ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.12.2020м. ДніпроСправа № 904/4575/20
Суддя Господарського суду Дніпропетровської області Новікова Р.Г., за участю секретаря судового засідання Сергієнко М.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Люкс Інком" м. Дніпро
до Дніпровської міської ради м. Дніпро
за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на боці відповідача:
1. Головне управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області м. Дніпро
2. Комунальне підприємство "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради м. Дніпро
3. Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради м. Дніпро
про: - визнання неправомірними дій відповідача щодо відмови листом-відповіддю №10/15-347 від 03.08.2020 Товариству з обмеженою відповідальністю Люкс Інком у зменшенні суми розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму виконаних робіт по будівництву зовнішніх мереж водопостачання до житлового комплексу по вул. Мандриківській у районі буд. №234 у місті Дніпрі, побудованих у 2020 році, та переданих у комунальну власність, у розмірі 3405162грн.;
- визнання суми пайового внеску відповідно до договору про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпропетровська №23 від 22.03.2011, укладеного між сторонами, зменшеною та сплаченою Товариством з обмеженою відповідальністю Люкс Інком на суму виконаних робіт по будівництву зовнішніх мереж водопостачання до житлового комплексу по вул. Мандриківській у районі буд. № 234 у місті Дніпрі, побудованих у 2020 році, та переданих у комунальну власність, у розмірі 3405162грн.
Представники:
від позивача: Терехов А.В., д довіреність від 08.09.2020, адвокат;
від відповідача: Пастернак В.В. довіреність №7/10-3693 від 19.12.2019; представник;
від третьої особи-1: Луценко І.М., довіреність № 04.10.10/8799 від 31.07.2020, представник;
від третьої особи-2: не з`явився;
від третьої особи-3: Кальченко В.М., довіреність №10/16-4 від 08.01.2020.
СУТЬ СПОРУ: Товариство з обмеженою відповідальністю «Люкс Інком» м. Дніпро звернулось до Дніпровської міської ради м. Дніпро з позовом про: визнання неправомірними дій відповідача щодо відмови листом-відповіддю №10/15-347 від 03.08.2020 Товариству з обмеженою відповідальністю «Люкс Інком» у зменшенні суми розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму виконаних робіт по будівництву зовнішніх мереж водопостачання до житлового комплексу по вул. Мандриківській у районі буд. №234 у місті Дніпрі, побудованих у 2020 році, та переданих у комунальну власність, у розмірі 3405162грн.; визнання суми пайового внеску відповідно до договору про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпропетровська №23 від 22.03.2011, укладеного між сторонами, зменшеною та сплаченою Товариством з обмеженою відповідальністю «Люкс Інком» на суму виконаних робіт по будівництву зовнішніх мереж водопостачання до житлового комплексу по вул. Мандриківській у районі буд. №234 у місті Дніпрі, побудованих у 2020 році, та переданих у комунальну власність, у розмірі 3405162грн.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на договір №23 від 22.03.2011 про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпропетровська; рішення Дніпровської міської ради №87/59 від 22.07.2020 «Про надання згоди на прийняття в комунальну власність територіальної громади міста зовнішніх мереж водопостачання та водовідведення» .
Позивач зазначає, що маючи намір реалізувати своє право на зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури на суму кошторисної вартості переданих мереж, 27.07.2020 направив відповідачеві лист про внесення змін до договору в частині зменшення розміру пайової участі на суму кошторисної вартості переданих мереж, яка складає 3405162грн.
В листі-відповіді №10/15-347 від 03.08.2020 відповідач зазначив, що умовами договору №23 від 22.03.2011 не передбачено зменшення величини пайової участі замовнику (забудовнику) по зазначеному об`єкту, на кошторисну вартість збудованих ним інженерних мереж та/або об`єктів. Тому відсутні підстави для зменшення величини пайової участі ТОВ «Люкс Інком» за договором №23 від 22.03.2011.
Позивач вказує, що він є добросовісним забудовником. У встановленому порядку уклав з відповідачем договір про пайову участь та побудував зовнішні мережі водопостачання на загальну вартість 3405162грн. Добросовісно та невідкладно, у встановленому порядку передав дані мережі на користь територіальної громади міста, на баланс КП «Дніпроводоканал» Дніпровської міської ради. Мав законні та обґрунтовані правомірні очікування щодо реалізації свого права на зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури на суму кошторисної вартості переданих мереж.
Відмова відповідача в реалізації права на таке зменшення, посилаючись на зміну законодавства та відсутність у договорі окремого пункту про можливість такого зарахування, є неправомірною.
Позивач також заявив клопотання про залучення до участі у справі в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на боці відповідача - Головне управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області та Комунальне підприємство «Дніпроводоканал» Дніпровської міської ради.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 25.08.2020 позовну заяву залишено без руху та запропоновано позивачу усунути виявлені недоліки (надати належні докази сплати судового збору) протягом 10днів після отримання цієї ухвали суду.
На адресу суду 27.08.2020 позивач надав докази усунення виявлених недоліків - оригінал банківської квитанції про сплату судового збору в розмірі 4204грн.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 01.09.2020 прийняти позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 11.09.2020. Залучено до участі у справі в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на боці відповідача - Головне управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області та Комунальне підприємство «Дніпроводоканал» Дніпровської міської ради.
На адресу суду 15.09.2020 надійшло клопотання Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області, у якому третя особа-1 надіслати копію позовної заяви та додатків до неї на поштову адресу управління.
На адресу суду 16.09.2020 від третьої особи-1 надійшли пояснення на позовну заяву. У поясненнях зазначається, що Головне управління не може надати компетентних пояснень щодо спірних правовідносин, так як вони виникли з питань, що не відносяться до компетенції та повноважень Головного управління відповідно до Положення затвердженого наказом Міністерства фінансів України №1280 від 12.10.2011.
Однак, як зазначає третя особа-1, враховуючи те, що від прийняття рішення судом залежить сплата на бюджетний рахунок внеску на пайову участь забудовника у розвитку інфраструктури населеного пункту. Головне управління заперечує проти задоволення позовних вимог з метою уникнення дестабілізації операцій з виконання бюджету.
Також, у поясненнях зазначається, що спірні правовідносини виникли не з вини Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області, а у позовній заяві не зазначено, чим саме Головне управління порушило права позивача.
На адресу суду 21.09.2020 надійшло клопотання третьої особи-1 про відкладення розгляду справи, в обґрунтування якого представник третьої особи-1 посилається на запровадження карантину на усій території України до 31.10.2020.
21.09.2020 на адресу суду надійшов відзив Дніпровської міської ради на позовну заяву. Відповідач зазначає, що лист - відповідь №10/15-347 від 03.08.2020 направлений позивачу Департаментом економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, який є самостійним виконавчим органом Дніпровської міської ради. Таким чином, відсутні неправомірні дії відповідача та факт порушення прав та законних інтересів позивача з боку Дніпровської міської ради.
Також відповідач зазначає, що на момент чинне законодавство та Порядок №5/14 не передбачають можливості зменшення розміру пайового внеску на кошторисну вартість збудованих інженерних мереж поза межами земельної ділянки, переданих у комунальну власність. Відсутні такі умови і у договорі №23 від 22.03.2011. Таким чином, відповідач зазначає, що позовні вимоги не ґрунтуються на законі або договорі.
Відповідач стверджує, що станом на дату надання Департаментом економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради відповіді №10/15-347 від 03.08.2020, інженерні мережі не були передані на баланс КП "Дніпроводоканал".
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 21.09.2020 оголошено перерву у підготовчому засіданні до 13.10.2020.
На адресу суду 28.09.2020 від третьої особи-2 надійшли пояснення, в яких зазначається, що КП "Дніпроводоканал" видано технічні умови №5471 від 30.08.2019 на водопостачання та водовідведення об`єкту "Будівництво житлового комплексу з вбудованими приміщеннями багатофункціонального громадського призначення за адресою: вул. Мандриківська, 234", замовник - ТОВ "Люкс Інком".
На виконання рішення сесії Дніпровської міської ради від 22.07.2020 №87/59 "Про надання згоди на прийняття в комунальну власність територіальної громади міста зовнішніх мереж водопостачання" відповідно до додатку до рішення на баланс КП "Дніпроводоканал" 03.09.2020 зараховані мережі водопостачання по вул. Мандриківській від вул. Космічної до житлового будинку №161 (в районі житлового комплексу по вул. Мандриківській, 234), збудованих ТОВ "Люкс Інком".
На адресу суду 06.10.2020 надійшла відповідь на відзив, у якій позивач зазначає наступне.
На думку позивача, ним визначений належний відповідач у справі. Відповідно до п.2.8 Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури м. Дніпропетровська, яке затверджене рішенням Дніпровської міської ради №6/11 від 29.07.2011, рішення про звільнення замовників (забудовників) від сплати пайової участі приймає Дніпропетровська міська рада за поданням постійної комісії міської ради: питань соціально-економічного розвитку бюджету і фінансів. Тому звільнення забудовників від сплати пайової участі або зменшення розміру пайової участі відноситься до компетенції Дніпровської міської ради. Вказані рішення повинні бути затверджені на сесії міської ради. Таким чином, посилання відповідача на те, що позов було подано до неналежного відповідача є безпідставними та спростовуються вищенаведеними нормами законодавства.
На дату виникнення правовідносин із договору пайової участі чинною була редакція Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 року. Відповідно до ч. 5 ст. 30 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (у редакції станом на 17.02.2011 року) якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об`єкти передаються у комунальну власність.
Відповідно до технічних умов на позивача було покладено обов`язок із будівництва водопроводу по вул. Мандриківській, замість існуючого водогону д-500мм, на ділянці від точки підключення до водогону д-1000 мм, по вул. Космічній, до колодязя в районі житлового будинку № 188А по вул. Мандриківській.
Правовідносини із виконання договору про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Дніпропетровська №23 від 22.03.2011 року виникли до набрання чинності змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» в редакції Закону №132-ІХ. У відповідності до ч.3 ст.5 Цивільного кодексу України до вказаних правовідносин має застосовуватись законодавство, яке діяло на час виникнення правовідносин із виконання умов договору, а саме ч.5 ст.30 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» в редакції станом на 17.02.2011. Окрім того у перехідних положеннях Закону №132-ІХ відсутня вказівка про те, що Закон має зворотню дію у часі.
Враховуючи обов`язок збудувати зовнішні мережі водопостачання та понесення фактичних витрат на їх будівництво, позивач має законне право на зменшення розміру пайової участі на розмір кошторисної вартості таких мереж.
Відповідно до висновку про проведення незалежної оцінки вартості мереж водопроводу ПП «Фірма «Приватпослуга» вартість мереж за межами кордонів земельної ділянки становить 3405162грн. Оцінюваний об`єкт являє собою - зовнішні мережі водопроводу по об`єкту: «Будівництво житлового комплексу із вбудовано-прибудованими приміщеннями багатофункціонального громадського призначення по вул. Мандриківська, 234, м. Дніпро для передачі на балансовий облік КП «Дніпроводоканал» . На думку позивача, заперечення відповідача відносно того, що у звіті не визначена вартість зовнішніх мереж водопостачання, не відповідає дійсності та є безпідставними.
Факт видачі позивачу технічних умов на водопостачання та водовідведення об`єкту підтверджує те, що відповідач узгодив позивачу будівництво мереж 30.08.2019. За таких обставин, обов`язок позивача збудувати та передати на баланс територіальної громади міста Дніпра мережі водопостачання та водовідведення, виник у період дії ч.5 ст.30 та ст.40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності» .
Разом з відповіддю на відзив 06.10.2020 на адресу суду надійшло клопотання відповідача про залучення в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради. В обґрунтування клопотання позивач зазначає наступне.
Договір №23 від 22.03.2011 про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно - транспортної інфраструктури було укладено між Фінансово-економічним департаментом Дніпропетровської міської ради та ТОВ «Люкс Інком» . Правонаступником Фінансово-економічного департаменту ДМР, відповідно до Положення №31/29 від 31.01.2018 є Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради.
Відповідно до п. п. 3.3.11, 3.3.12 Положення про департамент економіки, фінансів міського бюджету Дніпровської міської ради, яке затверджене рішенням Дніпровської міської ради № 31/29 від 31.01.2018 (зі змінами), департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради здійснює моніторинг за надходженням коштів пайової участі до спеціального фонду міського бюджету, готує звернення до замовників (забудовників), якими порушено виконання договірних зобов`язань з пайової участі та передає їх до департаменту правового забезпечення Дніпровської міської ради для подальшої роботи.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 19.10.2020 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів. Задоволено клопотання позивача та залучено в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради. Відкладено підготовче засідання до 28.10.2020.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 28.10.2020 оголошено перерву у підготовчому засіданні до 11.11.2020.
У судовому засіданні 11.11.2020 представник Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради надав пояснення, в яких зазначив, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
За твердженням третьої особи 3 у договорі №23 від 22.03.2011 умови, які передбачають можливість зменшення розміру пайового внеску на кошторисну вартість збудованих інженерних мереж. Таким чином, відсутні підстави для зменшення величини пайового внеску Товариства з обмеженою відповідальністю «Люкс Інком» .
Згідно з відповіддю Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради побудовані позивачем мережі водопостачання заходяться поза межами відведеної під будівництво спірного об`єкта земельної ділянки.
Аналогічні за змістом письмові пояснення були надані Департаментом економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради до суду.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 11.11.2020 закрите підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 01.12.2020.
В судовому засіданні від 01.12.2020 розпочатий розгляд справи по суті. Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 01.12.2020 в судовому засіданні проголошено перерву до 16.12.2020.
З`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами в межах заявлених позовних вимог, заслухавши пояснення представників учасників справи, суд установив таке.
За результатами проведення земельних торгів згідно рішення Дніпровської міської ради №9/8 від 18.05.2016 Про продаж на земельних торгах земельної ділянки по вул. Мандриківській у районі будинку №234 (Соборний (Жовтневий) район) між Дніпровською міською радою (далі - продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Люкс Інком (далі - покупець) був укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки від 25.11.2016, розташованої в місті Дніпро, вул. Мандриківська, в районі будинку №234, кадастровий номер 1210100000:03:146:0175, площею 0,0234га, код цільового використання землі - 1.13.2 (землі житлової забудови і комерційного використання). Цей договір був посвідчений приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу та зареєстрований в реєстрі.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єкті нерухомого майна щодо суб`єкта право власності ТОВ Люкс Інком на земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:03:146:0175 було зареєстровано 25.11.2016.
Крім того, згідно свідоцтва про право власності №12745288 від 13.11.2013 ТОВ Люкс Інком також є власником земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:146:0172площею 0,6975га, розташованої в місті Дніпро, вул. Мандриківська, в районі будинку №234.
Фінансово-економічним департаментом Дніпропетровської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Люкс Інком (далі - забудовник) був укладений договір про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпропетровська №23 від 22.03.2011 (далі - договір).
Згідно з поясненнями учасників справи та матеріалами справи Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради м. Дніпро є правонаступником права та обов`язків Фінансово-економічного департаменту Дніпропетровської міської ради.
Відповідно до пункту 1.1 договору предметом договору є сплата забудовником внеску на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Дніпропетровська у зв`язку з намірами забудовника здійснити будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями багатофункціонального та громадського призначення за адресою: вул. Мандриківська, в районі буд.234.
В пунктах 1.3, 3.5 договору зазначено, що розмір внеску складає 5943133грн.99коп. При введенні об`єкта в експлуатацію розмір внеску коригується з огляду на фактичну вартість та площу збудованого об`єкта.
Відповідно до додатку №2 до договору суми внеску в розмірі 4239325грн.27коп. (житлові будинки) та в розмірі 1703808грн.72коп. (нежитлові приміщення) підлягають сплаті під час введення об`єкта в експлуатацію, але не пізніше одного місяця після прийняття об`єкта в експлуатацію.
Забудовник отримав дозволи на виконання будівельних робіт №ДП 112182830392 від 10.10.2018 (І черга будівництва), №ДП 112192671324 від 24.09.2019 (ІІ черга будівництва) з будівництва житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями багатофункціонального громадського призначення за адресою - вул. Мандриківська, 234, м. Дніпро.
Згідно з Технічними умовами №5471 від 30.08.2019 на водопостачання та водовідведення (замість ТУ №5471 від 01.08.2018), виданих забудовнику Комунальним підприємством Дніпроводоканал та затверджених Департаментом благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради 03.09.2019, передбачено:
- будівництво водопроводу по вул. Мандриківській замість існуючого водогону д-500мм на ділянці від точки підключення до водогону д-1000мм по вул. Космічній до колодязя в районі житлового будинку №188А по вул. Мандриківській. Діаметр водопроводу має дорівнювати не менш ніж д-315мм. На підключенні до водогону д-1000мм по вул. Космічній має бути передбачено влаштування засувки.
- будівництво перемички в районі житлового комплексу між існуючим водопроводом в районі житлового комплексу між існуючим водопроводом д-150мм та водопроводом, що будується по вул. Мандриківська.
- водовідведення об`єкту до міського каналізаційного колектору д-300мм в районі будинку №236 по вул. Мандриківській до існуючого колодязя з виконанням його реконструкції.
Цим Технічними умовами також передбачено, що до вводу об`єкту в експлуатацію мережі водопроводу та каналізації, побудовані до житлового комплексу, у тому числі, водопровід д-315мм по вул. Мандриківській та перемичка між існуючим водопроводом д-150мм та водопроводом д-315мм по вул. Мандриківська, мають бути передані у комунальну власність територіальної громади міста.
В подальшому, Товариством з обмеженою відповідальністю Люкс Інком були збудовано відповідні мережі водопроводу за межами відведеної під будівництво земельної ділянки. За результатами здійснених робіт складені акти:
- гідравлічного випробування зовнішнього водопроводу на міцність та герметичність від 19.06.2020;
- приймання робіт з будівництва водопроводів або вуличних розподільчих мереж водопостачання та водоводів магістрального призначення від 19.06.2020.
Пунктом 1 рішення Дніпровської міської ради №87/59 від 22.07.2020 надано згоду на прийняття до комунальної власності територіальної громади побудованих у 2020році зовнішніх мереж водопостачання до житлового комплексу з вбудованими приміщеннями багатофункціонального громадського призначення за адресою: вул. Мандриківська, 234, що перебувають на балансі ТОВ Люкс Інком згідно з переліком (додаток).
Відповідно до пунктів 2.1 та 2.2 вказаного рішення ТОВ Люкс Інком мало списати з балансу мережі водопостачання та передати їх на баланс Комунального підприємства Дніпроводоканал Дніпровської міської ради.
Як визначено у додатку до рішення Дніпровської міської ради №87/59 від 22.07.2020 та звіті про проведення незалежної оцінки вартості мереж водопроводу, складеному Приватним підприємством Фірма Приватуслуга , вартість мереж за межами земельної ділянки, що передаються на баланс Комунального підприємства Дніпроводоканал Дніпровської міської ради складає 3405162грн. (без ПДВ).
Комунальним підприємством Дніпроводоканал був направлений лист №5920/15-14 від 07.08.2020 на адресу забудовника про прийняття технічної готовності побудованого зовнішнього водопроводу д-315мм по вул. Мандриківській від існуючого водопроводу д-1200мм по вул. Космічній до існуючого водопроводу д-500мм в районі житлового будинку №161 по вул. Мандриківській з вбудовано-прибудованими приміщеннями багатофункціонального громадського призначення за адресою: вул. Мандриківська, 234, м. Дніпро, об`єкт №15718-ЗВ.
Листом №26 від 27.07.2020 ТОВ Люкс Інком зверталось до міського голови пропозицією внести зміни до договору №23 від 22.03.2011 та зменшити розмір пайової участі.
За дорученням міського голови Департамент економіки, фінансів та міського бюджету розглянув вказане звернення та листом №10/15-347 від 03.08.2020 повідомив забудовника про відсутність підстав для зменшення розміру пайового внеску на суму вартості мереж за межами земельної ділянки, переданих на баланс Комунального підприємства Дніпроводоканал Дніпровської міської ради.
Департамент зазначив що на підставі Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні №132-ІХ від 20.09.2019 рішенням Дніпровської міської ради №7/52 від 18.12.2019 внесені відповідні зміни до Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпра (зі змінами та доповненнями).
Відповідно до вказаного положень Порядку, якщо умовами договору про пайову участь, укладеного до 01.01.2020, передбачено зменшення величини пайової участі замовнику (забудовнику) на кошторисну вартість збудованих ним інженерних мереж та/або об`єктів (необхідність будівництва яких передбачається умовами інженерного забезпечення об`єкта) поза межами його земельної ділянки та переданих у комунальну власність територіальної громади міста Дніпра, то зазначені умови договору діють до повного виконання.
Умовами договору про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпропетровська №23 від 22.03.2011 не передбачено такого зменшення. Тому відсутні підстави для зменшення розміру пайового внеску.
Позивач наполягає на тому, що дії Дніпровської міської ради з відмови у зменшенні розміру пайової участі фактично ставлять Товариство з обмеженою відповідальністю Люкс Інком у дискримінаційне положення відносно інших учасників правовідносин у сфері пайової участі. Внаслідок таких дій позивач несе індивідуальний і надмірний тягар, який полягає у фактичному збільшенні розміру пайової участі на суму вартості збудованих та переданих, фактично безоплатно, на користь Дніпровської міської ради інженерних мереж.
Причиною спору стало питання про наявність чи відсутність підстав для зменшення відповідачем визначеної договором величини пайової участі позивача у розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпра на суму вартості робіт з будівництва зовнішніх мереж водопостачання поза межами відведеної земельної ділянки, побудованих позивачем у 2020 році та переданих до комунальної власності.
Згідно із частиною 2 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу, зокрема: з договорів та інших правочинів; безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Положення статті 11 Цивільного кодексу України кореспондуються із положеннями статті 174 Господарського кодексу України, відповідно до якої господарські зобов`язання можуть виникати: безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність; з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Частиною 2 статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин сторін за договором) було встановлено зобов`язання замовника, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Відповідно до частин 1, 3, 5 статті 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин сторін за договором) порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій. У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.
Таким чином, зобов`язання замовника (забудовника) із пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту виникає в силу Закону, а його зміст (розмір, строк і порядок виконання та ін.) деталізуються у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування відповідно до приписів Закону.
Частиною 5 статті 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI від 17.02.2011 (в редакціях, які були чинними з моменту укладення договору та до 01.01.2020) було передбачено, якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об`єкти передаються у комунальну власність.
Таким чином, Законом України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин сторін за договором) було передбачено імперативну норму щодо зменшення розміру пайової участі замовника будівництва (забудовника) у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами.
Як вбачається з матеріалів справи, у 2020році позивачем збудовано зовнішні мережі водопроводу за межами земельної ділянки вартістю 3405162грн. (без ПДВ), переданий на баланс Комунального підприємства Дніпроводоканал Дніпровської міської ради.
Вартість зазначених мереж підтверджується звітом Приватного підприємства Фірми Приватпослуга про проведення незалежної оцінки вартості мереж водопроводу від 16.07.2020.
Матеріалами справи підтверджується погодження органом місцевого самоврядування будівництва цих мереж при затвердженні Технічних умов №5471 від 30.08.2019 на водопостачання та водовідведення (замість ТУ №5471 від 01.08.2018), виданих забудовнику Комунальним підприємством Дніпроводоканал та затверджених Департаментом благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради 03.09.2019.
Таким чином, є доведеним факт понесення Товариством з обмеженою відповідальністю Люкс Інком витрат на будівництво зовнішніх мереж водопроводу та каналізації на суму 3405162грн. (без ПДВ), розташованих за межами земельної ділянки, необхідних за технічними умовами і погоджених Дніпровською міською радою.
Наведені обставини на підставі частини 5 статті 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин сторін за договором) надають позивачу (забудовнику) право на зменшення величини його пайової участі за договором на суму цих витрат.
Згідно з пунктом 13 розділу І Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні №132-ІХ від 20.09.2019, який набув чинності 17.10.2019, внесено зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Зокрема, виключено частину 5 статті 30 та статтю 40 вказаного Закону.
Пунктами 1, 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні №132-ІХ від 20.09.2019 передбачено, що пункту 10-13 розділу I цього Закону набирають чинності з 01.01.2020; договори про сплату пайової участі, укладені до 01.01.2020, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання.
На підставі згаданого закону Дніпровською міською радою прийнято рішення №7/52 від 18.12.2019 "Про внесення змін до рішення міської ради від 21.03.2007 №6/11 "Про порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра".
Відповідно до пункту 1.7 цього рішення Дніпровської міської ради до абзац 9 підпункту 2.7 Порядку викладено у новій редакції, а саме: "Якщо умовами договору про пайову участь, укладеного до 01.01.2020, передбачено зменшення величини пайової участі замовнику (забудовнику) на кошторисну вартість збудованих ним інженерних мереж та/або об`єктів (необхідність будівництва яких передбачається умовами інженерного забезпечення об`єкта) поза межами його земельної ділянки та переданих у комунальну власність територіальної громади міста Дніпра, то зазначені умови договору діють до повного виконання".
Статтею 5 Цивільного кодексу України визначено дію актів цивільного законодавства у часі. Так, акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності (ч. 1). Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи (ч. 2). Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності (ч. 3).
За змістом частини 3 статті 5 Цивільного кодексу України новий акт цивільного законодавства застосовується лише до тих прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності, новий акт не застосовується до вже існуючих правовідносин.
Правовідносини сторін даної справи у сфері містобудування, пов`язані із зобов`язанням Товариства з обмеженою відповідальністю Люкс Інком , яким здійснюється будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями багатофункціонального та громадського призначення у місті Дніпрі, взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста виникли з 22.03.2011 на підставі договору №23 від 22.03.2011, тобто до втрати чинності нормами частини 5 статті 30 та статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Тому зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", які набрали чинності з 01.01.2020 на підставі Закону України №132-ІХ від 20.09.2019 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", не розповсюджуються на дані правовідносини, як і зміни до Порядку залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра, затверджені рішенням Дніпровської міської ради №7/52 від 18.12.2019.
Право позивача на зменшення визначеного договором розміру пайової участі на суму вартості побудованих зовнішніх мереж водопостачання, передані у комунальну власність територіальної громади міста, виникло на підставі імперативної норми Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (ч. 5 ст. 30).
Відсутність у договорі №23 від 22.03.2011 умов щодо зменшення пайової участі забудовника не може вважатися належною та законною підставою для відмови органом місцевого самоврядування у зменшенні величини пайової участі позивача на суму вартості побудованих ним зовнішніх мереж водопроводу та каналізації, які були передані у комунальну власність територіальної громади міста Дніпра шляхом зарахування на баланс Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради.
Тому є неправомірними дії Дніпровської міської ради з відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "Люкс Інком" у зменшенні суми розміру пайової участі в розвитку інфраструктури населеного пункту на суму виконаних робіт з будівництва зовнішніх мереж водопостачання, побудованих у 2020 році та переданих у комунальну власність, у розмірі 3405162грн.
Внаслідок таких дій відповідача на позивача покладається надмірний індивідуальний тягар у вигляді додаткових витрат на суму 3405162грн. та фактично збільшується розмір його пайової участі з 5943133грн.99коп. до 9348295грн.99коп. Це є непропорційним втручанням у майнові права та інтереси позивача та суперечить основним засадам цивільного законодавства, таким як справедливість, добросовісність і розумність.
Зазначене також позбавляє позивача правомірних очікувань (законних сподівань), які він мав на момент укладення договору №23 від 22.03.2011.
Адже положення Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин сторін за договором), не передбачали безоплатної передачі збудованих замовником інженерних мереж (об`єктів інженерної інфраструктури) поза межами його ділянки.
Згідно з частиною 5 статті 30 цього Закону у разі якщо кошторисна вартість будівництва таких об`єктів перевищить розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту, орган місцевого самоврядування повинен прийняти рішення про відшкодування замовнику різниці між здійсненими витратами та розміром пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Таким чином, відмова відповідача у зменшенні позивачу суми розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту за договором на суму виконаних робіт із будівництва зовнішніх мереж водопостачання та переданих у комунальну власність, у розмірі 3405162грн., не відповідає положенням національного законодавства та порушує принципи "правомірних очікувань" ("законних сподівань") і пропорційності (справедливого балансу інтересів), що застосовуються у практиці Європейського суду з прав людини (справи Pine Valley Developments Ltd and Others v Ireland (заява №12742/87), "Федоренко проти України" та ін.).
Заперечення відповідача щодо відсутності факту порушення, невизнання чи оспорювання права та законного інтересу позивача саме з боку Дніпровської міської ради, з огляду на направлення позивачу листа-відповіді №10/15-347 від 03.08.2020 Департаментом економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради як самостійним виконавчим органом ради судом відхиляються.
Лист-звернення Товариства з обмеженою відповідальністю Люкс Інком №26 від 27.07.2020 про зменшення розміру пайової участі був адресований міському голові м. Дніпра.
Відповідно до статті 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні №280/97-ВР від 21.05.1997 міський голова організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства.
Питання, порушене позивачем у зверненні, за дорученням міського голови було передане на розгляд Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, про що безпосередньо зазначено в листі-відповіді №10/15-347 від 03.08.2020.
Згідно з Положеннями про Фінансово-економічного департаменту Дніпропетровської міської ради та про Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, які наявні у відкритому доступі на офіційному сайті Дніпровської міської ради, департамент є виконавчим органом міської ради, що підзвітний та підконтрольний міській раді та підпорядкований, у тому числі, міському голові.
Відповідно до частини 2 статті 11 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні №280/97-ВР від 21.05.1997 виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Таким чином, Дніпровська міська рада є відповідальною за дії Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради. Відповідач у процесі розгляду справи не висловив незгоди зі змістом листа Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради №10/15-347 від 03.08.2020. Це свідчить про його погодження вчинених у межах доручення дій Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради з відмови позивачу у зменшенні розміру пайової участі за договором.
Згідно зі статтею 5 Господарського процесуального кодексу України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Стаття 16 Цивільного кодексу України визначає наступний перелік способів захисту цивільних прав та інтересів, який не є вичерпним:
1) визнання права;
2) визнання правочину недійсним;
3) припинення дії, яка порушує право;
4) відновлення становища, яке існувало до порушення;
5) примусове виконання обов`язку в натурі;
6) зміна правовідношення;
7) припинення правовідношення;
8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди;
9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди;
10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
Враховуючи обставини справи та наявні докази, суд дійшов висновків про неправомірність дій відповідача щодо відмови листом-відповіддю від №10/15-347 від 03.08.2020 листом-відповіддю №10/15-347 від 03.08.2020 Товариству з обмеженою відповідальністю Люкс Інком у зменшенні суми розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму виконаних робіт по будівництву зовнішніх мереж водопостачання до житлового комплексу по вул. Мандриківській у районі буд. №234 у місті Дніпрі, побудованих у 2020 році, та переданих у комунальну власність, у розмірі 3405162грн. та визнання суми пайового внеску відповідно до договору про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпропетровська №23 від 22.03.2011, укладеного між сторонами, зменшеною та сплаченою Товариством з обмеженою відповідальністю Люкс Інком на суму виконаних робіт по будівництву зовнішніх мереж водопостачання до житлового комплексу по вул. Мандриківській у районі буд. № 234 у місті Дніпрі, побудованих у 2020 році, та переданих у комунальну власність, у розмірі 3405162грн.
На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати позивача зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись нормами Цивільного кодексу України, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні №280/97-ВР від 21.05.1997, Закону України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI від 17.02.2011, ст.ст. 3, 4, 13, 20, 41, 42, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 91, 129, 237, 238, 240, 241, пунктом 4 розділу Х Прикінцеві положення Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Люкс Інком" м. Дніпро до Дніпровської міської ради м. Дніпро за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на боці відповідача: 1. Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області м. Дніпро, 2. Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради м. Дніпро, 3. Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради м. Дніпро про: визнання неправомірними дій відповідача щодо відмови листом-відповіддю №10/15-347 від 03.08.2020 Товариству з обмеженою відповідальністю Люкс Інком у зменшенні суми розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму виконаних робіт по будівництву зовнішніх мереж водопостачання до житлового комплексу по вул. Мандриківській у районі буд. №234 у місті Дніпрі, побудованих у 2020 році, та переданих у комунальну власність, у розмірі 3405162грн.; визнання суми пайового внеску відповідно до договору про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпропетровська №23 від 22.03.2011, укладеного між сторонами, зменшеною та сплаченою Товариством з обмеженою відповідальністю Люкс Інком на суму виконаних робіт по будівництву зовнішніх мереж водопостачання до житлового комплексу по вул. Мандриківській у районі буд. № 234 у місті Дніпрі, побудованих у 2020 році, та переданих у комунальну власність, у розмірі 3405162грн. - задовольнити.
Визнати неправомірними дій відповідача щодо відмови листом-відповіддю №10/15-347 від 03.08.2020 Товариству з обмеженою відповідальністю Люкс Інком у зменшенні суми розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму виконаних робіт по будівництву зовнішніх мереж водопостачання до житлового комплексу по вул. Мандриківській у районі буд. №234 у місті Дніпрі, побудованих у 2020 році, та переданих у комунальну власність, у розмірі 3405162грн.
Визнати суму пайового внеску відповідно до договору про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпропетровська №23 від 22.03.2011, укладеного між сторонами, зменшеною та сплаченою Товариством з обмеженою відповідальністю Люкс Інком на суму виконаних робіт по будівництву зовнішніх мереж водопостачання до житлового комплексу по вул. Мандриківській у районі буд. № 234 у місті Дніпрі, побудованих у 2020 році, та переданих у комунальну власність, у розмірі 3405162грн.
Стягнути з Дніпровської міської ради м. Дніпро (Ідентифікаційний код: 26510514, місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 75) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Люкс Інком" м. Дніпро (Ідентифікаційний код: 35043514, місцезнаходження: 49038, м. Дніпро, вул. Пастера, 8а) суму судового збору в розмірі 4204грн.
Видати наказ після набрання чинності рішенням.
В судовому засіданні 16.12.2020 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст складений та підписаний 28.12.2020.
Суддя Р.Г. Новікова
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2020 |
Оприлюднено | 30.12.2020 |
Номер документу | 93853952 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні