ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
17 лютого 2021 року м. Дніпросправа № 160/9589/20
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач),
суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року (суддя 1-ї інстанції Голобутовський Р.З.) у справі №160/9589/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ферро-Дніпро" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
У серпні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Ферро-Дніпро" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, з урахуванням зміни позовних вимог, про визнання протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 07.04.2020 року № 1516887/43260978 про відмову у реєстрації податкової накладної ТОВ ФЕРРО-ДНІПРО № 102030 від 02.03.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати днем подачі податкову накладну ТОВ ФЕРРО-ДНІПРО № 102030 від 02.03.2020 року на загальну суму 219905,28 грн. (в тому числі ПДВ 36650,88 грн.) в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнання протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 19.02.2020 року за № 9020 про включення ТОВ ФЕРРО-ДНІПРО до категорії п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку .
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що позивачем подано на реєстрацію податкову накладну № 102030 від 02.03.2020 року, проте, її реєстрацію зупинено та запропоновано платнику податків надати пояснення та/або документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. Позивачем надані пояснення та необхідні документи, однак рішеннями комісії головного управління ДПС у Дніпропетровській області у реєстрації поданої податкової накладної відмовлено. Позивач вважає, що рішення відповідача про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправним, оскільки комісією ГУ ДПС в Дніпропетровській області не були прийняті до уваги первинні документи, які підтверджують реальність здійснення господарських взаємовідносин між ТОВ Ферро-Дніпро та контрагентами. Комісією регіонального рівня прийняття оскаржуваного рішення здійснено формально, за умови відсутності зазначення необхідних даних, які б підтверджували правомірність такого рішення.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 07.04.2020 року № 1516887/43260978 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ФЕРРО-ДНІПРО № 102030 від 02.03.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ФЕРРО-ДНІПРО №102030 від 02.03.2020 року на загальну суму 219905,28 грн. (в тому числі ПДВ 36650,88 грн.) в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області не погодившись з рішенням суду подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення № 1516887/43260978 від 07.04.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 102030 від 02.03.2020 року з підстав наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Відповідач вважає визначені підстави в Рішенні комісії для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування правомірними та такими, що прийняті відповідно до норм чинного законодавства та в установленому порядку, а вимоги позивача безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Також зазначає, що внесення ТОВ Ферро-Дніпро до переліку ризикових є службовою діяльністю відповідача та не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.
Від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач просить залишити без задоволення апеляційну скаргу, а рішення суду залишити без змін.
Сторони повідомлені про день розгляду справи.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог ст. 311 КАС України.
Розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що така не підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ТОВ ФЕРРО-ДНІПРО є юридичною особою, яку створено у 2019 році. Одним з профільних видів діяльності підприємства є оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним усталюванням і приладдям до нього (основний код КВЕД 46.74, код товару у податковій накладній згідно з УКТ ЗЕД 7304 (Труби, трубки і профілі порожнисті, безшовні з чорних металів (крім чавунного литва)).
06.11.2019 року між ТОВ ФЕРРО-ДНІПРО та ТОВ ЛІГАТЕРМ укладено договір купівлі-продажу №1106-19. За вказаним Договором ТОВ ФЕРРО-ДНІПРО , як продавець, взяв на себе зобов`язання передати у власність ТОВ ЛІГАТЕРМ , як покупцю, визначену сторонами металопродукцію.
З метою виконання зобов`язань за вказаним договором ТОВ ФЕРРО-ДНІПРО придбало металеві труби (ДСТУ 8731-74/8732-78) у ТОВ ІНТЕР АКТИВ-ДНІПРО , код ЄДРПОУ 40357414, по договору №1125-19 від 25.11.2019р., Додаток №2 від 20.02.2020р., Специфікація №2, товар - металеві труби: 60x3,5 мм (код УКТ ЗЕД 7304) кількістю 3,182 т, 60x6,0 (код УКТ ЗЕД 7304) кількістю 2,474 т (видаткова накладна № РН-02.03 від 02.03.2020р. на суму 152712,00грн.).
Відповідно, за фактом реалізації товару, ТОВ ІНТЕРАКТИВ-ДНІПРО подано на реєстрацію податкову накладну, а також надані первинні документи (рахунок, накладна, довіреність, платіжні доручення, сертифікати якості, податкові накладні) щодо придбання позивачем металевих труб у ТОВ ІНТЕРАКТИВ-ДНІПРО .
У подальшому придбані металеві труби реалізовані позивачем ТОВ ЛІГАТЕРМ .
ТОВ ФЕРРО-ДНІПРО за вказаною господарською операцією відповідно до приписів ст. ст. 187, 201 Податкового кодексу України, датою відвантаження, складено податкову накладну № 102030 від 02.03.2020 року та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, реєстрація цієї податкової накладної зупинена, про що Державною податковою службою України складено та направлено на адресу позивача квитанцію №1 (від 31.03.2020 року об 11:02:00 №9066771810) щодо зупинення реєстрації податкової накладної № 102030 від 02.03.2020 року.
У квитанції зазначено: "Документ прийнято, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 02.03.2020 №102030 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
Також встановлено, що позивача віднесено до платників податків, які відповідають критеріям ризиковості на підставі рішення від 19.02.2020 року №9020.
Відповідно до п.п.201.16.2, п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України ТОВ ФЕРРО-ДНІПРО 03.04.2020 року направило на адресу ГУ ДПС у Дніпропетровській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (J1312603), документ довільного формату (для подання сканкопій документів J1360102 з файлом 102030.pdf (33 аркуша - розмір 1,07 МБ)), щодо підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій ПН/РК, а також Таблицю даних платника податків (Додаток до Критеріїв оцінки ступеня ризиків - J1312302). Документ доставлено до районного рівня 464 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, Лівобережне управління, Лівобережна ДПІ (Індустріальний район м.Дніпра) 03.04.2020 року об 11:38:13, що підтверджується квитанцією реєстраційний номер документа: 9069177175 від 03.04.2020 року.
Рішенням від 07.04.2020 року №1516887/43260978 про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнятим комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДФС у Дніпропетровські області відмовлено у реєстрації податкової накладної в ЄРПН з підстав надання платником податків копій документів, складених з порушенням.
Не погоджуючись з вказаними рішеннями, вважаючи їх протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції задовольняючи позов частково виходив з того, що рішення комісії про відмову у реєстрації податкової накладної не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень та чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, тому таке рішення є необґрунтованим, а належним способом захисту порушеного права є саме скасування протиправного рішення.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Як свідчать встановлені обставини справи, реєстрація податкової накладної № 102030 від 02.03.2020 року зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 02.03.2020 №102030 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
Також встановлено, що позивача віднесено до платників податків, які відповідають критеріям ризиковості на підставі рішення від 19.02.2020 року №9020.
03.04.2020 року товариство направило на адресу ГУ ДПС у Дніпропетровській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (J1312603), документ довільного формату (для подання сканкопій документів J1360102 з файлом 102030.pdf (33 аркуша - розмір 1,07 МБ)), щодо підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій ПН/РК, а також Таблицю даних платника податків (Додаток до Критеріїв оцінки ступеня ризиків - J1312302). Документ доставлено до районного рівня 464 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, Лівобережне управління, Лівобережна ДПІ (Індустріальний район м.Дніпра) 03.04.2020 року об 11:38:13, що підтверджується квитанцією реєстраційний номер документа: 9069177175 від 03.04.2020 року.
Рішенням від 07.04.2020 року №1516887/43260978 про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнятим комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДФС у Дніпропетровські області відмовлено у реєстрації податкової накладної в ЄРПН з підстав надання платником податків копій документів, складених з порушенням.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За приписами вказано Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Разом з тим, як свідчать встановлені обставини справи, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не містить чіткий перелік документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. (а.с. 10)
Також суд апеляційної інстанції звертає увагу, що відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Таким чином, наведені норми права визначають про можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.
Таким чином, на переконання суду, податковий орган не визначаючи певного переліку документів необхідний для розгляду питання про реєстрацію податкових накладних, помилково зазначає про неподання певного документу, а також не обґрунтував неможливість реєстрації таких, за результатами розгляду поданих документів та пояснень товариства.
Щодо зазначення відповідачем про подання платником податку копій документів складних з порушенням законодавства, суд зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем було надано до податкового органу пояснення з документами, проте відповідач приймаючи оскаржене рішення, так і суду не навів доводів, які документи складені з порушенням, та в чому такі виявляються.
Враховуючи сукупність викладених обставин, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкової накладної носять протиправний характер та підлягає скасуванню.
При цьому суд першої інстанції визначив вірний спосіб поновлення порушеного права позивача, доводи апеляційної скарги такий висновок не спростовують.
На підставі вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог. Доводи апеляційної скарги не містять аргументів, що б були підставою для скасування рішення суду та прийняття рішення про відмову у задоволенні позову.
З урахуванням того, що оскільки судом першої інстанції визначено, що дана справа належить до справ незначної складності та розглянуто справу в порядку спрощеного провадження, постанова відповідно до ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Керуючись ст.ст. 311, 315, ст. 316, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року у справі №160/9589/20 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий - суддя Н.І. Малиш
суддя Н.П. Баранник
суддя А.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2021 |
Оприлюднено | 22.02.2021 |
Номер документу | 94969217 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Малиш Н.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні