ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 815/2411/16
адміністративне провадження № К/9901/31164/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Одеського приватного навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Одеського приватного навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2016 року (суддя Левчук О.А.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2016 року (судді: Федусик А.Г. (головуючий), Зуєва Л.Є., Шевчук О.А.) у справі № 815/2411/16.
У С Т А Н О В И В:
І. Суть спору
Короткий зміст позовних вимог
1. Одеський приватний навчально-виховний комплекс Дошкільний навчальний заклад - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області (далі - позивач, платник податків, ОПНВК ДНЗ - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області) звернувся до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (далі - відповідач, контролюючий орган, ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області) про визнання протиправним та скасування рішення ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області від 07.12.2015 № 0056771704 про застосування штрафу в розмірі 366 957,79 грн та нарахування пені в розмірі 235 738, 35 грн.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване рішення про застосування штрафу в розмірі 366 957,79 грн та нарахування пені в розмірі 235 738, 35 грн було прийнято ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області всупереч та не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства, оскільки відповідач зробив висновки про порушення позивачем чинного податкового законодавства не обґрунтовані посиланням на відповідні обставини, а також з недотриманням процедури проведення перевірки платника податків - позивача.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2016 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
4. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що контролюючий орган приймаючи оскаржуване рішення про застосування штрафу в розмірі 366 957,79 грн та нарахування пені в розмірі 235 738, 35 грн діяв у межах та у відповідності до вимог чинного податкового законодавства, оскільки відповідачем було доведено порушення позивачем вимог чинного податкового законодавства, висновки контролюючого органу викладені в акті перевірки у повній мірі відповідають дійсним обставинам справи, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, тоді як позивачем не було спростовано висновки контролюючого органу щодо порушень позивачем вимог законодавства.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, ОПНВК ДНЗ - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області подала касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2016 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2016 року та прийняти рішення, яким задовольнити позовні вимоги ОПНВК ДНЗ - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області у повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 24.05.2004 виконавчим комітетом Одеської міської ради проведено державну реєстрацію юридичної особи - ОПНВК ДНЗ - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області (код ЄДРПОУ 26543362).
В період з 20.10.2015 по 16.11.2015 посадовими особами контролюючого органу проведено документальну планову виїзну перевірку ОПНВК ДНЗ - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області (код за ЄДРПОУ 26543362) щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб за період з 01.07.2012 по 30.06.2015, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по 30.06.2015, повноти нарахування, утримання та сплати до бюджету військового збору за період з 03.08.2014 по 30.06.2015, збору за першу реєстрацію транспортного засобу за період з 01.07.2012 по 31.12.2014, транспортного податку за період з 01.01.2015 по 30.06.2015 та державного мита за період з 01.07.2012 по 30.06.2015, за результатами якої зроблено висновок про порушення п.14.1.54, пп.14.1.180 п.14.1 ст.14, п.127.1 ст.127, пп.162.1.3. п.162.1ст.162,п.163.1 ст.163, пп.168.1.1, 168.1.5 п.168.1 ст.168, п.171.2 ст.171, п.176.2 ст.176 Податкового кодексу України, нараховано, але не сплачено (не перераховано) податковим агентом податок на доходи фізичних осіб із заробітної плати до бюджету за період, що перевірявся, в сумі 334 629,56 грн; пп. 1 ч. 2 ст. 6 Закон України від 8 липня 2010 року Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , за період - серпень - жовтень 2013 року, січень - грудень 2014 року, січень - травень 2015 року, про що складено акт № 8435/15-53-17-06/26543362 від 23.11.2015.
Суди попередніх інстанцій зазначили, що доводи позивача, що п. 77.3 ст. 77 ПК України забороняє контролюючому органу проводити документальну перевірку щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування є безпідставними, оскільки ця норма кореспондується з вищезазначеною статтею 75 ПК України, також необґрунтованими є посилання позивача і на те, що перевірка проведена з порушенням ст. 102 Податкового кодексу України, враховуючи, зокрема, що контролюючим органом встановлені порушення та застосовні штрафні санкції за період саме - з жовтня 2013 року. Крім того, відповідно до п.4 Порядку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 04.08.2016, № 723 Про внесення змін до Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків , до плану-графіка відбираються платники податків відповідно до вимог статті 77 розділу II Податкового кодексу України (далі - Кодекс). Необхідним є врахування також вимог пункту 102.1 статті 102 розділу II Кодексу в частині граничних термінів визначення податкового зобов`язання платника податків, а також періоду діяльності платника, який не було охоплено перевіркою, вимог пункту 77.3 статті 77 розділу II Кодексу у частині заборони проведення документальної планової перевірки за окремими видами зобов`язань перед бюджетами, крім правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку з доходів фізичних осіб, та зобов`язань за бюджетними позиками і кредитами, що гарантовані бюджетними коштами. Відповідно до частини шістнадцятої статті 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Закон) строк давності щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та нарахованої пені не застосовується. Документальною перевіркою в частині правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) охоплюється період з 1 січня 2011 року або період, що настає за періодом, охопленим попередньою перевіркою із зазначеного питання.
Також суди першої та апеляційної інстанції зазначили, що згідно з п. 1 розділу VІІ Інструкції, затвердженої наказом Міністерства фінансів України, від 20.04.2015, № 449 Про затвердження Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за порушення норм законодавства про єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до платників, на яких згідно покладено обов`язок нараховувати, обчислювати та сплачувати єдиний внесок, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня) відповідно до Закону. В п.2 розділу VІІ Інструкції зазначено, що відповідно до частини одинадцятої статті 25 Закону до платників, визначених підпунктами 1 - 4 пункту 1 розділу II цієї Інструкції, органи доходів і зборів застосовують штрафні санкції у таких розмірах: 1) у разі ухилення від взяття на облік або несвоєчасного подання заяви про взяття на облік платниками єдиного внеску, на яких не поширюється дія Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , накладається штраф у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій за ухилення від взяття на облік або несвоєчасне подання заяви про взяття на облік платниками єдиного внеску, на яких не поширюється дія Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , за формою згідно з додатком 11 до цієї Інструкції. Підставою для прийняття цього рішення є акт про зазначене порушення, що складається в довільній формі; 2) за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення у період до 01 січня 2015 року, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення, починаючи з 1 січня 2015 року накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум. При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за формою згідно з додатком 12 до цієї Інструкції. Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів. При застосуванні штрафів, зазначених у цьому підпункті, приймається одне рішення на всю суму сплаченої (погашеної) недоїмки незалежно від періодів та кількості випадків сплати за вказані періоди.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі акту перевірки від 23.11.2015 № 8435/15-53-17-06/26543362 контролюючим органом прийнято рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску № 0056771704 від 07.12.2015 на суму штрафу - 366 954,79 грн та пені - 235 738,25 грн.
Суди першої та апеляційної інстанції зазначили, що механізм ведення територіальними органами Міністерства доходів і зборів України оперативного обліку податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, визначений в Порядку ведення органами Міністерства доходів і зборів України оперативного обліку податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, (затвердженому Наказом Міністерства доходів і зборів України 05.12.2013 № 765), (далі - Порядок). Відповідно до п. 3 р. 1 Порядку, інтегрована картка платника - форма оперативного обліку податків, зборів, митних платежів, передоплати та єдиного внеску, що включає комплекс облікових показників з інтегрованих підсистем, за повноту, достовірність і своєчасність відображення яких несуть відповідальність структурні підрозділи територіальних органів Міндоходів за функціональними напрямами роботи. Положеннями п. 4 р.1 Порядку встановлено, що облік податків, зборів та єдиного внеску ведеться підрозділами Міжрегіонального головного управління Міндоходів - Центрального офісу з обслуговування великих платників, спеціалізованих державних податкових інспекцій з обслуговування великих платників, державних податкових інспекцій в районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах, об`єднаних державних податкових інспекцій відповідно до функціональних повноважень. Згідно п.1 р.2 Порядку, інтегровані картки платників відкриваються за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися платниками з метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску територіальними органами Міндоходів. Пунктом 1 р.4 Порядку, передбачено, що для забезпечення контролю за повнотою та своєчасністю розрахунків платників територіальні органи Міндоходів проводять оперативний облік надходжень: за податками, зборами, митними платежами на підставі документів, визначених Порядком взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, затвердженим наказом Міністерства доходів і зборів України, Міністерства фінансів України від 4 грудня 2013 року №760/1031, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 грудня 2013 року за № 2193/24725; за єдиним внеском на підставі документів, визначених Положенням про рух коштів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженим наказом Міністерства доходів і зборів України, Міністерства фінансів України від 19 вересня 2013 року № 493/815, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 вересня 2013 року за № 1667/24199. Органи Міндоходів України щоденно одержують від уповноваженого банку відповідно до укладених договорів зведену інформацію про рух коштів на банківських балансових рахунках 2603. Згідно п.5 р.4 Порядку, дані про надходження податків, зборів, митних платежів, передоплати та єдиного внеску відображаються територіальним органом Міндоходів, на який покладено функції з ведення обліку відповідного платежу, в інтегрованій картці платника і в реєстрі надходжень та повернень у день отримання від органів Державної казначейської служби України відомостей про зарахування та повернення надміру сплачених платежів у вигляді електронного реєстру розрахункових документів. Відповідно до п.1 розділу 5 Порядку у разі наявності у платника податкового боргу за податками, зборами територіальні органи Міндоходів зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник, в рахунок погашення боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником. У такому самому порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника відповідно до статті 95 Податкового кодексу України або за рішенням суду у випадках, передбачених законом. Аналогічні положення містяться в ч. 6 ст. 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (у редакції Закону чинній на час виникнення спірних правовідносин), а саме: за рахунок сум, що надходять від платника єдиного внеску або від державної виконавчої служби, погашаються суми недоїмки, штрафних санкцій та пені у порядку календарної черговості їх виникнення. У разі якщо платник має несплачену суму недоїмки, штрафів та пені, сплачені ним суми єдиного внеску зараховуються в рахунок сплати недоїмки, штрафів та пені у порядку календарної черговості їх виникнення.
Судами попередніх інстанцій з картки облікового рахунку платника єдиного внеску ОПНВК ДНЗ - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області (код ЄДРПОУ 26543362) встановлено, що станом на 30.09.2013 за позивачем рахувалась недоїмка у розмірі 33,24 грн, а також, що позивачем нараховано за вересень 2013 року податкові зобов`язання на суму 125 494,94 грн та сплачені у зазначеному розмірі 21.10.2013. При цьому, відповідно до Порядку, частиною сплачених коштів за черговістю погашено заборгованість у розмірі 33,24 грн, яка рахувалась за позивачем станом на 30.09.2013, у зв`язку з чим знов утворилась заборгованість у розмірі 33,24 грн. Разом з тим, на суму 33,24 грн контролюючим органом застосовано штрафну санкцію за порушення термінів сплати податкових зобов`язань у розмірі 3, 32 грн та нараховано пеню у розмірі 0,96 копійок.
Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що 19.11.2013 позивач здійснив оплату на суму 125 424,55 грн, 1 270,44 грн та 100,00 грн та погашено суму недоїмки у розмірі 33,24 грн, у зв`язку з чим контролюючим органом нарахована пеня у розмірі 0,96 грн та штрафна санкція в розмірі 10 % - 3,32 грн. 20.11.2013 платником внеску нараховано суму податкових зобов`язань у розмірі 126 771,53 грн, при цьому зважаючи на те, що частина сплаченої 19.11.2013 суми погасила попередню заборгованість, знов утворилась заборгованість у розмірі 9,78 грн. Таким чином, контролюючим органом застосовано штрафну санкцію 10% на суму - 0,98 грн та нараховано пеню в розмірі 0,05 грн. 20.02.2014 ОПНВК ДНЗ - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області нараховано податкові зобов`язання за січень 2014 року на суму 127 374,48 грн. Термін сплати сплинув 20.02.2014, проте зобов`язання сплачені не були. З урахуванням наявної у позивача переплати у розмірі 364,61 грн, сума заборгованості станом на 21.02.2014 склала 127 009,87 грн. 04.03.2014 позивач здійснив сплату у сумі 40 073,42 грн, на яку нарахована пеня - 480,88 грн та штрафна санкція 10% - 4007,34 грн. 18.03.2014 здійснена сплата у сумі 87 301,06 грн. На фактично сплачену суму недоїмки (86 936,45 грн) нарахована пеня - 2260,35 грн та штрафна санкція 10% - 8 693,65 грн.
Також судами попередніх інстанцій встановлено, що позивачем самостійно по звітному строку за лютий 2014 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 130 527,91 грн, граничний термін сплати 20.03.2013, сплачено не в повному обсязі. Сума недоїмки платника станом на 20.03.2014 становить - 130 163,30 грн. Позивач 11.04.2014 здійснив сплату платежу у сумі 127 100,37 грн, на яку нарахована пеня - 2796,21 грн та штрафна санкція 10% - 12 710,04 грн. Сума недоїмки залишається 3062,93 грн. Позивач 11.04.2014 здійснив сплату у сумі 3427,52 грн. На фактично сплачену суму недоїмки - 3062,93 грн нарахована пеня та штрафна санкція: за період з 21.03.2014 по 11.04.2014 на суму погашеної недоїмки - 3062,93 грн (22 дні) нарахована пеня - 67,38 грн штрафна санкція 10% - 306,29грн. Платником самостійно по звітному строку за березень 2014 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 127 725,43 грн, граничний термін сплати 22.04.2014, сплачено не в повному обсязі. Сума недоїмки платника станом на 22.04.2014 становить 127 360,84 грн. Платником самостійно по звітному строку за квітень 2014 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 127 892,23 грн, граничний термін сплати 20.05.2014, не сплачено. Сума недоїмки платника станом на 20.05.2014 становить 255 253,07 грн. Платник 26.05.2014 здійснив сплату платежу у сумі 38207,39 грн., на яку за період з 23.04.2014 по 26.05.2014 (34 днів) нарахована пеня - 1299,05 грн та штрафна санкція 10% - 3820,74 грн. Платником самостійно по звітному строку за травень 2014 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 129 500,38 грн, граничний термін сплати 20.06.2014, сплачено не в повному обсязі. Сума недоїмки платника станом на 20.06.2014 становить 257 028,02 грн. Платник 20.06.2014 здійснює сплату платежу у сумі 89 518,04 грн. На фактично сплачену суму недоїмки нараховано: за період з 23.04.2014 по 20.06.2014 на суму погашеної недоїмки - 89 153,45 грн (59 днів) нарахована пеня - 5260,05 грн, штрафна санкція 10% - 8915,35 грн; за період з 21.05.2014 по 20.06.2014 на суму погашеної недоїмки - 364,59 грн (31 днів) нарахована пеня - 11,30 грн, штрафна санкція 10% - 36,46 грн. Платник 04.07.2014 здійснив сплату платежів: у сумі 273,01 грн, на яку за період з 21.05.2014 по 04.07.2014 (45 днів) нарахована пеня - 12,29 грн штрафна санкція 10% - 27,30 грн; у сумі 40 001,43 грн, на яку за період з 21.05.2014 по 04.07.2014 (45 днів) нарахована пеня - 1800,06 грн, штрафна санкція 10% - 4000,14 грн. Платником самостійно по звітному строку за червень 2014 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 127 906,00 грн, граничний термін сплати 21.07.2014. Сума недоїмки платника станом на 21.07.2014 становить 257 025,92 грн. Платник 21.07.2014 здійснив сплату платежу у сумі 87 633,66 грн. На фактично сплачену суму недоїмки (87 253,20 грн) за період з 21.05.2014 по 21.07.2014 (62 днів) нарахована пеня - 5409,70 грн, штрафна санкція 10% - 8725,32грн; за період з 21.06.2014 по 21.07.2014 на суму погашеної недоїмки - 380,46 грн (31 день) нарахована пеня - 11,79 грн, штрафна санкція 10% - 38,05 грн. Платником самостійно по звітному строку за липень 2014 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 129 536,04 грн, граничний термін сплати 20.08.2014, не сплачено. Сума недоїмки платника станом на 20.08.2014 становить 386 561,96 грн. Платник 29.08.2014 здійснив сплату платежу у сумі 127 288,55 грн, на яку за період з 21.06.2014 по 29.08.2014 (70 днів) нарахована пеня - 8910,20 грн, штрафна санкція 10% - 12 728,86 грн.
Крім того, судами встановлено, що 29.08.2014 сплачено 2086,16 грн. На фактично сплачену суму недоїмки (1831,37 грн) за період з 21.06.2014 по 29.08.2014 (70 днів) нарахована пеня - 128,20 грн, штрафна санкція 10% - 183,14 грн; за період з 22.07.2014 по 29.08.2014 на суму погашеної недоїмки - 254,79 грн (39 днів) нарахована пеня - 9,94 грн штрафна санкція 10% - 25,48грн. 29.08.2014 здійснено ще сплату платежу у сумі 30 731,40 грн, на яку за період з 22.07.2014 по 29.08.2014 (39 днів) нарахована пеня - 1198,52 грн, штрафна санкція 10% - 3073,14 грн. Також на сплачену 29.08.2014 суму платежу у розмірі 125,67 грн нарахована пеня та штрафна санкція за період з 22.07.2014 по 29.08.2014 (39 днів) нарахована пеня - 4,90 грн штрафна санкція 10% - 12,57 грн. Платник 10.09.2014 здійснив сплату платежів: у сумі 2970,71 грн, на яку нараховано пеню та штрафну санкцію за період з 22.07.2014 по 10.09.2014 (51 день) нарахована пеня - 151,51 грн штрафна санкція 10% - 297,07 грн; у сумі 94 203,89 грн, на яку за період з 22.07.2014 по 10.09.2014 на суму погашеної недоїмки - 93 823,43 грн (51 день) нарахована пеня - 4784,99 грн, штрафна санкція 10% - 9382,34 грн; за період з 21.08.2014 по 10.09.2014 на суму погашеної недоїмки - 380,46 грн (21 днів) нарахована пеня - 7,99 грн, штрафна санкція 10% - 38,05 грн. Платником самостійно по звітному строку за серпень 2014 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 132 981,94 грн, граничний термін сплати 22.09.2014, сплачено не в повному обсязі. Сума недоїмки платника станом на 22.09.2014 становить 262 137,52 грн. Платник 03.10.2014 здійснив сплату платежу у сумі 47 825,00 грн. На фактично сплачену суму недоїмки за період з 21.08.2014 по 03.10.2014 (44 дні) нарахована пеня - 2104,30 грн, штрафна санкція 10% - 4782,50 грн. Платником самостійно по звітному строку за вересень 2014 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 151 942,27 грн, граничний термін сплати 20.10.2014, не сплачено. Сума недоїмки платника станом на 20.10.2014 становить 366 254,79 грн. Платником самостійно по звітному строку за жовтень 2014 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 151 982,11 грн, граничний термін сплати 20.11.2014, не сплачено. Сума недоїмки платника станом на 20.11.2014 становить 518 236,90 грн. Платником самостійно по звітному строк за листопад 2014 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 151 846,61 грн, граничний термін сплати 22.12.2014, не сплачено. Сума недоїмки платника станом на 22.12.2014 становить 670 083,51 грн. Платником самостійно по звітному строку за грудень 2014 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 153 371,05 грн граничний термін сплати 20.01.2015, не сплачено. Сума недоїмки платника станом на 20.01.2015 становить 823 454,56 грн. Платником самостійно по звітному строку за січень 2015 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 151 887,11 грн, граничний термін сплати 20.02.2015, не сплачено. Сума недоїмки платника станом на 20.02.2015 становить 975 341,67 грн. Платником самостійно по звітному строку за лютий 2015 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 155 671,28 грн, граничний термін сплати 20.03.2015, не сплачено. Сума недоїмки платника станом на 20.03.2015 становить 1 131 012,95 грн. Платником самостійно по звітному строку за березень 2015 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 157 717,36 грн, граничний термін сплати 20.04.2015, не сплачено. Сума недоїмки платника станом на 20.04.2015 становить 1 288 730,31 грн. Платник 12.05.2015 здійснив сплату платежу у сумі 2185,67 грн. На фактично сплачену суму недоїмки за період з 21.08.2014 по 12.05.2015 (265 днів) нарахована пеня - 579,20 грн, штрафна санкція 10% - 218,57 грн. Платник 12.05.2015 здійснив сплату платежу у сумі 91 911,33 грн. На фактично сплачену суму недоїмки 91 911,33 грн нарахована пеня та штрафна санкція: за період з 21.08.2014 по 12.05.2015 на суму погашеної недоїмки - 79 144,91 грн (265 днів) нарахована пеня - 20 973,40 грн, штрафна санкція 10% - 7914,49 грн; за період з 23.09.2014 по 12.05.2015 на суму погашеної недоїмки - 12 766,42 грн (232 днів) нарахована пеня - 2961,81 грн штрафна санкція 10% - 1276,64 грн. Платник 18.05.2015 здійснив сплату платежу у сумі 211 448,07 грн. На фактично сплачену суму недоїмки нарахована пеня та штрафна санкція: за період з 23.09.2014 по 18.05.2015 на суму погашеної недоїмки - 120 215,52 грн (238 днів) нарахована пеня - 28 611,29 грн, штрафна санкція 10% - 12 021,55 грн; за період з 21.10.2014 по 18.05.2015 на суму погашеної недоїмки - 91 232,55 грн (210 днів) нарахована пеня - 19 158,84 грн штрафна санкція 10% - 9123,26 грн. Платник 18.05.2015 здійснив сплату платежу у сумі 4511,93 грн. На фактично сплачену суму недоїмки за період з 21.10.2014 по 18.05.2015 (210 днів) нарахована пеня - 947,51 грн, штрафна санкція 10% - 451,19 грн. 19.05.2015 сплачено платежу у сумі 200 000,00 грн. На фактично сплачену суму недоїмки нараховано: за період з 21.10.2014 по 19.05.2015 на суму погашеної недоїмки - 56 197,79 грн (211 днів) нарахована пеня - 11 857,73 грн, штрафна санкція 10% - 5619,78 грн; за період з 21.11.2014 по 19.05.2015 на суму погашеної недоїмки - 143 802,21 грн (180 днів) нарахована пеня - 25 884,40 грн, штрафна санкція 10% - 14 380,22 грн. Платником самостійно по звітному строку за квітень 2015 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 161 365,54 грн, граничний термін сплати 20.05.2015, не сплачено. Сума недоїмки платника станом на 20.05.2015 становить 940 038,85 грн. Платник 28.05.2015 здійснив сплату платежу у сумі 450 000,00 грн. На фактично сплачену суму недоїмки (450 000,00 грн) нараховується пеня та штрафна санкція: за період з 21.11.2014 по 28.05.2015 на суму погашеної недоїмки - 8179,90 грн (189 днів) нарахована пеня - 1546,00 грн штрафна санкція 10% - 817,99 грн; за період з 23.12.2014 по 28.05.2015 на суму погашеної недоїмки - 151 846,61 грн (157 днів) нарахована пеня - 23 839,92 грн штрафна санкція 10% - 15 184,66 грн; за період з 21.01.2015 по 28.05.2015 на суму погашеної недоїмки - 153 371,05 грн (128 днів) нарахована пеня - 19 631,49 грн штрафна санкція 20% - 30 674,21 грн; за період з 21.02.2015 по 28.05.2015 на суму погашеної недоїмки - 136 602,44 грн (97 днів) нарахована пеня - 13 250,44 грн штрафна санкція 10% - 27 320,49 грн.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що платник 03.06.2015 здійснив сплату платежу у сумі 200 000,00 грн. На фактично сплачену суму недоїмки (200 000,00 грн) нарахована пеня та штрафна санкція: за період з 21.02.2015 по 03.06.2015 на суму погашеної недоїмки - 15 284,67 грн (103 днів) нарахована пеня - 1574,32 грн штрафна санкція 20% - 3056,93 грн; за період з 21.03.2015 по 03.06.2015 на суму погашеної недоїмки - 155 671,28 грн (75 днів) нарахована пеня - 11 675,35 грн штрафна санкція 20% - 31 134,26 грн; за період з 21.04.2015 по 03.06.2015 на суму погашеної недоїмки - 29 044,05 грн (44 днів) нарахована пеня - 1277,04 грн штрафна санкція 20% - 5808,81 грн. Платник 12.06.2015 здійснив сплату платежу у сумі 210 000,00 грн. На фактично сплачену суму недоїмки (210 000,00 грн) нараховується пеня та штрафна санкція: за період з 21.04.2015 по 12.06.2015 на суму погашеної недоїмки - 128 673,31 грн (53 днів) нарахована пеня - 6819,69 грн штрафна санкція 20% - 25 734,66 грн; за період з 21.05.2015 по 12.06.2015 на суму погашеної недоїмки - 81 326,69 грн (23 днів) нарахована пеня - 1870,51 грн штрафна санкція 20% - 16 265,34 грн. Платник 16.06.2015 сплатив 26 591,89 грн. На фактично сплачену суму недоїмки за період з 21.05.2015 по 16.06.2015 (27 днів) нарахована пеня - 717,98 грн штрафні санкція 20% - 5318,38 грн. Платник 19.06.2015 здійснює сплату платежу у сумі 55 123,00 грн. На фактично сплачену суму недоїмки за період з 21.05.2015 по 19.06.2015 на суму погашеної недоїмки - 53 446,96 грн (30 днів) нарахована пеня - 1603,41 грн, штрафна санкція 20% - 10 689,39 грн. Платником самостійно за травень 2015 року, з порушенням строку подання звітності, а саме - 26.06.2015, нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 172 150,43 грн з урахуванням наявної переплати в розмірі 1676,04 грн сума недоїмки платника станом на 26.06.2015 становить 170 474,39 грн. Платник 06.07.2015 здійснив сплату платежів: у сумі 2615,00 грн. На фактично сплачену суму недоїмки за період з 27.06.2015 по 06.07.2015 (10 днів) нарахована пеня - 26,15 грн, штрафна санкція 20% - 523,00 грн; у сумі 97 385,00 грн. На фактично сплачену суму недоїмки за період з 27.06.2015 по 06.07.2015 (10 днів) нарахована пеня - 973,85 грн, штрафна санкція 20% - 19 477,00 грн. Платник 10.07.2015 здійснив сплату платежу у сумі 72 150,62 грн. На фактично сплачену суму недоїмки (70 474,39 грн) за період з 27.06.2015 по 10.07.2015 (14 днів) нарахована пеня - 986,64 грн штрафна санкція 20% - 14 094,88 грн. Платником самостійно по звітному строку червень 2015 року нараховано єдиний внесок на суму зобов`язань 142 617,27 грн, граничний термін сплати 20.07.2015, з урахуванням переплати в розмірі 1676,23 грн сума недоїмки платника станом на 20.07.2015 становить 140 188,19 грн. Платник 29.07.2015 здійснив сплату у сумі 57 096,16 грн. На фактично сплачену суму недоїмки (за період з 21.07.2015 по 29.07.2015 (9 днів) нарахована пеня - 513,87 грн штрафна санкція 20% - 11 419,23 грн. Платник 10.08.2015 здійснив сплату платежу у сумі 85 521,27 грн. На фактично сплачену суму недоїмки (83 092,03 грн) за період з 21.07.2015 по 10.08.2015 (21 день) нарахована пеня - 1744,93 грн, штрафна санкція 20% - 16 618,41 грн.
Всі нараховані контролюючим органом суми штрафних санкцій та пені зазначені в додатку № 6 до акту перевірки № 8435/15-53-17-06/26543362 від 23.11.2015.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. В доводах касаційної скарги позивач цитує норми матеріального та процесуального права, перелічує порушення, які на його думку допущено відповідачем під час проведення перевірки та вказує на неврахування судами першої та апеляційної інстанцій окремих положень Податкового кодексу України, зокрема, положень пункту 77.3 статті 77 та пункту 75.1 статті 75 щодо проведення контролюючими органами документальних перевірок, а також на неврахування судами аргументів та доводів позивача зазначених у адміністративному позові та апеляційній скарзі, що у своїй сукупності призвело до неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушень норм процесуального права при прийнятті рішення.
8. Відповідачем заперечення (відзиву) на касаційну скаргу надіслано не було.
9. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону від 3 жовтня 2017 року №2147-VІІІ, що діє з 15 грудня 2017 року).
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Податковий кодекс України (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин):
10.1. Пункт 75.1 статті 75.
Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
10.2. Підпункт 75.1.2 пункт 75.1 статті 75.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
10.3. Пункти 77.1, 77.2, 77.3 статті 77.
Документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.
До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.
Порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Платники податків - юридичні особи, що відповідають критеріям, визначеним пунктом 154.6 статті 154, та у яких сума сплаченого до бюджету податку на додану вартість становить не менше п`яти відсотків від задекларованого доходу за звітний податковий період, а також самозайняті особи, сума сплачених податків яких становить не менше п`яти відсотків від задекларованого доходу за звітний податковий період, включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки. Зазначена норма не поширюється на таких платників податків у разі порушення ними статей 45, 49, 50, 51, 57 цього Кодексу.
Забороняється проведення документальної планової перевірки за окремими видами зобов`язань перед бюджетами, крім правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку з доходів фізичних осіб та зобов`язань за бюджетними позиками і кредитами, що гарантовані бюджетними коштами.
10.4. Пункти 86.1, 86.7, 86.8 статті 86.
Результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, у строки визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов`язаний його підписати.
Строк складення акта (довідки) про результати перевірки не зараховується до строку проведення перевірки, встановленого цим Кодексом (з урахуванням його продовження).
У разі незгоди платника податків з висновками акта (довідки) такий платник зобов`язаний підписати такий акт (довідку) перевірки із зауваженнями, які він має право надати разом з підписаним примірником акта (довідки) або окремо у строки, передбачені цим Кодексом.
У разі незгоди платника податків або його законних представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки, вони мають право подати свої заперечення до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податків протягом п`яти робочих днів з дня отримання акта (довідки). Такі заперечення розглядаються контролюючим органом протягом п`яти робочих днів, що настають за днем їх отримання (днем завершення перевірки, проведеної у зв`язку з необхідністю з`ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у зауваженнях), та платнику податків надсилається відповідь у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень. Платник податку (його уповноважена особа та/або представник) має право брати участь у розгляді заперечень, про що такий платник податку зазначає у запереченнях.
У разі якщо платник податку виявив бажання взяти участь у розгляді його заперечень до акта перевірки, контролюючий орган зобов`язаний повідомити такого платника податків про місце і час проведення такого розгляду. Таке повідомлення надсилається платнику податків не пізніше наступного робочого дня з дня отримання від нього заперечень, але не пізніше ніж за два робочих дні до дня їх розгляду.
Участь керівника відповідного контролюючого органу (або уповноваженого ним представника) у розгляді заперечень платника податків до акта перевірки є обов`язковою. Такі заперечення є невід`ємною частиною акта (довідки) перевірки.
Рішення про визначення грошових зобов`язань приймається керівником контролюючого органу (або його заступником) з урахуванням результатів розгляду заперечень платника податків (у разі їх наявності). Платник податків або його законний представник може бути присутнім під час прийняття такого рішення.
Контролюючим та іншим державним органам забороняється використовувати акт перевірки як підставу для висновків стосовно взаємовідносин платника податків з його контрагентами, якщо за результатами складення акта перевірки податкове повідомлення-рішення не надіслано (не вручено) платнику податків або воно вважається відкликаним відповідно до статті 60 цього Кодексу.
Податкове повідомлення-рішення приймається керівником контролюючого органу (його заступником) протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень (за результатами фактичної перевірки - з дня реєстрації (надходження) акта такої перевірки до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків), а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки - протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.
11. Закон України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 8 липня 2010 року № 2464-VI (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
11.1. Пункт 2 частини першої статті 1.
Єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
11.2. Пункти 1, 2, 3, 4 частини другої статті 6.
Платник єдиного внеску зобов`язаний: 1) своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; 2) вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством; 3) допускати посадових осіб органу доходів і зборів до проведення перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, а до проведення перевірки щодо достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню, та для призначення пенсій - посадових осіб органів Пенсійного фонду за наявності направлення та/або наказу про перевірку та посвідчення осіб, надавати їм передбачені законодавством документи та пояснення з питань, що виникають у процесі перевірки; 4) подавати звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування. У разі надсилання звітності поштою вона вважається поданою в день отримання відділенням поштового зв`язку від платника єдиного внеску поштового відправлення із звітністю.
11.3. Частини друга, третя, п`ята, восьма статті 9.
Обчислення єдиного внеску здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок.
Обчислення єдиного внеску органами доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється на підставі актів перевірки правильності нарахування та сплати єдиного внеску, звітності, що подається платниками до органів доходів і зборів, бухгалтерських та інших документів, що підтверджують суми виплат(доходу), на суми яких (якого) відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок.
Сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів для його зарахування, крім єдиного внеску, який сплачується в іноземній валюті розташованими за межами України підприємствами, установами, організаціями (у тому числі міжнародними) за працюючих у них громадян України та громадянами України, які працюють або постійно проживають за межами України, відповідно до договорів про добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - договір про добровільну участь).
Сплата єдиного внеску згідно з договорами про добровільну участь особами, зазначеними в абзацах четвертому і п`ятому частини першої статті 10 цього Закону (з числа осіб, які працюють або постійно проживають за межами України), та у випадках, передбачених частиною дев`ятою статті 10 цього Закону, в іноземній валюті здійснюється на поточний рахунок органу доходів і зборів, відкритий в уповноваженому банку України.
Кошти єдиного внеску, що надійшли в іноземній валюті, після її продажу за курсом продажу безготівкової іноземної валюти за гривні та утримання уповноваженим банком комісійної винагороди за здійснення операції з продажу іноземної валюти зараховуються на відповідні рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Облік єдиного внеску, сплаченого в іноземній валюті, та внесення відомостей до Державного реєстру здійснюються у гривнях органами доходів і зборів за місцем реєстрації (останнім місцем проживання) громадянина в Україні на підставі копій платіжних документів, що підтверджують сплату єдиного внеску.
Платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
При цьому платники, зазначені у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, під час кожної виплати заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок, одночасно з видачею зазначених сум зобов`язані сплачувати нарахований на ці виплати єдиний внесок у розмірі, встановленому для таких платників (авансові платежі). Винятком є випадки, якщо внесок, нарахований на ці виплати, вже сплачений у строки, встановлені абзацом першим цієї частини, або за результатами звірення платника з органом доходів і зборів за платником визнана переплата єдиного внеску, сума якої перевищує суму внеску, що підлягає сплаті, або дорівнює їй. Кошти перераховуються одночасно з отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі. При цьому фактичним отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення) вважається отримання відповідних сум готівкою, зарахування на рахунок одержувача, перерахування за дорученням одержувача на будь-які цілі, отримання товарів (послуг) або будь-яких інших матеріальних цінностей у рахунок зазначених виплат, фактичне здійснення з таких виплат відрахувань згідно із законодавством або виконавчими документами чи будь-яких інших відрахувань.
Платники єдиного внеску, зазначені у пункті 4 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний рік, до 10 лютого наступного року, крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування, які сплачують єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.
Платники єдиного внеску, зазначені у пункті 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний рік, до 1 травня наступного року.
Періодом, за який платники єдиного внеску подають звітність до органу доходів і зборів (звітним періодом), є календарний місяць, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, для яких звітним періодом є календарний рік. У разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця її останнім звітним періодом є період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності такої фізичної особи.
11.4. Пункти 1, 2, 3 частини десятої статті 9.
Днем сплати єдиного внеску вважається: 1) у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів; 2) у разі сплати єдиного внеску готівкою - день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі; 3) у разі сплати єдиного внеску в іноземній валюті - день надходження коштів на відповідні рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
11.5. Пункти 2, 6 частини першої статті 13.
Органи доходів і зборів мають право: 2) проводити перевірки на підприємствах, в установах і організаціях, у фізичних осіб - підприємців бухгалтерських книг, звітів, кошторисів та інших документів про нарахування, обчислення та сплату єдиного внеску, достовірності відомостей, поданих до Державного реєстру, отримувати необхідні пояснення, довідки і відомості (зокрема письмові) з питань, що виникають під час такої перевірки. Документальні та камеральні перевірки проводяться у порядку, встановленому Податковим кодексом України; 6) застосовувати фінансові санкції, передбачені цим Законом.
11.6. Частина шоста статті 25.
За рахунок сум, що надходять від платника єдиного внеску або від державної виконавчої служби, погашаються суми недоїмки, штрафних санкцій та пені у порядку календарної черговості їх
виникнення. У разі якщо платник має несплачену суму недоїмки, штрафів та пені, сплачені ним суми єдиного внеску зараховуються в рахунок сплати недоїмки, штрафів та пені у порядку календарної черговості їх виникнення.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
12. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, в редакції Закону, що діяла до набрання чинності Закону України від 15.01.2020 № 460-ІХ Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ ).
13. Доводи касаційної скарги не містять інших обґрунтувань ніж ті, які були зазначені у адміністративному позові та в апеляційній скарзі, та з урахуванням яких суди першої та апеляційної інстанції вже надавали оцінку встановленим обставинам справи. У ході розгляду справи судами першої та апеляційної інстанції було надано належну оцінку доказам, наданих позивачем та зібраних судами на підставі статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції на час прийняття судами рішень).
14. Виходячи із системного аналізу вищевказаних норм права та встановлених судами першої та апеляційної інстанції обставин справи, підтверджених наявними в матеріалах справи доказами, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції, що контролюючий орган приймаючи оскаржуване рішення від 07.12.2015 № 0056771704 про застосування штрафу в розмірі 366 957,79 грн та нарахування пені в розмірі 235 738, 35 грн діяв у межах та у відповідності до вимог чинного податкового законодавства.
15. У справі, що розглядається судами першої та апеляційної інстанції встановлено та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, що всі нараховані контролюючим органом суми штрафних санкцій та пені зазначені в додатку № 6 до вказаного акта перевірки № 8435/15-53-17-06/26543362 від 23 листопада 2015 року, відповідають фактичним обставинам справи та вчиненим ОПНВК ДНЗ - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області порушенням чинного податкового законодавства, що не спростовано позивачем жодними належними, достатніми та допустимими доказами. Суди першої та апеляційної інстанції обґрунтовано зазначили, що позивачем ні в адміністративному позові, ні в апеляційній скарзі не було обґрунтовано власні доводи щодо дотримання ОПНВК ДНЗ - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області вимог чинного законодавства, зокрема, в частині строків сплати єдиного внеску, а також не було підтверджено жодними належними, достатніми та допустимими доказами порушення контролюючим органом положень та вимог чинного податкового законодавства щодо проведення перевірки позивача, її підстав та меж. Крім того, окремі аргументи позивача про наявність (на думку позивача) процедурних недоліків при проведенні контролюючим органом вказаної перевірки та прийнятті оскаржуваного рішення відповідача не знайшли свого підтвердження в процесі розгляду даної справи судами першої та апеляційної інстанції.
Також, колегія суддів щодо проведення документальних перевірок платників податків контролюючими органами зазначає, що положеннями статті 75 Податкового кодексу України встановлено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Вказані положення Податкового кодексу України в повній мірі відповідають та кореспондуються положенням Закон України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 8 липня 2010 року № 2464-VI.
Колегія суддів зазначає, що в касаційній скарзі не наведено обґрунтувань, в чому саме полягає неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права, тоді як позивач фактично просить здійснити переоцінку встановлених судами першої та апеляційної інстанції, обставин справи.
Судами першої та апеляційної інстанції в повній мірі встановлено фактичні обставини справи та надано об`єктивний та обґрунтований їх аналіз з урахуванням доводів наведених позивачем у адміністративному позові та в апеляційній скарзі, у зв`язку з чим, відсутні підстави вважати, що обставини справи встановлено не повно чи неправильно, а, отже, і наведені позивачем доводи в касаційній скарзі не спростовують правильних по суті висновків судів першої та апеляційної інстанцій.
Крім того, колегія судів зазначає, що відповідно до статті 8 Конституції України, статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України та частини першої статті 17 Закону України від 23.02.2006 року Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, та застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Європейський суд з прав людини в рішенні у справі Гарсія Руїз проти Іспанії (рішення від 21 січня 1999 року), зокрема, зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Європейської конвенції з прав людини і зобов`язує суди викладати підстави для своїх рішень, це не можна розуміти як вимогу давати докладну відповідь на кожний аргумент. Тому за наведених вище підстав, якими Суд обґрунтував своє рішення, не вбачається необхідності давати докладну відповідь на інші аргументи, оскільки вони не є визначальними для прийняття рішення у справі.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
16. Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваних судових рішень, суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права, які могли б бути підставою для скасування судових рішень, а тому касаційну скаргу Одеського приватного навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2016 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2016 року слід залишити без задоволення.
17. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.
18. Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій (частина перша статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України, в редакції Закону, що діяла до набрання чинності Закону України від 15.01.2020 № 460-ІХ Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ ).
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359, пунктом 4 частини першої Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Одеського приватного навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ор Самеах Одеської області залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2016 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2016 року у справі № 815/2411/16 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
СуддіІ.Я.Олендер І.А. Гончарова Р.Ф. Ханова
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2021 |
Оприлюднено | 22.02.2021 |
Номер документу | 95010477 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Олендер І.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні