КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа 761/48880/19 Головуючий у І-й інстанції - Горбенко Н.О.
апеляційне провадження № 22-ц/824/14109/2020 Доповідач Заришняк Г.М
.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 листопада 2020 року Київський апеляційний суд в складі суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
Головуючого - Заришняк Г.М.
Суддів - Мараєвої Н.Є., Рубан С.М.
при секретарі Діденку А.С.
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Києві цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Святошинського районного суду м. Києва від 26 серпня 2020 року в справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального концерну Центр комунального сервісу про захист прав споживачів,-
ВСТАНОВИВ :
У грудні 2019 року ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до КП Центр комунального сервісу про захист прав споживачів.
В обґрунтування позову вказувала, що вона є власником квартири, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , а тому є споживачем житлово-комунальних послуг за вказаною адресою. У вимогах про сплату за спожиті житлово-комунальні послуги (рахунках-повідомленнях), які виставляє відповідач за її особовим рахунком, щомісяця відображається заборгованість за послуги з утримання будинку та прибудинкової території у сумі 8 231, 50 грн. Зважаючи на це, позивач звернулася із заявою до КП Центр комунального сервісу з вимогою надати пояснення щодо підстав виникнення заборгованості. КП Центр комунального сервісу листом за вихідним №02/108 30 від 11.12.2019 року повідомило, що станом на 01.12.2019 року за вказаною адресою наявна заборгованість за житлово-комунальні послуги у сумі 8 231, 50 грн., що виникла перед КП Житлосервіс Куренівка Оболонського району у м. Києві.
При цьому позивач зазначала, що КП Житлосервіс Куренівка Оболонського району у м. Києві перебуває в процесі ліквідації, та не є учасником КП Центр комунального сервісу й право вимоги заборгованості Концерну не передано не було.
Посилаючись на те, що дії відповідача про включення до рахунку-повідомлення на сплату житлово-комунальних послуг за її адресою заборгованості у сумі 8 231, 50 грн. є противоправними, просила задовольнити позов.
Рішенням Святошинського районного суду м. Києва від 26 серпня 2020 року у задоволенні позову - відмовлено.
В апеляційній скарзі позивачка ОСОБА_1 , посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
В поданому відзиві КК Центр комунального сервісу просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду залишити без змін, посилаючись на його законність та обґрунтованість.
В судовому засіданні суду апеляційної інстанції позивачка підтримала свою апеляційну скаргу з підстав та доводів, викладених в ній.
Представники відповідача проти апеляційної скарги заперечували, вважаючи її безпідставною.
Розглянувши справу в межах доводів апеляційної скарги, перевіривши законність й обгрунтованність постановленого рішення суду в цій частині, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню таких підстав.
Відмовляючи в задоволенні позову ОСОБА_1 , суд першої інстанції виходив з недоведеності та необґрунтованості позовних вимог.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи і це було встановлено судом, що позивач ОСОБА_1 є власником квартири, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до рахунку-повідомлення від 01.12.2019 року по вказаному житловому приміщенні існує заборгованість за послуги з утримання будинку та прибудинкової території (УБПТ) (а.с.7).
З відповіді КП Житлосервіс Куренівка Оболонського району у м. Києві № 15/03/19 від 15.03.2019 року слідує, що за даними бухгалтерського обліку КП Житлосервіс Куренівка Оболонського району у місті Києві заборгованість за житло-комунальні послуги за адресою: АДРЕСА_1 станом на 01.06.2015 року складає 8231,50 грн. (а.с.8 ).
Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки, регулюються Законом України Про житлово-комунальні послуги .
Предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.
Частиною 1 ст.1 Закону України Про житлово - комунальні послуги (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), встановлено, що житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.
Виконавець - суб`єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору, а виробник - суб`єкт господарювання, який виробляє або створює житлово-комунальні послуги; споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу.
Судом встановлено, що рішенням Київської міської ради від 14 травня 2015 року за №467/1331 створено комунальний Концерн Центр комунального сервісу , який віднесено до сфери управління виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ,та затверджено Статут КК "Центр комунального сервісу" (а.с.___)
Згідно п. 1.2 Статуту, Концерн є комунальним господарським об`єднанням комунальних підприємств, які здійснюють діяльність щодо обслуговування житлового і нежитлового фонду та щодо забезпечення надання комунальних послуг власникам/наймачам/орендарям житлового та нежитлового фонду м. Києва.
Розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 08.12.2016 року за № 1244 Про єдину міську службу для комплексного обслуговування споживачів житлово-комунальних послуг за принципом "єдиного вікна" на базі КК "Центр комунального сервісу", з метою забезпечення населення міста Києва житлово-комунальними послугами необхідного рівня та якості КК "Центр комунального сервісу" має забезпечити організацію роботи єдиної міської служби для комплексного обслуговування споживачів житлово-комунальних послуг за принципом "єдиного вікна" у сервісних центрах обслуговування з надання житлово-комунальних послуг на договірній основі з виконавцями житлово-комунальних послуг в установленому порядку; здійснювати прийом споживачів житлово-комунальних послуг з питань нарахування та обліку житлово-комунальних послуг, які надаються виконавцями житлово-комунальних послуг на підставі договорів, укладених з виконавцями житлово-комунальних послуг, відповідно до підпункту 2.1 цього пункту; проводити інформаційно-роз`яснювальну роботу зі споживачами з питань житлово-комунальних послуг, які надаються виконавцями житлово-комунальних послуг на підставі договорів, укладених з виконавцями житлово-комунальних послуг, відповідно до підпункту 2.1 цього пункту; забезпечити в установленому порядку взаємодію із суб`єктами господарювання, які приймають, розщеплюють, обліковують платежі за житлово-комунальні послуги та володіють/користуються відповідним програмним забезпеченням, для здійснення інформаційного обміну щодо актуалізації інформації загальноміської системи нарахування і обліку сплати населенням за житлово-комунальні послуги.
Відповідно до розпорядження № 1634 від 17.09.2019 року виконавчого органу Київської міської ради зобов`язання перед кредиторами та боржниками, права та обов`язки, а також активи і пасиви КП Житловсервіс Куренівка Оболонського району у м. Києві перейшли до правонаступника КП Центр обслуговування споживачів Шевченківського району у т.ч. дебіторська заборгованість споживачів за квартплату, що зазначено в передавальному акті КП Житловсервіс Куренівка Оболонського району у м. Києві станом на 01 липня 2019 р. (а.с. 50-53), проте КП Центр обслуговування споживачів Шевченківського району не притягнуто до участі у справі.
Як вбачається зі Статуту, КП Центр обслуговування споживачів Шевченківського району є учасником комунального концерну Центр комунального сервісу (а.с. 45) та відповідно до Договору № 52/Дор від 13.11.2015р. доручає Центру проводити претензійно-позовну роботу з боржниками. Так само, відповідно до п. 2.1.3 Статуту, Концерн створює оптимальні умови для контролю за вжиттям заходів, спрямованих на зменшення заборгованості учасників Концерну. Водночас, відповідно до п. 3.5 Статуту Концерн не відповідає позобов`язаннях органів влади та учасників Концерну, як і останні не відповідають по зобов`язаннях Концерну.
З Довідки про нарахування по особовому рахунку позивачки № НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) за період з 01.01.2010 року по 01.05.2015 року слідує, що заборгованість за адресою: АДРЕСА_1 , за житло-комунальні послуги в сумі 8231, 50 грн. утворилась до 01.05.2015 року (а.с.10-11, 13-14).
Відповідно до вимоги ч.1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Аналогічна правова норма закріплена в ч.1 ст. 81 ЦПК України.
За правилом ч.1 ст. 13 ЦК цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства.
Право вибору способу судового захисту належить виключно позивачеві (частина перша статті 20 ЦК, статті 3 і 4 ЦПК). При цьому неправильно обраний спосіб захисту права власності чи іншого речового права не є підставою для відмови у відкритті провадження у справі, повернення позовної заяви чи залишення її без руху, а в певних випадках за таких обставин може бути відмовлено в позові.
За правилом ч.ч.1,2 ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами.
Частиною 1 статті 81 ЦПК України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Звертаючись до суду з даним позовом, позивач зазначала про безпідставно нараховану заборгованість, однак належних та допустимих доказів на підтвердження позовних вимог суду не надала, а також не довела суду, що послуги з утримання будинків споруд та прибудинкової території будинку за адресою: АДРЕСА_1 , не надавалися.
В судовому засіданні апеляційної інстанції ОСОБА_1 не оспорювала наявність заборгованості, вказуючи на те, що КП Житлосервіс Куренівка Оболонського району у м. Києві було безпідставно завищено прибудинкову територію, й вона сплачувала послуги з утримання прибудинкової території, визначаючи їх вартість на свій розсуд.
Суд першої інстанції повно та всебічно з`ясував дійсні обставини справи, зібраним доказам дав належну оцінку та прийшов до обґрунтованого висновку про відмову у задоволенні позову в зв`язку з не доведеністю порушення прав позивачки з боку відповідача Комунального концерну Центр комунального сервісу .
Рішення суду відповідає вимогам норм матеріального та процесуального права й не може бути скасованим з підстав, зазначених в апеляційній скарзі.
Доводи апеляційної скарги про те, що КП Житлосервіс Куренівка Оболонського району у м. Києві перебуває в процесі ліквідації, та не є учасником КП Центр комунального сервісу , й право вимоги заборгованості Концерну передано не було, а тому останній не має права вказувати заборгованість у квитанції про оплату житлово-комунальних послуг, не можуть бути підставою для скасування законного та обґрунтованого рішення суду, виходячи з наступного.
Відповідно до частин першої, четвертої статті 91 ЦК України юридична особа здатна мати такі ж цивільні права та обов`язки (цивільну правоздатність), як і фізична особа, крім тих, які за своєю природою можуть належати лише людині. Цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Згідно з частиною першою статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
За змістом статті 106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади. Законом може бути передбачено одержання згоди відповідних органів державної влади на припинення юридичної особи шляхом злиття або приєднання.
За загальним правилом, правонаступництво - це перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого. Правонаступництво є самостійною підставою заміни кредитора у зобов`язанні, його слід розглядати як певний юридичний механізм похідного правонабуття, за яким до правонаступника переходять суб`єктивні права та обов`язки попередника. Правонаступництво для юридичних осіб може наставати в разі їх припинення з правонаступництвом. Припинення юридичної особи з правонаступництвом, тобто реорганізація юридичної особи, може проводитися у формі злиття, приєднання, поділу або перетворення.
Виходячи з наведених норм цивільного законодавства слід зробити висновок, що у разі реорганізації юридичної особи шляхом її приєднання факт настання правонаступництва безпосередньо пов`язаний з моментом передання прав та обов`язків від правопопередника до правонаступника. У вирішенні питань, пов`язаних з таким правонаступництвом, судам необхідно здійснювати аналіз доказів переходу відповідних прав і обов`язків (висновок про застосування норм права викладений в постанові Верховного Суду від 31 травня 2018 року у справі № 910/1879/17).
Під час реорганізації юридичної особи шляхом приєднання передання майна, прав та обов`язків від правопопередника до правонаступника здійснюється на підставі передавального акта, в якому має бути чітко зазначено про суть та обсяг прав і обов`язків, що передаються. Разом з тим момент переходу прав і обов`язків до правонаступника визначається днем підписання передавального акта, і тому може не співпадати у часі з моментом здійснення реорганізації підприємства, тобто включенням запису про припинення юридичної особи до державного реєстру.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - КП "Житлосервіс "Куренівка" Оболонського району в м. Києві з 05 квітня 2018 року перебуває у стані припинення.
Разом з цим, відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб та Статуту КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району в м. Києві", підприємство створене шляхом злиття Комунального підприємства "Житлосервіс "Приозерне" Оболонського району м. Києва, КП "Житлосервіс "Оболонь" Оболонського району м. Києва, Комунального підприємства "Житлосервіс "Куренівка" Оболонського району м. Києва та є правонаступником цих юридичних осіб.
Рішенням Київської міської ради від 22.06.2017 року № 616/2778 Про деякі питання діяльності комунальних підприємств, що передані до сфери управління Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації , здійснено реорганізацію КП Житлосервіс Куренівка Оболонського району у місті Києві шляхом його злиття в КП Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва .
КП Центр обслуговування споживачів Шевченківського району є учасником КК Центр комунального сервісу відповідно до Договору № 52/Дор від 13.11.2015 р. доручає йому проводити: претензійно-позовну роботу з боржниками. Також відповідно до п. 2.1.3 Статуту, Концерн створює оптимальні умови для контролю за вжиття: заходів, спрямованих на зменшення заборгованості учасників Концерну Разом з тим, п. 3.5 Статуту визначено, що Концерн не відповідає по зобов`язаннях органів влади та учасників Концерну, як і останні не відповідають по зобов`язаннях Концерну.
Відповідно до розпорядження № 1634 від 17.09.2019 року виконавчого органу Київської міської ради зобов`язання перед кредиторами та боржниками, права та обов`язки, а також активи і пасиви КП Житлосервіс Куренівка Оболонського району у м. Києві перейшли до правонаступника КП Центр обслуговування споживачів Шевченківського району , у т.ч. дебіторська заборгованість споживачів за квартплату, що зазначено в передавальному акті КП Житлосервіс Куренівка Оболонського району у м. Києві станом на 01 липня 2019 р. (а.с. 50-53). Як видно з доводів представників відповідача, до КП Центр обслуговування споживачів Шевченківського району перейшла й заборгованість позивачки за житлово-комунальні послуги. Дані доводи матеріалами справи не спростовані.
Окрім того, оспорювана сума заборгованості в рахунку-повідомленні на ім`я позивачки зазначена не відповідачем, а КП Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва , яка також не притягнута до участі у справі.
Посилання позивачки на те, що її заборгованість за житлово-комунальні послуги є безнадійною й могла бути списана за результатами інвентаризації, не заслуговують на увагу. Виходячи з положень Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та Положення (стандарту) бухгалтерського обліку Дебіторська заборгованість , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08 жовтня 1999 року № 237, виключення з активів підприємства (списання) безнадійної дебіторської заборгованості, в тому числі за якою минув строк позовної давності, є господарською діяльністю підприємства. Особовий рахунок відкритий на конкретного споживача у підприємства - виконавця житлово-комунальних послуг є документом внутрішньогосподарського обліку господарських операцій підприємства - виконавця, і списання з цього внутрішнього господарського документа будь - яких сум є правом кредитора, тобто підприємства-виконавця.
Вимога споживача щодо списання заборгованості за оплату комунальних послуг не передбачена чинним законодавством як спосіб захисту прав. До такого висновку прийшла колегія суддів судової палати у цивільних справах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ по справі № 6-3986св14.
Керуючись ст. ст. 367, 374, 375, 382 ЦПК України, апеляційний суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Святошинського районного суду м. Києва від 26 серпня 2020 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови.
Повний текст постанови виготовлений 27 листопада 2020 року.
Головуючий
Судді:
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2020 |
Оприлюднено | 01.12.2020 |
Номер документу | 93184356 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Карпенко Світлана Олексіївна
Цивільне
Київський апеляційний суд
Заришняк Галина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні