ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2020 рокуЛьвівСправа № 260/280/20 пров. № А/857/7193/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді Судової-Хомюк Н.М.,
суддів Сеника Р.П., Ільчишин Н.В.,
за участі секретаря судового засідання Гербут Н.М.,
позивач: не з`явився,
відповідач: не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 18 березня 2020 року у справі № 260/280/20 за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
суддя в 1-й інстанції - Рейті С.І.,
час ухвалення рішення - не зазначено,
місце ухвалення рішення - м. Ужгород,
дата складання повного тексту рішення - не зазначено,-
В С Т А Н О В И В:
Позивачі звернулися в суд з адміністративним позовом до Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, в якому просили визнати протиправним та скасувати рішення № 361 двадцять восьмої сесії сьомого скликання Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 24.12.2019 року про відмову в наданні дозволу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 орієнтовною площею 2,0 га та зобов`язати Зубівську сільську раду Мукачівського району Закарпатської області повторно розглянути заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 орієнтовною площею 2,0 га., та надати дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачі, у зв`язку з придбанням у власність кожний в рівних долях цілісного майнового комплексу, розташованого на земельній ділянці в АДРЕСА_1 , неодноразово зверталися до відповідача із заявами про надання їм дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства. Однак, своїми рішеннями №№ 183, 184, 185 від 16.03.2018 та №28 від 07.05.2019 Зубівська сільська рада Мукачівського району Закарпатської області відмовляла в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, для ведення особистого селянського господарства в с. Зубівка. Вказані рішення Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області позивачами були оскарженні до суду, за результатами розгляду судом такі були скасовані та було зобов`язано Зубівську сільську раду Мукачівського району Закарпатської області повторно розглянути заяви позивачів.
Згодом, 24.12.2019 року рішенням двадцять восьмої сесії сьомого скликання Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області № 360 Про розгляд ухвали Закарпатського окружного адміністративного суду по справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 до Зубівської сільської ради, вирішено скасувати рішення № 289 двадцять другої сесії сьомого скликання Зубівської сільської ради Мукачівського району від 07.05.2019 року Про розгляд заяв громадян ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, для ведення особистого селянського господарства . В той же час, рішенням двадцять восьмої сесії сьомого скликання Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 24.12.2019 року № 361 Про розгляд ухвали Закарпатського окружного адміністративного суду по справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 до Зубівської сільської ради , вирішено відмовити громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 у наданні дозволу на розроблення проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з тим, що відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 2122783001:00:000:5841 площа земельної ділянки складає 4,8932 га, а заявники відповідно до поданих заяв просять надати земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства загальною площею 5,8932 га.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 18 березня 2020 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення № 361 двадцять восьмої сесії сьомого скликання Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 24 грудня 2019 року Про розгляд ухвали Закарпатського окружного адміністративного суду по справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 до Зубівської сільської ради .
Зобов`язано Зубівську сільську раду Мукачівського району повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 2,0 га у порядку, з урахуванням правової оцінки спірних правовідносин, наданої судом.
Зобов`язано Зубівську сільську раду Мукачівського повторно розглянути заяву ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 1,8932 га, з урахуванням правової оцінки спірних правовідносин, наданої судом.
Зобов`язано Зубівську сільську раду Мукачівського району повторно розглянути заяву ОСОБА_3 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 2,0 га, з урахуванням правової оцінки спірних правовідносин, наданої судом.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Зубівської сільської ради Мукачівського району на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір в розмірі 140,13 грн. та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 1500,00 грн..
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Зубівської сільської ради Мукачівського району на користь ОСОБА_2 сплачений судовий збір в розмірі 140,13 грн. та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 1500,00 грн..
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Зубівської сільської ради Мукачівського району на користь ОСОБА_3 сплачений судовий збір в розмірі 140,13 грн. та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 1500,00 грн..
Не погодившись з прийнятим рішенням Зубівська сільська рада Мукачівського району Закарпатської області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким закрити провадження в даній справі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що між сторонами у справі виник спір про цивільне право і подальше оспорювання права щодо оформлення права власності на спірну земельну ділянку (перший етап якого є фактично предметом спору) не може вирішуватися за правилами адміністративного судочинства, адже адміністративний суд позбавлений правових (законодавчих) можливостей установлювати (визнавати) належність прав на земельну ділянку. Таким чином, відповідач вважає, спір про скасування оскарженого рішення Зубівської сільської ради та зобов`язання повторно розглянути заяви про надання дозволу щодо відведення земельних ділянок у власність не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. Такий підхід щодо аналогічних, на думку відповідача, правовідносин сформульовано в постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 лютого 2020 року, справа № 712/10439/16-а, провадження № 11-842апп19.
Позивачі не скористалися правом подання відзиву на апеляційну скаргу.
Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не з`явилися, хоча були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, а тому колегія суддів, відповідно до ч.4 ст.229 КАС України, вважає за можливе провести розгляд справи без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Заслухавши суддю доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд при розгляді цієї справи виходить з наступних міркувань.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що між Фермерським господарством Мартин 2015 (продавець) та ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 (покупці) 16.03.2017 року укладено договір купівлі-продажу кожному в рівних долях, тобто по 1/3 частці кожному цілісного комплексу, що знаходиться за адресою - АДРЕСА_1 .
12.12.2017 року у зв`язку з придбанням вищезазначеного цілісного комплексу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 звернулися до Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області із заявами про надання їм дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, 1,8932 га та 2,0 га відповідно. До заяв долучили копії паспортів, ідентифікаційного коду, ситуаційного плану, місця розташування земельної ділянки та договору купівлі-продажу частки майнового комплексу.
16.03.2018 року рішеннями 15 сесії VII скликання Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області №№183, 184, 185 за результатами розгляду заяв ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства відмовлено.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 31.08.2018 року у справі № 807/301/18, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.02.2019 року, позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Зубівська сільська рада Мукачівського району Закарпатської області задоволено частково. Визнано протиправними та скасовано рішення №№ 183, 184, 185 п`ятнадцятої сесії сьомого скликання Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 16.03.2018 року про відмову в наданні дозволу ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , відповідно, на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 2,0 га. Зобов`язано Зубівську сільську раду Мукачівського району повторно розглянути заяви ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , відповідно, про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 2,0 га у порядку, встановленому законом.
Рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 07.05.2019 року за № 289 Про розгляд заяв громадян ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства , відмовлено громадянам ОСОБА_1 , мешканці АДРЕСА_2 , у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 2,0 га, гр. ОСОБА_3 , мешканцю АДРЕСА_3 , у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 2,0 га, гр. ОСОБА_2 , мешканцю АДРЕСА_2 , у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 1,8932 га, у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, а саме: орієнтовне місцезнаходження земельної ділянки, згідно поданого заявниками ситуаційного плану розташоване у межах господарського двору, відповідно до ст. 22 Земельного кодексу України - землі під господарськими будівлями і дворами відносяться до несільськогосподарських угідь; проект розподілу господарського двору між власниками майна заявником не надано; відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, земельній ділянці, дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення, якої має намір отримати заявник вже присвоєно кадастровий номер (2122783001:00:000:5841 - цільове призначення 01.02 для ведення фермерського господарства), та міститься інформація про зареєстроване право оренди СТзОВ Завидівське , отже, відповідно до ч.6 ст. 118 Земельного кодексу України для надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка перебуває в користуванні необхідна згода землекористувача, яка заявником до клопотання не додана.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 17.09.2019 року у справі № 807/735/19, визнано протиправним та скасовано рішення № 289 двадцять другої сесії сьомого скликання Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 07 травня 2019 року Про розгляд заяв громадян ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, для ведення особистого селянського господарства , зобов`язано Зубівську сільську раду Мукачівського району повторно розглянути заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 2,0 га у порядку, встановленому законом.
Рішенням двадцять восьмої сесії сьомого скликання Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 24.12.2019 року № 360 Про розгляд ухвали Закарпатського окружного адміністративного суду по справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 до Зубівської сільської ради , вирішено скасувати рішення № 289 двадцять другої сесії сьомого скликання Зубівської сільської ради Мукачівського району від 07.05.2019 року Про розгляд заяв громадян ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, для ведення особистого селянського господарства .
Рішенням двадцять восьмої сесії сьомого скликання Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 24.12.2019 року № 361 Про розгляд ухвали Закарпатського окружного адміністративного суду по справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 до Зубівської сільської ради , вирішено відмовити громадянам ОСОБА_1 , мешканці АДРЕСА_2 , у наданні дозволу на розроблення проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, для ведення особистого селянського господарства у АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 2,0 га, гр. ОСОБА_3 , мешканцю АДРЕСА_3 , у наданні дозволу на розроблення проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, для ведення особистого селянського господарства у АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 2,0 га, гр. ОСОБА_2 , мешканцю АДРЕСА_2 , у наданні дозволу на розроблення проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, для ведення особистого селянського господарства у АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 1,8932 га, у зв`язку з тим, що відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 2122783001:00:000:5841 площа земельної ділянки складає 4,8932 га, а заявники відповідно до поданих заяв просять надати земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства загальною площею 5,8932 га.
Згідно з п.2 вказаного рішення, відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку цільове призначення земельної ділянки (господарський двір - код 01.02) для ведення фермерського господарства. Земельна ділянка господарського двору площею 4,8932 га може бути надана тільки в оренду (п.3 рішення).
Вважаючи протиправним зазначене рішення відповідача про відмову в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, позивачі звернулися з позовом до суду з метою захисту своїх законних прав та інтересів.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач приймаючи оскаржене рішення, діяв всупереч вимог чинного законодавства, оскільки причини, що стали підставою для відмови у наданні позивачам дозволу на розроблення проекту землеустрою - не відповідають нормам ч. 7 ст. 118 ЗК України. Також, зазначено, що такий спосіб захисту як зобов`язання Зубівської сільської ради прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту застосовується лише за наявності необхідних підстав, з урахуванням фактичних обставин справи. У цій справі з метою захисту порушеного права позивачів ефективним та належним, за встановлених обставин є такий спосіб захисту порушених прав як зобов`язання відповідача повторно розглянути заяви позивачів про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.
Відповідно до п. б ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (п. в ч. 3 ст. 116 ЗК України).
Статтею 121 ЗК України врегульовано норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Частиною 6 ст. 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частина 7 ст. 118 ЗК України визначає порядок розгляду вищезазначених клопотань уповноваженим органом. Так, вказана законодавча норма передбачає, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою для відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, законодавством передбачено вичерпний перелік підстав відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Відмова у наданні дозволу з інших підстав не допускається.
Однак, з наявного у матеріалах справи спірного рішення видно, що підставою для відмови ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_2 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства є те, що відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 2122783001:00:000:5841 площа земельної ділянки складає 4,8932 га, а заявники відповідно до поданих заяв просять надати земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства загальною площею 5,8932 га (а. с. 59).
Враховуючи вищезазначене колегія суддів констатує, що приймаючи рішення № 361 від 24.12.2019 року про відмову в наданні дозволу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 орієнтовною площею 2,0 га сільська рада діяв всупереч вимогам ч. 7 ст. 118 ЗК України, оскільки відмовила у наданні зазначеного дозволу з підстав, які не передбачені законодавством.
Поряд з цим, встановлено, що відповідно до наявної в матеріалах справи копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-2102589132018 від 03.04.2018 року, земельна ділянка за кадастровим номером 2122783001:00:000:5841, місце розташування: АДРЕСА_1 , цільове призначення: 01.02 Для ведення фермерського господарства, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення площею 4,8932, належить на праві власності Зубівській сільській раді на підставі цивільно-правового договору посвідченого приватним нотаріусом Вімер В.І. 07.02.2012 ВРП № 352112. Також, згідно вказаного витягу, 03.09.2010 року проведено державну реєстрацію речового права - передача вказаної земельної ділянки в оренду СТзОВ Завидівське строком на 5 років (а. с. 20-22).
Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 15.12.2015 року внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи СТзОВ Завидівське .
Отже, зазначенні обставини беззаперечно підтверджують той факт, що спірна земельна ділянка не перебуває у власності інших осіб.
Таким чином, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції, що Зубівською сільською радою Мукачівського району Закарпатської області не доведено правомірності відмови позивачам у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, вимоги позивачів щодо визнання рішення відповідача протиправним відповідають вимогам законодавства та встановленим обставинам справи, що підтверджені належними та допустимими доказами, а відтак слід визнати протиправним та скасувати рішення Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 24.12.2019 року №361 Про розгляд ухвали Закарпатського окружного адміністративного суду по справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 до Зубівської сільської ради , яким відмовлено позивачам у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.
Відносно зобов`язання Зубівську сільську раду Мукачівського району Закарпатської області повторно розглянути заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 орієнтовною площею 2,0 га. та надати дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки, необхідно зазначити наступне.
Як уже зазначалось, відповідачем при розгляді клопотання позивача не надана його оцінка на предмет відповідності вимогам ст. 118 Земельного кодексу України, тому вказане клопотання підлягає розгляду повноважним органом на відповідність вимогам закону, а суд на цьому етапі позбавлений процесуальної можливості приймати рішення за умови не перевірки, не надання оцінки та не встановлення певних обставин суб`єктом владних повноважень з цього питання.
Зобов`язання судом відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може мати місце лише у випадку, якщо судом встановлено відсутність таких підстав для відмови у видачі дозволу, які передбачені законом, а саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
При цьому суд не уповноважений здійснювати перевірку наявності чи відсутності усіх названих підстав у випадку, якщо відповідач цього не здійснив, оскільки у такому разі це не входить до предмету судової перевірки. А прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача видати дозвіл на розробку проекту землеустрою, без перевірки наявності чи відсутності усіх названих підстав для відмови у видачі дозволу, може бути необґрунтованим та призвести до видачі такого дозволу з порушенням закону.
Відтак, такий спосіб захисту як зобов`язання Зубівської сільської ради прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту застосовується лише за наявності необхідних підстав, з урахуванням фактичних обставин справи. У цій справі з метою захисту порушеного права позивачів ефективним та належним, за встановлених обставин є такий спосіб захисту порушених прав як зобов`язання відповідача повторно розглянути заяви позивачів про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в його постанові від 10.10.2019 року по справі № 814/1959/17.
Зазначені обставини у своїй сукупності вказують на те, що спірне рішення було прийнято без наведення (встановлення) вичерпних підстав для відмови, передбачених ст. 118 Земельного кодексу України, тому позов в цій частині слід задовольнити шляхом зобов`язання Зубівську сільську раду повторно розглянути заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою з урахуванням правової оцінки спірних правовідносин, наданої судом.
Щодо покликань апелянта на те, що провадження у справі слід закрити у зв`язку з тим, що справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, оскільки, спірні правовідносини пов`язані із захистом порушених земельних прав позивачів як фізичних осіб, які виникають із земельних правовідносин, та підлягають розгляду в порядку ЦПК України, слід вказати наступне.
Наявність існуючого речового права позивачів або інших осіб на цю земельну ділянку матеріалами справи не підтверджена.
У позові не порушується питання щодо визнання за позивачами права власності на земельну ділянку, на час розгляду справи такого права відповідно до порядку, встановленого земельним законодавства, не набула і третя особа.
Вимоги у позові пов`язані із протиправністю рішень суб`єкта владних повноважень, які перешкоджають позивачам в оформленні документів на земельну ділянку.
Приватний інтерес між сторонами на час звернення до суду з цим адміністративним позовом відсутній.
Отже, спір у цій справі не має ознак приватно - правового та підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства.
Зазначене відповідає правовій позиції викладена в постановах Великої Палати Верховного Суду від 21.03.2018 року у справі № 536/233/16-ц та від 03.10.2018 року у справі №820/4149/17.
Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Як встановлено, у позовній заяві позивач просив стягнути із Зубівської сільської ради Мукачівського району на користь позивачів кожному по 280,30 грн. сплаченого судового збору та кошти за надання правової допомоги на користь позивачів кожному по 4500 грн..
На підтвердження понесених позивачами витрат на правничу допомогу до позову було надано акти приймання-передачі від 08.01.2020 року, наданих адвокатом Русин Станіславом Георгійовичем (свідоцтво про право заняття адвокатською діяльністю № 21/606 від 12.03.2008 року, ордери про надання позивачам правової допомоги серії ЗР за №№ 48870, 48871, 48872 від 31.01.2020 року) позивачу послуг на підставі договору про надання правової допомоги б/н від 30.03.2018, та квитанції на розрахунок готівкою про оплату цих послуг за №№ 12, 2/20, 3/20 від 08.01.2020 на загальну суму 13500,00 грн (а. с. 63-74).
Однак, слід зазначити, що сума судових витрат на професійну правничу допомогу, яку позивач просить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, підлягає зменшенню у зв`язку з відсутності ознак співмірності, визначених ч. 5 ст.134 КАС України.
Так, проаналізувавши вказані вище документи щодо наданих адвокатом позивачам послуг щодо представництва інтересів позивачів та врахувавши те, що дана справа є справою незначної складності, при цьому, адвокатом складено одну позовну заяву для трьох позивачів, об`єм якої є не значним, до неї, окрім спірного рішення, додано аналогічні поданим раніше докази (при зверненні до суду із аналогічними позовами 10.04.2018 року та 27.05.2019 року), колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що вартість послуг правового характеру у розмірі 13500,00 грн, що заявлена до стягнення з відповідача, із врахуванням незначної складності справи, - є завищеною, відтак розмір вказаних витрат підлягає стягненню в сумі 4 500 грн..
Також, при зверненні до суду позивачами сплачено судовий збір у сумі 841,50 грн. (квитанція № 0881320041 від 13.01.2020 на суму 280,50 грн., квитанція № 0881320045 від 13.01.2020 на суму 280,50 грн., квитанція № 0881320049 від 13.01.2020 на суму 280,50 грн.), а сума судового збору для звернення до суду із позовом складає 840,80 грн., та відповідна сума також підлягає стягненню на користь позивачів за рахунок бюджетних асигнувань відповідача. Зважаючи на часткове задоволення позову, на користь позивачів за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судом першої інстанції вірно стягнуто витрати зі сплати судового збору у розмірі 420,40 грн..
За змістом частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Керуючись ч. 4 ст. 229, ч. 3 ст. 243, ст. ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Зубівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 18 березня 2020 року у справі № 260/280/20 - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня її прийняття (проголошення), а у разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н. М. Судова-Хомюк судді Р. П. Сеник Н. В. Ільчишин Повне судове рішення складено 26 листопада 2020 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2020 |
Оприлюднено | 27.11.2020 |
Номер документу | 93117931 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні