Рішення
від 15.02.2021 по справі 482/1164/19
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 лютого 2021 р. Справа № 482/1164/19 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Малих О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу

за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 до відповідача:Себинської сільської ради, вул. Соборна, 16, с. Себине, Новоодеський район, Миколаївська область, 56653 третя особа:Голова Себинської сільської ради Жадан Наталя Миколаївна, вул. Соборна, 16, с. Себине, Новоодеський район, Миколаївська область, 56653 про:зобов`язання вчинити певні дії, ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Себинської сільської ради (далі також - відповідач), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - голови Себинської сільської ради Жадан Наталі Миколаївни, в якому просить суд:

- визнати незаконною бездіяльність Себинської сільської ради у виді невиконання Закону України Про питну воду, водопостачання та водовідведення в частині не встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання в с. Себине Новоодеського району Миколаївської області;

- зобов`язати Себинську сільську раду виконати повноваження органів місцевого самоврядування у сфері питної води та питного водопостачання та водовідведення, встановивши тарифи на послуги центрального водопостачання та водовідведення для споживачів с. Себине Новоодеського району Миколаївської області.

Ухвалою Миколаївського апеляційного суду від 30.06.2020 року справу № 482/1164/19 передано на розгляд до Миколаївського окружного адміністративного суду.

10.07.2020 року ухвалою суду позов було залишено без руху.

Ухвалою від 28.07.2020 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що об`єднання громадян по спільному водозабезпеченню Джерело згідно свого статусу не має жодного відношення до централізованого водопостачання питної води споживачам, однак за розпорядженням третьої особи здійснює збір коштів за воду, витрати на обслуговування водопостачання та за інші супутні витрати. Оскільки інженерні споруди і комунікації з водопостачання перебувають на балансі відповідача, то він, як орган місцевого самоврядування і повинен встановити обґрунтовані тарифи на питну воду і водопостачання, з яких проводити профілактику водопостачальних систем та їх ремонт.

Відповідач надав відзив на позов, в якому в задоволенні вимог просив відмовити. Заперечуючи проти позову, відповідач зазначив, що на території сільської ради немає ні комунального ні приватного підприємства яке б здійснювало господарську діяльність з надання послуг з централізованого водопостачання. Жителі села Себине самостійно забезпечують себе водою через утворену ними громадську організацію об`єднання громадян по спільному водозабезпеченню Джерело , яка є неприбутковою. Все обладнання, башти, водогони, насоси передано відповідачем зазначеному об`єднанню на баланс. Всі громадяни, які користуються водою з водогонів є членами зазначеної громадської організації та самі вирішують всі питання свого водозабезпечення в тому числі і шляхом встановлення цін збору коштів та таке інше. При таких обставинах у відповідача відсутні підстави втручатись у внутрішні справи громадського об`єднання, оскільки об`єднання не надає послуги з водопостачання стороннім особам, а тільки забезпечує потреби в воді власних членів.

Крім того, правом затвердження тарифів наділено виконком. До виконкому Себинської сільської ради ніякий суб`єкт господарювання з заявою та розрахунками метою встановлення відповідних тарифів не звертався. Встановлювати тарифи іншим шляхом як того вимагає позивач, ні третя особа, ні виконком ні відповідач права не мають.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

24.02.2018 року між Об`єднанням громадян по спільному водозабезпеченню Джерело в особі голови правління об`єднання Стовбчатої О.М. (виконавець) та ОСОБА_1 (споживач) укладено договір про надання населенню приватного сектору послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення № 6, відповідно до умов якого виконавець зобов`язується надати споживачеві вчасно та відповідної якості послуги централізованого питного водопостачання та водовідведення, а споживач - своєчасно оплачувати надані за договором послуги за встановленими тарифами та строками і на умовах договору.

Під час ознайомлення з договором позивачем з розділу 2 Тарифи та послуги встановлено, що тарифи та послуги, їх оплата можуть змінитись лише шляхом затвердження рішення громадським об`єднанням.

Дане положення на думку позивача суперечить положенням ст. 13 Закону України Про питну воду, водопостачання та водовідведення від 10.01.2002 року № 2918-III (далі - Закон України № 2918), відповідно до якої повноваження щодо встановлення тарифів на послуги центрального водопостачання та водовідведення (крім тарифів на ці послуги, які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг) належать органам місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення.

2304.2019 року позивач звернувся до Себинської сільської ради із запитом щодо надання інформації про тарифи на питну воду через централізоване водопостачання в селі Себине за 1 метр кубічної води з відповідним обґрунтуванням.

Листом від 03.05.2019 року № 252 відповідач надав позивачу відповідь, в кій зазначено, що Себинська сільська рада не приймала рішень щодо встановлення розцінок на послуги водопостачання в с. Себине, а інформація, яку запитував позивача, у ради відсутня.

Додатково у вказаному листі позивача повідомлено, що на території Себинської сільської ради відсутні комунальні підприємства по забезпеченню водопостачання. Жителі с. Себине забезпечують себе водою самостійно через створене ними об`єднання Джерело , головою якого був і сам позивач.

З урахуванням того, що відповідач вчинює протиправну бездіяльність шляхом невиконання Закону України № 2918, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України Про житлово-комунальні послуги від 09.11.2017 року № 2189-VIII (далі - Закон України № 2189) житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

Згідно п. 2 ч. 3 ст. 4 Закону України № 2189 до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.

У відповідності до ст. 5 Закону України № 2189 до житлово-комунальних послуг належать житлова послуга та комунальні послуги, в тому числі з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон України № 280/97-ВР) місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно пп. 2 п. а ч. 1 ст. 28 Закону України № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, послуги з постачання гарячої води, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Згідно ст. 13 Закону України № 2918 до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належить, зокрема, встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення (крім тарифів на ці послуги, які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг).

Одночасно з цим, відповідно до положень ст. 14 Закону України № 2918, діяльність у сфері питного водопостачання та водовідведення можуть здійснювати підприємства всіх форм власності, якщо інше не передбачено законами України.

Господарська діяльність у сфері питного водопостачання включає: централізоване питне водопостачання міст, інших населених пунктів; питне водопостачання за допомогою пунктів розливу питної води (в тому числі пересувних); виробництво фасованої питної води; питне водопостачання за допомогою індивідуальних та колективних установок (пристроїв) підготовки питної води (ст. 15 Закону України № 2918).

Згідно положень ст. 16 Закону України № 2918 забезпечення споживачів питної води централізованим питним водопостачанням, а також за допомогою пунктів розливу питної води (в тому числі пересувних) або фасованою питною водою здійснюють підприємства питного водопостачання.

Підприємство питного водопостачання провадить свою діяльність на підставі таких документів:

дозволу на спеціальне водокористування або дозволу на користування надрами (у разі використання підземних вод);

ліцензії на господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення;

державного акта на право постійного користування або на право власності на землю;

технічного проекту на розміщення водопровідних мереж, споруд та устаткування, погодженого і затвердженого в установленому порядку.

У населених пунктах питне водопостачання може здійснюватися як підприємством питного водопостачання, так і самостійно споживачами питної води в цих населених пунктах.

На джерела питного водопостачання повинні бути складені в установленому законодавством порядку паспорти. Перелік показників якості води у паспорті джерела питного водопостачання має відповідати переліку, визначеному державними санітарними нормами і правилами.

Згідно ст. 23 Закону України № 2918 підприємства питного водопостачання та централізованого водовідведення мають право, зокрема, розробляти і подавати на затвердження уповноваженим органам тарифи на послуги централізованого водопостачання і водовідведення з їх обґрунтуванням.

Відповідно до статуту громадського об`єднання Об`єднання громадян по спільному водозабезпеченню Джерело , затвердженого загальними зборами об`єднання громадян 22.12.2016 року, дана громадська організація є неприбутковою громадською організацією, яка об`єднує за спільними інтересами на засадах рівноправності громадян України задля задоволення і захисту їх прав та інтересів.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.09.2018 року № 239 затверджено Порядок розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення (далі - Порядок № 239).

Відповідно до п. 2 Порядку № 239 цей Порядок застосовується органами місцевого самоврядування під час розгляду розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги (послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами) і поширюється на суб`єктів господарювання, зазначених у пункті 1 цього Порядку.

У відповідності до п. 4 Порядку № 239 суб`єкт господарювання (заявник) подає до органу місцевого самоврядування у друкованому та електронному вигляді розрахунки тарифів разом із заявою, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час проведення розрахунків тарифів. Комплект документів, поданий суб`єктом господарювання (заявником) до органу місцевого самоврядування, підлягає реєстрації службою діловодства.

Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (ч. 1 ст. 73 КАС України).

У матеріалах справи наявний Дозвіл на спеціальне водокористування від 22.07.2016 року № УКР637А/НИК, виданий Себинській сільскій раді управлінням екології та територіальних ресурсів Миколаївською обласною державною адміністрацією.

При цьому, в матеріалах справи відсутні докази створення відповідачем комунального чи приватного підприємства з надання послуг централізованого водопостачання і водовідведення. Також у матеріалах справи відсутні докази звернення будь-якого суб`єктами господарювання до виконкому Себинської сільської ради із заявою та доданими до неї розрахунками тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення.

На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З матеріалів справи та позовної заяви не доведено наявності протиправної бездіяльності з боку відповідача.

Враховуючи викладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 19, 77, 139, 241 - 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Себинської сільської ради (вул. Соборна, 16, с. Себине, Новоодеський район, Миколаївська область, 56653, код ЄДРПОУ 02125993), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - голови Себинської сільської ради Жадан Наталі Миколаївни (вул. Соборна, 16, с. Себине, Новоодеський район, Миколаївська область, 56653) про: визнання незаконною бездіяльності Себинської сільської ради у виді невиконання Закону України Про питну воду, водопостачання та водовідведення в частині не встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання в с. Себине Новоодеського району Миколаївської області; зобов`язання Себинсьої сільської ради виконати повноваження органів місцевого самоврядування у сфері питної води та питного водопостачання та водовідведення, встановивши тарифи на послуги центрального водопостачання та водовідведення для споживачів с. Себине Новоодеського району Миколаївської області - відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 15.02.2021 року.

Суддя О.В. Малих

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.02.2021
Оприлюднено16.02.2021
Номер документу94867874
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —482/1164/19

Ухвала від 12.01.2023

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Яворська Ж. М.

Рішення від 15.02.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 28.07.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 30.06.2020

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Яворська Ж. М.

Постанова від 02.06.2020

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Яворська Ж. М.

Постанова від 02.06.2020

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Яворська Ж. М.

Ухвала від 16.04.2020

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Яворська Ж. М.

Ухвала від 06.04.2020

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Яворська Ж. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні