Постанова
від 22.02.2021 по справі 621/2604/20
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2021 р. Справа № 621/2604/20 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді Бершова Г.Є.,

Суддів: Катунова В.В. , Чалого І.С. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 07.12.2020 року по справі № 621/2604/20 (головуючий 1 інстанції Шевченко О.В.) за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Зміївської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Зміївського районного суду Харківської області з позовом до управління соціального захисту населення Зміївської районної державної адміністрації, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність управління соціального захисту населення Зміївської районної державної адміністрації щодо відмови ОСОБА_1 у наданні субсидії всупереч Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 та ст. 15 Закону України "Про звернення громадян" щодо підпису заступником начальника управління;

- зобов`язати управління соціального захисту населення Зміївської районної державної адміністрації діяти в межах вимог ч.2 ст. 19 Конституції України щодо призначення самотній особі з інвалідністю ІІ групи ОСОБА_1 субсидії.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 звертався до відповідача із заявою щодо надання пояснень та обґрунтувань відмови у призначенні житлової субсидії у неопалювальному періоді 2020 року. Листом УПСЗН Зміївської РДА від 14.08.2020 року № 01-43/С-570 повідомлено позивача, що оскільки станом на 01 травня 2020 року ОСОБА_1 має заборгованість в сумі 454,41 грн. за надані КП "Зміїв - сервіс" послуги, відсутні підстави в наданні житлової субсидії з 01 травня 2020 року. Вказане на думку позивача є протиправним, оскільки станом на 01.08.2020 року заборгованість за послуги КП "Зміїв - сервіс" складала 245,06 грн., що є не перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Отже, відповідачем позивачу протиправно не призначено субсидію з 01.05.2020 року.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 07.12.2020 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Позивач, не погодившись із рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове, яким позов задовольнити в повному обсязі.

Управління соціального захисту населення Зміївської районної державної адміністрації подано відзив на апеляційну скаргу, в якому, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Позивач надав відповідь на відзив в якій зазначає, що зазначений відзив не спростовує зміст апеляційної скарги, бо складається лише з переліку нормативних актів.

Відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається в порядку письмового провадження.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів та вимог апеляційної скарги у відповідності до ч.1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 06.08.2020 року ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ) звертався до управління соціального захисту населення Зміївської районної державної адміністрації із заявою щодо надання пояснень та обґрунтувань відмови у призначенні житлової субсидії у неопалювальному періоді 2020 року.

За результати розгляду звернення та в обґрунтування відмови в наданні житлової субсидії з 01 травня 2020 року, листом управління соціального захисту населення Зміївської районної державної адміністрації від 14.08.2020 року № 01-43/С-570 повідомлено позивача, що управління отримало інформацію про наявність у ОСОБА_1 станом на 01 травня 2020 року простроченої заборгованості в сумі 454,41 грн., за послуги, які надає КП «Зміїв-сервіс» .

Разом з цим листом повідомлено позивача, що якщо протягом двох місяців з дати отримання цього повідомлення ним буде документально підтверджено сплату заборгованості або укладено договір про її реструктуризацію, або надано інформацію про оскарження наявності заборгованості в судовому порядку, житлова субсидія буде призначена йому з 01 травня 2020 року. Якщо документальне підтвердження про сплату заборгованості або укладання договору про її реструктуризацію, або оскарження наявності заборгованості в судовому порядку надійде в строк понад два місяці з дати отримання повідомлення, то житлова субсидія буде призначена з місяця, наступного за місяцем в якому будуть вчинені такі дії, після подання нової заяви та декларації.

Позивач вважає відмову відповідача в наданні житлової субсидії з 01 травня 2020 року протиправною. Крім того, вказаний лист - відповідь від 14.08.2020 року № 01-43/С-570 підписано неуповноваженою особою відповідача. Вказане слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що протягом травня - листопада 2020 року у позивача наявна заборгованість по сплаті отриманих КП "Зміїв - сервіс" послуг, що підтверджено роздруківкою за підписом директора КП "Зміїв - сервіс", доказів її сплати позивач не надав, при цьому не укладав договір про реструктуризацію такої заборгованості та не оскаржував таку заборгованість, отже у відповідача відсутні підстави для застосування пунктів 82, 83 Порядку № 848 та призначення позивачу житлової субсидії.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг регулюється Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 р. № 807) (далі - Положення № 848).

Пунктом 3 Порядку № 848 визначено, що житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком. Суми призначеної, але не виплаченої у зв`язку із смертю одержувача житлової субсидії виплачуються одному із членів домогосподарства, з урахуванням яких призначалася субсидія.

Призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення. Заяви про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява), з необхідними документами приймаються від громадян структурними підрозділами з питань соціального захисту населення (п.9 Порядку № 848).

Відповідно до п.69 Порядку, житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону і розраховується: на неопалювальний сезон - з 1 травня по 30 вересня; на опалювальний сезон - з 1 жовтня по 30 квітня.

Згідно абзацу 12 пункту 50 вказаного Порядку, для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про суму простроченої понад три місяці (на дату подання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув, а також сума простроченої понад три місяці (на дату подання такої інформації) заборгованості з оплати внеску за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами.

Положеннями пунктів 50 та 51 Порядку № 848 також визначено, що відомості, зазначені в пункті 50 цього Положення, можуть надаватися структурному підрозділу з питань соціального захисту населення у вигляді довідок, даних на електронних носіях інформації тощо. Відомості, зазначені в абзацах восьмому - дванадцятому пункту 50 цього Положення, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення можуть отримувати також від організацій, що здійснюють нарахування плати за житлово-комунальні послуги, внесків/платежів об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком за договорами з управителями або об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг, інформаційно-обчислювальних центрів, розрахункових центрів, центрів нарахування плати за житлово-комунальні послуги, центрів муніципальних систем управління тощо.

Згідно підпункту 5 пункту 14 Порядку № 848, житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо структурним підрозділом з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад три місяці (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії (крім заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов, а також заборгованості, що виникла у зв`язку з тим, що управитель, об`єднання, виконавець комунальних послуг не уклали договору з АТ «Ощадбанк» (його установами) для перерахування сум житлових субсидій у грошовій безготівковій формі).

Відповідно до п. 5 підрозд. 1 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК України, якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то для цілей їх застосування використовується сума в розмірі 17,0 грн., крім норм адміністративного та кримінального законодавства в частині кваліфікації адміністративних або кримінальних правопорушень, для яких сума неоподатковуваного мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, визначеної п.п. 169.1.1 п. 169.1 ст. 169 розд. IV ПКУ для відповідного року.

Отже, 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян складає 340,00 грн.

В листі від 14.08.2020 року № 01-43/С-570 управлінням соціального захисту населення Зміївської районної державної адміністрації зазначено, що станом на 01.05.2020 року у ОСОБА_1 наявна прострочена заборгованість в сумі 454,41 грн. перед КП «Зміїв-сервіс» , що перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Вказане слугувало підставою для відмови у призначенні житлової субсидії з 01.05.2020 року згідно пп.5 п.14 Порядку № 848.

Судом першої інстанції витребувано у комунального підприємства "Зміїв - сервіс" Зміївської районної ради Харківської області необхідну інформацію по справі, а саме чи мав ОСОБА_1 станом на 01.05.2020 року перед КП "Зміїв - сервіс" прострочену заборгованість по сплаті послуг та чи вчиняв дії щодо погашення такої заборгованості (в разі її наявності) разом із засвідченими копіями підтверджуючих таку інформацію документів.

КП "Зміїв - сервіс" надало інформацію та повідомило, що станом на 01.05.2020 року ОСОБА_1 мав прострочену заборгованість за надані КП "Зміїв - сервіс" послуги в розмірі 454,41 грн.

Згідно наданої роздруківки за підписом директора КП "Зміїв - сервіс", з 01.01.2020 року по 01.05.2020 року сума заборгованості ОСОБА_1 (абонентський номер 14914) за послуги КП "Зміїв - сервіс" перевищувала 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та станом на травень 2020 року складала 454,41 грн.

Отже, протягом трьох місяців, що передували 01.05.2020 року, у позивача була заборгованість перед КП "Зміїв - сервіс" по оплаті послуг з вивезення сміття, яка перевищувала 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Доказів того, що заборгованість позивача по оплаті комунальних послуг станом на 01.05.2020 року була погашена або була меншою 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, матеріали справи не містять, позивачем таких доказів не надано.

Таки чином, відповідач правомірно відмовив позивачу у призначенні житлової субсидії з 01.05.2020 року.

Посилання позивача, що станом на 01.08.2020 року заборгованість за послуги КП "Зміїв - сервіс" складала 245,06 грн. та була меншою ніж 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що на його думку було підставою для призначення субсидії з 01.05.2020 року, суд не приймає до уваги, оскільки розмір заборгованості, який не повинен був перевищувати 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, мав значення при вирішенні питання щодо призначення субсидії станом на 01.05.2020 року.

Пунктами 82 та 83 Порядку № 848 визначено, що якщо протягом двох місяців з дати отримання повідомлення про відмову в призначенні житлової субсидії на наступний сезон громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або уклав договір про її реструктуризацію, або оскаржив наявність заборгованості в судовому порядку, житлова субсидія призначається з початку такого сезону.

Якщо громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або уклав договір про її реструктуризацію, або оскаржив наявність заборгованості в судовому порядку в строк понад два місяці з дати отримання повідомлення про відмову в призначенні житлової субсидії на наступний сезон, житлова субсидія в такому разі призначається з місяця, що настає за місяцем, в якому громадянин вчинив такі дії.

Лист від 14.08.2020 року № 01-43/С-570 управління соціального захисту населення Зміївської районної державної адміністрації, яким повідомлено позивача, що якщо протягом двох місяців з дати отримання цього повідомлення ним буде документально підтверджено сплату заборгованості або укладено договір про її реструктуризацію, або надано інформацію про оскарження наявності заборгованості в судовому порядку, житлова субсидія буде призначена йому з 01 травня 2020 року, отримано позивачем (його представником) 15.08.2020 року, що підтверджено повідомленням про вручення поштового відправлення.

За інформацією КП "Зміїв - сервіс", ОСОБА_1 не укладав договір про реструктуризацію наявної в нього станом на 01.05.2020 року заборгованості та не оскаржував цю заборгованість.

Враховуючи, що протягом травня - листопада 2020 року у позивача наявна заборгованість по сплаті отриманих КП "Зміїв - сервіс" послуг, що підтверджено роздруківкою за підписом директора КП "Зміїв - сервіс", доказів її сплати позивач не надав, при цьому не укладав договір про реструктуризацію такої заборгованості та не оскаржував таку заборгованість, отже у відповідача відсутні підстави для застосування пунктів 82, 83 Порядку № 848 та призначення позивачу житлової субсидії.

З приводу тверджень позивача, що лист - відповідь УПСЗН Зміївської РДА від 14.08.2020 року № 01-43/С-570 підписано неуповноваженою особою відповідача колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до статті 15 Закону України "Про звернення громадян", органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов`язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов`язки.

Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.

Лист від 14.08.2020 року № 01-43/С-570, яким надано відповідь на звернення позивача від 06.08.2020 року, підписано заступником начальника УПСЗН Зміївської РДА Халіною О.О.

Наказом управління соціального захисту населення Зміївської районної державної адміністрації № 66 від 20.08.2020 року установлено, що в разі відсутності начальника управління соціального захисту населення Зміївської районної державної адміністрації, у зв`язку з відпусткою, хворобою та іншими причинами, виконання обов`язків покладається на заступника начальника управління ОСОБА_2 .

Таким чином, ОСОБА_2 як заступник начальника УПСЗН Зміївської РДА мала право підписувати лист від 14.08.2020 року № 01-43/С-570, оскільки є особою, яка виконує обов`язки керівника в разі його відсутності.

Крім того, вказаний лист від 14.08.2020 року № 01-43/С-570 містить посилання на законодавчий акт, на підставі якого позивачу відмовлено в призначенні житлової судсидії, що також свідчить про безпідставність тверджень позивача в цій частині.

Враховуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також з використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження йому надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено), добросовісно та розсудливо.

Згідно ч. 1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення суду першої інстанції відповідає вимогам ч. 1 ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для його скасування та задоволення апеляційних вимог апелянта, позивача у справі.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.

Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Харківського окружного адміністративного суду від 07.12.2020 року по справі № 621/2604/20 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя-доповідач Г.Є. Бершов Судді В.В. Катунов І.С. Чалий

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.02.2021
Оприлюднено23.02.2021
Номер документу95041098
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —621/2604/20

Постанова від 22.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 12.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 12.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Рішення від 07.12.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 24.09.2020

Адміністративне

Зміївський районний суд Харківської області

Овдієнко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні