КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа №366/3616/17
Апеляційне провадження №22-ц/824/11734/2020
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 грудня 2020 року місто Київ
Київський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати у цивільних справах - головуючого Сержанюка А.С., суддів - Березовенко Р.В., Суханової Є.М., із участю секретаря Линок В.О., розглянувши матеріали цивільної справи у місті Києві за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Іванківського районного суду Київської області від 04 червня 2020 року в справі за позовом керівника Броварської місцевої прокуратури в інтересах держави, в особі Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства Іванківське лісове господарство , до Іванківської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 про визнання недійсними і скасування розпоряджень Іванківської районної державної адміністрації, визнання недійними державних актів на право приватної власності на земельні ділянки та витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння,
В С Т А Н О В И В :
10 листопада 2017 року керівник Броварської місцевої прокуратури звернувся до суду з названим позовом, де в інтересах держави, в особі Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства Іванківське лісове господарство , просить, зокрема,
визнати недійсним та скасувати розпорядження Іванківської районної державної адміністрації Київської області №1091 від 20.12.2007, яким затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населених пунктів Страхоліської сільської ради громадянам та передано земельні ділянки з кадастровими номерами: 3222081400:02:002.0019, 3222081400:02:002:0020; 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 3222081400:02:002:0024; 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002.0026; 3222081400:02:002:0027; 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0029, 3222081400:02:002:0030, 3222081400:02:002:0031 у приватну у власність,
визнати недійсним та скасувати розпорядження Іванківської районної державної адміністрації Київської області №1163 від 29.10.2008, яким затверджено технічні документації із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 3222081400:02:002.0019, 3222081400:02:002:0020; 3222081400:02:002:0021; 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023; 3222081400:02:002:0024; 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002.0026; 3222081400:02:002:0027; 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0029, 3222081400:02:002:0030, 3222081400:02:002:0031,
визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки, зокрема, серії ЯЗ №449217, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_2 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010834400084 від 13.11.2008,
серії ЯЗ №449218, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_2 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010834400085 від 13.11.2008,
серії ЯЗ №449215, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_2 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010834400087 від 13.11.2008,
серії ЯЗ №449216, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_2 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400086 від 13.11.2008,
серії ЯЗ №449243, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Князі записів реєстрації державних актів на право власності на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400090 від 13.11.2008,
серії ЯЗ №449241, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400092 від 13.11.2008,
серії ЯЗ №449236, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400097 від 13.11.2008,
серії ЯЗ №449237, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400096 від 13.11.2008,
серії ЯЗ №449239, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400094 від 13.11.2008,
серії ЯЗ №449240, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400093 від 13.11.2008,
серії ЯЗ №449242, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400091 від 13.11.2008,
серії ЯЗ №449244, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400089 від 13.11.2008,
серії ЯЗ №449238, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400095 від 13.11.2008,
витребувати з незаконного володіння ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на користь держави, в особі ДП Іванківське лісове господарство , земельні ділянки, загальною площею 25 га, з кадастровими номерами, зокрема, 3222081400:02:002.0019, 3222081400:02:002:0020; 3222081400:02:002:0021; 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023; 3222081400:02:002:0024; 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002.0026; 3222081400:02:002:0027; 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0029, 3222081400:02:002:0030, 3222081400:02:002:0031, які знаходяться в адміністративних межах Страхоліської сільської ради Іванківського району Київської області.
Мотивовані вимоги тим, що Броварською місцевою прокуратурою Київської області під час опрацювання відомостей, отриманих з метою встановлення наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру в інтересах держави в суді, виявлено факт порушення вимог земельного законодавства під час відведення земельної ділянки лісового фонду на території Страхоліської сільської ради Іванківського району Київської області.
Встановлено, що розпорядженням Іванківської районної державної адміністрації №1091 від 20.12.2007 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передано безоплатно у власність громадянам, зокрема, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , земельні ділянки на території Страхоліської сільської ради за межами населеного пункту для ведення особистого селянського господарства.
Згідно даних Державного земельного кадастру на підставі вказаного розпорядження були сформовані та передані у власність вищевказаних осіб земельні ділянки з кадастровими номерами: 3222081400:02:002.0019; 3222081400:02:002:0020; 3222081400:02:002:0021; 3222081400:02:002:0022; 3222081400:02:002:0023; 3222081400:02:002:0024; 3222081400:02:002:0025; 3222081400:02:002.0026; 3222081400:02:002:0027; 3222081400:02:002:0028; 3222081400:02:002:0029; 3222081400:02:002:0030; 3222081400:02:002:0031.
Пізніше, земельні ділянки з кадастровими номерами, зокрема, 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0020, 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 3222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0027, на підставі цивільно-правових угод перейшли у власність ОСОБА_1 , а земельні ділянки з кадастровими номерами 3222081400:02:002:0031, 3222081400:02:002:0029, 3222081400:02:002:0019 - у власність ОСОБА_2 .
В подальшому, розпорядженням Іванківської районної державної адміністрації №718 від 03.07.2008 ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з кадастровими номерами: 3222081400:02:002:0031, 3222081400:02:002:0029, 3222081400:02:002:0019, 3222081400:02:002:0030 з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва, а розпорядженням Іванківської районної державної адміністрації №719 від 03.07.2008 надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку технічної документації із землеустрою щодо функціонального використання земельних ділянок з кадастровими номерами: 3222081400:02:002:0020, 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 3222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0027, 3222081400:02:002:0028 з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва.
Розпорядженням Іванківської районної державної адміністрації №1163 від 29.10.2008 затверджено документацію із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 3222081400:02:002:0019, 3222081400:02:002:0020, 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0027, 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0029, 3222081400:02:002:0030, 3222081400:02:002:0031.
На підставі вказаного розпорядження ОСОБА_2 13.11.2008 отримав державні акти на право власності на земельні ділянки, зокрема, серії ЯЗ №449217 на земельну ділянку з кадастровим номером 3222081400:02:002:0030, серії ЯЗ №449218 на земельну ділянку з кадастровим номером 3222081400:02:002:0031, серії ЯЗ №449216 на земельну ділянку з кадастровим номером 322081400:02:002:0029, серії ЯЗ №449215 на земельну ділянку з кадастровим номером 322081400:02:002:0019, а ОСОБА_1 - серії ЯЗ №449236 з кадастровим номером 3222081400:02:002:0020; серії ЯЗ №449237 з кадастровим номером 3222081400:02:002:0021, серії ЯЗ №449238 з кадастровим номером 3222081400:02:002:0022, серії ЯЗ №449239 з кадастровим номером 222081400:02:002:0023; серії ЯЗ №449240 з кадастровим номером 3222081400:02:002:0024, серії ЯЗ №449241 з кадастровим номером 3222081400:02:002:0025, серії ЯЗ №449242 з кадастровим номером 3222081400:02:002:0026, серії ЯЗ №449243 з кадастровим номером 3222081400:02:002:0027, серії ЯЗ №449244 з кадастровим номером 3222081400:02:002:0028, із зазначенням виду використання - для ведення індивідуального садівництва.
Згідно інформації Державного підприємства Іванківське лісове господарство здійснено вивчення наявних випадків накладення земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні вказаного підприємства, із залученням спеціалістів Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ( далі-ВО`Укрдержліспроект )на підставі договору від 13.07.2014 року.
Встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3222081400:02:002:0019, 3222081400:02:002:0020, 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0027, 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0029, 3222081400:02:002:0030, 3222081400:02:002:0031 накладаються на землі лісогосподарського призначення, які перебувають в постійному користуванні ДП Іванківське лісове господарство в 83 кварталі Оранського лісництва, що підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.
Разом з тим, ДП Іванківське лісове господарство будь-яких дозволів на вилучення даних земельних ділянок лісового фонду не надавало, що підтверджується відповіддю від 15.05.2017 року за №262, а вказані земельні ділянки становлять єдиний масив.
Тобто, вказані земельні ділянки вибули з власності держави з порушенням встановленого законом порядку, оскільки в силу ст.ст. 19, 57, 84 Земельного кодексу України та ст. 5 Лісового кодексу України ці земельні ділянки відносяться до земель державної власності лісогосподарського призначення та використовуються для ведення лісового господарства в порядку, визначеному Лісовим кодексом України.
Враховуючи те, що спірні земельні ділянки вибули з державної власності з порушенням встановленого законом порядку, оспорювані розпорядження Іванківської районної державної адміністрації, прийняті в порушення вимог ст.ст. 6, 14, 19 Конституції України, ст.ст. 20, 22, 56, 57, 83, 84, 141, 142, 149 Земельного кодексу України, ст. 57 Лісового кодексу України, оскільки ліси на території зони відчуження взагалі не можуть передаватися у приватну власність, а тому мають бути визнані незаконними та скасовані, а земельні ділянки, які вибули з державної власності поза волею власника, зокрема, за відсутності згоди постійного користувача, підлягають витребуванню їх із незаконного володіння ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на користь держави, в особі ДП Іванківське лісове господарство .
Рішенням Іванківського районного суду Київської області від 04 червня 2020 року позов керівника Броварської місцевої прокуратури в інтересах держави, в особі Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства Іванківське лісове господарство , до Іванківської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів : ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 про визнання незаконним і скасування розпорядження Іванківської районної державної адміністрації, визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку та витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння задоволено повністю.
Визнано поважними причини пропуску прокурором строку позовної давності для звернення до суду з даним позовом та поновлено його.
Визнано недійсним та скасовано розпорядження Іванківської районної державної адміністрації Київської області №1091 від 20.12.2007, яким затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населених пунктів Страхоліської сільської ради громадянам та передано земельні ділянки з кадастровими номерами: 3222081400:02:002.0019; 3222081400:02:002:0020; 3222081400:02:002:0021; 3222081400:02:002:0022; 3222081400:02:002:0023; 3222081400:02:002:0024; 3222081400:02:002:0025; 3222081400:02:002.0026; 3222081400:02:002:0027; 3222081400:02:002:0028; 3222081400:02:002:0029; 3222081400:02:002:0030; 3222081400:02:002:0031 у приватну у власність.
Визнано недійсним та скасовано розпорядження Іванківської районної державної адміністрації Київської області №1163 від 29.10.2008, яким затверджено технічні документації із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 3222081400:02:002.0019; 3222081400:02:002:0020; 3222081400:02:002:0021; 3222081400:02:002:0022; 3222081400:02:002:0023; 3222081400:02:002:0024; 3222081400:02:002:0025; 3222081400:02:002.0026; 3222081400:02:002:0027; 3222081400:02:002:0028; 3222081400:02:002:0029; 3222081400:02:002:0030; 3222081400:02:002:0031.
Визнані недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки: серії ЯЗ №449217, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_2 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400084 від 13.11.2008;
серії ЯЗ №449218, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_2 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400085 від 13.11.2008;
серії ЯЗ №449215, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_2 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400087 від 13.11.2008;
серії ЯЗ №449216, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_2 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400086 від 13.11.2008;
серії ЯЗ №449243, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Князі записів реєстрації державних актів на право власності на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400090 від 13.11.2008;
серії ЯЗ №449241, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400092 від 13.11.2008;
серії ЯЗ №449236, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400097 від 13.11.2008;
серії ЯЗ №449237, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400096 від 13.11.2008;
серії ЯЗ №449239, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400094 від 13.11.2008;
серії ЯЗ №449240, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400093 від 13.11.2008;
серії ЯЗ №449242, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400091 від 13.11.2008;
серії ЯЗ №449244, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400089 від 13.11.2008;
серії ЯЗ №449238, виданий 13.11.2008 на ім`я ОСОБА_1 , зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010834400095 від 13.11.2008.
Витребувано з незаконного володіння ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на користь держави, в особі ДП Іванківське лісове господарство земельні ділянки, загальною площею 25 га, з кадастровими номерами: 3222081400:02:002.0019; 3222081400:02:002:0020; 3222081400:02:002:0021; 3222081400:02:002:0022; 3222081400:02:002:0023; 3222081400:02:002:0024; 3222081400:02:002:0025; 3222081400:02:002.0026; 3222081400:02:002:0027; 3222081400:02:002:0028; 3222081400:02:002:0029; 3222081400:02:002:0030; 3222081400:02:002:0031, які знаходяться в адміністративних межах Страхоліської сільської ради Іванківського району Київської області.
Стягнуто з Іванківської районної державної адміністрації, ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на користь прокуратури Київської області за наступними реквізитами: р/р: 35216008015641, МФО: 820172 ( Державна казначейська служба України у м. Києві ), код ЄДРПОУ: 2909996; Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області судові витрати в сумі 35 988,81 грн, солідарно.
Стягнуто з Іванківської районної державної адміністрації, ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на користь Державного підприємства Іванківське лісове господарство судові витрати за проведення земельно-технічної експертизи в сумі 14 872,00 грн., солідарно.
На обґрунтування ухваленого рішення місцевим судом, зокрема, зазначено наступне.
Судом з достовірністю встановлено та не оспорюється сторонами, що згідно розпорядження Іванківської районної державної адміністрації від 20 грудня 2007 року №1091 Про затвердження проекту відводу земельних ділянок Іванківська РДА розглянула клопотання Управління земельних ресурсів у Іванківському районі та затвердила проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель Страхоліської сільської ради громадянам згідно з додатком та передачу у власність земельних ділянок для ведення особистого господарства, загальною площею 25,0007 га, за рахунок земель Страхоліської сільської ради громадянам згідно з додатком.
Земельні ділянки розташовані за межами населених пунктів на території Страхоліської сільської ради ( а.с. 215,том 1 ).
З додатку до розпорядження голови адміністрації від 20.12.2007 №1091 Список громадян, яким передаються земельні ділянки у власність на території Страхоліської сільської ради:
1. ОСОБА_4 , смт. Іванків-2,0 га.
2. ОСОБА_5 , м. Харків - 2,0 га.
3. ОСОБА_6 , м. Таганча -2,0 га.
4. ОСОБА_11 , м. Київ-2,0 га.
5. ОСОБА_10 , м. Київ - 2,0 га.
6. ОСОБА_9 , м.Червонозаводське Полтавської обл. - 2,0 га.
7. ОСОБА_12 , м. Київ - 2.0 га.
8. ОСОБА_14 , м. Київ - 2,0 га.
9. ОСОБА_13 , м. Київ -2,0 га.
10. ОСОБА_2 , м.Фастів - 2,0 га.
11. ОСОБА_7 , м. Київ - 2,0 га.
12. ОСОБА_3 , м. Червонозаводське Полтавської області -2,0 га.
13. ОСОБА_8 , с.Олізарівка Іванківського району - 2,0 га ( а.с. 25 ).
З розпорядження Іванківської районної державної адміністрації Київської області від 29 жовтня 2008 року №1163 Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок слідує, що : відповідно до ст.17, 20, 186, п.12 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст 13, 21 Закону України Про місцеві державні адміністрації , керуючись постановою Кабінету Міністрів України „Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб" від 11.04.2002 №502 та розглянувши клопотання ТОВ Науково-виробниче підприємство Центр земельних відносин":
1. Затвердити технічні документації із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства на ведення садівництва, які належать на праві власності громадянам:
ОСОБА_2 за межами населених пунктів на території Страхоліської сільської ради, площею 7,5007 га;
ОСОБА_1 за межами населених пунктів на території Заруддянської сільської ради, площею 24,0 га;
ОСОБА_1 за межами населених пунктів на території Страхоліської сільської ради, площею 17,5001 га.
2. Змінити функціональне використання земельних ділянок, що є власністю громадян, із земель для ведення особистого селянського господарства на землі для ведення садівництва:
ОСОБА_2 за межами населених пунктів на території Страхоліської сілської ради, площею 7,5007 га;
ОСОБА_1 за межами населених пунктів на території Заруддянської сільської ради, площею 24,0 га;
ОСОБА_1 за межами населених пунктів на території Страхоліської сільської ради, площею 17,5001 га.
До розпорядження долучено лист Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Центр земельних ресурсів від 27.10.2008 р. №156, в якому ТОВ просить затвердити технічну документацію із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства на ведення садівництва гр. ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ( а.с. 27 т. 1 ), а також пояснювальна записка до проекту розпорядження Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок , підписана заступником начальника управління земельних ресурсів у Іванківському районі Київської області Т.В.Нікітюк , якою обґрунтовується необхідність затвердження документації про зміну функціонального використання земельних ділянок ( а.с. 28 т. 1).
З копії державних актів на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №449241, ЯЗ №449243,ЯЗ№449238,ЯЗ№449244, ЯЗ №449242, ЯЗ №449240, ЯЗ№449235, ЯЗ №449237, ЯЗ №449239 слідує, що ОСОБА_1 , яка проживає в АДРЕСА_1 , є власником земельних ділянок на території Страхоліської сільської ради,загальною, площею 17,5 га, з кадастровими номерами: 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0020, 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 3222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0027, цільове призначення-для ведення садівництва.
З копії державних актів на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №449215, ЯЗ №449217, ЯЗ №449216 слідує, що ОСОБА_2 , який проживає в АДРЕСА_2 , є власником чотирьох земельних ділянок, які розташовані на території Страхоліської сільської ради,загальною площею 7,0007 га, цільове призначення - для ведення садівництва.
З Проекту організації і розвитку лісового господарства Іванківського лісгоспу Київського об`єднаного лісогосподарського об`єднання КИЇВЛІС станом на 1994 рік слідує, що Іванківський лісгосп Київського державного лісогосподарського об`єднання Київліс розташований в північно-західній частині Київської області на території Іванківського району ( а.с. 1-5 т. 2 ).
З Проекту організації та розвитку лісового господарства Державного підприємства Іванківське лісове господарство Київського обласного та по м. Києву Управління лісового та мисливського господарства ОРАНСЬКЕ ЛІСНИЦТВО станом на 2015 рік слідує, що на території лісництва знаходяться лісові культури та болота, поодинокі дерева, залісся ( а.с.17-20 т. 2 ).
З договору №50 на надання послуг від 13 липня 2016 року слідує,що Українське державне проектне лісовпорядне виробниче об`єднання ВО Укрдержліспороект ( надалі Виконавець ) та Державне підприємство Іванківське лісове господарство ( надалі Замовник ) уклали договір про те, чи належать земельні ділянки за кадастровими номерами до земельних ділянок лісового фонду ( а.с. 42 т. 2 ).
З листа ВО Укрдержліспороект від 10.04.2017 року №180 слідує, що ВО Укрдержліспороект надає фрагменти з публічної кадастрової карти України з нанесеними межами кварталів 22 (28), 23 (29), 24 (30), 81 (20), 83 (37), 84 (38) і меж їх таксаційних видів Оранського лісництва ДП Іванківський лісгосп відповідно до матеріалів лісовпорядкування 1993, 2003 років та межами земельних ділянок згідно з поданими кадастровими номерами.
Додаток на 12 аркушах.( а.с. 46,т.2 ).
З Фрагменту з публічної кадастрової карти України з нанесеними межами кварталів Оранське лісництво ДП Іванківський лісгосп та межами земельних ділянок за даними лісовпорядкування 2014 слідує, що земельні ділянки, в тім числі і з кадастровими номерами: 3222081400:02:002:0019, 3222081400:02:002:0020, 22081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0027, 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0029, 3222081400:02:002:0030, 3222081400:02:002:0031, розташовані на території 83 кварталу Оранського лісництва ДП Іванківський лісгосп ( а.с. 49 т. 2 ).
Відповідно до п. 1 Порядку ведення державного лісового кадастру та обліку лісів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.06.2007 №848, Державний лісовий кадастр та облік лісів ведеться Державним агентством лісових ресурсів України за єдиною для усіх лісів системою за рахунок коштів державного бюджету з метою забезпечення ефективної організації охорони і захисту лісів, їх раціонального використання та відтворення, здійснення постійного контролю за якісними і кількісними змінами в лісовому фонді України.
Українське Державне проектне лісовпорядне виробниче об`єднання Укрдержліспроект засноване на державній власності, створене на підставі наказу Міністерства лісового господарства України від 30.09.1991 за №119, належить до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України.
Відповідно до п. 3.2.8 статуту ВО Укрдержліспроект , окрім інших його функцій, воно забезпечує при лісовпорядкуванні лісового фонду формування повидільних й інтегрованих банків даних, які містять лісотаксаційну, топографо-геодезичну і картографічну інформацію, з наступним формуванням і веденням державного лісового кадастру.
Таким чином, інформація, надана ВО Укрдержліспроект щодо факту накладення спірних земельних ділянок на землі, які перебувають в постійному користуванні ДП Іванківське лісове господарство Оранське лісництво квартал №83 з доданим викопіюванням з публічної кадастрової карти, є належним підтвердженням вказаних обставин, оскільки надана уповноваженим суб`єктом, який безпосередньо володіє необхідними знаннями та технічними можливостями для обробки інформації з державних лісового та земельного кадастрів.
Разом з тим, пунктом 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України визначено, що до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.
Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерального дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентуються галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Державним комітетом СРСР по лісовому господарству 11 грудня 1986 року, планшети лісовпорядкувальні належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції регламентує процедуру їх виготовлення.
Таким чином, право користування спірними земельними лісовими ділянками посвідчується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування ДП Іванківський лісгосп , що відповідає правовому висновку, висловленому Верховим Судом України у справах №6-224цс14 від 21.01.2015, №6-50цс15 від 01.07.2015.
З висновку експерта №10/17 за результатами проведення судової земельно-технічної та оціночно-земельної експертизи, складеного 26 червня 2017 року, слідує, що земельні ділянки з кадастровими номерами:
3222081400:02:002:0019, 3222081400:02:002:0020, 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0027, 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0029, 3222081400:02:002:0030, 3222081400:02:002:0031 повністю розташовані в межах земель Оранського лісництва, що перебувають у постійному користуванні ДП Іванківський лісгосп ( а.с. 140 т. 2 ).
З Висновку експерта за результатами проведення земельно-технічної та експертизи з питань землеустрою від 03.07.2018 року №7879/18-41/12489-12503/18-41 слідує, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3222081400:02:002:0019, 3222081400:02:002:0020, 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0027, 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0029 повністю розташовані в межах земель, що перебувають у постійному користуванні ДП Іванківський лісгосп згідно із Планшетом № 14 лісовпорядкування 2014 , а земельні ділянки з кадастровими номерами 3222081400:02:002:0030, 3222081400:02:002:0031 більшою частиною розташовані в межах земель Оранського лісництва ДП Іванківське лісове господарство , згідно із планшетом № 14 лісовпорядкування 2014 .
Технічна документація із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства на ведення садівництва та складання державних актів на право власності на земельні ділянки гр. ОСОБА_1 , на території Страхоліської сільської ради Іванківського району Київської області затверджена розпорядженням Іванківської районної державної адміністрації Київської області від 29.10.2008 №1163, не відповідає вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування, чинних на дату її затвердження, оскільки станом на 29.10.2008 року земельним законодавством не було передбачено можливості зміни функціонального використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення та такого виду документації із землеустрою як "технічна документація із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок".
Технічна документація із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства на ведення садівництва та складання державних акті на право власності на земельні ділянки гр. ОСОБА_2 , на території Страхоліської сільської ради Іванківського району Київської області затверджена розпорядженням Іванківської районної державної адміністрації Київської області від 29.10.2008 №1163, не відповідає вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування, чинних на дату її затвердження, оскільки станом на 29.10.2008 року земельним законодавством не було передбачено можливості зміни функціонального використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення та такого виду документації із землеустрою як "технічна документація із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок".
Оскільки наявними в матеріалах справи письмовими доказами підтверджується той факт, що передача у власність ОСОБА_1 та ОСОБА_2 земельних ділянок з кадастровими номерами 3222081400:02:002:0019, 3222081400:02:002:0020, 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0027, 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0029, 3222081400:02:002:0030, 3222081400:02:002:0031, загальною площею 25,0008 га ( Шейніч - 17,5001га і Сінгаєвський - 7,5007 га ), для індивідуального садівництва на території Страхоліської сільської ради Іванівського району Київської області відбулась з порушенням встановленого діючим законодавством порядку вилучення земельних ділянок та зміни цільового призначення земель, наслідком чого стало порушення прав держави, обґрунтованими є вимоги позивача про визнання недійсними та скасування розпорядження Іванківської районної державної адміністрації №1091 від 20.12.2007, яким затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу безоплатно у власність громадянам, в тому числі: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , на території Страхоліської сільської ради за межами населеного пункту для ведення особистого селянського господарства та розпорядження Іванківської районної державної адміністрації №1163 від 29.10.2008 , яким затверджено документацію із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 3222081400:02:002:0019, 3222081400:02:002:0020, 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0027, 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0029, 3222081400:02:002:0030, 3222081400:02:002:0031.
Обґрунтованою та такою, що підлягає до задоволення є і вимога позивача про витребування від відповідачів на користь держави в особі ДП Іванківське лісове господарство земельних ділянок, так як порушене право держави підлягає відновленню шляхом повернення цієї ділянки у її власність з витребуванням від набувача.
При цьому слід також зазначити, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , в силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих, характерних для лісу ( стаття 1 Лісового кодексу України ) природних ознак ( наявності лісової ( деревної ) рослинності ) спірних земельних ділянок, знали або, проявивши розумну обачність, могли знати про те, що ліс і ділянка вибули з володіння держави з порушенням вимог закону, що ставить його добросовісність під час набуття земельних ділянок у власність під обґрунтований сумнів.
Крім того, витребування спірної земельної ділянки з володіння ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на користь держави відповідає критерію законності: витребування з його власності земельної ділянки здійснюється на підставі норм ст. 153 Земельного кодексу України, ст. 387 Цивільного кодексу України у зв`язку із виявленням порушень вимог Лісового кодексу України та Земельного кодексу України, які відповідають вимогам доступності, чіткості, передбачуваності; офіційні тексти зазначених нормативно-правових актів в актуальному стані є публічними та загально доступними.
Також варто зауважити, що Стокгольмська Декларація, прийнята у 1972 році на Конференції Організації Об`єднаних Націй з навколишнього довкілля сформулювала принцип про те, що Людина [повинна мати] має основне право на свободу, рівність і сприятливі умови життя в довкіллі, якість якого дозволяє вести гідне і процвітаюче життя, вона несе головну відповідальність за охорону і поліпшення довкілля на благо нинішнього і майбутніх поколінь . Збереження і покращення якості оточуючого людину середовища є важливою проблемою, яка впливає на добробут народів та економічний розвиток усіх держав світу; це - вираз волі народів усього світу і обов`язок урядів усіх держав .
Орхуська Конвенція про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля, була погоджена Європейською економічною комісією ООН у 1998 році. Конвенція ратифікована у 40 країнах та Євросоюзом. Цей міжнародний договір визнає право кожної людини нинішнього та прийдешніх поколінь на життя в навколишньому середовищі, сприятливому для її здоров`я та добробуту .
Європейська конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (1950) не містить екологічних прав. Але рішення Європейського суду формують судову практику, відповідно до якої визнається, що забруднення навколишнього середовища є причиною порушення основних прав громадян, як право на життя, на повагу до приватного та сімейного життя.
Так, у рішенні Європейського Суду з прав людини від 27.11.2007 року у справі Хаммер проти Бельгії суд вирішив, що не зважаючи на той факт, що навколишнє середовище прямо не захищене в Конвенції, проте саме по собі воно є цінністю, в якій як суспільство, так і державні органи мають живий інтерес. Економічні міркування і навіть право на власність, не мають виходити на перший план у питаннях охорони навколишнього середовища, зокрема, коли ця сфера законодавчо регулюється державою. Таким чином, державні органи зобов`язані діяти з метою захисту навколишнього середовища.
Оскільки ліси є невід`ємним елементом екосистеми, незаконне відчуження земель лісового фонду призводить до порушення прав усіх громадян на безпечне довкілля.
За таких обставин у справі, яка розглядається, суспільним , публічним інтересом звернення керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області до суду з вимогою витребування спірних земельних ділянок з володіння ОСОБА_1 та ОСОБА_2 є задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання - зміни цільового призначення земель лісового фонду та безоплатної передачі у власність громадянам земельних ділянок і лісів із державної та комунальної власності, а також захист суспільних інтересів загалом, права власності на землю Українського народу, лісів - національного багатства України та лісів як джерела задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Суспільний , публічний інтерес полягає у відновленні правового порядку в частині визначення меж компетенції органів державної влади та місцевого самоврядування, відновленні становища, яке існувало до порушення права власності Українського народу на землю та ліси, захист такого права шляхом повернення в державну власність землі та лісів, що незаконно вибули з такої власності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 16.12.2015 року у справі №6-2510цс15, яка згідно вимог ч. 1 ст. 360-7 ЦПК України має враховуватися судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.
Окрім зазначеного, місцевий суд, обґрунтовуючи висновок щодо правомірності заявлених вимог, посилався і на положення ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст. 1 Першого протоколу, рішення ЄСПЛ у справах Споррон і Льоннрот проти Швеції від 23 вересня 1982 року, Джеймс та інші проти Сполученого Королівства від 21 лютого 1986 року, Щокін проти України від 14 жовтня 2010 року, Сєрков проти України від 7 липня 2011 року, Колишній король Греції та інші проти Греції від 23 листопада 2000 року, Булвес АД проти Болгарії від 22 січня 2009 року, Трегубенко проти України від 2 листопада 2004 року, East/West Alliance Limited проти України від 23 січня 2014 року, ст.ст. 13, 14, 19 Конституції України ст.ст. 3, 19-21, 111, 116, 141, 142, 149, 152, 153 ЗК України, ст. 5 ЛК України, ст.ст. 321, 330, 387, 388, 396 ЦК України.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, посилаючись на його незаконність та необґрунтованість, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, а також неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права при його ухваленні.
Просить рішення Іванківського районного суду Київської області від 04 червня 2020 року скасувати та ухвалити по справі нове про залишення без задоволення позову.
Суд, закінчивши з`ясування обставин справи і перевірку їх доказами, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та відзиві на неї, у межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає за необхідне апеляційну скаргу задовольнити частково, керуючись наступним.
Відповідно до ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом.
При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Якщо одна із сторін визнала пред`явлену до неї позовну вимогу під час судового розгляду повністю або частково, рішення щодо цієї сторони ухвалюється судом згідно з таким визнанням, якщо це не суперечить вимогам статті 206 цього Кодексу .
Як встановлено судом, що підтверджується і матеріалами справи, розпорядженням №1091 голови Іванківської районної державної адміністрації від 20 грудня 2007 року Про затвердження проекту відводу земельних ділянок затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель Страхоліської сільської ради громадянам згідно з додатком та передано у власність земельні ділянки для ведення особистого господарства, загальною площею 25,0007 га, за рахунок земель Страхоліської сільської ради громадянам згідно з додатком.
Земельні ділянки розташовані за межами населених пунктів на території Страхоліської сільської ради ( а.с. 24 т. 1 ).
Згідно додатку до розпорядження №1091 голови адміністрації від 20.12.2007 у списку громадян, яким передаються земельні ділянки у власність на території Страхоліської сільської ради зазначені ОСОБА_4 , смт. Іванків - 2,0 га, ОСОБА_5 , м. Харків - 2,0 га, ОСОБА_6 , м. Таганча - 2,0 га, ОСОБА_11 , м. Київ - 2,0 га, ОСОБА_10 , м. Київ - 2,0 га, ОСОБА_9 , м.Червонозаводське Полтавської обл. - 2,0 га, ОСОБА_12 , м. Київ - 2.0 га, ОСОБА_14 , м. Київ - 2,0 га, ОСОБА_13 , м. Київ - 2,0 га, ОСОБА_2 , м. Фастів - 2,0 га,. ОСОБА_7 , м. Київ - 2,0 га, ОСОБА_3 , м. Червонозаводське Полтавської області - 1,0007 га,. ОСОБА_8 , с. Олізарівка Іванківського району - 2,0 га ( а.с. 25 т. 1 ).
На підставі договорів купівлі-продажу від 26 березня 2008 року дев`ять земельних ділянок придбала ОСОБА_1 ( а.с. 30-38 т. 2 ), а решту, того ж дня - ОСОБА_2 ( а.с. 65-74 т. 2 )
Розпорядженням №1163 голови Іванківської районної державної адміністрації Київської області від 29 жовтня 2008 року Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок затверджені технічні документації із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства на ведення садівництва, які належать на праві власності громадянам: ОСОБА_2 за межами населених пунктів на території Страхоліської сільської ради, площею 7,5007 га; ОСОБА_1 за межами населених пунктів на території Заруддянської сільської ради, площею 24,0 га; ОСОБА_1 за межами населених пунктів на території Страхоліської сільської ради, площею 17,5001 га.
Змінено функціональне використання земельних ділянок, що є власністю громадян, із земель для ведення особистого селянського господарства на землі для ведення садівництва: ОСОБА_2 за межами населених пунктів на території Страхоліської сілської ради, площею 7,5007 га; ОСОБА_1 за межами населених пунктів на території Заруддянської сільської ради, площею 24,0 га; ОСОБА_1 за межами населених пунктів на території Страхоліської сільської ради, площею 17,5001 га ( а.с. 26 т. 1 ).
На підставі зазначеного розпорядження ОСОБА_1 13 листопада 2008 року видані державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯЗ №449241, ЯЗ №449243, ЯЗ№449238, ЯЗ№449244, ЯЗ №449242, ЯЗ №449240, ЯЗ№449236, ЯЗ №449239, ЯЗ №449239 на земельні ділянки на території Страхоліської сільської ради, з кадастровими номерами, відповідно: 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0027, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0020, 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0023, цільове призначення-для ведення садівництва ( а.с. 29, 30, 31, 33, 34, 35, 37, 38, 39 т. 1 ).
В свою чергу, ОСОБА_2 13 листопада 2008 року видані державні акти на право власності на земельні ділянки ЯЗ №449218, ЯЗ №449215, ЯЗ №449217,ЯЗ №449216 на території Страхоліської сільської ради, цільове призначення - для ведення садівництва, з кадастровими номерами, відповідно: 3222081400:02:002:0031, 3222081400:02:002:0019, 3222081400:02:002:0030, 3222081400:02:002:0029 ( а.с. 32, 36, 40, 41 т. 1 ).
Згідно висновку експерта №10/17 за результатами проведення судової земельно-технічної та оціночно-земельної експертизи від 26 червня 2017 року, земельні ділянки з кадастровими номерами: 3222081400:02:002:0019, 3222081400:02:002:0020, 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0027, 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0029 повністю, а 3222081400:02:002:0030 ( частково, площею 1,9438 га ), 3222081400:02:002:0031 ( частково, площею 1,8184 га ), розташовані в межах земель Оранського лісництва, що перебувають у постійному користуванні ДП Іванківський лісгосп ( а.с. 90-142 т. 2 ).
Відповідно до висновку №7879/18-41/12489-12503/18-41 експерта за результатами проведення земельно-технічної та експертизи з питань землеустрою від 03.07.2018 року, земельні ділянки з кадастровими номерами 3222081400:02:002:0019, 3222081400:02:002:0020, 3222081400:02:002:0021, 3222081400:02:002:0022, 3222081400:02:002:0023, 222081400:02:002:0024, 3222081400:02:002:0025, 3222081400:02:002:0026, 3222081400:02:002:0027, 3222081400:02:002:0028, 3222081400:02:002:0029 повністю розташовані в межах земель Оранського лісництва ДП Іванківське лісове господарство , згідно із планшетом № 14 лісовпорядкування 2014 , а земельні ділянки з кадастровими номерами 3222081400:02:002:0030, 3222081400:02:002:0031 більшою частиною розташовані в межах земель Оранського лісництва ДП Іванківське лісове господарство , згідно із Планшетом №14 лісовпорядкування 2014.
Технічна документація із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства на ведення садівництва та складання державних актів на право власності на земельні ділянки гр. ОСОБА_1 , на території Страхоліської сільської ради Іванківського району Київської області, затверджена розпорядженням Іванківської районної державної адміністрації Київської області від 29.10.2008 №1163, не відповідає вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування, чинних на дату її затвердження, оскільки станом на 29.10.2008 року земельним законодавством не було передбачено можливості зміни функціонального використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення та такого виду документації із землеустрою як "технічна документація із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок".
Технічна документація із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства на ведення садівництва та складання державних актів на право власності на земельні ділянки гр. ОСОБА_2 , на території Страхоліської сільської ради Іванківського району Київської області, затверджена розпорядженням Іванківської районної державної адміністрації Київської області від 29.10.2008 №1163, не відповідає вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування, чинних на дату її затвердження, оскільки станом на 29.10.2008 року земельним законодавством не було передбачено можливості зміни функціонального використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення та такого виду документації із землеустрою як "технічна документація із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок" ( а.с. 70-83 т. 3 ).
Названі докази по справі суд апеляційної інстанції відносить до числа належних, допустимих, достовірних та достатніх згідно положень ст.ст. 77-81 ЦПК України, які підтверджують правомірність заявлених позовних вимог з огляду на порушення чинного законодавства, зазначеного місцевим судом, при наданні спірних земельних ділянок третім особам.
Зазначене повністю узгоджується з викладеним висновком в п. 141 постанови Великої Палати Верховного Суду від 14 листопада 2018 року по справі №183/1617/16, де зазначено, що власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним ( стаття 387 ЦК України ).
При цьому, суд першої інстанції, обґрунтовано зазначив і про те, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , в силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих, характерних для лісу ( стаття 1 Лісового кодексу України ) природних ознак (наявності лісової ( деревної ) рослинності) спірних земельних ділянок, знали або, проявивши розумну обачність, могли знати про те, що ліс і земельна ділянка вибули з володіння держави з порушенням вимог закону, що ставить їх добросовісність під час набуття земельних ділянок у власність під обґрунтований сумнів.
Вірно зазначено і про те, що Стокгольмська Декларація, прийнята у 1972 році на Конференції Організації Об`єднаних Націй з навколишнього довкілля сформулювала принцип про те, що Людина [ повинна мати ] має основне право на свободу, рівність і сприятливі умови життя в довкіллі, якість якого дозволяє вести гідне і процвітаюче життя, вона несе головну відповідальність за охорону і поліпшення довкілля на благо нинішнього і майбутніх поколінь . Збереження і покращення якості оточуючого людину середовища є важливою проблемою, яка впливає на добробут народів та економічний розвиток усіх держав світу; це вираз волі народів усього світу і обов`язок урядів усіх держав .
Орхуська Конвенція про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля, була погоджена Європейською економічною комісією ООН у 1998 році. Конвенція ратифікована у 40 країнах та Євросоюзом. Цей міжнародний договір визнає право кожної людини нинішнього та прийдешніх поколінь на життя в навколишньому середовищі, сприятливому для її здоров`я та добробуту .
Європейська конвенція про захист прав людини і основоположних свобод ( 1950 ) не містить екологічних прав. Але рішення Європейського суду формують судову практику, відповідно до якої визнається, що забруднення навколишнього середовища є причиною порушення основних прав громадян, як право на життя, на повагу до приватного та сімейного життя.
Так, у рішенні Європейського Суду з прав людини від 27 листопада 2007 року у справі Хаммер проти Бельгії суд вирішив, що не зважаючи на той факт, що навколишнє середовище прямо не захищене в Конвенції, проте саме по собі воно є цінністю, в якій як суспільство, так і державні органи мають живий інтерес. Економічні міркування і навіть право на власність, не мають виходити на перший план у питаннях охорони навколишнього середовища, зокрема, коли ця сфера законодавчо регулюється державою. Таким чином, державні органи зобов`язані діяти з метою захисту навколишнього середовища.
Оскільки ліси є невід`ємним елементом екосистеми, незаконне відчуження земель лісового фонду призводить до порушення прав усіх громадян на безпечне довкілля.
За таких обставин у справі, яка переглядається, суспільним , публічним інтересом звернення позивача до суду з вимогою витребування спірної земельної ділянки з володіння ОСОБА_17 є задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання зміни цільового призначення земель лісового фонду та безоплатної передачі у власність громадянам земельних ділянок і лісів із державної та комунальної власності, а також захист суспільних інтересів загалом, права власності на землю Українського народу, лісів національного багатства України та лісів як джерела задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Суспільний , публічний інтерес полягає у відновленні правового порядку в частині визначення меж компетенції органів державної влади та місцевого самоврядування, відновленні становища, яке існувало до порушення права власності Українського народу на землю та ліси, захист такого права шляхом повернення в державну власність землі та лісів, що незаконно вибули з такої власності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 16 грудня 2015 року у справі №6-2510цс15.
За таких обставин, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, визначив відповідно до них правовідносини і, з додержанням норм матеріального і процесуального права, зокрема, ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст. 1 Першого протоколу, рішення ЄСПЛ у справах Споррон і Льоннрот проти Швеції від 23 вересня 1982 року, Джеймс та інші проти Сполученого Королівства від 21 лютого 1986 року, Щокін проти України від 14 жовтня 2010 року, Сєрков проти України від 7 липня 2011 року, Колишній король Греції та інші проти Греції від 23 листопада 2000 року, Булвес АД проти Болгарії від 22 січня 2009 року, Трегубенко проти України від 2 листопада 2004 року, East/West Alliance Limited проти України від 23 січня 2014 року, ст.ст. 13, 14, 19 Конституції України ст.ст. 3, 19-21, 111, 116, 141, 142, 149, 152, 153 ЗК України, ст. 5 ЛК України, ст. 321, 330, 387, 388, 396 ЦК України, ухвалив законне і обґрунтоване судове рішення про задоволення позовних вимог за їх доведеністю та обґрунтованістю в частині визнання недійсними і скасування розпоряджень Іванківської районної державної адміністрації, визнання недійними державних актів на право приватної власності на земельні ділянки та витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння.
Що ж до стягнення із відповідачів судових витрат, то суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до положень ст. 541 Цивільного кодексу України, солідарний обов`язок або солідарна вимога виникають у випадках, встановлених договором або законом, зокрема у разі неподільності предмета зобов`язання.
У правовідносинах, що виникли між сторонами, предмет зобов`язання - сплата судових витрат відповідачами, на переконання апеляційного суду, є подільним зобов`язанням.
Відтак, з Іванківської районної державної адміністрації, ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , з точки зору суду другої інстанції, необхідно стягнути на користь прокуратури Київської області сплачений судовий збір ( а.с. 53 т. 1 ) по 11 996,27 ( 35 988,81 : 3 ) грн та на користь Державного підприємства Іванківське лісове господарство - судові витрати за проведення земельно-технічної експертизи ( а.с. 69 т. 3 ) по 4 957,34 ( 14 872 : 3 ) грн, з кожного.
Відповідно, рішення місцевого суду, в зазначеній частині підлягає зміні, оскільки це не буде порушенням принципу диспозитивності цивільного судочинства, передбаченого ст. 13 ЦПК України.
Відтак, доводи апеляційної скарги ОСОБА_1 про незаконність та необґрунтованість рішення, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, а також неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права при його ухваленні, зокрема, рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2004 року у справі № 1-9/2009, Закон України Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Перший протокол та протоколи №№2, 4, 7, 11 до Конвенції, ст. 317, 319, 373 ЦК України, ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , ст.ст. 116, 118, 125, 153, ЗК України, ст.ст. 12, 89, 110, 263 ЦПК України, за вказаних судом другої інстанції обставин та на переконання апеляційного суду, знайшли своє підтвердження лише в частині стягнення судового збору, унаслідок чого рішення місцевого суду в цій частині підлягає зміні у відповідності до положень ст.ст. 374 , 376 ЦПК України та зазначених положень матеріального і процесуального права.
Посилання апелянтки, зокрема, на те, що судом не враховані деякі її доводи, належність на праві власності земельних ділянок, загальною площею 17,5 га, та законність їх набуття, не може слугувати належним доказом фрагмент публічної кадастрової карти України з нанесеними межами кварталів Оранського лісництва за відсутності підтвердження актуальності даних з ДЗК, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок був погоджений в установленому законом порядку, не перевірявся факт належності спірних земельних ділянок до земель водного фонду, не доведено факт незаконності дій Іванківської районної державної адміністрації, з точки зору суду другої інстанції та в силу викладеного, не є правовою підставою для задоволення заявлених апеляційних вимог в названій частині.
Доводи ж відзиву Державного підприємства Іванківське лісове господарство на апеляційну скаргу ( а.с. 17-20 т. 5 ), зокрема, про те, що спірна земельна ділянка вибула з державної власності всупереч встановленого законом порядку, спірна земельна ділянка накладається на землі лісогосподарського призначення, які перебувають в постійному користуванні підприємства в межах земель Оранського лісництва, що підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування, Державне підприємство Іванківське лісове господарство будь-яких дозволів на вилучення земельних ділянок лісового фонду, зміну цільового призначення земель не надавало, на переконання апеляційного суду та в силу викладеного, знайшли своє підтвердження при апеляційному розгляді справи та є належною правовою підставою для задоволення апеляційних вимог про визнання недійсними і скасування розпоряджень Іванківської районної державної адміністрації, визнання недійними державних актів на право приватної власності на земельні ділянки та витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння.
При цьому, заявлені клопотання представника ОСОБА_1 - ОСОБА_18 , зокрема, про відкладення розгляду справи, врахувати неможливість подання у встановлені процесуальним законом строки висновку судової земельно-технічної експертизи від 08 грудня 2020 року та прийняття його до розгляду, викликати в судове засідання експерта Коваленко Л.А. ( а.с. 67-68, 135 т. 5 ), з точки зору суду апеляційної інстанції, не підлягають до задоволення за їх безпідставністю, відсутності поважних причин для задоволення.
Окрім цього, наданий висновок судової земельно-технічної експертизи від 08 грудня 2020 року ( а.с. 71-96 т. 5 ) є документом невідомого походження за відсутності у суду оригінала.
Копіями невідомого походження, як зазначено у правових позиціях Верховного суду України у справах №6-57743св10, №6-29420св10, є будь-які копії документів, справжність яких неможливо перевірити шляхом співставленням із оригіналом.
Разом з тим, ні суду першої інстанції, ні апеляційної інстанції такої можливості щодо перевірки справжності висновку шляхом співставленням із оригіналом позивачем не надано.
Унаслідок цього, будь-яких правових підстав для виклику в судове засідання експерта Коваленко Л.А. суд апеляційної інстанції не вбачає.
Не є правовою підставою для зміни чи скасування рішення про визнання недійсними і скасування розпоряджень Іванківської районної державної адміністрації, визнання недійними державних актів на право приватної власності на земельні ділянки та витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння і з огляду на те, що в рішенні зазначено про пред`явлення позову у визначений ст. 257 ЦК України строк та відсутності необхідності його поновлювати, при тому, що в резолютивній частині визнано поважними причини його пропуску та поновлено.
З точки зору суду другої інстанції, місцевим судом в цій частині рішення допущена описка, яку він може виправити відповідно до положень ст. 269 ЦПК України.
Окрім цього, ОСОБА_1 на зазначене в своїй апеляційній скарзі не вказує, що свідчить про законність та обґрунтованість ухваленого рішення в зазначеній частині за відсутності порушень норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильного застосування норм матеріального права відповідно до положень ч. 4 ст. 367 ЦПК України.
А тому, викладені у апеляції доводи суд другої інстанції відносить до числа формальних, відповідно, рішення, ухвалене з додержанням норм матеріального і процесуального права у визначеній судом апеляційної інстанції частині, не може бути скасоване у відповідності до положень ст. 375 ЦПК України .
Окрім цього, у відповідності до вимог ч. 2 ст. 376 ЦПК України , порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи, чого судом не виявлено при вирішенні спору по суті.
При цьому, апеляційний суд також вважає за необхідне відмітити, що Європейський суд з прав людини наголошує, що пункт перший статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматися як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи ( рішення ЄСПЛ у справі Проніна проти України від 18 липня 2006 року ).
Враховуючи наведене та керуючись ст.ст. 5, 10-13, 76-81, 263, 367, 368, 374, 375, 376, 381-384 ЦПК України , апеляційний суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково. Рішення Іванківського районного суду Київської області від 04 червня 2020 року в справі за позовом керівника Броварської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства Іванківське лісове господарство до Іванківської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , про визнання недійсними і скасування розпоряджень Іванківської районної державної адміністрації, визнання недійними державних актів на право приватної власності на земельні ділянки та витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння, в частині стягнення судового збору, змінити та викласти резолютивну частину рішення з цього приводу в наступній редакції.
Стягнути з Іванківської районної державної адміністрації, ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на користь прокуратури Київської області за наступними реквізитами: р/р: 35216008015641, МФО: 820172 ( Державна казначейська служба України у м. Києві ), код ЄДРПОУ: 2909996; Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області, судові витрати по 11 996,27 грн, з кожного.
Стягнути з Іванківської районної державної адміністрації, ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на користь Державного підприємства Іванківське лісове господарство судові витрати за проведення земельно-технічної експертизи по 4 957,34 грн, з кожного.
В решті рішення залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Головуючий А.С. Сержанюк
Судді: Р.В. Березовенко
Є.М. Суханова
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2020 |
Оприлюднено | 17.12.2020 |
Номер документу | 93555827 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Київський апеляційний суд
Сержанюк Анатолій Семенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні