КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 грудня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/1822/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: перший заступник керівника Кіровоградської місцевої прокуратури (25006, Кіровоградська обл., м. Кропивницький, вул. Є. Чикаленка, 11), в інтересах держави,
відповідач: міська рада міста Кропивницького (25022, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41, код ЄДРПОУ 26241020)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: приватне підприємство "А плюс Я" (25005, м. Кропивницький, вул. Куйбишева, 5, кв. 51, код ЄДРПОУ 23688980)
про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Перший заступник керівника Кіровоградської місцевої прокуратури, в інтересах держави, звернувся до суду з адміністративним позовом до міської ради міста Кропивницького про визнання протиправним та скасування рішення.
Позов мотивовано тим, що Кіровоградською місцевою прокуратурою під час здійснення представницької діяльності у порядку статті 23 Закону України "Про прокуратуру" щодо вивчення стану законності у сфері земельних відносин встановлено порушення вимог земельного законодавства. Зокрема встановлено, що на дев`ятнадцятій сесії міської ради міста Кропивницького сьомого скликання прийнято рішення №3213 від 05.03.2020 року "Про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки по АДРЕСА_1 ", яким приватному підприємству "А плюс Я" надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду по АДРЕСА_1 орієнтовною площею 1,1141 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури за рахунок земель житлової та громадської забудови. Прокурор вважає це рішення протиправним, оскільки воно суперечить вимогам статей 123, 124, 134, 135 Земельного кодексу України щодо передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, за результатами проведення земельних торгів. Стверджуючи, що міська рада міста Кропивницького безпідставно надала приватному підприємству "А плюс Я" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки комунальної власності у позаконкурентний спосіб, прокурор просить суд визнати протиправним та скасувати спірне рішення відповідача №3213 від 05.03.2020 року.
Ухвалою судді від 09.06.2020 року справу прийнято до провадження та вирішено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, приватне підприємство "А плюс Я" (надалі - ПП "А плюс Я").
Від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що міська рада, розглядаючи звернення ПП "А плюс Я", не мала підстав, передбачених статтею 123 Земельного кодексу України, для відмови у наданні йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду. Посилався на те, що за правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 08.08.2019 року у справі №820/3656/17, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність. Стверджував, що перевірка та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 186-1 Земельного кодексу України відбувається на етапі одержання проекту землеустрою компетентними органами, а не на етапі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. З цих підстав представник відповідача просив суд у задоволенні позову відмовити.
Прокурор подав відповідь на відзив, у якій наполягав на задоволенні позову, посилаючись на те, що ПП "А плюс Я" на час прийняття відповідачем оскаржуваного рішення не мало права на отримання земельної ділянки, розташованої по АДРЕСА_1 , в оренду за правилами статті 123 Земельного кодексу України за проектом землеустрою щодо її відведення. Доводив, що розташований на цій земельній ділянці об`єкт незавершеного будівництва, що належить ПП "А+Я", не є об`єктом нерухомого майна у розумінні Цивільного кодексу України, а тому його наявність не дає третій особі право на отримання земельної ділянки в оренду під будівництво багатоквартирного житлового будинку, без проведення процедури земельних торгів.
Від третьої особи пояснення щодо позову та/або відзиву на позов не надходили.
Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини.
Приватне підприємство "А плюс Я" з 16.04.1997 року зареєстроване як юридична особа, основним видом його економічної діяльності є ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення. (а.с. 18 - 20)
Між державною податковою інспекцією в м. Кіровограді та ПП "А+Я" 21.05.2008 року було укладено біржовий контракт №14/14, за умовами якого ПП "А+Я" купило безхазяйне майно, що перейшло у власність держави, яке знаходиться за адресою: Кіровоградська область, м. Кіровоград, вул. Глиняна, а саме сваї залізобетонні в землі у кількості 76 штук.
Додатком-уточненням до біржового контракту №14/14 від 21.05.2008 року його сторони визначили, що предметом контракту слід вважати об`єкт незавершеного будівництва, що складається із свай залізобетонних в землі в кількості 76 штук.
Листом №5012 від 03.09.2008 року Кіровоградська міська рада повідомила ПП "А+Я", що об`єкту незавершеного будівництва відповідно до контракту №14/14 по вул. Глиняній присвоєно адресу - вул. Андріївська, 2-а.
Рішенням господарського суду Кіровоградської області від 21.01.2009 року у справі №8/76 за позовом ПП "А + Я" до обласного комунального підприємства "Кіровоградське обласне об`єднання бюро технічної інвентаризації" визнано право власності ПП "А+Я" на об`єкт незавершеного будівництва (відсоток готовності - 2%), а саме: недобудовану будівлю літ. "А" та недобудовану будівлю літ. "Б", який розташований в АДРЕСА_1 . Зобов`язано обласне комунальне підприємство "Кіровоградське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації" здійснити державну реєстрацію об`єкта незавершеного будівництва (відсоток готовності - 2%), а саме: недобудовану будівлю літ. "А" та недобудовану будівлю літ. "Б", який розташований в АДРЕСА_1 . (а.с. 25 - 26)
На підставі цього судового рішення 23.05.2016 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності ПП "А плюс Я" на це майно як на об`єкт незавершеного будівництва. (а.с. 89 - 94)
У листопаді 2019 року ПП "А плюс Я" звернулося до міської ради міста Кропивницького із заявою, в якій просило надати йому дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 в оренду строком на 10 років, площею 11141,34 кв. м., для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі. До заяви додано рішення господарського суду №8/67 від 21.02.2009 року, копію інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, графічні матеріали. (а.с. 24 - 29)
Рішенням дев`ятнадцятої сесії міської ради міста Кропивницького сьомого скликання №3213 від 05.03.2020 року "Про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки по АДРЕСА_1 " ПП "А плюс Я" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду по АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 1,1141 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури за рахунок земель житлової та громадської забудови. (а.с. 23)
Посилаючись на те, що вказаним рішенням порушено інтереси держави у сфері земельних відносин, перший заступник керівника Кіровоградської місцевої прокуратури, використовуючи повноваження, надані статтями 23, 24 Закону України "Про прокуратуру", звернувся до суду з цим позовом.
Перевіряючи законність оскаржуваного рішення, суд дійшов до таких висновків.
Відповідно до статей 38, 39 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.
Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм.
Частинами 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до частини 2 статті 16 цього Закону укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
У статті 123 Земельного кодексу України визначений порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.
Відповідно до частини 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Згідно з частиною 2 статті 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 3 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідно до частини 6 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Частиною 11 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Порядок передачі земельних ділянок в оренду регламентований статтею 124 Земельного кодексу України.
Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Відповідно до статті 127 Земельного кодексу України органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.
Стаття 134 Земельного кодексу України передбачає обов`язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах).
Відповідно до частини 1 статті 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно з частиною 2 статті 135 Земельного кодексу України продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування передбачені статтею 122 Земельного кодексу України.
Згідно з частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відтак, до повноважень відповідача належить розпорядження землями комунальної власності, у тому числі продаж земельних ділянок комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах в порядку, встановленому главою 21 Земельного кодексу України, а також передача земельних ділянок комунальної власності у користування (у тому числі в оренду) у позаконкурентний спосіб особам, визначеним частинами 2, 3 статті 134 Земельного кодексу України, у порядку, передбаченому статтею 123 цього Кодексу.
Згідно зі статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Частиною 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Відповідно до статті 22 Закону України "Про землеустрій" землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.
Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.
Судом установлено, що на дев`ятнадцятій сесії міської ради міста Кропивницького сьомого скликання прийнято рішення №3213 від 05.03.2020 року, яким на підставі статей 12, 19, 93, 123, 124 Земельного кодексу України надано дозвіл ПП "А плюс Я" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду по АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 1,1141 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, за рахунок земель житлової та громадської забудови.
Це рішення надає ПП "А плюс Я" право замовити розроблення документації із землеустрою - проект землеустрою щодо відведення обраної ним земельної ділянки із земель комунальної власності, з метою її формування як об`єкту цивільних прав та подальшої передачі її в оренду ПП "А плюс Я" в порядку, установленому статтею 123 Земельного кодексу України, без проведення земельних торгів.
Зі змісту листа виконавчого комітету міської ради міста Кропивницького від 08.05.2020 року, адресованого прокурору, вбачається, що міська рада пояснювала таке рішення посиланням на частину 2 статті 134 Земельного кодексу України, якою передбачено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них зокрема у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб. (а.с. 32)
Прокурор стверджує, що міська рада міста Кропивницького, приймаючи спірне рішення, допустила порушення вимог статей 123, 124, 134, 135 Земельного кодексу України, оскільки надала ПП "А плюс Я" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду в позаконкурентний спосіб, попри те, що об`єкт незавершеного будівництва, що розташований на цій земельній ділянці та належить вказаному підприємству, не є об`єктом нерухомого майна.
Перевіряючи такі доводи, суд виходить з того, що частиною 1 статті 181 Цивільного кодексу України визначено, що до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Згідно з частинами 1, 2 статті 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 1 статті 331 Цивільного кодексу України ("Набуття права власності на новостворене майно та об`єкти незавершеного будівництва") право власності на нову річ, яка виготовлена (створена) особою, набувається нею, якщо інше не встановлено договором або законом.
Особа, яка виготовила (створила) річ зі своїх матеріалів на підставі договору, є власником цієї речі.
Частиною 2 статті 331 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна).
Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації.
Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.
Згідно з частиною 3 статті 331 Цивільного кодексу України до завершення будівництва (створення майна) особа вважається власником матеріалів, обладнання тощо, які були використані в процесі цього будівництва (створення майна).
У разі необхідності особа, зазначена в абзаці першому цієї частини, може укласти договір щодо об`єкта незавершеного будівництва після проведення державної реєстрації права власності на нього відповідно до закону.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації прав підлягають право власності на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва.
Згідно з частинами 1, 2, 3 статті 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону.
Право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.
У пункту 1 статті 12 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" установлено, що Державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про зареєстровані права власності на об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяження.
Відповідно до частини 2 статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація права власності на об`єкт незавершеного будівництва, обтяжень такого права проводиться у порядку, визначеному цим Законом, з урахуванням особливостей правового статусу такого об`єкта.
Наведене свідчить, що об`єкт незавершеного будівництва є об`єктом цивільних відносин з особливим правовим статусом та відрізняється від об`єктів нерухомого майна, що розташовані на земельній ділянці.
Верховний Суд у постановах від 18.12.2019 року у справі №916/633/19, від 26.02.2020 року у справі №914/1658/15, від 29.07.2020 року у справі №825/1016/16 сформулював правий висновок, згідно з яким об`єкт незавершеного будівництва є лише сукупністю належних забудовнику будівельних матеріалів і наявність судового рішення про визнання права власності на об`єкт незавершеного будівництва, а також факт здійснення державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва не змінює правового статусу такого майна та не перетворює сукупність будівельних матеріалів на новостворену річ - об`єкт нерухомого майна (житловий будинок, будівлю, споруду тощо) в розумінні статті 181 та частини 2 статті 331 ЦК України.
Суд установив, що ПП "А плюс Я" належить майно, що розташоване в АДРЕСА_1 та зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухому майно як об`єкт незавершеного будівництва. Цей об`єкт, будівельна готовність якого становить 2%, в експлуатацію не прийнятий та не є об`єктом нерухомого майна (будівлею, спорудою).
Відповідачем не доведено, що, розглядаючи клопотання ПП "А плюс Я" про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 11141, 34 кв.м. в АДРЕСА_1 в оренду для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, ним за даними містобудівної документації установлено, що на цій земельній ділянці комунальної власності розташовані об`єкти нерухомого майна (будівлі, споруди), що перебувають у власності ПП "А плюс Я", що б давало останньому право набути земельну ділянку в оренду в позаконкурентний спосіб, без проведення земельних торгів.
Відтак положення частини 3 статті 124 Земельного кодексу України, які передбачають передачу земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, в оренду фізичним і юридичним особам, визначеним частинами 2, 3 статті 134 цього Кодексу (зокрема власникам об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), розташованих на цих земельних ділянках) в порядку, встановленому статтею 123 Земельного кодексу України, без проведення земельних торгів, у межах спірних правовідносин застосуванню не підлягали.
Доводи відповідача щодо того, що саме по собі отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність, суд відхиляє, та зазначає, що статтею 123 Земельного кодексу України передбачено певний алгоритм та поетапність процесу надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування громадянам та юридичних особам, і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за заявою особи, зацікавленої в одержанні земельної ділянки у користування, метою якого є формування земельної ділянки, є першим етапом земельно-правової процедури, спрямованої на досягнення результату у вигляді отримання земельної ділянки в користування.
Судом установлено, що на момент прийняття відповідачем спірного рішення №3213 від 05.03.2020 року ПП "А плюс Я" не мало права на отримання в оренду поза конкурсом земельної ділянки комунальної власності, розташованої у АДРЕСА_1 , а відтак не мало права на отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо її відведення в порядку статті 123 Земельного кодексу України з метою подальшої передачі йому в оренду для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
Спірне рішення відповідача про надання третій особі такого дозволу прийняте всупереч вимогам земельного законодавства про обов`язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах). Тож позов прокурора, поданий ним в порядку представництва інтересів держави у сфері земельних відносин, про визнання цього рішення протиправним та його скасування слід задовольнити.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Такі витрати у даній справі не понесені.
Керуючись статтями 9, 53, 90, 139, 142, 242-246, 250, 251, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов першого заступника керівника Кіровоградської місцевої прокуратури (25006, Кіровоградська обл., м. Кропивницький, вул. Є. Чикаленка, 11) до міської ради міста Кропивницького (25022, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41, код ЄДРПОУ 26241020) задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення дев`ятнадцятої сесії міської ради міста Кропивницького сьомого скликання "Про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки по АДРЕСА_1 " №3213 від 05.03.2020 року.
Копію рішення суду надіслати учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2020 |
Оприлюднено | 07.12.2020 |
Номер документу | 93326244 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні