ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 810/4831/18 Суддя (судді) першої інстанції: Панова Г. В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 січня 2021 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Оксененка О.М.,
суддів: Лічевецького І.О.,
Мельничука В.П.,
При секретарі: Лащевської Д.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні (без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу) апеляційну скаргу Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2018 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Забірська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області про скасування рішення територіальної виборчої комісії, -
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернулась до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області, в якому, з урахуванням уточнень позовних вимог, просила:
- визнати протиправним та скасувати рішення Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 05 вересня 2018 року Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області , в частині відкликання за народною ініціативою депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 в одномандатному виборчому окрузі № 7;
- визнати протиправною та скасувати постанову № 1 Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 15 вересня 2018 року Про призначення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво - Святошинського району Київської області в одномандатних виборчих округах № 6, № 7, № 8 , в частині обрання депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі № 7.
Позов обґрунтовано тим, що за результатами голосування на чергових виборах депутатів, що відбулись 25.10.2015 в одномандатному виборчому окрузі № 7 вона була обрана депутатом Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області.
Водночас, 05.09.2018 Забірською сільською виборчою комісією Києво - Святошинського району Київської області прийнято рішення Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області , у пункті 2 якого відповідачем вирішено відкликати її - депутата Забірської сільської ради, обрану в одномандатному виборчому окрузі № 7 шляхом самовисування за народною ініціативою.
Позивач категорично не погоджується з прийнятим відповідачем рішенням про її відкликання, вважає його безпідставним та незаконним, таким що прийнято з порушенням процедури прийняття такого рішення.
Позивач зауважує, що умовою, з якою Закону України Про статус депутатів місцевих рад пов`язує можливість прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою є суворе дотримання учасниками процедури відкликання вимог статей 38-40 зазначеного Закону, що у даному випадку територіальною виборчою комісією здійснено не було.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2018 року позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 05 вересня 2018 року Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області , в частині відкликання за народною ініціативою депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 в одномандатному виборчому окрузі №7.
Визнано протиправною та скасовано постанову № 1 Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 15 вересня 2018 року Про призначення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво - Святошинського району Київської області в одномандатних виборчих округах № 6, № 7, № 8 , в частині обрання депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі №7.
Відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог - відмовити.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції ототожнено Забірську сільську раду з Забірською сільською виборчою комісією, які знаходяться за однією адресою, та мають різні журнали реєстрації і уповноважених осіб.
Крім того, апелянт звертає увагу на те, що підставою для відкликання за народною ініціативою згідно пункту 3 статті 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад є невідповідність політичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради, передбачених статтею 16 вказаного Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Оскільки, як зазначає апелянт, ОСОБА_1 порушила зобов`язання виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини виборців, відтак оскаржуване рішення є правомірним та таким, що не підлягає скасуванню.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2018 року апеляційну скаргу Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2018 року повернуто скаржнику.
Постановою Верховного Суду від 25 листопада 2020 року касаційну скаргу Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області задоволено.
Ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2018 року в справі № 810/4831/18 скасовано, а справу №810/4831/18 за позовом ОСОБА_1 до Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Забірська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області, про скасування рішення територіальної виборчої комісії направлено до Шостого апеляційного адміністративного суду для продовження розгляду.
У свою чергу, ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.12.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2018 року та призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 26 січня 2021 року.
Сторони, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, в судове засідання не з`явилися. Про причини своєї неявки суд не повідомили.
Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін в судовому засіданні - не обов`язкова, колегія суддів у відповідності до частини другої ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.
Апеляційний розгляд справи здійснюється без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу у силу вимог частини четвертої ст. 229 КАС України, оскільки сторони у судове засідання не з`явились.
Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визнана депутатом Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, обраним на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що відбулись 25.10.2015, за результатами голосування в одномандатному виборчому окрузі № 7, що підтверджується постановою Сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 28.10.2015 №2 Про встановлення результатів виборів депутатів Забірської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі .
Разом з тим, рішенням Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 05.09.2018 Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво - Святошинського району Київської області відповідно до пункту 1 частини першої статті 5, статей 38-40, частини другої статті 41, частини п`ятої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад відповідач вирішив, зокрема:
2. Відкликати депутата Забірської сільської ради ОСОБА_1 , обрану в одномандатному виборчому окрузі № 7 шляхом самовисування, за народною ініціативою.
4. Рішення надіслати до Забірської сільської ради.
6. Копію рішення надіслати (зокрема) ОСОБА_1 .
7. Копію рішення вивісити для ознайомлення на дошці оголошень Забірської сільської виборчої комісії .
З урахуванням вказаного рішення від 05.09.2018 Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво - Святошинського району Київської області Забірська сільська виборча комісія прийняла постанову № 1 Про призначення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатних виборчих округах №6, №7, №8 , якою постановила:
1. Призначити проміжні місцеві вибори депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатних виборчих округах № 6, № 7, № 8 на неділю, 11 листопада 2018 року.
2. Оголосити з 23 вересня 2018 року початок виборчого процесу проміжних виборів депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області 11 листопада 2018 року в одномандатних виборчих округах № 6, № 7, № 8.
3. Цю постанову надіслати Забірській сільській раді Києво - Святошинського району Київської області для виділення коштів на проведення проміжних виборів депутатів сільської ради.
4. Цю постанову надіслати Центральній виборчій комісії, відділу ведення Державного реєстру виборців Києво - Святошинської районної державної адміністрації Київської області, Києво-Святошинській районній виборчій комісії Київської області, а також оприлюднити на стенді Забірської сільської виборчої комісії.
Не погоджуючись з вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав, свобод та інтересів із даним адміністративним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки відповідачем не спростовано доводів позивача про порушення відповідачем процедури відкликання депутата Забірської сільської ради Києво - Святошинського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, відтак відкликання депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі спірного рішення є необґрунтованим та безпідставним.
Враховуючи визнання протиправним та скасування рішення Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 05.09.2018 в частині відкликання депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, вимога позивача про визнання протиправною та скасування постанови № 1 Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 15 вересня 2018 року Про призначення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво - Святошинського району Київської області в одномандатних виборчих округах № 6, № 7, № 8 , в частині обрання депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі №7, є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Колегія суддів погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.
У силу вимог частини другої ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначає Закону України від 11 липня 2002 року № 93-IV Про статус депутатів місцевих рад (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (надалі - Закон № 93-IV).
Відповідно до частини першої, другої статті 2 Закону № 93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
За приписами статті 3 Закону № 93-IV депутат місцевої ради є повноважним і рівноправним членом відповідної ради - представницького органу місцевого самоврядування. Депутат місцевої ради відповідно до цього Закону наділяється всією повнотою прав, необхідних для забезпечення його реальної участі у діяльності ради та її органів.
Статтею 19 Закону № 93-IV визначено права депутата місцевої ради у раді та її органах. Зокрема, депутат місцевої ради користується правом ухвального голосу з усіх питань, що розглядаються на засіданнях ради та її органів, до складу яких він входить. Депутат місцевої ради набуває права ухвального голосу з моменту визнання його повноважень.
Виникнення і строк повноважень депутата місцевої ради регламентовано у статті 4 Закону № 93-IV.
Водночас, повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.
Так, відповідно до частини другої статті 10 Закону № 93-IV депутат місцевої ради, який не виправдав довір`я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав (стаття 37 цього Закону), засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Стаття 37 Закону № 93-IV визначає, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Положеннями статей 38 - 40 Закону № 93-IV унормовано процедуру відкликання депутата місцевої ради: визначено право, порядок та спосіб внесення пропозицій щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; визначено систему проведення зборів, спосіб прийняття рішення, створення ініціативної групи, збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Так, частиною третьою статті 38 Закону № 93-IV передбачено, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.
У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. (частини четверта та п`ята статті 38 Закону № 93-IV).
Статтею 39 Закону № 93-IV встановлено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Відповідно статті 40 Закону № 93-IV ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у десятиденний строк у разі відкликання депутата сільської ради.
Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця (частина третя статті 40 Закону № 93-IV).
У відповідності до частини четвертої вказаної статті член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
Положеннями частини першої статті 41 Закону № 93-IV зазначено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Відповідно частини другої статті 41 Закону № 93-IV голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол (останній абзац частина четверта статті 41 Закону №93-IV).
Згідно частини п`ятої статті 41 Закону №93-IV якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам Закону № 93-IV та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина шоста статті 41 Закону №93-IV).
Таким чином, визначена у статтях 38-41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи:
1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
3) збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
4) перевірку територіальною виборчою комісією дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
5) прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
При цьому умовою, з якою Закон №93-IV пов`язує можливість прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою є суворе дотримання учасниками процедури відкликання вимог статей 38-40 зазначеного Закону.
У постанові від 11.06.2020 у справі № 824/764/18-а Верховний Суд зазначив, що відповідно до положень Закону №93-IV метою засідання територіальної виборчої комісії, є перевірка дотримання виборчою комісією вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, залучення органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів при проведенні перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.
Відтак, фактично виборчій комісії слід було перевірити, зокрема, чи дійсно особа, яка зазначена у підписних листах є виборцем, чи дійсно вона проживає в межах відповідного територіального виборчого округу і має право відкликати депутата тощо.
Так, у суді першої інстанції позивач зазначила, що територіальною виборчою комісією не було належним чином проведено перевірку дотримання вимог статей 38-40 Закону №93-IV, зокрема, територіальною виборчою комісією не проводилось перевірки підписних листів на предмет правильності їх оформлення, кількість підписів, достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, а також вибіркової перевірки їх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) із залученням правоохоронних органів.
При цьому, позивач вважає, що вказані у підписних листах підписи частини виборців її округу були підроблені, оскільки за наявною у неї інформацією частина виборців (які були вказані у підписних листах) не підтримували ініціативи її відкликання та за їх твердженнями не підписували підписні листи.
Як наслідок, на думку позивача, правових підстав для відкликання її як депутата місцевої ради за народною ініціативою не існувало, оскільки вона належним чином виконувала свої зобов`язання (які покладені на неї чинним законодавством та які були заявлені нею відповідно до передвиборчої програми) перед виборцями, а також відвідувала всі пленарні засідання ради.
У свою чергу, відповідач, на підтвердження як дотримання згідно із Законом процедури відкликання депутата, так і правомірності оскаржуваного рішення від 05 вересня 2018 року Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області , в частині відкликання за народною ініціативою депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 в одномандатному виборчому окрузі № 7 ні суду першої інстанції, ні до суду апеляційної інстанції, доказыв не надав.
Слід зазначити, що врегульована статтею 41 Закону №93-IV процедура відкликання за народною ініціативою має низку правових прогалин, які в тому числі стосуються і здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та вибіркової перевірки підписів громадян у цих підписних листах із залученням правоохоронних органів (територіальних органів поліції).
Однак, відсутність відповідного механізму, що є прогалиною в законодавчому регулюванні, не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою. Без усунення відповідних прогалин в правозастосуванні реалізація вказаного права була б фактично неможливою.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 803/1159/17, від 13 березня 2019 року у справі № 804/176/18, від 08 жовтня 2019 року у справі № 1740/2415/18, від 05 березня 2020 року у справі № 1940/1567/18, від 24 червня 2020 року у справі №371/1043/17.
Таким чином, у разі встановлення таких прогалин у законодавстві суд повинен враховувати обставини кожної справи й перевіряти чи відповідає рішення суб`єкта владних повноважень критеріям, закріпленим у статті 2 КАС України, в кожному окремому випадку.
Відтак, оскільки процедурні питання стосовно узагальнення результатів збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутатів селищної ради та голови ради чітко регламентовані положеннями Закону України Про статус депутатів місцевих рад , їх порушення може слугувати підставою для визнання незаконними рішень виборчої комісії за результатами процедури відкликання депутата.
З огляду на вказане, у цій справі необхідно звернути особливу увагу на дотримання необхідного балансу між несприятливими наслідками для позивача та цілями, на досягнення яких спрямовані дії відповідача, як і на добросовісність, обґрунтованість і розсудливість Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області під час вчинення оскаржуваних дій.
З матеріалів справи вбачається, що 24.09.2018 від Відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Києво-Святошинської районної державної адміністрації надійшли до суду першої інстанції письмові пояснення, в яких повідомлено про те, що у 2018 році Забірська сільська виборча комісія Києво-Святошинського району Київської області не зверталась до Відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Києво-Святошинської районної державної адміністрації з питань використання бази даних Державного реєстру виборців.
Відділ ведення Державного реєстру виборців апарату Києво-Святошинської районної державної адміністрації не залучався до перевірки достовірності відомостей про громадян, які містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою (виборчий округ №7).
З огляду на вказане, колегія суддів приходить до висновку, що відповідач зі свого боку не вчинив усі необхідні та залежні від нього дії для того, щоб залучити органи ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи для перевірки достовірності відомостей про громадян та їхні підписи.
Вказане свідчить про не дотримання відповідачем вимог Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
Щодо посилань позивача на те, що про проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо її відкликання, як депутата місцевої ради, за народною ініціативою, її та Забірську сільську раду у порушення вимог Закону №93-IV, проінформовано не було, судом першої інстанції вірно було звернуто увагу на наступне.
Відповідно до частини першої статті 27 Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 № 595-VIII (далі - Закону № 595-VIII) територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань. Виборча комісія є колегіальним органом. Проведення голосування виборців не є засіданням дільничної виборчої комісії.
Частиною другої вказаної статті передбачено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.
Згідно з приписами частини п`ятої статті 27 Закону № 595-VIII засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.
При цьому, порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів на час виникнення спірних правовідносин був визначений постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 № 228 (далі - Порядок № 228).
У відповідності до пункту 4.1 Порядку № 228 перед проведенням засідання виборчої комісії формується проект порядку денного цього засідання.
Згідно з пунктом 4.3 Порядку № 228 проект порядку денного засідання після його погодження з головою комісії секретар комісії в обов`язковому порядку разом з інформацією про час і місце проведення засідання доводить до відома членів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання, а в день, що передує дню виборів, та в день виборів - негайно.
Пунктом 4.4 Порядку № 228 передбачено, що на засідання виборчої комісії обов`язково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи.
Відповідно до пункту 4.5 Порядку № 228 інформація про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії розміщується на стенді офіційних матеріалів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.
Таким чином, засідання виборчої комісії, на якому вирішуються питання, віднесені до її компетенції, проводяться після повідомлення усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
Повідомлення заявників та інших заінтересованих осіб про засідання комісії здійснюється не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії.
Крім того, територіальна виборча комісія має забезпечити розміщення інформації про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.
Разом з тим, у матеріалах справи відсутні докази розміщення в регіональних та або місцевих засобах масової інформації оголошення про дату, час та місце проведення зборів виборців для розгляду питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою; рішення зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; докази інформування позивача та місцевої ради про прийняття на зборах виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та такі документи не були подані ні до суду першої, ні до суду апеляційної інстанції.
З огляду на вказане, колегія суддів вважає, що приймаючи оскаржуване рішення, відповідач не переконався в тому, чи обізнаний позивач про дату та час відповідного засідання комісії та в порушення статті 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад прийняв відповідні постанови без дотримання гарантованих законодавством прав депутатів місцевої ради при розгляді питання про його відкликання.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 11.06.2020 у справі №824/764/18-а.
Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 05 вересня 2018 року Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в частині відкликання за народною ініціативою депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 в одномандатному виборчому окрузі № 7.
Враховуючи визнання протиправним та скасування вказаного рішення від 05.09.2018, підстави для призначення відповідачем проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, зокрема, в одномандатному виборчому окрузі №7 - відсутні.
Як наслідок, слід визнати протиправною та скасувати постанову № 1 Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 15 вересня 2018 року Про призначення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво - Святошинського району Київської області в одномандатних виборчих округах № 6, № 7, № 8 , в частині обрання депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі №7.
Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
Інші доводи апеляційної скарги не спростовують докази, досліджені та перевірені в суді першої інстанції та не впливають на висновки суду, викладені в оскаржуваному рішенні.
За таких обставин, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, і доводи апелянта, викладені у скарзі, не свідчать про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, які могли б призвести до неправильного вирішення справи.
Отже при ухваленні оскаржуваної постанови судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому відсутні підстави для її скасування.
За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 242, 250, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області - залишити без задоволення.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2018 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 329-331 КАС України.
Головуючий суддя О.М. Оксененко
Судді І.О. Лічевецький
В.П. Мельничук
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2021 |
Оприлюднено | 28.01.2021 |
Номер документу | 94425892 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні