Іванківський районний суд Київської області
смт. Іванків, вул. Проскури, 14a, 07201, (04591) 5-16-52
Справа 2-500/10.
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 червня 2010 року Іванківський районний суд Київської області у складі головуючої судді Слободян Н.П.. при секретарі Салівон Т.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт, Іванків Київської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області про визнання дій відповідача протиправними та зобов`язання відповідача зробити перерахунок пенсій.
ВСТАНОВИВ:
Позивачі звернулися до відповідача з позовом про визнання дій відповідача неправомірними, зобов`язання відповідача перерахувати та виплатити йому основну та додаткову пенсію з 01.05.2007 року відповідно до ст.. 50, 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи . У зв`язку з тим, що вони проживають на радіоактивно забрудненій території їм виплачується відповідно до ст. 39 цього ж закону доплата за проживання у таких зонах.
Позивачі посилаються на те, що вони є інвалідами 2 групи, категорії 1 внаслідок захворювання, пов`язаного з ОСОБА_4 на ЧАЕС, а ОСОБА_3 є потерпілою 1 категорії, інвалідом 2 групи, заховорювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС.
Відповідно до ч.4 ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими для 2 групи - 8 мінімальних пенсій за віком. Додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров*ю, особам, віднесеним до категорії 1 (інвалідам 2 групи) відповідно до ст. 50 цього ж закону складає 75% мінімальної пенсії за віком.
Позивачі ОСОБА_1 та ОСОБА_3 постійно проживають в смт. Іванків, яке відносить до радіоактивної зони - зони добровільного гарантованого відселення, позивачка ОСОБА_2 - ус. Сукачі Іванківського району, які відноситься до зони посиленого радіологічного контролю. Відповідно до ст.. 39 зазначеного вище Закону, їм. як непрацюючим пенсіонерам має виплачуватися допомога у розмірі 2-мінімальних заробітних плат, фактично ж відповідач виплачував ці суми щомісячно у розмірах ОСОБА_1 та ОСОБА_3 - 10 грн. 50 коп., а ОСОБА_2 -- 5 грн. 20 коп.. як це передбачено постановою КМУ № 836 від 26.07.1996 року.
Позивачі вважають відмову відповідача у перерахуванні та виплаті недоотриманих сум відповідно до визначених Законом розмірів незаконними, просять визнати такі дії протиправними, зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплатити недотриману пенсію та додаткову пенсію відповідно до вимог ч.4 ст. 54 та ст. 50 та доплату, передбачену ст. 39 зазначеного Закону.
Позивачі у судове засідання не з*явилися, у позовах просили справу розглянути без їх участі на підставі наявних доказів.
Представник відповідача у судове засідання не заявився, про день і час слухання справи повідомлений вчасно, надіслали суду письмове заперечення, в якому позови не визнають, посилаючись на те, що управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі діяло в межах чинного законодавства України, визнавши, що відповідно до ч.4 ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи розміри державних пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими по 2 групі інвалідності 8 мінімальних пенсій за віком.
Проте, ч.З ст. 28 Закону України „ Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування визначено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом З цієї статті, застосовується виключно для визначення пенсій, призначених згідно із цим законом, а тому щодо пенсіонерів, яким призначена пенсія за іншими законами, він не застосовується. Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи визначено пенсії, виходячи з мінімальної пенсії за віком, який для цієї категорії пенсіонерів законодавчо встановлений
не був. Відповідач діяв у межах бюджетного законодавства, постанов КМ України, я коїш відповідно до ст.. 62 Закону України Поро статус і соціальний захист громадян. постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи надано право роз`яснення порядку застосування цього закону. Крім того у запереченні зазначено, що позивачі працюють. J тому не отримують пенсійному фонду доплату, передбачену ст.. 39 Закону проживання та роботу у радіоактивно забрудненій зоні - такі виплати проводяться .її місцем роботи.
Відповідач просить у задоволенні позову відмовити.
Судом встановлено, що позивачі ОСОБА_5 та ОСОБА_3 є учасникам. і JIHA на ЧАЕС, потерпілими 1 категорії ( позивачка ОСОБА_2 є потерпілою в. , аварії на час, інвалідами 2 групи, що підтверджено відповідними посвідченням .] довідками МСЕК ( a.c.5,6,14,15,23,24). Позивачі ОСОБА_5 та ОСОБА_3 проживаючи і] смт. Іванків, а ОСОБА_2 у с. Сукачі Іванківського району Київської області отримують нараховану відповідачем пенсії: основний розмір пенсії у ОСОБА_5 і травня 2007 року - 500 грн., з січня 2008 року - 830 грн. 44 коп., з жовтня 2008 ромі 934.26 грн., ОСОБА_3 з травня 2007 року - 578 грн. 20, коп.., червня 2007 року - 580І грн., з липня 2007 року - 655 грн., ОСОБА_2 з травня 2007 року - 624,40 грн., ш? J січня 2008 року - 940 грн., з квітня 2008 року - 962 грн.,, з травня 2008 року 962,97 грн.. Ї І червня 2008 року - 965 грн., з липня 2008 року - 1090 грн. Додаткова пенсія з травня 2010 року 14,93 грн., з 01.01.2008 року по 31.03.2008 року - 94 грн., з 01.04.2008 року нам
30.06.2008року - 96,20 грн., з 01.07.2008 року по 30.09.2009 року - 96,40 грн., з 01.10.2010 року по 31.10.2009 року - 99,60 грн.. а з 01.11.2009 року - 114,60 грн. (a.c.33-36,40-45,49-53)
Відповідно до ст. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи справи особам, віднесеним до категорії 1 призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров*ю, у розмірах . інвалідам 2 групи - 75% мінімальної пенсії за віком.
Відповідно до 4.4 ст. 54 цього ж закону „ в усіх випадках розміри пенсій д. інвалідів, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути І нижчим ... по 2 групі інвалідності - 8 мінімальних пенсій за віком.
Позовні вимоги позивачів в частині перерахунку пенсії з 01.01.2008 року по 22.05.2009 року задоволенню не підлягають, оскільки Законом України Про державний бюджет України на 2007 рік ст.. 54 було викладено в новій редакції, відповідно до якої проводились виплати відповідачем 22.05.2008 року зазначені зміни рішення1. Конституційного Суду України було визнано неконституційними, і з цього часу зазначена норма втратила силу, і застосуванню підлягала раніше діюча норма, отже за період 01.01.2008 року до 22.05.2010 року позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Посилання відповідача на те. що ст. 28 Закону України Про загальнообов`язкові, державне пенсійне страхування » щодо розміру мінімальної пенсії за віком не може І застосовуватися до визначення розміру пенсії, призначеної за Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок ЧорнобильськоїV катастрофи , суд вважає некоректним, оскільки в останньому визначено за базу для обрахування пенсії саме мінімальну пенсію за віком.
Пенсія та додаткова пенсія позивачу нараховувалася та виплачувалася саме відповідачем, а тому посилання на те, що вони не є розпорядниками коштів Фонду, з якого виплачуються такі видатки, є некоректним, як і посилання на те. що коштів на такі виплати Пенсійний фонд немає, оскільки вони не фінансуються з коштів пенсійного 1 фонду. Так, Європейський Суд з прав людини у рішенні від 08.11.2005 року по справі Кечко проти України в п.23 зазначив суд зауважує, що в межах свободи дій держави 1 визначати, які надбавки виплачувати своїх робітникам з державного бюджету. Держава і може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи зміни в 1 законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних І надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть ї свідомо відмовити у цих виплатах доки відповідні положення є чинними. П. 26 Суд не приймає до уваги аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи, державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань
З ст. 62 Закону слідує, що Кабінет Міністрів України дає роз`яснення порядку застосування Закону, і аж ніяк не встановлює розмір компенсацій, чи змінює той, що вже вказаний в Законі. А отже постанови КМ України, на які посилається у своєму запереченні відповідач, як на підставу відповідності своїх дій чинному законодавству (№ 523 від 30.05.1997 року, № 530 від 28.05.2008 року, № 654 від 16.07.2008 року) є такими, що не відповідають нормам ст. 50 та ч.4 ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , що визначав за базу обрахунку пенсії таким особам з розрахунку мінімальної пенсії за віком.
В даному випадку мають враховуватися засади пріоритетності Законів України над урядовими нормативними актами та вимоги ст. 92 Конституції України, згідно якої виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина ( п.1) та основи соціального захисту ( п.6).
Згідно з ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади й органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України. Виплата коштів у розмірі, який значно менший ніж той, що встановлений ст. 50, 54 Закону, є неправомірною.
Відповідно до положень Конституції України, найвищою соціальною цінністю України є людина, її права і свободи та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, а їх утвердження і забезпечення є головним обов`язком держави (ст.3). права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними ( ст. 21), їх зміст і обсяг при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не може бути звужений (ст.22).
Окрім того, встановлений ч.2 ст. 95 Конституції України , ч.2 ст. 38 Бюджетного Кодексу України перелік правовідносин, які регулюються Законом про Державний бюджет України, є вичерпним, а тому цей закон не може скасовувати чи змінювати обсяг прав і обов`язків , пільг, компенсацій і гарантій, передбачених іншими законами України, зокрема, Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , та не може будь-яким чином змінювати визначене іншими законами України правове регулювання суспільних відносин.
За змістом положень ч.2 та 3 ст. 22 Конституції України конституційні права гарантуються, а держава повинна утримуватися від прийняття будь-яких актів, які призводили б до скасування чи звуження змісту та обсяг існуючих прав і свобод.
Таким чином, враховуючи те, що зазначені вище зміни до ст. 50, 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи 22.05.2008 року визнані неконституційними, а отже втратили чинність саме з цього дня. відповідно*чинними на з того ж дня і по даний час є попередня редакція цих статей, тому позов слід задовольнити частково: визнати дії відповідача неправомірними та зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату позивачу недоплачених сум основної та додаткової пенсій у розмірах, визначених цими статтями за період з
01.05.2007року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року. Подальший перерахунок та виплата пенсій позивачу має проводитись відповідачем з урахуванням вимог Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та зміни мінімальної пенсії за віком.
Щодо позовних вимог про стягнення доплати, передбаченої ст. 39 зазначеного вище Закону України, то вимог ОСОБА_3 та ОСОБА_2 задоволенню не підлягають, оскільки вони є працюючими пенсіонерами, і мають отримувати відповідну доплату за місцем своєї роботи, відповідач такі кошти їм не нараховує і не виплачує. А позовні вимог ОСОБА_6 і в цій частині повинні бути задоволені, оскільки згідно ст.. 39 Закону така доплата має становити 2 мінімальних заробітних плати, в той час як відповідач виплачує їй ці кошти у сумі 10 грн. 50 коп., як це передбачено постановою КМ України № 836 від 26.06.1996 року.
Слід зазначити, що встановлений ще у 1996 році постановою № 836 розмір доплати встановлений ст. 39 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи протягом багатьох років не змінювався і не відповідає розміру, встановленому іншими законами України. Зокрема,
Законами України Про Державний бюджет на відповідні роки встановлювався певні розмір мінімальної заробітної плати, який зростав кожного наступного року. При цьому відповідні Закони не містили обмежень застосування ст. 39 Закону № 796-ХІ1. Оскільки ж Верховна Рада України, ні Кабінет Міністрів України в наступному будь-яких рішень ї цих питань не приймали, то виходячи із загальних засад пріоритету законів над підзаконними актами при вирішенні даного спору застосуванню підлягають саме ст. 39 Закону № 796-ХІІ та Закони України Про Державний бюджет на відповідні роки частині встановленого розміру мінімальної заробітної плати, а не постанови КМ України.
На підставі викладеного, ст. 39, 50, 54 Закону України Про статус і соціальні?і захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , керуючись СТ. 5, 10, 57, 60. 6)4. 212-215, 218 ЦПК України, ст. 4 Декрету Кабінету Міністрів Україні, Про Державне мито , суд
ВИРІШИВ:
1.Цивільні позови задовольнити частково.
2.Визнати дії відповідача щодо нарахування та виплати основної та додаткове
пенсій ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_7 ; | ОСОБА_8 у розмірах, менших, ніж передбачено Закону України Про статус соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильське катастрофи, нарахування і виплати ОСОБА_1 доплати.
передбачено ст. 39 цього Закону неправомірними.
3.Зобов`язати відповідача - управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області зробити ОСОБА_1 . ОСОБА_2 га ОСОБА_3 перерахунок пенсій. А саме: основної пенсії, виходячи з встановлених розмірів 8 мінімальних пенсій віком згідно ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , та додаткової пенсії я j шкоду, заподіяну здоровлю в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком відповідно до ст. 50 зазначеного закону за період з 14.05.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року та стягнути перераховані недоплачених кошти з урахуванням вже виплачених сум.
4.Зобов`язати відповідача - управління Пенсійного фонду України в
Іванківському районі Київської області зробити ОСОБА_1 перерахунок щомісячної доплати, виходячи з встановленого розміру 2- мінімальних заробітних плат згідно ст. 39 Закону України Про статус соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильське: катастрофи . за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року та стягнути перераховані недоплачені кошти з урахуванням вже виплачених сум.
5.В рент і позовних вимог відмовити.
6.Від сплати судового збору сторони звільнити.
Рішення може бути оскаржене в Апеляційний суд Київськоїської області мере; і Банківський районний суд шляхом подачі протягом 20 днів з моменту його проголошення заяви про апеляційне оскарження, і протягом 20 днів з дня подачі такої заяви апеляційної скарги.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. А якщо заява була подана, але у встановлений строк не подано апеляційну скаргу, рішення набирає законної сили після закінчення цього строку у разі подання апеляційної скарги, якщо рішення не скасовано після розгляду справи апеляційним судом.
СУДДЯ:
Суд | Іванківський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2010 |
Оприлюднено | 10.02.2021 |
Номер документу | 94757777 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Іванківський районний суд Київської області
Слободян Н. П.
Цивільне
Іванківський районний суд Київської області
Слободян Н. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні