Постанова
від 19.11.2020 по справі 924/126/19
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2020 року

м. Київ

Справа № 924/126/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Зуєва В. А.,

секретар судового засідання : Мартинюк М. О.,

за участю представників сторін:

позивача - Крамар А. В. (самопредставництво),

відповідача - не з`явилися,

відповідача 2 - не з`явилися,

відповідача 3 - Ярош В. Ю. (адвоката), Мартинова О. В. (керівника)

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - не з`явилися,

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - не з`явилися,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Хмельницької міської ради

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.07.2020 (колегія суддів: Розізнана І. В. - головуючий, Грязнов В. В., Мельник О. В. ) і рішення Господарського суду Хмельницької області від 10.02.2020 (суддя Танасюк О. Є.), у справі

за позовом Хмельницької міської ради

до 1) Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Пашкової Юлії Василівни, 2) Державного реєстратора комунального підприємства "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області Панасюк Наталії Каролівни, 3) Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Гречани",

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Громадської організації "Всеукраїнське об`єднання ветеранів силових структур, волонтерів та інвалідів "Новий світ",

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області,

про визнання незаконною та скасування реєстрації, визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. Хмельницька міська рада звернулася до Господарського суду Хмельницької області з позовом до Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Пашкової Юлії Василівни (далі - Державний кадастровий реєстратор), Державного реєстратора комунального підприємства "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області Панасюк Наталії Каролівни (далі - Державний реєстратор), Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Гречани" (далі - СТОВ "Агрофірма "Гречани") про визнання незаконною та скасування реєстрації в базі даних Державного земельного кадастру земельної ділянки площею 17,8135 га, кадастровий номер 6810100000:33:001:0112 на праві власності СТОВ "Агрофірма "Гречани", визнання незаконним та скасування рішення Державного реєстратора про державну реєстрацію прав власності на земельну ділянку площею 17,8135 га, кадастровий номер 6810100000:33:001:0112 за СТОВ "Агрофірма "Гречани".

1.2. Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, посилався на незаконність реєстрації земельної ділянки комунальної власності площею 17,0 га на вул. Західно-Окружній (далі - спірна земельна ділянка) у Державному земельному кадастрі та у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на праві власності за СТОВ "Агрофірма "Гречани". При цьому зазначив, що рішення судів, які стали підставою для реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі скасовані, тому сама реєстрація земельної ділянки є недостовірною та підлягає скасуванню. Хмельницька міська рада зазначала, що така реєстрація земельної ділянки порушує права територіальної громади м. Хмельницького в особі Хмельницької міської ради. Позивач зауважував, що проведення державної реєстрації права власності в Державному земельному кадастрі призвело до подальшої незаконної реєстрації права власності СТОВ "Агрофірма "Гречани" на земельні ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

2. Короткий зміст судових рішень

2.1. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 10.02.2020, яке залишене без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.07.2020, у позові Хмельницької міської ради відмовлено.

2.2. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що право власності на земельну ділянку на вул. Західно-Окружній площею 17,0 га, яка залишилася нерозпайованою при перетворенні акціонерного сільськогосподарського підприємства закритого типу "Гречани" (далі - АТЗТ "Гречани"), перейшло до СТОВ "Агрофірма "Гречани" та не було припинено у порядку, встановленому земельним законодавством. Враховуючи, що технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва СТОВ "Агрофірма "Гречани" відповідала вимогам чинного законодавства, зокрема статті 55 Закону України "Про землеустрій" та містила правовстановлюючий документ на земельну ділянку - Державний акт на право колективної власності на землю серії ХМ № 854 від 29.09.1998, виданий АТЗТ "Гречани", суди дійшли висновків, що державним кадастровим реєстратором 08.11.2018 правомірно було здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 17,8135 га, кадастровий номер 6810100000:33:001:0112 за СТОВ "Агрофірма "Гречани". Суди зазначили, що Державний реєстратор, установивши відсутність підстав для відмови у державній реєстрації права власності за СТОВ "Агрофірма "Гречани" на земельну ділянку площею 17,8135 га, кадастровий номер 6810100000:33:001:0112, та відповідність поданих документів вимогам законодавства, правомірно на підставі Державного акта на право власності на землю ХМ № 854 від 29.10.1998 та відомостей з Державного земельного кадастру здійснив реєстрацію права власності за СТОВ "Агрофірма "Гречани" на земельну ділянку. Окрім того, суди зазначили, що позивач не довів належними та допустимими доказами у розумінні статей 76-77 Господарського процесуального кодексу України порушення своїх прав внаслідок реєстрації права на земельну ділянку СТОВ "Агрофірма "Гречани".

3. Короткий зміст касаційної скарги та заперечень на неї

3.1. Не погоджуючись із постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.07.2020 та рішенням Господарського суду Хмельницької області від 10.02.2020, Хмельницька міська рада звернулася до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржені судові рішення та прийняти нове рішення, який позов Хмельницької міської ради задовольнити у повному обсязі.

3.2. Хмельницька міська рада зазначає, що касаційна скарга подається на підставі пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, оскільки висновки судів суперечать висновкам Верховного Суду, наведеним у постанові від 02.06.2020 у справі № 924/258/18. На думку скаржника, суд апеляційної інстанції не встановив факт правонаступництва СТОВ "Агрофірма "Гречани" на все майно АСПЗТ "Гречани", включаючи спірну земельну ділянку. За твердженням Хмельницької міської ради, суди, роблячи висновок про належність СТОВ "Агрофірма "Гречани" спірної земельної ділянки, помилково взяли до уваги Державний акт на право колективної власності на земельну ділянку, який був виданий АТЗТ "Гречани", та обставини, встановлені у судовому рішенні у справі № 924/817/16, натомість не врахували висновків та преюдиційних обставин, викладених у постанові Верховного Суду від 02.06.2020 у справі № 924/258/18. Скаржник зазначає про порушення судами частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України.

3.3. У відзиві на касаційну скаргу СТОВ "Агрофірма "Гречани" просить залишити без задоволення касаційну скаргу Хмельницької міської ради, а судові рішення - без змін. Зазначає, що доводи касаційної скарги зводяться до того, що суд апеляційної інстанції не врахував оцінки певних фактів, яка була надана Верховним Судом у справі № 924/258/18. СТОВ "Агрофірма "Гречани" стверджує, що підстави касаційного оскарження є необґрунтованими, оскільки має місце різне правове регулювання спірних правовідносин у справі № 924/126/19 та № 924/258/18, а тому оспорюване рішення не повинно відповідати висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеному у постанові Верховного Суду від 02.06.2020 у справі № 924/258/18.

3.4. У відзиві на касаційну скаргу Державний кадастровий реєстратор просить відмовити у задоволенні касаційної скарги Хмельницької міської ради, а оскаржувані судові рішення залишити без змін. Державний кадастровий реєстратор зазначає, що заявником (СТОВ "Агрофірма "Гречани") були надані для державної реєстрації земельної ділянки усі необхідні документи згідно зі статтею 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" і постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012 "Про затвердження порядку ведення Державного земельного кадастру", а тому підстав для відмови у здійснені державної реєстрації земельної ділянки не було.

4. Обставини справи встановлені судами

4.1. Згідно зі статутом СТОВ "Агрофірма "Гречани" (нова редакція), затвердженим протоколом загальних зборів учасників від 22.11.2016 №6/16, СТОВ "Агрофірма "Гречани" створено шляхом реорганізації колективного сільськогосподарського підприємства "Гречани" (далі - КСП "Гречани")та є повним правонаступником всіх прав та обов`язків КСП "Гречани" (пункт 1.1 Статуту).

КСП "Гречани" створене шляхом реорганізації АТЗТ "Гречани" та є правонаступником усіх його майнових та немайнових прав та обов`язків (пункт 1.1 Статуту КСП "Гречани", прийнятого загальними зборами членів КСП "Гречани" згідно з протоколом № 2 від 30.05.1998 та зареєстрованого Хмельницькою районною державною адміністрацією 16.10.1998 за № 29).

4.2. Згідно з рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 532 від 29.09.1998 "Про передачу земель у колективну власність АТЗТ "Гречани", за результатами розгляду матеріалів, поданих відділом земельних ресурсів та земельної реформи, за результатами розгляду клопотання АТЗТ "Гречани", керуючись Постановою Верховної Ради України "Про прискорення земельної реформи та приватизацію землі" від 13.03.1992 №2200-ХІІ, Указом Президента України "Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва" від 10.11.1994 №666-94 і статтею 5 Земельного кодексу України, вирішено: передати у колективну власність АТЗТ "Гречани" земельну ділянку загальною площею 160,0 га; видачу державного акта на право колективної власності на землю покласти на відділ земельних ресурсів та земельної реформи.

4.3. 29.10.1998 АТЗТ "Гречани" видано Держаний акт № 854 на право колективної власності на землю, згідно з яким Хмельницькою міською радою народних депутатів Хмельницького району Хмельницької області АТЗТ "Гречани" передано у колективну власність 160,0 га землі в межах згідно з планом для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відповідно до рішення Хмельницької міської ради народних депутатів від 29.09.1998 № 532. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 854.

Додатком № 1 до Державного акту № 854 зазначено список громадян - членів колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу або товариства.

4.4. Суди зазначили, що слідчим СВ ХМВ УМВС України в Хмельницькій області 19.10.2012 під час обшуку за місцем роботи Савчук С. А. (директора СТОВ "Агрофірма "Гречани") було вилучено Державний акт на право колективної власності на землю серія ХМ № 854 від 29.10.1998.

4.5. Хмельницька міська рада рішенням двадцять сьомої сесії № 70 від 28.08.2013 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 29.09.1998 року № 532", на підставі пропозиції постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, звернення СТОВ "Агрофірма "Гречани", матеріалів інвентаризації земельних ділянок відповідно до акта на право колективної власності на землю № 854 від 29.10.1998, рішення Господарського суду Хмельницької області від 26.06.2012 року у справі № 22/5025/448/12, вирішила внести зміни та доповнення до рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 29.09.1998 року № 532 "Про передачу земель у колективну власність АТЗТ "Гречани", а саме:

викласти пункт 1 в наступній редакції "1. Передати у власність сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Гречани" (ідентифікаційний код 05529646), що є правонаступником АТЗТ "Гречани", земельні ділянки: на вул. Вокзальній, 138, площею 3,1800 га, цільове призначення - несільськогосподарські угіддя (господарський двір); на вул. Лезневській, площею 0,1266 га, цільове призначення - несільськогосподарські угіддя (господарський двір); на вул. Західно-Окружній, площею 37,3102 га, цільове призначення - несільськогосподарські угіддя, землі тимчасової консервації, залуження"; доповнити пункт 1. підпунктом наступного змісту: "1.1. передати в запас міста земельні ділянки: на вул. Західно-Окружній площею 17,0 га; на вул. Нижній Береговій площею 2,1 га".

4.6. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 02.05.2019 у справі №924/817/16, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 13.09.2019 та постановою Верховного суду від 12.12.2019, визнано незаконним в оскаржуваній частині рішення двадцять сьомої сесії Хмельницької міської ради № 70 від 28.08.2013 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 29.09.1998 № 532" та скасовано його. Суди установили, що оскаржене рішення № 70 прийняте Хмельницькою міською радою за відсутності необхідного обсягу повноважень, порушеннями порядку встановлення, зміни цільового призначення земель та передачі земель в запас міста.

4.7. Рішенням двадцять першої сесії Хмельницької міської ради № 113 від 11.04.2018 за результатами розгляду пропозиції постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, надано громадській організації "Всеукраїнське об`єднання ветеранів силових структур, волонтерів та інвалідів "Новий світ" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Західно-Окружній площею 17,0 га для будівництва малоповерхової килимової забудови з метою передачі її в постійне користування.

За результатами розгляду заяви громадської організації "Всеукраїнське об`єднання ветеранів силових структур, волонтерів та інвалідів "Новий світ" про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 23.11.2018 (реєстраційний номер ЗВ-9705421222018) державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Пашковою Ю.В. 26.11.2018 прийнято рішення № РВ-6800407202018 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. Підставою прийняття цього рішення вказано невідповідність електронного документа установленим вимогам, а саме: XSD Схема. Наявні зауваження щодо валідності електронного документу. Перетин ділянок з ділянкою 6810100000:33:001:0112. Площа співпадає на 98,9982%.

4.8. Суди зазначили, що згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0002609592019 від 18.01.2019 відділом у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 29.10.2018, розробленої ХФ ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", 08.11.2018 здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 17,8135 га, кадастровий номер 6810100000:33:001:0112, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; категорія земель: землі сільськогосподарського призначення; вид використання земельної ділянки: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; форма власності: приватна - СТОВ "Агрофірма "Гречани".

4.9. З інформаційної довідки Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 148441791 від 06.12.2018 суди установили, що 27.11.2018 державним реєстратором комунального підприємства "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області Панасюк Н.К. здійснено запис про державну реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку за СТОВ "Агрофірма "Гречани". Підстава виникнення права власності: Державний акт на право власності на землю (завірена копія, оригінал втрачено), серія та номер: ХМ № 854, виданий 29.10.1998 виконавчим комітетом Хмельницької міської ради радних депутатів Хмельницької області. Підстава внесення запису: рішення державного реєстратора комунального підприємства "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області Панасюк Н.К. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 44288689 від 28.11.2018. Державний реєстратор комунального підприємства „Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області Панасюк Н.К. листом від 17.01.2019 №01-01/12/12 повідомив Хмельницьку міську раду про вчинення реєстраційних дій щодо права власності СТОВ "Агрофірма "Гречани"

4.10. У відповідь на звернення виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 02-14-1757 від 20.12.2018 стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:33:001:0112, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листом за № 18-22-0.2-122/2-19 від 09.01.2019 повідомило, що 08.11.2018 через "Онлайн-Сервіс" подано на здійснення державної реєстрації земельної ділянки площею 17,8135 га, технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва СТОВ "Агрофірма "Гречани" на території Хмельницької області, м. Хмельницький, вул. Західно-Окружна, розроблену у 2018 році ХФ ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою". Зазначено, що технічна документація містить правовстановлюючі документи на земельну ділянку, а саме, Державний акт на право колективної власності на землю серії ХМ № 854 від 29.10.1998, виданий на підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради народних депутатів № 532 від 29.09.1998.

4.11. Хмельницькою філією ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" на підставі договору № 362 від 30.10.2018 розроблена технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва СТОВ "Агрофірма "Гречани" на території Хмельницької області, м. Хмельницький, вул. Західно-Окружна.

4.12. Вважаючи реєстрацію земельної ділянки комунальної власності площею 17 га на вул. Західно-Окружній в Державному земельному кадастрі та прав на неї в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно незаконними, що порушують права територіальної громади м. Хмельницького в особі Хмельницької міської ради, позивач звернувся з позовом до господарського суду.

5. Позиція Верховного Суду

5.1. Заслухавши у судовому засіданні доповідь судді-доповідача, пояснення представників позивачів та відповідача, дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга, касаційне провадження за якою відкрите з підстав, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, повинна бути частково задоволена з таких підстав.

5.2. Предметом спору у цій справі є вимоги позивача про визнання незаконною та скасування реєстрації у базі даних Державного земельного кадастру земельної ділянки, визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку.

5.3. Суди, відмовляючи у задоволенні позовних вимог Хмельницької міської ради, послалися на положення частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України, зазначивши, що під час розгляду справ № 924/817/16, № 22/5025/448/12 установлені преюдиційні обставини для цієї справи, які підтверджують те, що спірна земельна ділянка на вул. Західно-Окружній площею 17,0 га, яка знаходиться в межах невилученої (не розпайованої) земельної ділянки площею 79,10 га, що у свою чергу входить до масиву земель площею 160,0 га, належить СТОВ "Агрофірма "Гречани", як правонаступнику АТЗТ "Гречани", яке було власником земельної ділянки. Оскільки Хмельницька міська рада не підтвердила право власності на спірну земельну ділянку та не надала доказів на спростування його набуття СТОВ "Агрофірма "Гречани", суди вважали недоведеним порушення права цивільного позивача, за захистом якого він звернувся до суду.

5.4. Касаційна скарга подана Хмельницькою міською радою з підстав, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (судами не враховано висновків, викладених у постанові Верховного Cуду від 02.06.2020 у справі № 924/258/18, та порушено частину 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України).

5.5. За змістом пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, оскарження судових рішень з підстави, передбаченої цим пунктом, може мати місце за наявності таких складових: неоднакове застосування одних і тих же норм матеріального права апеляційним судом у справі, в якій подано касаційну скаргу, та у постанові Верховного Суду, яка містить висновок щодо застосування цієї ж норми права у подібних правовідносинах; ухвалення різних за змістом судових рішень у справі, у якій подано касаційну скаргу, і у справі, в якій винесено постанову Верховного Суду; спірні питання виникли у подібних правовідносинах.

Під судовими рішеннями в подібних правовідносинах слід розуміти такі рішення, де схожі предмет спору, підстави позову, зміст позовних вимог та встановлені фактичні обставини, а також має місце однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин. Такий правовий висновок викладено у пункті 60 постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.06.2020 у справі № 696/1693/15-ц (провадження № 14-737цс19).

Дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, Верховний Суд зазначає, що обставини, які стали підставою для відкриття касаційного провадження відповідно до пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, у цьому випадку підтвердилися, з огляду на наступне.

5.6. У справі № 924/258/18, на яку посилається скаржник, за позовом СТОВ "Агрофірма "Гречани" до Хмельницької міської ради про визнання права власності на земельну ділянку, Верховний Суд залишив у силі рішення Господарського суду Хмельницької області від 23.08.2019, яким відмовлено СТОВ "Агрофірма "Гречани" у задоволенні позову.

У справі № 924/258/18, на яку посилається скаржник, були встановлені наступні фактичні обставини:

- 29.09.1998 згідно з рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 532 "Про передачу земель у колективну власність АТЗТ "Гречани", у колективну власність АТЗТ "Гречани" передано земельну ділянку загальною площею 160,0 га.

- 29.10.1998 АТЗТ "Гречани" видано Держаний акт на право колективної власності на землю серії ХМ № 854, згідно з яким товариству у колективну власність передано 160,0 га землі в межах згідно з планом для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

- 28.08.2013 Хмельницька міська рада прийняла рішення № 70 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 29.09.1998 року № 532 "Про передачу земель у колективну власність АТЗТ "Гречани", згідно з яким пункт 1 рішення № 532 викладено у такій редакції:

"1. Передати у власність СТОВ "Агрофірма "Гречани", яке є правонаступником АТЗТ "Гречани", земельні ділянки: по вул. Вокзальній, 138, площею 3,1800 га, цільове призначення - несільськогосподарські угіддя (господарський двір); по вул. Лезневській, площею 0,1266 га, цільове призначення - несільськогосподарські угіддя (господарський двір); по вул. Західно-Окружній, площею 37,3102 га, цільове призначення - несільськогосподарські угіддя, землі тимчасової консервації, залуження";

доповнено пункт 1 підпунктом такого змісту:

"1.1. Передати у запас міста земельні ділянки: на вул. Західно-Окружній площею 17,0 га; на вул. Нижній Береговій площею 2,1 га".

- СТОВ "Агрофірма "Гречани", не погоджуючись із зазначеним рішенням Хмельницької міської ради, зверталося до Хмельницької міської ради з пропозицією добровільно скасувати зазначене рішення; та вимагало повернути товариству земельні ділянки, передані у запас міста згідно із цим рішенням від 28.08.2013 № 70.

- Виконавчий комітет Хмельницької міської ради повідомив про виникнення на підставі рішення від 28.08.2013 № 70 правовідносин з третіми особами, а також про відсутність законодавчо передбаченої можливості скасувати ухвалене міською радою рішення.

- СТОВ "Агрофірма "Гречани" звернулося до суду із позовом про визнання права власності на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:03:006:0118, площею 2,1 га, розташовану за адресою: м. Хмельницький, вул. Нижня Берегова, 2/2-В, обґрунтовуючи заявлені вимоги наявністю у товариства права на земельну ділянку згідно з Державним актом на право колективної власності на землю серії ХМ № 854, а також посилаючись на підтвердження такого права судовими рішеннями у господарських справах № 924/817/16, № 22/5025/448/12, № 15/5025/1369/12 та у цивільній справі № 2-4235.

Отже, за суб`єктним складом та сукупністю встановлених фактичних обставин, справа, яка розглядається та справа № 924/258/18, на яку послався скаржник, є подібними.

У пункті 4.8.1 постанови Верховного Суду у справі № 924/1258/18, на яку послався скаржник, зазначено, що за змістом судових рішень у справі № 22/5025/448/12 установлено, що СТОВ "Агрофірма "Гречани" є підприємством, заснованим на базі КСП "Гречани" та є його правонаступником, що підтверджується пунктом 1.1 та 1.4 Статуту СТОВ "Агрофірма "Гречани", зареєстрованого 04.09.2007 за № 16681070008000446. Відповідно до Державного акта на право колективної власності на землю серії ХМ № 854, СТОВ "Агрофірма "Гречани" як правонаступнику АТЗТ "Гречани", належить невилучена земельна ділянка площею 79,10 га. Частково задовольняючи позов СТОВ "Агрофірма "Гречани" у справі № 22/5025/448/12 (про визнання незаконним та скасування рішення Хмельницької міської ради від 07.11.2007 № 34), суди виходили із того, що Хмельницька міська рада при прийняті спірних рішень вирішила передати у користування земельну ділянку по вул. Вокзальній, 138 без дотримання порядку її вилучення у власника та зміни цільового призначення, а також за відсутності на те відповідного рішення уповноваженого органу, тому спірні рішення частково є такими, що порушують права та інтереси СТОВ "Агрофірма "Гречани"; спірними рішеннями міської ради всупереч мораторію, передбаченому згідно з пунктом 15 Перехідних положень Земельного кодексу України, було змінено цільове призначення земельної ділянки на землі промисловості, що є підставою для визнання недійсними цих рішень у частині, що стосується надання земельної ділянки у користування Церкві Євангелійських християн-баптистів "Преображення".

У пункті 4.8.3 постанови Верховного Суду у справі № 924/1258/18, на яку послався скаржник, зазначено, у справі № 924/817/16 предметом розгляду були вимоги СТОВ "Агрофірма "Гречани" до Хмельницької міської ради про визнання незаконним і скасування рішення Хмельницької міської ради від 28.08.2013 № 70 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 29.09.1998". Так, у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 12.12.2019 у справі № 924/817/16 зазначено, що сукупність обставин, установлених судами у цій справі № 924/817/16, а також під час розгляду справ № 22/5025/448/12 та № 924/345/14, хоча і не підтверджує переходу до СТОВ "Агрофірма "Гречани" права власності на зазначену у державному акті на право колективної власності землю, однак свідчить про те, що у Хмельницької міської ради не було достатніх правових підстав для внесення змін до державного акта на право колективної власності. За змістом пункту 10 статті 281 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" документ, яким було посвідчено право власності на земельну ділянку, виданий до набрання чинності цим Законом, є дійсним, тому внесення до нього змін шляхом прийняття Хмельницькою міською радою рішення від 28.08.2013 № 70 не можна визнати законним.

При цьому суд зазначив, що саме СТОВ "Агрофірма "Гречани" як правонаступник АТЗТ "Гречани" - особи, зазначеної як власник земельних ділянок у Державному акті на право колективної власності ХМ № 854 від 29.10.1998, має передбачені згідно з наведеними нормами законодавства правові підстави для оскарження рішення органу місцевого самоврядування.

У постанові Верховного Суду від 02.06.2020 у справі № 924/1258/18, на яку послався скаржник, касаційний суд зазначив, що за змістом судових рішень в інших справах, на які послалося СТОВ "Агрофірма "Гречани", встановлено правонаступництво СТОВ "Агрофірма "Гречани" щодо АТЗТ "Гречани". Водночас встановлено, що державний акт на право колективної власності ХМ № 85429.10.1998 видано АТЗТ "Гречани". У судових рішеннях (у справах № 924/817/16, № 22/5025/448/12) не встановлено факту належності земельної ділянки, яка є предметом розгляду у цій справі № 924/1258/18. СТОВ "Агрофірма "Гречани", як позивач, не довів, що земельна ділянка, на яку він просить визнати право власності у судовому порядку, збігається за місцерозташуванням, конфігурацією та іншими індивідуалізуючими ознаками із земельною ділянкою, кадастровий номер 6810100000:03:006:0118, площею 2,1 га, розташованою за адресою: м. Хмельницький, вул. Нижня Берегова, 2/2-В, право постійного користування якою надано Апеляційному суду Хмельницької області. Крім того, звертаючись до суду з вимогою про визнання права власності на земельну ділянку, позивач, посилаючись на державний акт про право колективної власності на землю, виданий АТЗТ "Гречани", не довів прийняття уповноваженим органом рішення про перехід саме права власності на землю до СТОВ "Агрофірма "Гречани".

Таким чином, у справі № 924/258/18, на яку посилається скаржник, встановлювалися обставини наявності/відсутності права власності на земельну ділянку за СТОВ "Агрофірма "Гречани", право на яку підтверджувалося, зокрема, Державним актом на право колективної власності на землю серії ХМ № 854, виданим АТЗТ "Гречани", та судовими рішеннями у господарських справах, зокрема у справах № 924/817/16, № 22/5025/448/12, що, як зазначили суди у справі № 924/258/18, не містять висновків щодо права власності СТОВ "Агрофірма "Гречани" на зазначену у Державному акті на право колективної власності землю серії ХМ № 854 земельну ділянку.

5.7. Відповідно до частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Преюдиційні факти є обов`язковими при вирішенні інших справ та не підлягають доказуванню, оскільки їх істинність встановлено у рішенні, у зв`язку з чим немає необхідності встановлювати їх знову, піддаючи сумніву істинність та стабільність судового акта, який набрав законної сили.

Водночас, суд апеляційної інстанції не врахував положень частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України під час розгляду цієї справи, яка переглядається, оскільки залишив поза увагою висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 02.06.2020 у справі № 924/1258/18. А суд першої інстанції, посилаючись на сукупність обставин, встановлених під час розгляду справ № 924/817/16, № 22/5025/448/12, дійшов передчасних висновків, що спірна земельна ділянка знаходиться в межах нерозпайованої земельної ділянки площею 79,10 га, яка у свою чергу входить до масиву земель, що належить СТОВ "Агрофірма "Гречани" як правонаступнику АТЗТ "Гречани".

5.8. Відповідно до преамбули Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" цей Закон визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв).

Згідно зі змінами, внесеними до зазначеного Закону (згідно із Законом України від 10.07.2018 № 2498-VIII) підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до частини 1, 2 статті 14-1 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" у разі якщо власники земельних часток (паїв) після розподілу земельних ділянок, що підлягали паюванню, до 1 січня 2019 року не прийняли рішення про розподіл інших земель, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, що не було припинено як юридична особа, та якщо такі землі не передані у власність у порядку, визначеному законом, розподіл таких земель проводиться згідно з вимогами цієї статті за згодою більшості осіб, визначених абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю).

Організація розподілу земель, що залишилися у колективній власності, здійснюється сільською, селищною, міською радою, на території якої такі землі розташовані.

Таким чином, з 01.01.2019 розпорядження невитребуваними земельними ділянками, розташованими за межами населених пунктів, здійснюється сільськими, селищними, міськими радами, на території яких такі землі розташовані.

Як зазначено судами, Держаний акт № 854 на право колективної власності на землю видано АТЗТ "Гречани", згідно з яким АТЗТ "Гречани" передано у колективну власність 160,0 га нерозпайованих земельних ділянок в межах згідно з планом для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відповідно до рішення Хмельницької міської ради народних депутатів від 29.09.1998 № 532. Додатком № 1 до Державного акту зазначено список громадян - членів колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу або товариства.

Враховуючи, що з 01.01.2019 до повноважень місцевої ради належить організація розподілу невитребуваними земельними ділянками, а відповідно до Державного акта на право колективної власності на землю серії ХМ № 854 АТЗТ "Гречани" належить невилучена земельна ділянка і обставини виділення земельної ділянки у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) не встановлювалися, то передчасними є висновки судів про недоведення позивачем порушеного права.

5.9. За таких обставин, ухвалюючи судові рішення у справі, суди попередніх інстанцій не врахували, що цей спір по суті є спором про право стосовно земельної ділянки, з приводу якої заявлено позов. Суди не врахували особливого правового режиму земель колективної власності та не встановили наявність/відсутність повноважень у позивача щодо управління такими землями, не надали правової оцінки наслідкам такої реєстрації, поза увагою залишили висновки та фактичні обставини, установлені у межах справи № 924/258/18, на яку посилалася Хмельницька міська рада, не дослідили і не з`ясували змісту судових рішень, якими обґрунтовувало свої права на земельну ділянку СТОВ "Агрофірма "Гречани". Попередні судові інстанції не перевірили та не з`ясували, чи буде відновлено порушені права позивача у цьому випадку у разі задоволення такого позову з огляду на наявність між сторонами спору про право на спірну земельну ділянку, та передчасно дійшли висновків про відмову у задоволенні позовних вимог.

5.10. Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 310 Господарського процесуального кодексу України підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є також порушення норм процесуального права, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд необґрунтовано відхилив клопотання про витребування, дослідження або огляд доказів або інше клопотання (заяву) учасника справи щодо встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення справи.

Оскільки скаржник належним чином обґрунтував і довів наявність підстав касаційного оскарження, визначених пунктом 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, то оскаржувані судові рішення підлягають скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції. У такому розгляді суду необхідно врахувати викладене, встановити обставини, що входять до предмета доказування в даній справі, і дослідити та оцінити докази зі справи, дати їм та доводам сторін належну правову оцінку й вирішити спір відповідно до закону. За результатами нового розгляду має бути вирішено й питання щодо розподілу судових витрат зі справи.

6. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

6.1. За змістом статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

У зв`язку з наведеним ухвалені судові рішення зазначеним вимогам не відповідають, а отже їх не можна визнати законними та обґрунтованими.

6.2. За змістом частини третьої статті 310 цього Кодексу підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є також порушення норм процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.

Отже, наведена скаржником підстава касаційного оскарження, передбачена пунктом 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, отримала підтвердження під час касаційного провадження, що є підставою для скасування оскаржуваної постанови і направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

6.3. Ураховуючи викладене та беручи до уваги, що суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, касаційна скарга підлягає задоволенню частково, а ухвалені у справі судові рішення - скасуванню із направленням справи на новий розгляд до місцевого господарського суду з урахуванням висновків суду касаційної інстанції, у зв`язку з якими скасовано судові рішення.

Під час нового розгляду справи судам слід врахувати наведене, дослідити та об`єктивно оцінити аргументи учасників справи і всі зібрані у справі докази в їх сукупності, всебічно і повно з`ясувати фактичні обставини справи та залежно від встановленого ухвалити обґрунтоване і законне судове рішення.

7. Розподіл судових витрат

7.1. З огляду на те, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, а справа - передачі на новий розгляд, з урахуванням статті 129 Господарського процесуального кодексу України розподіл судових витрат у справі має здійснити господарський суд, який прийматиме рішення по суті спору, керуючись загальними правилами розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 300, 301, 308, 310, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Хмельницької міської ради задовольнити частково.

2. Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.07.2020 і рішення Господарського суду Хмельницької області від 10.02.2020 у справі № 924/126/19 скасувати, справу передати на новий розгляд до Господарського суду Хмельницької області.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Н. О. Багай

Судді Т. Б. Дроботова

В. А. Зуєв

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення19.11.2020
Оприлюднено01.12.2020
Номер документу93155698
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/126/19

Ухвала від 24.11.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 15.11.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 20.10.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 19.10.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 28.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 04.08.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Постанова від 08.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 04.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 19.05.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 29.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні