П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/20171/20
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Капинос О.В.
Суддя-доповідач - Курко О. П.
28 листопада 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Курка О. П.
суддів: Гонтарука В. М. Білої Л.М. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Ременяк С.Я.,
позивача: ОСОБА_1 ,
представника позивача: Крикунова Д.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року (м. Житомир) у справі за адміністративним позовом кандидата на посаду Овруцького міського голови ОСОБА_1 до Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови і протоколу,
В С Т А Н О В И В :
22 листопада 2020 року кандидат на посаду Овруцького міського голови ОСОБА_1 звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови і протоколу.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року позов задоволено, а саме:
- визнано протиправним та скасовано протокол Овруцької міської територіальної виборчої комісії про результати виборів Овруцького міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі від 17.11.2020;
- визнано протиправною та скасовано постанову Овруцької міської територіальної виборчої комісії №25 від 17.11.2020 про визнання ОСОБА_2 обраним Овруцьким міським головою;
- визнано протиправними дії Овруцької міської територіальної виборчої комісії щодо офіційного оприлюднення результатів виборів Овруцького міського голови на підставі протоколу від 17.11.2020 та постанови №25 від 17.11.2020;
- стягнуто з Овруцької міської територіальної виборчої комісії на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2522,40 грн.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору. Відповідач вважає, що встановлені під час розгляду справи технічні помилки стосовно часу фактичного прийняття протоколів від ДВК, допущені секретарем Овруцької МТВК при веденні Протоколу безперервного засідання, не є такими, що унеможливлюють встановлення результатів виборів та змінити їх результат.
Відзив позивача на апеляційну скаргу на адресу Сьомого апеляційного адміністративного суду не надходив, що відповідно до ч.4 ст. 304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Представник позивача та позивач в судовому засіданні заперечували проти задоволення апеляційної скарги та просили суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Представник відповідача, будучи належним чином повідомлений про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, в судове засідання не з`явився, про причини своєї неявки суд не повідомив. Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь представника відповідача в судовому засіданні - не обов`язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за його відсутності.
Заслухавши суддю-доповідача, доводи сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що до складу виборчого округу з виборів Овруцького міського голови входить 66 виборчих дільниць.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 05.11.2020 у справі №240/19192/20 визнано дії, вчинені Овруцькою МТВК Коростенського району Житомирської області під головуванням ОСОБА_3 та заступника ОСОБА_4 під час проведення підрахунку голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови на перших чергових виборах 25 жовтня 2020 року - протиправними. Зобов`язано Овруцьку МТВК Коростенського району Житомирської області провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області та Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області виборчою комісією у складі, визначеною постановою ЦВК №172 від 10.08.2020 року.
11.11.2020 на безперервному засіданні Овруцької ТВК головою ТВК ОСОБА_4 оголошено про початок повторного підрахунку голосів та про виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду щодо проведення повторного підрахунку голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови виборчою комісією у складі, визначеному постановою ЦВК №172 від 10.08.2020. Повідомлено, що рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 скасовано протокол ТВК від 02.11.2020, постанови №21 і №21-А про визнання ОСОБА_2 Овруцьким міським головою.
На виконання рішення суду у справі №240/19192/20 Овруцькою міською територіальною виборчою комісією було здійснено повторний підрахунок голосів по виборчим дільницям: №180728, №180741, №180727, №180724, №180713, №180739, №180722, №180726, №180749, №180716, №180710, № 180707, № 180717, №180745, №180766, № 180761, №180776, №180778, №180784, №180787, №180793, №180796, №180802, №180803, №180746.
За результатами повторного підрахунку голосів з виборів Овруцького міського голови Овруцькою міською територіальною виборчою комісією було складено відповідні протоколи.
Овруцька міська територіальна виборча комісія, врахувавши протоколи по усіх виборчих дільницях, в тому числі, по яких був проведений повторний підрахунок, встановила підсумки голосування, шляхом складання 17.11.2020 протоколу про результати виборів Овруцького міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі.
На підставі протоколу про результати виборів Овруцького міського голови, 17.11.2020, Овруцькою міською територіальною виборчою комісією прийнято постанову №25 про визнання ОСОБА_2 обраним Овруцьким міським головою.
Результати виборів відповідачем офіційно оприлюднені у засобах масової інформації, в порядку, визначеному ст.282 Виборчого кодексу України.
Позивач вважає встановлення результатів виборів та протокол про результати виборів Овруцького міського голови складений з порушенням Виборчого кодексу України, тому звернувся до суду.
Ухвалюючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з того, що при встановленні результатів виборів та підрахунку голосів відповідач діяв недобросовісно та не на підставі, не у спосіб, передбачений законом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.
Відповідно до ч. 1 ст 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Спірні правовідносини регулюються Виборчим кодексом України (далі - ВК України), який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Статтею 19 ВК України визначено, що виборчі права громадян України захищаються законом. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом. (ч. 1 ст. 19 ВК України)
Приписами ч. 2 ст. 19 ВК України визначено, що забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.
Згідно ч.1,2 ст. 254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії. Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Приписами ч. 12 ст. 254 ВК України визначено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
За приписами ч.13 ст.254 ВК України територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Відповідно до пп."б" п.1 ч.1 та ч.2 ст.268 ВК України сільська, селищна, міська (міста без районного поділу) виборча комісія - на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів встановлює результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови - у єдиному одномандатному виборчому окрузі.
Протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та територіальних виборчих комісій про підсумки голосування приймаються територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку передбаченому статтею 254 цього Кодексу.
Відповідна територіальна виборча комісія на підставі протоколів, зазначених у частині першій цієї статті (у тому числі протоколів з позначкою "Уточнений"), а в разі проведення повторного підрахунку голосів виборців - на підставі протоколів відповідної територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, не пізніш як на дванадцятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніш як на п`ятий день з дня повторного голосування) встановлює результати голосування з відповідних місцевих виборів сільського, селищного, міського голови, депутатів у багатомандатних виборчих округах в день виборів (день повторного голосування), про що складає протокол.
За приписами ч.1 ст.278 ВК України сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає одне з таких рішень: 1) про визнання особи обраною сільським, селищним, міським головою; 2) про призначення повторного голосування з виборів сільського, селищного, міського голови; 3) про визнання виборів сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів.
Отже, одне з рішень, визначених у ч.1 ст.278 ВК України сільська, селищна, міська виборча комісія приймає на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови. В той же час, протокол про результати голосування після повторного підрахунку голосів, складається з урахуванням протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, про що зазначається у протоколі безперервного засідання, який ведеться безперервно територіальною виборчою комісією з моменту закінчення голосування до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.
Як свідчать матеріали справи, постановою №25 від 17.11.2020 Овруцька міська територіальна виборча комісія, відповідно до ст. 278 ВК України постановила визнати обраним Овруцьким міським головою ОСОБА_2 , кількість виборців на його підтримку - 7331.
Зазначене рішення Овруцька міська територіальна виборча комісія прийняла врахувавши підсумки голосування, встановлені у протоколі про результати виборів Овруцького міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, складеному 17.11.2020, з урахуванням усіх виборчих дільниць.
Відповідно до протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів Овруцького міського голови, ОСОБА_1 набрав 2732 голоси; ОСОБА_2 - 7331 голоси; ОСОБА_5 - 318 голосів, ОСОБА_6 - 1170 голосів.
Надаючи оцінку доводам суду першої інстанції про те, що у деяких протоколах час їх складення не співпадає з часом їх прийняття Овруцькою ТВК, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно ч.3 ст.254 ВК України час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Судом встановлено, що час складення протоколів по виборчим дільницям №180708, №180709, №180711, №180712, №180714, №180715, №180718 не співпадає з часом їх прийняття ТВК, про що свідчить протокол безперервного засідання Овруцької ТВК.
В апеляційній скарзі відповідачем не заперечуються вказані обставини та зазначено, що неточності є наслідком технічної помилки при складанні протоколу безперервного засідання комісії.
Однак, колегія суддів вважає такі твердження безпідставними з огляду на наступне.
Відповідно до ч.3-6 ст. 254 Виборчого кодексу України на засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Як вбачається з протоколу безперервного засідання Овруцької ТВК, протокол ДВК №180715 був прийнятий комісією на засіданні 26.10.2020 о 00 год 30 хв., в той же час, з оглянутого протоколу дільничної комісії №180715 слідує, що вказаний протокол був складений ДВК 26.10.2020 о 08 год 5 хв.
Аналогічні суперечності містяться і в протоколах по інших дільницях, а саме:
згідно протоколу безперервного засідання Овруцької ТВК, протокол ДВК №180818 був прийнятий ТВК на засіданні 26.10.2020 о 01 год 15 хв., в той же час, з оглянутого протоколу дільничної комісії №180818 слідує, вказаний протокол був складений ДВК 26.10.2020 о 01 год 43 хв.;
згідно протоколу безперервного засідання Овруцької ТВК, протокол ДВК №180708 був прийнятий ТВК на засіданні 25.10.2020 о 22 год 45 хв., в той же час, з оглянутого протоколу дільничної комісії №180708 (примірник 1) слідує, що вказаний протокол був складений ДВК 26.10.2020 о 08 год 00 хв.
згідно протоколу безперервного засідання Овруцької ТВК, протокол ДВК №180709 був прийнятий ТВК на засіданні 25.10.2020 о 23 год 00 хв., в той же час, з оглянутого протоколу дільничної комісії №180709 (примірник 1) слідує, що вказаний протокол був складений 26.10.2020 о 03 год 35 хв.;
згідно протоколу безперервного засідання Овруцької ТВК, протокол ДВК №180714 був прийнятий ТВК на засіданні 26.10.2020 о 00 год 15 хв., в той же час, з оглянутого протоколу дільничної комісії №180714 (примірник 1) слідує, що вказаний протокол був складений 26.10.2020 о 03 год 15 хв.;
згідно протоколу безперервного засідання Овруцької ТВК, протокол ДВК №180711 був прийнятий ТВК на засіданні 25.10.2020 о 23 год 30 хв., в той же час, з оглянутого протоколу дільничної комісії №180711 (примірник 1) слідує, що вказаний протокол був складений ДВК 26.10.2020 о 04 год 27 хв.;
згідно протоколу безперервного засідання Овруцької ТВК, протокол ДВК №180712 був прийнятий ТВК на засіданні 25.10.2020 о 23 год 45 хв., в той же час, з оглянутого протоколу дільничної комісії №180712 (примірник 1), вказаний протокол був складений ДВК 26.10.2020 о 04 год 10 хв.
Апеляційний суд вважає, що протоколи по вказаних ДВК, які враховані при встановленні результатів голосування були прийняті пізніше в часі, ніж це зазначено в протоколі безперервного засідання.
А тому, такі протоколи не могли враховуватися ТВК при проведенні підсумків голосування, оскільки безперервний протокол не містить інформації, що саме ці протоколи подавалися до комісії та коли вони були подані.
При цьому, судом також було встановлено та не спростовано в апеляційній скарзі, що відповідачем враховано протоколи ДВК по виборчим дільницям №180797 та №180759 з відміткою "уточнений", в той же час протокол безперервного засідання не містить інформації, що такі протоколи також подавалися.
Таким чином, відповідач встановлював підсумки голосування, в тому числі, на підставі протоколів по названим дільницям, які до ТВК не подавалися.
На виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року у справі № 240/19192/20 Овруцька ТВК повинна була здійснити повторний підрахунок голосів виборців на всіх дільницях виборчого округу, а не на окремих, та не брати до уваги результати підрахунку голосів виборців, які були встановлені неповноважним складом виборчої комісії.
Відтак, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що протокол про результати виборів Овруцького міського голови від 17.11.2020 та постанова Овруцької ТВК від 17.11.2020 №25 є протиправними, а тому дії щодо оприлюднення результатів виборів також є незаконними.
Оцінюючи позицію апелянта, колегія суддів вважає, що обставини, наведені в апеляційній скарзі, були ретельно перевірені та проаналізовані судом першої інстанції та їм була надана належна правова оцінка.
Отже, доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Положеннями ч. 9 ст. 273 КАС України визначено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Суд зазначає, що відповідачем до суду подано дану апеляційну скаргу без доказів сплати судового збору.
Таким чином, за подання апеляційної скарги на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року стягненню з Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області на користь Державного бюджету України підлягає несплачений судовий збір в розмірі 3783,60 грн. (2522,40 грн*150%)
Керуючись ст.ст. 243, 250, 270, 273, 278, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року - без змін.
Стягнути з Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області (код ЄДРПОУ 43767479) на користь Державного бюджету України несплачений судовий збір в розмірі 3783,60 грн. за подання апеляційної скарги на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року за реквізитами стягувача: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету 22030106.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Постанова суду складена в повному обсязі 28 листопада 2020 року.
Головуючий Курко О. П. Судді Гонтарук В. М. Біла Л.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2020 |
Оприлюднено | 30.11.2020 |
Номер документу | 93150560 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Курко О. П.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні