П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/20172/20
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Черноліхов Сергій Вікторович
Суддя-доповідач - Сушко О.О.
28 листопада 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сушка О.О.
суддів: Мацького Є.М. Залімського І. Г. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Платаш В.О.,
представника позивача: Крикунова Д.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу кандидата в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка " ОСОБА_2 на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року (м. Житомир, 24 листопада 2020 року) у справі за адміністративним позовом кандидата в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" ОСОБА_2 до Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про визнання дій протиправними, скасування протоколу,
В С Т А Н О В И В :
кандидат в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка " ОСОБА_2 звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області, в якому просив:
- визнати протиправним встановлення результатів виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області шляхом складання протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району про результати виборів депутатів Овруцької міської ради в єдиному багатомандатному окрузі від 17 листопада 2020 року;
- скасувати протокол Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати виборів депутатів Овруцької міської ради в єдиному багатомандатному окрузі від 17 листопада 2020 року;
- визнати протиправним офіційне оприлюднення відповідачем результатів виборів депутатів Овруцької міської ради.
Відповідно до рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позов.
На обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначив, що відповідач 17 листопада 2020 року склав протокол про результати виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, врахувавши інформацію з протоколів підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, які були неправомірно прийняті попереднім головою ТВК, що в свою чергу встановлено рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року по справі №240/19192/20. Крім цього, відповідач встановив результати виборів депутатів міської ради, не встановивши результати виборів по кожному з чотирьох виборчих округів. В свою чергу офіційне оприлюднення відповідачем результатів виборів депутатів Овруцької міської ради є протиправним, так як є похідним від протиправності та незаконності встановлення результатів виборів депутатів Овруцької міської ради.
Представник позивача у судовому засіданні просили задовольнити апеляційну скаргу.
Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому просив відмовити у її задоволенні, підтримавши свої попередні доводи та рішення суду першої інстанції.
Розглянувши матеріали справи, колегія суддів апеляційної інстанції, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що позивач є кандидатом в депутати, включеним до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №1 від політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області на чергових місцевих виборах 25.10.2020 року, тобто є суб`єктом виборчого процесу, про що свідчить посвідчення, видане 27.09.2020 року.
25.10.2020 року проведено голосування на місцевих виборах, зокрема виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області, що не заперечується сторонами.
Відповідно до рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 05.11.2020 року у справі №240/19192/20:
- визнано протиправними дії, вчинені Овруцькою міською територіальною виборчою комісією Коростенського району Житомирської області під головуванням ОСОБА_4 та заступника ОСОБА_5 під час проведення підрахунку голосів з виборів депутатів Овруцького міської ради та Овруцького міського голови на перших чергових виборах 25.10.2020 року;
- зобов`язано Овруцьку міську територіальну виборчу комісію Коростенського району Житомирської області провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області та Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області виборчою комісією у складі, визначеною постановою ЦВК №172 від 10.08.2020 року.
У подальшому, на виконання рішення суду від 05.11.2020 року у справі №240/19192/20 Овруцькою міською територіальною виборчою комісією Коростенського району здійснено повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області та Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області, що засвідчується протоколом безперервного засідання Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області від 25.10.2020 року.
За результатами повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області відповідачем складено 17.11.2020 протокол підрахунку голосів виборців на спірних виборчих дільницях.
Позивач, не погодившись із результатами повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області на зазначених виборчих дільницях у зв`язку з допущенням порушень виборчого законодавства, зокрема частин 5, 9 та 11 статті 250 Виборчого кодексу України, звертався до суду з позовом про скасування таких результатів.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 20.11.2020 року у справі №240/20038/20, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24.11.2020 року, у задоволенні позову ОСОБА_2 про скасування результатів та протоколів повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області на перших чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року на 25 виборчих дільницях відмовлено.
Вказаним судовим рішенням встановлено, що позивач, як кандидат, зареєстрований для участі у виборах депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області по територіальному виборчому округу №1 не обирався виборцями безпосередньо на виборчих дільницях: №180728, №180741, №180727, №180724, №180739, №180722, №180726, №180749, №180716, №180707, №180717, №180745, №180766, №180761, №180776, №180778, №180784, №180787, №180793, №180796, №180802, №180803, №180746, а тому результати повторного підрахунку голосів виборців на вищевказаних виборчих дільницях, які відносяться до територіальних виборчих округів №2, №3 та №4, не вплинули на особисті права та інтереси ОСОБА_2 , як кандидата у депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області по територіальному виборчому округу №1.
Також, відповідач 17.11.2020 року встановив результати виборів депутатів Овруцької міської ради шляхом складання відповідного протоколу, визначивши у ньому окремо результати по кожному з чотирьох виборчих округів.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач діяв на підставі, в межах та у спосіб, що передбаченні Конституцією та законами України.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Так, згідно з частиною 1 статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
При цьому, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків оскаржуються виключно до суду шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини 2 статті 64 Виборчого кодексу України).
Частиною 1 статті 273 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Таким чином, звертаючись до суду з позовом, позивач повинен довести факт порушення територіальною виборчою комісією вимог виборчого законодавства.
З матеріалів справи встановлено, що позивач, як кандидат у депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" на місцевих виборах 25.10.2020 року є суб`єктом виборчого процесу та має право на звернення до суду.
Згідно посвідчення від 27.09.2020 року позивач ОСОБА_2 є кандидатом в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка", включеним до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №1.
Встановлено, що в Овруцькій міській громаді утворено 4 територіальних виборчих округів з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області.
При цьому, предметом розгляду у даній адміністративній справі є протиправність результатів виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області на перших чергових місцевих виборах 25.10.2020 року на територіальних виборчих округах №1, №2, №3 та №4.
Слід зазначити, що адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для задоволення позову адміністративний суд повинен установити, що у зв`язку з прийняттям рішенням чи вчиненням дій (допущення бездіяльності) суб`єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи охоронювані законом інтереси позивача.
Однак, лише порушення допущенні суб`єктом владних повноважень не є достатньою підставою для визнання його рішень чи дій протиправними, оскільки обов`язковою є доведеність позивачем порушених його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями.
Тобто, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Разом з тим, обов`язковою умовою для задоволення позову є доведеність позивачем порушених саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.
Відтак, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення).
Отже, встановлення факту наявності порушення права, свободи чи інтересу особи, яка звертається до суду за їх захистом, є обов`язковим під час судового розгляду та обов`язковою умовою для визнання протиправним рішення (дії, бездіяльності) суб`єкта владних повноважень.
Позивач, як кандидат, зареєстрований для участі у виборах депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області по територіальному виборчому округу №1 і не обирався виборцями безпосередньо у виборчих округах № 2, № 3, № 4.
В даному випадку, результати виборів депутатів Овруцької міської ради на виборчих округів №2, №3 та №4, не впливають на особисті права та інтереси ОСОБА_2 , як кандидата у депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області по територіальному виборчому округу №1.
Беручи до уваги наведене, відсутність порушеного права (свободи, охоронюваного законом інтересу) позивача є підставою для відмови в задоволенні позову.
Що стосується посилань позивача про наявність порушень Виборчого кодексу України при встановленні результатів виборів депутатів Овруцької міської ради шляхом складання протоколу від 17.11.2020, при цьому посилаючись на використання відповідачем протоколів повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Овруцької міської ради, слід зазначити наступне.
На виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду у справі №240/19192/20 від 05.11.2020 Овруцькою міською територіальною виборчою комісією було здійснено повторний підрахунок голосів по 25 виборчим дільницям.
За результатами такого підрахунку голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради відповідачем було складено відповідні протоколи підрахунку голосів.
Водночас, встановлено, що результати підрахунку голосів та правомірність протоколів повторного підрахунку голосів по 25 виборчим дільницям, позивачем оскаржувались до Житомирського окружного адміністративного суду.
Так, рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 20.11.2020 у справі №240/20038/20, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24.11.2020, в задоволенні позову відмовлено.
Суди дійшли висновку, що результати повторного підрахунку голосів на 25 виборчих дільницях з виборів депутатів Овруцької міської ради не вплинули на особисті права та інтереси ОСОБА_2 як кандидата у депутати Овруцької міської ради, а тому, у розумінні ч.4 ст.78 КАС України, такі обставини не підлягають доказуванню.
Відповідно до абзацу 10 ч. 1 ст. 255 ВК України протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської (міста без районного поділу) ради у відповідних багатомандатних виборчих округах, сільського, селищного, міського (міста без районного поділу) голови територіальною виборчою комісією, що встановлює результати виборів, не складаються. Протокол про результати виборів складається в такому разі безпосередньо на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів.
Згідно даних ЦВК України, з виборів депутатів Овруцької міської ради створена лише одна територіальна виборча комісія - міська, так як м. Овруч не має районного поділу, і, відповідно не створювались районні виборчі комісії. Таким чином, відповідач правомірно встановив результати виборів депутатів Овруцької міської ради, склавши протокол про них на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів.
Необґрунтованою також є вимога про визнання протиправним офіційного оприлюднення відповідачем результатів виборів депутатів Овруцької міської ради, оскільки вона є похідною від вимог про визнання протиправним і скасування протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати виборів депутатів Овруцької міської ради в єдиному багатомандатному окрузі від 17 листопада 2020 року, однак суд не знайшов підстав для їх задоволення, а протилежного позивач не довів.
Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.
При поданні апеляційної скарги позивачем не сплачено судовий збір, а тому з урахуванням вимог частини 9 статті 273 КАС України питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Законом України Про Державний бюджет України на 2020 рік встановлено розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу в розрахунку на місяць станом на 01 січня 2020 року - 2102, 00 грн.
Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Підпунктом 2 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, а тому сума судового збору, яка підлягала сплаті при поданні апеляційної скарги становила, 3783,60 грн.
Враховуючи, що при поданні апеляційної скарги судовий збір позивачем сплачено не було, а доказів щодо наявності у нього пільг щодо сплати судового збору матеріали справи не містять, колегія суддів, відповідно до приписів статті 139 КАС України, дійшла висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 3783,60 грн.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу кандидата в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" ОСОБА_2 залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року - без змін.
Стягнути з кандидата в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області від політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Державної судової адміністрації України (01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5, код ЄДРПОУ 26255795) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3783,60 (три тисячі сімсот вісімдесят три гривні шістдесят копійок) за реквізитами стягувача: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету 22030106.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий Сушко О.О. Судді Мацький Є.М. Залімський І. Г.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2020 |
Оприлюднено | 30.11.2020 |
Номер документу | 93150556 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сушко О.О.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черноліхов Сергій Вікторович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черноліхов Сергій Вікторович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черноліхов Сергій Вікторович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черноліхов Сергій Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні