Рішення
від 24.12.2020 по справі 916/2365/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"24" грудня 2020 р.м. Одеса Справа № 916/2365/20

Господарський суд Одеської області у складі судді Цісельського О.В.

за участю секретаря судового засідання Мукієнко Д.С.

за участю представників:

від позивача: Калюжна О.В. - довіреність (самопредставництво),

від відповідача: адвокат Шараг О.В. - ордер,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 916/2365/20

за позовом: Державного підприємства Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (65078, м. Одеса, вул. Космонавтів, 34, код ЄДРПОУ 00702995)

до відповідача: Селянського (фермерського) господарства Капсамун (68552, Одеська область, Тарутинський район, с. Красне, вул. Лугова, 35, код ЄДРПОУ 25039262)

про стягнення 46 210,05 грн.

ВСТАНОВИВ:

1. Суть спору.

12.08.2020 року Державне підприємство Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою звернулось до Господарського суду Одеської області із позовом до Селянського (фермерського) господарства Капсамун про стягнення 46 210,05 грн. заборгованості.

2. Короткий зміст аргументів учасників справи

2.1. Аргументи Позивача.

Позивач у позові в обґрунтування позовних вимог зазначає, що у відповідності до ст.ст.134, 135 ЗК України, Постанови КМУ №688 від 21.06.2017р. Деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження електронних земельних торгів і забезпечення зберігання та захисту даних під час їх проведення (із змінами) між ГУ Держгеокадастру в Одеській області - організатором та ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою - виконавцем був укладений договір №38/258 на підготовку лотів та проведення земельних торгів від 15.03.2019р.

Відповідно до п.2 договору на підготовку лотів та проведення земельних торгів №38/258 від 15.03.2019р. за проведення земельних торгів виконавець отримує винагороду, яка складається із видатків на організацію та проведення земельних торгів та прибутку виконавця.

Положеннями п.2.5. договору на підготовку лотів та проведення земельних торгів №38/258 від 15.03.2019р. винагорода виконавця земельних торгів встановлюється у розмірі 50 відсотків від річної орендної плати за користування земельною ділянкою, але не більше як 2000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян за кожний лот. За результатами проведення земельних торгів виконавець укладає з переможцем земельних торгів за кожним лотом окремий договір про відшкодування витрат на підготовку лотів та проведення земельних торгів відповідно до п.2.6 цього договору.

Згідно ч.5. ст.135, ч.5 ст.136 ЗК України витрати (видатки), здійснені організатором або виконавцем земельних торгів на їх проведення, відшкодовуються йому переможцем земельних торгів за кожним лотом. Також, умовами вищевказаного договору (п.2) передбачено проведення торгів за рахунок виконавця з наступним відшкодуванням витрат переможцем земельних торгів.

Так, позивач вказує, що рішенням організатора земельних торгів була визначена дата проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва окремими лотами - 22.05.2019р. Зокрема за лотом № 2175 (реєстрац.№2070) (загальноукраїнський номер лоту №33444 аукціон №17255 - право оренди на земельну ділянку площею 7,9004 га, кадастровий номер 5124784200:01:003:0010, розташованої на території Одеської області, Тарутинського району, Красненської сільської ради (за межами населеного пункту).

На виконання ч.3 ст.137 Земельного кодексу України та згідно з п. 10 Порядку реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №688 від 21.06.2017р., ДП Одеський інститут землеустрою , як виконавець електронних земельних торгів, опублікував на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України оголошення про проведення електронних земельних торгів, в тому числі за лотом №2175 (реєстрац.№2070). Серед умов проведення електронних земельних торгів, на виконання положень договору на підготовку лотів та проведення електронних земельних торгів від 15.03.2019р. №38/258, та згідно з п.5 Постанови Кабінету Міністрів України №688 від 21.06.2017 р., в оголошенні по кожному лоту був встановлений обов`язок переможця з дня підписання протоколу сплатити витрати, пов`язанні з підготовкою лоту та винагородою виконавця електронних земельних торгів. Зокрема: за лотом №2175 (реєстрац.№2070) було зазначено про обов`язок переможця торгів сплатити окрім річної орендної плати, витрати, здійснені на підготовку та проведення: вартість наукових та науково-технічних робіт з агрохімічного обстеження ґрунтів, проведення лабораторних аналізів та виготовлення агрохімічного паспорту на земельну ділянку - 9 016,25 грн. та винагороду виконавця - 34000 грн. .

Позивач зазначає, що, ознайомившись з оголошеннями про проведення земельних торгів, СФГ Капсамун подало заявку про участь у земельних торгах з додатками на лот №2175 (реєстрац.№2070).

У визначений організатором час, 22.05.2019р. були проведені електронні земельні торги з продажу прав оренди на земельні ділянки. Переможцем земельних торгів за лотом №2175 (реєстрац.№2070) було визнано СФГ Капсамун , яке підписало протокол проведення земельних електронних торгів №2485 від 22.05.2019р., однак, відмовилось від підписання договору, що стало підставою згідно з ч.5 ст.138 ЗК України для анулювання результатів земельних торгів, але не припинило обов`язку переможця сплатити ДП Одеський інститут землеустрою суму витрат та винагороду за проведення торгів, яка становить за лотом №2175 - 43016,25 грн.

Позивач вважає, що в силу закону у переможця виникає обов`язок відшкодувати виконавцю торгів відповідні витрати, а враховуючи, що законом встановлений строк виконання цього зобов`язання, позивач вважає, що відповідач мав можливість відмовитись від підписання протоколу, що надало б можливості в день проведення торгів відновити їх проведення, і як наслідок, переможцем могла стати інша особа, проте відповідач даним правом не скористався, підписав протокол та прийняв на себе певні права та обов`язки.

Позивач зазначає, що відповідач зобов`язаний внести на розрахунковий рахунок ДП Одеський інститут землеустрою , як Виконавця електронних земельних торгів, грошові кошти, протягом трьох банківських днів з дня підписання Протоколу (вказано у Протоколі). Внаслідок того, що СФГ Капсамун не виконало своїх зобов`язань в частині відшкодування позивачу витрат на підготовку та проведення електронних земельних торгів, на суму заборгованості позивач нарахував до стягнення з відповідача суму втрат від інфляції та три проценти річних.

2.2. Аргументи Відповідача.

29.09.2020р. до Господарського суду Одеської області надійшов відзив (вх.№25828/20) Селянського (Фермерського) господарства Капсамун на позовну заяву Державного підприємства Одеський науково-дослідний інститут землеустрою , в якому проти позову заперечує та просить суд ухвалити рішення, яким у задоволенні позову Державного підприємства Одеській науково-дослідний інститут землеустрою відмовити повністю.

Відповідач зауважує, що не підписував договір оренди вищезазначеної земельної ділянки, що стало підставою згідно з ч.5 ст. 138 ЗК України для анулювання результатів земельних торгів.

Як зазначає відповідач, підготовка до проведення та порядок проведення земельних торгів врегульовано статтею 137 ЗК України та зокрема частиною 31 цієї статті чітко визначено, що сума витрат, здійснених організатором або виконавцем земельних торгів на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, підлягають сплаті переможцем земельних торгів не пізніше трьох банківських днів з дня укладення відповідного договору. Тобто, на думку відповідача, обов`язок зі сплати (відшкодування) відповідних витрат організатора або виконавця земельних торгів виникає у переможця земельних торгів лише після укладення відповідного договору, якого відповідач не підписував.

Крім того, відповідач зазначає, що згідно п.п. 2.1, 2.3, 2.5, 2.6. договору №38/258 від 15.03.2019р., укладеного між позивачем та ГУ Держгеокадастру в Одеській області - Виконавцем, підготовка лотів до проведення електронних земельних торгів та проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності здійснюється виконавцем за власний рахунок з наступним відшкодуванням переможцем земельних електронних торгів за кожним лотом витрат на підготовку лотів та проведення земельних торгів (за виключення витрат на формування земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами). Вартість виконання робіт із землеустрою встановлюється виконавцем у відповідності до кошторисів на проектні (вишукувальні) роботи окремо по кожному лоту. Винагорода виконавця земельних торгів встановлюється у розмірі 50 відсотків від річної орендної плати за користування земельною ділянкою, але не більше як 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожний лот. За результатами проведення електронних земельних торгів виконавець укладає з переможцем електронних земельних торгів за кожним лотом окремо договір про відшкодування витрат на підготовку лотів та проведення електронних земельних торгів відповідно до п. 3.4. цього договору. Тобто, відшкодування витрат на підготовку лотів та проведення електронних земельних торгів можливе лише за умови укладення між переможцем торгів та виконавцем відповідного договору.

Крім того, відповідач вказує на те, що протокол проведення електронних земельних торгів за своєю природою є інформаційним документом, який фіксує результати проведених торгів, проте самостійно не створює для відповідача будь-яких правових зобов`язань, в свою чергу, законом встановлено порядок відшкодування витрат на підготовку лотів та проведення електронних торгів, а саме лише після укладення відповідного договору. Тому позовні вимоги не визнаються відповідачем в повному обсязі.

3. Процесуальні питання вирішені судом .

12.08.2020 року відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями позовна заява вх. № 2449/20 була передана на розгляд судді Цісельському О.В.

12.08.2020р., разом з позовною заявою, ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , було подано клопотання (вх.№21391/20) про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 17.08.2020р. позовну заяву Державного підприємства Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (вх.№2449/20 від 12.08.2020р.) залишено без руху, встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.

03.09.2020р. до Господарського суду Одеської області, на виконання ухвали суду від 17.08.2020р., надійшла заява Державного підприємства Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (вх. № 23273/20) про усунення недоліків позовної заяви, з якою Позивач надав до суду оригінал опису про відправлення документів та оригінал квитанції про відправлення документів Відповідачу.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 07.09.2020р. прийнято позовну заяву (вх.№2449/20) до розгляду та відкрито провадження у справі, справу №916/2365/20 вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження, в порядку ст.ст.247-252 ГПК України без виклику сторін.

17.09.2020р. до Господарського суду Одеської області надійшло клопотання Позивача (вх.№ 24607/20) про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

Ухвалою суду від 22.09.2020р. клопотання Державного підприємства Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою від 17.09.2020р. за вх.№ 24607/20 про призначення проведення розгляду справи № 916/2365/20 в судовому засіданні з повідомленням сторін задоволено та призначено розгляд справи на 01.10.2020р. о 14:40 год.

29.09.2020р. до Господарського суду Одеської області надійшов відзив (вх.№25828/20) Селянського (Фермерського) господарства КАПСАМУН на позовну заяву Державного підприємства Одеській науково-дослідний інститут землеустрою , в якому проти позову заперечує та просить суд ухвалити рішення, яким у задоволенні позову Державного підприємства Одеській науково-дослідний інститут землеустрою відмовити повністю, який судом долучений до матеріалів справи.

01.10.2020р. до Господарського суду Одеської області надійшло клопотання Відповідача про відкладення розгляду справи (вх.№26052/20) у зв`язку з тим, що представник СФГ КАПСАМУН приймає участь в судових засіданнях у Приморському районному судді м. Одеси.

01.10.2020р. в судовому засіданні було оголошено протокольну перерву до 15 жовтня 2020 року о 10:40 год.

Того ж дня, ухвалою суду Селянське (фермерське) господарство Капсамун було повідомлено про дату та час судового засідання по справі №916/2365/20.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 15 жовтня 2020 року постановлено розглядати справу №916/2365/20 в порядку загального позовного провадження зі стадії відкриття провадження по справі, призначено підготовче засідання суду на "12" листопада 2020 р. о 14:40 год. та здійснено виклик учасників справи № 916/2365/20 в підготовче судове засідання.

12.11.2020р. до Господарського суду Одеської області надійшло клопотання Державного підприємства Одеській науково-дослідний інститут землеустрою (вх. № 30324/20) про відкладення розгляду справи, у зв`язку з самоізоляцією представника позивача через спалах коронавірусної інфекції.

В судове засідання, призначене на 12.11.2020р, учасники справи не з`явились, повідомлені були належним чином, причини неявки суду не повідомили.

Ухвалою суду від 12.11.2020р. відкладено підготовче засідання по справі №916/2365/20 на "26" листопада 2020 р. об 11:20 год.

26.11.2020р. в судовому засіданні було проголошено протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадження по справі №916/2366/20 на 30 днів за ініціативою суду та протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження у справі №916/2366/20 та призначення справи №916/2365/20 до судового розгляду по суті на 24 грудня 2020 року об 11:00 год.

Того ж дня, ухвалою суду від 26.11.2020р. Позивач був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи №916/2365/20 по суті в порядку ст. 120 ГПК України.

В процесі розгляду справи подані учасниками справи всі клопотання та заяви були судом розглянуті та вирішенні відповідно до приписів Господарського процесуального кодексу України, про що відзначено у протоколах підготовчих та судових засідань.

Під час розгляду справи по суті сторони виступили із вступними промовами, судом були досліджені всі письмові докази, які містяться в матеріалах справи, учасники справи виступили у судових дебатах.

Представник Позивача - ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , заявлені позовні вимоги підтримав повністю, просив суд їх задовольнити.

Представник Відповідача - СФГ Капсамун , проти позову заперечував у повному обсязі, просив в його задоволені відмовити з підстав, викладених у відзиві на позов.

В судовому засіданні, 24.12.2020 року Господарським судом був закінчений розгляд справи по суті та відповідно до ч.1 ст.240 ГПК України, після виходу з нарадчої кімнати, проголошена вступна і резолютивна частини рішення.

4. Фактичні обставини встановлені судом.

15.03.2019р. між ГУ Держгеокадастру в Одеській області (організатор) та ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (виконавець) було укладено договір №38/258 на підготовку лотів та проведення електронних земельних торгів, відповідно до п.1.1. якого виконавець за дорученням організатора бере на себе зобов`язання підготувати лоти до проведення електронних земельних торгів, в тому числі сформувати земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення - земельну ділянку, право оренди на яку виставляється на земельні торги окремим лотом, та провести електронні земельні торги з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності згідно додатку №1 до цього договору .

Підготовка лотів до проведення електронних земельних торгів проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності здійснюється виконавцем за власний рахунок з наступним відшкодуванням переможцем електронних земельних торгів за кожним лотом витрат на підготовку лотів - проведення земельних торгів (за виключенням витрат на формування земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами). Винагорода виконавця земельних торгів встановлюється у розмірі 50 відсотків від річної орендної плати за користування земельною ділянкою але не більш як 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожний лот. За результатами проведення електронних земельних торгів виконавець укладає з переможцем електронних земельних торгів за кожним лотом окремий договір про відшкодування витрат на підготовку лотів та проведення електронних земельних торгів відповідно до пункту 3.4 цього договору (п.п.2.1., 2.5., 2.6. договору №38/258 від 15.03.2019р.).

Також, відповідно до умов договору №38/258 від 15.03.2019р. його сторонами складено додаток №1 Перелік земельних ділянок, права оренди на які виставляються на електронні торги окремими лотами , додаток №2 Технічні умови .

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області „Про проведення електронних земельних торгів" від 04.04.2019 року №15-1753/13-19-сг було визначено дату проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва окремими лотами - 22 травня 2019 року

Як вбачається із протоколу №2485 проведення електронних торгів від 22.05.2019р., СФГ Капсамун став переможцем торгів за лотом №2070: право оренди земельної ділянки площею 7.9004 га, кадастровий номер: 5124784200:01:003:0010, яка розташована на території Одеської області, Тарутинського району, Красненської сільської ради (за межами населеного пункту). Протокол підписано переможцем за допомогою електронного цифрового підпису.

Згідно роздруківки з сайту http://torgy.land.gov.ua вищевказані торги анульовано у зв`язку із відмовою переможця від укладення договору оренди. Про даний факт також свідчить лист ДП СЕТАМ №10262/17/18-19 від 23.09.2019р.

Також позивачем подано до позову договір №539 від 22.05.2019р. про відшкодування витрат на підготовку та проведення електронних земельних торгів, додатки до нього №1 Кошторис на проектні вишукувальні роботи , акт №974 від 22.05.2019р., які з боку СФГ Капсамун не підписані.

Позивач подав до справи кошторис до договору №01-51-42-0409 від 01.04.2019р., складений ОФ ДУ Держгрунтохорона , агрохімічний паспорт поля, земельної ділянки №190189.

Позивачем було надіслано відповідачу претензію №2062 від 24.07.2019р. про відшкодування витрат на проведення торгів в сумі 43 016,25грн., яку вручено відповідачу 31.07.2019р., про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення №6506503456250.

5. Норми права застосовані судом

Згідно з ч.2 ст.16 Цивіьного кодексу України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Згідно з ч.1 ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

За положеннями ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини; створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти.

Згідно з ч. ч. 1, 8 ст. 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Положеннями ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно з приписами ч. ч. 1, 2 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу. Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення. Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; стартова ціна лота; строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги. Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем. Фінансування організації та проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору, укладеного між ними, у тому числі за рахунок реєстраційних внесків учасників земельних торгів. Витрати (видатки), здійснені організатором або виконавцем земельних торгів на їх проведення, відшкодовуються йому переможцем земельних торгів. Після опублікування оголошення про проведення земельних торгів виконавець може відмовитися від договору лише у випадках, якщо проведення земельних торгів стало неможливим з незалежних від нього причин. Винагорода виконавцю земельних торгів, яку встановлює організатор земельних торгів, складається з видатків на організацію та проведення земельних торгів і прибутку виконавця. Винагорода виконавця земельних торгів встановлюється у розмірі 5 відсотків ціни, за якою здійснюється купівля-продаж земельної ділянки, або 50 відсотків річної плати за користування земельною ділянкою (у разі продажу прав на земельну ділянку (оренди, суперфіцію, емфітевзису), але не більш як 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожний лот (ч.ч.1, 2, 4, 5, 6 ст.135 ЗК України).

Організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення. У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу. Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови. Підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів. Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості); державну реєстрацію земельної ділянки; державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків продажу на земельних торгах права оренди на неї; встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України; встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів. Фінансування підготовки лотів до проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору між ними. Витрати, здійснені організатором земельних торгів або їх виконавцем на підготовку лотів до проведення земельних торгів, відшкодовуються переможцем земельних торгів за кожним лотом. Закупівля послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель у процесі підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах та визначення виконавця земельних торгів організатором земельних торгів здійснюється у порядку, визначеному законодавством про здійснення державних закупівель (ч.ч.1, 2, 4, 5, 6 ст.136 ЗК України).

Згідно ч.ч.1, 2, 3, 4 ст.137 ЗК України організатор земельних торгів не пізніше десяти робочих днів після підписання договору про проведення торгів передає, а виконавець земельних торгів приймає документи та матеріали на лот, зазначені у частині четвертій статті 136 цього Кодексу. Документація щодо кожного лота оформляється виконавцем земельних торгів в окрему справу і після закінчення торгів передається покупцеві. Виконавець земельних торгів після отримання документів та матеріалів на лот забезпечує опублікування на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а також, за бажанням організатора земельних торгів, у друкованих засобах масової інформації оголошення про проведення земельних торгів. В оголошенні зазначаються за кожним лотом: найменування організатора земельних торгів; місце розташування, площа земельної ділянки та її кадастровий номер; цільове призначення, а для містобудівних потреб - також види використання; умови договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису, який укладається на земельних торгах; стартова ціна продажу земельної ділянки або стартовий розмір річної плати за користування земельною ділянкою; містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки для земельних ділянок, призначених для цілей, пов`язаних із забудовою; місце і час проведення земельних торгів; розмір реєстраційного та гарантійного внесків, які сплачуються учасниками, порядок їх сплати; номери рахунків виконавця земельних торгів, відкритих у банку для сплати реєстраційного та гарантійного внесків; найменування та адреса виконавця земельних торгів, прізвище та посада, номер телефону особи, в якої можна ознайомитися з документами на лот; текст договору, що пропонується укласти на торгах, без визначення ціни та зазначення особи покупця (орендаря); сума витрат (видатків), здійснених на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, що підлягає відшкодуванню переможцем земельних торгів.

Переможець, який відмовився від підписання протоколу, позбавляється права на подальшу участь у торгах з продажу цього лота. До протоколу вноситься запис про відмову переможця від його підписання. У такому разі протокол підписується ліцитатором та представником організатора земельних торгів у день проведення торгів. За наявності інших учасників, які виявили бажання придбати зазначений лот, ліцитатор відновлює торги за цим об`єктом у день проведення торгів. За умови відсутності таких учасників лот виставляється на повторні торги. У процесі проведення торгів виконавець веде протокол, у якому зазначаються номер лота, стартова ціна та ціна продажу лота, відомості про переможця, номери рахунків, на які переможець повинен внести кошти за придбаний лот. У разі потреби до протоколу може вноситися й інша інформація. Протокол підписується переможцем, ліцитатором та організатором земельних торгів або його представником негайно після закінчення торгів за лотом у двох примірниках. Ліцитатор оголошує про завершення земельних торгів після підписання протоколу торгів. Договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев`ятою цієї статті. У разі придбання переможцем кількох лотів договір укладається окремо на кожний з них. Ціна продажу земельної ділянки, плата за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на торгах, а також сума витрат, здійснених організатором або виконавцем земельних торгів на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, підлягають сплаті переможцем земельних торгів не пізніше трьох банківських днів з дня укладення відповідного договору (ч.ч.20, 22, 23, 24, 31 ст. 137 ЗК України).

Земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки. Земельні торги можуть бути скасовані або визнані такими, що не відбулися, чи їх результати можуть бути анульовані. Результати торгів анулюються організатором земельних торгів у разі відмови переможця від укладення договору купівлі-продажу або договору оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, а також у разі несплати переможцем в установлений строк належної суми за придбаний лот. У разі якщо торги не відбулися або їх результати анульовано, повторні торги можуть бути проведені не раніше ніж через місяць і не пізніше ніж через шість місяців з дня проведення попередніх земельних торгів (ч.ч.1, 2, 5, 6 ст.138 ЗК України).

Відповідно до пп.12 п.2, п.п.5, 6, 30, 31, 32, 33 Порядку реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів, затв. Постановою КМУ №688 від 21.06.2017р., переможець електронних земельних торгів - учасник, який запропонував найвищу ціну за лот, зафіксовану в ході проведення електронних земельних торгів. Фінансування підготовки лотів до проведення електронних земельних торгів здійснюється організатором електронних земельних торгів або виконавцем електронних земельних торгів відповідно до укладеного між ними договору. Витрати на підготовку лотів до проведення електронних земельних торгів, здійснені організатором електронних земельних торгів або виконавцем електронних земельних торгів, відшкодовуються переможцем за кожним лотом. Закупівля послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель у процесі підготовки лотів до продажу прав на земельні ділянки (оренди, емфітевзису) на електронних земельних торгах та визначення виконавця електронних земельних торгів організатором електронних земельних торгів здійснюються у порядку, визначеному законом. Переможцем визнається учасник, від якого на момент завершення електронних земельних торгів надійшла найвища цінова пропозиція. Після закінчення електронних земельних торгів системою електронних земельних торгів автоматично формується та розміщується протокол електронних земельних торгів щодо лота у день проведення таких торгів. Протокол електронних земельних торгів підписується переможцем електронних земельних торгів, оператором системи електронних земельних торгів як ліцитатором електронних земельних торгів (його представником), виконавцем електронних земельних торгів та організатором електронних земельних торгів за допомогою кваліфікованого електронного підпису з накладенням кваліфікованого електронного підпису юридичної особи, призначеного для цілей, визначених у частині другій статті 17 Закону України «Про електронні довірчі послуги» , в день проведення електронних земельних торгів. За результатами електронних земельних торгів укладається договір оренди та/або емфітевзису земельної ділянки.

5. Висновки Господарського суду за результатами вирішення спору.

Відповідно до вимог ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Зі змісту ст.77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Отже, як встановлено судом, на виконання наказу ГУ Держгеокадастру в Одеській області №15-1753/13-19-СГ від 04.04.2019р., 22.05.2019р. було проведено електронні торги, у т.ч., за лотом №2070: право оренди земельної ділянки площею 7.9004га, кадастровий номер: 5124784200:01:003:0010, яка розташована на території Одеської області, Тарутинського району, Красненської сільської ради (за межами населеного пункту).

Поданий до справи протокол №2485 від 22.05.2019р. вказує на те, що переможцем на торгах за лотом №2070 визнано СФГ Капсамун , який підписав вищезгаданий протокол за допомогою електронного цифрового підпису.

Однак, в подальшому від укладання договору оренди земельної ділянки СФГ Капсамун відмовився, у зв`язку з чим результати торгів від 22.05.2019р. щодо вказаного лоту анульовані ГУ Держгеокадастру в Одеській області.

Також судом встановлено, що згідно договору №38/258 від 15.03.2019р., укладеного між ГУ Держгеокадастру в Одеській області (організатор) та ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (виконавець), останній безпосередньо готував лоти до продажу та проводив електронні торги 22.05.2019р.

За умовами п.п.2.1., 2.6. договору №38/258 від 15.03.2019р. ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою підготовку лотів та проведення торгів мав здійснювати за власний рахунок з наступним відшкодуванням переможцем електронних земельних торгів за кожним лотом витрат на підготовку лотів - проведення земельних торгів (за виключенням витрат на формування земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами) задля чого мав укласти з переможцем електронних земельних торгів за кожним лотом окремий договір про відшкодування витрат на підготовку лотів та проведення електронних земельних торгів .

Наразі, СФГ Капсамун не є стороною договору №38/258 від 15.03.2019р., а отже не погоджувався на його умови та не приймав зобов`язання по ньому.

Слід також відзначити, що поданий позивачем до справи договір №539 від 22.05.2019р. про відшкодування витрат на підготовку та проведення електронних земельних торгів взагалі СФГ Капсамун не підписувався, хоча і його стороною зазначений . Крім того, не підписаний відповідачем Акт №974 до Договору №539 від 22 травня 2019 року, у зв`язку з чим зобов`язання у СФГ Капсамун щодо відшкодування витрат не виникли.

Як вже зазначалося, згідно з положеннями норм чинного законодавства відшкодування витрат відбувається переможцем торгів на підставі договору. У зв`язку з неукладенням відповідачем договору оренди земельної ділянки, результати торгів були анульовані, а СФГ Капсамун втратив статус переможця торгів. Крім того, у зв`язку з непідписанням Договору №539 від 22.05.2019 у відповідача відсутній обов`язок відшкодування витрат на підставі вказаного договору.

Так положення ч.5 ст.135, ч.5 ст.136 ЗК України визначають, що витрати (видатки), здійснені організатором або виконавцем земельних торгів на їх проведення, відшкодовуються переможцем земельних торгів. За умовами ч.31 ст.137 ЗК України сума витрат, здійснених організатором або виконавцем земельних торгів на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, підлягають сплаті переможцем земельних торгів не пізніше трьох банківських днів з дня укладення відповідного договору.

Отже, так як результат торгів за лотом №2070 анульований, тобто, є таким, що не стався, СФГ Капсамун не є переможцем торгів від 22.05.2020р. за названим лотом. Звідси, у СФГ Капсамун не виник обов`язок відшкодувати виконавцю торгів витрати на підготовку лотів та проведення торгів.

Так, позивач не довів та не обґрунтував суду, у чому полягала протиправна поведінка відповідача по відношенню до права, про захист якого подано позов, та наявність причинно-наслідкового зв`язку між збитками позивача та протиправною поведінкою відповідача, позаяк, не вбачається заподіяння відповідачем позивачу збитків у даних спірних правовідносинах. До того ж ЗК України передбачає право переможця відмовитись від укладання договору та не встановлює майнових зобов`язань переможця у такому випадку. Не встановлює чинне законодавство такого засобу впливу (покарання) до переможця, який використав право відмовитись від підписання договору за результатами торгів, як відшкодування понесених виконавцем торгів витрат.

Враховуючи викладене, позовні вимоги позивача про стягнення з відповідача 43 016,25грн. витрат на проведення торгів задоволенню судом не підлягають.

Також на суму заявлених витрат позивач нарахував до стягнення з відповідача 1 634,61грн. втрат від інфляції, 1559,19грн. три відсотки річних .

Згідно ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

В силу того, що у задоволенні основної позовної вимоги про стягнення витрат на відшкодування торгів судом відмовлено, не підлягають судом задоволенню і позовні вимоги про стягнення з відповідача 1634,61грн. втрат від інфляції, 1559,19грн. три відсотки річних, як такі, що опосередковані основною вимогою, наявність якої судом не встановлено.

Положення п.2 ч.1 ст.129 ГПК України передбачають, що судовий збір покладається: у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

За розгляд даного позову судом позивач поніс витрати на оплату судового збору в сумі 2102 грн., які не підлягають компенсації позивачу за рахунок відповідача внаслідок повної відмови у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 2, 13, 76, 86, 129, 233, 237 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. У позові - відмовити повністю.

2. Судові витрати по справі покласти на Державне підприємство Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (65078, м. Одеса, вул. Космонавтів, 34, код ЄДРПОУ 00702995).

Рішення суду набирає чинності в порядку ст.241 ГПК України.

Повний текст рішення складено 29 грудня 2020 р.

Суддя О.В. Цісельський

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення24.12.2020
Оприлюднено30.12.2020
Номер документу93872268
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2365/20

Постанова від 31.05.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 19.04.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 29.03.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 17.03.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 16.03.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Рішення від 24.12.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 26.11.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 12.11.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 15.10.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 01.10.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні