Рішення
від 03.12.2020 по справі 910/10340/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

03.12.2020Справа № 910/10340/20 Господарський суд міста Києва у складі головуючого судді Демидова В.О ., за участю секретаря судового засідання Юрковської В.О.,

розглянувши справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім МЕДСВІТ (вул. Шишкарівська, буд. 15, оф. 1, м. Суми, Сумська область, 40000) до Спільного українсько-естонського підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю ОПТІМА-ФАРМ, ЛТД (вул. Кіквідзе, буд. 18А, м. Київ, 01103) про стягнення 459165,67 грн,

Представники сторін:

від позивача: Афанасієв Р.В.;

від відповідача: Суховерко О.В.;

В С Т А Н О В И В:

17.07.2020 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім МЕДСВІТ до Спільного українсько-естонського підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю ОПТІМА-ФАРМ, ЛТД про стягнення 459165,67 грн, та передана судді Демидову В.О. відповідно до автоматизованого розподілу судової справи між суддями.

Позивач просить суд стягнути з Спільного українсько-естонського підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю ОПТІМА-ФАРМ, ЛТД на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім МЕДСВІТ грошові кошти, сплачені за товар, який має істотні недоліки за договором поставки № 76317 від 25.05.2018 у сумі 459165,67 грн; судові витрати покласти на відповідача.

Позовна заява мотивована тим, що поставлені відповідачем лікарські засоби Гексаксим 0,5 шпр-доза №1 та Пентаксим пор фл.сусп.р-н шпр. 2 гол.0,5 мл. є такими, строк придатності яких не продовжується та не відновлюється, а тому строк придатності вказаних вакцин є істотною умовою договору поставки. Тому поставка вакцин з меншим строком придатності при виконанні умов договору поставки дає позивачу можливість вимагати від відповідача заміну вакцин або повернення сплачених за них коштів. З огляду га вказане позивач просив стягнути з відповідача 459 165,67 грн., як за поставлений товар, який має істотні недоліки.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 22.07.2020 позовна заява прийнята до розгляду, у справі відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін, запропоновано відповідачу строк не пізніше п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження подати до суду відзив на позовну заяву, а також всі докази, що підтверджують заперечення проти позову, запропоновано позивачу у строк не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву на позовну заяву подати відповідь на відзив в порядку ст. 166 Господарського процесуального кодексу України, а також визначено відповідачу строк для подання заперечень на відповідь на відзив (якщо такі будуть подані) - протягом п`яти днів з дня отримання відповіді на відзив.

Копію ухвали суду про відкриття провадження у справі відповідачем отримано 29.07.2020, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення.

03.08.2020 до суду від відповідача надійшло клопотання про розгляд справи № 910/10340/20 в порядку загального позовного провадження, у задоволенні якого відмовлено ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.08.2020.

17.08.2020 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній заперечив проти задоволення позову, посилаючись на те, що в момент прийому товару позивачу було достеменно відомо про його термін придатності, однак товар ним було прийнято без будь-яких зауважень. Також термін придатності був зазначений у видаткових накладних та актах приймання-передавання вакцин, які були оформлені позивачем без будь-яких зауважень. Зауваження щодо терміну придатності товару у позивача виникли лише навесні 2020 року після того, як не вдалося реалізувати отриманий товар.

Також, 17.08.2020 до суд від позивача надійшло клопотання про долучення доказів, до якого позивачем долучено заяву про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

В період часу з 17.08.2020 до 04.09.2020 включно суддя Демидов В.О. перебував у щорічній основній відпустці.

Ухвалою Господарського суду м. Києва від 10.09.2020 заяву позивача Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім МЕДСВІТ про розгляд справи № 910/10340/20 у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін - задоволено. Вирішено проводити розгляд справи № 910/10340/20 у порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін. Повідомлено сторони про призначене судове засідання на 24.09.20 о 12:00 год.

У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Демидова В.О. розгляд справи з 24.09.2020 перенесено на 15.10.2020.

13.10.2020, 15.10.2020 та 19.10.2020 позивач подав до суду відповіді на відзив аналогічного змісту, в яких зазначав, що дані про товар, які містяться в Прайс-листах, надісланих відповідачем позивачу, містять істотні умови про товар (характеристики товару). Інших даних про термін придатності товару договір не містить. Оскільки на підставі п. 5.1 договору замовлення покупця формується за даними Прайс-листів, такі дані (зокрема, термін придатності), прийняті покупцем і включені ним до замовлення, стають частиною договору сторін.

15.10.2020 судове засідання не відбулось у зв`язку із перебування судді Демидова В.О. у відпустці, справа призначена на 29.10.2020.

29.10.2020 відповідач подав до суду заперечення на відповідь на відзив, в яких вказував, що враховуючи положення укладеного між сторони договору, у прас-листах міститься лише інформація щодо переліку товару та його ціни. Наданий позивачем Висновок експертного дослідження №11958/13099-13113 за результатами проведення експертного дослідження комп`ютерної техніки і програмних продуктів від 07.08.2020 не є належним доказом у цій справі.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.10.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, розгляд справи відкладено на 12.11.2020.

03.11.2020, 04.11.2020 та 12.11.2020 позивач подав письмові пояснення на заперечення відповідача аналогічні за змістом, в яких вказував, що не можна вважати обґрунтованими твердження відповідача про те, що сторони не визначили термін придатності товару при формуванні замовлення, оскільки термін придатності товару є його істотною характеристикою та істотною умовою договору. Отримавши това, покупець виявив його невідповідність умовам замовлення і даним прас-листів в частині термінів придатності, на що покупець відразу відреагував та направив на адресу продавця рекламації (претензії) щодо поставки лікарських засобів з іншим строком придатності №44 від 11.09.2019, №46 від 18.09.2019 та №54 від 07.11.2019, які були залишені без офіційної відповіді.

У судовому засіданні 26.11.2020 судом оголошено перерву до 03.12.2020.

03.12.2020 позивач подав до суду письмові пояснення щодо поштових відправлень, зазначав, що направив на адресу продавця рекламації (претензії) щодо поставки лікарських засобів з іншим строком придатності №44 від 11.09.2019, №46 від 18.09.2019 та №54 від 07.11.2019, що підтверджується описами поштових вкладень та квитанцією поштової служби. Позиція відповідача про неотримання вказаних документів не є добросовісною, оскільки поштові відправлення були відправлені на поштову адресу постачальника, зазначену в договорі рекомендованими листами з описом. Виходячи з презумпції отримання адресатом поштових відправлень, направлених на його офіційну адресу, зазначену в договорі, відповідач вважається таким, що отримав документи.

У судове засідання 03.12.2020 з`явились представник позивача та відповідача , надали пояснення по справі.

Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подачі доказів в обґрунтування своїх позицій у справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом в межах наданих йому повноважень сторонам створені усі належні умови для надання доказів.

В судовому засіданні 03.12.2020 оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив такі фактичні обставини.

25.05.2018 між Спільним українсько-естонським підприємством у формі товариства з обмеженою відповідальністю ОПТІМА-ФАРМ, ЛТД (далі - постачальник, відповідач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Торговий дім МЕДСВІТ (далі - покупець, позивач) укладено Договір поставки №76317 (далі - договір), згідно з п.1.1 якого відповідно до умов цього договору постачальник зобов`язується поставити і передати у власність покупцеві, а покупець прийняти та оплатити певний товар, асортимент, кількість та ціна якого, зазначені в видаткових накладних, які є його невід`ємною частиною.

Відповідно до п. 1.2.1 договору предметом поставки є наступний товар: лікарські засоби та вироби медичного призначення, предмети та засоби особистої гігієни, косметичні засоби, функціональні харчові продукти, дієтичні добавки та інші товари, які мають право відповідно до законодавства придбавати та продавати аптечні заклади та їх структурні підрозділи.

Згідно п. 2.1 договору поставка товару здійснюється окремими партіями, кількість та асортимент товару в яких визначається сторонами шляхом оформлення замовлень відповідно до умов, викладених у розділі 3 ( Умови поставки товару ) цього договору.

Загальна кількість та асортимент товару, що поставляється за договором, складається з кількості та асортименту товару, погоджених сторонами та вказаних в підписаних видаткових накладних на передачу товару (п. 2.2 договору).

Одиниці виміру для кожного виду товару вказуються в видаткових накладних на передачу (поставку) кожної партії товару (п. 2.3 договору).

Умовами п. 2.4, 2.5 договору передбачено, що якість товару повинна відповідати вимогам нормативної та аналітичної документації, що діяла на момент виробництва товару та підтверджуватися відповідним сертифікатом або іншим документом виробника, що засвідчує якість товару. Постачальник надає покупцю сертифікати якості на товар, що постачається в рамках даного договору у вигляді сканованих копій сертифікатів у електронному вигляді шляхом доступу на сайт постачальника. Постачальник зобов`язаний надати паперову копію сертифікату якості, засвідчену власною печаткою лише на письмову вимогу покупця, у термін не пізніше 2 робочих днів з моменту такої вимоги. Покупець зобов`язується забезпечити умови для проведення аудиту зі сторони фахівців постачальника на предмет відповідності покупця вимогам міжнародних стандартів з якості, а також діючих Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами тощо.

Відповідно до п. 3.1 договору поставка товару здійснюється окремими партіями, відповідно до поданих покупцем та погоджених постачальником замовлень на поставку товару.

Асортимент, кількість, ціну товару, умови оплати кожної партії товару покупець вказує в замовленні на поставку відповідної партії товару (п.3.2 договору).

Замовлення на поставку відповідної партії товару подається покупцем за допомогою електронних або факсимільних засобів зв`язку, або телефоном (п. 3.2.1 договору).

При здійсненні оплати товару з відстроченням платежу, поставка та передача замовленого товару постачальником покупцю здійснюється не пізніше 4 робочих днів від дати погодження замовлення покупця постачальником, за умови наявності такого замовленого товару на складі постачальника. При здійсненні оплати товару шляхом попередньої оплати, поставка та передача замовленого товару постачальником покупцю здійснюється протягом 2 робочих днів від дати зарахування коштів на банківський рахунок постачальника (п. п. 3.3, 3.4 договору).

Відповідно до п. 3.5 договору передача товару постачальником покупцю здійснюється поставкою товару силами постачальника на умовах DDP (Інкотермс 2010). Поставка товару здійснюється транспортом постачальника, який відповідає вимогам щодо зберігання та транспортування лікарських засобів та виробів медичного призначення.

Датою поставки товару є дата отримання відповідної партії товару покупцем. Місцем поставки є місце поставки товару, вказане покупцем у замовленні на поставку відповідної партії товару (п.3.7 договору).

Пунктом 3.11 договору сторони погодили, що постачальник буде вважатися таким, що виконав зобов`язання з поставки товару, якщо він поставив товар в місце поставки, зазначений у замовленні покупця, із усією супроводжувальною документацією, яка вимагається чинним законодавством України та цим договором, і якщо внаслідок приймання товару було встановлено, що товар повністю відповідає нормам, передбаченим законодавством України, умовам замовлення покупця та цього договору.

Згідно п. п. 4.1, 4.2 договору право власності на товар переходить від постачальника до покупця в момент передачі товару покупцеві. Ризик випадкової втрати та пошкодження товару несе її власник, з моменту набуття права власності.

За вимогами п. 5.1 договору ціна за одиницю товару визначається (погоджується) сторонами на підставі прайса-листа постачальника, що діє на момент замовлення товару покупцем, в якому наведено перелік (асортимент) товару, що є предметом поставки відповідно до цього договору, та його ціна до якої додається податок на додану вартість у розмірі, встановленому чинним законодавством України. Зміна та/або оновлення такого Прайс-листа, а також направлення його покупцям, здійснюється за правилами постачальника.

Ціна товару за одиницю визначається в національній валюті України - гривні. Ціна кожної одиниці товару вказується у видаткових накладних на поставку кожної партії товару (п. п.5.2, 5.3 договору).

Оплата покупцем товару за цим договором здійснюється шляхом попередньої оплати або з відстроченням платежу. При цьому порядок оплати товару за цим договором (попередня оплата чи оплата з відстроченням платежу) обирається покупцем при поданні замовлення на поставку (п. 6.1 договору).

Пунктом 6.9 договору сторони погодили, що до моменту здійснення повної оплати товару покупцем, покупець має право за згодою сторін повернути неоплачений товар постачальнику, за умови збереження його товарного виду. Факт повернення товару підтверджується накладною, підписаною уповноваженими представниками сторін.

Постачальник, за власною ініціативою, має право ініціювати повернення покупцем оплаченого але нереалізованого останнім товару протягом всього терміну дії договору. Дане повернення здійснюється у строк до 90 календарних днів, якщо інший строк не буде встановлений постачальником. Повернення такого товару здійснюється при умові збереження цілісності оригінальної упаковки товару (товар не повинен мати додаткового маркування, враховуючи надписи, цінники та ін..), шляхом підписання сторонами накладної на повернення товару. При поверненні товару постачальник має право вимагати від покупця даних температурного моніторингу (температурних карток), а також підтвердження, що товар зберігався згідно умов, вказаних в інструкції до застосування протягом всього терміну зберігання/транспортування товару покупцем (п. 6.10 договору).

Відповідно до п. п. 7.1, 7.2 договору приймання-передача товару по кількості здійснюється на підставі товаросупровідних документів. При отриманні товару уповноважена особа покупця повинна надати довіреність, яка оформлена відповідно до чинного законодавства України та вимог постачальника, які не суперечать законодавству України.

Партія товару вважається переданою постачальником та прийнятою покупцем: за кількістю - шляхом перевірки та порівняння відповідно до кількості місць, вказаної в товарно-супровідних документах на партію товару (п. 7.6 договору).

Пунктом 7.7 договору передбачено, що покупець вправі направити рекламації відносно кількості чи якості поставленого за цим договором товару на адресу постачальника протягом 3-х календарних днів з моменту отримання покупцем товару, якщо покупцем дотримані необхідні для кожного виду товару умови зберігання. Такі рекламації з боку покупця можуть бути заявлені в т.ч., якщо при поставці товару були виявлені недостача, пере сорт серії, нетоварний вигляд, бій, в т.ч. що були спричинені помилками працівників постачальника, збоєм роботи інформаційної системи постачальника. При виявлені заводського браку претензії приймаються протягом всього терміну придатності. В разі недотримання умов зберігання, рекламації відносно кількості чи якості товару не приймаються, а вказана кількість товару у накладній вважається фактично отриманою і покупець зобов`язаний сплатити його.

Рекламація повинна бути підтверджена претензійним листом покупця та актом про виявлені дефекти, в якому вказується сутність розбіжностей та фото товару, щодо якого заявляється рекламація, а також підтверджується актами експертиз відповідних компетентних організацій (п. 7.8 договору).

Усі претензійні листи, що заявляються з порушенням строків та умов, розглядаються постачальником на власний розсуд (п. 7.9 договору).

Відповідно до п. 7.15 договору вимога покупця щодо повернення термолабільних, медичних імунобіологічних препаратів або лікарських засобів, що підлягають предметно-кількісному обліку за власною ініціативою покупця, що не має підстави органів контролю - постачальником не розглядаються. В разі виявлення невідповідностей під час приймання зазначених груп препаратів, претензії приймаються протягом доби з моменту отримання покупцем товару.

Положеннями п. 12.10. договору поставки передбачено, що цей договір складений в трьох примірниках, два примірники - для постачальника, один примірник - для покупця, вступає в силу з дати його підписання сторонами та діє на протязі 2 (двох) календарних років, а в частині розрахунків - до повного виконання сторонами взятих на себе зобов`язань згідно з умовами даного Договору.

На виконання умов договору 10.09.2019 позивач засобами телефонного зв`язку зробив замовлення відповідачу на поставку лікарського засобу Гексаксим 0,5 шпр-доза №1. У прас-листі зазначив, що вказаний лікарський засіб має бути годен до 01.09.2020.

Відповідач поставив позивачу лікарський засіб Гексаксим 0,5 шпр-доза №1, що підтверджується видатковими накладними: №19684823 від 10.09.2019, 50 шт. за 50 875,29 грн.; №19685049 від 10.09.2019, 136 шт. за 138 380,79 грн.; №19685216 від 10.09.2019, 20 шт. за 20 350,12 грн.; №19685048 від 10.09.2019, 20 шт. за 20 350,12 грн.; №19685050 від 10.09.2019, 75 шт. за 76 312,94 грн.; №19684823 від 10.09.2019, 50 шт. за 50 875,29 грн.; №19711163 від 17.09.2019, 198 шт. за 201 466,15 грн.; №19711252 від 17.09.2019, 125 шт. за 127 188,23 грн.

Таким чином, відповідач поставив позивачу лікарський засіб Гексаксим 0,5 шпр-доза №1 в кількості 674 шт., загальною вартістю 685 798,93 грн.

Також, 04.11.2019 позивач засобами телефонного зв`язку зробив замовлення відповідачу на поставку лікарського засобу Пентаксим пор фл.сусп.р-н шпр. 2гол.0,5 мл. У прас-листі зазначив, що вказаний лікарський засіб має бути годен до 01.10.2020.

Згідно вказаного замовлення відповідач поставив позивачу вказаний лікарський засіб за наступними видатковими накладними: №19885011 від 05.11.2019, 133 шт., 98 894,07 грн.; №19894656 від 07.11.2019, 50 шт., 36 770,02 грн.

Таким чином, відповідач поставив позивачу лікарський засіб Пентаксим пор фл.сусп.р-н шпр. 2гол.0,5 мл. в кількості 183 шт., загальною вартістю 135 664,09 грн.

Позивач оплатив поставлені лікарські засоби в повному обсязі, що не заперечується відповідачем.

Позивачем було встановлено, що кінцевий строк придатності отриманих препаратів на упаковках був зазначений 05.2020 рік на відміну від строку придатності, зазначеному у Прайс-листі при здійсненні замовлення - 09.2020 та 10.2020.

Позивач зазначає, що на виконання умов договору поставки №76317 від 25.05.2018 позивач направив на адресу відповідача наступні претензійні рекламації з актами про виявлені дефекти: рекламація від 11.09.2019 щодо невідповідності строку придатності лікарського засобу Гексаксим 0,5 шпр-доза №1, заявленому у Прайс-листі з актом про виявлені дефекти від 10.09.2019; рекламація від 18.09.2019 щодо невідповідності строку придатності лікарського засобу Гексаксим 0,5 шпр-доза №1, заявленому у Прайс-листі з актом про виявлені дефекти від 17.09.2019; рекламація від 07.11.2019 щодо невідповідності строку придатності лікарського засобу Пентаксим пор фл.сусп.р-н шпр. 2гол.0,5 мл., заявленому у Прайс-листі з актами про виявлені дефекти від 05.11.2019 та від 07.11.2019.

14.01.2020 генеральним директором ТОВ ТД МЕДСВІТ був виданий наказ Про проведення службового розслідування для виявлення залишків вакцин з обмеженим строком придатності.

14.01.2020 інвентаризаційною комісією ТОВ ТД МЕДСВІТ складений акт про виявлені залишки вакцин з обмеженим строком придатності, а саме: Гексаксим 0,5 шпр-доза №1 - 389 шт., Пентаксим пор фл.сусп.р-н шпр. 2гол.0,5 мл - 160 шт.

Також матеріали справи містять претензію позивача від 27.04.2020, направлену на адресу відповідача, з вимогою про заміну лікарських засобів Гексаксим 0,5 шпр-доза №1 в кількості 389 шт. та Пентаксим пор фл.сусп.р-н шпр. 2гол.0,5 мл в кількості 160 шт. на аналогічні з кінцевим строком придатності - 09.2020 рік, або повернення грошових коштів в сумі 514 371,86 грн.

Відповіді на претензію матеріали справи не містять.

З огляду на вказане, позивач звернувся до суду з цим позовом, в якому просить стягнути з Спільного українсько-естонського підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю ОПТІМА-ФАРМ, ЛТД на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім МЕДСВІТ грошові кошти, сплачені за товар, який має істотні недоліки за договором поставки № 76317 від 25.05.2018 у сумі 459165,67 грн.

Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про необхідність відмови у задоволенні позову з таких підстав .

Відповідно до приписів частини другої статті 11 ЦК України однією з підстав виникнення цивільних прав і обов`язків, є договори.

Спір між сторонами виник у зв`язку з невиконанням зобов`язань за договором поставки товару, регулювання правовідносин за яким здійснюється на підставі норм § 3 глави 54 Цивільного кодексу України та § 1 глави 30 Господарського кодексу України.

Відповідно до частини першої статті 265 ГК України за договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно із частиною першою, другою статті 712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Тлумачення наведених норм свідчить, що договір поставки товару за своєю правовою природою відноситься до двосторонніх, консенсуальних, оплатних договорів, укладення якого зумовлює взаємне виникнення у кожної зі сторін прав та обов`язків. У таких правовідносинах обов`язку продавця (постачальника) з передачі у власність (поставки) покупцю товару відповідає обов`язок покупця з прийняття та оплати цього товару.

Згідно з положеннями статті 662 ЦК продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу. Продавець повинен одночасно з товаром передати покупцеві його приналежності та документи (технічний паспорт, сертифікат якості тощо), що стосуються товару та підлягають переданню разом із товаром відповідно до договору або актів цивільного законодавства.

Продавець повинен передати покупцеві товар, якість якого відповідає умовам договору купівлі-продажу (частина 1 статті 673 ЦК).

За змістом статті 268 Господарського кодексу України (далі - ГК) якість товарів, що поставляються, повинна відповідати стандартам, технічним умовам, іншій технічній документації, яка встановлює вимоги до їх якості, або зразкам (еталонам), якщо сторони не визначать у договорі більш високі вимоги до якості товарів (частина 1). У разі поставки товарів більш низької якості, ніж вимагається стандартом, технічними умовами чи зразком (еталоном), покупець має право відмовитися від прийняття і оплати товарів, а якщо товари уже оплачені покупцем, - вимагати повернення сплаченої суми (частина 5). Якщо поставлені товари відповідають стандартам або технічним умовам, але виявляться більш низького сорту, ніж було зумовлено, покупець має право прийняти товари з оплатою за ціною, встановленою для товарів відповідного сорту, або відмовитися від прийняття і оплати поставлених товарів (частина 7).

Відповідно до частини 2 статті 678 ЦК у разі істотного порушення вимог щодо якості товару (виявлення недоліків, які не можна усунути, недоліків, усунення яких пов`язане з непропорційними витратами або затратами часу, недоліків, які виявилися неодноразово чи з`явилися знову після їх усунення) покупець має право за своїм вибором: 1) відмовитися від договору і вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми; 2) вимагати заміни товару.

Загальна кількість та асортимент товару, що поставляється за договором, складається з кількості та асортименту товару, погоджених сторонами та вказаних в підписаних видаткових накладних на передачу товару (п. 2.2 договору).

Одиниці виміру для кожного виду товару вказуються в видаткових накладних на передачу (поставку) кожної партії товару (п. 2.3 договору).

Умовами п. 2.4, 2.5 договору передбачено, що якість товару повинна відповідати вимогам нормативної та аналітичної документації, що діяла на момент виробництва товару та підтверджуватися відповідним сертифікатом або іншим документом виробника, що засвідчує якість товару. Постачальник надає покупцю сертифікати якості на товар, що постачається в рамках даного договору у вигляді сканованих копій сертифікатів у електронному вигляді шляхом доступу на сайт постачальника. Постачальник зобов`язаний надати паперову копію сертифікату якості, засвідчену власною печаткою лише на письмову вимогу покупця, у термін не пізніше 2 робочих днів з моменту такої вимоги. Покупець зобов`язується забезпечити умови для проведення аудиту зі сторони фахівців постачальника на предмет відповідності покупця вимогам міжнародних стандартів з якості, а також діючих Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами тощо.

Відповідно до п. 3.1 договору поставка товару здійснюється окремими партіями, відповідно до поданих покупцем та погоджених постачальником замовлень на поставку товару.

Асортимент, кількість, ціну товару, умови оплати кожної партії товару покупець вказує в замовленні на поставку відповідної партії товару (п.3.2 договору).

Відповідно до п. п. 7.1, 7.2 договору приймання-передача товару по кількості здійснюється на підставі товаросупровідних документів. При отриманні товару уповноважена особа покупця повинна надати довіреність, яка оформлена відповідно до чинного законодавства України та вимог постачальника, які не суперечать законодавству України.

Партія товару вважається переданою постачальником та прийнятою покупцем: за кількістю - шляхом перевірки та порівняння відповідно до кількості місць, вказаної в товарно-супровідних документах на партію товару (п. 7.6 договору).

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач поставив позивачу лікарський засіб Гексаксим 0,5 шпр-доза №1, що підтверджується видатковими накладними: №19684823 від 10.09.2019, 50 шт. за 50 875,29 грн.; №19685049 від 10.09.2019, 136 шт. за 138 380,79 грн.; №19685216 від 10.09.2019, 20 шт. за 20 350,12 грн.; №19685048 від 10.09.2019, 20 шт. за 20 350,12 грн.; №19685050 від 10.09.2019, 75 шт. за 76 312,94 грн.; №19684823 від 10.09.2019, 50 шт. за 50 875,29 грн.; №19711163 від 17.09.2019, 198 шт. за 201 466,15 грн.; №19711252 від 17.09.2019, 125 шт. за 127 188,23 грн.

Таким чином, відповідач поставив позивачу лікарський засіб Гексаксим 0,5 шпр-доза №1 в кількості 674 шт., загальною вартістю 685 798,93 грн.

Також, відповідач поставив позивачу вказаний лікарський засіб за наступними видатковими накладними: №19885011 від 05.11.2019, 133 шт., 98 894,07 грн.; №19894656 від 07.11.2019, 50 шт., 36 770,02 грн.

Таким чином, відповідач поставив позивачу лікарський засіб Пентаксим пор фл.сусп.р-н шпр. 2гол.0,5 мл. в кількості 183 шт., загальною вартістю 135 664,09 грн.

Всі видаткові накладні підписані повноважними представниками сторін та скріплені печатками товариств.

Будь-які відмітки у видаткових накладних щодо поставки товару неналежної якості відсутні.

Більше того, поставлені лікарські засоби були прийняті позивачем належним чином без зауважень.

Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що поставлені відповідачем лікарські засоби Гексаксим 0,5 шпр-доза №1 та Пентаксим пор фл.сусп.р-н шпр. 2 гол.0,5 мл. є такими, строк придатності яких не продовжується та не відновлюється, а тому строк придатності вказаних вакцин є істотною умовою договору поставки. Тому поставка вакцин з меншим строком придатності при виконанні умов договору поставки дає позивачу можливість вимагати від відповідача заміну вакцин або повернення сплачених за них коштів.

Пунктом 7.7 договору передбачено, що покупець вправі направити рекламації відносно кількості чи якості поставленого за цим договором товару на адресу постачальника протягом 3-х календарних днів з моменту отримання покупцем товару, якщо покупцем дотримані необхідні для кожного виду товару умови зберігання. Такі рекламації з боку покупця можуть бути заявлені в т.ч., якщо при поставці товару були виявлені недостача, пере сорт серії, нетоварний вигляд, бій, в т.ч. що були спричинені помилками працівників постачальника, збоєм роботи інформаційної системи постачальника. При виявлені заводського браку претензії приймаються протягом всього терміну придатності. В разі недотримання умов зберігання, рекламації відносно кількості чи якості товару не приймаються, а вказана кількість товару у накладній вважається фактично отриманою і покупець зобов`язаний сплатити його.

Рекламація повинна бути підтверджена претензійним листом покупця та актом про виявлені дефекти, в якому вказується сутність розбіжностей та фото товару, щодо якого заявляється рекламація, а також підтверджується актами експертиз відповідних компетентних організацій (п. 7.8 договору).

Усі претензійні листи, що заявляються з порушенням строків та умов, розглядаються постачальником на власний розсуд (п. 7.9 договору).

Відповідно до п. 7.15 договору вимога покупця щодо повернення термолабільних, медичних імунобіологічних препаратів або лікарських засобів, що підлягають предметно-кількісному обліку за власною ініціативою покупця, що не має підстави органів контролю - постачальником не розглядаються. В разі виявлення невідповідностей під час приймання зазначених груп препаратів, претензії приймаються протягом доби з моменту отримання покупцем товару.

Позивач зазначає, що на виконання умов договору поставки №76317 від 25.05.2018 він направив на адресу відповідача наступні претензійні рекламації з актами про виявлені дефекти: рекламація від 11.09.2019 щодо невідповідності строку придатності лікарського засобу Гексаксим 0,5 шпр-доза №1, заявленому у Прайс-листі з актом про виявлені дефекти від 10.09.2019; рекламація від 18.09.2019 щодо невідповідності строку придатності лікарського засобу Гексаксим 0,5 шпр-доза №1, заявленому у Прайс-листі з актом про виявлені дефекти від 17.09.2019; рекламація від 07.11.2019 щодо невідповідності строку придатності лікарського засобу Пентаксим пор фл.сусп.р-н шпр. 2гол.0,5 мл., заявленому у Прайс-листі з актами про виявлені дефекти від 05.11.2019 та від 07.11.2019.

14.01.2020 генеральним директором ТОВ ТД МЕДСВІТ був виданий наказ Про проведення службового розслідування для виявлення залишків вакцин з обмеженим строком придатності.

14.01.2020 інвентаризаційною комісією ТОВ ТД МЕДСВІТ складений акт про виявлені залишки вакцин з обмеженим строком придатності, а саме: Гексаксим 0,5 шпр-доза №1 - 389 шт., Пентаксим пор фл.сусп.р-н шпр. 2гол.0,5 мл - 160 шт.

Також матеріали справи містять претензію позивача від 27.04.2020, направлену на адресу відповідача, з вимогою про заміну лікарських засобів Гексаксим 0,5 шпр-доза №1 в кількості 389 шт. та Пентаксим пор фл.сусп.р-н шпр. 2гол.0,5 мл в кількості 160 шт. на аналогічні з кінцевим строком придатності - 09.2020 рік, або повернення грошових коштів в сумі 514 371,86 грн.

Крім того, на підтвердження того, що інформація, викладена у Прайс-листах, надійшла до ТОВ ТД МЕДСВІТ саме з СП ОПТІМА-ФАРМ, ЛТД позивач надав висновок експертного дослідження 311958/13099-13113 за результатами проведення експертного дослідження комп`ютерної техніки і програмних продуктів від 07.08.2020, виконаний Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса.

Відповідач заперечує отримання вказаних рекламацій та претензії, а також заперечує отримання листа №9 від 15.03.2019 про вимоги до якості вакцин. Зазначає, що усі замовлення товару, погодження асортименту та строків поставки, в тому числі строків придатності товару, здійснювалися сторонами в телефонному режимі.

При цьому, матеріали справи не містять доказів отримання вказаних рекламацій відповідачем.

Долучені позивачем до позовної заяви копії описів вкладення у листи та супровідні листи служби доставки Сіті Експрес , на яких відсутні підписи відповідача про їх отримання, не можуть свідчити про належне відправлення позивачем рекламацій.

Відповідно до частини 1, 3 статті 74 ГПК кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами, висновками експертів; показаннями свідків (стаття 73 ГПК).

Враховуючи, що матеріали справи не містять доказів отримання відповідачем вказаних вище рекламацій, а також виходячи з умов п. 7.9 договору, відповідно до якого усі претензійні листи, що заявляються з порушенням строків та умов, розглядаються постачальником на власний розсуд, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову, оскільки позивачем не доведено своєчасне звернення до відповідача з приводу невідповідності строку придатності лікарських засобів.

З огляду на вищевикладене, суд вважає, що позивачем не доведено належними та допустимим доказами наявність обставин, на які він посилається як на підставу своїх вимог, з огляду на що суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Судовий збір покладається на позивача у зв`язку з відмовою у позові у повному обсязі (на підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України).

На підставі викладеного, керуючись ст. 74, 76-79, 86, 123, 129, 232-233, 237-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст.241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст.256 Господарського процесуального кодексу України та в порядку, передбаченому ст.257 Господарського процесуального кодексу України з урахуванням приписів п.п.17.5 п.17 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

З повним текстом рішення можна ознайомитись у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою:http://reyestr.court.gov.ua/.

Повний текст рішення складено та підписано 08.12.2020

Суддя В.О.Демидов

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення03.12.2020
Оприлюднено14.12.2020
Номер документу93436273
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/10340/20

Ухвала від 06.12.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 06.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Постанова від 06.07.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Ухвала від 28.05.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Ухвала від 12.04.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Ухвала від 18.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Ухвала від 19.01.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Рішення від 17.12.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Демидов В.О.

Ухвала від 22.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Рішення від 03.12.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Демидов В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні