Рішення
від 28.01.2021 по справі 380/4831/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 січня 2021 року справа №380/4831/20

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Грень Н.М.,

за участю:

секретаря судового засідання Бабич Ю.Б.,

представника позивача Ковальчук І.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові за правилами загального позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Городоцької міської ради Львівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову на стороні позивача Речичанська сільська рада Городоцького району Львівської області в особі виконавчого комітету Речичанської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальне підприємство Городоцьке водопровідно-каналізаційне господарство про визнання протиправним та нечинним рішення, -

встановив :

22.06.2020 на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Городоцької міської ради Львівської області в якій позивач просить суд: визнати протиправним та нечинним підпункт 1.3 пункту 1 рішення Виконавчого комітету Городоцької міської ради Львівської області № 22 від 20.02.2020 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, які надаються КП Городоцьке водопровідно-каналізаційне господарство, яким встановлено тариф на послуги централізованого водопостачання для споживачів с. Лісновичі.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що оскаржуване рішення порушує охоронювані закон права позивача, оскільки прийняте не у спосіб та не на підставі, що передбачені Конституцією та законами України. Зазначає, що відповідач не є уповноваженим законом органом на встановлення тарифів для мешканців с. Лісновичі. Вказує, що встановлення тарифів на комунальні послуги для споживачів окремого населеного пункту є виключною компетенцією органу місцевого самоврядування тієї територіальної громади до адміністративного центру якої відноситься відповідний населений пункт. Городоцька міська рада є представницьким органом територіальної громади міста Городка. Натомість, с. Лісновичі належить до Речичанської сільської ради, а тому, відповідач, встановивши тарифи на централізоване водопостачання для жителів с. Лісновичі, вийшов за межі своїх повноважень та вирішив питання, яке відноситься до компетенції іншого органу місцевого самоврядування. При цьому, раніше тарифи для мешканців с. Лісновичі погоджувалось із Речичанською сільською радою Городоцького району Львівської області, що підтверджується рішенням Речечанської сільської ради від 24 травня 2010 року № 368, рішенням Речечанської сільської ради № 77 від 02 серпня 2011 року, рішенням Речечанської сільської ради від 09 березня 2015 року № 391.

Також, позивач зазначає, що Встановлюючи тарифи на централізоване водопостачання для мешканців с. Лісновичі, відповідачем не було додержано вимог чинного законодавства, яке регламентує порядок інформування споживачів про намір змінити тариф на житлово-комунальні послуги. Відповідно до п. 13 Порядку № 130 контроль за дотриманням виконавцями комунальних послуг порядку доведення до відома споживачів інформації, передбаченої цим Порядком, здійснюється органами, уповноваженими встановлювати тарифи, відповідно до їх повноважень, визначених законом. Відтак, відповідач, змінюючи тариф для споживачів с. Лісновичі був зобов`язаний, з-поміж іншого, перевірити додержання виконавцем процедури інформування громади с. Лісновичі про намір змінити тариф. Опубліковані виконавцем комунальних послуг та відповідачем повідомлення про намір зміни тарифу наведеним вимогам відповідали лише частково. Зокрема, у вказаних повідомленнях наведено обгрунтування зміни тарифу та вказано про чинники, які зумовили зміну тарифу на водопостачання з 17,16 грн/м 3 на 19,70 грн/м 3 та водовідведення з 18,65 грн/м 3 до 20,66 грн/ м 3 . Однак, в цих повідомленнях не містилося такої ж інформації в обгрунтування зміни тарифу для споживачів с. Лісновичі, а вказувалося лише про збитковість підприємства та вартість електроенергії

Окрім того, позивач вказує, що відповідачем також було допущено порушення вимог Закону України Про доступ до публічної інформації . Відповідно до ст. 15 цього ж Закону розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати, зокрема, нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності. Згідно частини третьої цієї ж статті проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття. Проте, на думку позивача, вищенаведені приписи Закону були знехтувані відповідачем при прийнятті ним оскаржуваного рішення. Зокрема, як вбачається із офіційного веб-сайту відповідача проекти рішення виконкому, в т.ч. і оскаржуване, були опубліковані лише 18.02.2020 року, тобто за два дні до прийняття.

Також, позивач вказує, що в даній справі має місце саме зміна діючого тарифу, оскільки послуги з централізованого водопостачання надавалися позивачці безперервно за вже встановленими тарифами. Поряд із тим, на своїх офіційних веб-сайтах, надавач послуг та відповідач опублікували повідомлення про намір зміни діючих тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, які містили обгрунтування для зміни тарифу на централізоване водопостачання з 17,16 грн. за їм 3 на 19,70 грн. за їм 3 . Після цього, окремим абзацом в повідомленнях було зазначено, що для с. Лісновичі прийнято рішення виокремити відповідні витрати зі структури тарифів та надавати послуги в с. Лісновичі за окремим тарифом. Встановлення нових тарифів таким шляхом суперечить чинному законодавству оскільки, по-перше, законом не передбачено такого способу встановлення тарифу як виокремлення , по-друге, один діючий тариф, встановлений у спосіб передбачений чинним законодавством, не може змінюватися на два тарифи.

З урахуванням наведеного, позивач просить позов задовольнити.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву в якому зазначив, що відповідно до ст.4 Закону України Про питну воду та питне водопостачання Суб`єкти у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення Суб`єктами відносин у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення серед іншого є: органи місцевого самоврядування, до сфери управління яких належать об`єкти питного водопостачання та водовідведення. Статтею 5 вказаного закону визначено, що об`єктами правового регулювання у сфері питної води та питного водопостачання є суспільні відносини з питань: формування тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення. Відповідно до ст.13 Закону України Про питну воду та питне водопостачання до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належать серед іншого: встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення (крім тарифів на ці послуги, які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг).

Також, відповідач вказує, що у своїй роботі виконавчий комітет керується Законом України Про місцеве самоврядування в Україні та регламентом роботи виконавчого комітету Городоцької міської ради. Регламент виконавчого комітету не передбачає публікувати проекти рішення на сайті. Виконавчим комітетом проекти рішень були опубліковані 18.02.2020 року, про що не заперечує і сам позивач.

Третя особа - Комунальне підприємство Городоцьке водопровідно-каналізаційне господарство подало до суду письмові пояснення по суті спору у яких зазначило, що у зв`язку з необхідністю приведення тарифу до економічно обґрунтованої вартості, через збільшення розміру мінімальної заробітної плати, підвищення плати за електроенергію, зростання цін на матеріали (запчастини) для ремонту та обслуговування мереж, податків та зборів, КП "Городоцьке ВКГ" відповідно до вимог Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення від 01.06.2011 № 869 11.02.2020 звернулося до свого власника Городоцької міської ради із заявою та відповідними розрахунками для встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення на території м.Городка і прилеглих населених пунктів у порядку встановленому Мінрегіоном від 12.09.2018 № 239. На виконання вимог Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності № 130 від 05.06.2018 відповідну інформацію про зміну тарифів було розміщено на Інформаційних стендах Городоцької міської ради, КП "Городоцьке ВКГ" на офіційному веб-сайті Городоцької міської ради: horodok-rada.gov.ua та веб-сайті підприємства: gorodok-vodokanal.lviv.ua із зазначенням загального розміру тарифу та його структури, обґрунтуванням причини зміни тарифу, відсотка зміни тарифу, адреси, за якою приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, а також строк приймання таких зауважень і пропозицій. Крім цього з метою інформування споживачів с.Ліснович копії вказаних документів було передано сільському голові Речичанської сільської ради. Отже, Речичанська сільська рада, мала змогу скористатись своїм правом на організацію та проведення громадських слухань щодо тарифу на послуги централізованого водопостачання для абонентів с.Ліснович і подати свої зауваження пропозицій щодо розміру тарифу чи структури, однак зауваження та пропозиції від споживачів та Речичанської сільської ради до підприємства чи Городоцької міської ради не надходило.

Зазначає, що Згідно пункту 3, 4 розділу VI Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.09.2018 239, Рішення про встановлення тарифів оприлюднюється органом місцевого самоврядування у засобах масової інформації та/або на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування невідкладно, але не пізніше ніж п`ять робочих днів із дати його прийняття ; Суб`єкт господарювання (заявник) інформує споживачів про зміну тарифів на комунальні послуги (з посиланням на рішення органу місцевого Самоврядування відповідно до вимог Закону України Про житлово-комунальні що слуги .

Рішення Виконавчого комітету Городоцької міської ради від 20.02.2020 № 22 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, які надаються КП Городоцьке ВКГ було оприлюднено на офіційному веб-сайті Городоцької міської ради: horodok-rada.gov.ua 24.02.2020, на веб-сайті підприємства: gorodok-vodokanal.lviv.ua 25.02.2020, а також в часописі Городоччини Народна думка № 08 від 28.02.2020 в розділі Різне .

Також, зазначив, що статтею 3 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності № 1160-ІV визначено що: дія цього Закону не поширюється на здійснення регуляторної діяльності, пов`язаної з прийняттям актів, якими встановлюються ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги.

Таким чином, при прийняті рішення від 20.02.2020р № 22 виконавчим комітетом Городоцької міської ради Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, які надаються КП Городоцьке водопровідно- каналізаційне господарство дотримано вимог чинного законодавства.

Ухвалою судді від 26.06.2020 прийнято позовну заяву до провадження та призначено до розгляду в порядку загального позовного провадження відповідно до ст. 264 КАС України.

Ухвалою суду від 24.09.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити.

Представник відповідача та представники третіх осіб у судове засідання не прибули, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи.

Заслухавши вступне слово представника позивача, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 є мешканкою села Лісновичі, що відноситься до Речичанської сільської ради Городоцького району Львівської області.

ОСОБА_1 є споживачем послуг з водопостачання та водовідведення, які надає суб`єкт природної монополії - КП Городоцьке ВКГ про що свідчать рахунки-квитанції виставлені надавачем послуг (а.с.15).

Як зазначає представник позивача, ОСОБА_1 до березня 2020 року безперервно одержувала послуги з централізованого водопостачання, які оплачувалися за тарифом 17,16 грн. за 1 м 3 .

20.02.2020 року виконавчим комітетом Городоцької міської ради встановлено нові тарифи з водопостачання, а саме, для споживачів м. Городок - 19,70 грн. за 1 м 3 . для споживачів с. Лісновичі - 62,75 грн. за 1 м 3 .

11.02.2020 року на веб-сайті відповідача (а також на веб-сайті надавача послуг) було опубліковано повідомлення про намір зміни діючих тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення.

18.02.2020 року на веб-сайті відповідача були опубліковані проекти рішень виконавчого комітету.

Надалі, 20.02.2020 відповідачем було прийнято Рішення №22 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, які надаються КП Городоцьке водопровідно-каналізаційне господарство , яким встановлено тарифи на послуги з централізованого водопостачання/водовідведення, що надаються КП Городоцьке ВКГ на 2020 рік:

- централізоване водопостачання для споживачів м. Городок - 9,70 грн м 3;

- централізоване водовідведення для споживачів м. Городок -20,66 м 3;

- централізоване водопостачання для споживачів с. Лісновичі - 62,75 грн м 3; (з ПДВ).

Тарифи введено в дію з 01.03.2020 після оприлюднення прийнятого рішення в засобах масової інформації.

Вказане рішення яке опубліковано в часописі Народна думка (випуск № 8 від 28.02.2020 року).

Вважаючи рішення Виконавчого комітету Городоцької міської ради Львівської області від 20.02.2020 №22 " Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, які надаються КП Городоцьке водопровідно-каналізаційне господарство протиправним, позивач звернулася із цим позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначає питання, які повноважна вирішувати міська рада і такі не є вичерпними. Зазначеним законом також визначено порядок прийняття рішень.

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з ч.1 ст.11 Закону №280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Згідно ст. 12 Закону України Про житлово-комунальні послуги (№ 2189-VIII у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) житлово-комунальні послуги надаються на договірних засадах. Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону України Про житлово-комунальні послуги комунальні послуги надаються безперервно.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про житлово-комунальні послуги ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

Системний аналіз вищевказаних законодавчих норм та положень типових договорів дає підстави стверджувати, що індивідуальні споживачі на договірних засадах одержують послуги з централізованого водопостачання, які оплачуються за тарифами встановленими уповноваженим органом. В подальшому, встановлені тарифи можуть бути змінені у спосіб та порядок встановлений Законом, про що виконавець комунальних послуг додаткову інформує споживача.

Як вже зазначалося судом, підпунктом 1.3 пункту 1-рішення виконавчого комітету Городоцької міської ради від 20.02.2020 року № 22 встановлено тариф на централізоване водопостачання для споживачів с. Лісновичі - 62,75 грн./м 3 .

Встановлення тарифів на послуги з водопостачання є компетенцією органів місцевого самоврядування (п. 2 ч. З ст. 4 ЗУ Про житлово- комунальні послуги ; ст. 13 ЗУ Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення ).

Відповідно до п.п. 2 п. а ч. 1 ст. 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні, транспортні та інші послуги.

Згідно ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні :

- територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно- територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр;

- адміністративний центр територіальної громади - населений пункт (село, селище, місто), що має розвинену інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території територіальної громади та в якому розміщується представницький орган місцевого самоврядування територіальної громади;

- територія територіальної громади - нерозривна територія, в межах якої територіальна громада здійснює свої повноваження щодо вирішення питань місцевого значення відповідно до Конституції і законів України, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 цього ж Закону місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Механізм встановлення органами місцевого самоврядування тарифів на водопостачання та їх зміни встановлюється, зокрема, постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 року № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги , якою затверджено Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення (далі - Порядок № 869); наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 12.09.2018 року № 239 Про затвердження Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення (далі - Порядок № 239).

Відповідно до п. 1 р. II та п. 2 р. V Порядку № 239 для встановлення/зміни тарифу суб`єкт господарювання подає органу місцевого самоврядування відповідну заяву із пакетом підтверджуючих документів.

Згідно з абзацом третього п. З р. І Порядку № 239 заява - письмове звернення суб`єкта господарювання до органу місцевого самоврядування відповідної територіальної громади, на території якої суб`єкт господарювання провадить (має намір провадити) ліцензовану діяльність, надає (має намір надавати) комунальні послуги, про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, комунальні послуги.

Відповідно до п. З р. IV Порядку № 239, якщо заява та додані до неї документи не відповідають вимогам цього Порядку, а розрахунки тарифів - формам, встановленим органами місцевого самоврядування заява залишається без розгляду.

Отже, встановлення тарифів на комунальні послуги для споживачів окремого населеного пункту є виключною компетенцією органу місцевого самоврядування тієї територіальної громади до адміністративного центру якої відноситься відповідний населений пункт.

Відповідно до статті 1 Регламенту Городоцької міської ради Городоцька міська рада - представницький орган місцевого самоврядування, який наділений правом представляти інтереси територіальної громади, приймати від її імені рішення та здійснювати в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Законами України Про місцеве самоврядування в Україні , Про статус депутатів місцевих рад , Європейською хартією місцевого самоврядування, іншими нормативно-правовими актами та цим Регламентом. Загальний склад ради становить 26 депутатів, які обрані виборцями м. Городка на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Із вищевикладеного слідує, що Городоцька міська рада є представницьким органом територіальної громади міста Городка. Натомість, с. Лісновичі належить до Речичанської сільської ради, таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач, встановивши тарифи на централізоване водопостачання для жителів с. Лісновичі, вийшов за межі своїх повноважень та вирішив питання, яке відноситься до компетенції іншого органу місцевого самоврядування.

При цьому, судом встановлено, що раніше тарифи для мешканців с. Лісновичі затверджувались Речичанською сільською радою Городоцького району Львівської області, що підтверджується рішенням Речечанської сільської ради від 24 травня 2010 року № 368, рішенням Речечанської сільської ради № 77 від 02 серпня 2011 року, рішенням Речечанської сільської ради від 09 березня 2015 року № 391 (т. 1 а.с.36-38).

Окрім того, відповідно до ч. 4 ст. 10 Закону України Про житлово- комунальні послуги інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.

Механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги визначається Порядком інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 року № 130 (далі - Порядок № 130).

Відповідно до п. 13 Порядку № 130 контроль за дотриманням виконавцями комунальних послуг порядку доведення до відома споживачів інформації, передбаченої цим Порядком, здійснюється органами, уповноваженими встановлювати тарифи, відповідно до їх повноважень, визначених законом.

Отже, відповідач, змінюючи тариф для споживачів с. Лісновичі був зобов`язаний, з-поміж іншого, перевірити додержання виконавцем процедури інформування громади с. Лісновичі про намір змінити тариф.

Відповідно до п. З Порядку № 130 виконавцями комунальних послуг до відома споживачів доводиться така інформація:

- загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість);

- обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо);

- обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше);

- інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності).

Судом встановлено, що опубліковані виконавцем комунальних послуг та відповідачем повідомлення про намір зміни тарифу наведеним вимогам відповідали лише частково.

Зокрема, у вказаних повідомленнях наведено обґрунтування зміни тарифу та вказано про чинники, які зумовили зміну тарифу на водопостачання з 17,16 грн/м 3 на 19,70 грн/м 3 та водовідведення з 18,65 грн/м 3 до 20,66 грн/ м 3 . Однак, в цих повідомленнях не містилося такої ж інформації в обгрунтування зміни тарифу для споживачів с. Лісновичі, а вказувалося лише про збитковість підприємства та вартість електроенергії.

Таким чином, суд дійшов висновку, що опубліковані повідомлення не відповідали вимогам Порядкуй № 130 в частині належного повідомлення про зміну тарифу відносно мешканців с. Лісновичі.

Згідно п. 5 Порядку № 130 інформація, зазначена у пунктах 3,4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Системний аналіз п. 5 Порядку № 130 дає підстави стверджувати, що здійснюючи інформування споживачів про намір змінити діючи тарифи виконавець повинен використати всі перелічені у цьому пункті способи інформування споживачів. Однак, доказів розміщення оголошень на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги, матеріали справи не містять.

Також, Закон України Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення гарантує споживачам доступ до інформації про ціни/тарифи, їхні складові для всіх категорій споживачів, зміну цін/тарифів (п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону); прогнози зміни цін/тарифів та обґрунтування необхідності таких змін відповідно до заяви суб`єкта господарювання, що надається для встановлення тарифів на товари, послуги (п. б ч. 1 ст. 1 Закону).

Згідно ч. З ст. 4 цього ж Закону органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів визначають порядок оприлюднення інформації, зазначеної у пункті 2 частини першої статті 1 цього Закону, та проведення відкритих слухань щодо цієї інформації за місцем надання споживачам послуг суб`єктами природних монополій та суміжних ринків.

Доказів проведення відкритих слухань за місцем надання послуг споживачам с. Лісновичі матеріали справи також не містять.

Окрім того, Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України Про доступ до публічної інформації доступ до інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 14 Закону України Про доступ до публічної інформації розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами.

Відповідно до ст. 15 цього ж Закону розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати, зокрема, нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

Згідно частини третьої цієї ж статті проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Однак, як вже зазначалось судом, проект оскаржуваного рішення виконкому був опублікований на офіційному веб-сайті відповідача лише 18.02.2020, тобто за два дні до його прийняття.

Згідно висновків Верховного Суду наведених у постановах від 20 лютого 2019 року у справі №812/1177/18; від 30.04.2020 року у справі № 200/3842/19-а, встановлення органом місцевого самоврядування тарифів без додержання встановленої процедури, без проведення публічного (відкритого) обговорення, без належного оприлюднення проектів відповідних рішень свідчать про протиправність такого рішення.

Відповідно до п. 7 Постанови Пленуму Верховного Суду України "Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя" №9 від 01.11.1996, закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, однак не доведені до відома населення у встановленому законом порядку, згідно з ч. 2 ст. 57 Конституції України, є нечинними та не можуть застосовуватись.

Окрім цього, суд зазначає, що на своїх офіційних веб-сайтах, надавач послуг та відповідач опублікували повідомлення про намір зміни діючих тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, які містили обгрунтування для зміни тарифу на централізоване водопостачання з 17,16 грн. за їм 3 на 19,70 грн. за їм 3 .

Окремим абзацом в повідомленнях було зазначено, що для с. Лісновичі прийнято рішення виокремити відповідні витрати зі структури тарифів та надавати послуги в с. Лісновичі за окремим тарифом.

Суд зазначає, що встановлення нових тарифів в обраний спосіб суперечить чинному законодавству оскільки, законодавством не передбачено такого способу встановлення тарифу як виокремлення , окрім того, один діючий тариф, встановлений у спосіб передбачений чинним законодавством, не може змінюватися на два тарифи.

Так, Порядок № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги визначає перелік планових втрат від провадження ліцензованої діяльності, які беруться до уваги при розрахунку та встановленні тарифу.

Відповідно до п.п. 12 п. З Порядку № 869 структура тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення - складові економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних із провадженням у планованому періоді певного виду ліцензованої діяльності, які групуються за статтями, визначеними уповноваженими органами відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, що затверджені Мінфіном, та складові планованого прибутку, на основі яких розраховуються та встановлюються тарифи, а також витрати на відшкодування втрат.

Розділом V Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення № 239 встановлено умови для зміни тарифів.

Зокрема, зміна тарифів на комунальні послуги здійснюється шляхом перегляду тарифу і його структури або шляхом коригування тарифів (п. 1 р. V).

Згідно п. З р. V Порядку № 239 підставами для звернення суб`єкта господарювання щодо зміни тарифів є такі обставини:

1) зміна обсягів виробництва і споживання теплової енергії, надання комунальних послуг, урахованих під час встановлення чинних тарифів;

2) зростання/зниження вартості складових тарифів та зміна структури цих тарифів;

3) зміна в установленому порядку інвестиційної програми суб`єкта господарювання, якщо це призводить до зміни рівня тарифів;

4) зміна протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат, пов`язаних із виробництвом, транспортуванням та постачанням теплової енергії, наданням комунальних послуг, із причин, які не залежать від суб`єкта господарювання (збільшення або зменшення мінімальної заробітної плати, податків, зборів, обов`язкових платежів, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно- енергетичні ресурси та інші матеріальні ресурси, а також інших складових, щодо зміни вартості яких прийнято рішення уповноваженим державним органом).

Перелік обставин, за яких суб`єкт господарювання може звернутися за зміною встановленого тарифу є вичерпним.

При цьому, згідно з абзацом п`ятим пункту 7 Порядку № 869, якщо протягом строку дії тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення обсяг витрат, пов`язаних із провадженням господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, не змінився, то відповідні тарифи застосовуються ліцензіатом на підставі рішення уповноваженого органу, яким встановлено такі тарифи на новий строк.

Системний аналіз наведених норм права дає підстави стверджувати, що встановивши один тариф на підставі обґрунтованого розрахунку надавача комунальних послуг уповноважений орган може в подальшому переглянути цей тариф та змінити (збільшити) його у разі наявності до того відповідних підстав передбачених законодавством.

Як вже зазначалось судом, рішеннями Рерисанської сільської ради був встановлений такий тариф, послуги за яким надавалися усім споживачам, в т.ч. і позивачці, який був діючим до березня 2020 року. Цей тариф був сформований на підставі розрахунку планованих витрат, (розрахунок був зроблений самим виконавцем комунальної послуги).

Відповідно і зміна цього тарифу повинна здійснюватися лише за наявності обставин передбачених п. З р. V Порядку № 239 (підстави для зміни тарифу) та в розрізі всіх споживачів, витрати на надання послуг яким закладалися виконавцем у попередній тариф, а не шляхом виокремлення окремої групи споживачів та встановлення двох тарифів замість одного.

Окрім того, ні в повідомленнях про намір зміни тарифу, ні в оскаржуваному розпорядженні не наведено правових підстав для зміни тарифу на централізоване водопостачання з 17,16 грн./м 3 до 62,75 грн. за 1 м 3 , в розумінні Постанови № 869 та Наказу № 239. Натомість рішення про виокремлення тарифів обґрунтовується виключно збитковістю підприємства та вартістю електричної енергії, що не відповідає чинному законодавству та не є самостійною підставою ні для збільшення тарифу, ні для його виокремлення .

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, підпункт 1.3 пункту 1 рішення Виконавчого комітету Городоцької міської ради Львівської області № 22 від 20.02.2020 "Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, які надаються КП Городоцьке водопровідно-каналізаційне господарство", яким встановлено тариф на послуги централізованого водопостачання для споживачів с. Лісновичі є протиправним та нечинним.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 73-76, 242, 244, 245, 264 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та нечинним підпункт 1.3 пункту 1 рішення Виконавчого комітету Городоцької міської ради Львівської області № 22 від 20.02.2020 "Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, які надаються КП Городоцьке водопровідно-каналізаційне господарство", яким встановлено тариф на послуги централізованого водопостачання для споживачів с. Лісновичі.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 265 КАС України резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Суддя Грень Н.М.

Повний текст рішення складено та підписано 08.02.2021.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.01.2021
Оприлюднено11.02.2021
Номер документу94766035
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/4831/20

Рішення від 18.02.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Рішення від 28.01.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Постанова від 03.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 24.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 26.06.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні