Постанова
від 29.09.2020 по справі 201/7579/18
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 22-ц/803/1722/20 Справа № 201/7579/18 Головуючий у першій інстанції: Казак С. Ю. Суддя-доповідач: Красвітна Т. П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 вересня 2020 року колегія суддів Судової палати з розгляду цивільних справ Дніпровського апеляційного суду у складі:

головуючого - Красвітної Т.П.,

суддів: Свистунової О.В., Єлізаренко І.А,

при секретарі Догоновій О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро цивільну справу по апеляційній скарзі Обслуговуючого кооперативу «Мандриківська 127» на рішення Кіровського районного суду м. Дніпропетровська від 01 жовтня 2019 року по справі за позовом Обслуговуючого кооперативу «Мандриківська 127» до ОСОБА_1 , третя особа - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Зірка 51М» , про стягнення заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, інфляційних нарахувань та трьох відсотків річних, -

ВСТАНОВИЛА:

У липні 2018 року Обслуговуючий кооператив «Мандриківська 127» звернувся до суду з даним позовом, посилаючись на те, що позивач є юридичною особою, створеною власниками квартир з метою ефективного утримання та використання неподільного та загального майна житлового комплексу по АДРЕСА_1 у відповідності до Закону України Про кооперацію . Кооператив забезпечує утримання будинку та прибудинкової території, обслуговування ліфтів, вивезення твердих побутових відходів, освітлення місць загального користування, теплопостачання в жилі та допоміжні приміщення споживачів за допомогою дахової котельні та несе експлуатаційні витрати на вищезазначені цілі. Позивач зазначає, що ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_2 , останній свої обов`язки в повному обсязі не виконує, несвоєчасно та не в повному обсязі вносить плату за отримані житлово-комунальні послуги, внаслідок чого за період з серпня 2015 року по червень 2018 року має заборгованість в сумі 12016,7 6 грн. Тому, уточнивши позовні вимоги, позивач просив стягнути з відповідача заборгованість за отримані житлово-комунальні послуги за період з лютого 2017 року по грудень 2018 року включно в сумі 16709,27 грн., інфляційні витрати в сумі 1115,39 грн., три відсотки річних в сумі 495,33 грн., а всього стягнути 18319,99 грн.

Рішенням Кіровського районного суду м. Дніпропетровська від 01 жовтня 2019 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.

В апеляційній скарзі Обслуговуючий кооператив «Мандриківська 127» , посилаючись на неповне з`ясування обставин справи, що мають значення для справи, порушення норм процесуального та неправильне застосування норм матеріального права, ставить питання про скасування оскаржуваного рішення та ухвалення нового про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Колегія суддів звертає увагу, що про час та місце слухання даної справи апеляційним судом сторони повідомлені належним чином у відповідності до вимог ст. 128-130 ЦПК України, що підтверджується письмовими матеріалами справи.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги та заявлених позовних вимог, колегія не знаходить підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування оскаржуваного рішення, виходячи з наступного.

Встановлено судом та стверджується зібраними у справі доказами, що згідно виписки з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Обслуговуючий кооператив Мандриківська 127 є юридичною особою, здійснює свою діяльність на підставі Статуту, зареєстрованого у встановленому законодавством порядку(а.с.26 т.3).

З п.1.1 статуту Обслуговуючого кооперативу Мандриківська 127 вбачається, що останній створено громадянами України, мешканцями житлового будинку АДРЕСА_3 , постраждалих внаслідок вибуху природного газу.

Пунктом 1.3 статуту визначено, що кооператив є кооперативною організацією, створеною шляхом об`єднання фізичних осіб на добровільних засадах для надання послуг переважно членам (у тому числі асоційованим членам) кооперативу, а також іншим особам з метою проведення їх господарської діяльності, задоволення їх соціальних, економічних потреб на основі поєднання їх особистих та колективних інтересів, поділу витрат і доходів, розвитку їх самоорганізації, самоуправління та самоконтролю.

Відповідно до п.1.4 статуту визначено, що кооператив створений та існує в організаційно-правовій формі обслуговуючий кооператив .

Місцезнаходженням кооперативу згідно п.1.6 статуту зазначено: АДРЕСА_4 .

Пунктом 2.1 статуту передбачено, що кооператив створено внаслідок об`єднання фізичних осіб для спільної господарської діяльності з метою задоволення потреб громадян-членів кооперативу, що постраждали в результаті техногенних катастроф та інших заінтересованих осіб в будівництві багатоквартирного будинку за рахунок їх власних грошових коштів для забезпечення житлом членів кооперативу, а також наступній експлуатації та управління цим будинком. Кооператив має право надавати послуги іншим особам в обсягах встановлених законодавством.

Згідно п.2.2 статуту визначено, що крім головної мети, визначеної в п.2.1 статут, метою кооперативу є створення належних умов проживання членів кооперативу у багатоквартирному будинку шляхом надання членам кооперативу та іншим особам житлово-комунальних послуг, зокрема: електропостачання, водопостачання та водовідведення, газопостачання, опалення квартир та приміщень загального користування, прибирання приміщень загального користування будинку кооперативу та прибудинкової території у визначених межах, здійснення благоустрію житлового будинку та прибудинкової території, вивозу сміття, виконання ремонту та інше (а.с.76-87 т.1).

Обслуговуючий кооператив Мандриківська 127 є юридичною особою, створеною власниками квартир з метою ефективного утримання та використання неподільного та загального майна житлового комплексу по АДРЕСА_1 у відповідності до Закону України Про кооперацію . Кооператив забезпечує утримання будинку та прибудинкової території, обслуговування ліфтів, вивезення твердих побутових відходів, освітлення місць загального користування, теплопостачання в жилі та допоміжні приміщення споживачів за допомогою дахової котельні та несе експлуатаційні витрати на вищезазначені цілі.

З витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що вид діяльності ОК «Мандриківська 127» є комплексне обслуговування об`єктів (основний) (а.с.26 т.3).

Згідно свідоцтва про право власності, Серія НОМЕР_1 виданого 07.05.2014 року Державним реєстратором реєстраційної служби Дніпропетровського міського управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_1 на праві власності належить квартира АДРЕСА_2 (а.с.10, 11 т.1).

Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки, регулюються Законом України Про житлово-комунальні послуги .

Згідно термінів, наведених в ст.1 вказаного вище Закону (тут та далі в редакції на момент виникнення між сторонами спірних правовідносин), житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

Балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом.

Власник приміщення, будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - власник) - фізична або юридична особа, якій належить право володіння, користування та розпоряджання приміщенням, будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, зареєстроване у встановленому законом порядку.

Комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газопостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством.

Споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу.

Утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.

Згідно ч.1 ст.13 Закону України Про житлово-комунальні послуги залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), газопостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); 2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); 3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); 4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).

Відповідно до ст.20 цього Закону споживач зобов`язаний оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом, а у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги сплачувати пеню у встановлених законом чи договором розмірах.

Нормами ст.ст.525, 526 ЦК України зазначено, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до актів цивільного законодавства, одностороння відмова від зобов`язання не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно ч.1 ст.32 Закону України Про житлово-комунальні послуги плата за житлово-комунальні послуги нараховується щомісячно відповідно до умов договору в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Щомісячна оплата житлово-комунальних послуг також передбачена Законом України Про теплопостачання , Законом України Про питну воду та питне водопостачання , Законом України Про ринок електричної енергії та діючим на час виникнення спірних правовідносин між сторонами Законом України Про електроенергетику .

Згідно ст.151 ЖК України громадяни, які мають у приватній власності жилий будинок (квартиру), зобов`язані забезпечувати його схоронність, провадити за свій рахунок поточний і капітальний ремонт, утримувати в порядку придомову територію.

У відповідності до ст.ст.319, 322 ЦК України власність зобов`язує. Власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно термінів, наведених в ст.2 Закону України Про кооперацію :

- кооператив - юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об`єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування;

- обслуговуючий кооператив - кооператив, який утворюється шляхом об`єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності. Обслуговуючі кооперативи надають послуги іншим особам в обсягах, що не перевищують 20 відсотків загального обороту кооперативу;

-членський внесок - грошовий неповоротний внесок, який періодично сплачується членом кооперативного об`єднання для забезпечення поточної діяльності кооперативного об`єднання;

-цільовий внесок - грошовий чи інший майновий внесок члена кооперативу, що вноситься понад пай до спеціального фонду кооперативу для забезпечення виконання конкретних завдань кооперативу;

-резервний фонд - фонд, що формується за рахунок відрахувань від доходу кооперативу та інших не заборонених законодавством надходжень, використовується для покриття шкоди від надзвичайних ситуацій.

Згідно ст.3 Закону України Про кооперацію метою кооперації є задоволення економічних, соціальних та інших потреб членів кооперативних організацій на основі поєднання їх особистих та колективних інтересів, поділу між ними ризиків, витрат і доходів, розвитку їх самоорганізації, самоуправління та самоконтролю.

Відповідно до ст.8 зазначеного вище Закону, статут кооперативу є правовим документом, що регулює його діяльність.

Статут кооперативу повинен містити такі відомості: найменування кооперативу, його тип та місцезнаходження; мета створення кооперативу і вичерпний перелік видів його діяльності; склад його засновників; умови і порядок вступу до кооперативу та виходу чи виключення з нього; права і обов`язки членів та асоційованих членів кооперативу; порядок внесення змін до статуту кооперативу; порядок встановлення розмірів і сплати внесків та паїв

членами кооперативу та відповідальність за порушення зобов`язань щодо їх сплати; форми участі членів кооперативу в його діяльності; порядок формування, склад і компетенція органів управління та органів контролю кооперативу, а також порядок прийняття ними рішень, у тому числі з питань, рішення з яких приймається одноголосно чи кваліфікованою більшістю голосів членів кооперативу, які беруть участь у загальних зборах; порядок формування, використання та розпорядження майном кооперативу; порядок розподілу його доходу та покриття збитків; порядок обліку і звітності у кооперативі; порядок реорганізації і ліквідації кооперативу та вирішення пов`язаних з цим майнових питань; порядок скликання загальних зборів; умови і порядок повернення паю.

Статут може містити інші пов`язані з особливостями діяльності кооперативу положення, що не суперечать законодавству.

Відповідно до ст.15 Закону України Про кооперацію вищим органом управління кооперативу є загальні збори членів кооперативу, до компетенції яких, окрім іншого, належить затвердження порядку розподілу доходу кооперативу; визначення розмірів вступного і членського внесків та паїв; визначення розмірів, порядку формування та використання фондів кооперативу; визначення розмірів оплати праці голови правління, голови ревізійної комісії (ревізора), а також кошторису на утримання апарату органів управління та органів контролю за діяльністю кооперативу; затвердження річного звіту і балансу кооперативу; прийняття рішень щодо володіння, користування та розпорядження майном.

Статтею 20 Закону України Про кооперацію визначено, що для забезпечення статутної діяльності кооператив у порядку, передбаченому його статутом, формує пайовий, резервний, неподільний та спеціальний фонди.

Пайовий фонд - майно кооперативу, що формується за рахунок паїв (у тому числі додаткових) членів та асоційованих членів кооперативу.

Резервний фонд створюється за рахунок відрахувань від доходу кооперативу, перерозподілу неподільного фонду, пожертвувань, безповоротної фінансової допомоги та за рахунок інших не заборонених законом надходжень для покриття можливих втрат (збитків).

Спеціальний фонд створюється за рахунок цільових внесків членів кооперативу та інших передбачених законом надходжень для забезпечення його статутної діяльності і використовується за рішенням органів управління кооперативу.

Відповідно до ст.24 Закону України Про кооперацію кооперативи реалізують товари та надають послуги за цінами і тарифами, встановленими самостійно, а у випадках, передбачених законом, - за державними цінами і тарифами.

Кооперативи мають право реалізувати товари та надавати послуги за цінами і тарифами, що встановлюються на договірних засадах, окремо для членів кооперативу та інших осіб.

Виходячи з викладеного, надавши належної оцінки представленим у справі доказам, у їх сукупності; встановивши, що зі статуту ОК Мандриківська 127 не вбачається, що його створено саме для будівництва та подальшої експлуатації та управління будинком АДРЕСА_1 ; встановивши, що, на час ухвалення оскаржуваного рішення, відповідні зміни до установчих документів не вносились, доказів щодо будівництва будинку АДРЕСА_1 саме Обслуговуючим кооперативом Мандриківська 127 , належності останньому цього будинку, прийняття на баланс, не надано; враховуючи, що матеріалами справи не підтверджено, що ОСОБА_1 є членом ОК «Мандриківська 127» , а також не підтверджено укладення між сторонами будь-яких договорів про надання послуг, - колегія приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо оцінки наданого позивачем розрахунку заборгованості (а.с.12 т.1), який не містить складових заборгованості, тобто не вбачається за які саме послуги позивач вимагає від відповідача оплату.

Також, в наданих позивачем виписках з протоколів щодо затвердження тарифів для оплати комунальних послуг, розмірів внесків, не визначено який об`єкт (адреса) буде обслуговуватись за затвердженими на зборах тарифами (а.с.73, 74 т.1).

Наданий позивачем апеляційному суду витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №205084816 від 23.03.2020, згідно якого 18.03.2020 року за ОК «Мандриківська 127» зареєстровано право власності на житловий будинок АДРЕСА_1 (а.с. 9 т.5) - не є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та задоволення позовних вимог, оскільки дані обставини були відсутніми на час ухвалення оскаржуваного рішення судом першої інстанції (01 жовтня 2019 року) та на час виникнення спірних правовідносин. Крім того, позивачу також відмовлено з підстав недоведеності заявлених позовних вимог щодо розміру заборгованості та її складових.

Твердження представника апелянта, що ОК Мандриківська 127 , на час виникнення спірних правовідносин, було власником, управителем, особою, що уповноважена обслуговувати будинок АДРЕСА_1 , - є недоведеним також з урахуванням наступного.

Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 12 березня 2020 року залишено без змін постанову Центрального апеляційного господарського суду від 02 грудня 2019 року та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 04 вересня 2019 року у справі № 904/1878/19 за позовом ОССБ "Зірка 51М" до Обслуговуючого кооперативу «Мандриківська 127» про зобов`язання вчинити певні дії. Даною постановою було встановлено, що відповідно до Статуту Обслуговуючого кооперативу "Мандриківська 127", його створено громадянами України, мешканцями житлового будинку АДРЕСА_3 , постраждалими внаслідок вибуху природного газу, та зареєстровано за адресою: АДРЕСА_4 . Обслуговуючий кооператив "Мандриківська 127" придбав 28.02.2011 року на підставі договору купівлі-продажу об`єкт незавершеного будівництва, 1-ша черга, готовність 10%, підпірна стіна № 1 та огорожа № 2 на АДРЕСА_5 , кадастровий номер 1210100000:03:231:0125. В подальшому кооперативом за власні кошти та за кошти інвесторів - фізичних осіб (50%), які були ними отримані за державними програмами Державного фонду сприянням молодіжному будівництву, був побудований 18-ти поверховий житловий будинок АДРЕСА_1 та у 2013 році введений в експлуатацію. Власниками квартир оформлено технічні паспорти на квартири та отримані свідоцтва про право власності на нерухоме майно. 23 червня 2018 року установчими зборами ОСББ "Зірка 51М" було прийнято рішення створити ОСББ "Зірка 51М", затвердити статут, здійснити всі необхідні дії для його реєстрації. 10.07.2018 було проведено державну реєстрацію ОСББ "Зірка 51М". Моментом передачі співвласниками в управління об`єднанню багатоквартирного будинку є дата проведення державної реєстрації об`єднання.

Центральним апеляційним господарським судом у справі № 904/1878/19 встановлено, що будинок АДРЕСА_1 будувався не лише за кошти Обслуговуючого кооперативу "Мандриківська 127", а й за кошти фізичних осіб. Судом встановлена відсутність факту реєстрації права власності на будинок за кооперативом. Наголошено, що виписка з облікової книги про реєстрацію багатоквартирного будинку, згідно з якою житловий будинок АДРЕСА_6 , зареєстрований за Обслуговуючим кооперативом "Мандриківська 127" не є реєстрацією права власності, оскільки ця реєстрація була здійснена на підставі рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради № 1549 від 19.06.2003 "Про проведення реєстрації багатоквартирних будинків, що перебувають на утриманні об`єднань співвласників (власників квартир і нежитлових приміщень), або юридичних осіб - балансоутримувачів незалежно від форм власності". Судом вказано, що зазначена реєстрація визначала балансоутримувача будинку.

Господарським судом також встановлено, що ОССБ "Зірка 51М" (яке ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 07 квітня 2020 року залучено до участі у даній цивільній справі №201/7579/18 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору), з липня 2018 року було уповноважено управляти та обслуговувати будинок АДРЕСА_1 .

Отже, доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування районним судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи, а лише зводяться до переоцінки доказів.

За положеннями ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених статтею 82 цього Кодексу. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Згідно ст. 89 ЦПК України, виключне право оцінки доказів належить суду, який має оцінювати докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Таким чином, колегія приходить до висновку про наявність підстав для залишення апеляційної скарги без задоволення, а оскаржуваного рішення місцевого суду - без змін.

Колегія наголошує, що позивач, за наявності підстав, не позбавлений можливості звернутись до суду на захист своїх прав та законних інтересів з іншим позовом, за іншого обгрунтування.

Керуючись ст.ст. 259, 268, 367, 375, 381-383 ЦПК України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Обслуговуючого кооперативу «Мандриківська 127» - залишити без задоволення.

Рішення Кіровського районного суду м. Дніпропетровська від 01 жовтня 2019 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та протягом тридцяти днів може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги до Верховного Суду.

Головуючий

Судді

СудДніпровський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2020
Оприлюднено28.01.2021
Номер документу94434117
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —201/7579/18

Постанова від 29.09.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Красвітна Т. П.

Постанова від 29.09.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Красвітна Т. П.

Постанова від 29.09.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Красвітна Т. П.

Ухвала від 07.04.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Красвітна Т. П.

Ухвала від 22.11.2019

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Красвітна Т. П.

Ухвала від 15.11.2019

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Красвітна Т. П.

Рішення від 01.10.2019

Цивільне

Кіровський районний суд м.Дніпропетровська

Казак С. Ю.

Рішення від 01.10.2019

Цивільне

Кіровський районний суд м.Дніпропетровська

Казак С. Ю.

Ухвала від 23.11.2018

Цивільне

Кіровський районний суд м.Дніпропетровська

Казак С. Ю.

Рішення від 25.09.2018

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Ткаченко Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні