Постанова
від 17.11.2020 по справі 910/554/20
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" листопада 2020 р. Справа№ 910/554/20

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Шаптали Є.Ю.

суддів: Куксова В.В.

Яковлєва М.Л.

при секретарі Токарева А.Г.

за участю представників сторін: згідно протоколу судового засідання від 17.11.2020.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали апеляційної скарги Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс"

на рішення Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 (дата складання та підписання повного тексту рішення 01.07.2020) у справі №910/554/20 (суддя Ярмак О. М.)

за позовом Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд"

до Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс"

про стягнення 2 098 368,16 грн.

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" (надалі - позивач) звернулось до суду з позовом до Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс" (надалі - відповідач) про стягнення 2 098 368,16 грн. компенсації земельного податку по Договорам №№105/6, 105/7, 105/9, 105/12, 105/2, 105/5, 105/8, 105/13, 105/14, 105/16, 105/3, 105/4, 105/11, 105/10, 105/15 від 03.07.2017 та №2018-82/1 від 03.09.2018.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач не відмовлявся від виконання умов Договорів та добровільно сплачував кошти на розрахунковий рахунок позивача у терміни з моменту укладення Договорів до 01.10.2018, однак, після зміни тарифів по сплаті земельного податку, починаючи з 01.10.2018 відповідач в односторонньому порядку відмовляється виконувати умови Договорів та відшкодувати КП "Спецжитлофонд" витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку. Також вказує, що всупереч договірним зобов`язанням КП "Житло-сервіс" не виконав належним чином умови Договорів, у зв`язку з чим виникла заборгованість.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 у справі №910/554/20 позовні вимоги Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" задоволено.

Стягнуто з Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс" на користь Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" заборгованості по договорах з компенсації земельного податку у розмірі 2 098 368,16 грн. та судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 31 475,52 грн.

Не погодившись з вказаним рішенням суду першої інстанції, Комунальне підприємство з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс" звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 у справі №910/554/20 та ухвалите нове, яким відмовити у задоволені позову у повному обсязі.

Узагальнені доводи апеляційної скарги зводяться до того, що місцевим господарським судом неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду, обставинам справи, порушено або неправильно застосовано норми матеріального чи процесуального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга має бути задоволена.

Також скаржник вказує на те, що спірні багатоквартирні житлові будинки передані відповідачу не на баланс, а для надання житлово-комунальних послуг, що платниками земельного податку повинні бути співвласники багатоквартирних будинків.

03.08.2020 матеріали справи, разом з апеляційною скаргою, надійшли до Північного апеляційного господарського суду та згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями передані на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя - Шаптала Є. Ю., судді: Яковлєв М. Л., Дикунська С. Я.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 10.08.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс" на рішення Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 у справі № 910/554/20 та призначено до розгляду на 16.09.2020.

28.08.2020 через відділ забезпечення документообігу та моніторингу виконання документів Північного апеляційного господарського суду від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу у відповідності до якого останній просить суд відмовити в задоволенні апеляційної скарги у зв`язку з її необґрунтованістю, а рішення суду першої інстанції просить залишити без змін.

Згідно Наказу в.о. Голови Північного апеляційного господарського суду №509-в від 15.09.2020 головуючий суддя Шаптала Є.Ю. 16.09.2020 перебував у відпустці.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 17.09.2020 призначено до розгляду апеляційні скарги Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс" на рішення Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 у справі №910/554/20 на 30.09.2020.

Розпорядженням керівника апарату Північного апеляційного господарського суду № 09.1-08/33320/20 від 22.09.2020, у зв`язку з тим, що суддя Дикунська С. Я. перебуватиме у відпустці з 28.09.2020 по 02.10.2020, призначено повторний автоматизований розподіл справи.

Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду від 22.09.2020 матеріали справи, разом з апеляційною скаргою передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя - Шаптала Є. Ю., судді: Куксов В. В., Яковлєв М. Л.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 22.09.2020 апеляційну скаргу Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс" на рішення Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 у справі №910/554/20 прийнято до свого провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя - Шаптала Є. Ю., судді: Куксов В.В., Яковлєв М. Л. та вказано, що засідання відбудеться 30.09.2020.

В судовому засіданні 30.09.2020 оголошено перерву на 17.11.2020.

В судовому засіданні 17.11.2020 представник скаржника підтримав доводи викладені в апеляційній скарзі та просив задовольнити її, а рішення суду першої інстанції просив скасувати.

В судовому засіданні 17.11.2020 представник позивача заперечив проти доводів викладених в апеляційній скарзі з урахування відзиву на апеляційну скаргу поданого під час апеляційного провадження та просив відмовити в її задоволенні, а оскаржуване рішення просив залишити без змін.

Згідно з частиною першою статті 270 Господарського процесуального кодексу України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій Главі.

У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2, 5 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, дійшла до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, що Комунальне підприємство з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" (надалі - Позивач або КП "Спецжитлофонд") здійснює свою господарську діяльність відповідно до Статуту, затвердженого розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 19.04.2001 р. № 777 (у редакції розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації від 22.08.2017 р. № 1014).

У відповідності до зазначеного Статуту метою діяльності підприємства є утримання, обслуговування, експлуатація, ремонт, реконструкція та будівництво житлового та нежитлового фонду; вжиття заходів для належного використання житлових та інших приміщень житлового фонду спеціального призначення, дотримання громадянами норм та правил, встановлених законодавством України та інше.

З матеріалів справи вбачається, що КП "Спецжитлофонд" у встановленому законом порядку відведено земельні ділянки для будівництва, обслуговування та експлуатації наступних житлових будинків:

1. Рішенням Київської міської ради від 26.07.2007 року N 99/1933 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлових будинків з паркінгами на вул. Баумана, 25, 27, 29 у Шевченківському районі м. Києва" (зі змінами) передано КП "Спецжитлофонд" в постійне користування земельну ділянку площею 0,56 га для будівництва житлових будинків з паркінгами, подальших їх експлуатації та обслуговування на вул. Баумана, 25, 27, 29 у Шевченківському районі м. Києва, у зв`язку із передачею будинків у повне господарське відання (розпорядження Київської міської державної адміністрації від 19.08.2004 N 1540 "Про будівництво жилих будинків NN 25, 27, 29 на вул. Баумана у Шевченківському районі", акти приймання-передачі від 01.09.2005).

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:88:031:0020) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393268 від 25.05.2010.

2. Рішенням Київської міської ради від 26 квітня 2012 року N 533/7870 "Про надання комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку на вул. Теремківській, 3 у Голосіївському районі м. Києва" надано КП "Спецжитлофонд" в постійне користування земельну ділянку площею 0,29 га для будівництва, обслуговування та експлуатації житлового будинку на вул. Теремківській, 3 у Голосіївському районі м. Києва за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування.

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:79:487:0056) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 9885042 від 04.09.2012.

3. Рішенням Київської міської ради від 14.06.2007 № 868/1529 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлових будинків з об`єктами соціально-культурного призначення та підземним паркінгом у пров. Моторному, 3-а, 4, 6, 8 у Голосіївському районі м. Києва" (зі змінами) КП "Спецжитлофонд" було передано в постійне користування земельну ділянку площею 2,56 га для будівництва житлових будинків з об`єктами соціально-культурного призначення та підземним паркінгом ; пров. Моторному, 3-а, 4, 6, 8 у Голосіївського району м. Києва.

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер і 100000000:82:414:0123) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом па право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393278 від 26.01.2011.

4. Рішенням Київської міської ради від 31 жовтня 2006 року N 184/241 "Про передачу юмунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлового будинку на пул. Сирецькій, 32 у Подільському районі м. Києва"- (зі змінами) передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,27 га для будівництва житлового будинку, подальших його експлуатації та обслуговування на вул. Сирецькій, 32 у Подільському районі м. Києва.

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:85:523:0015) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом ні право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 893266 від 23.04.2010.

5. Рішенням Київської міської ради від 22 вересня 2011 року N 127/6343 "Про надання комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування доступного житла на вул. Попова, 3/5 в Оболонському районі м. Києва" надано КП "Спецжитлофонд" в постійне користування земельну ділянку площею 0,36 га для будівництва, експлуатації та обслуговування доступного житла на вул. Попова, 3/5 в Оболонському районі м. Києва.

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:78:096:0100) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 389709 від 16.01.2012.

6. Рішенням Київської міської ради від 16 лютого 2012 року N 169/7506 "Про надання комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва доступного житла для працівників медичних закладів комунальної власності м. Києва на вул. Професора Підвисоцького, 4-в у Печерському районі м. Києва" надати КП "Спецжитлофонд" в постійне користування земельну ділянку площею 1,83 га для будівництва доступного житла для працівників медичних закладів комунальної власності м. Києва на вул. Професора Підвисоцького, 4-в у Печерському районі м. Києва за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови.

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:82:244:0207) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 385044 від 31.08.2012 .

7. Рішенням Київської міської ради від 26 червня 2007 року N 1009/1670 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлового будинку з паркінгом на вул. Петропавлівській, 50, 50-6 у Подільському районі м. Києва" (зі змінами) передано КП "Спецжитлофонд" в постійне користування земельною ділянкою площею 0,36 га для будівництва житлового будинку з паркінгом, подальшої його експлуатації та обслуговування на вул. Петропавлівській, 50, 50-6 у Подільському районі мі Києва за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування, у зв`язку з передачею будинків у повне господарське відання підприємства (розпорядження Київської міської державної адміністрації від 07.04.2005 N 539 "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва житлових будинків на вул. Петропавлівській, 50, 50-6 у Подільському районі", акти приймання-передачі від 01.05.2005).

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:85:272:0038) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393277 від 20.01.2011.

8. Рішенням Київської міської ради від 28 вересня 2006 року N 63/120 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для реконструкції гуртожитку під стартовий житловий будинок на вул. Мартиросяна, 5 для відселення мешканців, подальшої реконструкції кварталу, обмеженого вулицями Мартиросяна, Соціалістичною, Донецькою та Колективізації у Солом`янському районі м. Києва" (зі змінами) передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,33 та для оеконструкції, експлуатації та обслуговування гуртожитку під стартовий житловий будинок на вул. Мартиросяна, 5 для відселення мешканців, подальшої реконструкції кварталу, обмеженого вулицями Мартиросяна, Соціалістичною, Донецькою та Колективізації у Солом`янському районі м. Києва, подальших його експлуатації та обслуговування, у зв`язку із передачею гуртожитку у повне господарське відання підприємства (розпорядження Київської міської державної адміністрації від 16.09.2002 N 1760 "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва гуртожитків ВАТ "Трест "Південзахідтрансбуд", від 07.05.2004 N 750 "Про будівництво жилого будинку на розі вулиць Соціалістичної та Мартиросяна у Солом`янському районі" та від 29.01.2005 N 88 Про внесення змін та доповнень до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 07.05.2004 N 750", акт приймання-передачі від 16.09.2002).

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:72:164:0001) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393282 від 19.07.2010 І? (додаток 16).

9. Рішенням Київської міської ради від 21 грудня 2006 року N 498/555 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлового будинку на вул. Маршала Тухачевського, 44 у Святошинському районі м. Києва" (зі змінами) передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,31 га для будівництва житлового будинку, подальших його експлуатації та обслуговування на вул; Маршала Тухачевського, 44 у Святошинському районі м. Києва за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування, у зв`язку із передачею житлового будинку у повне господарське відання підприємства (розпорядження Київської міської державної адміністрації від 25.02.2005 N 257 "Про будівництво житлового будинку N 44 на вул. Маршала Тухачевського у Святошинському районі", акт приймання-передачі б/н).

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:72:263:0004) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393267 від 23.04.2010.

10. Рішенням Київської міської ради від 21 квітня 2005 року N 330/2905 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для реконструкції гуртожитку під житловий будинок з поквартирним заселенням на вул. Гарматній, 20 у Солом`янському районі м. Києва" (зі змінами) передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,55 га для реконструкції гуртожитку під житловий будинок з поквартирним розселенням, подальших його експлуатації та обслуговування на вул. Гарматній, 20 у Солом`янському районі м. Києва у зв`язку із закріпленням за підприємством гуртожитку на праві повного господарського відання (розпорядження Київської міської державної адміністрації від 24.01.2002 N 100 "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва гуртожитку на вул. Гарматній, 20", акт приймання-передачі від 27.06.2002).

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:69:025:0008) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393265 від 23.04.2010 (додаток 20).

11. Рішенням Київської міської ради від 21 грудня 2006 року N 496/553 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлового будинку на вул. Васильченка, 3 у Солом`янському районі м. Києва" передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,50 га для будівництва житлового будинку, подальших його експлуатації та обслуговування на вул. Васильченка, 3 у Солом`янському районі м. Києва за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування.

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:72:22:0001) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393275 від 25.06.2010 (додаток 22).

12. Рішенням Київської міської ради від 22 вересня 2011 року N 126/6342 "Про надання комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування доступного житла на вул. Булгакова, 13 у Святошинському районі м. Києва" надано КП "Спецжитлофонд" в постійне користування земельну ділянку площею 0,34 га для будівництва, експлуатації та обслуговування доступного житла на вул. Булгакова, 13 у Святошинському районі м. Києва за рахунок земель, відведених відповідно до пункту 57 рішення Київської міської ради від 10.07.2003 N 638/798 "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" (термін дії договору оренди земельної ділянки від 20.04.2004 N 75-6-00108 закінчився).

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:75:319:0047) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 389707 від 16.01.2012.

13. Рішенням Київської міської ради від 1 жовтня 2007 року N 459/3293 "Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" земельної ділянки для будівництва житлового будинку на вул. Борщагівській, 152-а, 152-в у Солом`янському районі м. Києва" передано КП "Спецжитлофонд" у постійне користування земельну ділянку площею 0,58 га для будівництва житлового будинку, подальшої експлуатації та обслуговування на вул. Борщагівській, 152-а, 152-в у Солом`янському районі м. Києва у зв`язку з закріпленням за підприємством гуртожитку (розпорядження Київської міської державної адміністрації від 16.07.2003 N 1305 "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва гуртожитків на вул. Борщагівській, 152-а та вул. Борщагівській, 152-в").

Право на постійне користування земельною ділянкою (кадастровий номер 8000000000:69:063:0017) КП "Спецжитлофонд" також підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 393269 від 27.04.2010 (додаток 26).

14. Земельна ділянка на вул. Кирилівська (Фрунзе), 85/87 у Подільському районі м. Києва, з кадастровим номером 8000000000:85:276:0024, знаходиться у користуванні КП "Спецжитлофонд" на підставі договору оренди земельної ділянки від 16.07.2004 № 85-6-00139 (зі змінами та доповненнями) (додаток 27).

15. Земельна ділянка на вул. Рибальська, 8 знаходиться у користуванні КП "Спецжитлофонд" на підставі Технічного звіту по встановленню зовнішніх меж спільного землекористування ПП "Укррембудінвест" та КП "Спецжитлофонд" земельною ділянкою з кадастровим номером 8000000000:82:067:0015 у Печерському районі м. Києва на вул. Рибальській, 8.

16. Земельна ділянка у пров. Керамічний, 7-Б у Голосіївському районі м. Києва знаходиться у користуванні КП "Спецжитлофонд" на підставі Технічного звіту по встановленню зовнішніх меж землекористування КП "Спецжитлофонд" земельною ділянкою з обліковим кодом земельної ділянки - 79:241:0075.

Місцевим господарським судом вірно встановлено, що на підставі вищезазначених рішень Київської міської ради в установленому законом порядку за КП "Спецжитлофонд" були закріплені вищезазначені земельні ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування вищевказаних житлових будинків.

На підставі наказу Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31.05.2017 №14 КП "Спецжитлофонд" передало, а Комунальне підприємство з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс" (далі - Відповідач або КП "Житло-сервіс") прийняло на технічне обслуговування та експлуатацію багатоквартирні житлові будинки згідно переліку.

Між КП "Спецжитлофонд" та КП "Житло-сервіс" для відшкодування витрат по сплаті земельного податку по вищевказаних земельних ділянках під будинками, переданими на підставі наказу Департаменту будівництва та житлового забезпечення від 31.05.2017 № 14, було укладено наступні договори на компенсацію земельного податку:

1. Договір № 105/6 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,5610 га, що розташована за адресою: вул. Я. Корчака (Баумана), 25 у Шевченківському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:88:031:0020) (додаток 31).

2. Договір № 2018-82/1 від 03.09.2018 про відшкодування витрат, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд"суму коштів, за сплату земельного податку та спожиту електроенергію на потреби освітлення сходових клітин будинку та силову енергію у будинку за адресою: вул. Теремківська, 3 у Голосіївському районі м. Києва (додаток 32).

3. Договір № 105/7 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 2,5617 га, що розташована за адресою: пров. Моторний, 9, 9-а (будівельна адреса: пров. Моторному, 3-а, 4, 6, 8) у Голосіївському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:82:414:0123) (додаток 33).

4. Договір № 105/9 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,2700 га, що розташована за адресою: вул. Сирецька, 32 у Подільському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:85:523:0015) (додаток 34).

5. Договір № 105/12 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,3647 га, що розташована за адресою: вул. Попова, 3/5 у Оболонському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:78:096:0100) (додаток 35).

6. Договір № 105/2 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 1,8300 га, що розташована за адресою: вул. Професора Підвисоцького, 4в у Печерському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:82:244:0207) (додаток 36).

7. Договір № 105/5 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,3600 га, що розташована за адресою: вул. Петропавлівська, 50-Б у Подільському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:85:272:0038) (додаток 37).

8. Договір № 105/8 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,3127 га, що розташована за адресою: вул. Мартиросяна, 5 у Солом`янському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:72:164:0001) (додаток 38).

9. Договір № 105/13 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,3097 га, що розташована за адресою: вул. Драй-Хмари (М. Тухачевського), 44 у Святошинському районі м. Києва кадастровим номером 8000000000:72:263:0004) (додаток 39).

10. Договір № 105/14 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,5349 га, що розташована за адресою: вул. Гарматна, 20 у Солом`янському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:69:025:0008) (додаток 40).

11. Договір № 105/16 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,4846 га, що розташована за адресою: вул. Васильченка, 3 у Солом`янському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:72:22:0001) (додаток 41).

12. Договір № 105/3 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,3367 га, що розташована за адресою: вул. Булгакова, 13-А у Святошинському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:75:319:0047) (додаток 42).

13. Договір № 105/11 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,5800 га, що розташована за адресою: вул. Борщагівська, 152-а у Шевченківському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:69:063:0017) (додаток 43).

14. Договір № 105/4 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,1751 га, що розташована за адресою: вул. Кирилівська, 85/87-А у Солом`янському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:85:276:0024) (додаток 44).

15. Договір №105/10 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,31 га, що розташована за адресою: вул. Рибальська, 8 у Печерському районі м. Києва (кадастровим номером 8000000000:82:067:0015) (додаток 45).

16. Договір № 105/15 від 03.07.2017 на компенсацію земельного податку, відповідно до якого КП "Житло-сервіс" зобов`язалось відшкодовувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку в порядку та на умовах визначених договором щодо земельної ділянки, площею 0,20 га, що розташована за адресою: пров. Керамічний, 7 у Голосіївському районі м. Києва (обліковий код земельної ділянки - 79241075) (додаток 46).

У відповідності до п. 1.1. вищевказаних Договорів КП "Житло-сервіс" зобов`язується відшкодувати КП "Спецжитлофонд" в повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку, в порядку та на умовах передбачених цим Договором, а КП "Спецжитлофонд" має право вимагати від КП "Житло-сервіс" виконання взятих на себе зобов`язань.

Як передбачено п. 2.2. вищезазначених Договорів на компенсацію земельного податку, що у випадку внесення змін до Податкового кодексу України в частині сплати податку на землю, прийняття інших нормативних документів уповноваженими органами, які впливають на розмір ставки земельного податку, КП "Житло-сервіс" погоджується з таким змінами і відшкодовує всю суму понесених витрат КП "Спецжитлофонд" за цими Договорами.

Відповідно до п. 2.6. Договорів КП "Житло-сервіс" зобов`язується здійснювати щомісячно протягом 30 (тридцяти) календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця, перерахування на розрахунковий рахунок КП "Спецжитлофонд" вказаний у розділі "МІСЦЕЗНАХОДЖЕННЯ ТА РЕКВІЗИТИ СТОРІН" у національній валюті України (гривні) грошових коштів в якості компенсації за сплату Земельного податку у розмірі вказаному у Податковій декларації з плати за землю.

У пункті 2.13. Договорів передбачено, що Відповідач зобов`язаний належним чином виконувати умови цього Договору та відшкодовувати (компенсовувати) витрати понесені Позивачем на сплату Земельного податку.

У відповідності до п. 2.12. Договорів, зобов`язання за Договором у Сторін припиняється з моменту звільнення КП "Спецжитлофонд" від сплати земельного податку у відповідності до Законодавства України, припинення права користування КП "Спецжитлофонд" Земельною ділянкою, наявності інших підстав, які свідчать про неможливість та/або недоцільність виконання умов Договору. Відсутність грошових коштів на рахунках КП "Житло-сервіс" в будь-якому випадку не є підставою припинення зобов`язань Сторін за Договором.

Місцевим господарським судом вірно встановлено, що КП "Спецжитлофонд" не одноразово звертався до КП "Житло-сервіс" та Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо виключення з бази даних міського земельного кадастру КП "Спецжитлофонд" як користувача відповідних земельних ділянок.

Проте, з матеріалів справи вбачається, що 17.12.2019р. на адресу КП "Спецжитлофонд" надійшов лист від Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 12.12.2019р. № 05702-23441, в якому повідомлено, що в міському земельному кадастрі користувача земельних ділянок кадастровий номер 82:067:015 (вул. Рибальській, 8) та 79:241:0075 (пров. Керамічний, 7) замінено з КП "Спецжитлофонд" на КП "Житло-сервіс".

Позивач стверджує, що Відповідач не відмовлявся від виконання умов Договорів та добровільно сплачував кошти на розрахунковий рахунок Позивача у терміни з моменту укладення Договорів до 01.10.2018, однак, після зміни тарифів по сплаті земельного податку, починаючи з 01.10.2018 Відповідач в односторонньому порядку відмовляється виконувати умови Договорів та відшкодувати КП "Спецжитлофонд" витрати, понесені у зв`язку зі сплатою земельного податку.

Як вбачається з пояснень позивача, відповідач всупереч договірним зобов`язанням не виконав належним чином умови Договорів, у зв`язку з чим виникла наступна заборгованість:

1. По Договору № 105/6 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 99 942,55 грн.;

2. По Договору № 2018-82/1 від 03.09.2018 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 5 788,16 грн.;

3. По Договору № 105/7 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 405 275,41 грн.;

4. По Договору № 105/9 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 46 136,98 грн.;

5. По Договору № 105/12 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 73 375,21 грн. ;

6. По Договору № 105/2 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 31.12.2018 у розмірі 26 905,71 грн.;

7. По Договору № 105/5 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 75 021,40 грн.;

8. По Договору № 105/8 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 75 874,67 грн. ;

9. По Договору № 105/13 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 48 445,46 грн.;

10. По Договору № 105/14 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 108 491,26 грн.;

11. По Договору № 105/16 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по у розмірі 117 408,73 грн.;

12. По Договору № 105/3 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 52 082,16 грн.;

13. По Договору № 105/11 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 162 614,11 грн.

14. По Договору № 105/4 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 82 523,74 грн.;

15. По Договору № 105/10 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 30.11.2019 у розмірі 716 984,42 грн.;

16. По Договору № 105/15 від 03.07.2017 заборгованість за період 01.10.2018 по 31.05.2019 у розмірі 1 498,19 грн.

Отже, враховуючи зазначене, загальна сума заборгованості відповідача перед позивачем по наведеним Договорам становить 2 098 368,16 грн.

Згідно з ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно до п. 2 ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.

За правилами ч.1-2 ст. 627 ЦК України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

У відповідності до ч. 1 ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Статтею 638 ЦК України встановлено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Місцевим господарським судом вірно встановлено, що при укладенні вищезазначених договорів на компенсацію земельного податку Сторони в установленому порядку, з власного волевиявлення, досягли згоди щодо істотних умов договорів і підписали у відповідній редакції.

Відповідно до ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з ст. 137 Господарського кодексу України право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.

Право господарського відання є однією з правових форм реалізації права власності.

У відповідності до ч. 1 ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Дана норма передбачає виняток із загального правила, передбаченого ст. 125 Земельного кодексу України про виникнення права власності з моменту державної реєстрації права. Тобто в усіх випадках переходу права власності на жилий будинок, будівлю або споруду право на земельну ділянку виникає в набувача одночасно із виникненням права на зведені на ній об`єкти.

Відповідно до п. "в" ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Згідно з ч. 1 ст. 269 Податкового кодексу України платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Відповідно до п. 286.1. ст. 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (п. 286.2. ст. 286 Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 287.1. ст. 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Статтею 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно з ст. 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості з Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами зокрема у формі витягів з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру.

Розмір сплати земельного податку по вищезазначених земельних ділянках КП "Спецжитлофонд" визначається відповідно до довідок про розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок та річних податкових декларацій з плати за землю (додаток 49) та сплата КП "Спецжитлофонд" належним чином земельного податку підтверджується Звітами по проводках за період з 20.08.2017 - 31.12.2019 (додаток 50)

Згідно з ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

У відповідності вимог ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. Згідно зі ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Як передбачено ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 42 Земельного кодексу України земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.

Таким чином, в розумінні ч. 1 ст. 42 Земельного кодексу України КП "Житло-сервіс" є землекористувачем відповідних земельних ділянок, фактично використовує вищевказані земельні ділянки при обслуговуванні будинків і у зв`язку з цим має обов`язок щодо сплати земельного податку.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, а також в своїй апеляційній скарзі, скаржник посилається на те, що спірні багатоквартирні житлові будинки передані скаржнику не на баланс, а для надання житлово-комунальних послуг, платниками земельного податку повинні бути співвласники багатоквартирних будинків.

Щодо вказаних доводів суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Згідно з наказом Департамаенту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу київської міської ради від.31.05.2017 №14 КП "Житло-сервіс" прийняло та здійснює технічне обслуговування (експлуатацію багатоквартирних житлових будинків згідно переліку.

Таким чином, в розумінні ч. 1 ст. 42 Земельного кодексу України КТТ "Житло-сервіс" є також землекористувачем відповідної земельної ділянки, фактично використовує вищевказану земельну ділянку при обслуговуванні будинків і у зв`язку з цим має обов`язок щодо сплати земельного податку.

Співвласники багатоквартирного будинку в розумінні ч. 2 ст. 42 Земельного кодексу України мали б зобов`язання щодо сплати земельного податку у випадку, якщо б в установленому порядку зареєстрували об`єднання співвласників багатоквартирного будинку.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання співвласників багатоквартирного будинку це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Як передбачено ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", що об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Для створення об`єднання скликаються установчі збори. Державна реєстрація об`єднання (асоціації) проводиться в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання(асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.

Колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком в установленому порядку до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.

Створення та реєстрація об`єднання співвласників багатоквартирних є правом власників квартир цих будинків, а не обов`язком.

При цьому, скаржник зазначає, що землекористувачем і платником земельного податку під вказаним будинком є співвласники багатоквартирного будинку.

Необхідно зазначити, що Рішенням Київської міської ради від 16.05.2019 № 902/7558 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 23.06.2011 № 242/5629 "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві" власників квартир багатоквартирного будинку з переліку платників земельного податку за земельну ділянку, на яких розташований багатоквартирний будинок виключено.

Враховуючи викладене, місцевий господарський суд дійшов вірного висновку з яким погоджується і суд апеляційної інстанції про те, що твердження скаржника що співвласники багатоквартирних будинків повинні сплачувати земельний податок на які останній посилався в суді першої інстанції, а також в апеляційній скарзі є юридично неспроможним.

Крім того скаржник вказує на безпідставність нарахувань сум запального податку.

Відповідно до ч. 271.1. ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є:

нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом;

площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Згідно з ч. 274.1. ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні

ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більш відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 1 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - в більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Місцевий господарський суд вірно зазначив, що розмір сплати земельного податку по вищезазначених земельних ділянка: КП "Спецжитлофонд" визначається відповідно до довідок про розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок та річних податкових декларацій з плати за землю.

У відповідності до рішення Київської міської ради від 23 червня 2011 року N 242/5629 "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві", а саме: додаток № 3 в редакції, яка діяла до 31.12.2018:

Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено та які перебувають у власності фізичних та юридичних осіб та у постійному користуванні юридичних осіб державної та комунальної форми власності, коло яких визначено статтею 92 Земельного кодексу України, встановлюється в розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки " винятком земельних ділянок, зазначених у пунктах 5.3 та 5.4 цього Положення.

5.3.3.10. комунальних підприємств територіальної громади міста Києва, в частині переданих ними в оренду площ нерухомого майна територіальної громади міста Києва закладам, установам, організаціям, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету або бюджету міста Києва, комунальним некомерційним підприємствам по галузі "Охорона здоров`я", які утримуються за рахунок коштів бюджету міста Києва, неприбуткових організацій фізкультурно- спортивної спрямованості, - 0,01;

5.3.3.18. зайняті житловим фондом, - 0.03.

Дані нарахування здійснювалися до 31.12.2018. що підтверджується розрахунками, наданими до заяви на виконання вимог ухвали Господарського суду у. Києва від 21.01.2020.

В подальшому рішенням Київської міської ради від 18.10.2018 №1910/5974 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 23 червня 2011 року №242/5629 "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві" в редакції, яка діє з 01.01.2019 по теперішній час (таблиця № 1 до додатку 3) передбачено ставку податку 1 % для коду класифікації видів цільового призначення земель - 02.07 (для іншої житлової забудови).

Беручи до уваги вказані зміни КП "Спецжитлофонд" з 01.01.2019 по теперішній час сплачує земельний податок за ставкою 1 % для коду класифікації видів цільового призначені земель - 02.07 (для іншої житлової забудови).

Скаржник у відзиві на позовну заяву та в апеляційній скарзі ставить під сумнів правильність застосування коду класифікації видів цільового призначення земель - 02.07 (для іншої житлової забудови) при визначенні суми сплати податку і зазначає, що необхідно застосовувати код класифікації видів цільового призначення земель - 02.03 (Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку). Місцевий господарський суд вірно прийняв доводи позивача, стосовно того, що такі твердження відповідача є хибними, оскільки Головне управління Держгеокадастру у м. Києві листом від 20.03.2017 № 9-26-0.21-2814/2-17, як компетентний орган, роз`яснило що земельні ділянки, які знаходяться в господарському віданні КП "Спецжитлофонд", можна визначити за кодом класифікації видів цільового призначення земель 02.07 - для іншої житлової забудови, копія листа міститься в матеріалах справи. Підтвердженням цього також являються витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, сформовані станом на 06.04.2017, які знаходяться у матеріалах справи, а також нові витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, сформовані станом на 28.01.2020.

Вказані обставини свідчать про правильність нарахування та сплати КП "Спецжитлофонд" земельного податку.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача 2 098 368,16 грн. компенсації земельного податку по Договорам №№105/6, 105/7, 105/9, 105/12, 105/2, 105/5, 105/8, 105/13, 105/14, 105/16, 105/3, 105/4, 105/11, 105/10, 105/15 від 03.07.2017 та №2018-82/1 від 03.09.2018 підлягають задоволенню.

Інші посилання скаржника викладені в апеляційній скарзі судом апеляційної інстанції не приймаються до уваги, оскільки спростовуються наявними в матеріалах справи доказами.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 Господарського процесуального кодексу України).

Докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, що їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї (ч. 8 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України).

Згідно з ст. 17 Закону України "Про виконання рішень і застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини, як джерело права.

За змістом рішення Європейського суду з прав людини у справі "Кузнєцов та інші проти Російської Федерації" зазначено, що одним із завдань вмотивованого рішення є продемонструвати сторонам, що вони були почуті, вмотивоване рішення дає можливість стороні апелювати проти нього, нарівні з можливістю перегляду рішення судом апеляційної інстанції.

Така позиція є усталеною практикою Європейського суду з прав людини (справи "Серявін та інші проти України", "Проніна проти України") і з неї випливає, що ігнорування судом доречних аргументів сторони є порушенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Так, у своїх рішеннях Європейський суд з прав людини зазначає, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).

Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі "Гірвісаарі проти Фінляндії" (Hirvisaari v. Finland), №49684/99, п. 30, від 27 вересня 2001 року).

Суд апеляційної інстанції зазначає, що враховуючи положення ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 р. N 475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів N 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 р. N3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

У рішенні Суду у справі Трофимчук проти України № 4241/03 від 28.10.2010 Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.

За таких обставин, висновки суду першої інстанції про встановлені обставини і правові наслідки відповідають дійсним обставинам справи і підтверджуються достовірними доказами, а тому рішення Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 у справі №910/554/20 відповідає чинному законодавству, фактичним обставинам та матеріалам справи і підстав для його скасування не вбачається.

Колегія суддів зазначає про те, що при апеляційному перегляді не встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права щодо винесення судом першої інстанції рішення.

З огляду на викладене, судова колегія приходить до висновку про те, що апеляційна скарга Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду Житло-сервіс на рішення Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 у справі №910/554/20 є необґрунтованою та такою, що задоволенню не підлягає.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги у зв`язку з відмовою в її задоволенні на підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на апелянта.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275, 276, 281 - 284 ГПК України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-сервіс" - залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду міста Києва від 17.06.2020 у справі №910/554/20 - залишити без змін.

3. Матеріали справи № 910/554/20 повернути до господарського суду першої інстанції.

Постанова суду набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строки, передбачені ГПК України.

Повний текст постанови складено 25.11.2020.

Головуючий суддя Є.Ю. Шаптала

Судді В.В. Куксов

М.Л. Яковлєв

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення17.11.2020
Оприлюднено30.11.2020
Номер документу93147658
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/554/20

Постанова від 02.03.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 11.01.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Постанова від 17.11.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 22.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 17.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 10.08.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Рішення від 17.06.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

Ухвала від 22.04.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

Ухвала від 22.04.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

Ухвала від 18.03.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні