П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 листопада 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/12356/20 Головуючий в 1 інстанції: Єфіменко К.С.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
доповідача - судді Косцової І.П.,
суддів - Осіпова Ю.В., Скрипченка В.О.,
за участю секретаря - Брижкіної І.О., представників позивача - адвокатів Лещенко О.В., Лещенко А.В., Кедик В.П. та представників 3-ї особи - адвокатів Довбишева Д.О. і Нікішева О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , Одеської обласної територіальної виборчої комісії, Одеської обласної організації політичної партії Слуга Народу на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року у справі за позовом Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Одеської обласної територіальної виборчої комісії та третіх осіб Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина , Одеської обласної організації політичної партії Партія Шарія , Регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області, Одеської обласної організації політичної партії Слуга Народу , Одеської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - За життя , Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє , Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування протоколів та постанов,-
В С Т А Н О В И В:
15.11.2020р. Одеська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ звернулася до Одеського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Одеської обласної ТВК та 3-х осіб Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина , Одеської обласної організації політичної партії Партія Шарія , Регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області, Одеської обласної організації політичної партії Слуга Народу , Одеської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - За життя , Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє , Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність , в якому просила суд:
- визнати протиправними дії Одеської обласної ТВК при проведенні підрахунку з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020 року;
- скасувати протоколи Одеської обласної ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020 року;
- визнати протиправними дії Одеської обласної ТВК при проведенні результатів виборів з виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року;
- скасувати протокол Одеської обласної ТВК про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року;
- визнати протиправним та скасувати постанову Одеської обласної ТВК №145 від 10.11.2020р. про встановлення порядку кандидатів в депутати в територіальних виборчих списках;
- визнати протиправним та скасувати постанову Одеської обласної ТВК №146 від 10.11.2020р. про встановлення порядку кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що за результатами голосування з виборів депутатів обласних, районних, сільських рад, а також селищних, сільських і міських голів, яке відбулось 25.10.2020р., на 10 (десяти) територіальних виборчих округах Одеської області відповідними дільничними виборчими комісіями проведені підрахунки голосів і складені відповідні протоколи, які були передані до відповідних вищестоящих територіальних виборчих комісій.
В подальшому, територіальними виборчими комісіями були складені відповідні протоколи про підсумки голосування, які були передані до Одеської ТВК.
Далі, як зазначає позивач, 10.11.2020 року відповідачем на своєму засіданні було затверджено протоколи Одеської обласної ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах 10-ти територіальних виборчих округів.
Позивач стверджує, що протоколи Одеської обласної ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчих округів №4, №5 та №10 від 10.11.2020р. суттєво відрізняються від даних і показників, які містяться в протоколах про підсумки голосування міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісій, що, на думку позивача, свідчить про внесення недостовірних даних до протоколу про кількість недійсних бюлетенів та підсумки голосування, що суттєво вплинуло на результати голосування та є порушенням принципу чесності виборів, який передбачає точне і достовірне встановлення результатів виборів (ч.2 ст.19 ВКУ ).
Враховуючи, що на підставі протоколу про підсумки голосування, до якого внесено недостовірні дані, в подальшому було прийнято протокол про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі та постанови про встановлення порядку кандидатів в депутати в територіальних виборчих списках та про встановлення порядку кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку, позивач вважає, що дії відповідача при проведенні підрахунку та при проведенні результатів виборів, оскаржувані протоколи та постанови Одеської обласної територіальної виборчої комісії є протиправними та підлягають скасуванню.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року у задоволені позову Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ - відмовлено у повному обсязі.
При прийнятті даного рішення по суті спору, суд 1-ї інстанції виходив із того, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16.11.2020р. по аналогічній справі №420/12351/20, яке залишено без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2020р., було відмовлено в задоволенні адміністративного позову Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Одеської обласної ТВК та 3-х Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина , Одеської обласної організації політичної партії Партія Шарія , Регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області, Одеської обласної організації політичної партії Слуга Народу , Одеської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - За життя , Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє , Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
Оскільки зазначеними судовими рішеннями у іншій справі було встановлено факт відсутності підстав для скасування оскаржуваних рішень щодо визначення результатів голосування, які містяться у протоколах підрахунку голосів по одномандатним виборчим округам №№4,5,10 з виборів депутатів Одеської обласної ради, суд 1-ї інстанції на підставі положень ч.4 ст.78 КАС України відмовив у задоволенні позовних вимог про скасування протоколів про підсумки голосування.
Щодо позовних вимог про скасування протоколу про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі, постанов про встановлення порядку кандидатів в депутати в територіальних виборчих списках та про встановлення порядку кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки вони фактично є похідними від заявлених позовних вимог про скасування протоколу про підсумки голосування, підстави для їх задоволення теж відсутні.
Не погодившись з вказаним вище рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 24.11.2020р., Одеська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ , Одеська обласна ТВК та Одеська обласна організація політичної партії Слуга Народу подали апеляційні скарги, в яких, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, навели наступні доводи та просили суд 2-ї інстанції скасувати (змінити) прийняте у цій справі судове рішення та постановити нові рішення, Одеська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ - про задоволення усіх позовних вимог, Одеська обласна ТВК - про закриття провадження по справі у зв`язку з наявністю судового рішення, яке набрало законної сили, між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав, Одеська обласна організація політичної партії Слуга Народу - про зміну мотивувальної частини окружного суду, шляхом виключення відомостей щодо належності засвідчення копій спірних протоколів, наявних в матеріалах справи.
Так, Одеська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ в обґрунтування своєї апеляційної скарги фактично навела доводи, ідентичні викладеним у позовній заяві та окремо наголосила на тому, що, встановивши невідповідність даних, які містяться в протоколах Авангардської ТВК, Таїровської СТВК, Любашівської СТВК, Роздільнянської МТВК, Подільської ТВК, Вигоднянської ТВК, Кодимської ТВК, Южненської ТВК в межах одномандатних виборчих округів №№4,5,10 на загальну кількість 372 голоси, суд 1-ї інстанції дійшов до суперечливого висновку про неможливість задоволення позову виключно з мотивів наявності іншого судового рішення та при цьому, не звернув уваги на ту обставину, що вказаним судовим рішенням не було встановлено жодної преюдиційної обставини, в тому числі, щодо наявності інших даних у протоколах. На думку апелянта, суд 1-ї інстанції помилково розцінив факт відсутності належним чином завірених копій протоколів як преюдицію, що не відповідає приписам ч.8 ст.78 КАС України.
Крім того, апелянт зазначає, що суд 1-ї інстанції необґрунтовано залишив поза увагою і факт невиконання відповідачем вимог ч.2 ст.77 КАС України, а також безпідставно не надав в своєму рішенні оцінки показам свідка - заступника голови Одеської обласної ТВК Платонової Т.Б., яка повідомила в судовому засіданні, що в процесі проведення підрахунку та складення відповідних протоколів про підсумки голосування в межах округів №№4,510 та протоколу про результати виборів депутатів Одеської обласної ради головою комісії були фактично змінені дані відносно позивача.
Також, на думку апелянта, суд 1-ї інстанції не дав належної правової оцінки і факту наявності певних розбіжностей у п.п.11,21 протоколу про результати виборів депутатів Одеської обласної ради, які фактично мають бути ідентичними, однак у протоколі вони дещо відрізняються.
В свою чергу, Одеська обласна ТВК, посилаючись на порушення судом 1-ї інстанції норм процесуального права, просить скасувати прийняте судове рішення в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дій відповідача, скасування протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради та про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі та відповідно до ч.4 ст.238 КАС України, закрити провадження у справі, з огляду на те, що на момент розгляду даної справи наявне судове рішення по справі №420/12351/20, що набрало законної сили у справі між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав.
Одеська обласна організація політичної партії Слуга Народу в своїй апеляційній скарзі, посилаючись на порушення судом 1-ї інстанції норм процесуального права, просить змінити оскаржуване рішення, виключивши з його мотивувальної частини висновки щодо невідповідності даних щодо кількості осіб, які проголосували за кандидатів Одеської обласної організації Політичної партії НАШ КРАЙ , зазначених в протоколах ТВК, даним, внесеним відповідачем до оскаржуваного протоколу про підсумки голосування.
Також, апелянт зазначає, що оскільки позивачем вказані копії примірників не надавались у якості доказів до позовної заяви, не повідомлялось суду про намір їх використовувати у якості доказів та не зазначалось про їх відсутність на момент подання позову та неможливість їх отримати з об`єктивних причин, такі докази подані з порушенням встановленого законом строку, а відтак, у суду були відсутні підстави для їх прийняття.
Одеська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ подала до суду апеляційної інстанції письмові відзиви на апеляційні скарги Одеської обласної ТВК та ОООПП Слуга Народу , в яких просила вказані апеляційні скарги відповідача та 3-ї особи залишити без задоволення.
В судовому засіданні суду апеляційної інстанції усі три представники позивача (апелянта) підтримали свою апеляційну скаргу та категорично наполягали на її задоволенні. Апеляційні ж скарги відповідача та 3-ї особи не визнали.
Представники 3-ї особи - Одеської обласної організації політичної партії Слуга Народу в судовому засіданні суду 2-ї інстанції мотивовано підтримали свою апеляційну скаргу та апеляційну скаргу відповідача та відповідно, не визнали апеляційну скаргу позивача і наполягали на залишенні її без задоволення.
Заслухавши суддю-доповідача, виступи сторін, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи та вимоги апеляційних скарг, колегія суддів приходить до наступного.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.
25.10.2020 року з 08:00 до 20:00 год. відбулось голосування з виборів депутатів обласних, районних, сільських рад, а також селищних, сільських і міських голів на десяти територіальних виборчих округах Одеської області та відповідними дільничними виборчими комісіями проведені підрахунки голосів.
Всього на виборах до Одеської обласної ради взяло участь 11 політичних партій (обласних організацій).
Починаючи з 25 жовтня 2020 року, міськими, селищними та сільськими територіальними виборчими комісіями на підставі протоколів і даних дільничних виборчих комісій прийняті відповідні протоколи про підсумки голосування у відповідних межах 10 територіальних виборчих округів та його частин.
Як вбачається з протоколу безперервного засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії, останньою затверджено протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах 10 територіальних виборчих округів.
Зокрема, протокол Одеської обласної ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу №4 від 10.11.2020 року, в п.12 якого, відповідач зазначив кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 6222, в п.15 вказав кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу, зокрема, в пп.9 - Одеська обласна організація політичної партії Наш Край - 1558.
Протокол Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу №5 від 10.11.2020 року. Згідно п.12 вказаного протоколу Відповідач зазначив кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 7080. Згідно п.15 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу пп.9 Одеська обласна організація політичної партії Наш Край - 3760.
Протокол Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу №10 від 10.11.2020 року. Згідно п.12 вказаного протоколу Відповідач зазначив кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 10647. Згідно п.15 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу пп.9 Одеська обласна організація політичної партії Наш Край - 2468.
В подальшому, Одеською обласною ТВК прийнято протокол про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, в якому зазначено наступне:
1. Кількість виборців, які взяли участь у голосуванні - 618 855.
2. Кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 51 881 (п.8 ).
3. Кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата (виборча квота ) складає - 6 513 голосів (п.17 протоколу ).
4. Сумарна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів від кожної місцевої організації в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (п.12 протоколу ), в якому зазначені дані відносно позивача про кількість виборців, які підтримали Позивача у кількості - 28 259.
5. Загальна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати усіх місцевих організацій політичних партій, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу становить - 566 971 (п.13 протоколу ).
6. Місцеві організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, на підтримку територіальних виборчих списків у межах єдиного багатомандатного округу подолано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (п.15 рішення, оформленого протоколом Відповідача): Одеська обласна організація ВО Батьківщина - 38753 - 6,84 %; Одеська обласна організація ПП Партія Шарія - 28886 - 5,09%; Регіональна організація політичної партії Довіряй ділам в Одеській області - 66 875 - 11.80%; Одеська обласна організація політичної партії Слуга Народу - 99479 - 17,55 %; Одеська регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - За життя - 151991 - 26,81%; Одеська обласна організація політичної партії За майбутнє - 56749 - 10,01 %; Одеська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 58804 - 10,37%.
7. Загальна кількість голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу складає - 501537 (п.16 протоколу).
Крім того, 10.11.2020р. Одеською обласною ТВК також було прийнято постанову №145 Про встановлення порядку кандидатів в депутати в територіальних виборчих списках , якою був затверджений список обраних осіб з числа кандидатів в депутати по територіальним виборчим спискам кандидатів в депутати Одеської обласної ради, та постанову №146 Про встановлення порядку кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку , якою був затверджений список обраних осіб з числа кандидатів в депутати по єдиному виборчому списку кандидатів в депутати Одеської обласної ради.
Вважаючи протоколи Одеської обласної ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округах №№4,5,10 від 10.11.2020р., протокол про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року Одеської обласної територіальної виборчої комісії, постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії про встановлення порядку кандидатів в депутати в територіальних виборчих списках №145 від 10.11.2020р., постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії про встановлення порядку кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку №146 від 10.11.2020 року - протиправними і такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до окружного суду із даним позовом.
Вирішуючи справу по суті та повністю відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з посиланням на приписи ч.4 ст.78 КАС України, виходив з необґрунтованості та недоведеності позовних вимог, а також наявності судового рішення про аналогічній справі №420/12351/20, що набрало законної сили та, відповідно, з відсутності неправомірних дій відповідача, пов`язаних зі складанням спірних протоколів та постанов.
Однак, колегія суддів апеляційного суду, уважно дослідивши матеріали справи, наявні в них докази, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг, з урахуванням вимог ч.4 ст.78 КАС України, не може повністю погодитися з такими висновками суду 1-ї інстанції і вважає їх лише частково обґрунтованими, з огляду на наступне.
Так, приймаючи рішення по даній справі №420/12356/20 про відмову у задоволенні позову, суд першої інстанції, окрім іншого, виходив із того, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16.11.2020 року по справі №420/12351/20, яке залишено без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2020 року, у задоволенні аналогічного адміністративного позову Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Одеської обласної ТВК та 3-х осіб Одеської обласної організації ВО Батьківщина , Одеської обласної організації ПП Партія Шарія , Регіональної організації ПП Довіряй ділам в Одеській області, Одеської обласної організації ПП Слуга Народу , Одеської регіональної організації ПП Опозиційна платформа - За життя , Одеської обласної організації ПП За майбутнє , Одеської територіальної організації ПП Європейська солідарність про визнання протиправними і скасування рішень (т.б. тих самих протоколів від 10.11.2020р . по територіальним виборчим округам №№4,5,10 ) та зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено у повному обсязі.
При цьому, суд першої інстанції у своєму рішенні по даній справі, зокрема, наголосив, що у п.15 прохальної частини позову по справі №420/12351/20 той самий позивач (т.б. Одеська обласна організація ПП НАШ КРАЙ ) просив окружний суд задовольнити позовну вимогу: зобов`язати того самого відповідача (т.б. Одеську обласну ТВК ) включити до п.15 оскаржених рішень (протоколів) щодо визначення результатів голосування, які містяться у протоколах підрахунку голосів по одномандатним виборчим округам №№4,5,10 Одеську обласну організацію ПП Наш край , зазначивши кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії прописом двадцять дев`ять тисяч триста дев`ять (29309), відсоток загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії прописом, п`ять цілих шістнадцять сотих та цифрами 5,16 .
Таким чином, на думку окружного суду, судами обох інстанцій в рамках розгляду справи №420/12351/20 вже було встановлено факт відсутності належних підстав для скасування чи внесення будь-яких змін до п.15 оскаржених рішень щодо визначення результатів голосування, які містяться у протоколах підрахунку голосів по одномандатним виборчим округам №№4,5,10 з виборів депутатів Одеської обласної ради, а тому, відповідно, вказана обставина на підставі положень ч.4 ст.78 КАС України фактично вже є встановленою судовим рішенням, що набрало законної сили та не потребує додаткового доведення.
Що ж стосується інших позовних вимог: про скасування протоколу Одеської обласної ТВК про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року; визнання протиправною і скасування постанови Одеської обласної ТВК про встановлення порядку кандидатів в депутати в територіальних виборчих списках №145 від 10.11.2020р. та визнання протиправною та скасування постанови Одеської обласної ТВК про встановлення порядку кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку №146 від 10.11.2020р., то з приводу цих п/вимог суд 1-ї інстанції вказав, що зазначені позовні вимоги фактично є похідними від заявлених основних позовних вимог про скасування протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020р. Одеської обласної ТВК, а тому, у їх задоволенні слід відмовити на підставі ч.1 ст.245 КАС України.
Проте, судова колегія, як вже вказувалося вище, не може повністю погодитися з такими висновками суду 1-ї інстанції та вважає за необхідне з цього приводу зазначити наступне.
Як слідує зі змісту положень п.4 ч.1 ст.238 КАС України, суд закриває провадження у справі якщо є такі, що набрали законної сили, постанова чи ухвала суду про закриття провадження у справі між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав.
Так, як вже було зазначено вище, судовою колегією з матеріалів справи встановлено факт наявності постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2020 року по справі №420/12351/20, якою було залишено в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16.11.2020 року, яким було повністю відмовлено у задоволенні аналогічного адміністративного позову Одеської обласної організації ПП НАШ КРАЙ до Одеської обласної ТВК та 3-х осіб Одеської обласної організації ВО Батьківщина , Одеської обласної організації ПП Партія Шарія , Регіональної організації ПП Довіряй ділам в Одеській області, Одеської обласної організація ПП Слуга Народу , Одеської регіональної організації ПП Опозиційна платформа - За життя , Одеської обласної організації ПП За майбутнє , Одеської територіальної організації ПП Європейська солідарність про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Уважно дослідивши зміст даного адміністративного позову та порівнявши позовні вимоги, заявлені позивачем до окружного суду у справі №420/12356/20 із позовними вимогами по справі №420/12351/20, судова колегія приходить до висновку про те, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16.11.2020 року по справі №420/12351/20, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2020 року, вже розглядалися та фактично були вирішені заявлені по справі №420/12356/20 позовні вимоги щодо:
- визнання протиправними дій Одеської обласної ТВК при проведенні підрахунку з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020р.;
- скасування протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №4, 5 та 10 від 10.11.2020 Одеської обласної територіальної виборчої комісії;
- визнання протиправними дій Одеської обласної ТВК при проведенні результатів виборів з виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020р.;
- скасування протоколу Одеської обласної ТВК про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020р.
При цьому, слід звернути увагу, що при порівнянні змісту та тексту цих 2-х поданих позивачем до того самого відповідача та 3-х осіб адміністративних позовів, можна дійти до висновку про те, що в них фактично зазначено ті ж самі підстави та оскаржуються ті ж самі рішення (протоколи) Одеської обласної ТВК від 10.11.2020р.
Даний факт, окрім іншого, підтверджується і ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 17.11.2020 року про зупинення провадження по даній справі (яка сторонами у будь-який спосіб не оскаржувалася ), в якій окружний суд встановив, що викладені у п.п.1-4 прохальної частини адміністративного позову позовні вимоги у справі №420/12356/20 по своїй суті є тотожними із викладеними у п.п.1-7 прохальної частини адміністративного позову позовними вимогами у справі №420/12351/20, та останні вже були предметом розгляду по справі №420/12351/20 і фактично вже є вирішеними по суті.
Як свідчать матеріали справи, у зв`язку із наявністю вказаних у вищезазначеній ухвалі суду висновків, представником відповідача до суду 1-ї інстанції було подано клопотання про закриття провадження у справі в частині вказаних вище позовних вимог, однак, суд 1-ї інстанції відмовив у його задоволенні, зробивши прямо протилежні висновки.
Разом з тим, колегія суддів не тільки не може прийняти до уваги зазначені в цій ухвалі суду 1-ї інстанції від 23.11.2020р. висновки, які є протилежними та суперечать висновкам попередньої ухвали цього ж суду від 17.11.2020р., а й взагалі вважає цю ухвалу від 23.11.2020р. помилковою, оскільки суд 1-ї інстанції, замість повторного встановлення обставин та фактів, які вже були встановлені судовим рішенням по іншій справі №420/12351/20 між тими ж сторонами, яке набрало законної сили, у відповідності до п. 4 ч. 1 ст.238 КАС України, мав одразу ж закрити провадження у справі в цій частині, оскільки дана обставина була встановлена після відкриття провадження у справі.
Як вже зазначалося вище, згідно із п.4 ч.1 ст.238 КАС України, суд закриває провадження у справі якщо є такі, що набрали законної сили, постанова чи ухвала суду про закриття провадження у справі між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав.
При цьому, слід зауважити, що положення КАС України щодо підстави для закриття провадження у справі, як наявність таких, що набрали законної сили, постанови чи ухвали суду про закриття провадження у справі між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав, не допускають множинного трактування та будь-яких виключень.
Крім того, судова колегія наголошує на тому, що закриття провадження у справі можливе за умови, що рішення, яке набрало законної сили, є тотожним позову, який розглядається, тобто збігаються як сторони, так і предмет та підстави цих позовів.
При чому, позови вважаються тотожними , якщо в них одночасно збігаються сторони, підстави та предмет спору, т.б. коли позови повністю збігаються за складом учасників процесу, матеріально-правовими вимогами та обставинами, що обґрунтовують звернення до суду. Визначаючи підстави позову, як елементу його змісту, суд повинен перевірити, на підставі чого, т.б. яких фактів (обставин) і норм закону позивач просить про захист свого права. Неможливість повторного розгляду справи за наявності рішення суду, що набрало законної сили, постановленого між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же підстав, ґрунтується на правових наслідках дії законної сили судового рішення. Отже, суд має розглядати лише такий спір, у якому позовні вимоги можуть бути або задоволені, чим спір по суті буде вичерпано, або в їх задоволенні може бути відмовлено.
Одночасно необхідно вказати, що аналогічна правова позиція з цього спірного питання була висловлена і Верховним Судом, зокрема, у постановах від 20.02.2020р. по справам №640/22314/18 та №1.380.2019.002464, від 13.10.2020р. по справі №369/10789/14-ц.
Так, як видно зі змісту 2-х поданих позивачем позовних заяв по справам №420/12351/20 та №420/12356/20, спір між сторонами фактично виник з причин того, що позивач, як суб`єкт виборчого процесу, втратив право на отримання представницьких мандатів у Одеській обласній раді за результатами місцевих виборів, проведених у Одеській області 25.10.2020р., та вважає, що це сталося виключно з вини відповідача (т.б. Одеської ОТВК ), до якого він і звернувся у Одеський окружний адміністративний суд одразу з двома тотожними позовами, фактично перефразувавши в ним позовні вимоги.
Як вбачається зі змісту положень ст.37, ч.6 ст.64 та ст.ст.255 - 256 ВК України, питання про встановлення територіальною виборчою комісією підсумків виборів підсумків голосування на місцевих виборах, так і встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше ) вирішується виключно шляхом прийняття відповідних рішень, які оформлюються протоколами, який є підсумком вчинених комісією дій з цих питань, т.б. самі по собі протоколи з вказаних вище питань, окрім того, що вони є рішеннями комісій з цих питань, вони також є результатом сукупності дій, що були вчинені для їх прийняття.
При чому, слід вказати, що приписи ст.64 ВК України визначають, що предметом юридичного спору між суб`єктами виборчого процесу та територіальними виборчими комісіями з приводу результатів встановлення останніми підсумків голосування та/або результатів виборів - оскаржуватися мають саме прийняті комісіями рішення з цього приводу, як результати здійснених для їх прийняття дій комісій, а самі по собі дії фактично ніякого правового значення для суб`єктів виборчого процесу не мають та їх оскарження до суду фактично нічого не змінює відносно прав суб`єктів виборчого процесу, на захист яких ними був поданий позов до суду. Саме скасування судом рішень територіальних виборчих комісій зобов`язує останні чи комісії вищого рівня повторно прийняти рішення з наведених питань.
Так, як вже зазначалось вище, оскільки позивач є суб`єктом виборчого процесу, який вважає, що внаслідок неправильного встановлення відповідачем підсумків голосування та результатів виборів втратив право на отримання представницьких мандатів у Одеській обласній раді за результатами місцевих виборів, проведених у Одеській області 25.10.2020 року, а тому, з огляду на викладені вище доводи та норми закону, його права можуть бути повністю відновлені судом виключно лише у разі оскарження ним саме рішень територіальної виборчої комісії зі вказаних вище питань, а не її дій.
Отже, враховуючи вищевикладене, судова колегія вважає, що позивач по даній справі №420/12356/20, заявивши позовні вимоги про скасування протоколів Одеської обласної ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020р. та протоколу Одеської обласної ТВК про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020р., фактично оскаржує рішення, територіальної виборчої комісії, які були оформлені цими протоколами, що, в свою чергу, вже було вирішено судом по справі №420/12351/20 у рішенні від 16.11.2020р. (яке набрало законної сили на підставі постанови 5ААС від 21.11.2020р .) за участю тих же самих сторін та з тих самих підстав, та що, відповідно до вимог ч.4 ст.238 КАС України, є безумовною підставою для закриття провадження у справі в частині цих п/вимог.
Тобто, як вже вказувалося вище, заявлені позивачем по даній справі №420/12356/20 позовні вимоги щодо визнання протиправними дій Одеської обласної ТВК при проведенні підрахунку з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020р. та при проведенні результатів виборів з виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020р. насправді самостійного значення не мають і фактично є складовими частинами заявлених ним позовних вимог про скасування протоколів Одеської обласної ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020р. та скасування протоколу Одеської обласної ТВК про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020р.
Таким чином, за вказаних обставин, у разі закриття провадження у справі за ч.4 ст.238 КАС України по вказаним вище позовним вимогам, суд повинен закрити провадження і по позовним вимогам щодо визнання протиправними дій Одеської обласної ТВК при проведенні підрахунку з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020р. та щодо визнання протиправними дій Одеської обласної ТВК при проведенні результатів виборів з виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020р.
Відповідно до приписів ч.4 ст.78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Так, як беззаперечно встановлено судом апеляційної інстанції з матеріалів справи та вже вказувалося вище, рішенням Одеського окружного адміністративного від 16.11.2020 року по справі №420/12351/20 повністю відмовлено у задоволенні ідентичного адміністративного позову Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Одеської обласної ТВК та 3-х осіб Одеської обласної організації ВО Батьківщина , Одеської обласної організації ПП Партія Шарія , Регіональної організації ПП Довіряй ділам в Одеській області, Одеської обласної організації ПП Слуга Народу , Одеської регіональної організації ПП Опозиційна платформа - За життя , Одеської обласної організації ПП За майбутнє , Одеської територіальної організації ПП Європейська солідарність про визнання протиправними і скасування рішень (т.б. тих самих протоколів від 10.11.2020р . по територіальним виборчим округам №№4,5,10 ) та зобов`язання вчинити певні дії.
Також, судовою колегією встановлено, що вказане вище рішення окружного суду від 16.11.2020р. було залишено без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2020 року, яка, в свою чергу, до цього часу є чинною.
При цьому, одночасно слід зазначити, що відповідно до ч.1 ст.272 КАС України, судові рішення за наслідками розгляду судами 1-ї інстанції справ, визначених ст.273 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції, а тому, відповідно, вказане вище рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16.11.2020р. по справі №420/12351/20 набрало законної сили 21.11.2020р.
Окрім того, також необхідно врахувати й те, що відповідно до положень ст.129-1 Конституції України, суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Аналогічні положення містяться і в приписах ст.14 КАС України та ч.ч.2,3 ст.13 Закону України Про судоустрій і статус суддів , якими прямо та чітко визначено, що усі судові рішення, які набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд у межах повноважень, наданих йому законом.
Про обов`язковість судових рішень також згадано і в статті 370 КАС України.
Так, як слідує зі змісту ч.1 ст.370 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ, організацій, посадових чи службових осіб і підлягає виконанню на всій території України.
До того ж, судова колегія також вважає за необхідне звернути увагу ще й на те, що суд 2-ї інстанції по цій справі позбавлений будь-якої процесуальної можливості переглядати або надавати правову оцінку постанові П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2020р. по справі №420/12351/20 чи прийняти інше рішення по вже розглянутим по тій справі позовним вимогам, оскільки по-перше, це судове рішення набрало законної сили і до цього часу є чинним, та по-друге, це не передбачено приписами КАС України (ст.ст.23,315 КАСУ ) та взагалі є повноваженнями суду касаційної інстанції.
Таким чином, приймаючи до уваги вищевикладені обставини, судова колегія вважає, що суд 1-ї інстанції при прийнятті рішення по вказаним вище тотожним позовним вимогам, повинен був, згідно із п.4 ч.1 ст.238 КАС України, врахувати, що вказані вище позовні вимоги вже були предметом судового розгляду та по ним ухвалено рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16.11.2020р. по справі №420/12351/20 та закрити провадження в цій частині, а не відмовляти у її задоволенні по суті, фактично переглядаючи судове рішення по справі №420/12351/20, чим допустився процесуальної помилки.
З огляду на викладене та приписи п.4 ч.1 ст.238 та ч.1 ст.319 КАС України України, судова колегія приходить до висновку про необхідність скасування оскаржуваного рішення суду 1-ї інстанції в частині цих позовних вимог та закриття провадження у справі №420/12356/20 щодо частини вимог, рішення відносно яких набрало законної сили у справі №420/12351/20.
Одночасно також слід зауважити й про те, що жодна зі сторін не має права домагатися перегляду остаточного і обов`язкового рішення лише з метою повторного слухання справи і постановлення нового рішення, оскільки це є порушенням положень одного з основоположних аспектів верховенства права - принципу правової визначеності, який передбачає і дотримання принципу остаточності рішення (див. п.46 рішення у справі Устименко проти України , п.п.51,52 рішення у справі Рябих проти Росії , п.31 рішення у справі Марушин проти Росії , п.61 рішення у справі Брумареску проти Румунії ).
Стосовно ж інших позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування постанови Одеської обласної ТВК №145 від 10.11.2020 року про встановлення порядку кандидатів в депутати в територіальних виборчих списках та №146 від 10.11.2020 року про встановлення порядку кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку, колегія суддів зазначає наступне.
Так, як вже вказувалося вище, суд першої інстанції відмовляючи в задоволенні вказаних позовних вимог виходив з того, що останні фактично є похідними від позовних вимог про скасування протоколів Одеської обласної ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020р. та протоколу ОТВК про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020р. (що також зазначив і позивач у своєму позові ) та повністю залежать від факту задоволення останніх.
В свою чергу, відмовляючи у скасуванні вказаних вище протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020р. та протоколу про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020р., суд першої інстанції, посилаючись на ч.4 ст.78 КАС України, зазначив, що факт відсутності правових підстав для скасування оскаржуваних протоколів вже був встановлений (доведений) судовим рішенням в аналогічній справі №420/12351/20, що набрало законної сили, та не потребує доказуванню при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини.
Судова колегія цілком погоджується із вказаними висновками суду 1-ї інстанції та, в свою чергу, додатково зазначає наступне.
Як визначено ч.1 ст.20 Виборчого кодексу України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними ст.22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до приписів ч.ч.1,2 ст.196 ВК України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів, 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Згідно із п.п.1,3 ч.1 ст.255 ВК України, територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів: виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради АР Крим, обласної ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу.
Так, як встановлено з матеріалів справи та вже зазналося вище, відповідачем 10.11.2020 року прийнято протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради, зокрема, у межах територіального виборчого округу №№4,5,10.
У відповідності до ч.1 ст.256 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у т.ч. з позначкою Уточнений ) не пізніш як на 12-й день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
А як визначено ч.1 ст.257 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія заносить до протоколу про результати виборів відомості про організації партій, які, відповідно до ч.3 ст.256 цього Кодексу, мають право на участь в розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах.
Частинами 2-3 вказаної статті також передбачено, що територіальна виборча комісія встановлює загальну кількість голосів, поданих на підтримку усіх територіальних виборчих списків організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, у межах єдиного багатомандатного округу. Ця кількість цифрами заноситься до протоколу про результати виборів депутатів. Територіальна виборча комісія встановлює кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата (виборча квота). Виборча квота обчислюється як ціла частина результату ділення загальної кількості голосів, поданих на підтримку усіх територіальних виборчих списків організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, встановленої відповідно до частини другої цієї статті, на кількість депутатських мандатів, встановлену шляхом віднімання від кількісного складу Верховної Ради АР Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше ), сумарної кількості гарантованих для кожної партії мандатів відповідно до ч.1 ст.260 цього Кодексу.
Далі, як встановлено з матеріалів справи та вже вказувалося вище, відповідачем 10.11.2020 року також прийнято протокол про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі, до якого внесено відомості про організації партій, які мають право на участь в розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах та обчислено виборчу квоту.
За змістом ч.1 ст.258 ВК України, територіальна виборча комісія визначає порядок кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому списку кожної організації партії, встановлений з урахуванням результатів голосування виборців у відповідному територіальному виборчому окрузі, у порядку, встановленому ч.2 цієї статті.
Як свідчать матеріали справи та вже зазначалося вище, 10.11.2020 року Одеською обласною ТВК було прийнято 2 постанови - №145, якою встановлено порядок кандидатів в депутати в територіальних виборчих списках та №146, якою було встановлено порядок кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку.
Отже, виходячи з системного аналізу вказаних вище положень ВК України, які регламентують встановлення підсумків голосування та результатів місцевих виборів, судова колегія зазначає, що законодавцем чітко визначено певний послідовний алгоритм дій, що передує визначенню порядку кандидатів у депутати в виборчих списках.
При чому, слід звернути увагу, що обов`язковою передумовою визначення порядку кандидатів у депутати в виборчих списках є встановлення підсумків голосування шляхом складання відповідного протоколу по кожному територіальному виборчому округу та на підставі яких комісія встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Так, як вже вказувалося судовою колегією, позивач у своєму позові самостійно визначив позовні вимоги щодо скасування вказаних постанов про встановлення порядку кандидатів, як похідну вимогу від позовних вимог щодо скасування протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020р. та протоколу про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року.
Отже, зважаючи на те, що як на момент ухвалення оскаржуваного судового рішення, так і на час розгляду даної справи судом 2-ї інстанції, вказані вище протоколи є чинними та не скасованими у встановленому законом порядку, то відповідно, у апеляційного суду відсутні належні і достатні підстави для визнання протиправними та скасування постанов ОТВК №145 від 10.11.2020р. про встановлення порядку кандидатів в депутати в територіальних виборчих списках та №146 від 10.11.2020р. про встановлення порядку кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку.
Таким чином, враховуючи вищевикладені обставини, судова колегія фактично приходить до аналогічного, що і суд 1-ї інстанції, висновку про необґрунтованість та передчасність цих позовних вимог та необхідність відмови у їх задоволенні.
Що ж стосується поданих представниками позивача додаткових доказів (т.б. належним чином завірених протоколів сільських, селищних, міських ТВК ) на підтвердження своїх позовних вимог щодо скасування протоколів Одеської обласної ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020р., які з об`єктивних причин не досліджувалися судами 2-х інстанцій по справі №420/12351/20 (в ході розгляду якої ці п/вимоги вирішувалися ), то останні можуть бути підставою для звернення із заявою про перегляд постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2020р. №420/12351/20 за нововиявленими обставинами (ч.ч.1,2 ст.361 КАС України ).
До того ж, також ще слід вказати й про те, що відповідно до приписів ст.ст.9,77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно ст.90 цього ж Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
А відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, на підставі вищевикладеного, судова колегія вважає, що судом першої інстанції було не повно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, та частково порушено норми процесуального права, що призвело до частково неправильного вирішення справи, до того ж, деякі висновки суду не повністю відповідають обставинам справи та ґрунтуються на невірному тлумаченні норм діючого законодавства.
Відповідно до п.п.1,3 ч.1 ст.315 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін; скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково.
Отже, за таких обставин та враховуючи, що судом першої інстанції було частково порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до частково неправильного вирішення справи, судова колегія, діючи виключно в межах заявлених позовних вимог та доводів апеляційних скарг, у відповідності до ст.ст.316,319 КАС України, вважає за необхідне скасувати судове рішення суду 1-ї інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ щодо визнання протиправними дій Одеської обласної територіальної виборчої комісії при проведенні підрахунку з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020 року; скасування протоколів Одеської обласної ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020 року; визнання протиправними дій Одеської обласної ТВК при проведенні результатів виборів з виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року та скасування протоколу Одеської обласної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року - скасувати та провадження у справі в цій частині - закрити, а в іншій частині - залишити судове рішення без змін.
Одночасно, апеляційний суд, при ухваленні даного рішення, також вважає за необхідне вирішити питання і щодо розподілу судових витрат, та з врахуванням приписів ст.ст.132,139,238,273 КАС України, приходить до висновку про стягнення на користь Держави судового збору за подання апеляційних скарг: з позивача (апелянта) - Одеської обласної організації політичної партії Наш Край - у розмірі 6306 грн., з відповідача (апелянта) - Одеської обласної ТВК - у розмірі 6306 грн., а з 3-ї особи (апелянта) Одеської обласної організації політичної партії Слуга Народу - у розмірі 3153 грн.
Керуючись ст.ст.139,238,270,271,272,273,308,310,315,316,319,321,322,325 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Одеської обласної територіальної виборчої комісії - задовольнити повністю.
Апеляційні скарги Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ та Одеської обласної організації політичної партії Слуга Народу - задовольнити частково.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року в частині відмови у задоволенні позовних вимог Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ щодо визнання протиправними дій Одеської обласної територіальної виборчої комісії при проведенні підрахунку з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020 року; скасування протоколів Одеської обласної ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№4,5,10 від 10.11.2020 року; визнання протиправними дій Одеської обласної ТВК при проведенні результатів виборів з виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року та скасування протоколу Одеської обласної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року - скасувати та провадження у справі в цій частині - закрити.
В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року - залишити без змін.
Стягнути з Одеської обласної організації політичної партії Наш Край (вул. Б. Хмельницького,14 м.Одеса, 65007; код ЄДРПОУ 39573866 ) на користь Держави (отримувач коштів ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 37993783; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA9089 999803131112560000 26001; код класифікації доходів бюджету 22030106 ) судовий збір у сумі 6 306 грн.
Стягнути з Одеської обласної територіальної виборчої комісії (пр.Шевченка,4, каб. 359, м.Одеса, 65032; код ЄДРПОУ 43780202 ) на користь Держави (отримувач коштів ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 37993783; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA9089 999803131112560000 26001; код класифікації доходів бюджету 22030106 ) судовий збір у сумі 6 306 грн.
Стягнути з Одеської обласної організації політичної партії Слуга Народу (вул.Велика Арнаутська, 35, м.Одеса, 65012; код ЄДРПОУ 43676765 ) на користь держави (отримувач коштів ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 37993783; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA9089 999803131112560000 26001; код класифікації доходів бюджету 22030106 ) судовий збір у сумі 3 153 грн.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Повний текст постанови виготовлено 29.11.2020р. о 3 год. 50 хв.
Головуючий суддя Косцова І.П. Судді Осіпов Ю.В. Скрипченко В.О.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2020 |
Оприлюднено | 01.12.2020 |
Номер документу | 93150543 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Косцова І.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні