Рішення
від 13.10.2020 по справі 160/8157/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 жовтня 2020 року Справа № 160/8157/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі судді Дєєва М.В. при секретарі судового засідання - Сергієнка В.Ю., за участю представника позивача - Міськевич А.В., представника відповідача - Пономаренка О.О. та представника третьої особи - Скосарева І.Д., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю XXI СТОЛІТТЯ до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету споруна стороні відповідача - Дніпровська міська рада про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю XXI СТОЛІТТЯ (далі - позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0003340504 від 07.02.2020 р.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що відповідачем було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку позивача, з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельну ділянку, що перебуває у користуванні позивача на підставі укладеного договору оренди землі площею 1,6830 га (кадастровий номер - 1210100000:03:003:0007) за період з 01.01.2017 р. по 31.12.2018 р., за результатами якої складено акт перевірки, на підставі висновків акту було винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення №0003340504 від 07.02.2020 р., яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем орендна плага з юридичних осіб у сумі 747204,52 грн. Позивач вважає, що вказане податкове повідомлення-рішення, є неправомірним та підлягає скасуванню, оскільки не відповідає чинному законодавству оскільки рішенням суду встановлено незаконність призначення перевірки, що у свою чергу є наслідком скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.07.2020 р., відкрито у справі провадження, призначено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін та встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання копії ухвали для подання відзиву на позовну заяву та всіх документів, що підтверджують заперечення проти позову.

На виконання вимог ухвали суду від 22.07.2020р. на адресу суду 17.08.2020р. надійшов відзив відповідача на позовну заяву, в якому відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити та зазначив, що при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законами України, у зв`язку з чим, податкове повідомлення - рішення є обгрунтованим та законним.

26.08.2020р. представник позивача надав до суду відповідь на відзив, відповідно до якої позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

31.08.2020р. від Дніпровської міської ради надійшло клопотання про залучення її до участі у справі у якості третьої особи, оскільки рішення за результатом розгляду даної справи може вплинути на права та обов`язки вказаної особи. Також, Дніпровською міською радою, було заявлено клопотання про розгляд справи в загальному позовному провадженні за участі її представника.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.09.2020р. клопотання Дніпровської міської ради про залучення до участі у справі третьої особи та клопотання про розгляд справи в загальному позовному провадженні задоволені, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Дніпровську міську раду (49000, м.Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 75, код ЄДРПОУ 26510514) та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче судове засідання по справі призначено на 29.09.2020 р. та встановлено третій особі дводенний строк з дня отримання копії позовної заяви для подання до суду пояснень щодо позовної заяви, а щодо відзиву - три дні з дня його отримання.

16.09.2020 р. від представника позивача надійшло клопотання про проведення підготовчого судового засідання, призначеного на 29.09.2020 р. в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.09.2020р. у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю ХХІ СТОЛІТТЯ про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції відмовлено.

22.09.2020р. від представника третьої особи до суду надійшли письмові пояснення.

29.09.2020р. від представника позивача до суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

У судовому засіданні 29.09.2020р. клопотання представника позивача задоволено та відкладено підготовче судове засідання до 13.10.2020р.

У судовому засіданні 13.10.2020р. представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, представники відповідача та третьої особи проти задоволення позовних вимог заперечували.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступні обставини.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю XXI СТОЛІТТЯ зареєстроване Департаментом адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради 06.12.2002р. та перебуває на обліку ГУ ДПС у Дніпропетровській області. Основний вид діяльності - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (КВЕД 68.20).

Так, на підставі наказу №962-п від 23.10.2019р. та повідомлення від 23.10.2019р. №414, посадовими особами ГУ ДПС у Дніпропетровській області відповідно до пп.191.1.1 п. 191.1. ст. 191, п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, ст.75, п.п.78.1.1, п.п. 78.1.4 п.78.1 ст.78, ст.79 п.82.2 ст. 82 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-VІ (із змінами та доповненнями), проведено документальну позапланову невиїзну перевірку позивача, з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельну ділянку, що перебуває у користуванні позивача на підставі укладеного договору оренди землі площею 1,6830 га (кадастровий номер - 1210100000:03:003:0007) за період з 01.01.2017 р. по 31.12.2018 р. , за результатами якої складено акт перевірки №14729/04-36-05- 04/32193166 від 06.12.2019 р. (далі - Акт перевірки).

Відповідно до висновків Акту перевірки встановлено порушення позивачем: п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.286.1 п.286.2 ст.286, п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України від 02.12.10 №2755-VI (із змінами та доповненнями), внаслідок чого встановлено заниження TOB XXI СТОЛІТТЯ орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Соборного району м.Дніпро за період 01.01.2017 р. по 31.12.2018 р. на загальну суму 597763,62 грн., у т.ч. за період з 01.01.2017 р. по 31.12.2017 р. на загальну суму 298881,81 грн., за період з 01.01.2018 р. по 31.12.2018 р. на загальну суму 298881,81 грн.

Не погоджуючись із висновками перевірки позивачем 24.01.2020р. було подано Головного управління ДПС у Дніпропетровській області заперечення на Акт перевірки. Проте, 04.02.2020р. листом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №12285/10/04-36-05-04 про результати розгляду заперечень, висновки Акту перевірки залишено без змін.

На підставі Акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення - рішення №0003340504 від 07.02.2020р., яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у сумі 747204,52 грн.

20.03.2020 р. позивачем було подано до Державної податкової служби України скаргу на вищевказане податкове повідомлення-рішення. Однак, 19.05.2020р. рішенням Державної податкової служби України №16528/6/99-00-08-05-06-06 скаргу залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення без змін.

Позивач вважає вищезазначене податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, що і стало підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Так, Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з п. п. 20.1.4. п.20.1. ст. 20 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до пункту 21.1. ст. 21 Податкового Кодексу, посадові особи контролюючих органів зобов`язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами, а також не допускати порушень прав та охоронюваних законом інтересів громадян, підприємств, установ, організацій.

Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України, визначено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Відповідно до пп. 78.1.1. п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема, отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

Згідно з п. 79.2 ст. 79 Податкового кодексу України, документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

Відповідно до п. 86.1. ст. 86 Податкового кодексу України результати перевірок (крім камеральних) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Згідно з п. 86.10 ст. 86 ПК України в акті перевірки зазначаються як факти заниження, так і факти завищення податкових зобов`язань платника.

Положеннями п. 86.8 ст. 86 ПК України визначено, що податкове повідомлення- рішення приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки у порядку, передбаченому ст. 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень - рішень, а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки - протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.

З аналізу наведених норм законодавства вбачається, що здійснення перевірки є необхідною передумовою для винесення податкових повідомлень - рішень у разі встановлення контролюючим органом порушень податкового та іншого законодавства, дотримання якого контролюється податковими органами, тому за відсутності проведеної перевірки як юридичного факту у контролюючого органу відсутня компетенція на винесення податкового повідомлення-рішення.

Така компетенція не виникає в силу самого лише факту вчинення платником податків податкового правопорушення. Для визначення контролюючим органом грошових зобов`язань платникові податків шляхом прийняття податкового повідомлення - рішення, у зв`язку з допущеними таким платником порушеннями необхідно дотриматися певних умов, а саме - спочатку провести податкову перевірку.

Отже, нормами ПК України, з дотриманням балансу публічних і приватних інтересів, встановлені умови та порядок прийняття контролюючими органами рішень про проведення перевірок. Лише їх дотримання може бути належною підставою наказу про проведення перевірки. Невиконання цих вимог призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 17.03.2018р. у справі № 1570/7146/12, від 24.10.2018р. у справі № 808/1746/15, від 20.09.2019р. у справі №0340/1931/18.

Отже, у випадку незаконності перевірки, прийнятий за її результатами акт індивідуальної дії підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Так, судом встановлено, що рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.01.2020 р. у справі №160/11749/19 адміністративний позов ТОВ XXI СТОЛІТТЯ задоволено, визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ XXI СТОЛІТТЯ від 23.10.2019 року № 962-п.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 16.06.2020 р. апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишено без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.01.2020 р. по справі №160/11749/19 залишено без змін.

Суд звертає увагу на те, що підставою для проведення перевірки, наслідком якої стало прийняття відповідачем оскаржуваного податкового повідомлення-рішення був наказ відповідача від 23.10.2019 р. № 962-п, який скасований рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.01.2020 р. у справі №160/11749/19, яке набрало законної сили.

Доводи відповідача щодо порушення позивачем вимоги податкового законодавства не спростовують факту протиправності призначення та проведення перевірки позивача.

Таким чином, враховуючи те, що оскаржуване у даній справі податкове повідомлення- рішення прийняте за наслідком незаконної перевірки, суд дійшов висновку, що таке рішення підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи наявні докази, суд дотримується позиції, вказаної у рішенні Європейського суду з прав людини, яку він висловив у пункті 53 рішення у справі Федорченко та Лозенко проти України , відповідно до якої, суд при оцінці доказів керується критерієм доведення поза розумним сумнівом .

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаг та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що ...адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління. .

В адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі. Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності субєкта владних повноважень обовязок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно достатті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та обєктивному дослідженні.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог.

Згідно з ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 11208,07 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням №441 від 07.07.2020 року.

Враховуючи, що адміністративний позов задоволено повністю, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 11208,07 грн. підлягає стягненню з бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю XXI СТОЛІТТЯ (49041, м.Дніпро, вул.Стартова, 22, код ЄДРПОУ 32193166) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49000, м.Дніпро, вул.Сімферопольська, 17- а, код ЄДРПОУ 39394856) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №0003340504 від 07.02.2020 р.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю XXI СТОЛІТТЯ судові витрати за сплату судового збору у розмірі 11208,07 грн. (одинадцять тисяч двісті вісім гривень сім копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст. ст.295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складений 09.11.2020р.

Суддя М.В. Дєєв

Дата ухвалення рішення13.10.2020
Оприлюднено30.11.2020
Номер документу93143810
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —160/8157/20

Ухвала від 20.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 23.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 15.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 26.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Рішення від 13.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 26.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Постанова від 21.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні