Постанова
від 19.11.2020 по справі 160/2545/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

19 листопада 2020 року м. Дніпросправа № 160/2545/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Чабаненко С.В.,

суддів: Чумака С.Ю., Юрко І.В.,

за участю секретаря судового засідання Сколишева О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційні скарги Дніпровської міської ради, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 червня 2020 року у справі №160/2545/20 за позовом Приватного акціонерного товариства "Проектний-проектно-конструкторський інститут "Металургавтоматика" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Дніпровська міська рада про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство "Проектний і проектно-конструкторський інститут "Металургавтоматика" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 13.12.2019 року № 0009590504.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 червня 2020 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 13.12.2019 року № 0009590504.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Дніпровська міська рада та ГУ ДПС у Дніпропетровській області звернулися з апеляційними скаргами, в яких, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просять рішення суду скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

В судовому засіданні представники сторін підтримала доводи апеляційних скарг та заперечення на них, відповідно.

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг, а також підстав позову, суд доходить висновку, що апеляційні скарги підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, 21.12.2006 року між Дніпропетровською міською радою (орендодавцем) та ПАТ «ППКІ «Металургавтоматика» (орендарем) укладено договір оренди земельної ділянки площею 1,2633 га, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:03:246:0059 та розташована за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Сімферопольська, 21, строком на 15 років.

Приватним акціонерним товариством "Проектний і проектно-конструкторський інститут "Металургавтоматика" було подано до контролюючого органу податкові декларації з плати за землю:

- від 26.04.2017 року з орендної плати за 2017 рік (уточнююча), якою визначено оренду плату у розмірі 509940,29 грн, виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки у сумі 13455243,98 грн та розміру орендної плати - 3%;

- від 12.02.2018 року з орендної плати за 2018 рік, якою визначено оренду плату у розмірі 509940,29 грн, виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки у сумі 13455243,98 грн. та розміру орендної плати - 3%;

- від 07.02.2019 року з орендної плати за 2019 рік, якою визначено оренду плату у розмірі 509940,29 грн, виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки у сумі 13455243,98 грн. та розміру орендної плати - 3%.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області у період з 24.10.2019 року по 30.10.2019 року було проведено документальну позапланову виїзну перевірку ПрАТ "Проектний і проектно-конструкторський інститут "Металургавтоматика" з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельну ділянку, що перебуває в користуванні ПрАТ "Проектний і проектно-конструкторський інститут "Металургавтоматика" на підставі укладеного договору оренди землі площею 1,2633 га (кадастровий номер 1210100000:03:246:0059) за період з 01.06.2017 по 31.08.2019 року.

За наслідками проведення перевірки контролюючим органом складено акт № 8447/04-36-05-04/01416760 від 05.11.2019 року, відповідно до висновків якого встановлено порушення п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.286.1, п.286.2 ст.286, п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України, внаслідок чого занижено оренду плату за земельну ділянку за період з 01.01.2017 року по 31.08.2019 року на суму 2719681,56 грн.

На підставі акта перевірки Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Р» від 13.12.2019 р. № 0009590504, яким ПрАТ "Проектний і проектно-конструкторський інститут "Металургавтоматика" збільшено суму грошового зобов`язання по орендній платі з юридичних осіб у розмірі 3399601,95 грн (в т.ч. за податковими зобов`язаннями 2719681,56 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 679920,39 грн.).

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку що податковий орган, який не є суб`єктом цивільно-правових відносин у цій справі, прийнявши податкове повідомлення-рішення фактично змінив умови договору в частині визначення збільшення розміру орендної плати у бік збільшення, що в свою чергу є порушенням норм матеріального права та умов договору.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Приписами підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до пункту 286.2 статті 286 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір та умови внесення орендної плати відповідно до пункту 288.4 тієї самої статті встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

В той же час приписами пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України визначено тільки обмеження щодо максимального та мінімального розміру орендної плати за землю, та зазначено, що питання щодо розміру орендної плати регулюються виключно договором оренди.

Інші елементи механізму справляння орендної плати за землю - податковий період, порядок обчислення орендної плати, строку сплати та порядок її зарахування до бюджетів відповідно до пункту 288.7 статті 288 Податкового кодексу України встановлюються статтями 285-287 цього кодексу.

Крім того статтею 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Отже, з аналізу наведених норм вбачається, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, в той же час приписами Податкового кодексу України врегульовано строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, податковий період, порядок обчислення орендної плати, обмеження максимального та мінімального розміру орендної плати та порядок її зарахування до бюджетів відповідно.

Статтею 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 13 Закону України «Про оренду землі» ).

Статтею 15 зазначеного Закону визначені істотні умови договору оренди, серед яких є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Частиною 1 статті 23 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Статтею 14 Закону України «Про оренду землі» визначено, що договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально.

Статтею 654 Цивільного кодексу України (який є загальним нормативно-правовим актом, що регулює зобов`язальні правовідносини) визначено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Як вбачається з матеріалів справи, 21.12.2006 року між Дніпропетровською міською радою (орендодавцем) та ПАТ «ППКІ «Металургавтоматика» (орендарем) укладено договір оренди земельної ділянки площею 1,2633 га, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:03:246:0059 та розташована за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Сімферопольська, 21, строком на 15 років.

За умовами договору річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт 1,3.

Відповідно до пункту 4.7 договору встановлено, розмір орендної плати переглядається щорічно, або у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, в інших випадках, передбачених законом.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 09.01.2013 року, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 11.03.2013 року у справі № 31/5005/6946/2012, внесено зміни до пунктів 2.3, 4.1 договору оренди земельної ділянки від 21.12.2006 року, та викладено їх у наступній редакції:

"2.3. Нормативна грошова оцінка 1 квадратного метру земельної ділянки на момент внесення змін до договору складає 1028,78 грн";

"4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку на момент внесення змін до договору встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 389 897,33 грн. Річна орендна плата не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється цим кодексом. Орендна плата вноситься орендарем, незалежно від результатів його діяльності на банківський рахунок Дніпропетровської міської ради, який попередньо в письмовій формі уточнюється орендарем щорічно, на початку бюджетного року".

Відповідно до приписів ч.4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Крім того, відповідно до п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України, сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

Підпунктом 12.4.3 п. 12.4 ст. 12 Податкового кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належать: до початку наступного бюджетного періоду прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов`язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.

Дніпропетровською міською радою прийняті рішення, якими встановлені ставки плати за користування земельними ділянками житлової та громадської забудови у розмірі 3% на 2017-2019 рр.. а саме:

- №7/11 від 13.07.2016 року Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.2010 №5/6 Про місцеві податки і збори на території міста;

- №12/18 від 15.02.2017 року Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.10 №5/6 Про місцеві податки і збори на території міста ;

- №13/27 від 06.12.2017 року Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста ;

- №8/30 від 21.02.2018 Про внесення змін до рішення міської ради від 06.12.2017 р. № 13/27 Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста .

Таким чином, орендна плата підлягала зміні з урахуванням рішень міськради та рішення Господарського суду Дніпропетровської області та мала дорівнювати трикратному розміру орендної плати, що встановлена приписами ПК України.

З урахуванням вищевказаного, річна сума орендної плати за землю, яка повинна бути нарахована та сплачена ПрАТ ППКІ Металургавтоматика за 2017 рік складає 1 529 820, 87 грн (16 998 009,72 * 0.03 * 3 =1 529 820, 87 грн)

Отже, підприємством занижено суму річної орендної плати земельної ділянки площею 1.2633 га в податковій декларації з плати за землю за 2017 рік па суму 1 019 880,58 грн (1 529 820,87 - 50994,29 = 1 019 880,58 грн)

Річна сума орендної плати за землю, яка повинна бути нарахована та сплачена ПрАТ ППКІ Металургавтоматика за 2018 рік складає 1 529 820,87 грн (16 998 009,72 * 0.03 * 3 = 1529 820, 87 грн). Відповідно підприємством занижено суму річної орендної плати земельної ділянки площею 1.2633 га (кадастровий номер - 1210100000:03:246:0059) в податковій декларації з плати за землю за 2018 рік на суму 1 019 880,58 грн (1 529 820,87 - 509940,29 =1019 880,58 грн)

Річна сума орендної плати за землю, яка повинна бути нарахована та сплачена ПрАТ ППКІ Металургавтоматика за січень-серпень 2019 року складає 1 019 880,58 грн, з урахуванням того, що розмір орендної плати за один місяць становить 127485,07грн (16 998 009,72 грн * 0.03)/12*3= 127 485,07грн), тому розмір орендної плати за 8 місяців становить 127 485,07 *8 = 1 019 880,58 грн.

Таким чином, позивачем, всупереч нормам ПК України та умовам Договору оренди земельної ділянки від 21.12.2006 рік занижено задекларовані показники плати за землю за 2017 рік, 2018 рік та січень - серпень 2019 року, оскільки під час розрахунку річної суми податкового зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Жовтневий район, вул.Сімферопольська, 21 використано мінімальну ставку для розрахунку орендної плати без урахування рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 09 січня 2013 року по справі № 31/5005/6946/2012, яким внесено зміни до умов договору оренди.

Отже з урахування викладеного, податковим органом правомірно збільшено позивачу суму грошового зобов`язання по орендній платі з юридичних осіб у розмірі 3399601,95 грн (в т.ч. за податковими зобов`язаннями 2719681,56 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 679920,39 грн), а тому податкове повідомлення-рішення 13.12.2019 року № 0009590504 є правомірним та скасуванню не підлягає.

Вищенаведене рішення Господарського суду Дніпропетровської області не було проаналізовано судом першої інстанції при розгляді справи, внаслідок чого суд дійшов помилкових висновків про задоволення позову.

Таким чином, враховуючи встановлені обставини справи, суд апеляційної інстанції з урахуванням приписів ст. 317 КАС України приходить до висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду з прийняттям нової постанови про задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 243, 315, 317, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Дніпровської міської ради, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 червня 2020 року у справі №160/2545/20 - скасувати.

Прийняти нове судове рішення, яким в задоволені позовних вимог Приватного акціонерного товариства "Проектний і проектно-конструкторський інститут "Металургавтоматика" відмовити.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку, передбаченому ст. 328-329 КАС України.

Головуючий - суддя С.В. Чабаненко

суддя С.Ю. Чумак

суддя І.В. Юрко

Дата ухвалення рішення19.11.2020
Оприлюднено16.12.2020
Номер документу93502769
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/2545/20

Постанова від 28.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 28.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 23.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 14.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 05.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 19.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні