Рішення
від 22.12.2020 по справі 813/3597/17
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №813/3597/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 грудня 2020 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Грень Н.М.,

судді Качур Р.П.,

судді Мартинюка В.Я.,

за участю:

секретаря судового засідання Редкевич О.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Скіпр» до Державної архітектурно-будівельної інспекції України треті особи без самостійних вимог на стороні позивача - Виконавчий комітет Львівської міської ради, Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у місті Львові про визнання протиправними та скасування рішень, -

в с т а н о в и в:

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Скіпр» до Державної архітектурно-будівельної інспекції, треті особи без самостійних вимог на стороні позивача - Виконавчий комітет Львівської міської ради, Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у місті Львові, з вимогами:

-визнати протиправним та скасувати рішення від 29.09.2017 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво за вказаною адресою ТОВ «Скіпр» наступних багатоквартирних житлових будинків - №2 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 24.02.2017 року №150, №3 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 24.02.2017 року №151, №5 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 року №190, №6 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 року №191, №7 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 року №192, №8 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 року №193.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на підставі довідки про результати документальної перевірки від 13.09.2017 та направлення на проведення позапланової перевірки від 18.09.2017 №63-мб/пз проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради, а саме: видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові. За результатами вказаної перевірки працівниками відповідача складений Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 25.09.2017 №63-мб/пз, а також винесені Рішення про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво за вказаною адресою ТОВ Скіпр наступних багатоквартирних житлових будинків: №2 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 24.02.2017 №150, №3 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 24.02.2017 №151; №5 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 №190, №6 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 №191, №7 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 №192, №8 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 №193. На думку позивача, вказані рішення порушують права позивача в частині можливості розробки та виготовлення проектної документації на забудову вказаної земельної ділянки, а також, як наслідок унеможливлюють подання та реєстрації відповідних декларацій, виконання будівельних робіт, а також є незаконними, необґрунтованими. Позивач зазначає, що стосовно кожного окремого об`єкту містобудування, забудовник зобов`язаний отримати відповідні вихідні дані, в тому числі і містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки. Тому, посилання відповідача на порушення норм п. 4.5 ДСТУ-Н Б Б.1.1-12-2011 Настанови про склад та зміст плану зонування території , а саме хибного висновку про те, що для забудови декількома об`єктами містобудування однієї земельної ділянки необхідно отримати одні містобудівні умови та обмеження є хибним. Окрім того, на думку позивача, порушення підприємством забудовника п.4.2. ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013 Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об`єкта будівництва необхідно враховувати те, що такі стосуються виключно об`єктів будівництва до складу якого входить декілька окремих будинків, будівель або споруд. Як вбачається із Акта перевірки, а також оскаржуваних рішень, містобудівні умови та обмеження видані виключно для спорудження окремих будинків. Тому, підстав стверджувати про те, що до їх складу входить декілька споруд - немає, що в свою чергу свідчить про необґрунтованість висновків викладених в Акті перевірки. З урахуванням наведеного, вважає рішення про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на вул. Княгині Ольги, 1-5, у м. Львові протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Відповідач позов не визнав, подав до суду відзив на позовну заяву в якому зазначив, що 25.09.2017 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Мончак Олександрою Богданівною та головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно- будівельної інспекції у Львівській області Федів Романом Миколайовичем у присутності начальника управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради Чаплінського Юліана Михайловича відповідно до наказу 14.09.2017 № 1428 на підставі довідки про результати документальної перевірки від 13.09.2017 та направлення на проведення позапланової перевірки від 18.09.2017 №63-мб/пз проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради, м. Львів, пл. Ринок, 1. Перевіркою встановлено, наступні порушення: в порушення вимог п.5 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, що діяла на момент видачі містобудівних умов та обмежень) та абз. 2 п. 2.1 Розділу II Порядку видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Мінрегіону від 07.07.2011 № 109 (далі - Порядок 109) термін видачі містобудівних умов та обмежень перевищує 7 робочих днів з дня реєстрації відповідних заяви разом із документами; порушення вимог п.п. ґ, д, е п. 3.4 Порядку 109, в частині повноти даних щодо конкретних положень нормативних розрахунків із вмістом цифрових показників; вимог п. 4.5 ДСТУ-Н Б Б.1.1-12-2011 Настанова про склад та зміст плану зонування території (зонінг) ; вимог п. 4.2. ДСТУ- Н Б В.1.2-16:2013 Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об`єкта будівництва . Відповідач зазначає, що установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Відповідач зазначає, що згідно п. 4.5 ДСТУ-Н Б Б. 1.1-12-2011 Настанова про склад та зміст плану зонування території (зонінг) - відповідно до Зонінгу та Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх складу та змісту, затвердженого наказом Мінрегіону України від 07.07.2011 №109 та зареєстрованого у Мінюсті України за №912/19650 від 22.07.2011, надаються містобудівні умови та обмеження для кожної конкретної земельної ділянки. В даному випадку містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (площею 1,6212га) видано на 6 об`єктів окремо, що є порушенням вимог п. 4.5 ДСТУ-Н Б Б.1.1-12-2011. Зазначає, що містобудівні умови та обмеження видані окремо на житлові будинки №2, 3, 5, 6, 7, 8 у складі багатофункціонального комплексу на вул. Кн. Ольги, 1-5 у м. Львові, однак згідно п. 4.2. ДСТУ- Н Б В. 1.2-16:2013 Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об`єкта будівництва - проектування об`єктів будівництва, до складу якого входить декілька окремих будинків, будівель, споруд або лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури, потрібно здійснювати на підставі вихідних даних у тому числі містобудівних умов та обмежень, на об`єкт будівництва в цілому. Таким чином, на думку відповідача, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані з порушенням вимог п.5 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, що діяла на момент видачі містобудівних умов та обмежень), абз. 2 п. 2.1 Розділу II, п.п. ґ. д, е гі. 3.4 Порядку видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Мінрегіону від 07.07.2011 №109, вимог п. 4.5 ДСТУ-Н Б Б.1.1-12-2011 Настанова про склад та зміст плану зонування території (зонінг) . вимоги п. 4.2. ДСТУ- Н Б В.1.2-16:2013 Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об`єкта будівництва . З урахуванням наведеного, просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Третя особа - Виконавчий комітет Львівської міської ради подала до суду пояснення по суті спору у яких зазначено, що законодавство у сфері містобудівної діяльності не містить обмежень щодо кількості об`єктів будівництва в межах однієї земельної ділянки. Також, зазначено, що розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури (п.2.4. Наказу №109 Про затвердження Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст від 07.07.2011). Оскільки заявником було подано весь комплект документів, не було підстав для відмови у наданні ТзОВ Скіпр містобудівних умов та обмежень. Також, представником третьої особи зазначено, що не суперечить вимогам діючого законодавства та є можливим включення до складу містобудівних умов та обмежень відсилочних норм, із посиланням на відповідні державні будівельні норми та правила, які й містять обмеження та умови, які проектант зобов`язаний буде врахувати при проектуванні об`єкта будівництва. Щодо порушення п. 4.2 ДСТУ -Н Б В.1.2-16:2013 Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об`єкта будівництва , яким визначено, що проектування об`єктів будівництва, до складу якого входить декілька окремих будинків, будівель, споруд або лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури, потрібно здійснювати на підставі вихідних даних у тому числі містобудівних умов та обмежень, на об`єкт будівництва вцілому представником третьої особи зазначено, що відповідно до п.4.6 ДСТУ-Н Б В. 1.2. - 16:2013 клас наслідків визначають для кожного будинку, будівлі, споруди або лінійного об`єкту інженерно-транспортної інфраструктури окремо. З урахуванням наведеного, на думку представника третьої особи, видані містобудівні умови та обмеження повністю відповідають Генеральному плану м. Львова, який є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, а також детальному плану території, затвердженому рішенням виконавчого комітету.

Ухвалою від 12.10.2017 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою від 19.10.2017 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено попереднє судове засідання.

Ухвалою суду від 20.10.2017 задоволено заяву про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, до ухвалення рішення у справі: зупинено дію оскаржуваних рішень від 29.09.2017 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ «Скіпр» за адресою: м.Львів, вул.Княгині Ольги, 1-5 наступних багатоквартирних житлових будинків - №2, затверджених рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 24.02.2017 №150; №3, затверджених рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 24.02.2017 №151; №5, затверджених рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017 №190; №6, затверджених рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017 №191; №7, затверджених рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017 №192; №8, затверджених рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017 року №193 та заборонено вчиняти будь-які дії, спрямовані на виконання рішень від 29.09.2017 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ Скіпр за адресою: м.Львів, вул.Княгині Ольги, 1-5 наступних багатоквартирних житлових будинків - №2, затверджених рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 24.02.2017 №150; №3, затверджених рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 24.02.2017 №151; №5, затверджених рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017 №190; №6, затверджених рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017 №191; №7, затверджених рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017 №192; №8, затверджених рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017 №193.

Протокольною ухвалою суду від 30.11.2017 залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради.

15.12.2017 набув чинності Закон України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" №2147-VIII від 03.10.2017, котрим Кодекс адміністративного судочинства України викладено в новій редакції.

Згідно з пп.10 п.1 Розділу VII Перехідних положень КАС України в новій редакції справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Розгляд справи продовжено за правилами загального позовного провадження.

Протокольною ухвалою суду від 23.01.2018 виключено з числа третіх осіб Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради та залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Виконавчий комітет Львівської міської ради.

Протокольною ухвалою суду від 15.02.2018 залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Інспекцію Державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові.

Ухвалою суду від 18.06.2018 призначено в адміністративній справі №813/3597/17 судову будівельно-технічну експертизу, доручивши її проведення Львівському науково-дослідному інституту судових експертиз (79024, м. Львів, вул. Липинського, 54) та зупинено провадження у справі.

Ухвалою суду від 30.01.2020 поновлено провадження у справі.

Ухвалою суду від 30.01.2020 зупинено провадження у справі № 813/3597/17 та направлено справу для продовження судової будівельно-технічної експертизи призначеної ухвалою суду від 18.06.2018 до Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз (79024, м. Львів, вул. Липинського, 54).

Ухвалою суду від 16.06.2020 поновлено провадження у справі.

Ухвалою суду від 22.09.2020 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у справі.

Ухвалою суду від 22.09.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

Сторони у судове засідання не прибули, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи.

Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши докази, які мають значення для справи, суд встановив наступне.

25.09.2017 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Мончак Олександрою Богданівною та головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно- будівельної інспекції у Львівській області Федів Романом Миколайовичем у присутності начальника управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради Чаплінського Юліана Михайловича відповідно до наказу 14.09.2017 № 1428 на підставі довідки про результати документальної перевірки від 13.09.2017 та направлення на проведення позапланової перевірки від 18.09,2017 №63-мб/пз проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради (м. Львів, пл. Ринок, 1).

За результатами перевірки встановлено, що Управлінням архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки:

- на будівництво ТзОВ Скіпр багатоквартирного житлового будинку №2 у складі багатофункціонального комплексу на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 24.02.2017 №150;

- на будівництво ТзОВ Скіпр багатоквартирного житлового будинку №3 у складі багатофункціонального комплексу на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові, які затверджені

рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 24.02.2017 №151;

- на будівництво ТзОВ Скіпр багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_1 , які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017 №190;

- на будівництво ТзОВ Скіпр багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_2 , які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017 №191;

- на будівництво ТзОВ Скіпр багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_3 , які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017 №192

- на будівництво ТзОВ Скіпр багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_4 , які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017 №193;

Зазначені містобудівні умови та обмеження видані на підставі:

1) звернень ТзОВ Скіпр зареєстрованих за вхідн. №2-32256/АП-3-24 та вхідн. №2- 32259/АП-3-24 від 23.12.2016, №2-962/АП-3-24, №2-628/АП-3-24 від 12.01.2017 №2-975/АП-3-24, №2-971/АП-3-24 від 17.01.2017;

2) містобудівних розрахунків з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва: багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_5 ; багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_6 ; багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_1 ; багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_2 ; багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_3 ; багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_4 ;

3) договору суборенди землі, від 06.04.2012 №461010004000795 зареєстрованого в Управлінні Держкомзему у м. Львові;

4) витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.07.2014 №НВ- 4601407992014;

Судом встановлено, що згідно договору суборенди землі від 06.04.2012 №461010004000795, погодженого Ухвалою Львівської міської ради від 29.09.2011 №843 ТзОВ Княгиня Ольга передано в суборенду ТзОВ Скіпр земельну ділянку (площею 1,6212га, кадастровий номер 4610136900:07:003:0015) на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові для будівництва та обслуговування житлового кварталу.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.07.2014 №НВ-4601407992014 категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки - будівництво та обслуговування житлового кварталу.

Земельна ділянка на вул. Княгині Ольги, 1-5 (Франківський район м. Львова) відповідно до плану зонування території (зонінгу) Франківського району затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 01.12.2016 №1283 відносяться до зони Ж-4 - зона багатоповерхової житлової забудови ( від 9 до 16 пов.).

Згідно зазначених вище містобудівних умов та обмежень граничнодопустима висота будівель становить 8, 11, 13, 15, 16, що не перевищує вимог зонінгу.

Перевіркою дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил виявлено наступні порушення:

- в порушення вимог п.5 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, що діяла на момент видачі містобудівних умов та обмежень) та абз. 2 п. 2.1 Розділу II Порядку видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Мінрегіону від 07.07.2011 № 109 (далі - Порядок 109) термін видачі містобудівних умов та обмежень перевищує 7 робочих днів з дня реєстрації відповідних заяви разом із документами;

- порушено вимоги п.п. ґ, д, е п. 3.4 Порядку 109, в частині повноти даних щодо конкретних положень нормативних розрахунків із вмістом цифрових показників;

- вимоги п. 4.5 ДСТУ-Н Б Б.1.1-12-2011 Настанова про склад та зміст плану зонування території (зонінг) ;

- вимоги п. 4.2. ДСТУ- Н Б В.1.2-16:2013 Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об`єкта будівництва .

29.09.2017 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Федів Романом Миколайовичем прийнято рішення про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво ТОВ «Скіпр» багатоквартирних житлових будинків - №2 у складі багатофункціонального комплексу на АДРЕСА_7 , затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 24.02.2017 №150, №3 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 24.02.2017 №151, №5 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 №190, №6 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 №191, №7 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 №192, №8 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 №193.

Позивач, вважаючи протиправними такі рішення уповноваженої особи Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області, звернувся із цим позовом до суду.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керувався наступним.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, економічні, соціальні та організаційні засади містобудівної діяльності в Україні спрямовані на формування повноцінного життєвого середовища, забезпечення при цьому охорони навколишнього природного оточення, раціонального природокористування та збереження культурної спадщини, визначено Законом України "Про основи містобудування".

Згідно з ст. 7 Закону України "Про основи містобудування державне регулювання у сфері містобудування" здійснюється Верховною радою України, Кабінетом міністрів України, Верховною радою та Кабінетом міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами в порядку, встановленому законодавством.

Таким органом є Державна архітектурно-будівельна інспекція України та її територіальні органи.

Згідно з ч. 2 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності") визначено, що державний архітектурно-будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі у порядку, встановленому Кабінетом міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 698 затверджено Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду (далі - Порядок № 698), пунктом 2 якого передбачено, що нагляд здійснюється Держархбудінспекцією через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві і Севастополі (далі - головні інспектори будівельного нагляду) шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок.

Перевірки проводяться головним інспектором будівельного нагляду або кількома головними інспекторами будівельного нагляду.

Згідно з ч. 11 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності " з метою здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду головні інспектори будівельного нагляду: 1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду; 2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади; 3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів, приміщень, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду; 4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; 5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.

Відповідно до ч. 12 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право: 1) видавати обов`язкові до виконання об`єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 2) притягати посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону; 3) ініціювати притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності;4) вносити подання про звільнення посадової особи об`єкта нагляду до органу, який здійснив його призначення; 5) вносити подання про позбавлення права виконувати певні види робіт посадової особи об`єкта нагляду до органу, яким таке право надавалося; 6) скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги містобудівного законодавства, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

За невиконання письмових вимог головних інспекторів будівельного нагляду об`єкти нагляду несуть відповідальність відповідно до закону.

Згідно з ч. ч. 1-8 ст. 29 цього Закону основними складовими вихідних даних є, зокрема, містобудівні умови та обмеження.

Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.

Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.

Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

До містобудівних умов та обмежень можуть включатися вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень.

Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника.

Зміни до містобудівних умов та обмежень можуть вноситися тільки за згодою замовника.

На виконання вимог ч. 4 та ч. 9 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109 затверджено Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст (далі - Порядок № 109).

Згідно з п.2.1 Порядку №109 містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Згідно п. 2.2 Порядку № 109 для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва.

Приписи п. 2.4 Порядку № 109 визначають, що розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Таким чином, законодавець визначив, що єдиною підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень може бути лише невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Відмова у видачі містобудівних умов та обмежень або внесення змін до них з відповідним обґрунтуванням надається уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, визначений пунктом 2.1 цього розділу.

Відповідно до п. 2.5 вказаного Порядку містобудівні умови та обмеження складаються у двох примірниках. Перший примірник надається замовнику, а другий постійно зберігається в уповноваженому органі містобудування та архітектури, який їх видав.

Містобудівні умови та обмеження вносяться до містобудівного кадастру уповноваженим органом містобудування та архітектури або утвореними у його складі службами містобудівного кадастру (у разі наявності).

Положеннями Порядку № 109 закріплено вичерпний перелік документів, які подаються замовником для отримання містобудівних умов та обмежень, а також встановлено чіткі вимоги до форми і змісту містобудівних умов та обмежень.

Судом встановлено, що ТзОВ "Скіпр" для отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ "Скіпр" багатоквартирних житлових будинків №2, №3, №5, №6, №7, №8 у складі багатофункціонального комплексу на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові, які затверджені рішеннями виконавчого комітету Львівської міської ради від 24.02.2017 №150, від 24.02.2017 №151, від 10.03.2017 №190, від 10.03.2017 №191, 10.03.2017 №192, 10.03.2017 №193, подано всі документи, передбачені Порядком № 109.

Даючи оцінку згадуваним містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки, суд враховує, що вони містять всі визначені Порядком № 109 дані, а їх зміст та форма повністю відповідають законодавчо встановленому додатку.

Окрім того, порушення строку надання містобудівних умов та обмежень не є підставою для їх скасування, тому, висновки про порушення вимог п.5 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, що діяла на момент видачі містобудівних умов та обмежень) та абз. 2 п. 2.1 Розділу II Порядку видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Мінрегіону від 07.07.2011р. № 109 (далі - Порядок 109) термін видачі містобудівних умов та обмежень перевищує 7 робочих днів з дня реєстрації відповідних заяви разом із документами, що слугували однією із підстав для скасування містобудівних умов та обмежень суд вважає необґрунтованими. Окрім того, суд зауважує, що недотримання вказаного вище строку порушує лише права та інтереси ТзОВ Скіпр за відновленням яких товариство не зверталось.

Щодо порушення вимог п.п. ґ, д, е п. 3.4 Порядку 109, в частині повноти даних щодо конкретних положень нормативних розрахунків із вмістом цифрових показників, суд зазначає наступне.

У п. п. г, д, е п. 3.4. Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011 зазначено, що розділ "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки" повинен містити:

г) відстані від об`єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови;

д) мінімально допустимі відстані від об`єктів, які проектуються, до існуючих будинків та споруд;

е) охоронювані зони інженерних комунікацій;

В свою чергу, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ "Скіпр" багатоквартирних житлових будинків №2, №3, №5, №6, АДРЕСА_8 , №8 на вул. Княгині Ольни1-5, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради які затверджені рішеннями виконавчого комітету Львівської міської ради від 24.02.2017 №150, від 24.02.2017 №151, від 10.03.2017 №190, від 10.03.2017 №191, 10.03.2017 №192, 10.03.2017 №193 містять п.п.2.4, 2.6, 2.7, у яких зазначено:

2.4. Відстані від об`єкта, який проектується до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови;.

2.6. мінімально-дупустимі відстані від об`єктів, які проектуються до існуючих будинків та споруд;.

2.7. Охоронювані зони інженерних комунікацій.

Зокрема, як зазначено у статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.

Отже, містобудівні умови та обмеження є вихідними даними, тому зазначення конкретних відстаней, розривів не є обов`язковим, оскільки визначення таких показників в цифровому вимірі проводиться вже на стадії проектування.

Водночас, суд погоджується з доводами позивача, що не суперечить вимогам діючого законодавства включення до складу містобудівних умов та обмежень відсилочних норм, із посиланням на відповідні державні будівельні норми та правила, які містять обмеження та умови, які проектант зобов`язаний буде врахувати при проектуванні об`єкта будівництва.

Таким чином, суд вважає, безпідставними доводи відповідача щодо порушення позивачем вимог п. п. "г", "д", "е" п. 3.4. Порядку № 109, в частині повноти даних щодо конкретних положень, нормативних розрахунків із вмістом цифрових показників.

Щодо твердження відповідача про порушення п. 4.5 ДСТУ-Н Б Б.1.1-12-2011 Настанова про склад та зміст плану зонування території (зонінг) - згідно з яких, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки надаються для кожної конкретної земельної ділянки, стосовно необхідності отримання одних містобудівних умов та обмежень на всю ділянку в цілому незалежно від кількості об`єктів будівництва на ній, суд вважає такі помилковими з огляду на наступне.

У наказі Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №345 від 15.12.2011 "Про прийняття національного стандарту ДСТУ-Н Б Б 1.1-12:2011 "Настанова про склад та зміст плану зонування території (зонінг)" зазначено, що даний стандарт приймається з метою удосконалення нормативної бази у будівельному комплексі України, на виконання вимог статті 18 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Стаття 18 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" стосується плану зонування території.

Крім цього у п.1.2. ДСТУ-Н Б Б.1.1-12-2011 "Настанови про склад та зміст плану зонування території (зонінг)" зазначено, що положення цієї настанови застосовуються органами державної виконавчої влади, місцевого самоврядування, юридичними особами при розробленні Зонінгів на відповідні території. Таким чином, ДСТУ-Н Б Б.1.1-12-2011 "Настанова про склад та зміст плану зонування території (зонінг)" стосується розробки зонування території та не стосуються порядку надання містобудівних умов та обмежень, тому посилання на нього як на підставу встановлення порушення норм законодавства при видачі містобудівних умов та обмежень є безпідставними.

Водночас, суд зазначає, що, ані в Законі України "Про регулювання містобудівної діяльності", ані в Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011 чи іншому законодавстві, яке регулює спірні правовідносини відсутня заборона видачі декількох містобудівних умов та обмежень на забудову декількох будинків на одній земельній ділянці.

Щодо висновків відповідача про порушення підприємством забудовника п.4.2. ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013 Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об`єкта будівництва , оскільки, вищезазначені містобудівні умови та обмеження видані окремо на житлові будинки №2,3,5,6,7,8 у складі багатофункціонального комплексу на вул. Кн. Ольги, 1-5 у м. Львові, однак згідно п.4.2. ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013 Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об`єкта будівництва - проектування об`єктів будівництва, до складу якого входить декілька окремих будинків, будівель, споруд або лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури, потрібно здійснювати на підставі вихідних даних у тому числі містобудівних умов та обмежень на об`єкт будівництва в цілому, то такі суд вважає необґрунтованими оскільки, як вже зазначалось судом - відсутня заборона видачі декількох містобудівних умов та обмежень на забудову декількох будинків на одній земельній ділянці, а тому, відсутні підстави здійснювати проектування об`єктів будівництва, до складу якого входить декілька окремих будинків, будівель, споруд або лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури, потрібно здійснювати на підставі вихідних даних у тому числі містобудівних умов та обмежень на об`єкт будівництва в цілому.

Суд зазначає, що відповідно до п.4.1 ДСТУ-Н Б В. 1.2.-16:2013 категорію складності об`єкта будівництва зазначають у завданні на проектування, використовують для визначення стадійності проектування та розраховують під час розроблення проектної документації. Розрахунок наводять у пояснювальній записці проектної документації на будівництво. У разі, якщо розрахована категорія складності не співпадає із зазначеною у завданні на проектування, до завдання вносять відповідні зміни.

Видача містобудівних умов та обмежень передує стадії проектування об`єктів будівництва. Для того, щоб розробити проектну документацію, в тому числі, визначити категорію складності, необхідно спочатку отримати містобудівні умови та обмеження.

Відповідно до п.4.6 ДСТУ-Н Б В. 1.2. - 16:2013 клас наслідків визначають для кожного будинку, будівлі, споруди або лінійного об`єкту інженерно- транспортної інфраструктури окремо.

В матеріалах справи наявний висновок експерта складений за результатами проведення судової будівельно-технічної експертизи від 28.05.2020 №3538/652-655 визначенню якого підлягало серед іншого, чи правильно визначено клас наслідків (відповідальності) для багатоквартирних житлових будинків №2, №3, №5, №6, №7 у складі багатофункціонального комплексу на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові. Отже, з наданих на дослідження матеріалів, судовий експерт дійшов висновку, що за критеріями загальних вимог Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та ДСТУ -Н Б В.1.2-16:2013, а також наведених розрахунків, багатоквартирний будинок на вул. Княгині Ольги 1-5, (будинки №2, №3, АДРЕСА_9 , АДРЕСА_10 , №7 на генплані) у м. Львів, належать до класу наслідків (відповідальності) СС2 і ІІІ категорії складності об`єкта будівництва.

Згідно висновку експерта проектна документація на будівництво товариством з обмеженою відповідальністю Скіпр багатоквартирних житлових будинків №2, №3, №5, №6 та №7 у складі багатофункціонального комплексу на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові, станом на час передачі її замовнику, виготовлена відповідно до будівельних норм, державних стандартів і правил. Виготовлення та видача вихідних даних на будівництво товариством з обмеженою відповідальністю Скіпр багатоквартирних житлових будинків №2, №3, №5, №6 та №7 у складі багатофункціонального комплексу на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові не передбачається вимогами містобудівної документації. Клас наслідків (відповідальності) для багатоквартирних житлових будинків №2, №3, АДРЕСА_9 , АДРЕСА_10 та АДРЕСА_3 визначено вірно.

Наведене, дозволяє суду прийти до висновку, що спірні рішення не відповідають критерію обґрунтованості (п.3 ч.2 ст.2 КАС України).

Додатково, слід зазначити, що законодавством не визначено підстав за яких може бути скасовано містобудівні умови та обмеження, що у свою чергу дозволяє органу нагляду діяти свавільно.

Враховуючи викладене суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.

Щодо судових витрат, то, у відповідності до вимог ст.139 КАС України, судові витрати у формі судового збору належить присудити на користь позивача.

Керуючись ст.ст. 72,77,94, 241 -246 КАС України , суд -

в и р і ш и в :

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення від 29.09.2017 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво ТОВ «Скіпр» багатоквартирних житлових будинків у складі багатофункціонального комплексу на АДРЕСА_7 - №2 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 24.02.2017 №150, №3 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 24.02.2017 №151, №5 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 №190, №6 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 №191, №7 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 №192, №8 затверджених рішенням виконавчого комітету ЛМР від 10.03.2017 №193.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, код ЄДРПОУ 37471012) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Скіпр (м.Львів, вул. Княгині Ольги, 100б, код ЄДРПОУ 35816836) 9600 (дев`ять тисяч шістсот) грн. 00 коп. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Грень Н.М.

Суддя Качур Р.П.

Суддя Мартинюк В.Я.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 24.12.2020.

Дата ухвалення рішення22.12.2020
Оприлюднено28.12.2020

Судовий реєстр по справі —813/3597/17

Постанова від 15.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 19.08.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 10.08.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 22.04.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 22.04.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 09.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 02.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Рішення від 22.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні