Постанова
від 04.01.2021 по справі 120/8549/20-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/8549/20-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Вільчинський О.В.

Суддя-доповідач - Смілянець Е. С.

04 січня 2021 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Смілянця Е. С.

суддів: Матохнюка Д.Б. Білої Л.М. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Охримчук М.Б.,

позивача: ОСОБА_1 ,

представника позивача: Довбиша О.Л.,

представника відповідача: Пилявського В.С.,

представників третіх осіб: Грушко Ж.В, Слізяка Н.Р., Менчука М.В.,

Ліскова А.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги кандидата на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_1 та Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє" на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 31 грудня 2020 року у справі за адміністративним позовом кандидата на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_1 до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: кандидат на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_2 , кандидат на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_3 , Вінницька обласна організація політичної партії "За майбутнє", Вінницька обласна організація політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", Вінницька обласна організація політичної партії "Батьківщина", Вінницька обласна організація політичної партії "Слуга народу", Вінницька обласна організація політичної партії "Європейська солідарність" про визнання протиправними та скасування постанов,

В С Т А Н О В И В :

позивач, кандидат на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_1 , звернувся в Вінницький окружний адміністративний суд з адміністративним позовом до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області (Уланівська СТВК, відповідач), про визнання протиправними та скасування постанови Уланівської СТВК від 26.12.2020:

- № 17 "Про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_2 від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана";

- № 18 "Про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_3 від політичної партії "Батьківщина";

- № 19 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє";

- № 21 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Українська стратегія Гройсмана";

- № 22 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Батьківщина";

- № 23 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Слуга народу";

- № 24 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Європейська солідарність".

Вінницький окружний адміністративний суд рішенням від 31.12.2020 позов задовольнив частково. Визнав протиправною та скасував постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області від 26.12.2020 № 19 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє".

Також зобов`язав Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради, включених до єдиного виборчого списку Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє". У задоволенні решти вимог відмовив.

Не погоджуючись з рішенням суду в частині незадоволених позовних вимог, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції в цій частині та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Аргументами на підтвердження вимог скарги зазначає, що керівний орган жодної із перелічених політичних партій не прийняв рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у повторних виборах Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради після прийняття Уланівською сільською територіальною виборчою комісією постанови від 29.11.2020 року № 72, а отже не надала повноважень своїм місцевим організаціям здійснювати висування кандидатів для участі в цих виборах. На переконання сторони позивача, це є грубим порушенням абз. 1 ч. 1 ст. 217 Виборчого кодексу України (далі - ВК України) та є підставою для скасування такого рішення про реєстрацію кандидата на посаду сільського голови від зазначених партій.

У відзиві на апеляційну скаргу позивача Уланівська СТВК зазначає, що перед прийняттям рішень щодо реєстрацій кандидатів взяла до уваги відповідний перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 24.01.2021, розміщений на офіційному сайті ЦВК. Вважає, що ВК України передбачаються однозначні та чіткі умови реєстрації кандидатів в депутати та кандидатів на посаду голів, якими не визначено обов`язку кандидатів чи організацій партій подавати до ТВК рішення партії про участь у виборах, що вказує на відсутність повноважень у ТВК вимагати надання чи перевіряти зміст такого рішення.

Також відповідач зазначає, що до моменту прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів, Уланівська СТВК звернулась до ЦВК із відповідним запитом щодо надання роз`яснень з приводу пояснень, на котрі посилається позивач. Вказує, що у відповідь на направлений запит відповідачем було отримано лист від ЦВК від 16.12.2020 за №21-33/1-5248, який повністю підтверджує правомірність прийнятих відповідачем рішень. Зокрема, у такому листі ЦВК наголошує, що Уланівська СТВК повинна при прийнятті рішень щодо реєстрації кандидатів брати до уваги перелік політичних партій, розміщених на сайті ЦВК.

У відзиві на апеляційну скаргу позивача Вінницька обласна організація політичної партії "Слуга народу" зазначає, що територіальні виборчі комісії під час прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів мають брати до уваги відповідний перелік політичних партій, розміщений на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Також зазначає, що на офіційному веб-сайту Центральної виборчої комісії оприлюднено Перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 24.01.2021, із якого видно, що політична партія "Слуга народу" прийняла рішення про участь її місцевих організацій у місцевих виборах 24.01.2021 та представником Вінницької обласної організації політичної партії "Слуга народу" до Уланівської СТВК було подано заяву про реєстрації кандидатів у депутати Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької обласної організації політичної партії "Слуга Народу" разом з пакетом усіх необхідних документів, перелік яких передбачено статтею 222 ВК України.

У відзиві на апеляційну скаргу позивача від Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" та представника кандидата на посаду Уланівського сільського голови Гоцуляка Олександра Васильовича зазначено, що територіальні виборчі комісії під час прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів мають брати до уваги відповідний перелік політичних партій, розміщений на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії. Звертає увагу, що позивачем не оскаржуються дії ЦВК в частині оприлюднення переліку партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 24.01.2021, а ТВК не має повноважень на перевірку рішень партії про участь у виборах.

Не погоджуючись з рішенням суду в частині задоволених позовних вимог від Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє" надійшла апеляційна скарга, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції в цій частині та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовної вимоги.

Вважає, що формальне порушення черговості кандидатів у одному із списків не може свідчити про порушення норми ч.9 ст.219 ВК України в цілому при додержанні відсоткового співвідношення 40% до 60%

Також зазначає, що організацією висунуто 13 кандидатів у депутати жінок та 13 кандидатів у депутати чоловіків, при цьому загальна кількість (склад) Уланівської сільської ради 26 депутатів, чим забезпечено дотримання гендерної квоти на рівні 50% кандидатів жіночої статі та 50 % кандидатів чоловічої статі. Зауважує, що скасування усього списку кандидатів від Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє", висунутих в Уланівську сільську раду, не має ні позитивних ні негативних наслідків для позивача, тобто таке рішення взагалі не впливає на права та обов`язки позивача.

У вказане судове засідання з`явилися позивач, представник позивача, відповідача, третіх осіб: Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє" та Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана".

Інші треті особи у судове засідання не з`явились, що не є перешкодою для проведення судового засідання.

В судовому засіданні позивач, представник позивача підтримали доводи апеляційної скарги та просили суд задовольнити її.

Представник відповідача та треті особи заперечували проти задоволення апеляційної скарги позивача.

Згідно з положеннями ч. 3 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства (далі-КАС України), суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Заслухавши доповідь судді, пояснення представників сторін, які прибули в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що постановою Верховної ради України від 15.07.2020 №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" було призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" було призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-24.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 11.11.2020 в адміністративній справі №120/6494/20-а визнано протиправною та скасовано постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області "Про визнання депутатів обраними у єдиному багатомандатному виборчому окрузі" №71 від 04.11.2020. Зобов`язано Уланівську СТВК прийняти рішення про визнання виборів депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори.

26.12.2020 відбулося засідання Уланівської СТВК, оформлене протоколом № 5, до порядку денного якого були, зокрема включені питання: "про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_2 від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана"; про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_3 від політичної партії "Батьківщина"" про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє"; про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Українська стратегія Гройсмана"; про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Батьківщина"; про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Слуга народу"; про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Європейська солідарність".

За результатами розгляду вказаних питань відповідачем 26.12.2020 прийнято постанови:

№ 17 "Про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_2 від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана";

№ 18 "Про реєстрацію кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради ОСОБА_3 від політичної партії "Батьківщина";

№ 19 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє", згідно з якою зареєстровано кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від Вінницької обласної організації вказаної політичної партії відповідно до єдиного виборчого списку;

№ 21 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", згідно з якою зареєстровано кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від Вінницької обласної організації вказаної політичної партії відповідно до єдиного виборчого списку;

№ 22 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Батьківщина", згідно з якою зареєстровано кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від Вінницької обласної організації вказаної політичної партії відповідно до єдиного виборчого списку;

№ 23 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Слуга народу", згідно з якою зареєстровано кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від Вінницької обласної організації вказаної політичної партії відповідно до єдиного виборчого списку;

№ 24 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "Європейська солідарність", згідно з якою зареєстровано кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від Вінницької обласної організації вказаної політичної партії відповідно до єдиного виборчого списку.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Критерії, за якими адміністративний суд перевіряє рішення суб`єктів владних повноважень, визначені у ч. 2 ст. 2 КАС України.

Згідно частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, ст. 2 та ч. 4 ст. 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX, відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

З аналізу правових норм, під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.

Висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів.

Абзац перший частини друга статті 216 ВК України передбачає, право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом (абзац третій частини другої статті 216 ВК України. Аналогічна норма міститься у ч. 1 ст. 221 ВК України.

Висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі організацією партії відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею (ч. 2 ст. 221 ВК України).

Загальні положення щодо порядку висування кандидатів місцевими організаціями політичних партій визначено ст.ст. 217, 218 ВК України.

Згідно з ч. 1 ст. 219 ВК України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Частиною десятою ст. 219 ВК України встановлено, що рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Приписами статті 222 ВК України встановлені умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).

Умови реєстрації кандидатів сільського, селищного, міського голови визначені ст. 224 ВК України.

Визначені процедури становлять єдиний процес, є взаємопов`язаними та структурно об`єднані в розділі ХХХVІІ "Висування та реєстрація кандидатів на місцевих виборах" ВК України.

Повноваження з контролю за додержанням зазначених правових норм на етапі підготовки і проведення місцевих виборів закріплений за виборчими комісіями.

Зокрема, згідно з абзацом 1 ч. 4 ст. 33 ВК України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Частиною першою статті 206 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі, зокрема порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій (пункт 1);

Відповідно до ч. 2 ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі, зокрема: порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування (пункт 1-1).

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції щодо незадоволених позовних вимог в частині порушення третіми особами абз. 1 ч. 1 ст. 217 ВК України як на підставу для скасування рішення про реєстрацію кандидатів на посади Уланівського сільського голови та кандидатів у депутати Уланівської сільської ради від третіх осіб, колегія суддів зазначає наступне.

Так, відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

Згідно абз. 3 ч. 1 ст. 217 цього Кодексу однією з вимог ВК України щодо порядку висування кандидатів місцевими організаціями партій є обов`язок політичної партії подати до Центральної виборчої комісії копію рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчену підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування.

Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 217 ВК України Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 222 ВК України відповідна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів, зокрема, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається).

При цьому, пунктом 6 Роз`яснень щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах (Додаток до постанови Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 № 249) передбачено, що загальні положення щодо порядку висування кандидатів місцевими організаціями політичних партій визначено статтями 217, 218 Кодексу. Однією з вимог Кодексу щодо порядку висування кандидатів місцевими організаціями партій є обов`язок політичної партії подати до Центральної виборчої комісії копію рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчену підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування (абзац третій частини першої статті 217 Кодексу). Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 217 Кодексу Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.

Таким чином можливо зробити висновок, що наявність оприлюдненої інформації на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії рішень політичних партій вищого рівня свідчить про готовність цих партій до участі їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах.

Отже, територіальні виборчі комісії під час прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів мають брати до уваги відповідний перелік політичних партій, розміщений на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Як встановлено судом першої інстанції, на офіційному веб-сайту Центральної виборчої комісії оприлюднено Перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 24.01.2021, серед яких містяться політичні партії: "Українська Стратегія Гройсмана", "Батьківщина", "За майбутнє". "Слуга народу", "Європейська солідарність".

Тобто, відповідний перелік політичних партій, розміщений на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії, повинен враховуватися відповідачем під час прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів.

Водночас колегія суддів зазначає, що відповідач не може не враховувати чи давати оцінку діям Центральної виборчої комісії щодо порядку оприлюднення Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах.

Також, Уланівська СТВК не має повноважень щодо надання оцінки законності чи незаконності рішення про участь політичної партії у виборах, оскільки таке рішення взагалі не подається до ТВК та не може слугувати умовою не реєстрації кандидатом на посаду сільського голови.

При цьому слід зазначити, що до моменту прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів, Уланівська СТВК звернулась до ЦВК із відповідним запитом щодо надання роз`яснень з приводу пояснень, на які посилається позивач.

У відповідь на направлений запит відповідачем було отримано лист ЦВК від 16.12.2020 за №21-33/1-5248, в якому, зокрема ЦВК наголошує, що Уланівська СТВК повинна при прийнятті рішень щодо реєстрації кандидатів брати до уваги перелік політичних партій, розміщених на сайті ЦВК.

Зважаючи на вищевикладене, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції щодо відсутності підстав для визнання протиправними та скасування постанов Уланівської СТВК від 26.12.2020 за №№ 17, 18, 21, 22, 23, 24 та не обґрунтованими доводи апеляційної скарги позивача, що керівний орган жодної із перелічених політичних партій не прийняв рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у повторних виборах Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради після прийняття Уланівською сільською територіальною виборчою комісією постанови від 29.11.2020 року № 72, а отже не надала повноважень своїм місцевим організаціям здійснювати висування кандидатів для участі в цих виборах.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції щодо оскаржуваної постанови № 19 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє" у зв`язку з тим, що відповідачем не перевірено відповідність поданого єдиного списку вимогам ч. 9 ст. 219 ВК України щодо гендерної квоти, колегія суддів враховує наступне.

Статтею 38 Конституції України визначено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що вказане право громадяни повинні використовувати з урахуванням вимог чинного законодавства, в даному випадку спеціального Закону який регулює спірні правовідносини, а саме Виборчого кодексу України, яким систематизуються законодавчі норми стосовно регулювання питань, пов`язаних із визначенням гарантій права громадян на участь у виборах, підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, старост.

Таким чином, суд зауважує, що громадяни України не позбавлені права бути обраними, водночас на переконання колегії суддів таке право необхідно реалізовувати з дотриманням вимог Виборчого кодексу України, який є спеціальним Законом у даних правовідносинах.

Відповідно до ч. 9 ст. 219 ВК України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Норми, визначені у ч. 9 ст. 219 ВК України, кореспондуються з частиною 8 "Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах", затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 №249, положення якого визначають, що порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 Кодексу, що передбачає висування кандидатів у депутати у вигляді єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків.

Кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини першої статті 230 Кодексу).

Отже, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі); у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина дев`ята статті 219 Кодексу).

Тобто, наведена норма Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках, а вимоги до організації партії щодо забезпечення присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), а також щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) кандидатів різної статі у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, є обов`язковою складовою порядку висування кандидатів.

При цьому, колегія суддів наголошує, що виборчим законодавством не передбачено право організації партії відступу від вказаних правил.

Зі змісту долученого до матеріалів справи поданого до відповідача єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Уланівської сільської ради, висунутих Вінницькою обласною організацією політичної партії "За майбутнє" встановлено їх що кількість становить 26 кандидатів.

Однак, як вірно зазначено судом першої інстанції, другу п`ятірку кандидатів у вказаному виборчому списку сформовано без дотримання вимог частини дев`ятої статті 219 ВК України в частині забезпечення присутності у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), оскільки у другій п`ятірці зазначено одну жінку та чотирьох чоловіків, а саме: кандидат №6 - ОСОБА_4 ; кандидат №7 - ОСОБА_5 ; кандидат №8 - ОСОБА_6 ; кандидат №9 - ОСОБА_7 ; кандидат №10 - ОСОБА_8 .

Крім того, встановлено, що третю п`ятірку кандидатів у вказаному виборчому списку також сформовано без дотримання вимог частини дев`ятої статті 219 ВК України в частині забезпечення присутності у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), оскільки у третій п`ятірці зазначено чотири жінки та одного чоловіка, а саме: кандидат №11 - ОСОБА_9 ; кандидат №12 - ОСОБА_10 ; кандидат №13 - ОСОБА_11 ; кандидат №14 - ОСОБА_12 ; кандидат №15 - ОСОБА_13 .

Отже, аналіз встановлених обставин справи вказує на правомірно обґрунтований висновок суду першої інстанції, що Вінницькою обласною організацією політичної партії "За майбутнє" не дотримано вимог частини дев`ятої статті 219 ВК України щодо почергового включення до перших у списку кандидатів (від 1 до 5) кандидатів різної статі.

Доводи апеляційної скарги Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє", що формальне порушення черговості кандидатів у одному із списків не може свідчити про порушення норми ч.9 ст.219 ВК України в цілому при додержанні відсоткового співвідношення 40% до 60%, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки такі доводи є довільним тлумаченням, що не ґрунтується на вимогах чинного виборчого законодавства.

Таким чином, порушення встановленого частиною 1 статті 230 ВК України та "Роз`ясненням щодо застосування окремих положень ВК України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах", затвердженим Постановою Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 №249 порядку висування кандидатів є підставою для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Порушення визначених частиною дев`ятою статті 219 ВК України правил щодо забезпечення присутності у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), а також щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) кандидатів різної статі у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, визнаються судом порушенням встановленого ВК України порядку висування кандидатів.

Таким чином, отримання Уланівською СТВК списків кандидатів, що складені з порушеннями порядку формування, така комісія мала прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до таких виборчих списків, у відповідності до вимог п.1 ч.1 ст. 230 Виборчого кодексу України.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції щодо визнання протиправною та скасування постанови Уланівської СТВК від 26.12.2020 № 19 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє".

При цьому, встановлені обставини справи свідчать на користь наявного порушення принципу гендерної рівності під час формування списків кандидатів Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє".

Згідно з приписами частини першої статті 278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Водночас, з урахуванням висновку суду про скасування постанови Уланівської СТВК від 26.12.2020 № 19 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Уланівської сільської ради політичної партії "За майбутнє", суд першої інстанції обґрунтовано зобов`язав Уланівську СТВК прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради, включених до єдиного виборчого списку Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє".

За приписами ст.5 КАСУ кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси. Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ст. 64 ВК України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються, зокрема, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків. Рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, їх членів, визначених статтею 65 цього Кодексу, також можуть оскаржуватися до суду шляхом подання позовної заяви (ч.ч. 2, 3 ст. 64 ВК україни).

Однак, під час перегляду рішення суду першої інстанції порушень норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильного застосування норм матеріального права поза межами вимог скаржника та доводів, викладених у апеляційних скаргах, у ході апеляційного розгляду справи встановлено не було.

Отже, доводи апеляційних скарг зводяться виключно до непогодження з оцінкою обставин справи, наданою судом першої інстанції.

Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Слід також зазначити, що Вінницькою обласною організацією політичної партії "За майбутнє" до суду подано дану апеляційну скаргу без доказів сплати судового збору.

Як свідчать матеріали справи, третьою особою оскаржується рішення суду першої інстанції, яким було частково задоволено вимогу немайнового характеру.

Таким чином, за подання апеляційної скарги на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 31.12.2020 стягненню з Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє" на користь Державного бюджету України підлягає несплачений судовий збір в розмірі 1261,2 грн. (2102*0,4*150%) .

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційні скарги кандидата на посаду Уланівського сільського голови Голубенка Сергія Івановича та Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє" залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 31 грудня 2020 року - без змін.

Стягнути з Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє" (22000, Вінницька область, м. Хмільник, вул. Столярчука, 10, код ЄДРПОУ 36474205) на користь Державного бюджету України несплачений судовий збір в розмірі 1261 грн. 20 коп. за подання апеляційної скарги на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 31.12.2020 за реквізитами стягувача: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету 22030106.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий Смілянець Е. С. Судді Біла Л.М. Матохнюк Д.Б.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.01.2021
Оприлюднено05.01.2021
Номер документу93985619
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/8549/20-а

Постанова від 04.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 03.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 03.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 02.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 02.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 02.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Рішення від 31.12.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 31.12.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 30.12.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні