РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
31 грудня 2020 р. Справа № 120/8549/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Вільчинського О.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Бень Я.О.,
позивача: ОСОБА_1 ,
представника позивача: Бардина М.Б.,
представника відповідача: Пилявського В.С.,
представника третіх осіб - кандидата на посаду Уланівського сільського голови Гоцуляка Олександр Васильовича та Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана": Ліскова А.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу
за позовом: кандидата на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_1
до: Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області; треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: кандидат на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_2 , кандидат на посаду Уланівського сільського голови Крученюк Олександр Васильович, Вінницька обласна організація політичної партії "За майбутнє", Вінницька обласна організація політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", Вінницька обласна організація політичної партії "Батьківщина", Вінницька обласна організація політичної партії "Слуга народу", Вінницька обласна організація політичної партії "Європейська солідарність"
про: визнання протиправними та скасування постанов,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся кандидат на посаду Уланівського сільського голови Голубенко Сергій Іванович (позивач) з адміністративним позовом до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області (далі - Уланівська СТВК, відповідач). За змістом позовних вимог позивач просить суд визнати протиправними та скасувати постанови Уланівської СТВК від 26.12.2020: № 17 "Про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_2 від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана"; № 18 "Про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_3 від політичної партії "Батьківщина"; № 19 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє"; № 21 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Українська стратегія Гройсмана"; № 22 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Батьківщина"; № 23 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Слуга народу"; № 24 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Європейська солідарність".
Позовні вимоги мотивовані тим, що під час розгляду питань порядку денного засідання Уланівської СТІК, оформленого протоколом від 26.12.2020, відповідачем допущено низку порушень виборчого законодавства, що порушують права та законні інтереси суб`єктів виборчого процесу. Зокрема, як зазначає позивач, при розгляді 5-го питання порядку денного "Про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_2 від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" відповідачем не встановлено, в які строки було прийнято рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у позачергових виборах, що приймається після прийняття рішення про призначення відповідних виборів. А саме не враховано, що з`їзд названої політичної партії, на якому було прийнято рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у повторних виборах Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради, відбувся 26.11.2020. Тобто рішення про участь місцевої організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", як зазначає позивач, відбулося до прийняття рішення Уланівською СТВК про призначення повторних виборів Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради, яке оформлено постановою № 73 від 29.11.2020, що, на переконання сторони позивача, є грубим порушенням абз. 1 ч. 1 ст. 217 Виборчого кодексу України (далі - ВК України) та є підставою для скасування такого рішення про реєстрацію кандидата на посаду сільського голови від цієї партії.
При розгляді 6-го питання порядку денного "Про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_3 від політичної партії "Батьківщина", як вказано у позові, відповідачем не встановлено, в які строки було прийнято рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у позачергових виборах, яке приймається після прийняття рішення про призначення відповідних виборів. А саме не враховано, що з`їзд названої політичної партії, на якому було прийнято рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у повторних виборах Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради, відбувся 26.11.2020. Тобто рішення про участь місцевої організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" відбулося до прийняття рішення Уланівською СТВК про призначення повторних виборів Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради, яке оформлено постановою № 73 від 29.11.2020, що, на переконання позивача, є грубим порушенням абз. 1 ч. 1 ст. 217 ВК України та є підставою для скасування відповідного рішення про реєстрацію кандидата на посаду сільського голови від цієї партії.
При розгляді 7-го питання порядку денного "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє", на думку позивача, відповідачем не перевірено відповідність поданого єдиного списку вимогам ч. 9 ст. 219 ВК України щодо тендерної квоти. Вважає, що у другій і третій (як було уточнено стороною позивача) п`ятірках єдиного виборчого списку від політичної партії "За майбутнє" на виборах депутатів Уланівської сільської ради не дотримано вимог вищевказаної статті, що є підставою для скасування рішення про реєстрацію.
При розгляді 9-го питання порядку денного "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", як вказує позивач, відповідачем не встановлено, в які строки було прийнято рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у позачергових виборах, яке приймається після прийняття рішення про призначення відповідних виборів. А саме не враховано те, що з`їзд названої політичної партії, на якому було прийнято рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у повторних виборах Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради, відбувся 26.11.2020. Тобто рішення про участь місцевої організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", на переконання сторони позивача, відбулося до прийняття рішення Уланівською СТВК про призначення повторних виборів Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради, яке оформлено постановою № 73 від 29.11.2020, що є грубим порушенням абз. 1 ч. 1 ст. 217 ВК України та є підставою для скасування рішення про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана".
При розгляді 10-го питання порядку денного "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Батьківщина", на думку позивача, відповідачем не встановлено, в які строки було прийнято рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у позачергових виборах, яке приймається після прийняття рішення про призначення відповідних виборів. А саме не враховано те, що з`їзд названої політичної партії, на якому було прийнято рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у повторних виборах Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради відбувся 24.11.2020. Тобто, на думку позивача, рішення про участь місцевої організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" відбулося до прийняття рішення Уланівською СТВК про призначення повторних виборів Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради, яке оформлено постановою № 73 від 29.11.2020, що є грубим порушенням абз. 1 ч. 1 ст. 217 ВК України та є підставою для скасування відповідного рішення про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради від політичної партії "Батьківщина".
При розгляді 11-го питання порядку денного "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Слуга народу", як наголошує позивач, відповідачем не встановлено, в які строки було прийнято рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у позачергових виборах, яке приймається після прийняття рішення про призначення відповідних виборів. А саме не враховано те, що з`їзд названої політичної партії, на якому було прийнято рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у повторних виборах Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради, відбувся 27.11.2020. Тобто, на переконання сторони позивача, рішення про участь місцевої організації політичної партії "Слуга народу" відбулося до прийняття рішення Уланівською СТВК про призначення повторних виборів Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради, яке оформлено постановою № 73 від 29.11.2020, що є грубим порушенням абз. 1 ч. 1 ст. 217 ВК України та є підставою для скасування рішення про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради від політичної партії "Слуга народу".
Наведені кандидатом на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_1 порушення вимог виборчого законодавства, на його думку, можуть бути усунуті за рішенням суду.
Ухвалою від 30.12.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, розгляд якої вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 09:00 год. 31.12.2020. Крім того, залучено до участі у справі в процесуальному статусі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: кандидата на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_2 , кандидата на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_3 , Вінницьку обласну організацію політичної партії "За майбутнє", Вінницьку обласну організацію політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", Вінницьку обласну організацію політичної партії "Батьківщина", Вінницьку обласну організацію політичної партії "Слуга народу", Вінницьку обласну організацію політичної партії "Європейська солідарність". Витребувано у відповідача належним чином засвідчені копії документів, на підставі яких прийнято оскаржувані постанови від 26.12.2020 за №№ 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, та всі інші докази, які мають значення для розгляду даної справи. Також відповідачу та третім особам встановлений строк для подання відзиву на позов та пояснень щодо позову.
31.12.2020 від відповідача та третіх осіб: кандидата на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_2 та Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", Вінницької обласної організації політичної партії "Слуга народу", а також Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє" надійшли відзив на позовну заяву та письмові пояснення щодо позову.
У поданому відзиві (вх. № 46424/20 від 31.12.2020) відповідач просить відмовити в задоволенні позову у повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що керуючись нормами ст. 217 ВК України, наданими ЦВК офіційними роз`ясненнями з цього приводу (які є обов`язковими до виконання усіма суб`єктами виборчого процесу, у тому числі і територіальними виборчими комісіями на підстав ч. З ст. 202 ВК України), Уланівська СТВК перед прийняттям рішень щодо реєстрацій кандидатів взяла до уваги відповідний перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 24.01.2021, розміщений на офіційному сайті ЦВК. У відповідності до наведеного переліку, як зазначає відповідач, політичні партії (а саме їх вищі керівні органи) "Українська Стратегія Гройсмана", "Батьківщина", "За майбутнє". "Слуга народу", "Європейська солідарність" прийняли рішення про участь у повторних місцевих виборах 24.01.2021.
Також відповідач зазначає, що до моменту прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів, Уланівська СТВК звернулась до ЦВК із відповідним запитом щодо надання роз`яснень з приводу пояснень, на котрі посилається позивач. Вказує, що у відповідь на направлений запит відповідачем було отримано лист від ЦВК від 16.12.2020 за №21-33/1-5248, який повністю підтверджує правомірність прийнятих відповідачем рішень. Зокрема, у такому листі ЦВК наголошує, що Уланівська СТВК повинна при прийнятті рішень щодо реєстрації кандидатів брати до уваги перелік політичних партій, розміщених на сайті ЦВК.
Окрім такого, відповідач відмічає, що ВК України передбачаються однозначні та чіткі умови реєстрації кандидатів в депутати та кандидатів на посаду голів, якими не визначено обов`язку кандидатів чи організацій партій подавати до ТВК рішення партії про участь у виборах. На переконання відповідача, вказане однозначно вказує на відсутність повноважень у ТВК вимагати надання чи перевіряти зміст такого рішення.
Що стосується заявлених позовних вимог у частині скасування рішення про реєстрацію кандидатів у депутати від політичної партії "За майбутнє", то відповідач зазначає, що при перевірці наданих документів комісія з`ясувала, що за єдиним списком партії дійсно є незначне порушення у другій та третій п`ятірках, але в цілому єдиний виборчий список відповідає принципу гендерності і це підтверджується тим, що з 26 кандидатів, що входять до списку, 13 осіб є жінкам та 13 - чоловіки. Відповідач вказує, що при прийняті рішення комісія керувалась наведеними поясненнями, з огляду на що майже повний склад комісії прийняв рішення щодо реєстрації кандидатів від цієї організації партії.
У письмових поясненнях щодо позову (вх. № 46426 від 31.12.2020) Вінницька обласна організація політичної партії "Слуга народу" вказує, що однією з вимог ВК України щодо порядку висування кандидатів місцевими організаціями партій є обов`язок політичної партії подати до Центральної виборчої комісії копію рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчену підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування (абзац третій частини першої статті 217 Кодексу). При цьому, як зазначає третя особа, відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 217 ВК України Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.
Отже, на переконання третьої особи, територіальні виборчі комісії під час прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів мають брати до уваги відповідний перелік політичних партій, розміщений на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії. Також зазначає, що на офіційному веб-сайту Центральної виборчої комісії оприлюднено Перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 24.01.2021, із якого видно, що політична партія "Слуга народу" прийняла рішення про участь її місцевих організацій у місцевих виборах 24.01.2021. Також зазначає, що 24.12.2020 представником Вінницької обласної організації політичної партії "Слуга народу" до Уланівської СТВК було подано заяву про реєстрації кандидатів у депутати Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької обласної організації політичної партії "Слуга Народу" разом з пакетом усіх необхідних документів, перелік яких передбачено статтею 222 ВК України. На переконання третьої особи Уланівською СТВК при винесенні постанови від 26.12.2020 № 23 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Слуга Народу" було дотримано усі вимоги ВК України щодо реєстрації кандидатів в депутати, а сама постанова жодним чином не порушує права позивача як кандидата на посаду Уланівського сільського голови.
Вінницька обласна організація політична партії "За майбутнє" у письмових поясненнях (вх. № 46438/20 від 31.12.2020) зазначає, що під час формування переліку кандидатів до відповідної ради організація партії повинна забезпечити представництво не менше 30 відсотків осіб однієї статі у загальній кількості кандидатів до відповідної ради. Із єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області, висунутих Вінницькою обласною організацією політичної партії "За майбутнє", слідує, що організацією висунуто 13 кандидатів у депутати жінок та 13 кандидатів у депутати чоловіків, при цьому загальна кількість (склад) Уланівської сільської ради 26 депутатів. Відповідно вважає, що Вінницька обласна організація політична партії "За майбутнє" забезпечила дотримання тендерної квоти на рівні 50% кандидатів жіночої статі та 50 % кандидатів чоловічої статі.
Окремо представник вказаної третьої особи зауважує, що скасування усього судом реєстрації усього списку кандидатів від Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє", висунутих у Уланівську сільську раду, не має ні позитивних ні негативних наслідків для позивача, тобто таке рішення взагалі не впливає на права та обов`язки позивача. Натомість вважає, що для прав Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє" як виборців так і кандидатів від цієї організації політичної партії матиме непоправні наслідки, що прямо суперечить завданням адміністративного судочинства проголошеним ст. 2 КАС України.
Представник кандидата на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_2 та Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" у письмових поясненнях (вх. № 46425 від 31.12.2020) зазначає що територіальні виборчі комісії під час прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів мають брати до уваги відповідний перелік політичних партій, розміщений на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії. Вказує, що законом чітко розподілені повноваження ЦВК і ТВК, у відповідності до чого ЦВК оприлюднює перелік партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах, а ТВК використовує вказаний перелік, а відтак, на переконання третьої особи, у ТВК немає повноважень на оцінку законності чи незаконності рішення про участь політичної партії у виборах, оскільки таке рішення взагалі не подається до ТВК та не може слугувати умовою не реєстрації кандидатом на посаду сільського голови. Те саме стосується і умов щодо реєстрації кандидатів у депутати.
Окремо представник третіх осіб звертає увагу суду, що позивачем не оскаржуються дії ЦВК в частині оприлюднення переліку партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 24.01.2021, а ТВК не має повноважень на перевірку рішень партії про участь у виборах.
З огляду на викладене, Вінницька обласна організація політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" та кандидат на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_2 вважають, що позов в частині скасування реєстрації кандидата на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_2 , та кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" не може бути задоволений, а позовні вимоги є незаконними та необґрунтованими.
Він інших третіх осіб пояснень щодо позову до суду не надходило.
Ухвалою від 31.12.2020 суд закрив підготовче провадження в адміністративній справі №120/8549/20-а та призначив справу до судового розгляду по суті на 31.12.2020 о 13:00 год.
У вказане судове засідання з`явилися представники позивача, відповідача, третіх осіб: кандидата на посаду Уланівської сільського голови ОСОБА_2 та Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана".
Інші треті особи у судове засідання не з`явились, хоча згідно з ч. 2 ст. 268 КАС України вважаються повідомленими про дату та час розгляду справи належним чином. Наведені обставини згідно з ч. 3 ст. 268 КАС України не є перешкодою для проведення судвого засідання.
Крім того, від третьої особи Вінницької обласної організації політичної партії "Слуга народу" надійшла заява про розгляд справи, призначеної на 31.12.2020 о 13:00 год., за її відсутності.
Сторона позивача в судовому засіданні проти позову заперечувала з підстав, викладених у позовній заяві, наполягала, що при прийнятті оскаржуваних рішень відповідачем порушено норми ВК України.
Представник відповідача в судовому засіданні надав заперечення, які повністю відтворюють зміст відзиву на позовну заяву.
Представник третіх осіб, а саме кандидата на посаду Уланівської сільського голови Гоцуляка Олександра Васильовича та Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" перечував проти скасування рішень Уланівської СТВК №17 "Про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_2 від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" та № 21 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" з підстав, викладених у наданих до суду поясненнях. Наведені стороною позивача доводи щодо порушення гендерної рівності у другій і третій п`ятірках єдиного виборчого списку від політичної партії "За майбутнє" на виборах депутатів Уланівської сільської ради представник вказаних третіх осіб вважав обґрунтованими.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши обставини справи, суд встановив, що постановою Верховної ради України від 15.07.2020 №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" було призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020.
Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" було призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-24.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 11.11.2020 в адміністративній справі №120/6494/20-а визнано протиправною та скасовано постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області "Про визнання депутатів обраними у єдиному багатомандатному виборчому окрузі" №71 від 04.11.2020. Зобов`язано Уланівську СТВК прийняти рішення про визнання виборів депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори.
26.12.2020 відбулося засідання Уланівської СТВК, оформлене протоколом № 5, до порядку денного якого були, зокрема включені питання: "про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_2 від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана"; про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_3 від політичної партії "Батьківщина " про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє"; про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Українська стратегія Гройсмана"; про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Батьківщина"; про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Слуга народу"; про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Європейська солідарність".
За результатами розгляду вказаних питань відповідачем 26.12.2020 прийнято постанови:
№ 17 "Про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_2 від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана";
№ 18 "Про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_3 від політичної партії "Батьківщина";
№ 19 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє", згідно з якою зареєстровано кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від Вінницької обласної організації вказаної політичної партії відповідно до єдиного виборчого списку;
№ 21 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", згідно з якою зареєстровано кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від Вінницької обласної організації вказаної політичної партії відповідно до єдиного виборчого списку;
№ 22 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Батьківщина", згідно з якою зареєстровано кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від Вінницької обласної організації вказаної політичної партії відповідно до єдиного виборчого списку;
№ 23 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Слуга народу", згідно з якою зареєстровано кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від Вінницької обласної організації вказаної політичної партії відповідно до єдиного виборчого списку;
№ 24 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Європейська солідарність", згідно з якою зареєстровано кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від Вінницької обласної організації вказаної політичної партії відповідно до єдиного виборчого списку.
Зазначені постанови є предметом оскарженням у цій справі.
Надаючи оцінку спірним відносинам, суд виходив з такого.
Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є ВК України від 19.12.2019 № 396-IX.
За приписами ч. 1 ст. 1 ВК України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).
Приписами ч. 1 ст. 20 ВК України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
З аналізу правових норм суд робить висновок, що під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.
Висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів.
Абзац перший частини друга статті 216 ВК України передбачає, право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом (абзац третій частини другої статті 216 ВК України.
Аналогічна норма міститься у ч. 1 ст. 221 ВК України.
Висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі організацією партії відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею (ч. 2 ст. 221 ВК України).
Загальні положення щодо порядку висування кандидатів місцевими організаціями політичних партій визначено ст.ст. 217, 218 ВК України.
Згідно з ч. 1 ст. 219 ВК України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Частиною десятою ст. 219 ВК України встановлено, що рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Статтею 222 ВК України встановлені умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Так, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів, зокрема рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається).
Умови реєстрації кандидатів сільського, селищного, міського голови визначені ст. 224 ВК України.
Як слідує з вищенаведеного, нормами виборчого законодавства встановлена чітка процедура висування кандидатів у депутати на місцевих виборах, а також умови щодо яких відповідна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати.
Визначені процедури становлять єдиний процес, є взаємопов`язаними та структурно об`єднані в розділі ХХХVІІ "Висування та реєстрація кандидатів на місцевих виборах" ВК України.
Повноваження з контролю за додержанням зазначених правових норм на етапі підготовки і проведення місцевих виборів закріплений за виборчими комісіями.
Зокрема, згідно з абзацом 1 ч. 4 ст. 33 ВК України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Частиною першою статті 206 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі, зокрема порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій (пункт 1);
Відповідно до ч. 2 ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі, зокрема: порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування (пункт 1-1).
Надаючи оцінку доводам позивача про порушення третіми особами абз. 1 ч. 1 ст. 217 ВК України як на підставу для скасування рішення про реєстрацію кандидатів на посади Уланівського сільського голови та кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від третіх осіб, суд виходив з такого.
Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Поряд із цим однією з вимог ВК України щодо порядку висування кандидатів місцевими організаціями партій є обов`язок політичної партії подати до Центральної виборчої комісії копію рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчену підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування (абзац третій частини першої статті 217 цього Кодексу).
Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 217 ВК України Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.
Крім того, пунктом 6 Роз`яснень щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах (Додаток до постанови Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 № 249) передбачено, що загальні положення щодо порядку висування кандидатів місцевими організаціями політичних партій визначено статтями 217, 218 Кодексу. Однією з вимог Кодексу щодо порядку висування кандидатів місцевими організаціями партій є обов`язок політичної партії подати до Центральної виборчої комісії копію рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчену підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування (абзац третій частини першої статті 217 Кодексу). Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 217 Кодексу Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.
Отже, територіальні виборчі комісії під час прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів мають брати до уваги відповідний перелік політичних партій, розміщений на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
На офіційному веб-сайту Центральної виборчої комісії оприлюднено Перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 24.01.2021, серед яких містяться політичні партії: "Українська Стратегія Гройсмана", "Батьківщина", "За майбутнє". "Слуга народу", "Європейська солідарність". Такий перелік не скасований, а відтак є дійсний.
Доводи сторони позивача, що вказаний перелік був розширений 15.12.2020 не підтверджуються жодними доказами, атому до уваги не беруться.
Відповідний перелік політичних партій, розміщений на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії, повинен враховуватися відповідачем під час прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів.
Крім того, встановлено, що до моменту прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів, Уланівська СТВК звернулась до ЦВК із відповідним запитом щодо надання роз`яснень з приводу пояснень, на які посилається позивач.
У відповідь на направлений запит відповідачем було отримано лист ЦВК від 16.12.2020 за №21-33/1-5248, в якому, зокрема ЦВК наголошує, що Уланівська СТВК повинна при прийнятті рішень щодо реєстрації кандидатів брати до уваги перелік політичних партій, розміщених на сайті ЦВК.
Також суд звертає увагу, що ВК України передбачаються однозначні та чіткі умови реєстрації кандидатів в депутати та кандидатів на посаду голів. Такі положення не передбачають обов`язку кандидатів чи організацій партій подавати до ТВК рішення партії про участь у виборах, а відтак у ТВК немає повноважень на оцінку законності чи незаконності рішення про участь політичної партії у виборах.
При цьому то суд зазначає, порушення процедури прийняття рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних повторних проміжних виборах не повинно породжувати таких правових наслідків як відмова у реалізації особами конституційного права брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури вчинення певної дії необхідно розуміти не як вимоги до самої дії, а як вимоги до суб`єкта виборчого процесу на їх вчинення. При цьому, фундаментальне порушення - це таке порушення норм права, допущення якого мало б наслідком прийняття незаконного рішення.
З огляду на викладене суд дійшов висновку про відсутність підстав для визнання протиправними та скасування постанов Уланівської СТВК від 26.12.2020 за №№ 17, 18, 21, 22, 23, 24. Відтак, позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Надаючи оцінку доводам позивача у протиправність оскаржуваної постанови № 19 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє" у зв`язку з тим, що відповідачем не перевірено відповідність поданого єдиного списку вимогам ч. 9 ст. 219 ВК України щодо гендерної квоти, суд враховує таке.
Відповідно до ч. 9 ст. 219 ВК України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Норми, визначені у ч. 9 ст. 219 ВК України, кореспондуються з частиною 8 "Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах", затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 №249, положення якого визначають, що порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 Кодексу, що передбачає висування кандидатів у депутати у вигляді єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків.
Кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини першої статті 230 Кодексу).
Таким чином, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі); у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина дев`ята статті 219 Кодексу).
Наведена норма Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.
Аналіз наведених положень законодавства дозволяє суду зробити висновок, що вимоги до організації партії щодо забезпечення присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), а також щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) кандидатів різної статі у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, є обов`язковою складовою порядку висування кандидатів.
Слід звернути увагу, що виборчим законодавством не передбачено право організації партії відступу від вказаних правил.
Зі змісту долученого до матеріалів справи поданого до відповідача єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Уланівської сільської ради, висунутих Вінницькою обласною організацією політичної партії "За майбутнє" видно їх що кількість становить 26 кандидатів.
Суд звертає увагу, що другу п`ятірку кандидатів у вказаному виборчому списку сформовано без дотримання вимог частини дев`ятої статті 219 ВК України в частині забезпечення присутності у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), оскільки у другій п`ятірці зазначено одну жінку та чотирьох чоловіків, а саме: кандидат №6 - ОСОБА_4 ; кандидат №7 - ОСОБА_5 ; кандидат №8 - ОСОБА_6 ; кандидат №9 - ОСОБА_7 ; кандидат №10 - ОСОБА_8 .
Крім того, встановлено, що третю п`ятірку кандидатів у вказаному виборчому списку також сформовано без дотримання вимог частини дев`ятої статті 219 ВК України в частині забезпечення присутності у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), оскільки у третій п`ятірці зазначено чотири жінки та одного чоловіка, а саме: кандидат №11 - ОСОБА_9 ; кандидат №12 - ОСОБА_10 ; кандидат №13 - ОСОБА_11 ; кандидат №14 - ОСОБА_12 ; кандидат №15 - ОСОБА_13 .
Аналіз встановлених обставин справи дозволяє суду зробити висновок, що Вінницькою обласною організацією політичної партії "За майбутнє" не дотримано вимог частини дев`ятої статті 219 ВК України щодо почергового включення до перших у списку кандидатів (від 1 до 5) кандидатів різної статі.
Як уже зазначалося, частиною 1 статті 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі, зокрема порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
Таким чином, порушення встановленого ВК України та "Роз`ясненням щодо застосування окремих положень ВК України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах", затвердженим Постановою Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 №249 порядку висування кандидатів є підставою для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
Порушення визначених частиною дев`ятою статті 219 ВК України правил щодо забезпечення присутності у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), а також щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) кандидатів різної статі у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, визнаються судом порушенням встановленого ВК України порядку висування кандидатів.
З огляду на наведене, суд вважає обґрунтованими доводи позивача, що в результаті отримання Уланівською СТВК списків кандидатів, що складені з порушеннями порядку формування, така комісія мала прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до таких виборчих списків.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне визнати протиправною та скасувати постанову Уланівської СТВК від 26.12.2020 № 19 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє".
Крім того, варто звернути увагу на принцип гендерної рівності в України, що визначений у статті 24 Конституції України та Законі України "Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків".
Так, рівність прав та можливостей жінок і чоловіків забезпечується Законом України від 08.09.2005 №2866-IV "Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків", метою якого є досягнення паритетного становища жінок і чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства шляхом правового забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
Зокрема, вказаний Закон дискримінацією за ознакою статі визначає ситуацію, за якої особа та/або група осіб за ознаками статі, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними, зазнає обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами або привілеями в будь-якій формі, встановленій Законом України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні", крім випадків, коли такі обмеження або привілеї мають правомірну об`єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними; а гендерну рівність як рівний правовий статус жінок і чоловіків та рівні можливості для його реалізації, що дозволяє особам обох статей брати рівну участь у всіх сферах життєдіяльності суспільства (частина перша статті 1 Закону).
Практикою Європейського Суду з прав людини встановлено, що дискримінація означає поводження з особами у різний спосіб, без об`єктивного та розумного обґрунтування, у відносно схожих ситуаціях (рішення у справі "Вілліс проти Сполученого Королівства", заява №36042/97). Відмінність у ставленні є дискримінаційною, якщо вона не має об`єктивного та розумного обґрунтування, іншими словами, якщо вона не переслідує легітимну ціль або якщо немає розумного співвідношення між застосованими засобами та переслідуваною ціллю (рішення у справі "Ван Раалте проти Нідерландів" від 21.02.1997.) (п.п. 48-49 рішення ЄСПЛ у справі "Пічкур проти України" від 07.11.2013, заява № 10441/06).
Аналогічний підхід у своїх рішеннях використовує й Конституційний Суд України вказуючи на те, що мета встановлення певних відмінностей (вимог) у правовому статусі повинна бути істотною, а самі відмінності (вимоги), що переслідують таку мету, мають відповідати конституційним положенням, бути об`єктивно виправданими, обґрунтованими та справедливими. У противному разі встановлення обмежень означало б дискримінацію (абзац 7 пункту 4.1. мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 07.07.2004 №14-рп/2004).
Встановлені обставини справи свідчать на користь наявного порушення принципу гендерної рівності під час формування списків кандидатів Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє".
Згідно з приписами частини першої статті 278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
При цьому, частиною 2 статті 245 КАС України передбачено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій (п. 3).
Засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом. Так при розгляді справи було б неприйнятно враховувати право на ефективний засіб захисту, а саме, запобігання порушенню або припиненню порушення з боку суб`єкта владних повноважень, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права без його практичного застосування.
Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту.
Верховний Суд України у своїй постанові від 16.05.2015 у справі №21-1465а15 зазначив, що у випадках задоволення позову, рішення суду має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23.02.2006 №3477-IV рішення Європейського суду з прав людини підлягають застосуванню судами як джерела права.
Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини принцип верховенства права зобов`язує державу поважати і застосовувати запроваджені нею закони, створюючи правові й практичні умови для втілення їх в життя (справа "Броньовський проти Польщі", заява №31443/96, рішення від 22.06.2004, п.184).
У Рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України" суд підкреслив особливу важливість принципу належного урядування. Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на основоположні права людини, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (Беєлер проти Італії, Онер`їлдіз проти Туреччини, Megadat.com S.r.l. проти Молдови, Москаль проти Польщі).
Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії" від 20.05.2010, "Тошкуце та інші проти Румунії" від 25.11.2008) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах ("Онер`їлдіз проти Туреччини" та "Беєлер проти Італії").
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії").
З урахуванням наведеного, з огляду на висновок суду про скасування постанови Уланівської СТВК від 26.12.2020 № 19 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє", суд вважає за необхідне зобов`язати Уланівську СТВК прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради, включених до єдиного виборчого списку Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє".
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, що в даному випадку ним виконано, а позивачем доводи відповідача не спростовано.
Із врахуванням вказаного вище, суд вважає, що відповідачем не дотримано вимог ВК України під час прийняття постанови від 26.12.2020 №19, у зв`язку з чим позов слід задовольнити частково.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
На час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачувався, відповідно, питання про стягнення судового збору підлягає вирішенню відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України.
Відповідно до частин першої, третьої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 9 Закону України №3674-VI "Про судовий збір" судовий збір сплачується за місцем розгляду справи та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України.
За подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, розмір ставки судового збору складає 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно з абзацом другим частини 3 статті 6 Закону України "Про судовий збір" у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Позивачем заявлено сім вимог немайнового характеру, кожна яких на підставі вказаних положень має бути оплачена судовим збором.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" від 14.11.2019 №294-IX, з 01.01.2020 встановлено прожитковий мінімум працездатних осіб на місяць у розмірі 2102 грн. А відтак, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову (із заявленими у ньому 7 вимогами немайнового характеру) повинен був скласти 5885,60 грн. (840,80 грн. х 7).
Враховуючи те, що позивачем при поданні позову не сплачено судовий збір, а позовні вимоги задоволено частково, то судовий збір необхідно стягнути в дохід Державного бюджету України зі сторін пропорційно до задоволених вимог.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 268, 272, 273, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області від 26.12.2020 № 19 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє".
Зобов`язати Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради, включених до єдиного виборчого списку Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє".
У задоволенні решти вимог відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Державного бюджету України (УК у м. Вінниці/отг м.Вінниця/22030101, код ЄДРПОУ 38054707, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA028999980313181206084002856) судовий збір у сумі 5044,80 грн. (п`ять тисяч сорок чотири гривні вісімдесят копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області на користь Державного бюджету України (УК у м. Вінниці/отг м.Вінниця/22030101, код ЄДРПОУ 38054707, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA028999980313181206084002856) судовий збір у сумі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 КАС України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 КАС України, протягом двох днів з дня його проголошення.
Повне рішення суду складено та проголошено у судовому засіданні 31.12.2020
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
Уланівська сільська територіальна виборча комісія Хмільницького району Вінницької області (22032, Вінницька область, Хмільницький район, с. Уланів, вул. Миру, 9, код ЄДРПОУ 43802215)
ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 )
ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_2 )
Вінницька обласна організація політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" (21037, м. Вінниця, вул. Зодчих, буд. 34, кв. 10, код ЄДРПОУ 43736745)
Вінницька обласна організація політичної партії "За майбутнє" (22000, Вінницька область, м. хмільник, вул. Столярчука, 10, код ЄДРПОУ 36474205)
Вінницька обласна організація політичної партії "Батьківщина" (21050, м. Вінниця, вул. Соборна, буд. 72, кім. 219, код ЄДРПОУ 25511109)
Вінницька обласна організація політичної партії "Слуга народу" (21020, м. Вінниця, вул. Магістратська, буд. 156А, код ЄДРПОУ 43655957)
Вінницька обласна організація політичної партії "Європейська солідарність" (21020, м. Вінниця, вул. Гагаріна, 4, код ЄДРПОУ 39508645)
Суддя Вільчинський Олександр Ванадійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.12.2020 |
Оприлюднено | 04.01.2021 |
Номер документу | 93962906 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Вільчинський Олександр Ванадійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Вільчинський Олександр Ванадійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Вільчинський Олександр Ванадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні