ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 листопада 2020 року
м. Київ
справа № 826/11232/17
провадження № К/9901/53079/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Бучик А.Ю., Мороз Л.Л., розглянувши в порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Бенефіт-фінанс до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправним та скасування розпорядження від 27 червня 2017 року № 2898, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Федорчука А.Б. від 26 лютого 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Епель О.В., Карпушової О.В., Кобаля М.І. від 23 травня 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ТОВ Бенефіт-фінанс звернулось до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправним та скасування розпорядження від 27 червня 2017 року № 2898, зобов`язання вчинити дії, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 27 червня 2017 року № 2898 Про застосування заходу впливу до ТОВ Бенефіт-фінанс ;
- зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг включити до Державного реєстру фінансових установ інформацію про виключення ТОВ Бенефіт-фінанс з Державного реєстру фінансових установ та анулювання свідоцтва про реєстрацію фінансової установи.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 26 лютого 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2018 року, позовні вимоги ТОВ Бенефіт-фінанс було задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 27 червня 2017 року № 2898 Про застосування заходу впливу до ТОВ Бенефіт-фінанс .
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідно до пункту 1 розділу ХІХ Положення про Державний реєстр фінансових установ, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг від 28 серпня 2003 року № 41, рішення про виключення фінансової установи з Реєстру та анулювання Свідоцтва може бути прийняте Нацкомфінпослуг за наявності, зокрема, з підстави систематичного невиконання заходів впливу, застосованих Нацкомфінпослуг до фінансової установи.
Приписами пункту 2 розділу І Положення № 41 визначено, що систематичне невиконання заходів впливу - невиконання або часткове невиконання протягом календарного року двох або більше заходів впливу, застосованих Нацкомфінпослуг до фінансової установи.
Із спірного розпорядження убачається невиконання тільки одного заходу впливу, зокрема правопорушення за неподання звітних даних за 2016 рік, за яке нараховано штраф постановою від 19 квітня 2017 року № 480/418/16-03/13-11, а тому позивачем не було вчинено систематичного порушення законодавства про фінансові послуги і до нього не застосовувалось два або більше заходів впливу Нацкомфінпослуг протягом одного календарного року, що свідчить про відсутність підстав для застосування до позивача такого заходу, як виключення з Державного реєстру фінансових установ та анулювання свідоцтва про реєстрацію фінансової установи.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг звернулась із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду від 26 лютого 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2018 року та ухвалити нове рішення, яким відмовити ТОВ Бенефіт-фінанс у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про накладення штрафу за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг від 19 квітня 2017 року № 480/16-03/13-П до ТОВ Бенефіт-фінанс було застосовано захід впливу у вигляді штрафу у розмірі 17000 грн за неподання звітних даних в паперовій та електронній формах за 2016 рік.
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг прийнято 27 червня 2017 року розпорядження № 2898 Про застосування заходу впливу до Товариства з обмеженою відповідальністю Бенефіт-фінанс , яким постановлено виключити з Державного реєстру фінансових установ та анулювати свідоцтво про реєстрацію фінансової установи ТОВ Бенефіт-фінанс .
Згідно з вказаного ТОВ Бенефіт-фінанс не надано звітні дані за І квартал 2017 року в паперовій та електронній формах, що свідчить про порушення вимог чинного законодавства у сфері надання фінансових послуг, а саме: підпункту а пункту 2.2, підпункту б пункту 2.4 розділу 2 та пункту 5.2 розділу 5 Порядку надання звітності фінансовими компаніями, довірчими товариствами, а також юридичними особами - суб`єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно-правовими актами Держфінпослуг або Нацкомфінпослуг можливість надавати послуги з фінансового лізингу, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 27 січня 2004 року № 27, в частині неподання звітних даних до Нацкомфінпослуг.
6. Вважаючи розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 27 червня 2017 року № 2898 Про застосування заходу впливу до ТОВ Бенефіт-фінанс протиправним, ТОВ Бенефіт-фінанс звернулось до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами першої та апеляційної інстанцій, в своїх рішеннях не бралось до уваги те, що розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 27 червня 2017 року № 2898 Про застосування заходу впливу було винесено на підставі акту про правопорушення від 9 червня 2017 року № 1144/16-3/13, а саме не подання звітності за перший квартал 2017 року.
Згідно вимог Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги № 2319 рішення про анулювання (відкликання) ліцензії на право здійснення діяльності з надання фінансових послуг оформляється у вигляді письмового розпорядження Нацкомфінпослуг, яким особі забороняється укладати договори зі споживачами фінансових послуг щодо зазначеного в рішенні виду (видів) фінансових послуг без права подальшого поновлення дії такої ліцензії.
Розпорядження повинно містити: дату та номер розпорядження, місце його складання; відомості про особу (повне найменування юридичної особи, місцезнаходження, код за ЄДРПОУ); зміст виявленого порушення законодавства про фінансові послуги; норму законодавства про фінансові послуги, яку порушено особою; посилання на дату та номер акта про правопорушення, у якому зафіксовано порушення особою законодавства про фінансові послуги; прізвище, ініціали та підпис Голови Нацкомфінпослуг або члена Нацкомфінпослуг, який виконує обов`язки та повноваження Голови Нацкомфінпослуг; дату набрання чинності розпорядженням; відбиток печатки Нацкомфінпослуг.
Отже, при складанні розпорядження № 2898, Нацкомфінпослуг не керувалась пунктом 2 розділу 1 розпорядження № 41 від 28 серпня 2003 року, яким передбачено, що за систематичне невиконання заходів впливу - невиконання або часткове невиконання протягом календарного року двох або більше заходів впливу, застосованих Нацкомфінпослуг до фінансової установи.
Суди попередніх інстанцій, неправомірно посилаються на пункт 2 розділу 1
Розпорядження № 41, оскільки підставою для складання оскаржуваного розпорядження є акт від 9 червня 2017 року № 1144/16-3/1 про правопорушення, вчинені Товариством на ринку фінансових послуг, а саме неподання звітності за перший квартал 2017 року.
8. ТОВ Бенефіт-фінанс подано відзив на касаційну скаргу до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 26 лютого 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2018 року, в якому воно просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг визначено Законом України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг .
10. Пунктом 10 частини 1 статті 28 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг встановлено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення.
11. Відповідно до статті 39 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів.
12. Згідно із частинами 1, 2 статті 40 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, може застосовувати такі заходи впливу:
1) зобов`язати порушника вжити заходів для усунення порушення та/або вжити заходів для усунення причин, що сприяли вчиненню порушення;
2) вимагати скликання позачергових зборів учасників фінансової установи;
3) накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону;
4) тимчасово зупиняти або анулювати ліцензію на право здійснення діяльності з надання фінансових послуг;
5) відсторонювати керівництво від управління фінансовою установою та призначати тимчасову адміністрацію;
6) затверджувати план відновлення фінансової стабільності фінансової установи;
7) виключати відповідно до законодавства учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) з Державного реєстру фінансових установ або реєстру осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги;
8) установлювати для небанківських фінансових груп підвищені економічні нормативи, ліміти та обмеження щодо здійснення окремих видів операцій;
9) виносити рішення про заборону недержавним пенсійним фондам - суб`єктам другого рівня системи пенсійного забезпечення укладати нові пенсійні контракти з учасниками накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування у разі порушення вимог, установлених для таких недержавних пенсійних фондів законом та ліцензійними умовами.
Порядок та умови застосування заходів впливу встановлюються законами України та нормативно-правовими актами національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
13. Пунктом 2 частини 1 статті 41 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг встановлено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації - у розмірі від 100 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
14. Порядок провадження у справах про порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, механізм прийняття рішень Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про застосування заходів впливу та їх оскарження визначено Положенням про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженим розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20 листопада 2012 року № 2319.
15. Пунктом 1.2 Положення № 2319 передбачено, що систематичне порушення - порушення особою законодавства про фінансові послуги після застосування не менше ніж двох заходів впливу протягом календарного року.
16. Згідно із пунктами 1.4, 1.5, 1.6, 1.7 Положення № 2319 заходи впливу застосовуються в порядку, визначеному цим Положенням.
Нацкомфінпослуг як колегіальний орган або уповноважені особи Нацкомфінпослуг обирають і застосовують заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення законодавства про фінансові послуги, враховуючи наслідки порушення та застосування таких заходів.
Нацкомфінпослуг, уповноважені та посадові особи Нацкомфінпослуг в межах своїх повноважень зобов`язані в кожному випадку виявлення порушення законодавства про фінансові послуги вжити всіх необхідних заходів для документального закріплення факту такого порушення, всебічно, повно та об`єктивно дослідити обставини справи про правопорушення, а також своєчасно прийняти рішення за справою про правопорушення та застосувати передбачені законодавством заходи впливу.
Рішення у справі про правопорушення повинно бути законним та обґрунтованим.
Рішення повинно ґрунтуватися лише на тих доказах, які були досліджені під час розгляду справи про правопорушення.
17. Відповідно до пункту 1 розділу ХІХ Положення про Державний реєстр фінансових установ, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг, від 28 серпня 2003 року № 41, рішення про виключення фінансової установи з Реєстру та анулювання Свідоцтва може бути прийняте Нацкомфінпослуг за наявності, зокрема, з підстави систематичного невиконання заходів впливу, застосованих Нацкомфінпослуг до фінансової установи.
18. Пунктом 2 розділу І Положення № 41 передбачено, що систематичне невиконання заходів впливу - невиконання або часткове невиконання протягом календарного року двох або більше заходів впливу, застосованих Нацкомфінпослуг до фінансової установи.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
19. Аналіз зазначених норм дає підстави для висновку про те, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, може застосовувати такі заходи впливу, зокрема, зобов`язати порушника вжити заходів для усунення порушення та/або вжити заходів для усунення причин, що сприяли вчиненню порушення; накладати штрафи; зупиняти або анулювати ліцензію на право здійснення діяльності з надання фінансових послуг.
20. Рішення про виключення фінансової установи з Реєстру та анулювання Свідоцтва може бути прийняте Нацкомфінпослуг за наявності, зокрема, з підстави систематичного невиконання заходів впливу, застосованих Нацкомфінпослуг до фінансової установи.
21. Систематичне невиконання заходів впливу - невиконання або часткове невиконання протягом календарного року двох або більше заходів впливу, застосованих Нацкомфінпослуг до фінансової установи.
22. Як убачається з розпорядження від 27 червня 2017 року № 2898 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг до ТОВ Бенефіт-фінанс застосовано заходи впливу за неподання інформації, а саме звітних даних в паперовій та електронній формах за I квартал 2017 року у вигляді виключення з Державного реєстру фінансових установ та анулювання свідоцтва про реєстрацію фінансової установи ТОВ Бенефіт-фінанс .
При прийняття вказаного розпорядження було враховано, що до позивача засновано заходи впливу постановою про накладення штрафу за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 19 квітня 2017 року № 480/418/16-03/13-П за неподання звітних даних в паперовій та електронній формах за 2016 рік.
23. З матеріалів справи убачається, що до позивача було застосовано лише один захід впливу, а саме за неподання звітних даних за 2016 рік, за яке постановою від 19 квітня 2017 року № 480/418/16-03/13-11 накладено штраф.
24. Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що позивачем не було вчинено систематичного порушення законодавства про фінансові послуги і до нього не застосовувалось два або більше заходів впливу Нацкомфінпослуг протягом одного календарного року, що свідчить про відсутність підстав для застосування до позивача такого заходу, як виключення з Державного реєстру фінансових установ та анулювання свідоцтва про реєстрацію фінансової установи.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
25. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновок суду щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги його не спростовують.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 26 лютого 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2018 року - без змін.
Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Н.В. Коваленко
Судді: А.Ю. Бучик
Л.Л. Мороз
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2020 |
Оприлюднено | 27.11.2020 |
Номер документу | 93119071 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні