Рішення
від 19.04.2010 по справі 2-1256-10
КОСТЯНТИНІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Код суду 0527 № 2-1256/10

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 квітня 2010 року. Костянтинівський міськрайо нний суд Донецької області

у складі:

головуючого судді Малі нова О.С.

при секретарі Ма раховській Т.А.,

розглянувши у відкрито му судовому засіданні в залі суду в м. Костянтинівка цивіл ьну справу за позовом ОСОБА _1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Костянтині вці Донецької області (третя особа Головне управлінн я Державного Казначейства Ук раїни в Донецькій області) «про стягнення недоплачен ої суми», -

В С Т А Н О В И В :

29 березня 2010 року позивачка ОСОБА_1 звернул ась до суду з позовом до Управ ління пенсійного фонду Украї ни в м. Костянтинівці Донецьк ої області, третя особа - Голов не управління державного каз начейства України в Донецькі й області, про стягнення недо отриманого щомісячного підв ищення до пенсії особі, що має статус дитини війни, обґрунт овуючи свої вимоги тим, що вон а є дитиною війни та згідно За кону України «Про соціальний захист дітей війни» має прав о на отримання щомісячної де ржавної соціальної допомоги у розмірі 30 відсотків мінімал ьної пенсії за віком. Відпові дач таку допомогу у 2008-2009 роках ї й виплачував у розмірі, меншо му ніж передбачено законом. П росила стягнути з відповідач а недоотримане підвищення до пенсії за період часу з 09 липн я 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 тр авня 2008 року по 31 грудня 2008 року т а з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 р оку у сумі 2666 грн. 33 коп., та судов і витрати.

Позивачка у судо ве засідання надала заяву з п роханням розглянути справу у її відсутність у зв' язку з н еможливістю явитися до суду через стан здоров' я, позовн і вимоги підтримала у повном у обсязі.

Представник від повідача у судову засідання не з' явився, надавши заяву п ро розгляд справи за його від сутності, та письмові запере чення в яких зазначив, що випл ати позивачці проводились ві дповідно до норм законодавст ва.

Представник третьо ї особи - Головного управлінн я Державного казначейства Ук раїни в Донецькій області, у с удове засідання не з' явився , надав заяву про розгляд спр ави за його відсутності, а так ож висловив письмові зауваже ння з приводу заявлених позо вних вимог.

Суд, з' ясувавш и вищенаведену позицію сторі н, дослідивши надані докумен ти і матеріали, вважає, що позо в підлягає задоволенню з нас тупних підстав.

Позивачка ОСО БА_1 знаходиться на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в м. Костянтинівці До нецької області та отримує п енсію за віком.

Згідно із статте ю 1 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» від 18.11.2004 року № 2195-IV (далі Закон № 2195- IV) д итиною війни є особа, яка є гро мадянином України та якій на час закінчення (2 вересня 1945 ро ку) Другої світової війни бул о менше 18 років.

Позивачка ОСО БА_1 народилася ІНФОРМАЦІ Я_1 року, тобто вона є дитиною війни в розумінні Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», що підтверджує ться копією паспорту, відміт кою в пенсійному посвідченні (а.с. 5-6). Тобто на неї п овністю розповсюджуються вс і пільги та соціальні гарант ії, передбачені Законом Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», зокрема, право на підвищення пенсії на 30 відсот ків мінімальної пенсії за ві ком, як передбачено статтею 6 з азначеного Закону. Базою для розрахунку підвищень за Зак оном України «Про соціальний захист дітей війни» встанов лено мінімальну пенсію за ві ком.

Статтею 28 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» передбачено, що мі німальний розмір пенсії за в іком, встановлений абзацом п ершим частини першої цієї ст атті, застосовується виключн о для визначення розмірів пе нсій, призначених згідно з ци м Законом. При цьому, у частині 2 статті 5 Закону «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування» встановле но, що виключно цим Законом ви значається мінімальний розм ір пенсії за віком. Але діючим и законами України на даний ч ас не визначено спеціального розміру мінімальної пенсії за віком, який повинен застос овуватись щодо положень саме Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни».

Частиною третьо ю статті 46 Конституції Україн и встановлено, що пенсії, інші види соціальних виплат та до помоги, що є основним джерело м існування, мають забезпечу вати рівень життя, не нижчий в ід прожиткового мінімуму, вс тановленого законом.

Частиною другою статті 1 Закону України «Про п рожитковий мінімум» (№ 966-ХІУ в ід 15.07.1999 року) встановлено, що пр ожитковий мінімум визначаєт ься нормативним методом у ро зрахунку на місяць на одну ос обу, а також окремо для тих, хт о відноситься до основних со ціальних і демографічних гру п населення: дітей віком до 6 р оків; дітей віком від 6 до 18 рокі в; працездатних осіб; осіб, які втратили працездатність.

Статтею 2 Закону України «Про прожитковий мін імум» визначено, що прожитко вий мінімум застосовується, зокрема, для: встановлення ро змірів мінімальної заробітн ої плати та мінімальної пенс ії за віком,

визначення розмірів соціальної допомог и, допомоги сім' ям з дітьми, д опомоги по безробіттю, а тако ж

стипендій та інших соц іальних виплат виходячи з ви мог Конституції України та з аконів України; формування Д ержавного бюджету України та місцевих бюджетів.

У відповідності до статті 22 Конституції Украї ни конституційні права і сво боди гарантуються і не можут ь бути скасовані. При прийнят ті нових законів або внесенн і змін до чинних законів не до пускається звуження змісту т а обсягу існуючих прав і своб од.

Відповідно до ст атті 46 Конституції України гр омадяни мають право на соціа льний захист, що включає прав о на забезпечення їх у разі по вної, часткової або тимчасов ої втрати працездатності, вт рати годувальника, безробітт я з незалежних від них обстав ин, а також у старості та в інш их випадках, передбачених за коном. Таким чином, щомісячна доплата до пенсії для дітей в ійни є формою соціального за безпечення громадян, які від повідно до спеціального зако ну, є дітьми війни. Тобто, факт ично ця щомісячна надбавка є формою реалізації конституц ійного права громадян, які є д ітьми війни, на соціальний за хист.

Отже, встановлен а частиною третьою статті 46 Ко нституції України мінімальн а соціальна гарантія для виз начення пенсії та інших виді в соціальних виплат, що є єдин им джерелом існування, - прожи тковий мінімум, який встанов люється законом, не може бути зменшений ані законом, ані пі дзаконним нормативно-правов им актом.

В той же час, відп овідно до статті 7 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» фінансове забезп ечення державних соціальних гарантій здійснюється за ра хунок Державного бюджету Укр аїни, а не за рахунок бюджету П енсійного фонду України. За у мови відсутності у Державном у бюджеті коштів на виплату щ омісячних надбавок дітям вій ни це створює ситуацію право вої невизначеності стосовно джерела коштів, з яких має вип лачуватися зазначена надбав ка. Однак, на думку суду, це не м оже бути підставою для поруш ення прав громадян на соціал ьний захист, в тому числі й на отримання надбавки до пенсії , яка прямо передбачена закон ом.

Суд звертає уваг у сторін на те, що реалізація о собою права, що пов' язане з о триманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення с пірних правовідносин нормат ивно-правових актів націонал ьного законодавства, не може бути поставлена у залежніст ь від бюджетних асигнувань, т обто посилання органами держ авної влади на відсутність к оштів, як на причину невикона ння своїх зобов' язань, судо м не приймається до уваги.

Правовідносини , що виникають в процесі реалі зації права на отримання над бавки до пенсії основані на п ринципі юридичної визначено сті. Зазначений принцип не до зволяє державі посилатися на відсутність певного нормати вного акта, який визначає мех анізм реалізації прав та сво бод громадян, закріплених у к онституційних та інших актах . Як свідчить позиція Суду ЄС у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office), пр инцип юридичної визначеност і означає, що зацікавлені осо би повинні мати змогу поклад атися на зобов' язання, взят і державою, навіть якщо такі з обов' язання містяться у зак онодавчому акті, який загало м не має автоматичної прямої дії. Така дія зазначеного при нципу пов' язана з іншим при нципом - відповідальності де ржави, який полягає у тому, що держава не може посилатися н а власне порушення зобов' яз ань для запобігання відповід альності. При цьому, якщо держ ава чи орган публічної влади схвалили певну концепцію, в д аному випадку це надання діт ям війни надбавок до пенсії у розмірі 30 % саме від мінімальн ої пенсії за віком, а не будь-я кому іншому розмірі, така дер жава чи орган вважатимуться такими, що діють протиправно , якщо вони відступлять від та кої політики чи поведінки, зо крема, щодо фізичних осіб без завчасного повідомлення про зміни в такій політиці чи пов едінці, оскільки схвалення т акої політики чи поведінки д ало підстави для виникнення обґрунтованих сподівань у фі зичних осіб стосовно додержа ння державою чи органом публ ічної влади такої політики ч и поведінки.

Згідно зі ст.8 Кон ституції України, Конституці я має найвищу юридичну силу, з акони та інші нормативно-пра вові акти приймаються на осн ові Конституції України і по винні відповідати їй.

Враховуючи те, що позивачка є дитиною війни, во на наділена державою певним правовим статусом, який вклю чає в себе й право на додатков і елементи соціального захис ту, зокрема, право на отриманн я надбавки до пенсії.

Згідно з ч.2 ст. 3 За кону України «Про соціальний захист дітей війни» державн і соціальні гарантії дітям в ійни, встановлені цим Законо м, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно -правовими актами.

Але, Законом Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2007 рік» від 19.12.2006 року, я кий набрав чинності з 01.01.2007 року , ст. 111 було встановлено, що у 2007 р оці підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошо вого утримання чи державної соціальної допомоги, яка вип лачується замість пенсії, ві дповідно до статті 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» виплачується о собам, які є інвалідами (крім т их, на яких поширюється дія За кону України «Про статус вет еранів війни, гарантії їх соц іального захисту»), у розмірі 50 відсотків від розміру надба вки, встановленої для учасни ків війни. Відповідно до п.12 ст . 71 цього Закону з метою привед ення окремих норм законів у в ідповідність з цим Законом - з упинена на 2007 рік дія ст. 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни».

Також, пунктом 41 р озділу II Закону України «Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни» з 01 січня 2008 року були внес ені зміни, зокрема, до ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» щодо випл ати замість пенсії підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни, то бто 10 відсотків від прожитков ого мінімуму для осіб, які втр атили працездатність.

Рішенням Конституці йного Суду України N 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року у справі № 1-29/2007 про соціальні гарантії громадян був визнаний таким, що не відп овідає Конституції України ( є неконституційним) пункт 12 ст атті 71, стаття 111 Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 року № 489-V, яким була зупинена на 2007 рі к дія статті 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни».

Рішенням Конституці йного Суду України від 22 травн я 2008 року визнано такими, що не відповідають Конституції Ук раїни (є неконституційними), п оложення статті 67 розділу I, пу нктів 2-4, 6-8, 10-18, підпункту 7 пункту 19, пунктів 20-22, 24-34, підпунктів 1-6, 8-12 п ункту 35, пунктів 36-100 розділу II «В несення змін до деяких закон одавчих актів України» та пу нкту 3 розділу III «Прикінцеві п оложення» Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни».

Відповідно до ст. 152 Кон ституції України закони та і нші правові акти, які за рішен ням Конституційного Суду Укр аїни визнаються неконституц ійними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційни м Судом України рішення про ї х неконституційність.

Таким чином, відп овідач зобов' язаний був зді йснити позивачці перерахуно к пенсії, тобто привести у від повідність з Рішеннями Конст итуційного Суду України розм іри виплат позивачці доплати до пенсії за період з 9 липня 200 7 року по 31 грудня 2007 року та за п еріод з 22 травня 2008 року по 31 гру дня 2008 року.

Статтею 62 Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 р оку № 489-5, був затверджений прож итковий мінімум на одну особ у, яка втратила працездатніс ть з 1 січня - 380 гривень, з 1 квітн я - 387 гривень, з 1 жовтня - 395 гривен ь.

Зазначена статт я була змінена Законом Украї ни від 15 березня 2007 року № 749-5 та і снує в новій редакції з 28 бере зня 2007 року, якою прожитковий м інімум для особи, яка втратил а працездатність, визначений з 1 січня - 380 гривень, з 1 квітня - 4 06 гривень, з 1 жовтня - 411 гривень. При цьому, зазначена стаття д оповнена абзацом, яким перед бачено встановити, що для виз начення мінімального розмір у пенсії за віком відповідно до абзацу першого частини 1 ст атті 28 Закону України «Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування» з 1 квітн я та з 1 жовтня 2007 року застосов ується прожитковий мінімум д ля осіб, які втратили працезд атність, визначений абзацом п'ятим частини першої цієї ст атті, збільшений на 1 відсоток , що складає відповідно 410 грн. 0 6 коп.; 415 грн. 11 коп.

Статтею 58 Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів» затвердж ений на 2008 рік прожитковий мін імум на одну особу, яка втрати ла працездатність в розрахун ку на місяць у розмірі з 1 січн я - 470 гривень, з 1 квітня - 481 гривні , з 1 липня - 482 гривень, з 1 жовтня - 498 гривень.

Статтею 54 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2009 рік» встановл ений у 2009 році прожитковий мін імум на одну особу та для тих, хто відноситься до основних і демографічних груп населен ня, в розмірах, що діяли в груд ні 2008 року.

Статтею 1 Закону України «Про встановлення п рожиткового мінімуму та міні мальної заробітної плати» ві д 20 жовтня 2009 року, статтею 1 Зако ну України «Про внесення змі н до Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2009 рік » від 6 листопада 2009 року встан овлений прожитковий мініму м на одну особу, яка втратила п рацездатність, з 1 листопада 20 09 року по 31 грудня 2009 року в розм ірі 573 гривні .

Таким чином, з ур ахуванням сплачених позивач ці відповідачем сум (а.с. 12), роз мір недоплаченої їй суми під вищення до пенсії, як дитині в ійни, який підлягає стягненн ю з відповідача за період з 09 л ипня 2007 року по 31 грудня 2007 року т а з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2 009 року складає 2666 грн. 33 коп. (410 грн .06 коп./31 х 23 х 30%) + (410 грн. 06 коп. х 30%) + (410 гр н. 06 коп. х 30%) + (415 грн. 11 коп. х 30%) + (415 грн . 30 коп. х 30%) + (415 грн. 30 коп. х 30%) + ((481/31х10х30% )-(48,1/31х10))+(481х30%-48,1)+(482х30%-48,2)+(482х30%-48,2) +(482х30%-48,2) + (498х 30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х 30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х 30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (573х30%-49,8) + (573х30%-49,8).

На момент зверне ння позивачки до суду, нараху вання та виплату доплати до п енсії у розмірі 30 відсотків ві д мінімальної пенсії за віко м за періоди з 09.07.2007 року по 31.12.2007 р оку, з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року та з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року відповіда чем не здійснено та не надано доказів щодо невідповідност і наданого позивачкою розрах унку заборгованості фактичн им обставинам справи.

Суд вважає, що ви плати позивачці підвищення д о пенсії, як дитині війни, у ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком, за період часу з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року включ но, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року включно та з 01 січня 2009 ро ку по 31 грудня 2009 року включно, н е відповідають вимогам Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни», і з відпові дача слід стягнути на корист ь позивачки недоплачене підв ищення до пенсії, як дитині ві йни, за вищевказаний період у розмірі 2666 грн. 33 коп., відповідн о до вимог ст. 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни».

На підставі ст. 88 Ц ПК України , оскільки ріше ння ухвалюється на користь п озивачки, їй слід повернути з державного бюджету витрати із сплати судового збору в су мі 51,00 грн., та витрати на інформ аційно-технічне забезпеченн я розгляду судової справи в с умі 120,00 грн. (а.с. 1,2)

На підставі Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», керуючис ь ст.ст. 10, 11, 60, 76, 88, 209, 212-215 ЦПК України, -

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Костянтинівці До нецької області (третя особа Головне управління Держ авного Казначейства України в Донецькій області) «пр о стягнення недоплаченої сум и» задовольнити.

Стягнути з Управління Пенс ійного фонду України в м. Кост янтинівці Донецької області на користь ОСОБА_1 підв ищення до пенсії у розмір і 30 відсотків мінімальної пен сії за віком, як дитині війни з а період з 09 липня 2007 року по 31 гр удня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 31.12.2009 року у сумі 2666 (дві тисячі шістсот шістдесят шість) грн . 33 коп.

Повернути ОСОБА_1 із дер жавного бюджету сплачені нею згідно квитанції № 41від 25 бере зня 2010 року на р-рахунок № 31412537700058 Г УДКУ у Донецькій області МФО 834016 , УДК м. Костянтинівка код ЄД РПОУ 22090100 судовий збір в сумі 51 (п ' ятдесят одна) гривня 00 копій ок, та витрати на інформаційн о-технічне забезпечення розг ляду судової справи, сплачен і згідно квитанції № 43 від 25 бе резня 2010 року на р-рахунок № 312162597 00004 в ГУДКУ у Донецькій області МФО 834016 УДК Ворошиловського ра йону м.Донецька в сумі 120 (сто дв адцять) гривень 00 копійок.

Рішення може бути оскаржен е в апеляційному порядку до А пеляційного суду Донецької о бласті через Костянтинівськ ий міськрайонний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня п роголошення рішення заяви пр о апеляційне оскарження і по данням після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, або в порядку ч. 4 ст. 295 ЦПК України.

Суддя

СудКостянтинівський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення19.04.2010
Оприлюднено11.05.2011
Номер документу9356620
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1256-10

Рішення від 21.12.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Плечищева О. В.

Рішення від 30.08.2010

Цивільне

Горохівський районний суд Волинської області

Вілюк М. П.

Рішення від 29.12.2010

Цивільне

Нетішинський міський суд Хмельницької області

Ходоровський Б. В.

Рішення від 29.12.2010

Цивільне

Нетішинський міський суд Хмельницької області

Ходоровський Б. В.

Рішення від 21.10.2010

Цивільне

Коропський районний суд Чернігівської області

Грушко Олександр Петрович

Ухвала від 09.09.2010

Цивільне

Козельщинський районний суд Полтавської області

Оксенюк Михайло Миколайович

Рішення від 27.08.2010

Цивільне

Чернігівський районний суд Запорізької області

Ломейко Віталій Валерійович

Рішення від 08.06.2010

Цивільне

Першотравневий районний суд Донецької області

Бутенко Анатолій Петрович

Рішення від 20.05.2010

Цивільне

Лутугинський районний суд Луганської області

Чуванова Алла Михайлівна

Рішення від 19.04.2010

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Малінов Олександр Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні