен довести факт порушення територіальною виборчою комісією вимог виборчого законодавства.

З матеріалів справи встановлено, що позивач, як кандидат у депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" на місцевих виборах 25.10.2020 року є суб`єктом виборчого процесу та має право на звернення до суду.

Згідно посвідчення від 27.09.2020 року позивач ОСОБА_3 є кандидатом в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка", включеним до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №1.

В судовому засіданні встановлено, що в Овруцькій міській громаді утворено 4 територіальних виборчих округів з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області.

Разом з тим, предметом розгляду у даній адміністративній справі є протиправність результатів виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області на перших чергових місцевих виборах 25.10.2020 року на територіальних виборчих округах №1, №2, №3 та №4.

Суд зазначає, що адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для задоволення позову адміністративний суд повинен установити, що у зв`язку з прийняттям рішенням чи вчиненням дій (допущення бездіяльності) суб`єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи охоронювані законом інтереси позивача.

Однак, лише порушення допущенні суб`єктом владних повноважень не є достатньою підставою для визнання його рішень чи дій протиправними, оскільки обов`язковою є доведеність позивачем порушених його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями.

Отже, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

При цьому, обов`язковою умовою для задоволення позову є доведеність позивачем порушених саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

З огляду на зазначене, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення).

Отже, встановлення факту наявності порушення права, свободи чи інтересу особи, яка звертається до суду за їх захистом, є обов`язковим під час судового розгляду та обов`язковою умовою для визнання протиправним рішення (дії, бездіяльності) суб`єкта владних повноважень.

Встановлено, що позивач, як кандидат, зареєстрований для участі у виборах депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області по територіальному виборчому округу №1 і не обирався виборцями безпосередньо у виборчих округах № 2, № 3, № 4.

В даному випадку, результати виборів депутатів Овруцької міської ради на виборчих округів №2, №3 та №4, не впливають на особисті права та інтереси ОСОБА_3 , як кандидата у депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області по територіальному виборчому округу №1.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що відсутність порушеного права (свободи, охоронюваного законом інтересу) позивача ОСОБА_3 є підставою для відмови в задоволенні позову.

Щодо посилань позивача про наявність порушень Виборчого кодексу України при встановленні результатів виборів депутатів Овруцької міської ради шляхом складання протоколу від 17.11.2020, при цьому посилаючись на використання відповідачем протоколів повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Овруцької міської ради, то суд зазначає наступне.

На виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду у справі №240/19192/20 від 05.11.2020 Овруцькою міською територіальною виборчою комісією було здійснено повторний підрахунок голосів по 25 виборчим дільницям.

За результатами такого підрахунку голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради відповідачем було складено відповідні протоколи підрахунку голосів.

В той же час, судом встановлено, що результати підрахунку голосів та правомірність протоколів повторного підрахунку голосів по 25 виборчим дільницям, позивачем оскаржувалось до Житомирського окружного адміністративного суду.

Так, рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 20.11.2020 у справі №240/20038/20, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24.11.2020, в задоволенні позову відмовлено.

Суди дійшли висновку, що результати повторного підрахунку голосів на 25 виборчих дільницях з виборів депутатів Овруцької міської ради не вплинули на особисті права та інтереси ОСОБА_3 як кандидата у депутати Овруцької міської ради, а тому, у розумінні ч.4 ст.78 КАС України, такі обставини не підлягають доказуванню.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що такі доводи позивача є безпідставними.

Необґрунтованою суд вважає і вимогу про визнання протиправним офіційного оприлюднення відповідачем результатів виборів депутатів Овруцької міської ради, оскільки вона є похідною від вимог про визнання протиправним і скасування протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати виборів депутатів Овруцької міської ради в єдиному багатомандатному окрузі від 17 листопада 2020 року, однак суд не знайшов підстав для їх задоволення, а протилежного позивач не довів.

Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частиною 1 та 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими і задоволенню не підлягають.

Крім того, відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Оскільки на час постановлення даного рішення позивачем судовий збір не сплачувався, тому, відповідно до статей 139, 142 КАС України, з врахуванням відмови у задоволенні позову з позивача необхідно стягнути на користь Державного бюджету України 2522,40 грн. судового збору (840,80*3).

Керуючись статтями 77, 90, 242, 244-246, 271, 272, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

У задоволенні адміністративного позову кандидата в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області (вул. Шевченка, 43, м. Овруч, Житомирська область, 11101, код ЄДРПОУ 43767479) про визнання протиправними дій та скасування протоколу відмовити.

Стягнути з кандидата в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка ОСОБА_3 на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2522,40 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги у дводенний строк з дня його проголошення.

Рішення проголошено: 24 листопада 2020 року о 23:30.

Головуючий суддя С.В. Черноліхов

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.11.2020
Оприлюднено26.11.2020
Номер документу93073011
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/20172/20

Постанова від 28.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 27.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 27.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 24.11.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

Ухвала від 24.11.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні