ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 лютого 2021 року
м. Київ
Справа № 911/1923/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Сухового В.Г. - головуючого, Берднік І.С., Міщенка І.С.,
за участю секретаря судового засідання - Гогуся В.О.
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Виконувача обов`язків керівника Київської обласної прокуратури на постанову Північного апеляційного господарського суду від 15.09.2020 (Тищенко А.І., Михальська Ю.Б., Скрипка І.М.) та ухвалу Господарського суду Київської області від 11.11.2019 (Шевчук Н.Г.) про залишення позову без розгляду та відмову заміни сторони у справі № 911/1923/19
за позовом Заступника керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Броварської районної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю "Трудар ЛПБ і К", третя особа Головне управління ДФС у Київській області про стягнення 12 159,23 грн та розірвання договору оренди земельної ділянки від 29.07.2002
Історія справи
Короткий зміст позовних вимог
1. У липні 2019 року Заступник керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області (далі - Прокурор) звернувся в інтересах держави в особі Броварської районної державної адміністрації (далі - Позивач) в Господарський суд Київської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Трудар ЛПБ і К" (далі - Відповідач), третя особа Головне управління ДФС у Київській області (далі - Третя особа) про стягнення 12 159,23 грн та розірвання договору оренди земельної ділянки від 29.07.2002.
2. В обґрунтування позовних вимог Прокурор зазначив, що Відповідач не виконує взяті на себе зобов`язання зі сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою, що, відповідно до статті 651 ЦК України та статті 31 Закону України "Про оренду землі", є підставою для розірвання договору оренди земельної ділянки, а також стягнення суми заборгованості.
3. Прокурором 30.09.2019 подано до суду першої інстанції заяву про заміну у справі Позивача - Броварську районну державну адміністрацію на правонаступника - Головне управління Держгеокадастру у Київській області, яка ухвалою Господарського суду Київської області від 10.10.2019 залишена без задоволення.
3.1. 11.11.2019 Прокурор звернувся із заявою про заміну у справі Позивача - Броварську районну державну адміністрацію на правонаступника - Калитянську селищну раду об`єднаної територіальної громади.
Короткий зміст ухвали, постановленої судом першої інстанції
4. Ухвалою Господарського суду Київської області від 11.11.2019 заяву Прокурора про заміну у справі правонаступника залишено без задоволення, а позов залишено без розгляду на підставі статті 226 ГПК України.
5. Відмовляючи Прокурору у задоволенні заяви про заміну Позивача правонаступником, суд мотивував ухвалу тим, що відповідно до статті 52 ГПК України процесуальне правонаступництво допускається, якщо заміна особи у відносинах відбулася після відкриття провадження у справі, але правонаступництво Головного управління Держгеокадастру у Київській області за Броварською районною державною адміністрацією та Калитянської селищної ради об`єднаної територіальної громади за Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області щодо розпорядження спірною земельною ділянкою відбулося до звернення Прокурора з даним позовом в суд, про що Прокурор мав знати до подачі позову і врахувати при визначенні органу, уповноваженого Державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
5.1. В частині залишення позову без розгляду, суд першої інстанції дійшов висновку, що Прокурором не вказано обставин, які б свідчили про нездійснення або неналежне здійснення Позивачем відповідних повноважень та не надано належних і допустимих доказів такої бездіяльності. Крім того, Прокурором не зазначено та не надано доказів того, що Калитянська селищна рада об`єднаної територіальної громади, як орган місцевого самоврядування, який наділений повноваженнями розпоряджатися комунальною власністю від імені громади в межах закону та інтересів такої територіальної громади, захист законних інтересів Держави не здійснює або здійснює неналежним чином. Вказане стало підставою для залишення позову без розгляду на підставі статті 226 ГПК України.
Короткий зміст оскаржуваної постанови, прийнятої судом апеляційної інстанції
6. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 15.09.2020 ухвалу Господарського суду Київської області від 11.11.2019 залишено без змін з тих же підстав.
Короткий зміст вимог касаційної скарги Прокурора
7. Прокурор подав касаційну скаргу на ухвалу та постанову судів попередніх інстанцій, в якій просить їх скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Аргументи учасників справи
Доводи Прокурора, який подав касаційну скаргу (узагальнено)
8. Оскаржувані судові рішення постановлені за неправильного застосування норм матеріального права - статті 131 1 Конституції України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру" та з порушенням норм процесуального права - статей 2, 4, 52, 53, 226 ГПК України.
9. Судами попередніх інстанцій безпідставно залишено позовну заяву без розгляду, оскільки такі дії здійснені вже після закриття у справі підготовчого засідання та призначення справи до розгляду.
10. Попередні судові інстанції безпідставно відмовили Прокурору у задоволенні клопотання про заміну у справі Позивача - Броварську районну державну адміністрацію на правонаступника - Калитянську селищну раду об`єднаної територіальної громади, що унеможливило прийняття будь-яких подальших судових рішень з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
11. Суди необґрунтовано залишили не розглянутою заяву Прокурора про закриття провадження у справі в частині стягнення заборгованості у зв`язку зі сплатою Відповідачем суми боргу на рахунки Калитянської селищної ради об`єднаної територіальної громади.
Позиція Позивача та Третьої особи у відзиві на касаційну скаргу
12. Позивач та Третя особа відзив на касаційну скаргу не надали, що у відповідності до частини 3 статті 295 ГПК України не перешкоджає перегляду оскаржуваних судових рішень у даній справі у касаційному порядку.
Позиція Відповідача у відзиві на касаційну скаргу
13. Оскаржувані судові рішення є законними та обґрунтованими, а доводи касаційної скарги безпідставними з огляду на те, що правонаступництво Позивача відбулося до звернення Прокурора в суд за даним позовом, а тому відсутні підстави для здійснення процесуального правонаступництва в порядку статті 52 ГПК України. Крім того, Прокурором не зазначено та не надано доказів того, що Калитянська селищна рада об`єднаної територіальної громади не здійснює захист законних інтересів Держави або здійснює неналежним чином.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
14. Як встановили суди попередніх інстанцій, звертаючись з позовом Прокурор зазначає, що Відповідач не виконує взяті на себе зобов`язання зі сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою, що, відповідно до статті 651 ЦК України та статті 31 Закону України "Про оренду землі", є підставою для розірвання договору оренди земельної ділянки, а також стягнення суми заборгованості.
15. При цьому, обґрунтовуючи підстави для представництва інтересів Держави в суді, Прокурор, посилаючись на статтю 23 Закону України "Про прокуратуру" зазначив, що інтереси Держави порушено у зв`язку з ненадходженням коштів з орендної плати за користування державним майном, що спричинило безпідставні втрати місцевого бюджету, а також, що суб`єктами владних повноважень, до компетенції яких належить стягнення з Відповідача заборгованості за договором, є Третя особа та Позивач.
16. Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів Держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
17. Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" , прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів Держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
18. Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів Держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси Держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності Держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів Держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
19. Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" , і, якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах Держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
20. Дана правова позиція викладена Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18.
21. Враховуючи наведені правові висновки Великої Палати Верховного Суду, суд зазначає, що судами попередніх інстанцій під час розгляду справи не встановлено, що матеріали справи містять належні і допустимі докази того, що Позивач (орган, який на час пред`явлення позову здійснює функції у спірних правовідносинах) не може або не бажає здійснювати захист інтересів Держави та звертатися до суду з відповідним позовом до Відповідача. При цьому, сама по собі обставина незвернення Позивача з позовом протягом певного часового періоду, без з`ясування фактичного стану правовідносин між сторонами спору, не свідчить про неможливість виконання Позивачем функцій із захисту інтересів Держави.
22. Під час розгляду справи в суді першої інстанції Прокурором подано заяву про заміну Позивача - Броварську районну державну адміністрацію правонаступником - Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області, оскільки саме Управління на час пред`явлення позову здійснює функції щодо розпорядження спірними земельними ділянками.
22.1. Як встановлено судами попередніх інстанцій, в обґрунтування заяви Прокурор послався на Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" , який набрав законної сили 01.01.2013 та яким було внесено зміни до частини 4 статті 122 ЗК України , відповідно до якої розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною 8 цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб належить до повноважень Центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам.
22.2. Згідно з Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015 , Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи. Територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру є Головне управління Держгеокадастру у Київській області, яке є розпорядником земель державної власності сільськогосподарського призначення в порядку визначеному чинним законодавством на території Київської області.
22.3. Суди першої та апеляційної інстанції дослідили, що повноваження Головного управління Держгеокадастру у Київській області щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності перейшли до Управління з набранням чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" , тобто, до пред`явлення Прокурором позову у цій справі.
22.4. В подальшому, Прокурором подано заяву про заміну у справі Позивача - Броварську районну державну адміністрацію на правонаступника - Калитянську селищну раду об`єднаної територіальної громади, яка обґрунтована тим, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Київській області №10-11671/15-18-сг від 22.12.2018 Калитянській об`єднаній територіальній громаді передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані на території Калитянської селищної ради Броварського району Київської області, зокрема, земельну ділянку, яка перебуває в орендному користуванні Відповідача за договором оренди земельної ділянки від 29.07.2002.
22.5. Відповідно до статті 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.
22.6. З огляду на положення вказаної норми права, суди вірно визначились щодо відсутності підстав для процесуального правонаступництва, оскільки заміна особи у правовідношенні відбулася до пред`явлення позову.
22.7. Оскільки з позовом Прокурор звернувся у липні 2019 року, враховуючи наведене вище та вимоги статті 52 ГПК України, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що, звертаючись з позовом, Прокурор мав врахувати вимоги статті 23 Закону України "Про прокуратуру" саме стосовно органу, уповноваженого Державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, тому відсутні підстави для застосування статті 52 ГПК України. Отже, доводи Прокурора, викладені пункті 10 постанови, відхиляються, як необґрунтовані.
22.8. Зважаючи на наведене вище, надавши оцінку встановленим обставинам, суди обґрунтовано вказали, що Прокурором не зазначено та не надано доказів того, що Калитянська селищна рада об`єднаної територіальної громади не здійснює або неналежним чином здійснює захист законних інтересів Держави як компетентний орган у спірних правовідносинах.
23. Щодо доводів касаційної скарги, які наведені в пункті 9 постанови, колегія суддів зазначає, що, якщо суд після відкриття провадження у справі з урахуванням наведених учасниками справи аргументів та наданих доказів установить відсутність підстав для представництва прокурором інтересів Держави в суді, суд залишає позовну заяву, подану прокурором в інтересах Держави в особі компетентного органу, без розгляду відповідно до положень пункту 2 частини 1 статті 226 ГПК України .
24. Оскільки суди попередніх інстанцій не встановили наявність підстав для представництва Прокурором інтересів Держави в суді у зв`язку з бездіяльністю компетентного органу, тому дійшли вірного висновку про залишення позову без розгляду на підставі статті 226 ГПК України і вчинення таких дій судом після відкриття провадження у справі (після закриття у справі підготовчого засідання та призначення справи до розгляду) не суперечить правовій позиції, викладеній Великою Палатою Верховного Суду у справі №912/2385/18.
25. Посилання скаржника, наведене в пункті 11 постанови, судом відхиляється, оскільки залишення позову без розгляду виключає процесуальну дію щодо закриття провадження у справі з тих підстав, що для вирішення питання закриття провадження у справі суд має надати оцінку відповідним доказам в порядку статті 86 ГПК України, що можливо лише на стадії розгляду позову по суті спору.
26. Беручи до уваги вказане вище, колегія суддів відхиляє доводи касаційної скарги, зазначені в пункті 8 постанови, оскільки відсутні підстави вважати, що оскаржувані судові рішення постановлено внаслідок неправильного застосування норм матеріального права - статті 131 1 Конституції України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру" та з порушенням норм процесуального права - статей 2, 4, 52, 53, 226 ГПК України.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
27. З огляду на викладене вище, касаційна скарга Прокурора задоволенню не підлягає, а оскаржувані судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають залишенню без змін як законні та обґрунтовані.
Щодо розподілу судових витрат
28 . Оскільки суд відмовляє у задоволенні касаційної скарги та залишає без змін оскаржувані судові рішення, судові витрати, понесені у зв`язку з переглядом справи у суді касаційної інстанції , покладаються на скаржника .
Керуючись ст.ст. 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Виконувача обов`язків керівника Київської обласної прокуратури залишити без задоволення.
2. Постанову Північного апеляційного господарського суду від 15.09.2020 та ухвалу Господарського суду Київської області від 11.11.2019 у справі №911/1923/19 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Суховий В.Г.
Судді Берднік І.С.
Міщенко І.С.
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2021 |
Оприлюднено | 24.02.2021 |
Номер документу | 95066803 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Суховий В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні