ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2020 року справа №380/5936/20
зал судових засідань № 12
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кузан Р.І.,
секретаря судового засідання Красневич Ю.Б.,
за участю:
представника позивачів Дручека М.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Семенівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області про визнання протиправним та скасування рішення,-
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі - позивач 1, ОСОБА_1 ), ОСОБА_2 (місце проживання: Львівська область, Стрийський район, с.Добряни, РНОКПП НОМЕР_2 ) (далі - позивач 2, ОСОБА_2 ) звернулись до суду з позовом до Семенівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області (місцезнаходження: 81162, Львівська область, Пустомитівський район, с.Семенівка, вул.Шевченка, 1 (далі - відповідач), в якому, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог від 24.10.2020, просять визнати протиправним і скасувати рішення №1495 від 09.10.2019 Про розгляд клопотання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Семенівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області в частині, а саме: пункт 3 3. Відмінити рішення №228 від 05.11.2013 19 сесії 6 скликання Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 , пункт 7 7. Відмінити рішення №228 від 05.11.2013 19 сесії 6 скликання Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 .
Обґрунтовуючи позовні вимоги посилаються на те, що сільська рада не наділена повноваженнями щодо відміни чи скасування рішень сесій попередніх скликань, а акти індивідуальної дії можуть бути скасовані лише у судовому порядку. Вказують, що оскаржуване рішення прийняте на підставі клопотання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, однак на думку позивачів таке не може слугувати підставою для скасування попередніх рішень ради. Таке клопотання не містить вимог щодо скасування чи відміни рішень сільської ради. Позивачі вважають, що з їх боку не вчинено жодних протиправних дій. Крім цього, звертають увагу на те, що за скасованими рішеннями сільської ради ними вже розроблено землевпорядну документацію та відновлено земельні ділянки для індивідуального будівництва. Просять позов задовольнити повістю.
Ухвалою від 03.08.2020 суддя залишив позовну заяву без руху.
Ухвалою від 23.09.2020 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
Відповідач відзив на позовну заяву не подав.
Ухвалою від 28.10.2020 суд прийняв до провадження заяву про уточнення (зменшення) позовних вимог від 24.10.2020.
Ухвалою від 28.10.2020 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.
Станом на момент розгляду цієї справи, жодних заяв по суті справи на адресу суду від відповідача не надходило.
Представник позивачів в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві та заяві про зменшення позовних вимог. Просив суд позов задовольнити повністю.
Відповідач в судове засідання не з`явився про дату час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином. Клопотань про розгляд справи без його участі до суду не надходило.
Дослідивши подані позивачами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Семенівська сільська рада Пустомитівського району Львівської області на 19 сесії 6 скликання прийняла наступні рішення:
- Про надання дозволу на складення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 від 05.11.2013 №228;
- Про надання дозволу на складення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 від 05.11.2013 №232.
Позивачі на підставі вказаних рішень розробили проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для будівництва та обслуговування житлових будинків і господарських споруд в кварталі К-5 с. Милошевичі ділянка № НОМЕР_3 та ділянка № НОМЕР_4 на території Семенівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області (в межах населеного пункту).
Семенівська сільська рада Пустомитівського району Львівської області на 43 сесії 7 скликання прийняла рішення від 09.10.2019 № 1495 Про розгляд клопотання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області , яким зокрема вирішено:
- п.3 відмінити рішення від 05.11.2013 №228 19 сесії 6 скликання Про надання дозволу на складення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 ;
- п.7 відмінити рішення 19 сесії 6 скликання від 05.11.2013 №232 Про надання дозволу на складення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 .
Вважаючи рішення відповідача від 09.10.2019 № 1495 Про розгляд клопотання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області в частині пункту 3 3. Відмінити рішення №228 від 05.11.2013 19 сесії 6 скликання Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 , пункт 7 7. Відмінити рішення №228 від 05.11.2013 19 сесії 6 скликання Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 протиправним, позивачі звернулися з відповідним позовом до суду.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.6 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Кабінету міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статею 122 вказаного Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені зазначеною статею.
Згідно з ч.7 ст.118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Частиною першою статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно з ч.10 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до ст.118 Земельного кодексу України порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів:
- звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування;
- розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому статтею 186-1 Земельного кодексу України;
- затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Рішенням Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) встановлено, що за органами місцевого самоврядування законодавцем закріплюється право на зміну та скасування власних рішень. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на певній території, оскільки вони є суб`єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну, доповнення і скасування. Зі змісту частини другої статті 144 Конституції України та частини десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні слідує, що рішення органів місцевого самоврядування з мотивів невідповідності законам України визнаються незаконними у судовому порядку. Однак, Конституційним Судом вказано, що це не позбавляє орган місцевого самоврядування права за власною ініціативою змінити або скасувати прийнятий ним правовий акт (у тому числі і з мотивів невідповідності законам України). Органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, змінювати їх у випадках, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних інтересів і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.
Отже, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
У той же час, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Реалізація зазначених повноважень можлива у разі дотримання сукупності умов, зокрема: відсутність факту виконання рішення, що скасовується; відсутність факту виникнення правовідносин, пов`язаних з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів або ж відсутність заперечень суб`єктів правовідносин щодо їх зміни чи припинення у разі виникнення таких правовідносин.
Суд при розгляді справи враховує висновки Великої Палати Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постанові від 20.09.2018 у справі № 521/17710/15-а.
Як встановлено судом, 05.11.2013 Семенівська сільська рада Пустомитівського району Львівської області на 19 сесії 6 скликання прийняла рішення про надання дозволу на складення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивачам.
У зв`язку з отриманням дозволу складення проекту землеустрою позивачі уклали з ТзОВ Інститут геоінформаційних систем договори про розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для будівництва та обслуговування житлових будинків і господарських споруд в кварталі К-5 с. Милошовичі.
ТзОВ Інститут геоінформаційних систем на виконання укладених договорів розробило проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для будівництва та обслуговування житлових будинків і господарських споруд в кварталі К-5 с. Милошевичі ділянка НОМЕР_3 та ділянка № НОМЕР_4 на території Семенівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області (в межах населеного пункту).
Прийняття позивачами розроблених проектів землеустрою підтверджується актами виконаних робіт від 24.09.2015, які наявні в матеріалах справи.
Суд також зауважує, що ТзОВ Інститут геоінформаційних систем супровідним листом від 06.09.2018 № 54/18 подало відповідачу розроблені проекти землеустрою.
Відповідач листом від 12.11.2018 №421 повідомив ТзОВ Інститут геоінформаційних систем про необхідність приведення поданих проектів землеустрою у відповідність до норм та вимог законодавства, а саме погодити виконавцем та замовником та повернути на погодження Семенівській сільській раді. (а.с.78)
У подальшому ТзОВ Інститут геоінформаційних систем супровідним листом від 03.01.2019 № 4-17 повторно подало відповідачу розроблені проекти землеустрою із урахуванням зауважень, викладених у листі від 12.11.2018 № 421. (а.с.79)
Відповідач листом № 50 від 05.02.2019 повідомив ТзОВ Інститут геоінформаційних систем про те, що подані проекти землеустрою потребують додаткового вивчення.
Виходячи з наведеного, суд вважає, що на підставі рішень про надання дозволу на складення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією суб`єктивних прав позивачів.
З огляду на виготовлення позивачами проектів землеустрою, рішення Семенівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області від 05.11.2013, якими позивачам надано дозвіл на складення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є виконаними, а тому вичерпали свою дію.
Відтак, суд дійшов висновку про те, що відповідач позбавлений права скасовувати такі рішення.
Водночас суд не бере до уваги аргументи позивачів про понесення витрат у розмірі 500000,00 грн. на рекультивацію земельних ділянок, оскільки такі витрати не підтверджені належними та допустимими доказами.
З врахуванням положень ч.4 ст.159 КАС України суд розцінює неподання відповідачем відзиву на позов без поважних причин, як визнання позову.
Таким чином, суд вважає, що рішення Семенівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області від 09.10.2019 №1495 Про розгляд клопотання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області в частині пункту 3 3. Відмінити рішення №228 від 05.11.2013 19 сесії 6 скликання Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 , пункт 7 7. Відмінити рішення №228 від 05.11.2013 19 сесії 6 скликання Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 прийняте не у спосіб, що передбачений Конституцією і законами України, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.
Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не подано належних доказів правомірності прийняття рішення від 09.10.2019 №1495 Про розгляд клопотання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області в частині пункту 3 3. Відмінити рішення №228 від 05.11.2013 19 сесії 6 скликання Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 та пункту 7 7. Відмінити рішення №228 від 05.11.2013 19 сесії 6 скликання Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 .
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи наведене та даючи оцінку оскаржуваному рішенню суд дійшов переконання, що таке не відповідає критеріям, встановленим ч.2 ст.2 КАС України та прийняте з порушенням положень Податкового кодексу України, а тому його слід визнати протиправним і скасувати у вказаній позивачами частині, задовольнивши позовні вимоги повністю.
Відповідно до частини третьої статті 139 КАС України з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань необхідно стягнути на користь позивачів по 840,80 грн судового збору, сплаченого згідно з згідно з квитанціями №0.0.17778474774.1 від 22.07.2020 та №0.0.1778474050.1 від 22.07.2020.
Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним і скасувати рішення Семенівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області від 09.10.2019 №1495 Про розгляд клопотання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області в частині пункту 3 3. Відмінити рішення №228 від 05.11.2013 19 сесії 6 скликання Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 та пункту 7 7. Відмінити рішення №228 від 05.11.2013 19 сесії 6 скликання Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 .
Стягнути з Семенівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області (місцезнаходження: 81162, Львівська область, Пустомитівський район, с.Семенівка, вул. Шевченка, 1 код ЄДРПОУ 04369661) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір в сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.
Стягнути з Семенівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області (місцезнаходження: 81162, Львівська область, Пустомитівський район, с.Семенівка, вул. Шевченка, 1 код ЄДРПОУ 04369661) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_2 (місце проживання: Львівська область, Стрийський район, с.Добряни, РНОКПП НОМЕР_2 ) судовий збір в сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Повне рішення суду складене та підписане 10.12.2020.
Суддя
Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
Кузан Р.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2020 |
Оприлюднено | 14.12.2020 |
Номер документу | 93467815 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні