Постанова
від 28.01.2021 по справі 923/808/20
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 січня 2021 року м. ОдесаСправа № 923/808/20 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Разюк Г.П.,

суддів: Савицького Я.Ф., Ярош А.І.

при секретарі судового засідання Полінецькій В.С.

за участю представника від відповідача -Вірта С.О. за наказом про організацію самопредставництва інтересів Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України у судах та інших юрисдикційних органах № 62-од від 02.06.2020;

/скаржник правом на участь в судовому засіданні не скористався, хоча про час та місце його проведення повідомлений належним чином (див. - рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення від 24.12.2020)/

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного підприємства «ТК Енерготранс»

на рішення Господарського суду Херсонської області від 27.10.2020, проголошене о 12:26:02 суддею Закуріним М.К. у м. Херсоні, повний текст якого складено 28.10.2020

у справі № 923/808/20

за позовом скаржника

до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України

про скасування рішення,

В С Т А Н О В И В :

У серпні 2020 року Приватне підприємство (далі - ПП) «ТК Енерготранс» звернулося до Господарського суду Херсонської області з позовом до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Херсонське обласне територіальне відділення АМКУ) про скасування рішення №71/14-р/к від 19.05.2020 Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу . Крім того, позивач просив стягнути з відповідача судові витрати.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оспорюване рішення є неправомірним, оскільки воно прийнято організацією, яка не є державним органом Антимонопольного комітету, передбаченого Законом України «Про обмеження монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності» , а відтак підлягає скасуванню.

Рішенням Господарського суду Херсонської області від 27.10.2020 у задоволенні позовних вимог відмовлено з огляду на те, що позивачем не доведена неправомірність утворення Херсонського обласного територіального відділення АМКУ та неправомірність дій останнього при прийнятті оспорюваного рішення.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням місцевого господарського суду, ПП «ТК Енерготранс» звернулось до Південно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати його та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

На думку скаржника, рішення суду є незаконним та необґрунтованим, оскільки його прийнято із суттєвим порушенням норм матеріального та процесуального права при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи.

Зокрема, апелянт вважає, що суд першої інстанції безпідставно не прийняв до уваги той факт, що реєстрація Херсонського обласного територіального відділення АМКУ була проведена неправомірно, а тому останнє не набуло цивільної правоздатності юридичної особи, відтак прийняте ним рішення № 71/14-р/к від 19.05.2020 є незаконним та підлягає скасуванню.

Від відповідача до суду апеляційної інстанції надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він просив залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, відзиву на неї, заслухавши представника відповідача у судовому засіданні, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, судова колегія дійшла до наступного висновку.

Як вбачається з матеріалів справи Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України АМКУ 19.05.2020 прийняте рішення № 71/14-р/к, яким визнано, що ПП «ТК Енерготранс» та Товариство з обмеженою відповідальністю /далі-ТОВ/ «Облтопвугілля» вчинили порушення, передбачене пунктом 4 частини 2 статті 6 та пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» , у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, проведених Нижньосірогозькою центральною лікарнею із закупівлі кам`яного вугілля марки ТОМСШ (0-50), у зв`язку з чим на позивача накладено штраф у сумі 56 800 грн., а також яке стосується спотворення результатів торгів проведених Відділом освіти Каховської міської ради із закупівлі кам`яного вугілля марки ТОМСШ (0-50) 35 тонн, вугілля кам`яного марки ДГ (13-100) 10 тонн, у зв`язку з чим на позивача накладено штраф у сумі 56 800 грн. (пункт 5). Отже, за результатами прийнятого рішення до позивача застосовано штраф на загальну суму 113 600 грн.

Позивач вважає, що у Херсонського обласного територіального відділення АМКУ відсутні повноваження приймати відповідне рішення, оскільки воно є незаконно створеним державним органом.

Зазначене не узгоджується з нормами чинного законодавства.

Згідно з п. 1 ст. 1 Закону України „Про Антимонопольний комітет України» , Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.

Відповідно до статті 12 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" для реалізації завдань, покладених на Антимонопольний комітет України, в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі утворюються територіальні відділення Антимонопольного комітету України, повноваження яких визначаються Комітетом у межах його компетенції. Повноваження територіальних відділень Антимонопольного комітету України визначаються цим Законом, іншими актами законодавства. Повноваження територіальних відділень не можуть виходити за межі повноважень Антимонопольного комітету України, визначених Законом України "Про Антимонопольний комітет України".

Отже Антимонопольний комітет України може утворювати територіальні відділення, повноваження яких визначаються Законом України «Про Антимонопольний комітет України» , іншими актами законодавства.

Херсонське обласне територіальне відділенням АМКУ відповідно до Витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань має статус окремої юридичної особи.

Установчим документом, на підставі якого діє Херсонське обласне територіальне відділення АМКУ є «Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України» , затверджене розпорядженням Голови Антимонопольного Комітету України № 32 від 23.01.2001 «Про положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України» .

Відповідно до п. 1 ст. 3 Закону України „Про Антимонопольний комітет України» серед завдань Антимонопольного комітету України, крім інших, визначено здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб`єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції;

Відповідно до п.п. 1, 5 ст. 7 Закону України „Про Антимонопольний комітет України» , у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції Антимонопольний комітет України має повноваження розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та проводити розслідування за цими заявами і справами (п.1); при розгляді заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проведенні перевірки та в інших передбачених законом випадках вимагати від суб`єктів господарювання, об`єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, в тому числі з обмеженим доступом (п.5).

За змістом пункту 1 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України воно:

- є органом у системі органів Антимонопольного комітету України, утвореним для реалізації завдань, покладених на Комітет Законом України «Про Антимонопольний комітет України» , іншими актами законодавства про захист економічної конкуренції;

- утворюється Комітетом в областях, йому підпорядковане і підзвітне;

- відділення є юридичною особою, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в Державному казначействі України, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.

Відповідно до пункту 3 Положення територіальне відділення Антимонопольного комітету України у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції має такі повноваження:

-розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та проводити розслідування за цими заявами і справами;

-приймати передбачені законодавством про захист економічної конкуренції розпорядження та рішення за заявами і справами, переглядати рішення у справах, надавати висновки щодо кваліфікації дій відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції;

-перевіряти суб`єкти господарювання, об`єднання, органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю щодо дотримання ними вимог законодавства про захист економічної конкуренції та під час проведення розслідувань за заявами і справами про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;

-при розгляді заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проведенні перевірки та в інших передбачених законом випадках вимагати від суб`єктів господарювання, об`єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, у тому числі з обмеженим доступом;

-призначати експертизу та експерта із числа осіб, які володіють необхідними знаннями для надання експертного висновку;

-у випадках та порядку, передбачених законом, проводити огляд службових приміщень та транспортних засобів суб`єктів господарювання - юридичних осіб, вилучати або накладати арешт на предмети, документи чи інші носії інформації, які можуть бути доказами або джерелом доказів у справі незалежно від їх місцезнаходження;

-у разі перешкоджання працівникам відділення у виконанні ними повноважень, передбачених підпунктами 3, 4 і 6 цієї частини, залучати поліцейських для застосування заходів, передбачених законом, для подолання перешкод;

-залучати поліцейських, працівників митних та інших правоохоронних органів для забезпечення проведення розгляду справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема в разі проведення розслідування;

-залучати до проведення перевірок спеціалістів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій за погодженням з їх керівниками, депутатів місцевих рад за їх згодою;

-проводити дослідження ринку, визначати межі товарного ринку, а також становище, у тому числі монопольне (домінуюче), суб`єктів господарювання на цьому ринку та приймати відповідні рішення (розпорядження);

-визначати наявність або відсутність контролю між суб`єктами господарювання або їх частинами та склад групи суб`єктів господарювання, що є єдиним суб`єктом господарювання;

-вносити до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування обов`язкові для розгляду подання щодо анулювання ліцензій, припинення операцій, пов`язаних із зовнішньоекономічною діяльністю суб`єктів господарювання, у разі порушення ними законодавства про захист економічної конкуренції;

-надавати обов`язкові для розгляду рекомендації органам влади, органам місцевого самоврядування, органам адміністративно-господарського управління та контролю, суб`єктам господарювання, об`єднанням щодо припинення дій або бездіяльності, які містять ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, та усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють;

-звертатися до суду із позовами, заявами і скаргами у зв`язку із застосуванням законодавства про захист економічної конкуренції, а також із запитами щодо надання інформації про судові справи, що розглядаються цими судами відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції;

-вживати заходів, спрямованих на запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

Відтак Херсонське обласне територіальне відділення АМКУ є окремою юридичною особою, яка утворена на підставі діючого (не скасованого) розпорядчого акту та наділено повноваженнями приймати оспорюване рішення.

Статтею 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Відповідно до статті 86 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Згідно до вимог статей 73, 76, 77 та 79 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи; належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування; суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування; докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються; питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Дослідивши усі матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що доводи позивача про неправомірність створення Херсонського обласного територіального відділення АМКУ зводяться до власних міркувань з приводу дотримання законодавства відповідними суб`єктами під час його створення, жодного належного доказу в розумінні вимог ст.74,77,79 ГПК України в підтвердження означеного ані під час розгляду справи в суді першої інстанції, ані під час апеляційного перегляду справи позивачем не надано, а відтак судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову.

Будь-яких інших доводів, які б свідчили про незаконність прийнятого Херсонським обласним територіальним відділенням АМКУ рішення № 71/14-р/к від 19.05.2020 апелянтом не зазначено, тому колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції було повно та всебічно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, надано їм належну правову оцінку та винесено рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, що дає підстави для залишення його без змін.

За таких обставин, апеляційна скарга ПП «ТК Енерготранс» не підлягає задоволенню, а рішення Господарського суду Херсонської області від 27.10.2020 у справі №923/808/20 слід залишити без змін.

Враховуючи те, що колегія суддів дійшла висновку про відмову в задоволенні апеляційної скарги, судові витрати, понесені заявником апеляційної скарги у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, відшкодуванню не підлягають в силу приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 273, 275, 276 282 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Рішення Господарського суду Херсонської області від 27.10.2020 у справі №923/808/20 залишити без змін, апеляційну скаргу Приватного підприємства «ТК Енерготранс» - без задоволення.

Відповідно до ст.284 ГПК України постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку протягом 20 днів, які обчислюються у відповідності до ст.288 ГПК України.

Повний текст постанови складено 28.01.2021 о 13.00

Головуючий суддя Г.П. Разюк

Суддя Я.Ф. Савицький

Суддя А.І. Ярош

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.01.2021
Оприлюднено29.01.2021
Номер документу94450438
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/808/20

Постанова від 28.01.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 22.12.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 01.12.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Рішення від 27.10.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Закурін М. К.

Ухвала від 06.10.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Закурін М. К.

Ухвала від 05.10.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Закурін М. К.

Ухвала від 12.08.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Закурін М. К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні