ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 січня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/6860/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чеснокової А.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління ДПС у Полтавській області до Комунального підприємства "Яреськівський комбінат комунальних підприємств" про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі,-
В С Т А Н О В И В:
24 листопада 2020 року позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до КП "Яреськівський комбінат комунальних підприємств" про надання дозволу на погашення податкового боргу в розмірі 129259,43 грн. за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що за відповідачем зберігається податковий борг у розмірі 129259,43 грн., проте на рахунках КП "Яреськівський комбінат комунальних підприємств" у банках відсутні кошти в сумі, достатній для погашення такого боргу.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у порядку письмового провадження).
У додаткових поясненнях від 26 січня 2021 року позивач зазначив, що охоплена заходами стягнення сума боргу в розмірі 69588,80 грн. зазнала збільшення. При цьому заходи, вчинені контролюючим органом на її погашення, не дали позитивного результату, а відтак позивач вважає достатніми підстави для надання йому дозволу на погашення всієї суми податкового боргу в розмірі 129259,43 грн. за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
Відповідач, будучи повідомленим про відкриття провадження у справі, правом на подання відзиву на позов не скористався, доказів на спростування доводів позовної заяви не надав.
Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Зважаючи на те, що від сторін у строк, встановлений ухвалою суду від 27 листопада 2020 року, не надійшло заперечень проти розгляду цієї справи за правилами спрощеного позовного провадження, останню розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статей 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.
Вивчивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.
КП "Яреськівський комбінат комунальних підприємств" зареєстроване як юридична особа, код ЄДРПОУ 30132321 /а.с. 42-45/.
Відповідач перебуває на обліку в ГУ ДПС у Полтавській області як платник податків з 27 січня 2000 року.
За відповідачем зберігається податковий борг у загальному розмірі 129259,43 грн., у т.ч.: зі сплати рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення в розмірі 27476,34 грн., зі сплати податку на прибуток підприємств та установ комунальної власності у розмірі 18163,10 грн., зі сплати орендної плати з юридичних осіб у розмірі 83619,99 грн. /а.с. 5/.
Наявність податкового боргу обумовлена несплатою відповідачем податкових зобов`язань, визначених у податкових деклараціях та податкових повідомленнях-рішеннях.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 15 січня 2020 року у справі № 440/4571/19 позовні вимоги Головного управління ДФС у Полтавській області до КП "Яреськівський комбінат комунальних підприємств" про стягнення податкового бору в розмірі 69588,80 грн. задоволено: стягнуто з КП "Яреськівський комбінат комунальних підприємств" кошти з рахунків у банках на суму податкового боргу зі сплати: орендної плати з юридичних осіб у розмірі 23950,06 грн.; з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення у розмірі 27476,34 грн.; з податку на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності у розмірі 18162,40 грн. /а.с. 39-40/.
Зазначене судове рішення набрало законної сили 15 лютого 2020 року.
На виконання рішення суду у справі № 440/4571/19 відповідачем до установ банків, які обслуговують КП "Яреськівський комбінат комунальних підприємств", надсилались інкасові доручення з вимогою про списання коштів з рахунків платника податків на суму податкового боргу /а.с. 34-38/, які були повернуті фінансовою установою без виконання у зв`язку з відсутністю коштів на рахунках КП "Яреськівський комбінат комунальних підприємств".
Разом із цим, податковим керуючим на підставі рішення про опис майна у податкову заставу від 08 січня 2019 року № 575/10/16-31-55-17 здійснено опис майна КП "Яреськівський комбінат комунальних підприємств" у податкову заставу, про що складено відповідний акт №3 від 20 травня 2019 року /а.с. 30-31/.
Право податкової застави зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підтверджено інформаційною довідкою № 59874214 /а.с. 33/.
У подальшому податковий борг позивача зазнав збільшення.
З метою погашення всієї суми податкового боргу контролюючий орган звернувся до суду з цим позовом, посилаючись на неможливість його погашення з огляду на відсутність коштів на рахунках відповідача у банках.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України встановлено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України передбачено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.
Згідно з пунктом 57.1 статті 57 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
За правилами пункту 57.3 статті 57 Податкового кодексу України, у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
Відповідно до пункту 59.1 статті 59 Податкового кодексу України, у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Пунктом 59.3 статті 59 Податкового кодексу України передбачено, що податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.
Матеріалами справи підтверджено, що 21 січня 2019 року контролюючим органом вручена відповідачу податкова вимога № 10219-55 від 05 жовтня 2018 року на суму 32952,55 грн /а.с. 9/.
Відповідно до пункту 59.5 статті 59 Податкового кодексу України, у разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Підпунктами 20.1.19 та 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України; звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
У розумінні пунктів 87.1, 87.2 статті 87 Податкового кодексу України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів. Сплата грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснена також за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника) або за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів. Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу (пункт 88.1 статті 88 Податкового кодексу України).
Отже, податковий борг може бути погашений як за рахунок коштів, так і за рахунок майна платника податків.
Згідно зі статтею 89 вказаного Кодексу право податкової застави виникає у разі, зокрема:
несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;
несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.
З урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
Згідно з підпунктом 89.3 статті 89 Податкового кодексу України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Відповідно до пунктів 95.1, 95.2, 95.3 статті 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги. Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу.
Відтак, Податковим кодексом України визначено сувору черговість вжиття контролюючим органом заходів щодо погашення податкового боргу, а саме: спочатку вчиняються заходи для стягнення коштів з платника податків, та лише у разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі. При цьому стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок майна, що належить такому платнику податків, здійснюється контролюючим органом виключно на підставі рішення суду, яке передує процедурі продажу майна такого платника, включеного до податкової застави.
Тобто, звертаючись до суду з позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, контролюючий орган має надати суду докази вчинення вичерпних дій щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів з рахунків у банках чи органах, що здійснюють казначейське обслуговують даного платника.
Разом із тим матеріалами справи підтверджено, що заходами стягнення (наявність судового рішення про стягнення податкового боргу у справі № 440/4571/19, вчинення заходів на забезпечення виконання зазначеного рішення шляхом звернення контролюючого органа до установ банків з інкасовими дорученнями для забезпечення стягнення коштів з рахунків платника, пред`явлення доказів того, що вичерпні заходи контролюючого органа не дали позитивних результатів) охоплена лише частина податкового боргу, яку має на меті стягнути позивач в результаті отримання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків.
Інша частина податкового боргу - 59670,63 грн. заходами стягнення не охоплена.
Судом встановлено, що станом на дату звернення до суду з цим позовом контролюючий орган будь-яких дій щодо забезпечення стягнення з відповідача коштів у сумі 59670,63 грн. не вчиняв.
Вищевказані обставини свідчать про те, що в дослідженому випадку позивачем не дотримано загальний порядок здійснення таким органом заходів з погашення податкового боргу та знехтувано черговість вчинення дій контролюючим органом з погашення податкового боргу: стягнення коштів, які перебувають у власності платника податків, у розмірі податкового боргу, що виник за певний період, і тільки в разі їх недостатності - продаж майна, яке перебуває у податковій заставі.
Проаналізувавши викладене, суд дійшов висновку, що звернення стягнення на майно КП "Яреськівський комбінат комунальних підприємств" може бути здійснене лише після дотримання процедури погашення податкового боргу, спочатку шляхом стягнення коштів, які перебувають у власності платника податків, у розмірі податкового боргу, що виник за певний період, і лише в разі їх недостатності - шляхом продажу майна, яке перебуває у податковій заставі.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими врегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 243-245, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Узадоволенні позову Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ЄДРПОУ 43142831) до Комунального підприємства "Яреськівський комбінат комунальних підприємств" (вул. Курченка, 2, с. Яреськи, Шишацький район, Полтавська область, 38030, ЄДРПОУ 30132321) про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя А.О. Чеснокова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2021 |
Оприлюднено | 02.02.2021 |
Номер документу | 94507028 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.О. Чеснокова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні