Постанова
від 02.02.2021 по справі 540/778/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 лютого 2021 р. Категорія 111030200м.ОдесаСправа № 540/778/19 Головуючий в 1 інстанції: Дубровна В.А.

час і місце ухвалення: 15:12, м. Херсон

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідач: Семенюка Г.В.

суддів: Домусчі С.Д. , Шляхтицького О.І.

розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2019 року по справі за позовом приватного акціонерного товариства "Волна 1" до Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, вимоги про сплату боргу, рішень про застосування штрафних санкцій, -

встановиВ:

Позивач, звернувся до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, мотивуючи його тим, що оскаржувані рішення відповідача є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки при проведені планової документальної перевірки ПАТ "Волна 1" не дотримано вимоги п.77.4 ст. 77 Податкового кодексу України, які полягають у не вручені платнику податків наказу та повідомлення не пізніше, ніж за 10 календарних днів до проведення зазначеної перевірки, а також, проведення документальної перевірки протягом одного року. Щодо порушень, встановлених відповідачем під час даної перевірки, то позивач також вважає, що в акті перевірки використано необґрунтовані дані, а також суб`єктивні припущення, які не мають підтверджуючих доказів та належного обґрунтування, оскільки на початку планової перевірки у липні-серпні 2018 року у позивача були вилучені правоохоронними органами усі необхідні первинні податкові та бухгалтерські документи.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2019 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 22.03.2019 р. № 0001231306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку, інших, ніж заробітна плата" на загальну суму 283 760,21 грн., в тому числі за податковим зобов`язанням 203 979,79 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 79 780,42 грн. Визнано протиправним та скаовано податкове повідомлення - рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 22.03.2019 р. № 0004061307, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку, інших, ніж заробітна плата" на загальну суму 71 645,44 грн., в тому числі за податковим зобов`язанням 51 752,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 19 893,44 грн. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 22.03.2019 р. № 0004041305, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "військовий збір" на загальну суму 41 911,98 грн., в тому числі за податковим зобов`язанням 21910,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 19568,60 грн., сума пені 433,38 грн. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 22.03.2019 р. № 0004031307, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати" на загальну суму 119 626,00 грн., в тому числі за податковим зобов`язанням 0,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 111 756,00 грн., сума пені 7870,00 грн. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 22.03.2019 р. № 0004541307 про застосування штрафних санкцій за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, передбаченої Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" про застосування штрафних санкцій в сумі 2 040,00 грн. Визнано протиправною та скасовано вимогу Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 22.03.2019 р. № Ю-0001881307 про сплату боргу (недоїмки) в сумі 78 132,29 грн. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 22.03.2019 р. № 0004551307 про застосування штрафних санкцій в сумі 39066,15 грн. за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 22.03.2019 р. № 0004021307, яким застосовано фінансові санкції за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати" на загальну суму 510,00 грн. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 22.03.2019 р. № 0004051307, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку, інших, ніж заробітна плата" на загальну суму 10 396,28 грн., в тому числі за податковим зобов`язанням 7188,18 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 3208,10 грн.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду та прийняти нову постанову, якою у задоволенні вимог позивача відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що задовольняючи позов, суд першої інстанції не врахував, що оскаржувані рішення є правомірними, оскільки в ході проведення перевірки встановлено ряд порушень ПАТ "Волна 1" вимог ПК України, Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4.

На підставі ст. 311 КАС України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення з наступних підстав:

Судом першої інстанції встановлено, що згідно даним ЄДР основним видом діяльності ПАТ "Волна 1" за КВЕД 01.11 є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

10.07.2018 року наказом ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі за № 677 на підставі підпункту 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, ст. 77 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами і доповненнями), підпункту 2 частини 1 ст. 13 Закону України від 08 липня 2010 року №2464-VІ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (із змінами та доповненнями) з метою здійснення контролю за дотриманням вимог податкового законодавства правильності обчислення, повноти сплати податку з доходів фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування наказано старшому державному ревізору - інспектору відділу контрольно - перевірочної роботи фізичних осіб управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі Скрипці І.О. (надалі за текстом - державний ревізор - інспектор Скрипка І.О.) відповідно до плану - графіка проведення документальних перевірок на 2018 рік, провести з 01 серпня 2018 року документальну планову виїзну перевірку ПАТ "Волна 1" (код ЄДРПОУ 3785444) з питань дотримання законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору за період з 01.07.2015 по 30.06.2018 р. правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по 30.06.2018 р. тривалістю 10 робочих днів.

Копія вказаного наказу та повідомлення ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 10.07.2018 р. за № 419/21-22-13-06 677 щодо проведення даної перевірки отримана позивачем поштою 13.07.2018 р., що підтверджується поштовим повідомленням про вручення та не заперечувалось учасниками справи.

18.07.2018 року ПАТ "Волна 1" листом за вих. № 39 повідомило державного ревізора - інспектора Скрипку І.О. та начальника ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі про те, що відповідно до протоколу огляду місця події від 28.03.2018 року слідчим СВ Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області Борисовим Ю.В. вилучено прошиті папки бухгалтерської документації ПАТ "Волна 1" з січня 2015 року по грудень 2017 року включно, а саме, книги по нарахуванню заробітної плати; сальдові бухгалтерські книги; матеріальні звіти руху по 203 рахунку; шляхові листи вантажного та легкового транспорту; інвентаризаційні описи ОС та НМА; інвентаризаційні описи поточних та основних довгострокових біологічних активів; касові книги; договори торгово-господарської діяльності; журнал видачі довіреностей. Щодо бухгалтерських документів з січня 2018 р. по теперішній час, то їх копії будуть надані у разі потреби, оригінали усіх документів знаходяться в бухгалтерії ПАТ "Волна 1".

31.07.2018 року ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі звернулось до Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області з листом за № 691 1/9/21-22-13-07 про надання копій документів або забезпечення доступу до перевірки таких документів.

07.08.2018 року наказом ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі за № 779 відповідно до пункту 85.9. ст. 85 ПК України у зв`язку з вилученням первинних документів, облікових та інших регістрів, фінансової та статичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків ПАТ "ВОЛНА 1" слідчим СВ Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області Борисовим Ю.В. та не наданням відповіді Генічеським ВП ГУНП в Херсонській області на лист ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 31.07..2018 р. за № 6911/9/21-22-13-07 перенесено з 07.08.2018 року терміни проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ "ВОЛНА 1" до дати отримання вказаних копій документів.

08.08.2018 року заступник начальника СВ Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області листом за вих. № 9602/38-2018 повідомив ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі про неможливість надати запитувані документи для огляду, оскільки 22.06.2018 року вилучені у ПАТ "Волна 1" документи повернуті гр. ОСОБА_2 .

У зв`язку не наданням СВ Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області підтверджуючих документів щодо підстав отримання гр. ОСОБА_2 бухгалтерських документів ПАТ "Волна 1", ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі повторно звернулося до Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області з листом від 04.09.2018 за вих. № 8303/9/21-22-13-07 щодо надання таких підтверджуючих документів.

29.10.2018 року Слідчим відділенням Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області листом за вих. № 14227/38-2018 повідомлено начальника ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі про неможливість надати запитувані документи, оскільки 22.06.2018 року вилучені у ПАТ "Волна 1" документи повернуті гр. ОСОБА_2 .

До вказаного листа додано довіреність від 21.06.2018 року, якою ПАТ "Волна 1" в особі генерального директора ОСОБА_3. уповноважує гр. ОСОБА_2 , представляти інтереси підприємства в отриманні документів, а також розписка гр. ОСОБА_2 про отримання 22.06.2018 року у відділі Генічеської національної поліції у Херсонській області документи ПАТ "ВОЛНА 1" відповідно до протоколу огляду від 28.03.2018 року.

05.12.2018 року наказом ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі за № 1369 на підставі підпункту 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 44.5. ст. 44, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п.п. 77.1., 77.4. ст. 77, пункту 82.1 ст. 82 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами і доповненнями), підпункту 2 частини 1 ст. 13 Закону України від 08 липня 2010 року №2464-УІ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (із змінами та доповненнями) та доповідної записки управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 05.12.2018 р. № 41/21-22-1303 поновлено терміни проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ "Волна 1" з 10 грудня 2018 року.

10 грудня 2018 року копія вказаного наказу вручена генеральному директору ПАТ "Волна 1" ОСОБА_3., що підтверджується його підписом у направлені на перевірку від 07.12.2018 р. за № 868.

07.12.2018 року начальником ГУ ДФС в Херсонській області на підставі наказу ГУ ДФС у Херсонській області від 08.05.2018 р. № 476 видано направлення на перевірку за № 868, яким на підставі підпункту 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 44.5. ст. 44, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п.п. 77.1., 77.4. ст. 77, пункту 82.1 ст. 82 ПК України, підпункту 2 частини 1 ст. 13 Закону України від 08 липня 2010 року №2464-УІ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", наказу від 10.07.2018 № 677 та наказу від 05.12.2018 № 1369 уповноважено державного ревізора - інспектора відділу контрольно - перевірочної роботи юридичних осіб управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі Пізнюр М.В. на проведення з 10 грудня 2018 р. документальної планової виїзної перевірки ПАТ " Волна 1" тривалістю 6 робочих днів.

Вказане направлення на перевірку разом зі службовим посвідченням вручено генеральному директору ПАТ "Волна 1" ОСОБА_3. - 10 грудня 2018 р., про що свідчить відмітка у направленні на перевірку, копія якого наявна в матеріалах справи.

13.12.2018 року наказом ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі за № 1444 на підставі підпункту 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п.п. 77.1., 77.4. ст. 77 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами і доповненнями), підпункту 2 частини 1 ст. 13 Закону України від 08 липня 2010 року №2464-УІ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (із змінами та доповненнями) продовжено строк проведення даної перевірки з 18.12.2018 р. терміном на 5 робочих днів.

14.12.2018 року листом заступника начальника ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі за вих. № 14896/10/21-22-1305 витребувано у ПАТ " Волна 1" письмові пояснення з наданням первинних документів у зв`язку з проведенням документальної планової виїзної перевірки ПАТ " Волна 1", який отримано ПАТ " Волна 1" - 17.12.2018 р.

18.12.2018 року ПАТ "Волна 1" листом - відповіддю на вказаний запит повідомило про те, що згідно протоколу огляду місця події від 28.03.2018 р. слідчим СВ Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області Борисовим Ю.В. вилучено прошиті папки бухгалтерської документації ПАТ "Волна 1" з січня 2015 р. по грудень 2017 року включно. При цьому, повідомлено про можливість надати статистичну звітність за 2015- 2017 рр. можемо надати у 14-денний строк, за 2018 р. надаємо копію; виписки по банківських рахунках за період з 2015 року по 2017 рік потрапили до переліку документів то були вилучені 28.03.2018 р.; договори оренди земельних ділянок на даний час знаходяться на стадії реєстрації; інформація щодо визначення нормативно грошової оцінки земельних ділянок, які надавалися орендодавцями-громадянами в оренду ПАТ "Волна 1" встановлювалась згідно даних, які були надані відповідними селищними радами; інформація (первинні бухгалтерські документи нарахування та виплат) щодо виплати фізичним особам-орендарям орендної плати за використання земельних ділянок, та оподаткування ПАТ "Волна 1" виплачених фізичним особам-орендодавцям орендної плати були вилучені 28.03.2018 р.

02.01.2019 року державними ревізорами - інспекторами Скрипкою І.О. та Пізнюром М.В. складено акт від 02.01.2019 №2/21 -22-13-05/09785444 " Про результати документальної планової виїзної перевірки ПАТ "Волна 1" з питань дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору за період з 01.07.2015 р. по 30.06.2018р., правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 р. по 30.06.2018 р. ( далі - акт перевірки).

Висновками даного акту встановлені наступні порушення:

1) пп. 168.1.2. та пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, п. 176.2 ст.176 ПК України внаслідок чого ПАТ "Волна 1" період з 01.07.15 по 31.07.2016 перераховано несвоєчасно до бюджету податок на доходи фізичних осіб (на доходи у вигляді заробітної плати) у сумі 49 733,34 грн., що призвело до нарахування пені у розмірі 7 870,00 грн. (більш детальна інформація викладена у додатку до акту перевірки) у період з 01.08.2016 по 30.06.2018 не перераховано до бюджету податок на доходи фізичних осіб у сумі 153 762,40 грн., що призвело до нарахування штрафної санкції за несплату податкового зобов`язання з податку на доходи з фізичних осіб (з доходу у вигляді заробітної плати) у сумі 111 756,40 грн.;

2) ст. 51, пп. 70.16.1 п.70.16 ст 70, пп.176.2 ст.176 ПК України, п. 3 Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, внаслідок чого ПАТ "Волна 1" подано з недостовірними відомостями та з помилками податкові звіти про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку на доходи з фізичних осіб та невірно відображено відомості щодо самостійно нарахованого доходу, який є базою оподаткування військовим збором та військового збору у поданих податкових розрахунках за формою 1-ДФ за 01.07.2015 р. - 30.06.2018 (занижено базу оподаткування за рахунок зазначення суми заробітної плати не в повному обсязі, не зазначено нарахований фізичним особам дохід за договорами оренди земельних ділянок).

3) пп.14.1.180 п. 14.1 ст. 14, п.п. 164.2.5 п. 164.2 ст. 164, п.167.1 ст. 167, п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, п.170.1, п.171.2 ст. 170, п.176.2 ст. 176, пп.271.1.1 п.271.1 ст.271, п. 289.3 ст. 289, п. 6, п.8, п.9 підрозд. 6 розд. XX "Перехідні положення" ПК України внаслідок чого ПАТ "Волна 1" занижено оподатковуваний дохід від надання майна (земельних ділянок (паїв)) в оренду у 2016-2017 та занижено податок на доходи з фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку інших, ніж заробітна плата (к.д.11010400) на суму 269 919,97 грн., зокрема за 2016 рік - 114 312,18 грн., за 2017 рік - 148 607,79 грн. ( розрахунок наведено у додатку до акту перевірки);

4) пп.14.1.180 п. 14.1 ст. 14, пп.164.2.1 та гіп. 164.2.5 п. 164.2 ст. 164, п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, п. 170.1, п.171.2 ст. 170, гі.176.2 ст. 176, пп.271.1.1 п.271.1 ст.271, п. 289.3 ст. 289, п. 6, п.8, п.9 підрозд. 6 розд. XX "Перехідні положення", пп. 1.2 та 1.5 п. 16 № підрозділу 10 розділу XX " Перехідні положення" ПК внаслідок чого ПАТ "Волна 1" через заниження оподатковуваного доходу від надання майна (земельних ділянок" (паїв)) в оренду за перевіряємий період з 01.07.15 по 30.06.18 занижено військовий збір всього 21 910,00 грн., у 2016 - 9526,02 грн., та у 2017 - 12383,98 грн., а у період з 01.07.2015 - 30.04.2016 несвоєчасно сплачено військовий збір на суму 3 187,62 грн., що призвело до нарахування пені у сумі 433,38 грн. (відповідно пп. 129.1.3. п.129.1 ст.129 ПК України), у період з 01.05.2016 по 30.06.2018 не перераховано військовий збір із доходів у вигляді заробітної плати, що призвело до нарахування штрафної санкцій за несвоєчасну сплату 10 995,10 грн.;

5) пп. 4 ч. 2 ст. 6, ст. 9 Закону України від 08.07.2010 №2464-УІ " Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування " (із змінами та доповненням), п.1 розділу III Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 за №435, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.04.2015 за № 460/26905, із змінами та доповненнями, внаслідок чого ПАТ "Волна 1" не подано Звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за травень 2013 року, грудень 2013 року, травень 2014 року, червень 2014 року, червень 2015 року та ПАТ "Волна 1 " несвоєчасно подано Звіти за вересень - жовтень 2013 р., за березень - листопад 2016 р., за лютий 2017 р., за червень - липень 2017 р.;

6) п. 1 ч. І ст. 7, ч. 2 ст.9 Закону України від 08.07.2010 № 2464-У1 " Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування ", із змінами та доповненнями, п.1 розділу IV Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 за №449, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.05.2015 за № 508/26953, із змінами та доповненнями, п.1, п.9 розділу IV Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 за №435, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.04.2015 за №460/26905, внаслідок чого ПАТ "Волна 1" у результаті заниження бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування не нараховано суму єдиного внеску за період, що перевірявся, всього на суму 49 539,92 грн.;

7) п. 1 ч. І ст. 7, ч.2 ст.9 Закону України від 08.07.2010 №2464-УІ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" із змінами та доповненням, п.1 розділу IV Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 за №449, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.05.2015 за №508/26953. із змінами та доповненнями, п.1, п.9 розділу IV Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 за №435, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.04.2015 за №460/26905, із змінами та доповненнями, ПАТ "Волна 1" через заниження бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування не утримано у 2015 році суму єдиного внеску всього у сумі 2 412,57 грн.;

8) абз.9 ч.5 ст.8 Закону України від 08.07.2010 №2464-VI " Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування ", п. 8 розділу ІІІ Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 за №449, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.05.2015 за № 508/26953 ПАТ "Волна 1" не визначено додаткову базу нарахування на суми нарахованої заробітної плати, яка не перевищує розмір мінімальної заробітної плати, у результаті чого занижено суму єдиного внеску всього у сумі 26 179,80 грн.

На підставі вказаних висновків акту перевірки, ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі прийнято

- податкове повідомлення-рішення від 22.03.2019 р. № 0001231306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку, інших, ніж заробітна плата" на загальну суму 283 760,21 грн., в тому числі за податковим зобов`язанням 203 979,79 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 79 780,42 грн.

- податкове повідомлення-рішення від 22.03.2019 р. № 0004061307, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку, інших, ніж заробітна плата" на загальну суму 71 645,44 грн., в тому числі за податковим зобов`язанням 51 752,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 19 893,44 грн.

- податкове повідомлення-рішення від 22.03.2019 р. № 0004041305, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "військовий збір" на загальну суму 41 911,98 грн., в тому числі за податковим зобов`язанням 21910,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 19568,60 грн., сума пені 433,38 грн.

- податкове повідомлення-рішення від 22.03.2019 р. № 0004031307, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати" на загальну суму 119 626,00 грн., в тому числі за податковим зобов`язанням 0,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 111 756,00 грн., сума пені 7870,00 грн.

- податкове повідомлення - рішення від 22.03.2019 р. № 0004021307, яким застосовано фінансові санкції за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати" на загальну суму 510,00 грн.

- податкове повідомлення - рішення від 22.03.2019 р. № 0004051307, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку, інших, ніж заробітна плата" на загальну суму 10 396,28 грн., в тому числі за податковим зобов`язанням 7188,18 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 3208,10 грн.

- рішення від 22.03.2019 р. № 0004541307 про застосування штрафних санкцій за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, передбаченої Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" про застосування штрафних санкцій в сумі 2 040,00 грн.

- вимога від 22.03.2019 р. № Ю-0001881307 про сплату боргу (недоїмки) в сумі 78 132,29 грн.

- рішення від 22.03.2019 р. № 0004551307 про застосування штрафних санкцій в сумі 39066,15 грн. за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску.

Вважаючи вказані податкові повідомлення - рішення, вимогу про сплату боргу (недоїмки), рішення про застосування штрафних санкцій такими, що прийняті відповідачем з порушенням вимог діючого податкового законодавства, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що в ході розгляду даної справи судом зроблено висновок про визнання документальної планової виїзної перевірки позивача незаконною, тому така перевірка відсутня як юридичний факт, що виключає наявність у податкового органу компетенції на прийняття податкового повідомлення-рішення, а тому податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню в силу незаконності податкової перевірки та відсутності правових наслідків такої.

Однією з підстав для скасування оскаржуваних рішень, ПАТ "Волна 1" вважає порушення відповідачем процедурних питань, які були допущені при проведенні спірної перевірки, а саме, не належне повідомлення щодо проведення перевірки та тривалість її проведення.

При з`ясуванні вищевказаних спірних питань, судом першої інстанції було допитано в якості свідка генерального директора ПАТ "Волна 1" ОСОБА_3 , який пояснив, що про проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ "Волна 1" йому нічого не відомо. При з`ясуванні судом справжності його підпису на позові та доданих до нього документах, а також на документах, наданих ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі, то свідок заперечив щодо їх підписання, а на деяких документах поставив під сумнів свій підпис.

Допитана в суді першої інстанції в якості свідка ОСОБА_4 пояснила, що працює бухгалтером на підприємстві ПАТ "Волна 1". По суті спірних правовідносин свідок пояснила, що вважає безпідставними висновки, викладені інспектором в акті перевірки, а саме перевірку такою, що фактично не відбулася, оскільки інспектор з`явилася на підприємстві тільки один раз, документів не витребувала, хоча частина документів за спірний період є у підприємства в наявності. При цьому, усі документи за 2018 рік були надані інспектору, проте в акті перевірки вони не описані. Щодо документів бухгалтерського та податкового обліку за 2015-2017 роки, то вказані документи були вилучені у підприємства, про що інспектор дізналася би, як би контактувала з керівником. Що стосується вручення керівнику підприємства повідомлення про перевірку, то свідок такого повідомлення не бачила і не може стверджувати про його наявність. Щодо строків проведення перевірки свідок пояснила, що вперше керівник підприємства звернувся до неї з проханням допомоги зібрати документи для перевірки наприкінці липня 2018 р. У грудні 2018 р. вже ніякої перевірки не було, жодних документів ДФС не витребовувало. Наказу щодо продовження строків перевірки на адресу підприємства також не надходило, хоча всі документи, які надходять з ДФС, зберігаються у цілісності.

Право контролюючого органу проводити, зокрема, документальні планові виїзні перевірки закріплено пунктом 75.1 статті 75 ПК України, який серед іншого визначає, що документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом.

Згідно підпункту 75.1.2. пункту 75.1 статті 75 ПК України, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Порядок проведення документальних планових перевірок передбачений статтею 77 Податкового кодексу України.

При цьому, згідно із пунктами 77.4. та 77.7 статті 77 ПК України про проведення документальної планової перевірки керівником контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Як зазначалось вище, наказ ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 10.07.2018 р. за № 677 " Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ "Волна" (код ЄДРПОУ 3785444)" та повідомлення ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 10.07.2018 р. за № 419/21-22-13-06 677 щодо проведення даної перевірки з 01 серпня 2018 року позивач отримав 13.07.2018 р., а тому контролюючий орган отримав право на проведення документальної планової перевірки позивача.

При цьому, пунктом 81.1 ст. 81 ПК України передбачено, що посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки; копії наказу про проведення перевірки; службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Відповідно до п.п. 1.3.1. п. 1.3 Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом Державної фіскальної служби України від 31.07.2014 № 22 (далі - Рекомендації № 22) для проведення документальної планової та позапланової виїзної або фактичної перевірки платника податків формується направлення на перевірку в одному примірнику окремо на кожну посадову (службову) особу, що буде проводити перевірку (зразок форми направлення наведено у додатку 2 до Методичних рекомендацій, додається). У журналі в обов`язковому порядку вказуються вид перевірки, підстави для проведення (відповідний підпункт, пункт та стаття Кодексу), дата початку та тривалість (кількість робочих днів або діб (для фактичної перевірки).

Відповідно до п. 85.2. ст. 85 ПК України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.

Натомість, відповідачем не надано суду сформованого на підставі наказу ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 10.07.2018 р. за № 677 "Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ "Волна" направлення на перевірку на державного ревізора - інспектора Скрипку І.О., яка повинна була провести перевірку, що дає підстави вважати спірну перевірку позивача такою, що не була розпочата у терміни, визначені цим наказом ГУ ДФС в Херсонській області, тобто з 01.08.2018 р.

Суд апеляційної інстанції не приймає до уваги посилання апелянта на те, що суд першої інстанції під час розгляду справи міг витребувати у відповідача вказане направлення на перевірку, оскільки в силу ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. До того ж, вказане направлення не було надано і до суду апеляційної інстанції.

При цьому, отримавши від ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі наказ від 10.07.2018 р. за № 677 та повідомлення від 10.07.2018 р. за № 419/21-22-13-06 677 про проведення документальної планової виїзної перевірки, позивач повідомив державного ревізора - інспектора Скрипку І.О. та начальника ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі про те, що відповідно до протоколу огляду місця події від 28.03.2018 року слідчим СВ Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області Борисовим Ю.В. вилучено прошиті папки бухгалтерської документації ПАТ "Волна 1" з січня 2015 року по грудень 2017 року включно.

Відповідно до п. 85.9 ст. 85 ПК України, у разі коли до початку або під час проведення перевірки оригінали первинних документів, облікових та інших регістрів, фінансової та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів, а також виконання вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, були вилучені правоохоронними та іншими органами, зазначені органи зобов`язані надати для проведення перевірки контролюючому органу копії зазначених документів або забезпечити доступ до перевірки таких документів.

Такі копії, засвідчені печаткою та підписами посадових (службових) осіб правоохоронних та інших органів, якими було здійснено вилучення оригіналів документів, або яким було забезпечено доступ до перевірки вилучених документів, повинні бути надані протягом трьох робочих днів з дня отримання письмового запиту контролюючого органу.

У разі якщо документи, зазначені в абзаці першому цього пункту, було вилучено правоохоронними та іншими органами, терміни проведення такої перевірки, у тому числі розпочатої, переносяться до дати отримання вказаних копій документів або забезпечення доступу до них.

Відповідно до п.п. 1.2.6. п. 1.2. р. 1 Рекомендацій № 22 за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) органу ДФС, який здійснює (очолює) перевірку, терміни проведення документальної планової або позапланової перевірки платника податків можуть бути перенесені у випадках та на строк, які визначені пунктом 44.5 статті 44 та пунктом 85.9 статті 85 Кодексу. Про перенесення термінів проведення перевірки видається відповідний наказ із зазначенням строку та обставин, що спричинили таке перенесення, копія якого вручається платнику податків (посадовим особам платника податків або його законним (уповноваженим) представникам) під підпис або надсилається у порядку, передбаченому статтею 42 Кодексу. Такий наказ видається на підставі складеного посадовими особами органу ДФС акта довільної форми, в якому зафіксовано документально підтверджені факти, що призвели до неможливості проведення перевірки у терміни, вказані у направленні та наказі. При цьому орган ДФС, який здійснює (очолює) перевірку, забезпечує оформлення документів та вжиття заходів у порядку, передбаченому підпунктом 1.4.7 пункту 1.4 розділу І Методичних рекомендацій.

Так, абз. 2 п.п. 1.4.7.1. підпункту 1.4.7 пункту 1.4 розділу І Методичних рекомендацій № 22 передбачено, у разі якщо під час проведення документальної перевірки або у будь-який час після прийняття рішення про проведення перевірки до її початку до відповідного територіального органу ДФС, що здійснює (очолює) таку перевірку, надійшло повідомлення платника податків про втрату, пошкодження або дострокове знищення документів (відповідно до пункту 44.5 статті 44 Кодексу), або отримано інформацію та копії протоколів про вилучення документів правоохоронними та/або іншими органами тощо (пункт 85.9 статті 85 Кодексу), у зв`язку з чим особами, які здійснюють (очолюють) перевірку, обґрунтовано встановлено неможливість подальшого проведення перевірки або її початку у терміни, визначені у наказі, такі особи складають акт про неможливість проведення перевірки довільної форми, який реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів у порядку, передбаченому підпунктом 1.4.5 пункту 1.4 цього розділу Методичних рекомендацій.

В акті зазначаються причини неможливості продовжувати (розпочати) перевірку у терміни, вказані у направленні та наказі, та робиться відповідний запис про проведення зазначеної перевірки після усунення причин, які призвели до неможливості її проведення.

При цьому до такого акта додаються копії отриманих від платника податків та органу ДФС за місцем обліку документів, що підтверджують виникнення передбачених пунктом 44.5 статті 44 та пунктом 85.9 статті 85 Кодексу обставин.

На підставі цього акта органом ДФС, який здійснює (очолює) перевірку, видається наказ про перенесення термінів проведення такої перевірки у порядку, визначеному підпунктом 1.2.6 пункту 1.2 розділу І Методичних рекомендацій.

У разі вилучення оригіналів документів правоохоронними або іншими органами підрозділ, який здійснює (очолює) перевірку, забезпечує підготовку та направлення у той же день письмового запиту до відповідного органу про надання органу ДФС копій зазначених документів або забезпечення доступу до перевірки таких документів.

У запиті зазначаються: перелік вилучених документів, дані протоколу (іншого документа), на підставі якого були вилучені документи, посилання на пункт 85.9 статті 85 Кодексу щодо обов`язку відповідного органу забезпечити протягом 3 робочих днів з дня отримання запиту надання органу ДФС копій документів або доступу його посадовим (службовим) особам до перевірки таких документів.

Новий наказ про проведення перевірки не видається та нові направлення на проведення перевірки не виписуються. У разі якщо терміни, визначені пунктом 44.5 статті 44 Кодексу, достроково скорочуються - видається наказ про поновлення перевірки не пізніше наступного робочого дня, копія якого вручається платнику податків (посадовим особам платника податків або його законним (уповноваженим) представникам) під розписку або надсилається платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу.

Після отримання копій всіх вилучених правоохоронними та іншими органами документів або забезпечення доступу до них терміни проведення перевірки поновлюються не пізніше наступного робочого дня, про що видається наказ про поновлення перевірки, копія якого вручається платнику податків (посадовим особам платника податків або його законним (уповноваженим) представникам).

Як зазначалось вище, наказом ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 07.08.2018 р. за № 779 відповідно до пункту 85.9. ст. 85 ПК України перенесено терміни проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ "ВОЛНА 1" з 07.08.2018 року до дати отримання вказаних копій документів.

При цьому, доказів щодо вручення або надсилання позивачу вказаного наказу суду надано не було.

Отже, відповідачем було порушено вищевказані приписи податкового законодавства в частині не ознайомлення позивача з наказом ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 07.08.2018 р. за № 779 про перенесення строку проведення спірної перевірки, визначеного наказом ГУ ДФС в Херсонській області від 10.07.2018 р. за № 677.

Крім того, наказ ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 07.08.2018 р. за № 779 про перенесення строку проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ "Волна" прийнято у зв`язку з вилученням слідчим СВ Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області Борисовим Ю.В. первинних документів, облікових та інших регістрів, фінансової та статичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків ПАТ "ВОЛНА 1" та не наданням відповіді Генічеським ВП ГУНП в Херсонській області на лист ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 31.07.2018 р. за № 6911/9/21-22-13-07.

Проте, в ході розгляду справи, відповідачем не надано суду пояснень щодо підстав перенесення строків проведення спірної перевірки саме з 07 серпня 2018 р., оскільки з наданих відповідачем до матеріалів справи не вбачається, що перевірка була розпочата з 01.08.2018 року, а повідомлення позивача про вилучення правоохоронними органами первинних документів ПАТ " Волна" контролюючий орган отримав 27.07.2018 р., тобто до початку проведення перевірки.

Також, як зазначалось вище, наказом ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 05.12.2018 року за № 1369 на підставі доповідної записки управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 05.12.2018 р. № 41/21-22-1303 поновлено терміни проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ "Волна 1" з 10 грудня 2018 року.

З цього приводу суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відповідно до п.п. 1.4.7.1. підпункту 1.4.7 пункту 1.4 розділу І Методичних рекомендацій № 22 відповідачем був направлений до СВ Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області лист від 31.07.2018 р. про надання копій вилучених документів або забезпечити доступ до них, та отримана відповідь заступника начальника СВ Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області про неможливість надати запитувані документи, оскільки 22.06.2018 року документи повернуті представнику ПАТ "Волна 1" гр. ОСОБА_2 , та в подальшому Слідчим відділенням Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області листом від 29.10.2018 року надано копії документів щодо підстав їх отримання гр. ОСОБА_2 .

В ході розгляду справи відповідач не надав суду доповідну записку управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 05.12.2018 р. № 41/21-22-1303, на підставі якої було поновлено терміни проведення перевірки.

Крім того, а не під час розгляду справи у суді першої інстанції, а ні під час розгляду у суді апеляційної інстанції відповідачем не було надано пояснень щодо строку поновлення терміну проведення перевірки з 10.12.2018 року, оскільки останній лист СВ Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області щодо повідомлення про неможливість надати вилучені документи у зв`язку з їх отриманням уповноваженим представником позивача, датований 29.10.2018 р., що складає більше місяця до дати видання наказу про поновлення терміну проведення перевірки та не узгоджується з вищевказаними приписам Методичних рекомендацій № 22, яким визначено термін, не пізніше наступного робочого дня.

Після поновлення термінів проведення перевірки позивача з 10.12.2018 року, контролюючим органом прийнято наказ ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 13.12.2018 року за № 1444 про продовження строку проведення даної перевірки з 18.12.2018 р. терміном на 5 робочих днів.

Продовження строку проведення документальної планової перевірки врегульовані статтею 82 цього Кодексу, а також Методичними рекомендаціями № 22.

Так, продовження строків проведення перевірок, визначених у статті 77 цього Кодексу, можливе за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу не більш як на 15 робочих днів для великих платників податків, щодо суб`єктів малого підприємництва - не більш як на 5 робочих днів, інших платників податків - не більш як на 10 робочих днів. (п. 82.1. ст.. 82 цього Кодексу).

Відповідно до п. п. 1.2.4. п. 1.2. р. 1 Рекомендацій № 22 продовження строків проведення документальних та фактичних перевірок здійснюється відповідно до статті 82 Кодексу за наказом органу ДФС, який здійснює (очолює) таку перевірку. Статтею 82 Кодексу не обмежується кількість наказів про продовження строків перевірки за умови дотримання визначеної цією статтею тривалості перевірки та забезпечення надання платнику податків (посадовим особам платника податків або його законним (уповноваженим) представникам) копії зазначеного наказу та пред`явлення направлення з відміткою про продовження перевірки. Продовження проведення перевірки розпочинається у перший робочий день за останнім робочим днем здійснення перевірки, зазначеним у направленні на перевірку. Наказ про продовження перевірки видається у ході проведення перевірки для недопущення перерви між датою закінчення перевірки згідно з першим направленням та датою продовження перевірки, зазначеною у відповідному наказі, на підставі доповідної записки керівника підрозділу органу ДФС, який здійснював (очолював) таку перевірку, з викладенням підстав та причин необхідності такого продовження.

Враховуючи, що наказ ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 13.12.2018 року за № 1444 про продовження строку проведення даної перевірки не містить підстав та обставин, з якими відповідач пов`язує реалізацію свого права на продовження строку проведення такої перевірки, суд вважає даний наказ таким, що суперечить вищевказаним приписам податкового законодавства.

При цьому, суд першої інстанції правомірно звернув увагу, що позивач у своєму позові не визначає окремих позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування відповідних рішень чи дій керівника відповідача щодо проведення документальної перевірки. Поряд з цим, вказані доводи включені до підстав його позову, як доводи незаконності оскаржуваних рішень, а тому такі доводи підлягають оцінці судом.

Даний висновок суду узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, висловлену у постанові від 27.01.2015 № 21-425а14.

Невиконання податковим органом Порядку проведення документальних планових/позапланових перевірок на виконання вимог статей 77, 78, 79 Податкового кодексу України призводить до порушення відповідачем способу реалізації владних управлінських функцій та відсутності правових наслідків перевірки, яка не охоплювала на час її проведення питання своєчасності сплати грошового зобов`язання.

Вказана позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10 травня 2018 року по справі № 826/1975/17 (К/9901/33866/18).

Враховуючи, що в ході розгляду справи судом встановлено порушення контролюючим органом наведених положень ПК України та Рекомендацій № 22 під час проведення документальної планової перевірки позивача, а саме, не повідомлення ПАТ "Волна 1" про видання наказу ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 07.08.2018 р. за № 779 про перенесення строку проведення спірної перевірки, визначеного наказом ГУ ДФС в Херсонській області від 10.07.2018 р. за № 677, порушено строки поновлення термінів проведення документальної планової перевірки позивача згідно наказу ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 05.12.2018 р. за № 1369, необґрунтованість підстав продовження строку проведення спірної перевірки згідно наказу ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 13.12.2018 р. за № 1444, тому суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про порушення відповідачем способу реалізації владних управлінських функцій, що свідчить про незаконність такої перевірки та відсутність будь - яких правових наслідків.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 27 січня 2015 року (справа № 21-425а14) та від 16.02.2016 року (826/12651/14).

Також, слід зазначити, що згідно п. 86.1 ст. 86 ПК України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Відповідно до вимог Податкового кодексу України та Митного кодексу України розроблено Порядок оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами, який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 20 серпня 2015 року № 727 ( далі - Порядок № 727).

Пунктом 5 Розділу ІI Порядку № 727 визначено, що факти виявлених порушень законодавства з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, викладаються в акті документальної перевірки чітко, об`єктивно та повною мірою з посиланням на первинні документи, регістри податкового та бухгалтерського обліку, фінансової та іншої звітності, інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, ведення/складання яких передбачено законодавством, або отримані від інших суб`єктів господарювання, органів державної влади, у тому числі іноземних держав, правоохоронних органів, а також податкову інформацію, що підтверджують наявність зазначених фактів.

Відповідно до пункту 4 розділу ІІІ Порядку № 727 описова частина акта (довідки) документальної перевірки, серед іншого, містить, зокрема, первинні документи, на підставі яких вчинено записи у податковому та бухгалтерському обліку, навести регістри бухгалтерського обліку, кореспонденцію рахунків операцій та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, та докази, що підтверджують наявність факту порушення; у разі відсутності первинних документів, документів податкового або бухгалтерського обліку, інших документів, що підтверджують факт порушення, або у разі ненадання їх для перевірки - зазначити перелік цих документів; у разі отримання під час перевірки копій документів, які підтверджують факт виявленого порушення, про це робиться запис із відображенням підстав для їх отримання, а також переліку цих документів; у разі відмови посадових осіб платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові посадової особи платника податків, уповноваженої здійснювати від його імені юридичні дії (його законного представника), та переліку документів, які йому запропоновано подати, факт складання такого акта відображається в акті (довідці) документальної перевірки;

Отже, під час складання акту перевірки, контролюючому органу необхідно чітко викласти зміст порушення з посиланням на конкретні пункти і статті законодавчих актів, що порушені платником податків, зазначити період фінансово-господарської діяльності платника податків та господарську операцію, при здійсненні якої вчинено це порушення; зазначити первинні документи, на підставі яких вчинено записи у податковому та бухгалтерському обліку, навести регістри бухгалтерського обліку, кореспонденцію рахунків операцій та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, та докази, що підтверджують наявність факту порушення.

Однак, зміст акту перевірки акту від 02.01.2019 №2/21-22-13-05/09785444 "Про результати документальної планової виїзної перевірки ПАТ "Волна 1", який складений у спірних правовідносинах, аналіз таких відомостей не містить.

Зокрема, з наданих відповідачем до суду доказів листування між позивачем та контролюючим органом щодо надання до перевірки документів, вбачається, що ПАТ "Волна 1" у листах від 18.07.2018 р., від 18.12.2018 р. повідомляв ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі про наявність в бухгалтерії підприємства документів з січня 2018 року по поточний місяць 2018 р. та можливістю їх надання до перевірки у вказаний термін, а також щодо наявності та надання статичної звітності за 2015-2018 р.

Проте, описова частина акту перевірки не містить таких відомостей.

Посадовим особам контролюючого органу під час проведення перевірки було відомо про відсутність у позивача первинних документів, проте не вжито заходів для відновлення позивачем втрачених документів.

Так, на стор. 4 акту перевірки державні ревізори-інспектори Пізнюр М. та Скрипка І. посилались на лист ПАТ "Волна 1" від 27.07.2018 № 4809/10 про те, що за період з 01.01.2011 по 31.12.2017 на ПАТ "Волна 1" зникли первинні документи за 2011-2014 роки відповідно до яких обліковуються суми, на які нараховується єдиний внесок, а саме: книги по нарахуванню заробітної плати, табелі обліку робочого часу, відомості по видачі заробітної плати, банківські виписки, накази на прийняття найманих працівників, трудові угоди, договори ЦПХ на виконання робіт, та відповідно до протоколу огляду місця події від 28.03.2018 слідчим СВ Генічеського ВП ГУНП в Херсонській області Борисовим Ю.В. було вилучено усі бухгалтерські документи за період з 01.01.2015 по 31.12.2017.

Крім того, наказ ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 05.12.2018 року за № 1369 про поновлення термінів проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ "Волна 1" містить посилання на пункт 44.5. ст. 44 ПК України, яким передбачено, у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації. Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

Таким чином, у зв`язку з відсутністю у позивача документів для проведення перевірки відповідачем фактично здійснено документальну планову перевірку ПАТ "Волна 1" на підставі відомостей з інформаційних ресурсів ДФС, зокрема, ІС "Податковий блок" та Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, що не відповідає поняттю документальної перевірки у розумінні п.п. 75.1.2. п. 75.1. ст. 75 ПК України, яким передбачено, що документальною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів.

Враховуючи, що проведення перевірки у встановленому законом порядку є передумовою для прийняття рішень у разі встановлення контролюючим органом порушень, тому у разі недотримання встановлених вимог проведення податкової перевірки у контролюючого органу відсутня компетенція на прийняття таких рішень, оскільки така компетенція не виникає лише в силу вчинення заходів, спрямованих на її проведення, а потребує саме проведення податкової перевірки.

Статтею 77 КАС України, встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Крім того в рішенні № 37801/97 від 1 липня 2003 р. по справі "Суомінен проти Фінляндії" Європейський суд вказав, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень. Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень полягає в тому, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, на оцінці всіх фактів та обставин, що мають значення.

З огляду на встановлені судом обставини відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірність прийнятого ним податкових повідомлень - рішень, вимоги про сплату боргу (недоїмки), рішення про застосування штрафних санкцій.

Враховуючи, що в ході розгляду даної справи судом зроблено висновок про визнання документальної планової виїзної перевірки позивача незаконною, тому така перевірка відсутня як юридичний факт, що виключає наявність у податкового органу компетенції на прийняття податкового повідомлення-рішення, а тому податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню в силу незаконності податкової перевірки та відсутності правових наслідків такої.

Даний висновок суду узгоджується з правовими висновками Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у ряді своїх рішень, зокрема від 17.01.2018 провадження № К/9901/1895/18 по справі № 1570/7146/12 (ЄДРСРУ № 71692623) та від 16.01.2018 р. у справах № 2а/1570/4582/11, провадження № К/9901/924/18 (ЄДРСРУ № 71630461) та № 826/442/13-а, провадження № К/9901/898/18 (ЄДРСРУ № 71630409).

Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги приватного акціонерного товариства "Волна 1" про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, вимоги про сплату боргу, рішень про застосування штрафних санкцій належним чином обґрунтовані, підтверджені наявними у справі матеріалами та підлягають задоволенню.

Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.

Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, - залишити без задоволення.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2019 року по справі № 540/778/19, - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

суддя-доповідач Семенюк Г.В. судді Домусчі С.Д. Шляхтицький О.І.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.02.2021
Оприлюднено04.02.2021
Номер документу94600309
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/778/19

Постанова від 10.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 26.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 02.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 28.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні