Рішення
від 25.11.2020 по справі 380/5666/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/5666/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 листопада 2020 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючий суддя Кравців О.Р.;

за участі:

секретар судового засідання Шийович Р,Я.,

від позивача не з`явився,

від відповідача не з`явився,

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Львівського національного аграрного університету, про зупинення роботи приміщень.

Суть справи.

До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі - позивач, Управління) з позовом до Львівського національного аграрного університету (далі - відповідач, ЛНАУ), у якому просить зупинити експлуатацію будівлі гуртожитку №1 Екологічного коледжу Львівського національного аграрного університету за адресою: 79068, Львівська область, м. Львів, вул. Райсіна, 7 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Підставою позову вказано необхідність зупинення експлуатації приміщень будівлі закладу, оскільки продовження експлуатації таких без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки створюють загрозу для життя та здоров`я працівникам відповідача та іншим людям, що можуть там перебувати.

Ухвалою суду від 23.07.2020 позовну заяву залишено без руху до усунення недоліків.

Ухвалою суду від 12.08.2020 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та проведення судового засідання, за наявними матеріалами.

Ухвалою суду від 07.10.2020 справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, з повідомленням (викликом) сторін.

Позивач у судові засідання 04.11.2020 та 25.11.2020 не з`явився, клопотань про відкладення розгляду справи не подавав. У позовній заві просив розглядати справу у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач явку уповноваженого представника в судові засідання не забезпечив, про дату час та розгляд справи двічі повідомлений належним чином, відзиву чи клопотань про відкладення розгляду справи чи іншого змісту не подавав.

Згідно з положеннями ч. 3 ст. 205 КАС України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п.1); повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника), незалежно від причин неявки (п. 2). У разі повторної неявки повідомленого належним чином відповідача в судове засідання, суд вирішує справу на підставі наявних у ній доказів.

За таких обставин суд продовжив розгляд справи за відсутності представників сторін.

Суд на підставі позовної заяви, а також долучених письмових доказів, -

в с т а н о в и в :

Львівський національний аграрний університет зареєстрований як юридична особа, ЄДРПОУ 00493735. Екологічний коледж є відокремленим структурним підрозділом ЛНАУ, ЄДРПОУ 34387378 /арк.спр.28-29/.

Наказом ЛНАУ від 21.12.2016 №242/1 Екологічному коледжу передано у користування та оперативне управління нерухоме майно, зазначене у додатку до цього наказу, зокрема, гуртожиток №1 у м. Львові по вул. Яна Райніса,7 /арк.спр.28/.

Управлінням винесено припис від 23.04.2019 №100 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, адресований Екологічному коледжу ЛНАУ /арк.спр.20-24/.

Наказом Головного управління з надзвичайних ситуацій у Львівській області від 11.12.2019 №337 вирішено провести позапланові перевірки додержання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей відповідно до графіку /арк.спр.25/.

На підставі наказу Управління виписано посвідчення від 11.12.2019 №375 на проведення позапланової перевірки Екологічного коледжу Львівського національного аграрного університету у період з 02.03.2020 по 06.03.2020 /арк.спр.26/.

Під час проведення позапланового заходу на об`єктах відповідача виявлено низку порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки та низки інших нормативних актів, про що складено Акт від 06.03.2020 №72 /арк.спр.8-14/. Директор екологічного коледжу з Актом ознайомлений.

Згідно з Актом від 06.03.2020 №72 виявлено такі порушення чинного законодавства:

1) частина грат, які встановлено (лабораторний корпус А-3 , Гуртожиток - №1 А-5 ; гуртожиток №2 А-5 ) виконано не розкривними, розсувними або такими, що знімаються. Під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати не утримуються відчиненими (знятими);

2) сходові клітки (головного корпусу А-4 , туристичного корпусу А-2 , лабораторного корпусу А-3 , гуртожитку №1 А-5 , гуртожитку №2 А-5 ), внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення не вмикаються з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей;

3) не забезпечено нормативну кількість евакуаційних виходів з будівлі згідно з нормованою вимогою, а саме: не влаштовано з других поверхів гуртожитку №1 А-5 та гуртожитку №2 А-5 другий евакуаційний вихід;

4) пристрої блискавкозахисту будівель, не експлуатуються відповідно до Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів і вказівок, зазначених в 9.3.2-9.3.11 ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ;

5) приміщення (головного корпусу А-4 , туристичного корпусу А-2 , лабораторного корпусу А-3 , гуртожитку №1 А-5 , гуртожитку №2 А-5 ) не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації, системою пожежогасіння, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, системами протидимного захисту, системами централізованого пожежного спостерігання;

6) допущено розміщення газових опалювальних котлів в підвальному приміщенні головного корпусу А-4 ;

7) систему внутрішнього протипожежного водопроводу (головного корпусу А-4 , лабораторного корпусу А-3 , гуртожитку №1 А-5 , гуртожитку №2 А-5 ) не обладнано пожежними насосами для підвищення тиску води в мережі системи;

8) в приміщеннях (головного корпусу А-4 , лабораторного корпусу А-3 , гуртожитку №1 А-5 , гуртожитку №2 А-5 ) не проведено технічне обслуговування пожежних кран-комплектів і перевірку на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти не справні і не доступні для використання;

9) допущено встановлення та використання газових плит в приміщеннях гуртожитку №1 А-5 та гуртожитку №2 А-5 ;

10) улаштовано та експлуатуються тимчасові електромережі в підвальному приміщення головного корпусу А-4 ;

11) зменшено клас вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, а саме: - головний корпус А-4 вхід зі сходової клітини в підвальне приміщення заводоуправління не передбачено через протипожежні двері з відповідною межею вогнестійкості; головного корпусу А-4 вихід зі сходової клітини на горище не передбачено через протипожежний люк;

12) зменшено кількість евакуаційних виходів з першого поверху головного корпусу А-4 , лабораторного корпусу А-3 , а саме: зачинено на замок;

13) експлуатація електроустановок в підвальному приміщенні головного корпусу А-4 , в приміщенні вахтера гуртожитку №2 А-5 проводиться з грубими порушеннями та не відповідає вимогам ПУЕ, Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів;

14) пожежні кран-комплекти гуртожитку №1 А-5 , гуртожитку №2 А-5 розміщено у вбудованих шафках, які не пристосовані для візуального огляду без їх розкривання;

15) для контролю працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного не проведено випробування на тиск та витрату води пожежного гідранта, який встановлено на території навчального закладу з оформленням акта;

16) в приміщеннях (головного корпусу А-4 , гуртожитку №2 А-5 ) допущено встановлення електророзеток, вимикачів на горючі основи (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (виробничі та складські приміщення);

17) не відкориговані плани евакуації відповідно до діючих нормативних документів;

18) для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення не визначено категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок , які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;

19) у підвальному приміщенні головного корпусу А-4 , гуртожитку №1 А-5 , гуртожитку №2 А-5 ) з`єднання, жил проводів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (здійснено методом скрутки);

20) стаціонарні зовнішні пожежні сходи, сходи на перепадах не пофарбовано;

21) не проведено ідентифікацію потенційно небезпечного об`єкта;

22) допускається улаштування в підвальних приміщеннях гуртожитку №1 А-5 , гуртожитку №2 А-5 склад горючих матеріалів;

23) адресні вказівники (назва вулиці, номер будинку), встановлені на фасаді будівлі не освітлюваний у темний час доби;

24) у житлових номерах гуртожитку на видимих місцях не вивішено план евакуації з відповідного поверху із зазначенням даного номера, кімнати, евакуаційних виходів та шляхів руху до них, місць розміщення первинних засобів пожежогасіння та ручних пожежних сповіщувачів, а також необхідний пояснювальний текст і пам`ятка про дії на випадок виникнення пожежі;

25) будівлю туристичного корпусу не обладнано системами захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до ДСТУ Б В.2.5-38:2008;

26) клас вогнестійкості проходок електричних кабелів та інженерного обладнання гуртожитку №1 А-5 , гуртожитку №2 А-5 через огороджувальні конструкції з нормованою межею вогнестійкості менший, ніж нормована межа вогнестійкості цієї огороджувальної конструкції;

27) у приміщенні насосної станції не вивішено загальну схему протипожежного водопостачання та схема обв`язки насосів;

28) трубопроводи й насоси не пофарбовані у відповідний колір згідно з ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета и сигнальные знаки безопасности , ГОСТ 14202-69 Трубопроводы промышленных предприятий. Опознавательная окраска, предупреждающие знаки и маркировочные щитки ;

29) пожежні насоси утримуються в несправному стані;

30) біля входу в приміщення насосної станції не розміщено напис (табло) Пожежна насосна станція з освітленням уночі;

31) в будівлі головного корпусу А-4 знято металеву драбину виходу на горище;

32) під сходовими клітками влаштовано приміщення гуртожитку №2 А-5 , головного корпусу А-4 , лабораторного корпусу А-3 ;

33) шляхи евакуації з цокольних приміщень гуртожитку №2 А-5 не відповідають вимогам;

34) протипожежні відстані між будинками використовуються для стоянок транспорту;

35) двері на шляху евакуації не відчиняються в напрямку виходу з будівлі туристичного корпусу.

Щодо директора екологічного коледжу ЛНАУ Панюри Я.Й. складено протокол про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП серія ЛВ №014499 /арк.спр.15/ Директор екологічного коледжу з протоколом ознайомлений.

Також, винесено постанову про накладення адміністративного стягнення ЛВ №014499 від 10.03.2020, на підставі якої директора екологічного коледжу ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у виді штрафу 102,00 грн. за вчинення порушення передбаченого ст. 188-8 КУпАП /арк.спр.16/.

Згідно з квитанцією від 10.03.2020 директор ОСОБА_1 штраф сплатив /арк.спр.19/.

Оскільки при експлуатації будівлі гуртожитку №1 Екологічного коледжу численні грубі порушення вимог пожежної та техногенної безпеки виявлені не вперше, позивач звернувся до суду з позовом про зупинення роботи будівлі до повного усунення виявлених порушень.

Вирішуючи справу, суд керується таким.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417.

Відповідно до ст. 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з ч. 1 ст. 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Згідно з ч. 4 ст. 4 Закону №877-V виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Частиною 7 ст. 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно зі ст. 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Відповідно до ст. 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно з ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 №20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Таким чином, Головне управління ДСНС України у Львівській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Згідно з ч. 2 вказаної статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Своєю чергою згідно з ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

За приписами пунктів 33, 43 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення.

Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).

Настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі пов`язане з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Доказами у справі підтверджено допущення відповідачем порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки у приміщеннях будівлі гуртожитку №1 екологічного коледжу ЛНАУ.

Суд наголошує, що відповідачем не надано жодних доказів, які б вказували та підтверджували усунення будь-яких порушень, що виявлені позивачем під час позапланової перевірки.

Разом з тим відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

Зважаючи на те, що в матеріалах справи відсутні відомості, що відповідачем усунуті порушення вимог пожежної безпеки в будівлі, де можуть перебувати люди, суд вважає недопустимою експлуатацію такої будівлі до повного усунення виявлених перевіркою порушень.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Водночас, існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування.

Оскільки порушення пожежної безпеки не усунуті в повному обсязі, а ті, що є, можуть створювати загрозу життю або здоров`ю персоналу, мешканцям та відвідувачам гуртожитку, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування.

Подібний висновок сформовано Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 31.03.2020 у справі №160/998/19 (адміністративне провадження №К/9901/24269/19).

Враховуючи викладене суд висновує, що позивач обґрунтував наявність підстав для застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у виді зупинення експлуатації будівлі гуртожитку №1 екологічного коледжу ЛНАУ до повного усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Відповідно до приписів ст. 139 КАС України судові витрати з відповідача стягувати не слід.

Керуючись ст.ст. 2, 19, 22, 25, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 263, п.п. 15.5 п. 15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд -

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Зупинити експлуатацію будівлі гуртожитку №1 Екологічного коледжу Львівського національного аграрного університету, за адресою: 79068, Львівська область, м. Львів, вул. Райніса, 7, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

3. Судові витрати з відповідача не стягувати.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський окружний адміністративний суд до Восьмого апеляційного адміністративного суду, з врахуванням гарантій встановлених пунктом 3 Розділу VI Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України.

В судовому засіданні проголошено вступну і резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 30.11.2020.

Суддя Кравців О.Р.

Дата ухвалення рішення25.11.2020
Оприлюднено03.12.2020
Номер документу93235561
СудочинствоАдміністративне
Сутьсудове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п.1); повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника), незалежно від причин неявки (п. 2). У разі повторної неявки повідомленого належним чином відповідача в судове засідання, суд вирішує справу на підставі наявних у ній доказів. За таких обставин суд продовжив розгляд справи за відсутності представників сторін. Суд на підставі позовної заяви, а також долучених письмових доказів

Судовий реєстр по справі —380/5666/20

Постанова від 08.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 19.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 28.07.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 27.04.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 08.04.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 25.02.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Рішення від 25.11.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 12.08.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні