Рішення
від 23.12.2020 по справі 200/13538/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 грудня 2020 р. Справа№200/13538/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Шинкарьова І.В., одержавши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 до Донецького державного університету управління про визнання бездіяльності протиправної, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення заборгованості за виплатою стипендії,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 (в подальшому - позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом до Донецького державного університету управління (відповідач) в якому просить:

Визнати бездіяльність відповідача щодо невиплати соціальної стипендії за період навчання з вересня по грудень 2014 року включно - протиправною;

Зобов`язати відповідача нарахувати та сплатити соціальну стипендію за період навчання з вересня по грудень 2014 року включно.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що з 01 вересня 2013 року по 30 червня 2017 року навчалася на бакалавратіДонецького державного університету управління денної форми навчання. Згідно з довідкою департаменту соціального захисту населення міста Торецьк від 25.09.2017. № 0000341849, позивач є внутрішньо переміщеною особою. У 2014 році відповідач припинив виплату їй соціальної стипендії, внаслідок чого утворилася і відповідна заборгованість за період з вересня по грудень 2014 року включно. 03 березня 2017 року вона звернулася до відповідача з заявою, у якій вимагала надати інформацію щодо причини такої невиплати. В листі відповідача б\н та б\д, зазначено, що не має можливості сплатити заборгованість за стипендією за 2014 рік, оскільки до грудня 2014 року знаходився на території непідконтрольній державній владі України, а саме у м. Донецьку.Посилаючись на пункт 2 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам та організаціям Донецької та Луганської областей, затвердженого постановою КМ України № 595 від 07.11.2014 відповідач заначив, що наказ МОН щодо виплати заборгованості по стипендіям у теперішній час не зроблений, а порядок виплати бюджетними організаціями (установами) боргів із заробітних плат, стипендій і т.п., Кабінетом Міністрів і Верховною Радою України не затверджено.

Відповідач позов не визнав, зазначає, що не має можливості сплатити заборгованість за стипендією за 2014 рік, оскільки до грудня 2014 року знаходився на території непідконтрольній державній владі України, а саме у м. Донецьку. Посилався на пункт 2 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам та організаціям Донецької та Луганської областей, затвердженого постановою КМ України № 595 від 07.11.2014. Також зазначив, що наказ МОН щодо виплати заборгованості по стипендіям у теперішній час не зроблений, а порядок виплати бюджетними організаціями (установами) боргів із заробітних плат, стипендій і т.п., Кабінетом Міністрів і Верховною Радою України не затверджено.

Також відповідач вважає, що дану позовну заяву слід розглядати в порядку цивільного судочинства, а не адміністративного, у зв`язку з чим просить закрити провадження у справі, так як справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Ухвалою суду від 30 червня 2020 року відкрито провадження у справі № 200/13538/19-а та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 17 вересня 2020 року позовну заяву залишено без розгляду.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволено та ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 17 вересня 2020 року у справі № 200/13538/19-а за позовом ОСОБА_1 до Донецького державного університету управління про визнання бездіяльності протиправної, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення заборгованості за виплатою стипендії, скасовано та направлено справу до Донецького окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Ухвалою суду від 04 грудня 2020 року прийнято до провадження адміністративну справу №200/13538/19-а та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Дослідивши письмові докази, суд встанови наступне.

Позивач - ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 01 вересня 2013 року по 30 червня 2017 року навчалася на бакалавраті Донецького державного університету управління денної форми навчання (трудова книжка серії НОМЕР_2 ) (арк.с.54).

Згідно з витягом з облікової статистичної картки дитини - сироти та дитини позбавленої батьківського піклування від 07.06.2013 №441 позивач є особою дитини позбавленої батьківського піклування. (арк.с . 46)

Згідно з довідкою департаменту соціального захисту населення міста Торецьк від 25.09.2017 № 0000341849, позивач є внутрішньо переміщеною особою.(арк.с. 43)

Заявою від 03 березня 2017 року позивач звернулась до відповідача, у якій просила пояснити причини не виплати заборгованості з виплати стипендії за 2014 рік навчання, , чи є наказ МОН про виплату заборгованості за умови переводу та продовження навчання на території України. (арк.с. 48)

У відповідь листом б\н та б\д, відповідач зазначив, що не має можливості сплатити заборгованість за стипендією за 2014 рік, оскільки до грудня 2014 року знаходився на території непідконтрольній державній владі України, а саме у м. Донецьку. Згідно з пунктом 2 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам та організаціям Донецької та Луганської областей, затвердженого постановою КМ України 595 від 07.11.2014 у населених пунктах, на території яких органи державної влади і місцевого самоврядування тимчасово не здійснюють свої повноваження, видатки з державного соціального страхування, а також Казначейського обслуговування - здійснюється лише після повернення вищевказаної території під контроль органів державної влади України. Згаданий у заяві наказ МОН щодо виплати заборгованості по стипендіям на даний час не розроблений, а порядок виплати бюджетним організаціям (установам) боргів із заробітних плат, стипендій і т.п., Кабінетом міністрів не і Верховною радою України не затверджено. Відповідач повідомив, що він здійснює всі виплати на підставі затвердженого Бюджету України та згідно вимог Бюджетного Кодексу України. В частині 1 статті 23 вказаного кодексу прописано, що будь-які бюджетні зобов`язання здійснюються тільки за наявності відповідного бюджетного призначення, які згідно частини 12 статті 23 Бюджетного Кодексу України втрачають чинність після закінчення бюджетного періоду (року).Таким чином, на даний час керівництво ДонДУУ не має можливості і законних підстав провести виплату позивачу заборгованості зі стипендії та інших виплат за 2014 рік. (арк.с. 49)

Предметом спору є правомірність дій відповідача щодо ненарахування та невиплати позивачу соціальної стипендії.

Відповідно до частини 1 статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з частиною 1 статті 64 Конституції України, конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Частиною 2 цієї статті встановлено, що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно ч.2 ст.62 Закону України Про вищу освіту особи , які навчаються у вищих навчальних закладах за денною формою навчання за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, мають право на отримання стипендій у встановленому законом порядку.

Пунктом 9 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 р. № 595, стипендії та допомоги учням та студентам (курсантам), які переміщені на контрольовану територію і навчаються за державним замовленням за денною формою навчання у навчальних закладах, які переміщені на контрольовану територію, виплачуються відповідно до Порядку призначення і виплати стипендій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004р. № 882.

Відповідно до п. 4 Порядку призначення і виплати стипендій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004р. № 882, академічні стипендії призначаються зазначеним у пункті 1 цього Порядку особам, тобто студентам денної форми навчання вищих навчальних закладів 1-1У рівня акредитації, крім осіб, які навчаються за освітньо-професійними програмами підготовки магістрів державного управління, за результати навчання у професійно-технічних, вищих навчальних закладах та виявленою при цьому успішністю. Стипендії виплачуються раз на місяць. Розмір академічних стипендій для осіб, зазначених у підпунктах 1-6 пункту 1 цього Порядку, визначається виходячи з установленого Кабінетом Міністрів України розміру мінімальної ординарної (звичайної) академічної стипендії з урахуванням типу навчального закладу, умов та напряму навчання, успішності стипендіата.

Зі змісту постанови КМ України № 882 від 12.07.2004 Питання стипендіального забезпечення вбачається, що стипендія, за своєї правовою природою належить до соціальних виплат певним категоріям осіб.

Постановою КМ України № 595 від 07.11.2014 було затверджено Тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам та організація Донецької та Луганської областей, далі - Тимчасовий порядок.

Відповідно до пункту 9 Тимчасового порядку, стипендії та допомоги учням та студентам (курсантам), які переміщені на контрольовану територію і навчаються за державним замовленням за денною формою навчання у навчальних закладах, які переміщені на контрольовану територію, виплачуються відповідно до Порядку призначення і виплати стипендій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004 року № 882.

Відповідно до підпункту 2 пункту 1 Порядку призначення і виплати стипендій, затвердженого постановою КМ України № 882 від 12.07.2004, далі - Порядок, дія цього Порядку поширюється на осіб, які навчаються у навчальних закладах або наукових установах (далі - навчальні заклади) за державним (регіональним) замовленням за рахунок коштів загального фонду державного (відповідного місцевого) бюджету, а саме студентів денної форми навчання вищих навчальних закладів І-ІV рівня акредитації (наукових установ), крім осіб, які навчаються за спеціальностями галузі знань Державне управління або спеціальністю Публічне управління та адміністрування за замовленням Нацдержслужби (далі -студенти).

Згідно з підпунктом 2 пункту 4 Порядку, особам, визначеним пунктом 1 цього Порядку призначаються соціальні стипендії - на підставі законів, що встановлюють державні пільги і гарантії щодо призначення соціальних стипендій для окремих категорій громадян.

Відповідно до підпункту 1 пункту 20 Порядку, соціальна стипендія у розмірі та порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, в обов`язковому порядку виплачується студентам і курсантам невійськових вищих навчальних закладів, які за результатами навчального семестру не мають академічної заборгованості, незадовільних результатів навчання, включені до рейтингу та відповідно до цього Порядку та належать до однієї з таких категорій як діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, особи з їх числа, а також особи, які у період навчання в віці від 18 до 23 років залишилися без батьків.

Як особа, що має статус дитини, позбавленої батьківського піклування, позивачка має право на отримання соціальної стипендії, відповідно до підпункту 1 пункту 20 Порядку.

Тому після переміщення на територію, підконтрольну державній владі України, відповідач повинен був виплатити заборгованість за соціальною стипендією з вересня по грудень 2014 року включно.

За таких обставин бездіяльність відповідача є протиправною, наведені їм у листі підстави для невиплати стипендії є безпідставними та такими, що порушують конституційне право позивача на соціальний захист.

Позивачем надано виписку, АТ Альфа Банк з якої вбачається, що у період з вересня 2013 року по квітень 2014 року позивач стипендію отримувала, а з вересня по грудень 2014 року виплати були припинено. З приводу періоду заборгованості спір відсутній.

Суд не приймає довід відповідача, що порядок виплати бюджетним організаціям (установам) боргів із заробітних плат, стипендій і т.п., Кабінетом міністрів не і Верховною радою України не затверджено, як підставу для відмові у виплаті позивачу стипендії, оскільки це порушує принцип юридичної визначеності, оскільки відповідач посилається на відсутність нормативного акту, якій визначає механізм реалізації прав та свобод позивача, закріплених у інших законодавчих актах.

З огляду на викладене у відповідача відсутні правові підстави для відмови у виплаті позивачу соціальної стипендії за вересень-грудень 2014 року.

Щодо позиції відповідача про те, що дану позовну заяву слід розглядати в порядку цивільного судочинства, суд зазначає наступне.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України публічно-правовий спір - спір, це спір у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Таким чином, найважливішою формальною ознакою публічно-правових спорів є участь у них хоча б на одній із сторін суб`єкта владних повноважень.

З аналізу положень п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України, якими визначено поняття суб`єкта владних повноважень, вбачається, що суб`єктами владних повноважень можуть бути не лише органи, їхні посадові чи службові особи, а й підприємства, установи та організації і навіть фізичні особи, якщо їм делеговано певні владні управлінські повноваження.

Постановою КМ України № 595 від 07.11.2014було затверджено Тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам та організаціям Донецької та Луганської областей, (в подальшому - Тимчасовий порядок).

Відповідно до пункту 9 Тимчасового порядку, стипендії та допомоги учням та студентам (курсантам), які переміщені на контрольовану територію і навчаються за державним замовленням за денною формою навчання у навчальних закладах, які переміщені на контрольовану територію, виплачуються відповідно до Порядку призначення і виплати стипендій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004 року № 882.

Відповідно до п. 20 Порядку призначення і виплати стипендій соціальна стипендія у розмірі та порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, в обов`язковому порядку виплачується студентам і курсантам невійськових вищих навчальних закладів, які за результатами навчального семестру не мають академічної заборгованості, незадовільних результатів навчання, включені до рейтингу відповідно до цього Порядку та належать до однієї з таких категорій:

1) діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, особи з їх числа, а також особи, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків;

2) особи, які згідно із Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" мають пільги під час призначення стипендії;

3) особи, які відповідно до статті 5 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" мають право на призначення соціальних стипендій;

4) особи, яким Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо державної підтримки учасників бойових дій та їхніх дітей, дітей, один із батьків яких загинув у районі проведення антитерористичних операцій, бойових дій чи збройних конфліктів або під час масових акцій громадянського протесту, дітей, зареєстрованих як внутрішньо переміщені особи, для здобуття професійно-технічної та вищої освіти" гарантується призначення соціальної стипендії.

Таким чином, повноваження щодо виплати соціальної стипендії державою делеговані навчальним закладам, у яких навчаються діти-сироти чи діти, позбавлені батьківського піклування.

Таким чином, відповідач здійснює делеговані йому чинним законодавством владні управлінські функції щодо нарахування та виплати соціальної стипендії і має статус суб`єкта владних повноважень, оскільки виплата такої стипендії є соціальною виплатою, гарантованою державною.

Державні соціальні гарантії - це встановлені законами розміри оплати праці, доходів громадян, пенсійного забезпечення, соціальної допомоги, розміри інших видів соціальних виплат, встановлені законами та іншими нормативно-правовими актами, які забезпечують рівень життя окремих верств населення, не нижчий від прожиткового мінімуму.

Отже спір у даній справі пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта, який виконує делеговані законодавством повноваження щодо виплати соціальної стипендії дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За вимогами ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на викладене, на підставі положень Конституції України, ст.ст. 2, 17, 77, 90, 139, 242-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Донецького державного університету управління (місцезнаходження згідно даних з ЄДР: Україна, 87513, Донецька обл., місто Маріуполь, ВУЛИЦЯ КАРПИНСЬКОГО, будинок 58, код ЄДРПОУ 00173427) про визнання бездіяльності протиправної, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення заборгованості за виплатою стипендії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Донецького державного університету управління щодо невиплати ОСОБА_1 соціальної стипендії за період навчання з вересня 2014 року.

Зобов`язати Донецький державний університет управління нарахувати та виплатити ОСОБА_1 соціальну стипендію за період її навчання з вересня 2014 року по грудень 2014 року включно.

Стягнути з Донецького державного університету управління за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судові витрати з судового збору у розмірі 768,40 грн.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 23 грудня 2020 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Рішення суду може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя І.В. Шинкарьова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2020
Оприлюднено24.12.2020
Номер документу93743626
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/13538/19-а

Рішення від 23.12.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

Ухвала від 04.12.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

Постанова від 23.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

Ухвала від 26.02.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні