Постанова
від 01.02.2021 по справі 320/889/21
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/889/21Суддя (судді) першої інстанції: Кушнова А.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 лютого 2021 рокум. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - судді Земляної Г.В.

суддів:Мєзєнцева Є.І., Файдюка В.В.

за участю секретаря Масловської К.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Київської обласної територіальної організації Політичної партії «Голос»

на рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 січня 2021року

у справі №320/889/21

за позовом Київської обласної територіальної організації Політичної партії «Голос»

до відповідача Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Центральна виборча комісія, Київська обласна організація Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність"

про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

26 січня 2021 року до Київського окружного адміністративного суду звернулася Київська обласна територіальна організація Політичної партії "Голос" (далі позивач) з позовом до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Центральна виборча комісія (надалі третя особа 1), Київська обласна організація Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" (надалі третя особа 2), в якому просила суд:

- визнати протиправним рішення Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про встановлення результатів повторних виборів депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області 17.01.2021, яке було прийняте Броварською міською територіальною виборчою комісією 21.01.2021;

- визнати протиправним рішення Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про встановлення результатів повторних виборів Броварського міського голови Броварського району Київської області 17.01.2021, яке було прийняте Броварською міською територіальною виборчою комісією 21.01.2021;

- скасувати протокол Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 21.01.2021 "Про результати голосування з виборів Броварського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі";

- скасувати протокол Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 21.01.2021 "Про результати голосування з виборів депутатів Броварської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі";

- визнати повторні вибори депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області 17.01.2021 такими, що не відбулись;

- визнати повторні вибори Броварського міського голови Броварського району Київської області 17.01.2021 такими, що не відбулись;

- зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області повторно провести місцеві вибори Броварського міського голови та депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області;

- направити Центральній виборчій комісії копію судового рішення про визнання виборів Броварського міського голови та депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області 17.01.2021 такими, що не відбулись, для врахування в роботі.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що вибори депутатів Броварської міської ради та Броварського міського голови 17.01.2021 не було організовано і проведено відповідно до вимог Виборчого кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу, оскільки участь у виборах 17.01.2021 приймали не тільки виборці, які проживають на території Броварської об`єднаної територіальної громади та мають право голосу на місцевих виборах, а і значна кількість осіб, які не мають права голосу на місцевих виборах відповідно до статті 141 Конституції України, та ч. 5 статті 7 Виборчого кодексу України.

На думку позивача, встановлення Центральною виборчою комісією у Порядку розгляду звернення виборця щодо зміни виборчої адреси відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону України Про Державний реєстр виборців, затвердженого постановою від 18.05.2020 №88 (зі змінами, внесеними постановою ЦВК від 24.07.2020 №145), не передбаченого Законами України способу визначення виборчої адреси адреси фактичного проживання виборців, призвело до масового включення до списків виборців Броварської об`єднаної територіальної громади осіб, які не є членами такої територіальної громади та не проживають на її території.

Позивач стверджує, що у голосуванні на виборах депутатів Броварської міської ради та Броварського міського голови 17.01.2021 взяли участь 40987 виборців, при цьому у період з 31 серпня до 31 грудня 2020 року кількість виборців в Броварській ОТГ збільшилась на 3900 особу, що складає 10 % від загальної кількості осіб, які взяли участь у голосуванні 17.01.2021, з числа осіб, які не є членами Броварської ОТГ та не проживають на її території. На думку позивача, зазначені обставини істотно впливають на результат волевиявлення, порушують конституційне право територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого самоврядування, обрати міського голову та депутатів міської ради.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 28 січня 2021 року відмовлено Київській обласній територіальній організації Політичної партії «Голос» в задоволенні позовних вимог

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивачем (надалі апелянт) подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог.

Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що судом першої інстанції не взято до уваги, що оскаржувані рішення Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про встановлення результатів повторних виборів депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району 17.01.2021, прийняті відповідачем формально, оскільки не були організовані і проведені відповідно до положень Виборчого кодексу та Конституції України на всіх виборчих дільницях.

В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи викладені в апеляційній скарзі та просив суд апеляційну скаргу задовольнити у повному обсязі, а саме, рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

Представник відповідача заперечує проти задоволення апеляційної скарги у повному обсязі з підстав зазначених у письмовому відзиві та просив рішення суду першої інстанції залишити без змін. Крім того, відповідач звернув увагу, що позивач подаючи позовну заяву та апеляційну скаргу затягує виборчий процес, оскільки останній не був позбавлений права до початку виборчого процесу ознайомитися зі списками виборців. Також, відповідач звертав увагу, що до початку проведення повторних виборів та під час проведення виборів позивачем не було подано жодної скарги, а отже підстав для визнання виборів такими, що не відбулися відсутні.

Представник третьої особи 1 надано до суду апеляційної інстанції клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Представник третьої особи 2 заперечував проти апеляційної скарги у повному обсязі з підстав викладених у відзиві на апеляційну скаргу.

Відповідно до положень статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, що Київська обласна організація Політичної партії "Голос" 24.10.2019 зареєстрована як юридична особа, ідентифікаційний код 43307785, місцезнаходження: 08205, Київська обл., м.Ірпінь, вул. Рильського Максима, буд. 5В, квартира 7, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено відповідний запис 13571020000006422 (стор. 13 том ІІ).

Київська обласна організація Політичної партії "Голос" відповідно до вимог пункту 3 частини 1 статті 22 Виборчого кодексу України, є суб`єктом виборчого процесу на місцевих виборах на території Броварської об`єднаної територіальної громади 25.10.2020 та повторних місцевих виборах на території Броварської об`єднаної територіальної громади 17.01.2021 як організація партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах.

Так, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №715-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області" визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Київської області. Зокрема, Броварську територіальну громаду із центром у м. Бровари, до складу якої входять Броварська, Княжицька, Требухівська територіальні громади, території.

Згідно з пунктом 1 постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020. Водночас пунктом 5 указаної Постанови визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться в разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, зокрема у Броварській міській територіальній громаді перші вибори депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області.

Так, 25.10.2020 відбулися перші вибори депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 у справі №320/11152/20 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправними рішення Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району про визнання результатів місцевих виборів 25.10.2020, яке було прийняте Броварською міською територіальною виборчою комісією Броварського району 06.11.2020. Визнано вибори голови Броварської об`єднаної територіальної громади (міського голови) і депутатів Броварської об`єднаної територіальної громади (міськради) такими, що не відбулись. Скасовано протокол Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району вих. №49 від 07.11.2020 "Про результати голосування з виборів Броварського міського голови". Скасовано протокол Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району вих. №53 від 07.11.2020 "Про результати голосування з виборів депутатів Броварського міської ради". Скасовано постанову Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району №191 від 06.11.2020 "Про призначення повторного голосування з виборів Броварського міського голови". Зобов`язано Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району повторно провести місцеві вибори голови Броварської об`єднаної територіальної громади (міського голови) і депутатів Броварської об`єднаної територіальної громади (міськради) відповідно до ст. 280 ВКУ (вибори визнані такими, що не відбулися).

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.11.2020 у справі №320/11152/20 апеляційну скаргу Уповноваженої особи Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" Голосія Тараса Анатолійовича на рішення Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 - залишено без задоволення. Рішення Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 - залишено без змін.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020 у справі №320/11152/20 апеляційну скаргу Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області залишено без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 - без змін.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.11.2020 у справі №320/11253/20, зокрема, достроково припинено повноваження усього складу Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області. Зобов`язано новий склад Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області провести повторні вибори депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області.

Постановою Центральної виборчої комісії від 16.11.2020 №485 відповідно до рішення Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 у справі №320/11152/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.11.2020, та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.11.2020 у справі №320/11253/20, сформовано новий склад Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, до складу комісії увійшли голова комісії, заступник голови комісії, секретар комісії та чотирнадцять членів комісії (стор. 94-96 том І).

Постановою Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 23.11.2020 №1 призначено повторні вибори депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області на 17.01.2021 та оголошено початок виборчого процесу з 28.11.2020.

Так, 17.01.2021 відбулись повторні вибори депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області.

Судом першої інстанції встановлено, що 17.01.2021 о 20:00 годині розпочато безперервне засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області у новому складі, яке завершено 21.01.2021, про що свідчить протокол №25 засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (стор. 98-118 том І).

З матеріалів справи слідує, що за результатами виборів Броварського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі 17.01.2021 Броварською міською територіальною виборчою комісією складено протокол про результати голосування з виборів Броварського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, який підписано 21.01.2021 о 19 год. 12 хв. головою комісії, заступником голови комісії, секретарем комісії та чотирнадцятьма членами комісії та скріплений печаткою Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (стор. 179-183 том І).

Відповідно до вказаного протоколу, найбільшу кількість голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі набрав кандидат на посаду міського голови ОСОБА_1 - 21787 голосів, що становить 53,16 % голосів виборців.

Так, за результатами виборів депутатів Броварської міської ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі 17.01.2021 Броварською міською територіальною виборчою комісією складено протокол про результати виборів депутатів Броварської міської ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі, який підписаний 21.01.2021 о 21 год. 45 хв. головою комісії, заступником голови комісії, секретарем комісії та чотирнадцятьма членами комісії та скріплений печаткою Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (стор. 119-178 том І).

Відповідно до вказаного протоколу 5-відсотковаий бар`єр подолали вісім місцевих організацій політичних партій: КТО ПП "Європейська солідарність" - 3620; Броварська МПО ПП "Рідний Дім" - 3386; Київська ОТО ПП "Голос" - 2312; Київська ОО ПП "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" - 1932; Київська ОО ПП "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" - 12060; Київська ОО ПП "За майбутнє" - 3393; Київська ОО ПП "Слуга Народу" - 2940; Київська ОО ПП "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" - 2524.

На думку позивача, повторні вибори депутатів Броварської міської ради та Броварського міського голови 17.01.2021 не було організовано і проведено відповідно до вимог Виборчого кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу, оскільки участь у виборах 17.01.2021 приймали не тільки виборці, які проживають на території Броварської об`єднаної територіальної громади та мають право голосу на місцевих виборах, а і значна кількість осіб, які не мають права голосу на місцевих виборах відповідно до статті 141 Конституції України, та ч. 5 статті 7 Виборчого кодексу України.

Приймаю рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем в обґрунтування позовних вимог та надання пояснень не зазначив підставу, з якою позивач пов`язує визнання виборів такими, що не відбулися та про призначення повторних виборів в даному випадку є те, що голосування не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 20 Виборчого кодексу України (надалі ВК ) виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Так, 23.11.2020 на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 у справі №320/11152/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020, Броварською міською територіальною виборчою комісією Броварського району Київської області прийнято постанову №1 "Про призначення повторних виборів депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області", якою призначено повторні вибори депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області на 17.01.2021 та оголошено початок виборчого процесу з 28.11.2020.

Згідно зі статті 6 Виборчого кодексу України виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.

Основні виборчі права громадян України включають:

1) право вільно обирати (право голосу на виборах);

2) право бути обраним.

Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.

Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.

Відповідно до частин 3-4 статті 7 Виборчого кодексу України громадяни України, які мають право голосу, є виборцями.

Підставою реалізації виборцем свого права голосу на виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до абзацу 2 частини 5 статті 7 Виборчого кодексу України право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, сільського, селищного, міського голови мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідної територіальної громади.

Згідно з частини 6 статті 7 Виборчого кодексу України належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначаються його виборчою адресою (крім випадків, передбачених законом).

Частина 8 статті 7 Виборчого кодексу України встановлює, що будь-які прямі чи непрямі привілеї або обмеження виборчих прав громадян України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, інвалідності та стану здоров`я, за мовними або іншими ознаками забороняються. Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та цим Кодексом.

Згідно з частини 2 статті 12 Виборчого кодексу України кожен виборець має один голос на кожних виборах, у яких він має право брати участь.

Виборець може використати свій голос тільки на одній виборчій дільниці, де він включений до списку виборців. У випадку одночасного проведення різних виборів виборець може реалізувати своє право голосу тільки на одній виборчій дільниці, спільній для всіх виборів, які проводяться одночасно.

Виборець реалізує своє право голосу під час виборів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частини 1-2 статті 19 Виборчого кодексу України виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.

Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.

Частиною 1 статті 39 Виборчого кодексу України передбачено, що для підготовки та проведення голосування на виборах орган ведення Державного реєстру виборців для кожної звичайної виборчої дільниці, утвореної на території, на яку поширюються його повноваження, складає на основі відомостей Державного реєстру виборців попередні списки виборців.

Згідно з частини 2 статті 39 Виборчого кодексу України до попереднього списку виборців на виборчій дільниці включаються громадяни України, яким виповнилося або на день голосування на виборах виповниться 18 років і які мають право голосу на відповідних виборах та відносяться до цієї виборчої дільниці згідно з відомостями Державного реєстру виборців. Виборець може бути включений до списку виборців тільки на одній виборчій дільниці.

Правові та організаційні засади створення і ведення єдиного Державного реєстру виборців в Україні визначає Закон України "Про Державний реєстр виборців" від 22 лютого 2007 року № 698-V (зі змінами та доповненням на час виникнення спірних правовідносин, надалі - Закон № 698-V).

Згідно з пункту 1 частини 1 статті 7 Закону № 698-V до персональних даних, які визначають місце та умови голосування виборця, належать: виборча адреса виборця, визначена відповідно до статті 8 цього Закону.

Відповідно до частин 1 - 7 статті 8 Закону № 698-V виборча адреса виборця визначається згідно з цією статтею та є підставою для віднесення виборця до відповідної виборчої дільниці. Виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", якщо інше не передбачене цією статтею. За зверненням виборця орган ведення Реєстру може визначити іншу виборчу адресу виборця, ніж визначену відповідно до частини другої цієї статті. Виборча адреса виборця, який не має зареєстрованого місця проживання, визначається за погодженням із центром обліку, який відповідно до закону веде облік бездомних осіб, або соціальною службою, у складі якої утворено структурний підрозділ для ведення обліку бездомних осіб, або органом ведення Реєстру за мотивованим зверненням виборця. Виборчою адресою військовослужбовця строкової служби є адреса дислокації військової частини (формування). Виборчою адресою виборця, який відбуває покарання у вигляді арешту, позбавлення або обмеження волі, є адреса установи виконання покарань. Виборчою адресою виборця, який проживає чи перебуває за межами України, є його поштова адреса в країні проживання (перебування). Виборча адреса виборця включає відомості, зазначені у пунктах 1 - 9, 11 (для виборців, які проживають або перебувають в Україні) або пунктах 1, 2, 10 (для виборців, які проживають або перебувають за межами України) цієї частини: 1) країна проживання (перебування); 2) регіон України, зазначений у частині другій статті 133 Конституції України, або субнаціональна адміністративно-територіальна одиниця (штат, провінція, земля тощо) іноземної країни проживання чи перебування; 3) район або місто обласного (республіканського в Автономній Республіці Крим) значення, до складу якого входить населений пункт; 4) населений пункт (місто, селище, село); 5) вулиця (проспект, бульвар, площа, провулок, квартал, куток тощо); 6) номер будинку; 7) номер корпусу (крило будинку, блок, секція тощо); 8) номер квартири (кімнати); 9) поштовий індекс; 10) поштова адреса виборця за правилами країни проживання (перебування); 11) інші відомості, які визначають виборчу адресу.

Так, апелянт зазначає, що виборець не може змінювати виборчу адресу на будь-яке місце проживання, а лише на місця, в яких він перебуває у зв`язку з проходженням військової служби, відбуванням покарання у вигляді позбавлення або обмеження волі, перебуванням за кордоном, або перебуванням на обліку бездомних осіб у відповідній установі.

Проте, частиною 2 статті 8 Закону № 698-V виборча адреса виборця визначається за зареєстрованим місцем його проживання.

Інші випадки визначення виборчої адреси визначені у частинах 4-7 ст. 8 цього Закону та стосуються випадків визначення виборчої адреси за ознакою суб`єктного складу для таких категорій осіб:

- для осіб, які не мають зареєстрованого місця проживання - за погодженням із центром обліку, який відповідно до закону веде облік бездомних осіб, або соціальною службою, у складі якої утворено структурний підрозділ для ведення обліку бездомних осіб, або органом ведення Реєстру за мотивованим зверненням виборця;

- для військовослужбовців строкової служби - за адресою дислокації військової частини (формування);

- для осіб, які відбувають покарання у вигляді арешту, позбавлення або обмеження волі - за адресою установи виконання покарань;

- для осіб, які проживають чи перебувають за межами України, є його поштова адреса в країні проживання (перебування).

В той же час за приписами частини 3 статті 8 Закону № 698-V за зверненням виборця орган ведення Реєстру може визначити іншу виборчу адресу виборця, ніж визначену відповідно до частини другої цієї статті.

Колегія суддів звертає увагу, що підставою для визначення іншої виборчої адреси виборця, ніж визначена відповідно до частини 2 статті 8 Закону України "Про Державний реєстр виборців", а саме за частини 3 статті 8 Закону № 698-V є лише звернення виборця.

Аналізуючи положення статті 8 Закону № 698-V суд апеляційної інстанції зазначає, що випадок, передбачений частиною 3 ст. 8 Закону № 698-V, має самостійне автономне значення без прив`язки до інших випадків визначення виборчої адреси, передбачених частинами 2 та 4-7 ст.8 названого Закону.

Порядок звернення виборця за власною ініціативою до органу ведення Реєстру щодо зміни його персональних даних визначений у статті 20 Закону № 698-V.

Так, за змістом абзацу 1-2 частини 1 статті 20 Закону № 698-V кожен виборець у разі зміни його персональних даних, зазначених у частині першій статті 6 та пунктах 1 і 4 частини першої статті 7 цього Закону, може звернутися до органу ведення Реєстру відповідно до своєї виборчої адреси із заявою про внесення змін до його персональних даних у Реєстрі за формою, встановленою розпорядником Реєстру. Така заява може бути подана до органу ведення Реєстру особисто або через уповноважену особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Також заява може бути надіслана особою в електронній формі за підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", з використанням мережі Інтернет у встановленому розпорядником Реєстру порядку. Заява, надіслана з використанням мережі Інтернет, повинна містити адресу електронної пошти, на яку заявнику може бути надіслано повідомлення, передбачене цією статтею.

До заяви додаються документи (копії документів), що підтверджують відповідні зміни.

У разі звернення щодо зміни виборчої адреси виборець подає до органу ведення Реєстру за новою виборчою адресою заяву, до якої додаються документи (копії документів), що підтверджують зміну виборчої адреси виборця (ч.2 ст.20 Закону № 698-V).

Аналіз зазначених правових норм дає підстави для висновку, що виборець може звернутися до органу ведення Реєстру із заявою про внесення змін до його персональних даних у Реєстрі щодо своєї виборчої адреси.

Проте, згідно з частини 4 статті 20 Закону № 698-V (у редакції Закону України від 16.07.2020 №805-IX, який набрав чинності 23.07.2020) у разі звернення щодо зміни виборчої адреси на підставі частин третьої (за зверненням виборця орган ведення Реєстру може визначити іншу виборчу адресу виборця) і четвертої статті 8 цього Закону у заяві виборця, зазначеної у частині другій цієї статті, вказується адреса житла, за якої він фактично проживає та яку просить визначити його новою виборчою адресою.

При цьому за приписами ч.5 ст.20 Закону № 698-V (у редакції Закону України від 16.07.2020 № 805-IX) вимоги частин першої і другої цієї статті щодо подання документів (копій документів), що підтверджують зміну виборчої адреси виборця, до звернень щодо зміни виборчої адреси на підставі частин третьої і четвертої статті 8 цього Закону не застосовуються.

Отже, у випадку звернення виборця до органу ведення Реєстру за новою виборчою адресою із заявою про зміну виборчої адреси виборець не зобов`язаний додавати до такої заяви документи (копії документів), що підтверджують відповідні зміни.

При цьому згідно з абзацу 1 частини 3 статті 20 Закону № 698-V (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 16.07.2020 № 805-IX) зазначене у частинах третій і четвертій статті 8 цього Закону звернення щодо зміни виборчої адреси може бути подане виборцем до органу ведення Реєстру, повноваження якого поширюються на територію, до якої віднесено виборчу адресу, на яку змінюватиметься поточна виборча адреса виборця, не пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу виборів або процесу референдуму, що проводяться на території, в межах якої виборець просить визначити його виборчу адресу. У разі якщо на відповідній території одночасно проводяться декілька виборів (референдум), таке звернення може бути подане не пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу тих виборів (референдуму), голосування на яких проводиться раніше, ніж голосування на інших виборах, які відбуваються одночасно.

У разі надходження звернення виборця щодо зміни виборчої адреси пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу відповідних виборів або процесу референдуму (з урахуванням особливостей щодо виборів та референдуму, передбачених абзацом першим цієї частини, які проводяться одночасно) орган ведення Реєстру приймає мотивоване рішення про відмову у внесенні зміни до його виборчої адреси, копія якого не пізніше наступного дня після прийняття відповідного рішення надсилається виборцю з одночасним повідомленням про можливість подання звернення щодо зміни виборчої адреси після завершення виборчого процесу відповідних виборів (абз.2 ч.3 ст.20 Закону № 698-V).

Отже, за приписами абзаців 1 та 2 частини 3 статті 20 Закону № 698-V останнім днем подання виборцем до органу ведення Реєстру за новою виборчою адресою заяви про зміну виборчої адреси є п`ятий день з дня початку виборчого процесу виборів.

Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 18 травня 2020 року № 88 "Про Порядок розгляду звернення виборця щодо зміни виборчої адреси відповідно до частини третьої статті 8 Закону України "Про Державний реєстр виборців" затверджено Порядок розгляду звернення виборця щодо зміни виборчої адреси відповідно до частини третьої статті 8 Закону України "Про Державний реєстр виборців" (далі Порядок №88).

Ця постанова набрала чинності з 1 липня 2020 року.

У зв`язку з набранням чинності Законом України від 16 липня 2020 року № 805-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства" Центральною виборчою комісією прийнято постанову від 24 липня 2020 року №145 "Про внесення змін до деяких постанов Центральної виборчої комісії", зокрема внесено зміни до постанови ЦВК від 18 травня 2020 року № 88.

Згідно з пункту 1.1 Порядку №88 цей Порядок визначає процедуру розгляду органом ведення Державного реєстру виборців мотивованого звернення громадянина України, який має право голосу згідно зі статтею 70 Конституції України, щодо зміни виборчої адреси відповідно до частини третьої статті 8 Закону України "Про Державний реєстр виборців".

Відповідно до пункту 1.2 Порядку №88 заява може бути подана до органу ведення Реєстру в паперовій або електронній формі.

Заява в паперовій формі може бути подана виборцем особисто або через уповноважену особу, повноваження якої оформлено відповідно до законодавства.

Заява в електронній формі може бути надіслана виборцем за підписом, прирівняним до власноручного підпису згідно із Законом України "Про електронні довірчі послуги" (кваліфікований електронний підпис), з використанням мережі Інтернет. Така заява повинна містити адресу електронної пошти, на яку виборцю може бути надіслано повідомлення про результати розгляду заяви.

У заяві вказується адреса житла, за якою виборець фактично проживає та яку просить визначити його новою виборчою адресою (абзац 4 п.1.2 Порядку №88).

Редакція абзацу 4 пункту 1.2 Порядку №88 до змін, внесених постановою ЦВК від 24.07.2020 №145, містила норму про те, що до заяви виборець додає копію документа, що підтверджує його фактичне проживання за вказаною ним адресою.

Порядок ознайомлення виборців із попереднім списком виборців на звичайній виборчій дільниці та усунення неправильностей у списку виборців передбачений статтею 42 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 42 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія звичайної виборчої дільниці наступного дня після отримання попереднього списку виборців надає його для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.

При цьому, частиною 3 статті 42 Виборчого кодексу України передбачено, що виборець має право ознайомитися з попереднім списком виборців у приміщенні дільничної виборчої комісії та перевірити правильність внесених до нього відомостей.

Виборець може звернутися до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців із заявою про уточнення попереднього списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця пересуватися самостійно.

За змістом частини 4 статті 42 Виборчого кодексу України виборець особисто подає заяву до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців щодо обставин, передбачених частиною третьою цієї статті. У разі якщо виборець з порушенням здоров`я (у зв`язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров`я, віком) не може особисто подати заяву, дільнична виборча комісія за зверненням такого виборця зобов`язана забезпечити прийняття заяви у такого виборця в інший спосіб. Така заява до органу ведення Державного реєстру виборців може бути подана також за допомогою електронних сервісів у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують зазначені в ній відомості.

Заява, зазначена у частині третій цієї статті, може бути подана не пізніш як за п`ять днів до дня голосування і розглядається виборчою комісією протягом одного дня. Заява, подана після зазначеного строку, залишається без розгляду (ч.4 ст. 42 ВК).

За результатом розгляду заяви дільнична виборча комісія приймає рішення про передачу такої заяви до органу ведення Державного реєстру виборців. Рішення виборчої комісії невідкладно разом із заявою виборця та доданими до неї документами (копіями документів) направляється до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців і не пізніше наступного дня після дня його прийняття видається особі, яка подала заяву, а також надсилається особі, якої воно стосується (якщо така особа не є особою, яка подала заяву) (ч.6 ст.42 ВК).

Орган ведення Державного реєстру виборців забезпечує розгляд заяв виборців у порядку, встановленому Законом України "Про Державний реєстр виборців". Про результати розгляду звернення повідомляється особа, яка його подала, а також особа, якої воно стосується (якщо звернення виборця стосується іншої особи) (ч.7 ст.42 ВК).

Також, частиною 8 статті 42 Виборчого кодексу України передбачено, що адміністративний позов про уточнення списку виборців може бути подано до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до вимог частин 1 та 2 статті 274 Кодексу адміністративного судочинства України право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах або референдумі.

Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії.

Отже, вказані норми виборчого законодавства дають підстави для висновку, що виборець може звернутися до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців із заявою про виключення зі списку інших осіб, а також звернутися до суду з адміністративним позовом про виключення зі списку інших осіб.

Так, Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує, зокрема, дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі (частина перша статті 2 указаного Закону).

Згідно зі статтею 17 зазначеного Закону Комісія, серед іншого: забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України та права на участь у референдумах; забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу та процесу референдуму; здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми; є розпорядником Державного реєстру виборців, забезпечує його ведення та функціонування відповідно до закону.

Колегією суддів досліджено матеріали справи та встановлено, що в матеріалах справи відсутні докази того, що під час повторного голосування дільничними виборчими комісіями були зафіксовані порушення під час голосування особами, які не були зареєстровані у відповідних сільських, селищних, міських територіальних громадах, а отже твердження позивача про порушення виборчого процесу є безпідставним.

Так, позивач, як в позовній заяві так і у апеляційній скарзі стверджує, що незважаючи на численні випадки включення сторонніх осіб до списків виборців жоден з них не скористався своїм правом на звернення до суду з відповідною заявою щодо виключення зі списку виборців сторонніх осіб.

Колегія суддів звертає увагу, що статтею 274 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що під виборчими правами та інтересами виборця щодо участі у виборчому процесі особисто необхідно розуміти, зокрема, право голосу на відповідних виборах.

Так, під час вирішення виборчих спорів судам необхідно перевіряти не лише правомірність оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, а й встановлювати наявність порушення ним виборчих прав конкретного виборця чи його інтересу щодо участі у відповідному виборчому процесі.

Відсутність порушення безпосереднього права позивача є підставою для відмови в задоволенні позовної заяви.

У справі, яка розглядається, позивач мотивує вимоги необхідністю захисту не стільки безпосередніх його прав чи інтересів, а скоріше суспільного інтересу щодо встановлення справедливих результатів повторних місцевих виборів, що впливає на точне і достовірне встановлення результатів виборів, тоді як завданням адміністративного судочинства є ефективний захист прав, свобод та інтересів конкретних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, а не невизначеного кола осіб.

При цьому, позивач не як в суді першої інстанції так в суді апеляційної інстанції не зазначає, яким чином його виборчі права чи інтереси щодо участі у повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області, призначених на 17.01.2021, порушуються відповідачем та відповідно не просив суд про їх захист та відновлення.

Окрім того, позивач не зазначає, яким чином включення осіб до уточнених списків виборців, фотокопії яких додані до позовної заяви (на стор. 16-18 том І), вплинуло на сам результат виборів на цих виборчих дільницях зокрема, і на результати повторних виборів в цілому.

Відсутність порушення безпосереднього права позивача є підставою для відмови в задоволенні позовної заяви.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що під час розгляду справи апелянтом не надано переконливих доказів того, що особи, які зазначені у списках (на стор. 16-18 том І) брали безпосередню участь у виборчому процесі та їх голоси вплинули на кінцевий результат виборів.

Щодо посилання апелянта на інформацію Відділу ведення Державного реєстру виборців Броварської міської ради Київської області інформацію про те, що з 20 липня по 3 грудня 2020 року до відділу ведення Державного реєстру виборців Броварської міської ради Київської області звернулось всього 3946 виборців щодо зміни виборчої адреси за п. 3 статті 8 Закону України Про Державний реєстр виборців, та інформацію Відділу ведення Державного реєстру виборців Броварської районної державної адміністрації Київської області про те, що за період з 24 липня 2020 року по 31 грудня 2020 року в с. Княжичі Броварського району Київської області та в с.Требухів Броварського району Київської області змінила виборчу адресу 131 особа відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону України Про Державний реєстр виборців, колегія суддів не бере до уваги, що такі докази самі по собі не свідчать про наявність порушень виборчого законодавства під час проведення відповідних повторних місцевих виборів.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що згідно з частини 1 статті 71 Основного Закону України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Зазначені принципи покладено в основу положень Виборчого кодексу України, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів, зокрема, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

За змістом статті 19 Кодексу виборчі права громадян України захищаються законом. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом. Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.

Колегія суддів звертає увагу, що в даному випадку факт безпідставного включення сторонніх осіб до списків виборців повинні бути доведені у спосіб, передбачений Виборчим кодексом України (ст.42) та/або в порядку, передбаченому статтею 274 Кодексу адміністративного судочинства України, чого позивачем не зроблено.

З аналізу матеріалів справи колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що доводи позивача щодо неправомірності зміни виборчої адреси виборцями на території Броварської об`єднаної територіальної громади не підтверджуються належними доказами, а отже і не підлягають задоволенні позовні вимоги щодо протиправності оскаржуваних протоколів Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 21.01.2021 "Про результати голосування з виборів Броварського міського голови" та "Про результати голосування з виборів депутатів Броварського міської ради", з огляду на те, що дані протоколи прийняті з порушенням ст.ст. 140, 141 Конституції України, вимог частин 5-8 статті 7 Виборчого кодексу та ст. 8 Закону України Про Державний реєстр виборців, не є обґрунтованими та не приймаються судом до уваги.

Щодо тверджень позивача про те, що вибори депутатів Броварської міської ради та Броварського міського голови 17.01.2021 не було організовано і проведено відповідно до вимог Виборчого кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу, колегія суддів не погоджується, з наступних підстав.

Частинами 1, 2 статті 254 Виборчого кодексу України передбачено, що з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії. Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 255 Виборчого кодексу України протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської (міста без районного поділу) ради у відповідних багатомандатних виборчих округах, сільського, селищного, міського (міста без районного поділу) голови територіальною виборчою комісією, що встановлює результати виборів, не складаються. Протокол про результати виборів складається в такому разі безпосередньо на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів.

За приписами ч. 1 ст. 268 Виборчого кодексу України сільська, селищна, міська (міста без районного поділу) виборча комісія встановлює результати голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради у багатомандатних виборчих округах на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів.

Частиною 2 цієї ж статті обумовлено, що відповідна територіальна виборча комісія на підставі протоколів, зазначених у частині першій цієї статті (у тому числі протоколів з позначкою "Уточнений"), а в разі проведення повторного підрахунку голосів виборців - на підставі протоколів відповідної територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, не пізніш як на дванадцятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніш як на п`ятий день з дня повторного голосування) встановлює результати голосування з відповідних місцевих виборів сільського, селищного, міського голови, депутатів у багатомандатних виборчих округах в день виборів (день повторного голосування), про що складає протокол.

До протоколу про результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному, єдиному одномандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів заносяться цифрами такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії; 2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 3) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 4) кількість виборців, включених до списків виборців; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 6) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях; 7) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 9) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата; 10) прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) кандидата у депутати або кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, який набрав найбільшу кількість голосів виборців, а також відсоток голосів виборців, поданих за нього, у відношенні до кількості виборців, які взяли участь у голосуванні у відповідному виборчому окрузі.

Згідно з ч. 3 ст. 268 Виборчого кодексу України протокол територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів депутата в багатомандатному окрузі, сільського, селищного, міського голови складається у двох примірниках. Протокол підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами виборчої комісії, присутніми на її засіданні, та засвідчується печаткою комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами виборчої комісії. Протокол територіальної виборчої комісії про результати голосування може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Аналіз наведених положень ст. 268 Виборчого кодексу України дає підстави для висновку, що відповідна територіальна виборча комісія на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів (у тому числі протоколів з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день з дня голосування встановлює результати голосування з відповідних місцевих виборів депутатів міської ради та міського голови у багатомандатних виборчих округах, про що складає протокол.

Як було встановлено судом першої інстанції, що за наслідками голосування з виборів Броварського міського голови 21.01.2021 о 19 год. 12 хв. Броварською міською територіальною виборчою комісією складено протокол про результати голосування з виборів Броварського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, відповідно до якого найбільшу кількість голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі набрав кандидат на посаду міського голови ОСОБА_1 - 21787 голосів, що становить 53,16 % голосів виборців.

На підставі вказаного протоколу Броварською міською територіальною виборчою комісією прийнято постанову №215 від 21.01.2021 Про визнання особи обраною на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області, якою ОСОБА_1 визнано обраним на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області на повторних виборах Броварського міського голови Броварського району Київської області 17.01.2021 (стор. 134 том І).

Також судом першої інстанції встановлено, що за наслідками голосування з виборів депутатів Броварської міської ради 21.01.2021 о 21 год. 45 хв. Броварською міською територіальною виборчою комісією складено протокол про результати виборів депутатів Броварської міської ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі, згідно якого 5-відсотковий бар`єр подолали 8 місцевих організацій політичних партій: КТО ПП "Європейська солідарність" - 3620; Броварська МПО ПП "Рідний Дім" - 3386; Київська ОТО ПП "Голос" - 2312; Київська ОО ПП "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" - 1932; Київська ОО ПП "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" - 12060; Київська ОО ПП "За майбутнє" - 3393; Київська ОО ПП "Слуга Народу" - 2940; Київська ОО ПП "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" - 2524.

Колегією суддів досліджено матеріали справи та встановлено, що жодних скарг та актів про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення повторних виборів депутатів Броварської міської ради та Броварського міського голови Броварського району Київської області 17.01.2021 та встановлення їх результатів позивачем не надано.

Так, на приписи частини 1 статті 64 Виборчого кодексу України, якими передбачено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно з підпунктами 1-1, 1-2 пункту 1 частини 2 статті 64 ВК України, виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються: рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків; дії чи бездіяльність члена окружної виборчої комісії, територіальної виборчої комісії.

Таким чином, у випадку незгоди з рішеннями, діями або бездіяльністю дільничних виборчих комісій щодо порушень виборчого законодавства щодо протиправних дій по включенню до списку виборців позивач не був позбавлений права оскаржити їх в судовому порядку у встановлений законом строк та спосіб.

Проте, в матеріалах справи відсутні докази оскарження таких рішень, дій або бездіяльності дільничних виборчих комісій. Відсутність скарг щодо порушень виборчого законодавства з боку відповідних суб`єктів звернення свідчить про недоведеність позивачем своїх позовних вимог та їх необґрунтованість. В той же час, обов`язковою умовою для прийняття територіальною виборчою комісією рішення за зверненням про порушення вимог виборчого законодавства є наявність заяви або скарги, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями.

З аналізу матеріалів справи колегія суддів доходить висновку, що позивачем не доведено та документально не підтверджено, що ТВК були складені протоколи з порушенням вимог Виборчого кодексу..

Щодо визнання, відповідно до ст. 280 Виборчого кодексу України повторних виборів депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області 17 січня 2021 року такими, що не відбулися, та зобов`язання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області провести повторні вибори депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини 4 статті 194 Виборчого кодексу України повторні місцеві вибори призначаються територіальною виборчою комісією у разі визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися, в порядку, встановленому цим Кодексом.

Підстави для визнання місцевих виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів визначені у статті 280 цього Кодексу.

Так, відповідно до частини 1 статті 280 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо:

1) до виборчого бюлетеня для голосування в день виборів або в день повторного голосування на виборах депутатів в багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови було включено лише одного кандидата, і кількість голосів виборців, поданих на його підтримку, становить не більше 50 відсотків кількості виборців, які взяли участь у голосуванні;

2) до виборчого бюлетеня для голосування на виборах міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) в день виборів було включено два кандидати на посаду міського голови, і за результатами голосування жоден із кандидатів не отримав на свою підтримку більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні;

3) до виборчого бюлетеня для голосування в день повторного голосування було включено два або більше кандидати, і за результатами повторного голосування найбільшу і водночас однакову кількість голосів виборців подано за двох або більше кандидатів;

4) за результатами виборів депутатів в багатомандатному виборчому окрузі залишилися вакантні депутатські мандати (кількість осіб, обраних депутатами в багатомандатному окрузі, є меншою, ніж кількість мандатів, які розподілялися в цьому окрузі). Повторні вибори у такому окрузі призначаються з кількістю мандатів, які залишилися вакантними;

5) станом на день голосування у виборчому бюлетені не залишилося жодного кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;

6) голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу;

7) особа після її обрання не набула депутатського мандата, повноважень сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, з підстав, зазначених у пунктах 3 - 6 частини першої та частині четвертій статті 231 цього Кодексу;

8) особа, обрана сільським, селищним, міським головою, визнана такою, що відмовилася від депутатського мандата, посади сільського, селищного, міського голови;

9) виборчий процес місцевих виборів був зупинений в зв`язку з введенням в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану.

Відповідно до частини 2 статтті 280 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо:

1) у виборчому бюлетені в день голосування не залишилося жодного виборчого списку організації партії в єдиному багатомандатному виборчому окрузі;

2) за результатами виборів неможливо сформувати 2/3 складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради;

3) виборчий процес місцевих виборів був зупинений в зв`язку з введенням в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану.

Даний перелік підстав для прийняття територіальною виборчою комісією рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови та рішення про визнання виборів депутатів селищної ради (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Так, судом першої інстанції звернуто увагу, а апелянтом не спростовано, що останнім не доведено та документально не підтверджено, що повторні вибори Броварського міського голови у єдиному одномандатному виборчому окрузі та депутатів Броварської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, відбулися з порушенням вимог законодавства.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що зміст апеляційної скарги є ідентичним адміністративному позову, а отже, доводи, викладені апелянтом в апеляційній скарзі були предметом дослідження суду першої інстанції і не знайшли свого належного підтвердження під час розгляду апеляційної скарги.

Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

При цьому апеляційна скарга не містять посилання на обставини, передбачені статтями 317-319 Кодексу адміністративного судочинства України, за яких рішення суду підлягає скасуванню.

Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

За змістом частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

Зважаючи на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права, в зв`язку з чим апеляційна скарга залишається без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Враховуючи, що апелянтом при поданні апеляційної скарги не сплачено судовий збір то у відповідності до ст.132 КАС України, колегія суддів доходить висновку про необхідність стягнення з Київської обласної територіальної організації Політичної партії «Голос» на користь Державного бюджету України судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 17025,00 грн (5 вимог * 2270,00*150%).

На підставі викладеного, керуючись 34, 132, 242, 243, 246, 308, 311, 316, 321,322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Київської обласної територіальної організації Політичної партії «Голос» - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 січня 2021 року залишити без змін.

Стягнути з Київської обласної організації Політичної партії "Голос" (ідентифікаційний код 43307785, місцезнаходження: 08205, Київська обл., м. Ірпінь, вул. Рильського Максима, буд. 5В, квартира 7) на користь Державного бюджету України до спеціального фонду Державного бюджету України (рахунок UA908999980313111256000026001, отримувач коштів - ГУК у м.Києві/м.Київ/Печерс.р-н/22030106, код отримувача - 37993783, код класифікації доходів - 22030106, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП)) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 17025 (сімнадцять тисяч двадцять п`ять) гривень 00 копійок.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя:Г. В. Земляна

Судді:Є. І. Мєзєнцев

В. В. Файдюк

Дата ухвалення рішення01.02.2021
Оприлюднено05.09.2022
Номер документу94564955
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/889/21

Постанова від 01.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Земляна Галина Володимирівна

Ухвала від 31.01.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Земляна Галина Володимирівна

Ухвала від 31.01.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Земляна Галина Володимирівна

Рішення від 27.01.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 27.01.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 27.01.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 27.01.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні