Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 січня 2021 р. Справа№200/11463/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Куденкова К.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами позов Товариства з обмеженою відповідальністю Дикон до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності і зобов`язання вчинити певні дії, -
УСТАНОВИВ:
У грудні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю Дикон (далі - позивач, ТОВ Дикон ) звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - відповідач, ГУ ДПС), в якому просить: - визнати протиправною бездіяльність, що виразилась у невиконанні вимог законодавства в частині підготовки і подання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновків про повернення надмірно сплачених податкових зобов`язань із плати за землю; - зобов`язати підготувати і надати органу казначейства, що здійснює обслуговування бюджетних коштів, висновки про повернення сум надмірно сплачених податкових зобов`язань з орендної плати за землю в сумі 59 565,51 грн і податку на землю 15 856,68 грн на поточний рахунок позивача на підставі його заяв.
Обґрунтовуючи позов Товариство з обмеженою відповідальністю Дикон посилається на те, що у відповідності до вимог чинного законодавства позивач не мав обов`язків щодо нарахування та сплати податкових зобов`язань з плати за землю за земельні ділянки, розташовані в місті Горлівка - на території проведення АТО (ООС), а нараховані та сплачені суми - є надміру сплаченими грошовими зобов`язання платників податків.
Відповідач надав відзив на адміністративний позов, яким просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Зазначає, що попри відсутність законодавчої заборони повернення надміру сплачених зобов`язань з плати за землю на території проведення АТО (після визнання відповідної заборони неконституційною, Податковий кодекс України після внесення змін Законом № 1989 не містить положення про те, що відповідні суми плати за землю є надміру сплаченими податковими зобов`язаннями. Вважає, що сплачені позивачем на погашення самостійно задекларованих зобов`язань кошти не набули статусу надмірно сплачених, а відтак, підстави для їх повернення відсутні.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду і відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, витребувані докази.
Суд, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені обставини, дійшов наступних висновків.
Товариство з обмеженою відповідальністю Дикон (ідентифікаційний код: 31615238) зареєстроване як юридична особа і знаходиться за адресою: 84500, Донецька область, м. Артемівськ, вул. Радянська, буд. 55 і перебуває на обліку у відповідача, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1006749880 від 11.06.2020.
Позивачем подана податкова декларація з плати за землю (орендна плата) від 05.02.2014 (звітна), якою позивачем визначена сума орендної плати за землю державної або комунальної власності на 2014 рік у розмірі 56028,26 грн. При цьому, за період січень 2014 року - квітень 2014 року позивач має сплачувати по 4669,02 грн щомісяця.
Також позивачем податкова декларація з плати за землю (земельний податок) від 05.02.2014 (звітна), якою позивачем визначена сума земельного податку на 2014 рік у розмірі 14920,52 грн. При цьому, за період січень 2014 року - квітень 2014 року позивач має сплачувати по 1243,38 грн щомісяця.
З наведених податкових декларацій випливає, що земельні ділянки позивача розташовувалися в м. Горлівка (Микитівський район Донецької області), що підтверджує відповідач у відзиві.
Позивачем надані копії наступних платіжних доручень: - № 248 від 15.04.2014 щодо сплати 1243,34 грн земельного податку за березень 2014 року; - № 31 від 19.05.2014 щодо сплати 1243,34 грн земельного податку за квітень 2014 року; - № 340 від 26.06.2014 щодо сплати 1243,34 грн за травень 2014 року; - № 366 від 18.07.2014 щодо сплати 1243,34 грн земельного податку за червень 2014 року.
Крім того, позивачем надані копії наступних платіжних доручень: - № 247 від 15.04.2014 щодо сплати 4669,05 грн орендної плати за землю за березень 2014 року; - № 32 від 19.05.2014 щодо сплати 4669,05 грн орендної плати за землю за квітень 2014 року; - № 341 від 26.06.2014 щодо сплати 4669,05 грн орендної плати за землю за травень 2014 року; - № 365 від 18.07.2014 щодо сплати 4669,05 грн орендної плати за землю за червень 2014 року.
У наступному, позивачем сплачено 39360,00 грн орендної плати за землю згідно з платіжним дорученням № 566 від 31.01.2017, 1529,31 грн орендної плати за землю відповідно до платіжного доручення від 13.04.2018 № 677 і 10469,00 грн земельного податку відповідно до платіжного доручення № 565 від 31.01.2017, 414,32 грн податку на землю згідно з платіжним дорученням № 678 від 13.04.2018.
З наданої відповідачем роздруківки з інтегрованої картки платника - позивача випливає, що 13.04.2018 позивачем було сплачено 1529,31 грн пені з орендної плати за землю і 414,32 грн пені з податку на землю, а за рахунок сплачених 31.10.2017 року були погашені основні зобов`язання і нарахована пеня з цих платежів.
З листа ГУ ДПС від 26.11.2020 № 86163/10/05-99-04-13-15 випливає, що надіслані позивачем уточнюючі декларації з орендної плати за 2014 рік від 21.11.2020 і з земельного податку за 2014 рік від 21.11.2020 вважаються відповідачем неподаними у зв`язку з закінченням строку давності.
Позивачем подані заяви про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, а саме: - на суму 1243,34 грн земельного податку, сплаченого 15.04.2014 (квитанція № 2 від 23.11.2020 реєстраційний номер 45906051); - на суму 1243,34 грн земельного податку, сплаченого 19.05.2014 (квитанція № 2 від 23.11.2020 реєстраційний номер 45906054); - на суму 1243,34 грн земельного податку, сплаченого 26.06.2014 (квитанція № 2 від 23.11.2020 реєстраційний номер 45906052); - на суму 1243,34 грн земельного податку, сплаченого 18.07.2014 (квитанція № 2 від 23.11.2020 реєстраційний номер 45906049); - на суму 10469,00 грн земельного податку, сплаченого 31.01.2017 (квитанція № 2 від 23.11.2020 реєстраційний номер 45906018); - на суму 414,32 грн земельного податку, сплаченого 13.04.2018 (квитанція № 2 від 23.11.2020 реєстраційний номер 45906005); - на суму 4669,05 грн орендної плати за землю, сплаченої 15.04.2014 (квитанція № 2 від 23.11.2020 реєстраційний номер 45905739); - на суму 4669,05 грн орендної плати за землю, сплаченої 19.05.2014 (квитанція № 2 від 23.11.2020 реєстраційний номер 45906053); - на суму 4669,05 грн орендної плати за землю, сплаченої 26.06.2014 (квитанція № 2 від 23.11.2020 реєстраційний номер 45906050); - на суму 4669,05 грн орендної плати за землю, сплаченої 18.07.2014 (квитанція № 2 від 23.11.2020 реєстраційний номер 45906046); - на суму 39360,00 грн орендної плати за землю, сплаченої 31.01.2017 (квитанція № 2 від 23.11.2020 реєстраційний номер 45906015); - на суму 1529,31 грн орендної плати за землю, сплаченої 13.04.2018 (квитанція № 2 від 23.11.2020 реєстраційний номер 45906011).
У листі ГУ ДПС від 26.11.2020 № 86175/10/05-99-04-13-15 зазначено, що вказані заяви позивача залишені без виконання у зв`язку з відсутністю переплати станом на 23.11.2020 за кодами бюджетної класифікації 18010500 земельний податок з юридичних осіб , 18010600 орендна плата з юридичних осіб .
З наданої відповідачем роздруківки з інтегрованої картки платника - позивача з єдиного внеску випливає, що, на момент звернення позивач з указаними заявами, за ТОВ Дикон не рахувалася переплата або борг з земельного податку або з орендної плати за землю. При цьому, заявлені позивачем до повернення суми складаються з податкових зобов`язань за звітні періоди березень 2014 року - грудень 2014 року і пені, яка нарахована у зв`язку з несплатою позивачем податкових зобов`язань за ці періоди.
До суду не надано доказів наявності у позивача податкового боргу.
Підпунктами 14.1.115 і 14.1.182 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату. Помилково сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб`єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов`язань.
Приписами пп. 17.1.10 п. 17.1 ст. 17 Податкового кодексу України встановлено, що платник податків має право: на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом;
Відповідно до п. 102.4 ст. 102 Податкового кодексу України заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем виникнення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.
Приписами ст. 43 Податкового кодексу України передбачено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або на єдиний рахунок або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.
Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.
Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку.
Статтею 6 Закону України від 2 вересня 2014 року № 1669-VII Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції (далі - Закон № 1669-VII), у редакції, чинній по 07.06.2016, було встановлено, що під час проведення антитерористичної операції звільнити суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року №1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, включено м. Горлівка Донецької області.
Дію вказаного Розпорядження зупинена Розпорядженням Кабінету Міністрів України №1079-р від 05.11.2014.
Вказані розпорядження втратили чинність згідно з Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України . Також цим розпорядженням до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, включено м. Горлівка Донецької області.
Рішенням Конституційного Суду України від 5 червня 2019 року № 3-р(I)/2019 визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення першого речення абзацу двадцять шостого розділу I Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо уточнення деяких положень та усунення суперечностей, що виникли при прийнятті Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" від 23 березня 2017 року № 1989-VIII, згідно з якими "нараховані та сплачені за період проведення антитерористичної операції суми плати за землю відповідно до статей 269-289 цього Кодексу за земельні ділянки, розташовані на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення, та/або території проведення антитерористичної операції, не підлягають поверненню на поточний рахунок платника податку, не спрямовуються на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших податків, зборів, не повертаються у готівковій формі за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку". Також зазначено, що положення першого речення абзацу двадцять шостого розділу I Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо уточнення деяких положень та усунення суперечностей, що виникли при прийнятті Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" від 23 березня 2017 року № 1989-VIII, визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Абзацами першим і четвертим пп. 38.7 п. 38 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України, у редакції, чинній на момент звернення позивача із заявами про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, з урахуванням зазначеного рішення Конституційного Суду України, установлено, що не нараховується та не сплачується у період з 14 квітня 2014 року по 31 грудня року, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або операції Об`єднаних сил (ООС), плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що розташовані на тимчасово окупованій території та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб.
До зазначених сум надміру сплачених грошових зобов`язань не застосовуються строки давності, встановлені статтею 102 цього Кодексу, крім сум надміру сплачених податкових зобов`язань платників податків, які припиняють свою діяльність.
Місто Горлівка включено до Переліку районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях, затвердженого Указом Президента України від 7 лютого 2019 року № 32/2019.
Отже з 14 квітня 2014 року позивач не зобов`язаний нараховувати і сплачувати плату за його земельні ділянки, що розташовані в м. Горлівка.
При цьому, зі змісту пп. 38.7 п. 38 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України висновується, що сплачені з 14.04.2014 кошти як плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що розташовані на тимчасово окупованій території та перебувають у власності або користуванні, - є надміру сплаченими грошовими зобов`язаннями.
Відтак, позивач має право на повернення вказаних сум відповідно до пп. 17.1.10 п. 17.1 ст. 17 і ст. 43 Податкового кодексу України без застосування встановленого 102 Податкового кодексу України строку давності.
З огляду на те, що матеріалами справи встановлено як факт наявності надмірно сплачених позивачем сум грошового зобов`язання, так і факт звернення позивача із передбаченою статтею 43 Податкового Кодексу України заявою про повернення цих сум, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до платіжного доручення № 1698 від 04.12.2020 позивачем сплачено 2102,00 грн судового збору за подання позовної заяви.
Частиною 1 ст. 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, стягненню на користь позивача підлягає 2102,00 грн судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 2, 5-10, 19, 72-77, 90, 132-139, 143, 241-246, 250, 255, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Дикон (ідентифікаційний код: 31615238, 84500, Донецька область, м. Бахмут, вул. Радянська, буд. 55) до Головного управління ДПС у Донецькій області (ідентифікаційний код: 43142826, 87500, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59) про визнання протиправною бездіяльності і зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Донецькій області щодо не підготовки і не подання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновків про повернення надмірно сплачених податкових зобов`язань із плати за землю Товариству з обмеженою відповідальністю Дикон .
Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області підготувати і надати органу казначейства, що здійснює обслуговування бюджетних коштів, висновки про повернення сум надмірно сплачених податкових зобов`язань з орендної плати за землю в сумі 59 565,51 грн і податку на землю в сумі 15 856,68 грн на поточний рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю Дикон на підставі його заяв.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Тек-Спецтранс за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області суму судових витрат у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок.
Повне рішення суду складене 18 січня 2021 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя К.О. Куденков
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2021 |
Оприлюднено | 19.01.2021 |
Номер документу | 94195393 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Куденков К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні