Постанова
від 08.10.2020 по справі 160/8597/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

08 жовтня 2020 року м. Дніпросправа № 160/8597/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,

за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю Перспектива на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2020 року (суддя суду 1 інстанції Луніна О.С.) в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Перспектива до Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування припису, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Перспектива звернулося до суду з позовом до Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області №4-8451-2-3 від 14.08.2019 року.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.02.2020 позов задоволено частково.

Визнано протиправними та скасовані пункти 1-12, 14-16, 29 припису Державної екологічної інспекції від 14.08.2019 року № 4-8451-2-3.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з прийнятим рішенням, до суду з апеляційною скаргою звернулось ТОВ Перспектива . В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування судом обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі. В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначено, що під час розгляду справи судом першої інстанції не було надано оцінку усім доводам та доказам, які були надані до суду за для правильного вирішення справи. Позивач наголошує, що судом першої інстанції в повній мірі не було досліджено питань щодо правомірності виявлених порушень та вимог про їх усунення, викладених у п. 13, 17-28 припису №4-8451-2-3 від 14.08.2019 року, що призвело до неправильного вирішення справи. Також, позивач звертає увагу на те, що акт перевірки не відповідає додатку 2 Методики розроблення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю).

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач вказує на безпідставність та необґрунтованість доводів апеляційної скарги, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, як законне та обґрунтоване.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, наполягав на її задоволенні.

Представник відповідача заперечував проти задоволення апеляційної скарги, посилаючись на її безпідставність, просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, як законне та обґрунтоване.

Перевіривши рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, доводи відзиву на апеляційну скаргу, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, посадовими особами відповідача було проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю Перспектива щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

09.08.2019 Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області складено акт за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів № 588/2/19.

Актом планової перевірки №588/2/19 від 09.08.2019 року було встановлено наступне:

- в порушення вимог ст.ст. 124, 125, 126 Земельного кодексу України, ст.20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст.ст. 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності документи щодо користування земельними ділянками під господарськими будівлями на розгляд не надано;

- в порушення ст.ст. 20-2, 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст.ст. 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , ст.ст. 3, 17 Закону України Про оцінку впливу на довкілля проектна документація з розділом ОВНС на влаштування промислових майданчиків, з відповідним погодженням на розгляд не надано;

- в порушення ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря під час проведення перевірки встановлено, що на підприємстві в наявності обладнання, яке є джерелом утворення викидів, а саме: витяжна вентиляція (2 од.); булер`ян (2 од.); склад зберігання мастил; піч (2 од.); металообробні верстати; свинарник (3 од.); дизбар`єр; майданчик компостування; бункер для кормів (2 од.); транспортер для навозу (2 од.); зварювальний пост; місце для зарядки акумуляторів; ванна мийки моторів; котел твердотопливний; склад зберігання зерна (5 од.); витяжка над кухонною піччю; ємність для зберігання пального (2 од.); заправна колонка (2 од.). Дозвіл на викиди забруднюючих речовин відсутній;

- в порушення ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст.ст. 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності надано протокол від 11.03.2019 року № 23-01/03-В вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел, результати контролю на розгляд не надано;

- в порушення ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст. ст. 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності матеріали інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на інші промділянки, не надано, попередній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря відсутній;

- в порушення ст.ст. 10. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , ст.ст. 20-2, 24 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища матеріали первинного обліку в частині охорони атмосферного повітря не надані. Виробничий контроль за охороною атмосферного повітря не ведеться. Статистична звітність по формі 2-ТП (повітря) та розрахунок податкових зобов`язань з екологічного податку не складається;

- в порушення ст.ст. 44, 48, 49 Водного кодексу України у період з 02.05.2015 року по 10.09.2015 року включно та в період з 02.09.2018 року по 20.12.2018 року підприємство здійснювало забір підземної води із свердловини № 1 без дозволу спеціального водокористування;

- в порушення ст.ст. 25, 40, 44, 49 Водного кодексу України звітність за формою 7-ГР не надано, індивідуальні питомі балансові норми водопостачання та водовідведення на підприємстві відсутні. Журнали первинного обліку водопостачання на розгляд не надано. Контроль кількості та якості стічних вод не проводиться;

- в порушення ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст.ст. 8, 11 Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , ст.ст. 42, 44, 70, 105 Водного кодексу України, ст. 35 Закону України Про охорону земель , ст. 164 Земельного кодексу України на підприємстві в наявності заглиблені ємності. Локальні очисні споруди, відсутні. Контроль за станом заглиблених ємностей та їх впливом на підземні водоносні горизонти та грунти не ведеться, заходи щодо запобігання забруднення земель стічними водами, контроль кількості та якості стічних вод не запроваджені;

- в порушення ст.ст. 44, 70, 95, 101, 105 Водного кодексу України, ст. 35 Закону України Про охорону земель , ст. 164 Земельного кодексу України територія має часткове тверде покриття збирання зливових вод не влаштовані, зливові стоки з території підприємства і крівель будівель відводяться по рельєфу місцевості очисні споруди зливових вод відсутні, заходи із запобігання забруднення водних об`єктів стічними (зливовими, сніговими) водами, що відводиться з території не запроваджені;

- ст.ст. 20-2, 52 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст.ст. 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контроль) у сфері господарської діяльності , ст.ст. 11, 14 Закону України Про пестициди і агрохімікати , Державних санітарних правил транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві. Державні санітарні правила ДСП 8.8.1.2.001-98. Огляд спеціально виділених ділянок (стаціонарних розчинних вузлів або пунктів для зберігання, приготування розчинів пестицидів і заправки апаратури для їх застосування, спеціально відведених місць під навісом або спеціальних приміщень для машин та апаратів, які використовують для застосування пестицидів, під час проведення перевірки не забезпечено; інформацію про сповіщення населення, власників суміжних господарських угідь та об`єктів про місце, строки і методи застосування пестицидів на розгляд не надано;

- в порушення ст.ст. 20-2, 52 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст.ст. 8, 11 Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності інформацію щодо руху пестицидів та агрохімікатів, що використовуються підприємством щодо безпечного транспортування на розгляд не надано;

- в порушення ст.ст. 7, 17, 26, 29, 31, 32, 33, 34 Закону України Про відходи , ст. 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища інвентаризація відходів не проведена, норми утворення відходів, їх якісний склад і властивості не визначено. Декларація про відходи відсутня. Облік відходів за формою 1-ВТ не складається, моніторинг місць утворення, зберігання відходів не здійснюється, статистичну звітність за формою 1 відходи (річна) складається недостовірно, технічні паспорти відходів не розроблено;

- в порушення ст.ст. 44, 105 Водного кодексу України, ст. 35 Закону України Про охорони земель , ст.ст. 96, 164 Земельного кодексу України, ст. ст. 17, 32, 33 Закону України Про відходи в ході обстеження території підприємства, встановлено факт засмічення земельної ділянки, яка знаходиться в користуванні, підприємства, а саме на ґрунтовій поверхні розміщено відходи будівельних матеріалів, відходи деревини;

- в порушення ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст.ст. 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності в ході перевірки підприємством не в повному обсязі надані документи, які розглядались під час перевірки.

На підставі висновків акту Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області винесено припис №4-8451-2-3 від 14.08.2019, яким визначено:

1.Розробити інвентаризацію викидів забруднюючих речових в атмосферне повітря відповідно до фактичного стану підприємства з урахуванням всіх джерел утворення викидів. Термін виконання 01.12.2019;

2.Отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря з урахуванням всіх джерел утворення викидів. Термін виконання 01.12.2019;

3.Не допускати здійснення викидів в атмосферне повітря від джерел викидів та джерел утворення викидів забруднюючих речовин, обсяги викидів від яких не обліковано у матеріалах інвентаризації викидів та у діючому дозволі. Термін виконання 16.08.2019;

4.Забезпечити проведення виробничого контролю за охороною атмосферного повітря, проведення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин від стаціонарних джерел викидів підприємства. Термін виконання 01.12.2019;

5.Організувати ведення первинного обліку у сфері охорони атмосферного повітря. Термін виконання 01.10.2019;

6.Статистичну звітність у сфері охорони атмосферного повітря, у сфері охорони водних ресурсів та у сфері породження з відходами складати в повному обсязі з урахуванням всіх обсягів викидів забруднення відходів на підприємстві. Термін виконання 28.02.2020;

7.Забезпечення здійснення розрахунку податкового зобов`язання з екологічного податку в повному обсязі відповідно з вимогами законодавства. Термін виконання 10.11.2019;

8.Забезпечити збирання, очищення та відведення стічних вод підприємства в повному обсязі у відповідності до вимог законодавства. Термін виконання 01.12.2019;

9.Запровадити достатні заходи з охорони вод та ґрунти. Термін виконання 01.12.2019;

10.Запровадити контроль за якістю та кількістю стічних вод підприємства. Термін виконання 01.10.2019;

11.Не припускати скидання стічних вод (зливових вод з території підприємства) по рельєфу місцевості. Термін виконання 16.08.2019;

12.Не допускати забір та використання підземних вод без дозволу на спеціальне водокористування. Термін виконання 16.08.2019;

13.Надати на розгляд до інспекції документи щодо користування земельними ділянками під господарськими будівлями; Проектну документацію з розділом ОВНС на влаштування промислових майданчиків, з відповідним погодженням. Термін виконання 01.09.2019;

14.Розробити питомі балансові норми водоспоживання та водовідведення та погодити в установленому порядку. Термін виконання 01.12.2019;

15.Довідку про кількість забраної та використаної підземної води (м3) з початку забору та використання підприємством підземних, у період з 02.05.2015 року по 10.09.2015 року включно та в період з 02.09.2018 року по 20.12.2018 року. Термін виконання 01.09.2019;

16.Довідку про часи роботи обладнання по джерелам викидів згідно матеріалів звіту інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря в період з 11.03.2019 по 09.08.2019 (включно) окремо по кожному джерелу. Термін виконання 01.09.2019.;

17.Розробити інвентаризацію відходів підприємства, що утворюються при діяльності підприємства. Термін виконання 01.12.2019;

18.Визначити склад і властивості всіх видів відходів, що утворюються при діяльності підприємства, ступінь їх небезпечності для навколишнього природного середовища та здоров`я людей. Термін виконання 01.12.2019;

19.Розробити та погодити згідно вимог законодавства нормативи граничних показників утворення у технологічних процесах та нормативи питомих показників утворення всіх видів відходів, що утворюються при діяльності підприємства. Термін виконання 01.12.2019;

20.Розробити технічні паспорти відходів (ТПВ), що утворюються при діяльності підприємства. Термін виконання 01.12.2019;

21.Забезпечити ведення первинного обліку кількості відходів, що утворюються на підприємстві за формою 1-ВТ. Термін виконання 01.09.2019;

22.Забезпечити здійснення моніторингу місць утворення, зберігання і видалення відходів. Термін виконання 01.12.2019;

23.Місця тимчасового зберігання відходів обладнати у відповідності до вимог законодавства. Термін виконання 01.09.2019;

24.Забезпечити подання декларації про утворення відходів, що утворюються на підприємстві. Термін виконання 01.10.2019;

25.Укласти договори щодо утилізації всіх відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів у відповідності до вимог законодавства. Термін виконання 01.10.2019;

26.Вжити заходи щодо безпечного транспортування, зберігання агрохімікатів та пестицидів. Термін виконання 01.10.2019;

27.Ліквідувати засмічення відходами. Термін виконання 01.09.2019;

28.Організувати спеціально виділену ділянку (стаціонарний розчинний вузол або пункт) для зберігання, приготування розчинів пестицидів і заправки апаратури для їх застосування. Термін виконання 10.09.2019;

29. Забезпечити сповіщення населення, власників суміжних сільськогосподарських угідь та об`єктів про місце, строки і методи застосування пестицидів. Термін виконання 10.09.2019.

Не погодившись з прийнятим приписом, вважаючи його безпідставним позивач звернувся до суду.

Згідно до приписів ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає оскаржуване судове рішення виключно в межах заявлених вимог апеляційної скарги.

Так, відмовляючи в задоволенні частини позовних вимог, а саме визнавши обґрунтованими п.13 та 17-28 припису №4-8451-2-3 від 14.08.2019, суд першої інстанції виходив з того, що спірні пункти є обґрунтованими та такими, що прийняті на підставі в порядку та у спосіб визначені законом.

Дослідивши обставини по справі, колегія суддів доходить наступних висновків.

Щодо пункту 13 припису №4-8451-2-3 від 14.08.2019.

Спірним пунктом позивача зобов`язано надати на розгляд до інспекції документи щодо користування земельними ділянками під господарськими будівлями; проектну документацію з розділом ОВНС на влаштування промислових майданчиків, з відповідним погодженням. Встановлено термін виконання 01.09.2019.

Приписами статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону.

Згідно з ч.1 статті 20 - 2 закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про використання та охорону земель.

Відповідно до п. 2 ч.3 ст. 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля друга категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає сільське господарство, лісівництво та водне господарство: потужності для вирощування: птиці (40 тисяч місць і більше); свиней (1 тисяча місць і більше, для свиноматок - 500 місць і більше); великої та дрібної рогатої худоби (1 тисяча місць і більше); кролів та інших хутрових тварин (2 тисячі голів і більше).

Згідно ч. 6 ст. 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля забороняється провадження господарської діяльності, експлуатація об`єктів, інші втручання в природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, якщо не забезпечено в повному обсязі додержання екологічних умов, передбачених у висновку з оцінки впливу на довкілля, рішенні про провадження планованої діяльності та проектах будівництва, розширення, перепрофілювання, ліквідації (демонтажу) об`єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, а також змін у цій діяльності або подовження строків її провадження.

Крім того, приписам ст. 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища встановлено, що при проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об`єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об`єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатися вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров`я людей.

Підприємства, установи й організації, діяльність яких пов`язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Проекти господарської та іншої діяльності повинні мати матеріали оцінки її впливу на навколишнє природне середовище і здоров`я людей. Оцінка здійснюється з урахуванням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, екологічної ємкості даної території, стану навколишнього природного середовища в місці, де планується розміщення об`єктів, екологічних прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу шкідливих факторів та об`єктів на навколишнє природне середовище.

Підприємства, установи та організації, які розміщують, проектують, будують, реконструюють, технічно переозброюють, вводять в дію підприємства, споруди та інші об`єкти, а також проводять дослідну діяльність, що за їх оцінкою може негативно вплинути на стан навколишнього природного середовища, подають центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, спеціальну заяву про це. Забороняється введення в дію підприємств, споруд та інших об`єктів, на яких не забезпечено в повному обсязі додержання всіх екологічних вимог і виконання заходів, передбачених у проектах на будівництво та реконструкцію (розширення та технічне переоснащення).

Факт ненадання позивачем документів підтверджуючих правові підстави користування землею, а також проектної документації з розділом ОВНС на влаштування промислових майданчиків, з відповідним погодженням, сторонами не заперечується.

Доводи скаржника ґрунтуються на тому, що оскільки останній не здійснює реконструкцію або будівництво чи капітальна перевлаштування промислових майданчиків, то йому не потрібно надавати проекту документацією та документацію щодо правомірності користування землею.

Разом з тим, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що необхідність мати подібну документацію, та за потреби пред`явити контролюючим органам, передбачена не тільки в момент будівництва або реконструкції спірних об`єктів, але й під час експлуатації об`єктів що мають вплив на навколишнє природне середовище.

Посилання скаржника на відсутність у відповідача повноважень перевіряти подібні документи також відхиляються колегією суддів з огляду на приписи ч. 1 ст. 8 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності якими передбачено, що орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом.

А також приписами статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону.

Щодо пунктів 17-25 та 27 припису №4-8451-2-3 від 14.08.2019.

Даними пунктами позивача зобов`язано:

- Розробити інвентаризацію відходів підприємства, що утворюються при діяльності підприємства. Термін виконання 01.12.2019.;

- Визначити склад і властивості всіх видів відходів, що утворюються при діяльності підприємства, ступінь їх небезпечності для навколишнього природного середовища та здоров`я людей. Термін виконання 01.12.2019.;

- Розробити та погодити згідно вимог законодавства нормативи граничних показників утворення у технологічних процесах та нормативи питомих показників утворення всіх видів відходів, що утворюються при діяльності підприємства. Термін виконання 01.12.2019.;

- Розробити технічні паспорти відходів (ТПВ), що утворюються при діяльності підприємства. Термін виконання 01.12.2019.;

- Забезпечити ведення первинного обліку кількості відходів, що утворюються на підприємстві за формою 1-ВТ. Термін виконання 01.09.2019.;

- Забезпечити здійснення моніторингу місць утворення, зберігання і видалення відходів. Термін виконання 01.12.2019.;

- Місця тимчасового зберігання відходів обладнати у відповідності до вимог законодавства. Термін виконання 01.09.2019.;

- Забезпечити подання декларації про утворення відходів, що утворюються на підприємстві. Термін виконання 01.10.2019.;

- Укласти договори щодо утилізації всіх відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів у відповідності до вимог законодавства. Термін виконання 01.10.2019;

- Ліквідувати засмічення відходами. Термін виконання 01.09.2019.

Так, в акті перевірки зафіксовано, що інвентаризація відходів не проведена, норми утворення відходів, їх якісний склад і властивості не визначено; декларація про відходи відсутня; облік відходів за формою 1-ВТ не складається, моніторинг місць утворення, зберігання відходів не здійснюється, статистичну звітність за формою 1 відходи (річна) складається недостовірно, технічні паспорти відходів не розроблено; в ході обстеження території підприємства, встановлено факт засмічення земельної ділянки, яка знаходиться в користуванні, підприємства, а саме на ґрунтовій поверхні розміщено відходи будівельних матеріалів, відходи деревини.

Погоджуючись з висновками суду першої інстанції, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно з ч.1 ст.33 Закону України Про відходи зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).

Частиною 2 статті 33 Закону України Про відходи передбачено, що на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

Відповідно до ч.4 ст.33 цього Закону зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.

За змістом ч.5 ст.33 Закону України Про відходи визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об`єкти повинні використовуватися лише для відходів, заявлених на одержання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.

Відповідно до ст.1 Закону України Про відходи терміни вживаються в таких значеннях:

- видалення відходів - здійснення операцій з відходами, що не призводить до їх утилізації;

- відведені місця чи об`єкти - місця чи об`єкти (місця розміщення відходів, сховища, полігони, комплекси, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких отримано дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.

Статтею 17 зазначеного Закону визначені обов`язки суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами, серед яких, визначення складу властивостей відходів,- що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до розділу 1 Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів, затвердженої Наказом Мінекобезпеки України від 14.01.1999р. №12, спеціальний паспорт місця видалення відходів (далі - МВВ) складається власником МВВ відповідно до цієї Інструкції. Дані паспорта МВВ. після його затвердження і присвоєння реєстраційного номера, вносяться до реєстру місць видалення відходів відповідно до Порядку ведення реєстру місць видалення відходів.

Позивач не заперечував проти факту знаходження відходів на його території під час перевірки.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги позивач вказує на відсутність деталізованого опису виявлених перевіркою відходів та заперечує факт їх існування, посилаючись на відсутність доказів долучених до перевірки. разом з тим скаржник додає, що на момент проведення перевірки не була розроблена затверджена форма паспортів відходів, що унеможливлює проведення інвентаризації та паспортизації відходів.

Подібна позиція, на думку колегії суддів підтверджує висновки перевірки щодо наявності неінветаризованих відходів на території підприємства та свідчить про намагання товариства уникнути відповідальності за недотримання вимог законодавства про поводження з відходами.

Щодо пунктів 26,28 припису.

Даними пунктами позивача зобов`язано:

- вжити заходи щодо безпечного транспортування, зберігання агрохімікатів та пестицидів. Термін виконання 01.10.2019;

- організувати спеціально виділену ділянку (стаціонарний розчинний вузол або пункт) для зберігання, приготування розчинів пестицидів і заправки апаратури для їх застосування. Термін виконання 10.09.2019.

Актом перевірки зафіксовано та позивачем не спростовано, що огляд спеціально виділених ділянок (стаціонарних розчинних вузлів або пунктів для зберігання, приготування розчинів пестицидів і заправки апаратури для їх застосування, спеціально відведених місць під навісом або спеціальних приміщень для машин та апаратів, які використовують для застосування пестицидів, під час проведення перевірки не забезпечено, інформацію щодо руху пестицидів та агрохімікатів, що використовуються підприємством щодо безпечного транспортування на розгляд не надано.

Згідно з вимогами статті 52 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані додержувати правил транспортування, зберігання і застосування засобів захисту рослин, стимуляторів їх росту, мінеральних добрив, нафти і нафтопродуктів, токсичних хімічних речовин та інших препаратів, з тим щоб не допустити забруднення ними або їх складовими навколишнього природного середовища і продуктів харчування.

При створенні нових хімічних препаратів і речовин, інших потенційно небезпечних для навколишнього природного середовища субстанцій повинні розроблятися та затверджуватися у встановленому законодавством порядку допустимі рівні вмісту цих речовин у об`єктах навколишнього природного середовища та продуктах харчування, методи визначення їх залишкової кількості та утилізації після використання.

Екологічні вимоги при виробництві, зберіганні, транспортуванні, використанні, знешкодженні, захороненні токсичних та інших небезпечних для навколишнього природного середовища і здоров`я людей речовин, віднесення хімічних речовин до категорії токсичних та їх класифікація за ступенем небезпечності визначаються нормативними документами на підставі висновку з оцінки впливу на довкілля і погоджуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, і центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Вимогами ст. 11 Закону України Про пестициди і агрохімікати визначено, що транспортування, зберігання, застосування, утилізація, знищення та знешкодження пестицидів і агрохімікатів та торгівля ними здійснюються відповідно до вимог, встановлених чинним законодавством, санітарними правилами транспортування, зберігання і застосування пестицидів і агрохімікатів та іншими нормативними актами.

Особи, діяльність яких пов`язана з транспортуванням, зберіганням, застосуванням пестицидів і агрохімікатів та торгівлею ними, повинні мати допуск (посвідчення) на право роботи із зазначеними пестицидами і агрохімікатами. Порядок одержання такого допуску визначається Кабінетом Міністрів України.

Приписами ст. 14 Закону України Про пестициди і агрохімікати встановлено, що підприємства, установи і організації зобов`язані вести облік наявності та використання пестицидів і агрохімікатів та надавати інформацію органам, що ведуть державний облік.

Наведені порушення позивачем жодним чином не спростовано, не надано доказів, що використання пестицидів здійснюється відповідно до Закону України Про пестициди і агрохімікати .

Колегія суддів звертає увагу, що основним видом діяльності підприємства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, пов`язаний із використанням пестицидів, а тому суд апеляційної інстанції погоджується із висновками суду першої інстанції про те, що вимоги відповідача викладені у пунктах 26, 28 припису є законними та не підлягають скасуванню.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції повно встановлено обставини, що мають значення для справи та правильно застосовано до спірних правовідносин норми матеріального права з дотриманням норм процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують. Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Перспектива залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2020 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий - суддя Т.І. Ясенова

суддя О.В. Головко

суддя А.В. Суховаров

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.10.2020
Оприлюднено21.12.2020
Номер документу93628771
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/8597/19

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 09.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 26.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 18.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 27.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

Рішення від 27.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

Ухвала від 01.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні