Рішення
від 20.01.2021 по справі 400/3352/20
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 січня 2021 р. № 400/3352/20 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовом:Громадської організації "Всеукраїнське об`єднання сільських голів, депутатів сільрад і селян "Порятунок села", вул. Велика Васильківська, 18, офіс 13, м. Київ 4, 01004

до відповідача:Чаусівської сільської ради, вул. Антонова, 10, с. Чаусове, Первомайський район, Миколаївська область, 55250

про:визнання протиправним та скасування рішення від 30.01.2020 № 1,

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Громадська організація Всеукраїнське об`єднання сільських, депутатів і селян Порятунок села звернувся до суду з позовом до Чаусівської сільської ради, Миколаївської області, Первомайського району, с. Чаусове про визнання протиправним та скасування рішення Чаусівської сільської ради № 1 від 30.01.2020 Про надання згоди та добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи .

Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що колективне звернення жителів с. Чаусове -членів громадської організації свідчить, що спірне рішення є незаконним та прямо суперечить положенням ч.2 ст.6 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , оскільки ніхто жителів села не опитував, референдум не проводився. Не забезпечено вивчення пропозиції стосовно добровільного об`єднання Чаусівської територіальної громади з іншими територіальними громадами, не проводилось громадське обговорення щодо добровільного об`єднання Чаусівської територіальної громади з іншими територіальними громадами, рішення прийнято не на наступній сесії сільради, а на першій сесії після отримання звернення Синюхіно - Брідського сільського голови. Право на участь у прийнятті рішення грубо порушено, що прямо заборонено ст.5 Європейської хартії місцевого самоврядування.

Відповідач відзив суду не надав. Ухвалу про відкриття провадження у справі від 24.11.2020, якою було запропоновано надати відзив, отримав 30.11.2020, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.

Справа розглядається в порядку письмового провадження за наявними в ній матеріалами. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідив докази, суд встановив:

11.07.2020 на адресу голови та правління позивача звернулись із колективним зверненням члени громадської організації-жителі селі Чаусове Первомайського району Миколаївської області, які повідомили, що їх права та законні інтереси на належне місцеве самоврядування порушуються. Рішення Чаусівської сільської ради № 1 від 30.01.2020 Про надання згоди та добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи прийнято із грубим порушенням Конституції України, Європейської хартії місцевого самоврядування та Законів України.

Рішенням Чаусівської сільської ради № 1 від 30.01.2020 Про надання згоди та добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи вирішено дати згоду на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Болеславчик, Станіславчик Болеславчицької сільської ради, сіл Довга Пристань, Брід, Зелена Левада Довгопристаньської сільської ради, сіл Підгір`є, Мічуріно Підгір`ївської сільської ради, сіл Лукашівка, Єрмолаївка Лукашівської сільської ради, села Чаусове, Чаусовської сільської ради, сіл Тарасівка, Бандурка, Лозуватка, Світоч, Шевченко, Новоолександрівка Тарасівської сільської ради в Синюхино-Брідську територіальну громаду з центром у селі Синюхин Брід Первомайського району Миколаївської області. Делегувати сільського голову Рибак до складу робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад. У рішенні зазначено, що воно прийнято відповідно до ч.2 ст.6 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад .

Статутом Громадської організації Всеукраїнське об`єднання сільських голів, депутатів сільрад і селян Порятунок села (п.1.1) передбачено, що громадська організація є добровільним об`єднанням фізичних осіб, створеним для здійснення та захисту прав і свобод людини та громадянина, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, освітніх та інших інтересів своїх членів та/або інших осіб.

Для досягнення своєї мети та виконання статутних завдань Організація у встановленому чинним законодавством порядку має право: представляти і захищати свої законні інтереси та законні інтереси своїх членів чи осіб у будь-яких державних органах державної влади, в тому числі в усіх судах усіх рівнів.

Згідно з ч.1 ст.53 КАСУ у випадках, встановлених законом, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, державні органи, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до адміністративного суду із позовними заявами в інтересах інших осіб і брати участь у цих справах.

Відповідно до ст.21 Закону України Про громадські об`єднання для здійснення своєї мети (цілей) громадське об`єднання має право:

1) вільно поширювати інформацію про свою діяльність, пропагувати свою мету (цілі);

2) звертатися у порядку, визначеному законом, до органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб з пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями), скаргами;

3) одержувати у порядку, визначеному законом, публічну інформацію, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації;

4) брати участь у порядку, визначеному законодавством, у розробленні проектів нормативно-правових актів, що видаються органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування і стосуються сфери діяльності громадського об`єднання та важливих питань державного і суспільного життя;

5) проводити мирні зібрання;

6) здійснювати інші права, не заборонені законом.

Громадське об`єднання зі статусом юридичної особи має право:

1) бути учасником цивільно-правових відносин, набувати майнові і немайнові права відповідно до законодавства;

2) здійснювати відповідно до закону підприємницьку діяльність безпосередньо, якщо це передбачено статутом громадського об`єднання, або через створені в порядку, передбаченому законом, юридичні особи (товариства, підприємства), якщо така діяльність відповідає меті (цілям) громадського об`єднання та сприяє її досягненню. Відомості про здійснення підприємницької діяльності громадським об`єднанням включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;

3) засновувати з метою досягнення своєї статутної мети (цілей) засоби масової інформації;

4) брати участь у здійсненні державної регуляторної політики відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності";

5) брати участь у порядку, визначеному законодавством, у роботі консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, що утворюються органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування для проведення консультацій з громадськими об`єднаннями та підготовки рекомендацій з питань, що стосуються сфери їхньої діяльності.

Відповідно до п.2.6 Рішення Конституційного суду України від 28.11.2013 № 12-рп/2013 Конституційний Суд України виходив з того, що громадська організація може захищати в суді особисті немайнові та майнові права як своїх членів, так і права та охоронювані законом інтереси інших осіб, які звернулися до неї за таким захистом, лише у випадках, якщо таке повноваження передбачено у її статутних документах та якщо відповідний закон визначає право громадської організації звертатися до суду за захистом прав та інтересів інших осіб.

Статутом громадської організації не передбачено саме право громадського об`єднання звертатись до суду з позовом в інтересах його членів.

Право громадської організації (ст.21 ЗУ № 4572) звертатися у порядку, визначеному законом, до органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб з пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями), скаргами не є тотожним праву громадської організації на звернення до суду в інтересах своїх членів.

Нормами Кодексу адміністративного судочинства не передбачено право громадської організації звертатись до суду в інтересах своїх членів до суду.

Також таке право не закріплено і Орхуською конвенцією, оскільки спір не стосується довкілля.

Відтак, позивач, як громадська організація не має права звертатись до суду з позовом в інтересах своїх членів, але позивач, як юридична особа має право відповідно до норм Кодексу адміністративного судочинства звернутись до суду за захистом своїх прав та інтересів.

Згідно зі статтею 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, установленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування - сільські, селищні, міські ради та їхні виконавчі органи.

Частиною другою статті 6 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад врегульовані Законом України Про добровільне об`єднання територіальних громад від 05 лютого 2015 року №157-VIII (далі - Закон №157-VIII).

Відповідно до ч.2 ст.6 Закону України Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

Згідно з частиною першою статті 8 Закону №157-VIII об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Статтею 11 Закону №157-VIII передбачено, що перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.

Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування та затверджується Кабінетом Міністрів України.

Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації.

Постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року №214 затверджено Методику формування спроможних територіальних громад (далі - Методика).

Відповідно до пункту 1 Методики ця Методика визначає механізм та умови формування спроможних територіальних громад, а також порядок розроблення і схвалення перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області (далі - перспективний план).

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.04.2020 № 480-р затверджено перспективний план формування територіальних громад Миколаївської області.

Також розпорядженням Кабінету Міністрів України № 719-р від 12.06.2020 визначені адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Миколаївської області. Цими розпорядженнями передбачено, що в Синюхінобрідську територіальну громаду входять: Синюхіно-Брідська, Болеславчицька, Довгопристаньська, Лукашівська, Підгір`ївська, Тарасівська, Чаусівська територіальна громада .

Згідно з довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб , фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Чаусівська сільська рада знаходиться в стані припинення на підставі рішення від 17.12.2020 щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.

Відтак, спірне рішення вичерпало свою дію та на підставі нього виникли інші правовідносини, що підтверджується розпорядженнями Кабінету Міністрів України та витягом з ЄДР.

Крім того, за правилами частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

На підставі частини 1 статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Отже, адміністративне судочинство спрямоване на справедливе вирішення судом спорів з метою захисту саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин.

Обов`язковою умовою визнання протиправними рішення суб`єкта владних повноважень є доведеність позивачем порушених його прав та інтересів цим рішенням суб`єкта владних повноважень, тобто, обов`язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушення його прав та інтересів з боку відповідача.

Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражені права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення, а не можливість порушення прав в майбутнєму.

Неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб`єктивне право особи та її юридичний обов`язок. Відтак, судовому захисту підлягає суб`єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах. Для відновлення порушеного права у зв`язку із прийняттям рішення суб`єктом владних повноважень особа повинна довести, яким чином відбулось порушення її прав.

Відсутність порушеного права та неправильний спосіб захисту встановлюються при розгляді справи по суті і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Позивач не довів суду та не надав належних та допустимих доказів, що спірне рішення Чаусівської сільської ради № 1 від 30.01.2020 Про надання згоди та добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи порушує його права та інтереси. Спірне рішення не змінює правового статусу позивача та не створюють для нього жодних обов`язків.

Згідно зі ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів та у доведенні перед судом їх переконливості.

За таких обставин, позов задоволенню не підлягає.

Судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Громадської організації "Всеукраїнське об`єднання сільських голів, депутатів сільрад і селян "Порятунок села" (вул. Велика Васильківська, 18, офіс 13, м. Київ 4, 01004, ідентифікаційний код 43319366) до Чаусівської сільської ради (вул. Антонова, 10, с. Чаусове, Первомайський район, Миколаївська область, 55250, ідентифікаційний код 04376995) про визнання протиправним та скасування рішення від 30.01.2020 № 1 - відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України і п. 15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя Т. О. Гордієнко

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2021
Оприлюднено22.01.2021
Номер документу94260861
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/3352/20

Ухвала від 17.05.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 15.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Рішення від 20.01.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 24.11.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Постанова від 10.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні