ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 грудня 2020 року м. Житомир справа № 240/17337/20
категорія 111030600
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
судді Лавренчук О.В.,
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Олевське" до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України про визнання неправомірною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Фермерське господарство "Олевське" звернулось до суду з позовом в якому просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Житомирській області від 09.09.2020 №1914283 про відмову в реєстрації податкової накладної та Рішення від 09.09.2020 №1915376 про неврахування таблиці даних платника ПДВ;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 27.08.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.
В обґрунтування позову вказує, що на виконання вимог договору купівлі-продажу №15/07, відповідно до якого Продавець (ФГ "Олевське") зобов`язується продати партію українського спресованого хмелю урожаю 2020 року в кількості 4,000 тон селекційних сортів ароматичного та гіркого типу, покупцем 02.09.2020 було здійснено часткову сплату за хміль у сумі 100 000 грн. ( в тому числі ПДВ 16666,67 грн.) про що свідчить виписка з рахунку Філії - Житомирське обласне управління АТ Ощадбанк . Вказує, що 03.09.2020 ФГ Олевське отримало квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 09.09.2020. В електронному вигляді ФГ Олевське було надано пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. На думку Комісій, які приймали рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН відбулася у зв`язку з начебто ненаданням копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що для здійснення господарської діяльності ФГ використовує земельні ділянки, які належать на праві приватної власності засновнику та його дружині площею 3,8 га. Зазначені земельні ділянки включені до декларації платника єдиного податку четвертої групи, яка подана до органу ДПС 10.02.2020 за № 9017746937. Крім того, у господарстві наявні основні засоби, які відображені в формі №20 ОПП, а саме: хмелешпалера, трактор, борони, диски, оприскувач. В ФГ працює 18 осіб. засоби, які відображені в формі №20 ОПП, а саме: хмелешпалера, трактор, борони, диски, оприскувач. В ФГ працює 18 осіб.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 07.10.2020 відкрито спрощене позовне провадження та призначено судове засідання на 26.10.2020.
На електронну пошту суду 23.10.2020 надійшло клопотання Головного управління ДПС в Житомирській області про відкладення розгляду справи.
Розгляд справи відкладено на 12.11.2020.
Відзив на позовну заяву надійшов до суду 02.11.2020. У відзиві представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову. Заперечуючи щодо позовних вимог зазначає, що позивачем подано до Державної податкової служби України для проведення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, яка була доставлена до ДПС України, документи прийнято, але відповідно до п. 201.16 ст.201 ПК України реєстрацію зупинено. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1210, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Комісія ГУ ДПС у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, розглянувши подані пояснення та копії документів, прийняла рішення №1914283/37937341 від 09.09.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної. Згідно додатку до витягу з протоколу комісії ГУ ДПС у Житомирській області №110/06-30-06-03-06 від 09.09.2020 причиною відмови в реєстрації податкових накладних №1 від 27.08.2020 стало ненадання повного пакету документів, а саме; відсутній звіт ф.4-сг, окрім цього Договір купівлі-продажу подано не належної якості (неможливо прочитати) Таким чином, підприємством на розгляд комісії не надано повний пакет відповідних документів, що підтверджують здійснення господарських операцій. Окрім того, заперечуючи щодо позовних вимог, відповідач зазначає, що позивачем до ГУ ДПС у Житомирській області подано таблицю даних податку на додану вартість та пояснення до таблиці. За результатами розгляду таблиці Комісією ГУ ДПС у Житомирській області прийнято рішення № 1915376/37937341 від 09.09.2020 про неврахування таблиці даних податку на додану вартість. Підставою неврахування слугувало те. що контролюючим органом виявлено невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.
У судове засідання, призначене на 12.11.2020 прибув представник відповідача та представник ГУ ДПС в Житомирській області. У зв`язку з неявкою представника ДПС України та ненадходження до суду рекомендованого повідомлення про вручення поштових відправлень, розгляд справи відкладено на 30.11.2020.
До суду 30.11.2020 надійшла заява представника позивача про проведення розгляду справи в порядку письмового провадження.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, заслухавши пояснення представника позивача та заперечення представника відповідача, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд протокольною ухвалою постановив подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.
Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Фермерське господарство "Олевське" зареєстроване у встановленому законом порядку як юридична особа - суб`єкт господарської діяльності 10.01.2012, відомості про товариство включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Видами господарської діяльності Фермерського господарства " Олевське" за КВЕД є:
01.28 Вирощування пряних, ароматичних і лікарських культур (основний).
01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
01.50 Змішане сільське господарство.
16.10 Лісопильне та стругальне виробництво.
46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
49.41 Вантажний автомобільний транспорт.
З матеріалів справи вбачається, що 15 липня 2020 року між Фермерським господарством "Олевське" - продавець та Товариством з обмеженою відповідальністю "Вертокиївка-Хміль" (покупець) укладено договір купівлі-продажу №15/07. Товаром є український спресований хміль урожаю 2020 року в кількості 4,000 тон селекційних сортів ароматичного та гірського типу (а.с. 7-8).
Покупець здійснив оплату товару в сумі 100000,00 грн., що підтверджується випискою по рахунку за 02.09.2020 (а.с.9).
Встановлено, що 27 серпня 2020 року постачальником - Фермерське господарство "Олевське" ( отримувач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Вертокиївка-Хміль") вкладено податкову накладну №1 на суму 100000,00 грн, у тому числі ПДВ за основною ставкою 16666,67 грн. Товар - хміль шишка сорт "Заграва", кількість 714,2653 кг (а.с. 10). Податкову накладну направлено на реєстрацію до ЄРПН.
Фермерське господарство "Олевське" 03.09.2020 отримало від контролюючого органу квитанцію, відповідно до якої податкову накладну прийнято та зупинено її реєстрацію, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1210 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (а.с. 11-12).
Через електронний кабінет Фермерське господарство "Олевське" 07.09.2020 подало до контролюючого органу таблицю даних платника податку на додану вартість, в якій вказано коди згідно з КВЕД та УКТЗЕД/ДКПП (а.с. 20), а також додало пояснення в яких зазначено: податкова накладна від 27.08.2020 за №1 була виписана на попередню оплату за шишку хмелю сорту "Заграва" в сумі 100000,00 грн від ТОВ "Вертокиївка- Хміль" отриманої в рамках виконання договору купівлі-продажу №15/07 від 15.07.2020. До пояснень додано підтверджуючі документи.
Рішенням від 09.09.2020 №1915376/37937341 подана Фермерським господарством "Олевське" таблиця даних платника податків на додану вартість не врахована з підстав: виявлення невідповідності визначених платником податків в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.
Рішенням від 09.09.2020 №1914283/37937341 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнятим комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Житомирській області відмовлено у реєстрації податкової накладної в ЄРПН з підстав: ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
У витягу з протоколу №110/06-30-06-03 від 09.09.2020 Комісії ГУ ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних вказано причини відмови: платником подано не повний пакет документів, а саме: відсутній звіт ф4-сг, окрім цього Договір купівлі-продажу подано не належної якості (неможливо прочитати) (а.с. 55-56).
Встановлено, що Фермерське господарство "Олевське" подало до комісії ДПС України скаргу на рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.09.2020 №1914283/37937341, до якої надало 51 документ.
Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.09.2020 №51271/37937341/2 скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригувань в ЄРПН без змін. Підстава: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с. 27).
Не погоджуючись з вказаним рішенням, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з цією позовною заявою.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК України) передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з положеннями пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
Згідно з положеннями підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Відповідно до цієї норми та підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка набрала чинності 01.02.2020 року та якою затверджено: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації податкової накладної); Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок розгляду скарги).
Пунктом 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно пунктів 7, 10 та 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Матеріалами справи підтверджується, що Фермерське господарство "Олевське" 03.09.2020 отримало від контролюючого органу квитанцію, відповідно до якої податкову накладну прийнято та зупинено її реєстрацію, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1210 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (а.с. 11-12).
Оцінюючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної мотиви контролюючого органу, суд зазначає, що у Додатку 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено критерії ризиковості здійснення операцій. У пункту 1 Додатку 3 вказано: Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
З урахуванням положень наведених норм, суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має зажадати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Як вбачається зі змісту квитанції про зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної, фіскальний орган у них вказав, що господарська операція платника податків відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Так, суд зазначає, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Отже, під час зупинення реєстрації спірної податкової накладної відповідач застосував критерії ризиковості здійснення операцій до податкової накладної, що не відповідає наведеним вище приписам пунктів 6, 7 Порядку №1165 та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.
Суд відмічає, що під час судового розгляду справи відповідачем не заперечувалось, що позивач вирощує хміль на земельних ділянках, що належать на праві приватної власності керівнику Фермерського господарства "Олевське" та його дружині. Загальна площа земельних ділянок становить 3,8га (а.с. 13, 14).
Відповідно до інформації, яка міститься в мережі Інтернет, хміль - багаторічна трав`яниста рослина.
Окрім того, судом встановлено, що позивачем до податкового органу були направлені пояснення у яких зазначено, що для здійснення господарської діяльності Фермерське господарство має такі основні засоби: хмелешпалера, трактор, борони, диски, оприскувач. Інформація про наявні основні засоби подана 07.09.2020 до податкового органу за формою №20-ОПП (а.с. 16).
Окрім того, у поясненнях зазначено, що у Фермерському господарстві "Олевське" працює 18 осіб, що відображено у формі №1-ДФ та Звіті по ЄСВ.
Отже, матеріалами справи не підтверджено факт виявлення під час моніторингу здійсненого відповідачем, об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товару - хмелю власного виробництва, дані про який зазначено у податковій накладній, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
Відповідно до пунктів 12-17 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної, платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
У таблиці даних платника податку зазначаються:
види економічної діяльності відповідно до КВЕД;
коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України;
коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Подана Таблиця розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.
Встановлено, що 09.09.2020, з метою усунення критерію ризиковості здійснення операцій, визначеного п. 1 Додатку 3 Порядку, позивачем направлено на адресу податкового органу таблицю даних платника податку на додану вартість з відповідним письмовим поясненням щодо виду діяльності господарства та задекларованої господарської операції, яка потребує декларування податку на додану вартість.
У таблиці даних платника податку на додану вартість вказано, що позивач є сільськогосподарським товаровиробником, який на 31.12.2016 застосував спеціальний режим оподаткування відповідно до ст. 209 ПК України.
Окрім того, у таблиці даних платника податку на додану вартість Фермерським господарством "Олевське" вказано: код згідно з КВЕД 01.28; код згідно УКТЗЕД:
- 1210201000 (код згідно УКТЗЕД/Державним класифікатором продукції та послуг товарів/послуг) - шишки хмелю подрiбненi, розмеленi або у виглядi гранул, з високим вмiстом лупулiну; лупулiн;
- НОМЕР_1 - хімічна продукція - препарати на основi сполук мiдi;
- 2710124194 - палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки; бітумінозні речовини; воски мінеральні;
- 2710194300 - палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки; бітумінозні речовини; воски мінеральні;
- 3808939000 - різноманітна хімічна продукція - засоби, що запобігають проростанню паросткiв;
- 3105 - добрива мiнеральнi або хiмiчнi із вмiстом двох чи трьох поживних елементiв: азоту, фосфору та калiю; iншi добрива; товари цiєї групи у таблетках чи аналогiчних формах або в упаковках масою брутто не бiльш як 10 кг;
- 3808 - інсектициди, родентициди, фунгiциди, гербiциди, засоби, що запобігають проростанню паросткiв, та регулятори росту рослин, дезінфекційні засоби та аналогiчнi засоби, подані у формах чи упаковках для роздрiбної торгiвлi або як препарати, або у виглядi готових виробiв (наприклад, стрiчки, обробленi сiркою, ґноти, свiчки i папiр липкий вiд мух);
- 380891 - інсектициди;
- 3808922000 - різноманітна хімічна продукція;
- 4011100090 - шини та покришки пневматичнi гумові новi;
- 8424819900 - розбризкувачi та розкидачi, що встановлюються на тракторi або тягнуться за його допомогою;
- 2710198100 - масла моторнi, компресорні, турбiнні;
- 2710199900 - iншi мастильні матеріали та інші дистиляти;
- 2710198700 - масла трансмісійні та редукторні;
- 7217- дрiт з вуглецевої сталi;
- 3102290000 - добрива- сульфат амонiю; подвiйнi солi i сумiшi сульфату амонiю та нiтрату амонiю;
- 5607410000 - шпагат та мотузки для пакування.
Представник позивача в судовому засіданні пояснив, що вказані у таблиці товари використовуються при здійсненні господарської діяльності по вирощуванню хмелю.
Однак, відповідачем прийнято рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 09.09.2020 №1915376/3793341 в якому зазначено підстави неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість:
- виявлення невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.
Форма рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (додаток 6 Порядку).
В оскаржуваному рішенні контролюючим органом не обґрунтовано, відсутність якої саме інформації позбавило можливості врахувати дані таблиці, чому документи платника не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про врахування таблиці, які документи платник податків має надати для обґрунтованого рішення щодо врахування таблиці.
Суд відмічає, що позивачем було направлено до податкового органу повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність (Додаток 10 до Порядку обліку платників податків і зборів, Форма "20-ОПП) в якому вказано:
- дві земельні ділянки. що перебувають у праві приватної власності згідно актів на право власності на земельну ділянку;
- хмелешпалера, трактор Т-40, борона - БДН-1,871; борона БДН-1,4, диски, оприскувач.
Враховуючи наявну у Таблиці даних платника податку на додану вартість інформацію щодо придбаних (отриманих) товарів та послуг згідно УКТЗЕД та щодо наданих товарів згідно УКТЗЕД та співставляючи із наявними у позивача основними засобами, суд відмічає, та відповідачем під час судового розгляду справи не спростовано, що придбані товари використовувались у господарській діяльності Фермерського господарства "Олевське". Зокрема: добрива, інсектициди, хімічні речовини використовувались для вирощування хмелю, мастила масла, покришки використовувались для техніки, яка є у власності позивача та використовується для обробки земельних ділянок на яких вирощується хміль; розбризкувачi та розкидачi, що встановлюються на тракторi або тягнуться за його допомогою використовувались у господарській діяльності позивача (позивач має трактор, що використовує у господарській діяльності при вирощуванні хмелю); дріт, шпага та мотузки використовуються при вирощування та при транспортуванні хмелю.
Отже, у відповідача не було законних та обґрунтованих підстав для прийняття оскаржуваного рішення від 09.09.2020 №1915376/37937341 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, а тому вказане рішення підлягає скасуванню судом.
Відповідно до п.22 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг"; "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пунктів 25 - 26 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Згідно пунктів 42, 44 - 46 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Разом з тим, згідно протоколу засідання комісії від 09.09.2020 №110/06-30-06-03- при розгляді питання щодо відмови позивачеві у реєстрації податкової накладної №1 від 27.08.2020 зазначено: платником подано не повний пакет документів, а саме: відсутній звіт Ф.4-сг, окрім цього Договір купівлі-продажу подано не належної якості (неможливо прочитати).
Суд відмічає, що згідно п. 1.1 Інструкції щодо заповнення форми державного статистичного спостереження №4-сг "Посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 200_ року" (річна), затвердженої затвердженої Наказом Державного комітету статистики України 27.08.2008 №296 Форма державного статистичного спостереження №4-сг "Посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 200_року" подається органу державної статистики за місцем здійснення діяльності (місцезнаходженням земельних ділянок) респондента, який здійснює сільськогосподарську діяльність незалежно від його підпорядкування та організаційно-правової форми господарювання та має площі сільськогосподарських угідь.
Сторонами визнається, що хміль - багаторічна трав`яниста рослина.
Представник відповідача в судовому засіданні не змогла пояснити, а оскаржуване рішення не містить вказівки про те, за який рік позивач повинен був подати відповідачу звіт Форми 4-сг, оскільки як пояснив представник позивача, хміль було посіяно кілька років тому.
Окрім того, Форма державного статистичного спостереження №4-сг "Посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 200_року" подається органу державної статистики, а тому обов`язку подавати його до податкового органу позивач не має.
Пунктом 5 Порядку №520 не встановлено необхідності для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, подачі Форми державного статистичного спостереження №4-сг "Посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 200_року".
Окрім того, у протоколі зазначено щодо подачі платником податку копії договору неналежної якості.
Суд відмічає, що як вже зазначалось вище, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Суд зазначає, що копію договору купівлі продажу від 27.08.2020, позивачем було надано до податкового органу. Доказів того, що поданий договір складений / оформлений з порушенням законодавства, відповідачем до суду не надано.
Отже, причини відмову, визначені у протоколі від 09.09.2020 №110/06-30-06-03 є формальними та спростовуються доказами, які містяться в матеріалах справи.
Окрім того, суд вважає, що не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Враховуючи викладене, суд вважає, що Рішення від 09.09.2020 №1914283/37937341 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 27.08.2020 є протиправним, а тому підлягає скасуванню.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Індивідуальні ж акти можуть бути оскаржені лише особами, безпосередні права, свободи чи охоронювані законом інтереси яких такими актами порушені.
Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Верховного суду України від 28 лютого 2017 року у справі № 21-3829а16.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічні позиції викладені у постановах Верховного суду від 22.04.2019р. у справі №2040/5445/18, від 16.04.2019р. у справі №826/10649/17.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем сплачений судовий збір у розмірі 2197,00 грн, що підтверджується квитанцією №6 від 05.10.2020 (а.с.33).
У зв`язку із задоволенням позовних вимог суд дійшов висновку, що судові витрати, понесені позивачем, належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів у повному розмірі.
Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позовну заяву Фермерського господарства "Олевське" задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення від 09.09.2020 №1915376/37937341 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.
Визнати протиправним та скасувати рішення від 09.09.2020 №1914283/37937341 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 27.08.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8,Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну №1 від 27.08.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.
Стягнути з Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7,Житомир,10003, код ЄДРПОУ 43142501) на користь Фермерського господарства " Олевське" (вул. Набережна, 4А, Сущани,Олевський район, Житомирська область,11016, код ЄДРПОУ 37937341) судові витрати у сумі 1098 (одна тисяча дев`яносто вісім) гривень 50 копійок.
Стягнути з Державної податкової служби України (Львівська площа, 8,Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Фермерського господарства " Олевське" (вул. Набережна, 4А, Сущани,Олевський район, Житомирська область,11016, код ЄДРПОУ 37937341) судові витрати у сумі 1098 (одна тисяча дев`яносто вісім) гривень 50 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Лавренчук
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2020 |
Оприлюднено | 04.12.2020 |
Номер документу | 93266856 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні