Рішення
від 01.02.2021 по справі 477/2622/19
ЖОВТНЕВИЙ РАЙОННИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 477/2622/19

Провадження № 2/477/82/21

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(повний текст)

21 січня 2021 року м. Миколаїв

Жовтневий районний суд Миколаївської області у складі: головуючого у справі судді Полішко В.В., з секретарем - Хлибовою Г.Є., Щербіною Л.В., Заїченко О.Є.

за участю: позивачів - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,

представника позивача - ОСОБА_3 ,

представника відповідача Миколаївської міської ради - Бондарєва Р.С.,

представника відповідача - ТОВ Еко Енерджи - Киреєва О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Миколаєві в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до товариства з обмеженою відповідальністю Еко Енерджи Про , Миколаївської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області, про зобов`язання судовим рішенням відповідачів усунути самоуправне, без встановленого законом права, захоплення землі сільськогосподарського призначення зі зміною її цільового використання, та поновити землю у первинний стан,

ВСТАНОВИВ:

15 жовтня 2019 року позивачі звернулися до суду з позовом до відповідачів: Миколаївської міської ради, ТОВ Еко Енерджи Про , в якому просять зобов`язати ТОВ Еко Енерджи Про повернути та відновити стан земельних ділянок, які їм належать, за цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташовані в межах адміністративної територіальної одиниці Вітовського (Жовтневого) району Миколаївської області. Провести відновлення стану їх земельних ділянок, які існували до порушення прав. Судовий збір стягнути з відповідачів на їх користь.

В обґрунтування заявлених вимог позивачі посилаються на те, що є власниками земельних ділянок, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташовані в межах Вітовської (Жовтневої) районної ради Вітовського (Жовтневого) району Миколаївської області, а саме: ОСОБА_1 володіє земельною ділянкою загальною площею 4,07 га, кадастрові номери (земельна ділянка 1 - 4823300000:06:000:0002; земельна ділянка НОМЕР_1 - 4823300000:06:000:0083), належною йому, на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку, виданого 05 квітня 2004 року Жовтневою райдержадміністрацією, серії МК, №014724, на підставі розпорядження Жовтневої райдержадміністрації від 04 вересня 2003 року №401-р, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 37, в свою чергу ОСОБА_2 є власницею земельної ділянки площею 4,07 га, кадастрові номери (земельна ділянка 1 - 4823300000:06:000:0001; земельна ділянка НОМЕР_1 - 4823300000:06:000:0082), належної їй, на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку, виданого 05 квітня 2004 року Жовтневою райдержадміністрацією, серії МК, №014725, на підставі розпорядження Жовтневої райдержадміністрації від 04 вересня 2003 року №401-р, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 38.

Землі використовувались ними протягом тривалого часу за призначенням, а саме для вирощування сільськогосподарської продукції. Вказані земельні ділянки розташовані на суміжній межі з територією земель комунальної власності м. Миколаєва, в районі вул. Самойловича м. Миколаєва.

Відповідач ТОВ Еко Енерджи Про на сьогодні проводить підготовчі роботи на земельній ділянці суміжній з їх земельними ділянками. Роботи проводяться по всій лінії розмежування земель міста та земель сільського призначення, повздовж поля та захоплюють інші землі землевласників, які отримали паї при паюванні земель господарства - колгоспу ім. Карла Маркса, який вподальшому було перейменовано в асоціацію сільськогосподарського кооперативу ім. Карла Маркса.

На сьогодні їх землі вже використовуються у повному обсязі відповідачем ТОВ Еко Енерджи Про для господарської діяльності - відновлювальна електроенергія сонячними батареями. Земля може бути поновлена у первинний стан тільки демонтажем встановленого Товариством обладнання з приведенням землі у первинний стан.

Як було з`ясовано відповідачу ТОВ Еко Енерджи Про земельна ділянка була передана у користування відповідно до рішення Миколаївської міської ради від 09 квітня 2019 року № 51/160 Про передачу в оренду земельної ділянки для виробництва електричної енергії по Корабельному району м. Миколаєва загальною площею 200 000 кв. м., із кадастровим номером 4810136600:07:029:0010, із земель комунальної власності, за цільовим призначенням до земель енергетики для виробництва технічної енергії по АДРЕСА_1 . Підставою для передачі земельної ділянки став висновок управління містобудування та архітектури Миколаївської міської ради від 23 жовтня 2018 року №17-4551, 17-4551/2.

Для вирішення вказаного питання позивачі з відповідними заявами зверталися до правоохоронних органів. На сьогодні питання не вирішено, рекомендовано звернутися до Миколаївської міської ради.

Вважають, що міськрада, її представники, у порушення чинного законодавства України, без будь-якого погодження з усіма своїми структурними підрозділами організації, без встановлення меж між землями територіальної громади та землями Миколаївської обласної ради, без узгодження передачі земель сільгосппризначення в межі міста з Миколаївською обласною радою, без погодження вказаного з Верховною радою України, прийняли поза процесуальне (без документального підтвердження) рішення висновком та комісією: взяти під юрисдикцію м. Миколаєва землю загальною площею 36 гектарів, та надати проект землеустрою виконаний на замовлення Товариства на сесію Миколаївської міською радою.

Вказана сесія затвердила, а міський голова ( ОСОБА_4 ) підписав вказане протокольне рішення №40/13 від 17.07.2018 року.

Зазначили, що міськрада (її представники) достеменно знаючи свої повноваження у сфері земельних правовідносин, діючи умисно та протиправно, в інтересах відповідача своїми діями грубо та умисно порушила законодавство України.

Нині захист їх прав можливий лише шляхом повернення та відновлення стану земельних ділянок в судовому порядку .

Відповідач, ТОВ Еко Енерджи Про , у встановлений законом строк направив до суду відзив на позовну заяву, з огляду на який заявлені позовні вимоги позивачів не визнає, заперечують щодо обставин викладених у позові, посилаючись на його безпідставність. Так зазначив, що межі міста визначено ще у 1996 році, відповідно до Постанови Верховної Ради України Про затвердження меж міста Миколаєва Миколаївської області від 15 листопада 1996 року №518/96-ВР, а тому земельна ділянка з кадастровим номером 4810136600:07:029:0010 знаходиться в межах міста з 1996 року, що набагато раніше ніж дата оформлення позивачами документів на землю, на які вони посилаються. Окрім того, відповідно до містобудівної документації, в тому числі Генерального плану м. Миколаєва, затвердженого рішенням Миколаївської міської ради від 18 червня 2009 року №35/18 та Плану зонування м. Миколаєва, затвердженого рішенням Миколаївської міської ради від 11 серпня 2016 року №6/3 , земельна ділянка надана у користування ТОВ Еко Енерджи Про відносяться до виробничої зони підприємств V класу шкідливості. Відповідно до даних Державного земельного кадастру, земельна ділянка з кадастровим номером 4810136600:07:029:0010 відноситься до земель комунальної власності.

Отже, доводи позивачів, що відповідачі начебто порушили чинне законодавство, не узгодивши передачу земель із Миколаївською обласною радою та Верховною Радою України є ніяким чином не підкріплені та є безпідставними.

Зазначило, що чинним законодавством не передбачено звернення та отримання дозволу Миколаївської міської ради на проведення пошукових робіт для підготовки отримання землі в оренду.

Товариству з обмеженою відповідальністю Еко Енерджи Про , на підставі клопотання та рішення Миколаївської міської ради від 27 липня 2017 року №23/64 було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою.

Проект землеустрою, а також межі та площа вказаної ділянки були визначені відповідно до Генерального плану м. Миколаєва, затвердженого рішенням Миколаївської міської ради від 18 червня 2009 року №35/18 та Плану зонування м. Миколаєва, затвердженого рішенням Миколаївської міської ради від 11 серпня 2016 року №6/3.

Рішенням №51/160 Миколаївської міської ради від 09 квітня 2019 року вказана земельна ділянка по АДРЕСА_1 була передана в оренду Товариству на підставі затвердженого проекту землеустрою, та 19 квітня 2019 року між Миколаївською міською радою та Товариством було укладено договір оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 .

Зазначило, що процедура відведення та передачі в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 4810136600:07:029:0010 була здійснена з дотриманням усіх законних процедур, а її межі були визначені відповідно до затвердженої містобудівної документації.

Звернули увагу, що позивачі у своїй заяві зазначають, що земельна ділянка, що належить їм, на 86,0311% співпадає з земельною ділянкою, відведеною за Рішенням від 17 липня 2018 року №40/13 про твердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 810136600:07:029:0009, проте TOB Еко Енерджи Про немає жодного відношення до вказаної земельної ділянки.

Крім цього, позивачі зазначають, що ТОВ Еко Енерджи Про порушує їх права, проте, по-перше, не зазначають яким чином ТОВ Еко Енерджи Про порушує їх права, оскільки ТОВ Еко Енерджи Про користується виключно земельною ділянкою з кадастровим номером 4810136600:07:029:0010, що надана йому в оренду із дотриманням усіх законних процедур.

Таким чином повністю спростовуються твердження позивачів про самоуправство та фактичне захоплення землі відповідачами, з огляду на те, що земельна ділянка з кадастровим номером 4810136600:07:029:0010, відповідно до даних земельного кадастру є комунальною власністю. Товариство володіє земельною ділянкою відповідно до рішення органу місцевого самоврядування та договором оренди. Право оренди зареєстровано у встановленому державною порядком. Товариство ніяким чином не порушує прав позивачів, а здійснює свою господарську діяльність на земельній ділянці, яка надана у встановленому законом порядку.

Відповідач - Миколаївська міська рада - у встановлений законом строк подала до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого заявлені до Миколаївської міської ради позовні вимоги не визнає, заперечує щодо обставин викладених у позові. В обґрунтовування зазначила, що ТОВ Еко Енерджи Про звернулося до міської ради через центр надання адміністративних послуг Миколаївської міської ради з заявою від 18 травня 2017 року №000382 про надання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 20 га для будівництва електроенергії. До заяви додано копію статуту та графічні матеріали.

Рішенням Миколаївської міської ради від 27 липня 2017 року №23/64 ТОВ Еко Енерджи Про надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 20 га, з земель комунальної власності, з метою передачі в оренду для виробництва електричної енергії (об`єкт енергетичної інфраструктури) з подальшим зарахуванням земельної ділянки до земель енергетики по АДРЕСА_2 , в межах з промзоною по АДРЕСА_1 , з присвоєнням адреси, за умови вирішення загальної концепції проекту індустріального парку з врахуванням рішень Детального плану території, а також системного інженерного та транспортного зберігання вантажного руху міста відповідно до висновку управління містобудування та архітектури Миколаївської міської ради від 23 червня 2017 року №17-2391/2.

На виконання вищевказаного рішення міської ради ТОВ Еко Енерджи Про замовило, а КП Госпрозрахункове проектно-виробниче архітектурно-планувальне бюро виготовило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ Еко Енерджи Про для виробництва електричної енергії по АДРЕСА_1 , який було узгоджено відповідними органами згідно з вимогами чинного законодавства. Так, проект землеустрою було погоджено управлінням містобудування та архітектури Миколаївської міської ради висновком від 23 жовтня 2018 року №17-4551/2.

Відповідно до висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 05 листопада 2018 № 9467/82-18, складеного експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, проект землеустрою погоджено, проект відповідає законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.

Згідно з довідкою з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями від 08 листопада 2017 № 979/175-17, виданої Відділом у Миколаївському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, земельна ділянка орієнтовною площею 20 га, яку намічено до відведення в оренду ТОВ Еко Енерджи Про для виробництва електричної енергії (об`єкт енергетичної інфраструктури) по АДРЕСА_2 , відноситься до земель комунальної власності - забудовані землі.

09 квітня 2019 Миколаївською міською радою прийнято рішення № 51/160 Про передачу в оренду земельної ділянки для виробництва електричної енергії по Корабельному району м. Миколаєва , відповідно до якого було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду (кадастровий номер-4810136600:07:029:0010) загальною площею 200000 кв.м, із земель комунальної власності, зарахувавши її за цільовим призначенням до земель енергетики (за складом угідь - до земель, які використовуються для технічної інфраструктури), для виробництва електричної енергії по АДРЕСА_1 .

Земельна ділянка має обмеження у використанні:

01.05 - охоронна зона навколо (вздовж) об`єкта енергетичної системи на частину земельної ділянки площею 5019 кв.м;

01.08 - охоронна зона навколо інженерних комунікацій (каналізація) на частину

земельної ділянки площею 2573 кв.м.

Також було передано ТОВ Еко Енерджи Про в оренду строком на 30 років земельну ділянку площею 200000 кв.м для виробництва електричної енергії по АДРЕСА_1 відповідно до висновку управління містобудування та архітектури Миколаївської міської ради від 23 жовтня 2018 № 17-4551, 17- 4551/2.

У подальшому між міською радою та ТОВ Еко Енерджи Про було укладено договорі оренди землі, який зареєстровано у Миколаївській міській раді, про що у книзі реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 19.04.2019 за № 11534.

Слід зазначити, що зобов`язання затвердити проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки в оренду є адміністративним актом, прийняттю якого повинна передувати визначена законом адміністративна процедура. Затвердження такого проекту без необхідних дій органу місцевого самоврядування в межах адміністративної процедури не гарантує забезпечення прав особи у передбачений законом спосіб.

Отже, Миколаївською міською радою було прийнято рішення від 09 квітня 2019 № 51/16С Про передачу в оренду земельної ділянки для виробництва електричної енергії по Корабельному району м. Миколаєва в межах повноважень та відповідно до вимог чинного законодавства.

Що стосується віднесення земельної ділянки площею 20 га з кадастровим номером 4810136600:07:029:0010 до меж міста Миколаєва.

Постановою Верховної Ради України від 15 листопада 1996 року № 518/96-ВР Про затвердження меж міста Миколаєва Миколаївської області включено у межі міста Миколаєва Миколаївської області селища міського типу Велика Корениха, Матвіївка, Тернівка та село Мала Корениха і затверджено його межі загальною площею 25282,6 гектара.

Межі міста Миколаєва з 1996 року не змінювались.

На Геопорталі містобудівного кадастру Миколаївської міської ради (режим доступу: https://mbk:mkrada.gov.ua) в електронному виді міститься Генеральний план м. Миколаєва з зображенням меж міста Миколаєва, з якого чітко вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 4810136600:07:029:0010 знаходиться в межах міста Миколаєва.

Крім цього, з правого боку від вищезазначеної земельної ділянки знаходиться вільна земля, яка також входить в межі міста Миколаєва та є комунальною власністю.

Таким чином Миколаївська міська рада мала право вільно розпоряджатися спірною земельною ділянкою, яка входить в межі міста Миколаєва та є комунальною власністю, в тому числі і передавати її в оренду ТОВ Еко Енерджи Про .

Позивачі в судовому засіданні підтримали заявлені позовні вимоги в повному обсязі та пояснили про вищевикладене, просили позов задовольнити. Зазначили, що Товариство вирівняло земельні ділянки та встановило своє обладнання, внаслідок чого в місцях співпадання орендованої земельної ділянки і ділянок, що знаходяться у власності позивачів, останні приведені у стан, що не дає можливості їх у подальшому використовувати з метою сільськогосподарського призначення.

Представник позивачів в судовому засіданні підтримав думку своїх довірителів та просив позов задовольнити.

Представник відповідача Миколаївської міської ради в судове засідання не з`явився, направив до суду заяву з проханням розглядати справу за його відсутності, позовні вимоги не визнає, просив відмовити у задоволенні позову з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

Представник відповідача ТОВ Еко Енерджи Про в судове засідання не з`явився, причини неявки суду не повідомив, про дату та час розгляду справи судом повідомлений своєчасно. З огляду на заперечення направлені до суду, заявлені позовні вимоги не визнає, просить відмовити у задоволенні позову, через обставини вказані у відзиві. Крім цього просив суд врахувати, що на орендованій земельній ділянці, на виконання договору оренди від 19 квітня 2019 року, збудовано та ведено в експлуатацію фотогальванічну електростанцію Теплична та зареєстровано право власності на неї.

Справа розглядається в порядку загального позовного провадження.

В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частину

Вислухавши пояснення сторін, допитавши свідка, дослідивши матеріали справи, розглядаючи справу в межах заявлених вимог та на підставі наданих доказів судом встановлено наступне.

26 квітня 1996 року Миколаївською обласною радою народних депутатів винесено рішення за №11, яким підтверджено рішення обласної ради від 13 жовтня 1993 року №13 Про узгодження міської межі м. Миколаєва . Також, затверджено подання до Верховної ради України щодо встановлення меж м. Миколаєва з включенням селищ Тернівки, Матвіївки, Великої Коренихи та села Малої Коренихи (т. 2 а.с. 171).

Позивачу ОСОБА_1 на підставі розпорядження Жовтневої райдержадміністрації від 04 вересня 2003 року №401-р передана у власність земельна ділянка загальною площею 4,07 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована в межах території Жовтневої районної ради Жовтневого району Миколаївської області, про що виданий державний акт на право власності на земельну ділянку від 05 квітня 2004 року №014724. Земельній ділянці № НОМЕР_2 площею 4,04 га присвоєний кадастровий номер 4823300000:06:000:0002, земельній ділянці 2 площею 0,03 га № 4823300000:06:000:0083 (т. 1, а.с. 9,12).

На підставі розпорядження Жовтневої райдержадміністрації від 04 вересня 2003 року №401-р позивачці ОСОБА_2 також передана у власність земельна ділянка загальною площею 4,07 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована в межах території Жовтневої районної ради Жовтневого району Миколаївської області, про що виданий державний акт на право власності на земельну ділянку від 05 квітня 2004 року №014725. Земельній ділянці № НОМЕР_2 площею 4,04 га присвоєний кадастровий номер 4823300000:06:000:0001, земельній ділянці 2 площею 0,03 га № 4823300000:06:000:0082 (т. 1, а.с. 10-11).

У свою чергу 17 липня 2018 року Миколаївською міською радою винесено рішення за №40/13, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4810136600:07:029:0009) загальною площею 36 га, із земель комунальної власності, зарахувавши її до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (землі індустріальних парків), за цільовим призначенням - до земель промисловості, для розтушування індустріального парку по АДРЕСА_3 відповідно до висновку управління містобудування та архітектури Миколаївської міської ради від 13 листопада 2017 року №17-5072 (т. 1, а.с. 13).

18 травня 2017 року ТОВ Еко Енерджи Про звернулося до міської ради через центр надання адміністративних послуг Миколаївської міської ради з заявою №000382 про надання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 20 га для будівництва електроенергії (т. 2 а.с. 5). До заяви додані копія статуту та графічні матеріали (т. 2 а.с. 13-19).

Висновком 23 червня 2017 року за № 17-2391/2 управління містобудування та архітектури Миколаївської міської ради погоджено проект землеустрою (т. 2 а.с. 10).

Рішенням Миколаївської міської ради від 27 липня 2017 року № 23/64 управлінню земельних ресурсів Миколаївської міської ради надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 36 га для розташування індустріального парку по АДРЕСА_3 (т. 1 а.с. 176).

Відповідно до довідки відділу у Миколаївському районі ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області від 08 листопада 2017 року 3979/175-17 земельна ділянка орієнтовною площею 20 га, яка була намічена до відведення в оренду ТОВ Еко Енерджи Про відноситься до земель комунальної власності (т. 2 а.с. 20).

Управлінням містобудування та архітектури Миколаївської міської ради 23 жовтня 2018 року № 17-4551; 17-4551/2 погоджено проект землеустрою, розроблений комунальним підприємством Госпрозрахункове проектно-виробниче архітектурно-планове бюро щодо відведення земельної ділянки площею 20 га, яка передається в оренду ТОВ Еко Енерджи Про для виробництва електричної енергії по АДРЕСА_3 (т. 2 а.с. 21).

Експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області складений висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 05 листопада 2018 № 9467/82-18, з огляду на який проект землеустрою погоджено, проект відповідає законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам (т. 2 а.с. 22).

З огляду на витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16 листопада 2018 року серії НВ-4805378342018 земельна ділянка по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 4810136600:07:029:0010 площею 20000 га, знаходиться у комунальній власності, зареєстрована відділом у Миколаївському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області 16 листопада 2018 року та має певні обмеження у використанні земельної ділянки (т. 1 а.с. 173-175, т. 2 а.с. 23-25)

28 листопада 2018 року Управлінням земельними ресурсами Миколаївської міської ради наданий висновок по матеріалах проекту землеустрою щодо можливості відведення земельної ділянки ТОВ Еко Енерджи Про (т. 2 а.с. 26).

09 квітня 2019 року Миколаївською міською радою винесено рішення №51/160 про передачу в оренду земельної ділянки для виробництва електричної енергії по Корабельному району м. Миколаєва, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду (кадастровий номер 4810136600:07:029:0010) загальною площею 200000 кв. м., із земель комунальної власності, для виробництва електроенергії по АДРЕСА_1 . А також, передано вказану земельну ділянку в оренду ТОВ Еко Енерджи Про строком на 30 років (т. 1, а.с. 14, т. 2 а.с. 27).

На сьогодні, з огляду на витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 10 лютого 2020 року № 199668889 на орендованій ТОВ Еко Енерджи Про земельній ділянці збудовано фотогальванічну електростанцію Теплична , право власності на яку зареєстровано за Товариством (т. 2 а.с. 43).

Звернувшись до державного кадастрового реєстратора із заявою про внесення відомостей (змін до них) до державного земельного кадастру від 23 квітня 2019 року ОСОБА_1 було відмовлено, посилаючись на співпадання його земельної ділянки з земельною ділянкою кадастровий № 4810136600:07:029:0010 на 13,333%, а з ділянкою кадастровий номер 4810136600:07:029:0009 на 86,0311 %, про що було винесено відповідне рішення 07 травня 2019 року №РВ-4800550802019 (т.1 а.с. 15-16).

Вказане також підтверджується протоколом проведення перевірки електронного документа від 07 травня 2019 року №ПП №4800391522019 (т. 1, а.с. 17,18).

Рішенням державного кадастрового реєстратора 07 травня 2019 року позивачці ОСОБА_2 також відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до державного земельного кадастру від 23 квітня 2019 року №РВ-4800550822019 посилаючись на те, що наявні зауваження щодо валідності електронного документу Перетин ділянок з ділянкою 4810136600:07:029:0010 на 12,3978 %, із земельною ділянко кадастровий номер 4810136600:07:029:0009 на 87,6011% (т. 1, а.с. 19-20).

Зазначене також підтверджується протоколом проведення перевірки електронного документа від 07 травня 2019 року №ПП №4800391542019 (т. 1, а.с. 21,22).

З огляду на Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 05 вересня 2019 року № 179877059 відсутні відомості щодо права власності, інші речові права, іпотеки, обтяження на земельну ділянку кадастровий номер 4810136600:07:029:0009 (т. 1, а.с. 23).

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 05 вересня 2019 року № 179876758 земельна ділянка площею 20 га, кадастровий номер 4810136600:07:029:0010, комунальної форми власності, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, власником вказана Територіальна громада Миколаєва в особі Миколаївської міської ради. 19 квітня 2019 року між Миколаївською міською радою та ТОВ Еко Енерджи Про укладено договір оренди, строком до 19 квітня 2049 року (т. 1, а.с. 24-25, 177-179, 180).

Вказане також підтверджується договором оренди від 19 квітня 2019 року №11534 укладеним між Миколаївською міською радою та ТОВ Еко Енерджи Про (т. 2 а.с. 28).

ТОВ Еко Енерджи Про займається наступними видами діяльності: виробництво електроенергії, торгівля електроенергії, постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря, будівництво житлових і нежитлових будівель; будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій, згідно з відомостями з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т. 1, а.с. 26-29).

Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_5 повідомив, що з 1984 року до 2000 року працював спочатку головою радгоспу ім.Карла Маркса, а потім керівником реформованих підприємств, які були правонаступником колгоспу. У 1992 році після реорганізації радгоспу в КСП було отримано у колективну власність землі колишнього радгоспу та отримано державний акт. Після чого було проведено розпаювання цієї землі між членами КСП. 601 працівник, які мали право на земельну частку пай, отримали сертифікати на земельну частку (пай), та у подальшому виділили землю в натурі і отримали державні акти на право власності на землю. Серед них були також і позивачі. Сертифікати працівники отримали у 1996 році, державні акти отримували в індивідуальному порядку.

З огляду на норми ЦК України суд може захистити цивільне право або інтерес способом, що встановлений договором або законом. Законодавчі обмеження матеріально-правових способів захисту цивільного права чи інтересу підлягають застосуванню з дотриманням положень статей 55, 124 Конституції України та статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, відповідно до яких кожна особа має право на ефективний засіб правового захисту, не заборонений законом.

Згідно зі статтею 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно її позбавлений, право приватної власності є непорушним.

Аналогічний висновок викладений в частині 1 статті 321 ЦК України та статті1 Першого протоколу Конвенції.

Відповідно до статті 317 ЦК України власникові належить права володіння, користування та розпорядження своїм майном.

Предметом позову є захист порушеного права користування належною позивачу земельною ділянкою шляхом усунення будь-яких порушень його прав, яке в силу вимог пункту б частини 3 статті 152 ЗК України підлягає захисту в судовому порядку. Вимоги позивача про зобов`язання не чинити перешкод у здійсненні права користування і розпорядження майном ґрунтуються на положеннях статті 391 ЦК України, згідно якої власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.

Згідно з частинами 1, 2 статті 2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до пункту г , частини 1 статті 91 ЗК України власники земельних ділянок зобов`язані не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок і дотримуватись правил добросусідства.

Частиною 1, 2 статті 103 ЗК України передбачено, що власники та землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей. Власники та землекористувачі земельних ділянок зобов`язані не використовувати земельні ділянки способами, які не дозволяють власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок використовувати їх за цільовим призначенням (неприпустимий вплив).

Відповідно до частини 1 статті 106 ЗК України власник земельної ділянки має право вимагати від власника сусідньої земельної ділянки сприяння встановленню твердих меж, а також відновленню межових знаків у випадках, коли вони зникли, перемістились або стали невиразними.

Згідно з частиною 1 статті 107 ЗК України основою для відновлення меж є дані земельно-кадастрової документації.

Відповідно до статті 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст. 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Статтею 152 ЗК України визначено способи захисту прав на земельні ділянки і частиною 2 цієї статті передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян на земельні ділянки здійснюється шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав. Аналогічні висновки містяться і у роз`ясненнях, викладених у пункті 7 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року № 7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ .

З огляду на матеріали справи у квітні 2004 року позивачі отримали державні акти на право власності на земельні ділянки, виділивши свої земельні ділянки в натурі, та до жовтня 2019 року безперешкодно володіли ними, сплачували податок за землю.

Судом встановлено, що з часу передачі землі у власність позивачам пройшло більше 15 років, з часу отримання у власність спірних земельних ділянок, протягом яких органи чи посадові особи уповноважені на здійснення контролю за використанням земель та нагляду за мостобудівною діяльністю, будь-яких вимог до відповідача з приводу не освоєння земельної ділянки, порушення саме ними порядку набуття землі у власність або порушення компетенції органу, який надав її у власність, не заявляли.

Як вбачається з матеріалів справи межі міста у визначеному законом порядку не змінювались з 15 листопада 1996 року. На час останньої законної зміни меж міста КСП ім.Карла Маркса вже отримав у власність землю та державний акт, що посвідчував це право. Спорів щодо межі між землями КСП та міста не було. Позивачам земельні ділянки були виділені з масиву земель, які були передані у власність КСП ім.Карла Маркса.

Судом встановлено, що з часу передачі землі у власність позивачам пройшло більше 15 років, з часу отримання у власність спірних земельних ділянок, протягом яких органи чи посадові особи уповноважені на здійснення контролю за використанням земель та нагляду за мостобудівною діяльністю, будь-яких вимог до позивачів з приводу не освоєння земельних ділянок, порушення саме ними порядку набуття землі у власність або порушення компетенції органу, який надав її у власність, не заявляли.

А враховуючи те, що ці землі до розпаювання та отримання у власність належали КСП, то такого спору і не могло бути.

Крім цього, відповідно до статті 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.

Статтею 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено право кожної фізичної чи юридичної особи безперешкодно користуватися своїм майном, не допускається позбавлення особи її власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Статтею 41 Конституції України установлено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Статтею 5 ЗК України передбачено принципи земельного законодавства, з-поміж яких, зокрема, забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави та невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом.

Втручання у право мирного володіння майном, навіть якщо воно здійснюється згідно із законом і з легітимною метою, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції, якщо не буде встановлений справедливий баланс між інтересами суспільства, пов`язаними з цим втручанням, й інтересами особи, яка зазнає такого втручання. Отже, має існувати розумне співвідношення (пропорційність) між метою, досягнення якої передбачається, та засобами, які використовуються для її досягнення. Справедливий баланс не буде дотриманий, якщо особа - добросовісний набувач внаслідок втручання в її право власності понесе індивідуальний і надмірний тягар, зокрема, якщо їй не буде надана обґрунтована компенсація чи інший вид належного відшкодування у зв`язку з позбавленням права на майно (див. рішення ЄСПЛ у справах Рисовський проти України від 20 жовтня 2011 року (Rysovskyy v. Ukraine, заява № 29979/04), Кривенький проти України від 16 лютого 2017 року (Kryvenkyy v. Ukraine, заява № 43768/07).

Порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції ЄСПЛ констатує, якщо хоча б один із зазначених критеріїв не буде дотриманий. І навпаки: встановлює відсутність такого порушення, якщо дотримані всі три критерії.

На думку суду позбавлення права власності ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на землю, яка була передана їм у власність відповідно та на виконання закону задовго до прийняття рішення Миколаївською міською радою щодо належності їй спірних земельних ділянок та перерозподілу їх на користь іншої юридичної особи, при тому, що мова йде про землю, яка була до оформлення права власності частиною земель КСП ім.Карла Маркса та з того часу не змінювала своєї площі та конфігурації, безумовно буде свідчити про непропорційне та незаконне втручання в права людини.

В зв`язку з викладеним, суд вважає, що позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до статті 141 ЦПК України з відповідачів підлягає стягненню на користь кожного з позивачів судовий збір у сумі 384,20 грн. з кожного.

Керуючись статями 258, 259, 263, 265 ЦПК України,

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 , ОСОБА_2 задовольнити у повному обсязі.

Зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю Еко Енерджи Про та Миколаївську міську раду повернути земельну ділянку, відновивши стан земельної ділянки загальною площею 4,07 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастрові номери (земельна ділянка 1 - 4823300000:06:000:0002; земельна ділянка НОМЕР_1 - 4823300000:06:000:0083), що розташована в межах Вітовської (Жовтневої) районної ради Вітовського (Жовтневого) району Миколаївської області, належну ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку, виданого 05 квітня 2004 року Жовтневою райдержадміністрацією серії МК №014724, на підставі розпорядження Жовтневої райдержадміністрації від 04 вересня 2003 року №401-р, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 37, до стану. який існував до порушення прав.

Зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю Еко Енерджи Про та Миколаївську міську раду повернути земельну ділянку, відновивши стан земельної ділянки загальною площею 4,07 га, кадастрові номери (земельна ділянка 1 - 4823300000:06:000:0001; земельна ділянка НОМЕР_1 - 4823300000:06:000:0082), що розташована в межах Вітовської (Жовтневої) районної ради Вітовського (Жовтневого) району Миколаївської області, належну ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку, виданого 05 квітня 2004 року Жовтневою райдержадміністрацією серії МК №014725, на підставі розпорядження Жовтневої райдержадміністрації від 04 вересня 2003 року №401-р, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 38, до стану. який існував до порушення прав.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Еко Енерджи Про , ЄДРПОУ 41328473, на користь ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податку НОМЕР_3 , судовий збір у сумі 384 (триста вісімдесят чотири) грн. 20 коп.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Еко Енерджи Про , ЄДРПОУ 41328473, на користь ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податку НОМЕР_4 , судовий збір у сумі 384 (триста вісімдесят чотири) грн. 20 коп.

Стягнути з товариства з Миколаївської міської ради, ЄДРПОУ 26565573, на користь ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податку НОМЕР_3 , судовий збір у сумі 384 (триста вісімдесят чотири) грн. 20 коп.

Стягнути з Миколаївської міської ради, ЄДРПОУ 26565573, на користь ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податку НОМЕР_4 , судовий збір у сумі 384 (триста вісімдесят чотири) грн. 20 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Миколаївського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту рішення.

Водночас, відповідно до п.п. 15.5) п.п.15 п. 1 Розділу ХШ Перехідних Положень ЦПК України в новій редакції, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно- телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. Тобто, через Жовтневий районний суд Миколаївської області.

Повне найменування сторін:

позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_4 , реєстраційний номер облікової картки платника податку НОМЕР_3 ;

позивачка - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_4 реєстраційний номер облікової картки платника податку НОМЕР_4 ;

представник позивача - ОСОБА_3 , АДРЕСА_5 , ордери від 15 жовтня 2019 року, серії ВЕ 1003486, ВЕ 1003485;

відповідач -товариство з обмеженою відповідальністю Еко Енерджи Про , адреса: вул. Наваринська, 2/1, м. Миколаїв, 54001, ЄДРПОУ 41328473;

відповідач - Миколаївська міська рада, адреса: вул. Адміральська, 20, м. Миколаїв, 54001, ЄДРПОУ 26565573;

третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області, адреса: пр. Миру, 34, м. Миколаїв, 54034, ЄДРПОУ 39825404.

Повний текст рішення складений та підписаний 01 лютого 2021 року.

Суддя В.В. Полішко

СудЖовтневий районний суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення01.02.2021
Оприлюднено08.02.2021
Номер документу94683425
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —477/2622/19

Ухвала від 30.06.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коломієць Ганна Василівна

Ухвала від 10.06.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коломієць Ганна Василівна

Ухвала від 17.05.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коломієць Ганна Василівна

Постанова від 06.04.2021

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Царюк Л. М.

Постанова від 06.04.2021

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Царюк Л. М.

Ухвала від 10.03.2021

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Царюк Л. М.

Ухвала від 09.03.2021

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Царюк Л. М.

Рішення від 01.02.2021

Цивільне

Жовтневий районний суд Миколаївської області

Полішко В. В.

Рішення від 21.01.2021

Цивільне

Жовтневий районний суд Миколаївської області

Полішко В. В.

Ухвала від 07.10.2020

Цивільне

Жовтневий районний суд Миколаївської області

Полішко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні