2-642-10
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 травня 2010 року Першотравневий райо нний суд
Донецької області
в складі:
головуючого судді Скудіна В.Є..
при секретарі Фаустової Н.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у смт.Ман гуш цивільну справу за позов ом
ОСОБА_1 до
Управління Пенсійного Фон ду України в Першотравневому районі Донецької області
про
стягнення недоплаченої що місячної державної соціальн ої допомоги «дітям війни»,
ВСТАНОВИВ :
Позивач звернувся до суду з цивільним позовом до Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Першотравневому районі Донецької області про визна ння права на державну соціал ьну допомогу, згідно ст.6 ЗУ «П ро соціальний захист дітей в ійни» на отримання не нарахо ваної та не отриманої допомо ги за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 т равня 2008 року по 31 березня 2010 рок у з вини відповідача, визнання дій відповідача по суті виниклих з ним правовід носин у зв*язку з його правом н а соціальну допомогу дітям в ійни-неправомірними, зобов*я зання відповідача здійснюва ти нарахування та виплати йо му щомісячну державну соціал ьну допомогу за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 рок у та з 22 травня 2008 року по 31 берез ня 2010 року
В обґрунтування позову поз ивач зазначив, що він має стат ус «дитини війни» у зв*язку з ч им, у відповідності до ст.6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», виплачу вана йому пенсія повинна під вищуватись на 30% мінімальної п енсії за віком. Згідно п.3 поло ження про Пенсійний фонд Укр аїни, затвердженого постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 24.10.2007 року за №1261, завданням Пенсійного Фонду України є з абезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги н а поховання та інших виплат, я кі згідно до законодавства з дійснюються за рахунок кошті в фонду та інших джерел, визна чених законодавством. При ць ому згідно п. «зазначеного по ложення Пенсійний Фонд Украї ни організовує у межах своїх повноважень виконання актів законодавства, здійснює кон троль за їх реалізацією. Таки м чином, виплата надбавки пов инна здійснюватись відповід ачем.
В судове засідання позивач не з*явився, надав до суду пис ьмову заяву, в якій просить сп раву розглянути у його відсу тності, свої позовні вимоги п ідтримує.
Представник відповідача т акож в судове засідання не з*я вився, відповідач надав суду письмову заяву в якій просит ь розглянути справу без учас ті його представника, надавш и заперечення проти позову, у яких відповідач посилається на те, що порядок надання піль г, передбачених ст.6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», Кабінетом Міні стрів України у 2006 році не було розроблено. Відповідно до п.12 ст.71 Закону України «Про держ авний бюджет України на 2007 рік » з метою приведення окремих норм законів у відповідніст ь із цим законом на 2007 рік зупин ено, зокрема, дію ст..6 Закону Ук раїни «про соціальний захист дітей війни». Ст.111 ЗУ «Про держ авний бюджет України на 2007 рік » передбачено підвищення до пенсії «Дітям війни» в розмі рі 50% від розміру надбавки, вст ановленої для учасників війн и. На підставі зазначених нор м, дітям війни виплачувалось підвищення до пенсії з 01.01.07рок у у розмірі 19 гривень, з 01.04.07 року -19,35 гривень, з 01.10.07року-19,75 гривень . Підпунктом 2 п.41 розділу !! Зако ну України «Про державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» внесен і зміни до Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни», а саме, текст статті 6 вик ладений в такій редакції: «ді тям війни(крім тих на яких пош ирюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального зах исту) до пенсії або що місячно го довічного грошового утрим ання чи державної соціальної допомоги, що виплачується за міть пенсії, виплачується пі двищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни». Законодавством Украї ни не передбачено автоматичн ого відновлення дії норми, як а втратила чинність на підст аві нормативно-правового акт а, який було визнано у подальш ому неконституційним. Натомі сть старий закон, що втратив ю ридичну чинність,тільки за с пеціальною вказівкою нового нормативного акту, може поши рювати свою дію на відповідн і правовідносини. А ні Рішенн ям Конституційного Суду Укра їни №10-рп від 22.05.08р, а ні іншим нор мативно-правовим актом не пе редбачено відновлення дії ст ..6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» в ред акції до 01.01.08року. Відповідно д о ст.71 ЗУ «Про Державний бюдже т України на 2009 рік» №835-VI від 26.12.2008 року(зі змінами та доповненн ями) Кабінету Міністрів Укра їни надано право у 2009 році вста новлювати розміри соціальни х виплат, які відповідно до за конодавства визначаються за лежно від розміру мінімально ї заробітної плати, в абсолют них сумах у межах асигнувань , передбачених за відповідни ми бюджетними програмами. Та ким чином, підвищення «дітям війни» виплачується органам и Пенсійного фонду відповідн о до чинного на певний час зак онодавства.
У запереченнях проти позов у відповідач наполягає на за стосуванні строку звернення до адміністративного суду, о скільки пенсія нараховувала сь та виплачувалась щомісячн о, тому позивачу був відомий ї ї розмір.
Дослідивши матеріали спра ви, суд вважає, що позов підляг ає частковому задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни" до дітей війни відне сені особи, які є громадянами України та яким на час закінч ення Другої світової війни (2 в ересня 1945 року) було менше 18 рок ів.
Позивач ІНФОРМАЦІЯ _1 , віднесений до катег орії дітей війни, знаходитьс я на обліку в УПФУ в Першотрав невому районі Донецької обла сті, що підтверджується відо мостями в його пенсійному по свідченні № НОМЕР_1 (а.с.6).
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" (2195-15), який набрав ч инності з 01.01.2006 року, дітям війн и пенсії або щомісячне довіч не грошове утримання чи держ авна соціальна допомога, що в иплачується замість пенсії, підвищуються на 30% мінімальн ої пенсії за віком.
Водночас ст.7 цього закону п ередбачено, що фінансове заб езпечення соціальних гарант ій, передбачених зазначеним законом, здійснюється за рах унок коштів державного бюдже ту України.
Пунктом 17 ст.77 і статті 110 Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2006 рік» від 20.12.2005 року та пунктом 12 статті 71 Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2007 рік» від 19.12.2006 року дію статті 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» було зупинено на 200 6 і 2007 роки відповідно.
Законом України "Про держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України" в ід 28.12.2007 року внесено зміни до З акону України "Про соціальни й захист дітей війни", зокрема статтею 6 вказаного Закону пі сля внесення змін передбачал ось, що дітям війни до пенсії а бо щомісячного довічного гро шового утримання, державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, вип лачується підвищення у розмі рі надбавки, встановленої дл я учасників війни.
Рішеннями Конституційного Суду України від 09.07.07 року №6-рп /2007 та №10-рп/2008 від 22.05.2008 року положе ння, яки припиняють дію статт і 6 Закону, було визнано такими , що не відповідають Конститу ції України (є неконституцій ними) та втрачають свою чинні сть з моменту їх прийняття. П.5 .4 встановив, що законом про Де ржбюджет неможна вносити змі ни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскі льки з об' єктивних причин ц е створює протиріччя у закон одавстві, і як наслідок-скасу вання та обмеження прав і сво бод людини і громадянина. В ра зі необхідності зупинення ді ї законів, внесення до них змі н та доповнень, визнання їх не дійсними повинні використов уватися окремі закони.
Статтею 71 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2009 рік» Кабінету Міністрів України надано право у 2009 році встановлювати розміри соціа льних виплат, які відповідно до законодавства визначають ся залежно від розміру мінім альної заробітної плати, в аб солютних сумах у межах асигн увань, передбачених за відпо відними бюджетними програма ми.
Названа норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів лише тих виплат, в ихідним критерієм розрахунк у яких є розмір мінімальної з аробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спір ні відносини, оскільки розмі р зазначених соціальних випл ат згідно із Законом України «Про соціальний захист діте й війни» залежить від розмір у мінімальної пенсії за віко м.
Отже, нарахування та виплат а у 2009 році дітям війни підвище ння до пенсії або щомісячног о грошового довічного утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, повинні здійсн юватися відповідно до норм З акону України «Про соціальни й захист дітей війни».
Таким чином, Закон України " Про соціальний захист дітей війни" діє і на теперішній час , він не відмінений та не призу пинений.
Відповідно до ст.54 Закону Ук раїни від 26.12.2008 року №835-УІ «Про Д ержавний бюджет України на 2009 рік» та Постанова Кабінету М іністрів України від 28.05.2008 року №530 «Деякі питання соціальног о захисту окремих категорій громадян» до теперішнього ча су не визнані неконституційн ими.
Отже, за наявності декілько х законів, а саме :Закону Украї ни від 26.12.2008 року №835-УІ «Про Держ авний бюджет України на 2009 рік » та Закону України від 18.11.2004 ро ку №2195-ІУ «Про соціальний захи ст дітей війни», норми яких по -різному регулюють конкретну сферу суспільних відносин, п ід час вирішення спорів у цих відносинах суди повинні зас тосовувати положення закону з урахуванням дії закону в ча сі за принципом пріоритету т ієї норми, яка прийнята пізні ше.
Суд вважає за необхідне заз начити, що загальносуспільні потреби-це потреби, направле ні на задоволення всього сус пільства, а у цьому випадку сп ірні виплати направлені на з адоволення потреб обмеженог о кола споживачів, зокрема ви значених Законом України "Пр о соціальний захист дітей ві йни".
Крім того, Конституційний С уд України неодноразово розг лядав проблему( про що, зокрем а зазначено у Рішенні № 8-рп/2005 в ід 11 жовтня 2005 року по справі № 21 /2005), пов'язану з реалізацією пр ава на соціальний захист, неп рипустимістю обмеження конс титуційного права громадян н а достатній життєвий рівень і сформулював правову позиці ю, згідно з якою Конституція т а закони України відокремлю ють певні категорії громадян України, що потребують додат кових гарантій соціального з ахисту з боку держави. До них з окрема, належать громадяни, я ким пенсія призначається за спеціальними законами.
У рішеннях Конституцій ного Суду України зазначалос я, що пільги, компенсації, гара нтії є видом соціальної допо моги і необхідною складовою конституційного права на дос татній життєвий рівень, тому звуження змісту та обсягу ць ого права шляхом прийняття н ових законів або внесення зм ін до чинних законів за ст. 22 Ко нституції України не допуска ється.
Постановляючи судове ріше ння у даній справі, суд виходи ть з того, що конституційні пр инципи, на яких базується зді йснення прав і свобод людини і громадянина в Україні, вклю чаючи і право на пенсійне заб езпечення, передбачені статт ями 1,3, частиною 2 ст.6, статтею 8, ч астиною 2 статті 19, статтями 22,23, частиною 1 статті 24 Конституці ї України, набуте у сфері пенс ійного забезпечення, не може бути скасоване, звужене. Прав овою гарантією забезпечення державою даного права є вико нання прийнятих на себе зобо в'язань, виходячи з положень п ринципу верховенства права, закріпленого як статтею 8 Кон ституції України, так і статт ею 8 ЦПК України.
Вважаючи, що право позивач а на державну соціальну допо могу згідно Закону України « Про соціальний захист дітей війни» відповідач не оспорює , бо пенсійний фонд виплачува в йому допомогу як «дитині ві йни» у розмірі 10%, тому в цій час тині позовні вимоги позивача задоволенню не підлягають.
Підлягають задоволенню ви моги позивача, щодо визнання дій відповідача-Управління Пенсійного фонду в Першотрав невому районі Донецької обла сті по суті виниклих з ним пра вовідносин у зв*язку з його пр авом на соціальну допомогу д ітям війни-неправомірними, о скільки відповідач не до нар аховував позивачу підвищенн я до пенсії у розмірі 30% як дити ні війни.
Керуючись ст.ст.3,5,12,15,16,17 ЦК Укра їни, 208,210,213,215,218 ЦПК Украині, суд ,-
ВИР ІШИВ :
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати дії Управління Пе нсійного фонду в Першотравне вому районі Донецької област і про не донарахування на кор исть ОСОБА_1 підвище ння до пенсії у розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом як дитині війни - неправо мірними.
Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Перш отравневому районі Донецько ї області здійснити на корис ть ОСОБА_1 нарахуван ня та виплатити щоміс ячну доплату до пенсії в розм ірі 30% мінімальної пенсії за в іком відповідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни" з 09 липн я 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 31 березня 2010 р оку , виходячи з розмі ру мінімальної пенсії за вік ом, встановленої ч.1 ст.28 Закону України "Про загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування", з урахуванням встано вленого законодавством прож иткового мінімуму для осіб, я кі втратили працездатність, з урахуванням фактично отрим аних сум.
В іншій частині позовних ви мог ОСОБА_1 відмовит и за необгрунтованіс тю.
Рішення суду може бути оска ржене до апеляційного суду міста Маріуполя Донецької об ласті.
Заява про апеляційне оскар ження рішення суду першої ін станції подається протягом д есяти днів з дня її проголоше ння. Апеляційна скарга на ріш еннясуду першої інстанції по дається протягом двадцяти дн ів після подання заяви про ап еляційне оскарження.
Суддя: В.Є.Скудін.
Надрук овано в нарадчій кімнаті .
Суд | Першотравневий районний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2010 |
Оприлюднено | 10.05.2011 |
Номер документу | 9357055 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Артемівський міськрайонний суд Донецької області
Тверський Сергій Михайлович
Цивільне
Сватівський районний суд Луганської області
Гашинська Олена Анатоліївна
Цивільне
Шосткинський міськрайонний суд Сумської області
Свиненко Михайло Дмитрович
Цивільне
Першотравневий районний суд Донецької області
Скудін Володимир Євгенович
Цивільне
Голопристанський районний суд Херсонської області
Охтень Аліна Андріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні